نبض شوریدگی روی نت‌‌های دف‌و‌تنبور

گروه فرهنگی الف،   3960622187

اهالی سنندج شاهد برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره منطقه‌ای دف‌نوازی و مولودی‌خوانی هستند و حالا البته کرمانشاهی‌ها هم برگزارکننده نخستین جشنواره منطقه‌ای «کهن‌آواهای تنبور» شده‌اند.

چند روز پس از این‌که اهالی کردستان، هفتمین دوره جشنواره سراسری دف‌نوازی «دف‌نوای رحمت» و نخستین دوره بین‌المللی این جشنواره را برگزار کردند، اهالی سنندج دوباره شاهد برگزاری جشنواره‌ای دیگر با عنوان جشنواره منطقه‌ای دف‌نوازی و مولودی‌خوانی هستند و حالا البته کرمانشاهی‌ها هم برگزارکننده نخستین جشنواره منطقه‌ای «کهن‌آواهای تنبور» شده‌اند تا دو استان کردنشین ایران، در فاصله‌ای کم‌تر از ده روز، در سه جشنواره مختلف، ستایشگر مقام دو ساز کهن خود باشند.

3جشنواره برای 2 ساز

یک؛ هفتمین دوره جشنواره سراسری دف‌نوازی «دف‌نوای رحمت» که نخستین دوره‌ای بود که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شد، با داوری نهایی بیژن کامکار، احمد خاک‌طینت و که‌ژوان ضیاء‌الدینی با شعار هنر، همگرایی و مهربانی در راستای اصالت، وحدت و مهربانی در مکتب انسانی و با بزرگداشت پیشکسوتان حوزه موسیقی عرفانی دف در کردستان (شامل خلیفه ماشاءالله صفوتی، خلیفه یدالله مرادی، خلیفه ماشاءالله بختیاری، عطا سلامیه و سیدعلاءالدین یاسینی) به کار خود پایان داد؛ رویدادی که از سال 84 به صورت استانی آغاز به کار کرد و با توجه به ظرفیت‌های موجود در موسیقی عرفانی دف در کردستان، در سومین دوره در سال 86 به صورت سراسری برگزار شد. از سال 86 تا 93 اما برگزاری جشنواره تعطیل شد تا این‌که دوره پنجم جشنواره در سال 94 و با حضور 18 استان کشور با تجلیل از ارسلان کامکار و دوره ششم هم سال گذشته با حضور 21 استان و با تجلیل از استاد حمیدرضا اردلان انجام شد. در هفتمین دوره نیز که باشکوه‌تر از دوره‌های قبل برگزار شد، مهمانانی چون بیژن کامکار و محمدرضا اصلانی حضور داشتند.

دو؛ کرمانشاهی‌ها هم در این میان بیکار ننشسته‌اند و نخستین جشنواره منطقه‌ای «کهن‌آواهای تنبور» را طی دو روز بیستم و بیست‌ویکم شهریور در ستایش ساز دیگری برگزار کرده‌اند. این جشنواره منطقه‌ای در روستای بانزلان دالاهو استان کرمانشاه برگزار شد که با حضور شهرام ناظری، حسین علیزاده، کیهان کلهر، محمدرضا درویشی، علی‌اکبر شکارچی، پژمان حدادی، علی بوستان و علی اکبر مرادی (تنبورنواز برجسته کرمانشاهی) همراه بود. کهن‌آواهای تنبور را می‌توان اولین جشنواره‌ای دانست که در یک روستا و در سطح منطقه‌ای و با حضور چنین چهره‌های برجسته‌ای از موسیقی ایران برگزار می‌شود.

سه؛ از کرمانشاه به سنندج برمی‌گردیم و نگاهی به سومین جشنواره‌ای می‌اندازیم که طی این روزها در استان‌های کردنشین در حال برگزاری است؛ جشنواره منطقه‌ای دف‌نوازی و مولودی‌خوانی با عنوان سراج‌منیر به میزبانی استان کردستان در سنندج.

سراج‌منیر از بیستم شهریورماه آغاز به کار کرده و امروز بیست‌ودوم شهریور به کار خود پایان خواهد داد. این جشنواره یادآور جایگاه دف برای اهالی کردستان است و هدف از برگزاری آن، ارتقای اشتیاق دینی از طریق هنرهای آیینی، ترویج تفکر عرفان اسلامی، تبادل فرهنگی متعادل هنرهای آیینی، ایجاد زمینه‌ای برای تولید آثار فاخر و ماندگار و ارتقای سطح دانش و توازن گروه‌ها از طریق کارگاه‌های آموزشی عنوان شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین