کد مطلب: 241834
عقبنشيني خودروسازان از افزايش قيمت؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۵
در شرایطی که خودروسازان داخلی طی دو سال گذشته همواره بهدنبال افزایش قیمت محصولات خود بودهاند، گویا بلاتکلیفی بازار و کاهش تمایل مردم به خرید خودرو، ترمزشان را کشیده و به نوعی آنها را به عقب نشینی از مواضع خود واداشته است.
به گزارش دنیای اقتصاد، اوایل ماه جاری بود که خودروسازان با اشاره به «نادیده گرفته شدن تورم بخشی شش ماهه امسال در فرمول شوراي رقابت»، احتمال افزايش دوباره قيمتها را مطرح كردند، موضوعی كه بهنظر ميرسيد با هدف آمادهسازي افكار عمومي براي افزايش دوباره قيمتها عنوان شده است.
با این حال یکی دو هفتهای میشود که خودروسازان با توجه به شرایط بازار، هيچ اظهارنظر جديدي در مورد افزایش دوباره قیمتها نداشته و به نوعي سكوت پيشه كردهاند. اگرچه طی دو سال گذشته «افزايش قيمت» همواره يكي از خواستههاي مهم خودروسازان بابت جبران ضرر و زیان و تامین نقدینگی بوده است، اما «چالش جديدي» که اين روزها بر سر راه خودروسازان قرار گرفته، آنها را به سكوت در رابطه با «احتمال افزايش قيمت» واداشته است. بر این اساس، با توجه به افزايش توليد خودروسازان، بحث «فروش» در حال تبديل شدن به يكي از چالشهاي اصلي صنعت خودرو است.
همزمان شدن رشد بيش از ۷۳ درصدي تولید خودروسازان با كشمكشهاي طولاني بر سر بازنگري در قيمت خودرو به منظور كاهش قيمتها، سبب شد تعداد مشتريان بالفعل خودروسازان و تيراژ توليد آنها در جهت عكس يكديگر قرار بگيرند. در واقع بحثهاي پيرامون قيمتگذاري باعث خروج بخشی از مشتريان از بازار خودرو شد که انتظار کاهش قیمت را داشتند.
این موضوع در حالي هم اکنون خودروسازان را با چالش جديدي همراه كرده است كه پيش از اين نيز خودروسازان با چالش از بين رفتن قدرت خريد تعداد زيادي از مشتريان خود (در نتيجه رشد ناگهاني قيمت خودرو) در آخرين روزهاي سال ۹۱ مواجه شده بودند. در اين ميان در حالي كه انتظار ميرفت با تعیین قیمت خودروها در تیرماه امسال، بخشی از مشتریان به بازار خودرو برگردند، این اتفاق رخ نداد تا اميدواري خودروسازان برای راه افتادن بازار، کمرنگ و کمرنگتر شود. همه این مسائل در شرایطی است كه با توجه به برنامه توليد يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاهي خودروسازان تا پايان امسال، آنها (خودروسازها) راهی جز کنار آمدن با همین قیمتهای فعلی (عقب نشینی از افزایش قیمت) ندارند. به اعتقاد كارشناسان، در چنين شرايطي حتي صحبت از افزايش قيمت نیز ميتواند شوك ديگري به بازار وارد کرده و بازار را بلاتکلیفتر و مردم را نسبت به خرید خودرو بیمیل تر کند.
با اين تفاسير اگرچه خودروسازان بارها به حاشيه زيان خود با توجه به قيمتهاي فعلي اشاره كردهاند؛ اما سكوت فعلي آنها نشان ميدهد ديگر به ادامه پيدا كردن بحثها پيرامون قيمتگذاري و التهاب بازار در نتيجه چنين بحثهايي تمايلي ندارند. بهنظر ميرسد با توجه به شرايط فعلي بازار و نياز خودروسازان به فروش محصولات خود، اين نتيجه براي خودروسازان حاصل شده است كه افزايش قيمت برابر با بازگشت به دوران ركود تولید خواهد بود.
