پیوند برجام و تحریم!/آدرس غلط ندهیم

مهدی محمدی، گروه سیاسی الف،   3960625048 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حوزه منازعه راهبردی ایران و آمریکا بویژه مسأله برجام، تحولات مهم و پرشتابی در حال وقوع است که نه افکار عمومی و نه نخبگان ایرانی به اندازه کافی به آن توجه نکرده‌‌اند، لذا نشان چندانی از بحث درباره آنها دیده نمی‌شود.

پیوند برجام و تحریم!/آدرس غلط ندهیم

خلاصه آنچه در حال رخ دادن است، چنین است:


1- دولت آمریکا به‌طور واضح در مسیر یک تجدیدنظر راهبردی قرار دارد که هدف آن افزایش شدید فشار بر ایران است. اعلام احتمالی عدم پایبندی ایران در 25 مهر به کنگره، اجرای قانون جدید تحریم‌ها با عنوان «مهار دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» (کاتسا) و تشدید فشار بر ایران در حوزه بازرسی‌ها و در نهایت تجمیع ابزارها برای متوقف کردن ایران در منطقه، بخش‌‌های اصلی مسیر جدید فشار است.


2- در حالی که آمریکا در مسیر جدید گام برمی‌دارد، عواید اقتصادی بسیار محدود ناشی از برجام هم روز به روز در حال تحلیل رفتن و کم شدن است به گونه‌ای که می‌توان گفت در 3 حوزه اصلی بانک، بیمه و نفت، وضعیت ایران تفاوت اندکی با دوران تحریم‌ها دارد. این بدان معناست که اگر توجه کنیم هدف اصلی برجام، کاهش تحریم‌ها و مسدود کردن مسیر تحریم برای فشار به کشور بود، این هدف تقریبا به طور کامل بدل به یک امر موهوم شده است.


3- در همین حال، در داخل کشور جریان مشکوکی در پی آن است که هزینه‌‌های اقدام علیه ایران از سوی آمریکا را به حداقل مقدار ممکن کاهش دهد. این کار به دو طریق در حال انجام است. نخست اعلام صریح این موضوع که ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام به آن متعهد خواهد ماند که در واقع هیچ معنایی جز راحت کردن خیال آمریکا و اروپا از اینکه می‌توانند با هزینه صفر، دوران جدیدی از تحریم و فشار را آغاز کنند، ندارد. و دوم، تلاش عملی- و عموما اعلام نشده- برای اعمال تحریم داخلی علیه نهادهای انقلابی که در واقع محقق کردن هدف آمریکا در داخل کشور به دست عوامل داخلی و با مکانیسم‌‌های داخلی است.


4- ترکیب این موضوعات با شرایط جدیدی که در منطقه در حال وقوع است، پازل را کامل می‌کند. شواهد نشان می‌دهد آمریکا با علم قطعی به شکست راهبرد خود در سوریه (بویژه تشکیل کشور سنی در شرق این کشور) و با نزدیک شدن داعش به پایان عمر خود، درصدد به هم زدن میز بازی است و اقدامات جدید در شمال فرات در سوریه، تلاش برای به هم زدن انسجام راهبردی شیعه و مقاومت در عراق و دیگر کشورها و همچنین برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق با صحنه‌گردانی آشکار اسرائیل، گام‌‌های کلیدی آن در این مسیر است.


با توجه به این نکات، می‌توان گفت یکی از راهبردی‌‌‌‌‌ترین مقاطع تاریخ سیاست‌گذاری امنیت ملی دهه‌‌های اخیر برای ایران فرارسیده است. اکنون باید راهبردی اتخاذ شود که:


اولا- جلوی فشار تحریمی و بازرسی جدید آمریکا علیه ایران را بگیرد یا آن را بشدت هزینه‌مند کند.


ثانیا- محاسبات راهبردی آمریکا در این‌باره را که می‌تواند برجام را بدل به زیرساختی برای اعمال پی در پی تحریم‌ها و فشارهای جدید علیه ایران کند به هم بزند.


