پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان هرروز قطورتر می‌شود صندوق عجایب و مفاسد

گروه اقتصادی الف،   3960619101 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«فعلاً 13 هزار میلیارد تومان». این، جدیدترین رقم از میزان تخلفات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان است. صندوقی که داستان آن، حالا از هزار و یک‌شب معروف هم طولانی‌تر و جنجالی‌تر شده است و هرروز خبری جدید از آن به گوش می‌رسد.

صندوق  عجایب و مفاسد

خبرهایی مثل افزایش متهمان پرونده و بازشدن زوایای جدیدی از فساد بزرگ در این صندوق. داستان صندوق ذخیره فرهنگیان انگار تمامی ندارد؛ چرا که به گفته یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پای متهمان جدید به این پرونده باز شده است. آقای «جبار کوچکی‌نژاد» به خبرگزاری «فارس» گفته است:« گزارش تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان مهرماه قرائت خواهد شد و عدد دقیق تخلفات آخر شهریور ماه مشخص می‌شود؛ اما اکنون، این رقم به 13 هزار میلیارد تومان رسیده است.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی این را هم گفته است که با توجه به نتیجه گزارش آماده شده تعداد افراد بیشتری به متهمان این پرونده اضافه خواهند شد که بسیاری از آنها در چند سال گذشته از این صندوق سوء استفاده کرده‌اند.

 

مثبت پانزده نفر

 به گزارش صبح نو شهریور ماه سال گذشته زمزمه فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان که ابتدا 8 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شد، شنیده شد و در مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی و تهیه گزارش از ابعاد این تخلفات، آذرماه سال گذشته، کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به ریاست جبار کوچکی‌نژاد تشکیل شد.پیش از این 15 نفر در رابطه با این پرونده متهم بودند که حالا به گفته کوچکی نژاد، تعداد متهمان هم افزایش یافته است تا پرونده این صندوق، در آستانه قرائت گزارش تحقیق و تفحص، پیچیده‌تر از قبل شود.

به این ترتیب با گذشت حدود دو سال از افشا شدن فساد و تخلف‌های گسترده مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان که به «پرونده تخلف هشت هزار میلیارد تومان» مشهور شده بود، حالا باید آن را تصحیح کرد و نامش را «پرونده فعلاً 13 هزار میلیارد تومانی» گذاشت. چرا که آن طور از شواهد بر می‌آید، رقم تخلف مالی در این صندوق، باز هم تغییر خواهد کرد.

 

ماجرای صندوق اسرار

دهم شهریورماه امسال بود که سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، در همایش اقتصاد مقاومتی گفت: « در صندوق ذخیره فرهنگیان هم بر اساس مدارک مستند بیش از 8 هزار میلیارد تومان فساد مالی صورت گرفته است. همسر و فرزند مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت ‌شده‌اند و شخص مدیرعامل در مصاحبه‌ای فقط فساد 3 هزار و 800 میلیارد تومانی را قبول کرده لذا نمایندگان مجلس شورای اسلامی وکیل مردم هستند تا بتوانند از حقوق اقشار مختلف مردم دفاع کنند.»

آقای «حسین مقصودی» این را هم گفته بود که استیضاح وزیر وقت آموزش و پرورش هم بر همین اساس بوده است.

اما قصه اصلی صندوق، از جایی آغاز شد که بوی «نفت» می‌داد. جایی که نامی آشنا هم در آن دیده می‌شد. شاید در نگاه اول هیچ کس تصور نمی‌کرد که پرونده «بابک زنجانی» در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان زلفی گره زده باشد؛ اما بررسی اسناد واگذاری زمینی توسط «بانک سرمایه» که صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از 50‌درصد سهام آن را در اختیار دارد، پرده از فساد بزرگ دیگری برداشت.

خبرگزاری «فارس» در این باره نوشته است:«در سال 93 در جریان رسیدگی به پرونده میلیاردر نفتی یعنی بابک زنجانی پرده از راز یک معامله صوری 8 هزار میلیاردی برداشته شد. در آن معامله شرکتی با نام س.ت.ب صاحب پروژه‌ای با نام ایران زمین بود. پروژه‌ای که در خیابان ایران زمین قرار بود یک مجتمع تجاری باشد.بابک زنجانی بزرگترین بدهکار نفتی کشور در سال 1390 زمین این پروژه را به مبلغ 225 میلیارد تومان خریده و توانسته بود جواز ساخت مجتمع تجاری روی این زمین را نیز بگیرد.در نیمه اول سال 92 این زمین از سوی کارشناسان به رقم 800 میلیارد تومان کارشناسی می‌شود اما بابک زنجانی به این رقم اعتراض می‌کند. تنها چند روز بعد، این ملک مجدد کارشناسی شده و این بار رقم 1700 میلیارد تومان برای آن تعیین می‌شود که از سوی بابک زنجانی مورد موافقت قرار می‌گیرد.