راهکاری جز افزايش قيمتاما در رابطه با سكوت اخير خودروسازان در مورد افزايش قيمت خودرو، يك منبع آگاه در گفتوگو با «دنياي اقتصاد» از «تلاش خودروسازان براي جبران زيانهاي خود از راههاي قانوني به جاي افزايش قيمتها» ميگويد. اين منبع آگاه با اشاره به اينكه «خودروسازان در حال بررسي ارسال درخواست افزايش قيمت به شوراي رقابت هستند»، ميگويد: «اما بعيد است با توجه به شرايط فعلي بازار، خودروسازان بهدنبال افزايش قيمت باشند.»
گفتههای وی در شرایطی است که پيش از اعلام قيمتهاي جديد از سوي شوراي رقابت نيز خودروسازان اظهاراتي مبنیبر بیمیلی به افزایش قیمت مطرح كرده بودند؛ اما در نهایت قیمتها افزایش پیدا کرد. حال بايد ديد آيا اين بار اين عدم تمايل خودروسازان به افزايش قيمتها واقعي است يا آرامش قبل از توفان؟ بر این اساس، به عقيده كارشناسان اينكه خودروسازان با توجه به شرايط فعلي بازار بهدنبال افزايش قيمت نيستند، ميتواند به معناي نوعي عقبنشيني از موضع هميشگيشان براي افزايش قيمتها باشد. سياست خودروسازان براي ثبات قيمتها و جبران زيانهاي انباشتهشان از راههاي ديگر كه آن را «راههاي قانوني» ميخوانند در حالي است كه يكي از انتقادهاي هميشگي به خودروسازان اين بوده كه آنها همواره براي جبران زيانهاي خود، افزايش قيمت را بهعنوان نخستين راهحل برگزيده و در تلاش براي عبور از زيانهاي مالي با تكيه بر جيب مشتريان هستند؛ اما اظهارات يك منبع آگاه در صنعت خودرو نشان ميدهد كه خودروسازان اين بار به اين نتيجه رسيدهاند كه «بازار خودرو بيش از اين كشش افزايش قيمت را ندارد؛ بنابراين بايد بهدنبال راهكاري جز افزايش قيمت باشند.»
سعيد ليلاز، كارشناس مسائل اقتصادي نيز عقيده دارد «از هر جنبه كه نگاه كنيم منافع خودروسازان در اين است كه به سراغ افزايش قيمت نروند.» ليلاز به «دنياي اقتصاد» ميگويد: « در شرايط فعلي بهتر است خودروسازان در رابطه با افزايش قيمت خودرو با احتياط كافي برخورد كرده و به راههايي مانند افزايش توليد، كاهش هزينههاي روزمره، فروش اموال غيرمولد و راهكارهايي از اين دست به جاي افزايش قيمت خودرو تكيه كنند.»
راهكارهايي كه ليلاز به آنها اشاره ميكند، مدتي است كه با هدف توليد نقدينگي توسط خودروسازان به كار گرفته شده است. با كنار هم قرار دادن اقدامات اخير خودروسازان براي تامين نقدينگي و همچنين وقوف آنها به كشش نداشتن بازار براي افزایش بيشتر قيمتها و ضرورت حفظ مشتريان، شاید بتوان گفت که خودروسازان از موضع هميشگي خود براي افزايش قيمت كوتاه آمدهاند که در اين صورت، قيمت خودروهاي داخلي براي مدتي رنگ ثبات را به خود خواهد ديد.