ثالثا- اجماع و اتفاق نظر ملی در زمینه بدعهدی آمریکا و ضرورت ایستادگی مقابل فشارهای آن را تحکیم کند.


رابعا- از دستاوردهای تاریخی منطقه‌ای ایران صیانت کند.


بار اصلی این راهبرد بر دوش دولت آقای روحانی قرار دارد. واقعیت این است که نظام با وجود علم تقریبا قطعی که چنین روزهایی بالاخره از راه خواهد رسید، اجازه امضا و اجرای برجام را صادر کرد. اگرچه کارنامه برجام چنگی به دل نمی‌زند اما تجربه برجام که همان تجربه بی‌اعتمادی به آمریکا و نادرست بودن مسیر «اعتماد به بیرون» است، روز به روز بالغ‌‌‌‌‌‌تر شده و اکنون در حال رسیدن به نقطه اوج خود است. تحلیل رفتار دولت آمریکا بخوبی نشان می‌دهد «هزینه سازش»، نه فقط تحریم‌‌های بیشتر، بلکه قرار دادن کشور در آستانه جنگ از طریق تضعیف بنیه دفاع ملی و به هم زدن اجماع داخلی است. زمان آن رسیده است که این تجربه به یک استراتژی جدید تبدیل شود.

هدف این استراتژی جدید باید «هزینه‌مند کردن فشار» برای دشمن و «کاهش هزینه مقاومت در داخل» باشد به گونه‌ای که از طریق ترکیب نقاط قوت درونی با نقاط ضعف دشمن، وضعیتی ایجاد شود که دشمن مطمئن شود هزینه راهبردی تداوم مسیر فشار برای آن بسیار بیشتر از دستاوردهای این مسیر خواهد بود.

همه اطمینان‌‌های کاذبی که دشمن درباره «فشارپذیر» و «فاقد گزینه» بودن ایران برای خود ایجاد کرده باید در هم شکسته شود. دل بستن به دشمن کوچک (اروپا) در این مسیر اشتباهی راهبردی است که تاریخ یک دهه گذشته را به نحو فاجعه‌بارتری تکرار خواهد کرد. تجربه به ما می‌گوید نه اهداف راهبردی اروپا با آمریکا چندان متفاوت است و نه اروپا اساسا در موقعیتی است که مقابل تحریم‌‌های ثانویه آمریکا مقاومت کند، لذا امید به اینکه می‌توان با اروپا برجام را ادامه داد در واقع به معنی خوردن چوب و پیاز با همدیگر است؛ هم محدودیت‌‌های برجام حفظ می‌شود و هم آمریکا با اعمال کامل تحریم‌ها، اروپا را نیز از پایبندی نصفه و نیمه فعلی به تحریم‌ها بازخواهد داشت.

بدتر از آن، وقتی شما رسما اعلام می‌کنید بدون آمریکا، برجام را با اروپا ادامه خواهید داد، در واقع در حال ارسال این پیام برای آمریکا هستید که با خیال راحت تحریم‌های خود را اعمال کند و از هیچ واکنشی از ناحیه ایران هم بیم نداشته باشد.


اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بیش از همه کسانی مقصر خواهند بود که آدرس ضعف، سستی و ناتوانی را از داخل کشور به دشمن ارسال کردند و در حالی که دولت و ملت ایران از هر زمان دیگری برای ایستادن مقابل دشمن توانمندتر است، سبد گزینه‌‌های ایران را تهی نشان دادند. اساسا در گذشته هم اینچنین بوده است که آمریکا با مشاهده ضعف داخلی یا آن هنگام که دریافته می‌تواند از طریق فشار از بیرون اختلاف‌‌های داخلی را تشدید کند، فشارها بر کشور را تا سرحد ممکن تشدید کرده است و هر زمان که وحدت و انسجام داخلی برقرار بوده، دشمن استفاده از ابزار فشار و تحریم را ناکارآمد یافته و کمتر به آن گرایش داشته است.


کارنامه برجام که به جایی نرسید اما وقت آن است که دولت سهم خود را در کامل شدن تجربه برجام به میدان بیاورد. این هم ممکن نیست مگر اینکه گزینه غیرعقلانی «حفظ برجام به هر قیمت» کنار گذاشته شده و گزینه حفظ برجام در صورت عدم بازگشت تحریم‌ها به جای آن بنشیند. یک ماه آینده زمان کمی است ولی کشور احتمالا تا سال‌‌های طولانی با تبعات تصمیم‌‌‌هایی زندگی خواهد کرد که در این یک ماه اتخاذ می‌شود.

منبع: وطن امروز

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۳۱۱۱۰:۴۹:۰۹ ۱۳۹۶/۶/۲۵
جان کری در جلسه استماع کنگره : اگر برجام امضا نمی شد ، تحریم ها فرو می پاشید .
ناشناس۱۰۳۶۹۴۱۹:۱۱:۳۵ ۱۳۹۶/۶/۲۵
خب الان که امضاء شده چرا تحریمها فرو نپاشیده؟ وضعیت که بهتر شده مگه نمیفرمایید تحریمها هست؟
ناشناس۱۰۳۳۱۶۱۰:۵۸:۳۳ ۱۳۹۶/۶/۲۵
بزرگترین بد شانسی ملت ایران و البته خوش شانسی امریکا این است که برجام در ایران جناحی شد، یعنی اصلاح طلبان ان را شیشه عمر سیاسی خود می دانند ، فلذا شدیدترین تحریم ها را هم ضد ملت توجیه می کنند تا خود برجام اسیب نبیند . براورد امریکا هم این است که پس می توان بدون هزینه تحریم کرد.
علي۱۰۳۳۲۲۱۱:۰۳:۳۱ ۱۳۹۶/۶/۲۵
به نظر مي رسد چند نكته در اين ياد داشت مغفول مانده : اينكه اعتماد به خارج را با اعتماد به آمريكا يكي بدانيم مغالطه آماريست از ابتداي انقلاب تا كنون با ايالات متحده مراوده سياسي و اقتصادي نداشت و تا قبل از اعمال تحريمهاي جديد اقتصادمان با توجه به روابط با ديگر كشورها اينگونه تحت فشار نبود. تحريمهاي جديد باعث قطع روابط اقتصادي با اكثر دنيا شده بود. حتي اگر امريكا از برجام خارج شود پايبندي ايران به تعهدات نمي گذارد امريكا به اجماعي جهاني عليه ايران برسد. تمام جهان امريكا نيست و توجه به اين نكته داشته باشيد كه در دفعه قبل گروه 5+1 همگي عليه ايران بودند. اين بار ولي اگر امريكا تمام توانش را بگذارد، در صورت دخيل شدن سرمايه ساير قدرتها در ايران امريكا در شوراندن جامعه بين الملل عليه ايران منزوي خواهد شد.
احمد۱۰۳۳۵۸۱۱:۴۲:۰۶ ۱۳۹۶/۶/۲۵
اگر دخیل شدن سرمایه سایر قدرت ها را منظور سرمایه گذاری اقتصادی می دانید که شرکت هایی که در زمان تحریم ها از ایران به راحتی رفتند و پشت سرشان را نگاه هم نکردند خیلی بیشتر از زمان حال هستند . اما نکته ی مغفول به نظر من این است که همین برداشت های برجامی که دولت اسم می برد و دلیل ان را برجام می داند همان مقاومت های ملت در برابر قدرت ها بود که بعد از گذشت چند سال و با زیان هایی که شرکت های بزرگ اقتصادی دنیا از این اتفاق دیدند آنها را به مرور مجبور به عقب نشینی کرد . سندش هم همین سرمایه گذاری هایی است که اخیرا شده و سود عمده ی آن نصیب شرکت های خارجی میشه .
ناشناس۱۰۳۴۰۳۱۲:۳۲:۲۵ ۱۳۹۶/۶/۲۵
امیدوارم همیشه خوش باشی
ناشناس۱۰۳۵۲۷۱۵:۲۴:۴۸ ۱۳۹۶/۶/۲۵
کاربر علی وقتی که دولتمردان ما با اصرار تمام سعی در رابطه با آمریکا داشتند آیا اونموقع فکر نمی کردند که آمریکا تمام جهان نیست؟چقدر دلسوزان و دلواپسان عزیز گفتند مراقب باشید سرتان کلاه نرود. آیا فکر میکردند بقیه بلد نبودند چطوری وارد معامله شوند؟ رییس جمهور به ما قول داد با برجام قرار است وضع کار و معیشت بهتر شود ولی چیزی که در عمل دیده میشود گران شدن قیمتها برای مصرف کننده و ارزان شدن کالاها ی تولیدی برای تولید کننده است.
ناشناس۱۰۳۳۲۳۱۱:۰۳:۵۹ ۱۳۹۶/۶/۲۵
اون موقع که کشور هر روز تحریم میشد شماها کجا تشریف داشتید ؟
ناشناس۱۰۳۳۲۶۱۱:۰۵:۴۵ ۱۳۹۶/۶/۲۵
چطوره به خودتان يادآورى كنيد كه اگر برجام نبود الان كشور در چه وضعى بود. با صفر شدن درامد نفت و تشديد تحريم هاى فلج كننده بانكى و و و حالا دلار به ده هزار تومان رسيده بود
احمد۱۰۳۳۶۲۱۱:۴۴:۳۱ ۱۳۹۶/۶/۲۵
تحریم نفتی به ضرر کشورهای بزرگ هم بود . به علت مقاومت ملت و همین نیاز مبرم به انرژی دیگر کشورهای بزرگ خواهان ادامه تحریم ها نبودند . منتهی به علت دو صدایی در ایران که با روز کار آمدن دولت آقای روحانی ایجاد شد آنها را امیدوار به ادامه ی تحریم ها کرد و تحریم ها را نقطه ضعفی در ایران دید
سجاد۱۰۳۳۶۶۱۱:۴۸:۰۲ ۱۳۹۶/۶/۲۵
شماها نبودید با عکس هایی که گرفتید،میگفتید دلار میشه هزار تومان! حالا میگید نذاشتیم ۱۰۰۰۰ تومان بشه! خیلی پر روییت!!!
ناشناس۱۰۳۴۰۰۱۲:۲۹:۱۴ ۱۳۹۶/۶/۲۵
این جماعت به فکر این چیزها نیست وقتی دلار از 1000 تومن رسید به 4000 تومن و تورم شد 50% ، اینها داشتن شعار می دادن انرژی هسته ای حق مسلم ماست
ناشناس۱۰۳۴۰۲۱۲:۳۱:۰۷ ۱۳۹۶/۶/۲۵
تا ابد همین رو بگو و از برجام مزخرفت دفاع کن
ناشناس۱۰۳۴۴۵۱۳:۳۴:۱۶ ۱۳۹۶/۶/۲۵
عجب ديدگاه روشنفكرانه اي!!! نه اينكه الان وضعيت گل و بلبله... برادر مگه قرار نبود تحريم ها لغو بشه چي شد؟
ناشناس۱۰۳۵۲۴۱۵:۲۱:۴۰ ۱۳۹۶/۶/۲۵
دلت رو به این حرفای صدتا یه غاز خوش نکن. دولت دهم دو سال بعد از تحریمها نفت رو با یک میلیون و چهارصد هزار بشکه به دولت یازدهم تحویل داد!
ناشناس۱۰۳۳۴۰۱۱:۱۸:۵۰ ۱۳۹۶/۶/۲۵
مسئله اصلی تعصب گروهی هست که به هیچ عنوان حاضر نیستند اشتباه خودشون رو در قبال اعتماد به غرب بپذیرند لذا بر همان راه غلط اسرار میکنند
ناشناس۱۰۳۳۸۸۱۲:۱۱:۰۳ ۱۳۹۶/۶/۲۵
بایست قوت زانوی دیگران مطلب بغیر بازوی خویش از کسی امان مطلب
ناشناس۱۰۳۴۶۸۱۴:۰۹:۴۸ ۱۳۹۶/۶/۲۵