چند روز بعد از این کارشناسی و تعیین قیمت، شرکت س.ت.ب این ملک را به شرکتت.پ.ک که از شرکت‌های وابسته به نفت است، به قیمت 1700 میلیارد تومان می‌فروشد.

اما نکته قابل توجه این است که همان روز و در همان دفترخانه به خصوص که از پیش و از سوی یک واسطه تعیین شده بود، این ملک این بار به قیمت 8 هزار میلیارد تومان و از طرف شرکت ت.پ.ک به شخص بابک زنجانی واگذار می‌شود. در این میان هیچ پولی از بابک زنجانی بابت این نقل و انتقال گرفته نمی‌شود و بابک زنجانی این ملک را به عنوان ضمانت نقد شدن چک 2 میلیارد یورویی خود به نفت واگذار می‌کند.  فارس در گزارش مشروح خود، رابطه بانک سرمایه و فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان را این طور شرح داده است:« یکی از آن شرکت‌هایی که زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان به شمار می‌آید جایی نیست جز بانک سرمایه که خوب است بدانیم صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از 50 درصد سهام آن را در اختیار دارد.پیگیری‌ها از برخی تخلفات اتفاق افتاده در این بنگاه اقتصادی، حکایت از آن دارد که تنها در یک مورد، بدهی‌های 4 شرکت «س»، «ر» و «م» و یکی از شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان که در مجموع 272 میلیارد تومان بوده، یک‌جا از محل تملیک یک قطعه زمین واقع در منطقه لواسانات تسویه شده است.»

 

فساد بود؟ فساد نبود؟

پس از حرف‌های سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، طبق معمول، واکنش‌ها و تکذیب‌ها آغاز شد. از جمله یکی از اعضای هیأت‌امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، هرگونه شایعه را درباره اختلاس در این صندوق تکذیب کرد. آقای «مرتضی حاجی» گفته بود: «با توجه به سهم 45 درصدی صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه، در بدترین حالت سهم صندوق از معوقات بانک سرمایه کمتر از 1500 میلیارد تومان است که البته همین میزان نیز باید وصول شود. عملکرد صندوق و مدیرعامل آن در سه سال گذشته در حوزه‌های سودآوری، ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش خدمات به فرهنگیان عضو، قابل‌قبول و مثبت است.»

اما ابعاد این پرونده آن قدر وسیع بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۵ مهرماه امسال با ۲۰۰ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در مجلس، تقاضای تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را تصویب کردند. به این ترتیب  آقای «علیرضا سلیمی» دبیر گروه آموزش و تحقیقات مجلس، از موافقت این گروه با تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و گفت: «نامه گروه درباره منصرف نشدن متقاضیان استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم نیز به هیأت‌رییسه ارسال شد؛ اما هفته گذشته آقای جعفری دولت‌آبادی از بازداشت چهار نفر مرتبط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد.»

شاید یکی از پرسروصداترین ترکش‌های این پرونده، کنار رفتن آقای «علی اصغر فانی» همزمان با اوج گیری ماجرای صندوق ذخیره فرهنگیان بود که بعضی منتقدان، آن را به «فرار دولت از پاسخگویی درباره این پرونده» تعبیر کردند. به هر روی و با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، عمر دولت یازدهم به قرائت گزارش تحقیق و تفحص پا نداد و حالا در دولت دوازدهم، قرار است تا حدود یک ماه دیگر و با پایان بررسی‌ها، نتایج تحقیق و تفحص از صندوق و تخلف‌های مالی گسترده در آن منتشر‌شود.

 

باز هم دولت قبل

اما حامیان دولت، همچنان اصرار دارند فساد رخ داده در این صندوق را مرتبط با دولت قبل از دولت روحانی بدانند. از جمله آنها، آقای «محمود صادقی» است که با اشاره به خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌های اصول گرا مبنی بر کشف اختلاس ۸۰۰۰ میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان توسط فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفته است: «این فراکسیون هنوز وجود خارجی ندارد و در واقع درخواست تشکیل چنین فراکسیونی با حدود ۱۱ امضا از سوی نمایندگان مجلس تقدیم هیات‌رییسه شده، اما با پیگیری‌های انجام شده، تا این لحظه به‌صورت رسمی اجازه فعالیت به چنین فراکسیونی داده نشده است.»

صادقی گفته است:« اخیراً در یکی از جلسه‌های کمیسیون آموزش که با حضور برخی مسوولان وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد، موضوع تحقیق و تفحص از این صندوق مطرح شد که بخش اعظم این تخلف مربوط به دولت احمدی‌نژاد است.»

او با اذعان به این که  بنابر گزارش مسوولان وزارت آموزش و پرورش تخلف‌هایی در دوره جدید نیز صورت گرفته اما بخش اعظم تخلف مربوط به دولت قبل است، گفته: «به‌گفته این مسوولان تخلف‌ها علاوه بر صندوق فرهنگیان، در بانک سرمایه نیز رخ داده و حتی شکایت‌هایی در این باره صورت گرفته بود و همچنان نیز به‌دنبال بازگرداندن این مبالغ
هستند.»