ايراني
۱۳۹۳-۰۶-۲۵ ۰۸:۴۱:۱۸
كدام عقب نشيني ؟ كدوم خودرو ارزان شده ؟ اينها كلاهبردارن و اينم سياست جديدشان براي كلاه گذاشتن سر ملت مظلوم ايران است !!!!!!!!!!!1 (2377357) (alef-10)
خب افزایش قیمت بدن!!!! همون بهتر که مردم نرن نخرن تا اینا حالشون جا بیاد و اینقد برا ما ملت طاقچه بالا نزارن (2377377) (alef-10)
با سلام ، نه اینکه الان قیمت ها خیلی خوب است و کیفیت هم بالاست دنبال افزایش هم باشند هیچیک از ملت فهیم ایران نمی خرند تا ورشکستگی مطلق آقایان (2377409) (alef-10)
هيچ فرمولي نياز نيست , يا مردم پول دارند و از كيفيت خودروهاي داخلي راضي هستند كه در اين صورت خودرو ميخرند , يا پول ندارند و از قيمت و كيفيت ناراضي هستند كه در اينصورت نميخرمد . واقعا مسئله به اين سادگي رو چرا پيچيده ميكنند ؟ (2377475) (alef-10)
قیمت رو افزایش بدن بهتر از اینه که جنس نامرغوب توی ماشین ها بکار ببرن و مردم رو سلاخی کنن (2377478) (alef-3)
قیمتها باید به یک سوم کاهش یابد تا قیمتها واقعی شوند غیر از این هم مردم خودرو نخواهد خرید چون توان خرید آنرا ندارد (2377727) (alef-10)
زمانی که پراید 3 میلیون به عراق و سوریه صادر میشد قیمت داخلیش 7 میلیون تومان بود یعنی حدود 130 درصد بالای نرخ واقعی آن . الان هم این کارخانه ها دارن توون اون همه اجحافی رو که در حق مردم داشتن پس میدن . این وعده بی تکلف خداوند است که عاقب گران فروشی و کم فروشی و احتکار جز زمین خوردن نیست !!! حالا هی قیمتهارو بالا و پایین کنید مردم با بازار خودرو خداحافظی کردند (2377613) (alef-10)
افشين - اورميه
۱۳۹۳-۰۶-۲۵ ۱۱:۲۲:۱۲
با عرض ادب واحترام
تا زماني كه خودرو سازان رانتي بخواهند هزينه هاي سوء مديريت را از مردم دريافت كنند وهميشه خود را طلب كار مردم بدانند نه قيمت كاهش ميبابد ، نه كيفيت بالا ميرود.
پيروز وموفق باشيد. (2377715) (alef-10)
ایرانی
۱۳۹۳-۰۶-۲۵ ۱۲:۳۲:۲۵
این کارشون متداوله که دست پیش میگیرند تا پس نیفتند.
قیمت ظالمانه خودرو طبق نتایج مستدل کمیته تحقیق مجلس حداقل باید 15 درصد کاهش یابد.
جناب علیلو رییس کمیته تحقیق اگر به نفع خودرو ساز تغییر عقیده بدهند وا عدالتاست. (2377861) (alef-10)
اینکه بسیاری از مردم قدرت خرید ندارند فقط یک طرف قضیه است مطلب مهمتر آن است که ارزش واقعی خودروهای ایرانی بسیار پایین تر از قیمت آنهاست (2377866) (alef-10)
مشکل اصلی تعرفه خودرو است
اگر تعرفه واردات از بین برود خودرو ساز داخلی هر چقدر هم که گران کند مشکلی نیست چون مردم حق انتخاب پیدا میکنند
ولی اکنون بی رقیب است و در خشکسالی عمدی، آب را بی کیفیت و گران میدهد (کافیه شخصی که پای مبارک را روی مسیر آب گذاشته پای مبارک را بردارد اونوقت مردم بین ارزان و باکیفیت و گل آلود و گران معلومه چکار میکنند)
جواب خون کشتگان تصادفات را کی میده (پل صراطی هست) (2377887) (alef-10)
پارسا
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۴:۰۹:۱۱
یک ماه پیش یک خودروی رانا را از نمایندگی ایران خودرو تحویل گرفتم.متاسفانه سیستم کامپیوتر وقفل مرکزی خودرو کاملا قاطی داره و درا همزمان قفل نمیشن.خودرو خود به خود شروع به بوق زدن میکنه و قفل دراش باز و بسته میشن.موقع تعویض دنده یه صدای عجیبی از ماشین شنیده میشه.ماشین روغن میده.کمکای ماشین جفتشون مشکل دارن که قراره الان تعویضشون کنن.حالا واقعا با این وضیت کیفی خودرو اینا روشون میشه صحبت از افزایش قیمت میکنن جای تعجب داره.واقعا واسه حال این ملت باید خون گریه کرد که گیر همچین جلادایی افتادن که واسه جون مردم هیچ ارزشی قایل نیستن (2379126) (alef-10)