تحريمهای دوره آقای احمدی نژاد، با چی پيوند داشت؟!
ناشناس۱۰۳۶۱۴۱۷:۰۹:۵۴ ۱۳۹۶/۶/۲۵
وقتی وارد مذاکرات برجام شديم که تحريمهای دوره احمدی نژاد ، داشت گلويمان را ميفشرد و تنفس مشکل شده بود. البته نه بر افرادی مثل شما.
امیر حسین سلطان/تهران۱۰۳۶۹۱۱۹:۰۸:۰۳ ۱۳۹۶/۶/۲۵
از 2 حال خارج نیست یا پذیرش برجام ضرورتی انکار ناپذیر بوده است و یا نبوده است. اگر ضرورتی انکار ناپذیر بوده است پس باید همچنان به آن پایبند باقی بمانیم و دنبال توجیه هرگونه عدم پایبندی احتمالی به آن نباشیم و اما اگر پذیرش برجام ضرورتی انکار ناپذیر نبوده است(با قبول این فرض عدم ضرورت) در این صورت عتاب و خطاب جناب آقای محمدی(نویسنده محترم این مقاله) و سایر همنظران با ایشان به جای دولت کنونی باید دولتهای نهم و دهم و مسئولینی باشند که متاسفانه در زمان و دوره مسئولیت شان کار را تا به آن جایی رساندند که در نهایت همین یک برجامی را پذیرفتیم که اولا ضرورت انکار ناپذیری نبوده است و در ثانی به گفته این تحلیلگر گرامی و سایر هم طیفی های فکری و سیاسی ایشان حالا متحمل این همه زیان و فشار و تهدید و تحریم و امثالهم هستیم و یا خواهیم بود. والله اعلم.
استاد دانشگاه تهران۱۰۳۷۳۷۲۱:۱۵:۵۰ ۱۳۹۶/۶/۲۵
برجام حاصل تصمیم نظام بود نه دولت به تنهایی.اگر برجام نبود با کدام پول الان می توانستیم با تروریست ها در خارج مبارزه کنیم. از طرفی در شرایط کنونی اجماع جهانی علیه ایران بر طرف شده است.ترامپ تنها است.
امیر حسین سلطان/تهران۱۰۳۷۷۵۲۳:۰۵:۴۴ ۱۳۹۶/۶/۲۵
یک خطای دستوری و آئین نگارشی مصطلح غلط که بعضا هم تکرار می گردد! مثل این جمله برگرفته از مطلب بالا: "در حوزه منازعه راهبردی ایران و آمریکا بویژه مسأله برجام، تحولات مهم و پرشتابی در حال وقوع است که نه افکار عمومی و نه نخبگان ایرانی به اندازه کافی به آن توجه نکرده‌‌اند،" - با آوردن قید "نه" برای آنکه مفهوم مدنظر نگارنده حاصل شود فعل جمله میبایست به همان صورت مثبت آورده شود و نه به صورت منفی!(در اینجا توجه نکرده اند غلط است و باید توجه کرده اند نوشته شود)/ قابل توجه این تحلیلگر محترم و همچنین نویسندگان و ویراستاران محترم سایت الف
ناشناس۱۰۳۷۹۴۰۰:۲۹:۳۳ ۱۳۹۶/۶/۲۶
هم وطنانان عزیز غرب در راس انها امریکا با اصل نظام وموجودیت ان مشکل دارند برجام بهانه ای بیش نیست. وقتی می گویند روح برجام رعایت نشده یعنی اینکه نظام از اصول خود دست برنداشته است.اگر تمام امکانات هسته ای و کل تجهیزات نظامی کشور زا تحویل غرب بدهیم .اما بر ارمانهای خود پافشاری کنیم باز هم بهانه دیگری از ما می گیرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

آخرین عناوین