صادقی ادامه داده است:«با این حساب، آنچه امروز تحت عنوان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شده، ادامه تلاشی است که از زمان مجلس هشتم آغاز شده و امروز همان طرح دوباره به جریان افتاده است و این مساله نشان می‌دهد که این تخلف‌ها مربوط به دولت‌های نهم و دهم و زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بوده است.»

این در حالی است که عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه تحقیق و تفحص از ابتدای تأسیس صندوق ذخیره فرهنگیان تاکنون در حال انجام است، گفته است: «آنچه تا امروز از مشکلات اقتصادی و اختلاس شناسایی شده مربوط به چند سال اخیر است.» حجت الاسلام «سید محمد باقر عبادی» این را هم گفته است :« صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از آنچه تصور می‌کردیم، مشکل دارد. زد و بندهای فراوان، خرید و فروش‌های بر اساس زد و بند، سودهای سرشاری که برخی بردند از جمله تخلفاتی است که تاکنون به آن دست پیدا کرده‌اند اما جزییات آن را نمی‌توانیم اعلام کنیم.»

 

در انتظار

نیمه اول دهه هفتاد بود که صندوق ذخیره فرهنگیان باهدف افزایش رفاه و ثروت بازنشستگان وزارت آموزش‌وپرورش و استفاده از خدمات برای شاغلان این وزارتخانه تأسیس شد. این صندوق قرار بود با سرمایه فرهنگیان بتواند به کارمندان و بازنشستگان بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور خدمات ارائه دهد. کارمندان این وزارتخانه نیز هریک هرماه 5 درصد از درآمدشان را به‌حساب این صندوق می‌ریختند تا بر اساس قوانین این صندوق بتوانند بعدها در حوزه «گردشگری، خدمات لیزینگ و خدمات بیمه و بانک» از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند.

حالا ۸۸۲ هزار و ۴۲۵هزار فرهنگی کشور که عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و به طور میانگین، هر یک باید ماهانه بیش از ۱۷هزار تومان کسورات از فیش حقوقی خود را در خزانه این صندوق ببینند، چشم انتظار انتشار گزارش تحقیق و تفحص از این صندوق هستند تا هرچه زودتر با برگزاری دادگاه و مجازات متخلفان، پرونده این صندوق که حالا به واسطه تخلفات مدیرانش، بدنام‌تر از هر زمان دیگری است، با عدالت بسته شود.

دیدگاه کاربران

آرش۱۰۰۲۴۹۱۱:۴۴:۴۶ ۱۳۹۶/۶/۱۹
اون آقایی که گفت یارانه ثروتمندان رو قطع کنید تا فقر مطلق از بین بره ، چه جوابی داره ؟
حرف حساب۱۰۰۴۰۰۱۶:۳۲:۳۲ ۱۳۹۶/۶/۱۹
میگن 882425 نفر ماهی 17000 تومان میدن میشه 15 میلیارد در ماه یعنی سالی 180 میلیارد فرض کنید از ابتدای سال 1370 یعنی تا امروز 26 سال به مبلغ امروز این صندوق واریزی داشته میشه 4320 میلیارد تومان بنابر این میشه یکی توضیح بده اصولا صندوق چطوری 8000 یا 13000 میلیاد تومان واریزی داشته است که این مبلغ ازش اختلاس شده است؟؟؟ یه مقدار حساب کتاب هم بد نیست !!!!
حسین۱۰۰۴۷۵۲۱:۳۰:۰۰ ۱۳۹۶/۶/۱۹
تا به امروز 19/6/96 هنوز صورتحساب سال مالی منتهی به 31 شهریور 95 هنوز صادر نشده و معلوم نیست چه کار کردن که جرأت اعلام آنرا به اعضاء ندارن و براساس شنیده ها در سال مالی مذکور فقط در حدود 250 میلیارد تومان تونستن سود سازی کنند یعنی چیزی حدود 5 درصد اگر مدیریت ندارید که نشان دادید ندارید چرا سرمایه اعضاء را دارید نابود میکنید به اضافه حیف و میل تبدیل به سهام شرکت های سود ده کنید
ناشناس۱۰۰۶۰۸۰۸:۵۴:۵۷ ۱۳۹۶/۶/۲۰
به آخرت اعتقاد دارند اینها؟ لعنت خدا و رسول خدا بر تمام دزدان بیت المال.
ناشناس۱۰۰۶۲۴۰۹:۱۱:۳۸ ۱۳۹۶/۶/۲۰
چرا مدریریت صندوق معلمان بدست دولت است ؟ چرا دولت بر منصوبان خود نظارتی ندارد؟ قوه قضاییه کجاست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین