کیانوش عیاری: توقیف فیلم‌ها سرشار از تناقض است

گروه فرهنگی الف،   3960620107

تجلیل ازسیروس ابراهیم‌زاده،کیانوش عیاری،حسین علیزاده ومحمدخوشنویس در جشن خانه سینما

کیانوش عیاری: توقیف فیلم‌ها سرشار از تناقض است

سیروس ابراهیم‌زاده، کیانوش عیاری، حسین علیزاده و محمدحسن خوشنویس، در مراسم بزرگداشت نوزدهمین جشن بزرگ خانه سینما، ضمن بیان انتقاداتی از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های نادرست، بر نقش پر رنگ و جایگاه بلند سینما در عرصه فرهنگ ایران تاکید کردند.

 

به گزارش خبرآنلاین، جشن بزرگداشت سیروس ابراهیم‌زاده، کیانوش عیاری، حسین علیزاده و دکتر محمد‌حسن خوشنویس، از طرف خانه سینما، شامگاه یکشنبه، 19 شهریور در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در آغاز این مراسم، هارون یشایایی، رئیس نوزدهمین جشن بزرگ خانه سینما گفت: «همیشه هنرمندان هستند که هنر را بالنده و ما را از ارزش‌های هنری آگاه می‌کنند. اگر ادبیات فارسی شکل گرفت و الان به حیات خود ادامه می‌دهد به خاطر حافظ و سعدی است. اگر سینمای ما هم امروز این افتخار را دارد که از ونیز و کن و اسکار جایزه می‌گیرد، به خاطر افرادی است که در این زمینه زحمت کشیده‌اند.»

او افزود داد: «خانه سینما از این افراد همواره قدردانی کرده است زیرا اگر بقیه سعی می‌کنند ایران هراسی را ترویج کنند، سینماگران سعی می‌کنند از فرهنگ ملی حفاظت کنتد.»

ابراهیم‌زاده: تاریخ معاصر ایران وام‌دار سینما خواهد بود

در ادامه مراسم، تجلیل از چهار چهره سینمایی کشورمان آغاز شد. در ابتدا، سیروس ابراهیم زاده مورد تجلیل قرار گرفت.

برای تجلیل از سیروس ابراهیم‌زاده، سیروس الوند، ایرج پارسی‌نژاد و تورج منصوری روی صحنه آمدند. در ابتدا، سیروس الوند در سخنانی سیروس ابراهیم‌زاده را متعلق به نسلی از هنرمندان دانست که همه باسواد بودند. او در ادامه، انرژی، رفاقت و دقت ابراهیم‌زاده را در همه کارهایش ستود.

سپس ایرج پارسی‌نژاد از دوستان سیروس ابراهیم‌زاده روی صحنه آمد و با ذکر خاطرات جوانی و دوران دانشگاه، تاکید کرد که بابت دوستی با هنرمندی مثل او که اهل مطالعه، نویسندگی، ترجمه و ... است، افتخار می‌کند.

تورج منصوری هم تاکید کرد سیروس ابراهیم‌زاده فردی است که هم به سواد مجهز است و هم متین است.

سپس نوبت به سیروس ابراهیم‌زاده رسید تا میکروفن را به‌دست بگیرد. او گفت: «از همه شما تشکر می‌کنم البته تواضع نمی‌‌کنم که بگویم شایسته الطاف شما نیستم، چون می گویند پشت تواضع زیاد، تفرعن زیادی وجود دارد، بنابراین واژه‌های لازم را پیدا نمی‌کنم که بگویم چقدر خوشحالم. این شادی‌ها ارزشمند است چون نسل جوانی که خواهد آمد و در حال حاضر حضور دارند، مطمئن می‌شوند این راه سخت، بی اجر و مواجب نمی‌ماند. همچنین این تجلیل‌ها فرصتی می‌دهد تا آدم به گذشته خود و افت و خیزهای زندگی‌اش نگاه کند و درس‌های واپسین زندگی را فرا بگیرد.»

او همچنین افزود: «من مفتخرم که در عصری توانستم هنوز زنده بمانم که سینما پرچمدار بازشناسی فرهنگ غنی و تاریخ زندگی اجتماعی ما ایرانیان است. در حال حاضر کمتر جشنواره‌ای وجود دارد که یک ایرانی در آن نباشد و تاریخ معاصر از این جهت وام‌دار سینما است.»

خوشنویس: فرهنگ این عصر بر اساس تصویر است

تجلیل از محمدحسن خوشنویس، مدیر پیشین فیلمخانه ملی، بخش بعدی این مراسم بود. به همین منظور، فخرالدین انوار، سیدمحمد بهشتی، فاطمه معتمدآریا و بهرام دهقانی روی صحنه آمدند و درباره محمدحسین خوشنویس جملاتی را بیان کردند. سپس خوشنویس روی صحنه آمد و تندیس سیف‌الله داد به او اهدا شد.

خوشنویس ضمن تشکر از برگزاری این مراسم اظهار کرد: «غیرممکن است کسی در یک امر فرهنگی فعالیت کند و مدعی باشد که خودش به تنهایی همه کارها را کرده است، در فیلمخانه ملی، همراه همکارانم همدلانه درباره این میراث فرهنگی فکر می‌‌کردیم. به طور کلی فرهنگ در جهان بر اساس تصویر است، نمی‌توان از فرهنگ صحبت کرد و بحث تصویر وجود نداشته باشد.»

او افزود: «یک فرد فرهنگی باید تاریخ اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و ... سرزمین خود را در هر حرفه‌ای که است بشناسد. یک فرد فرهنگی نباید هیچ امیدی به دولت‌ها داشته باشد. کدام مدیر دولتی در این جایگاه قرار گرفته که از یک فرد فرهنگی تجلیل کند؟ تعداد این مدیران بسیار اندک بوده است. توصیه من این است که این چند ویژگی را در نظر داشته باشیم و فرصت سازی کنیم، باید یاد بگیریم فرصت‌ها را بشناسیم و بسازیم.»

کیانوش عیاری: توقیف فیلم‌ها سرشار از تناقض است

در ادامه این برنامه، علیرضا داوودنژاد، حسن فتحی، مرتضی رزاق‌کریمی و فرشته طائرپور برای تجلیل از کیانوش عیاری روی صحنه آمدند.

داوودنژاد، عیاری را سوی چشم سینمای ایران دانست، حسن فتحی ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر فیلم‌های عیاری به نمایش درآیند و رزاق کریمی هم عیاری را فرزند زمانه خویش دانست.

سپس عیاری روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: «وارد بحث تواضع نمی‌شوم چون از صحبت‌های دوستان درباره خودم کیف کردم. نمی‌خواستم درباره توقیف فیلم‌ها و دشواری فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند صحبت کنم اما تناقض‌های زیادی در این باره وجود دارد، مثل هزاران تناقض دیگری که در ایران وجود دارد.»

حسین علیزاده: از مسئولان توفعی نداشته باشید

در بخش تجلیل از حسین علیزاده، همایون اسعدیان، محمد سریر، امین تارخ و ابراهیم حقیقی روی صحنه آمدند.

محمد سریر، آثار موسیقایی حسین علیزاده را دارای جان مایه‌های موسیقی ایرانی دانست و موفقیت‌های او در خارج از کشور را ستود و آثار او را خلاقانه دانست. ابراهیم حقیقی نیز از حضور سازنده او در عرصه‌های گوناگون و نوآوری ‌هایش در آثار مختلف یاد کرد. تارخ هم یادی از علی حاتمی کرد که موسیقی فیلم «دلشدگان» او را حسین علیزاده ساخته بود.

همایون اسعدیان هم ضمن بیان خاطره‌ای از زمان آشنا شدنش با موسیقی حسین علیزاده گفت: «علیزاده با قطعه‌های خود در دهه ۵۰ به هم نسلان ما شور و شعف زیادی داد و من از این بابت از او تشکر می‌کنم.»

سپس حسین علیزاده پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: «خوب است وقتی دوستان این همه لطف دارند از آنها تشکر کنم. انجام فعالیت موسیقایی در ایران سخت است اما من سختی نکشیدم زیرا من عاشقی بودم که دنبال گمشده خود بودم و هیچکس از هیچ مقامی نمی‌توانست جلوی من را بگیرد. البته من در هیچ شرایطی امید خود را از دست ندادم و در پیچ و خم‌های زیاد سینمای ایران یاد گرفتم از مسایل مختلف مانند عشق، کمک به همنوع و انسانیت غافل نباشم.»

این آهنگساز و نوازنده افزود: «از مسئولان توقعی نداشته باشید، این را باید بگویم همیشه مدیرانی مسئول موسیقی شده‌اند که از کودکی از این هنر منع می‌شدند پس چگونه می‌شود کسی که این موسیقی را حرام می‌دانسته است، از آن دفاع کند.»

علیزاده در پایان تاکید کرد: «من افتخار می‌کنم با سینمای ایران همکاری داشته‌ام.»

در پایان این مراسم، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما نیز از حضور افراد در این مراسم تشکر کرد.

اجرای اعضای گروه موسیقی پالت که در میان مراسم هم قطعاتی را نواخته و خوانده بودند، نقطه پایان مراسم بزرگداشت‌های جشن خانه سینما بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین