نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 253435
لزوم تعیین الگوهای تعاملی و متعادل بین معلم و دانش آموزان
حمیدرضا عسگری*، 1 در 93
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۰
اساس شکل گیری چارچوب شخصیتی و رفتاری افراد جامعه، در سال های ابتدایی زندگی آنها در محیط های آموزشی قابل بررسی است. جدای بحث آموزش های علمی که کودکان در مدارس با آن آشنا می شوند، بخش قابل توجهی از مدل سازی ها و تیپ شخصیتی آنها درآینده، تحت تاثیر محیط و نوع رفتارهای فردی و گروهی کادر آموزشی شکل می گیرد.

بسیارند افرادی که پس گذشتن چند دهه از عمرشان، هنوز خاطرات و نوع رفتارهای معلم، ناظم، مدیر و مسولان دوران مقطع ابتدایی خود را به خاطر دارند، و هیچگاه فراموش نمی کنند که در آن سال ها چه رفتارهایی با آنها شده و یا با چه واکنش هایی مواجه شده بودند. امروز مطالعات رفتارشناسی اثبات کرده است که بسیاری رفتارهای خشن و کم بودن میزان صبر و تحمل افراد باز می گردد به برخوردهایی که در دوران کودکی از سوی کارگزاران آموزشی با آنها شده است.

امروز بسیاری از استرس ها و اختلالات رفتاری که در زندگی روزمره افراد مشاهده می شود، نشأت گرفته از همان رفتارهای بعضاً خشنی بوده که در دوران کودکی با آن مواجه شده اند!. داشتن ترس همیشگی در انجام امور، عدم اعتماد به نفس درزندگی، شک و تردید در تصمیم گیری، و از همه مهمتر نوع رفتار با خانواده و تربیت فرزندان و بسیاری موارد دیگر تحت تاثیر الگوهایی است که در مدارس به دانش آموزان القا می شود.

متاسفانه در طی چند هفته گذشته مواردی از تنبیه شدید دانش آموزان توسط کادرآموزشی برخی مدارس درسطح کشور مشاهده شد که در برخی ازآنها شدت رفتارهای خشن موجب بستری شدن شاگردان در بیمارستان گردید. به هیچ وجه قصد دفاع از الگوی غلط "شاگرد محوری" در مدارس را نداریم، چرا که نقش معلمان و زحمات بی بدیل آنها در رشد و تکامل افراد در تمامی مراحل زندگی غیرقابل انکار است. زیرا آنچه در فرایند تعلیم و تربیت به دانش آموز انتقال می یابد تنها معلومات و مهارت های معلم نیست بلکه تمام صفات، خلقیات، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او نیز به شاگردان منتقل می شود.

دانش آموز اگر چه قبلا در محیط خانواده رفتارهایی را آموخته و تا حدودی شخصیت او شکل گرفته است ولی هنوز شکل ثابت به خود نگرفته و تا حد زیادی قابل انعطاف و تغییر می باشد. به همین جهت دانش آموزان معلم خود را بعنوان یک الگو و اسوه می پذیرند و از رفتار و گفتار و اخلاق خوب یا بد او سرمشق می گیرند و رفتار و شخصیت خود را با وی همسان و همانند می سازند.

مدرسه محیطی است که دانش آموز در آنجا شایستگی ، شکست ، موفقیت ، محبوبیت ، انزوا ، طرد و ... را تجربه می کند. لذا الگوهای مستبدانه یا قدرت مدارانه و یا در نقطه مقابل آن الگوهای رها کننده ازسوی معلم، نقش مخربی را در شکل گیری شخصیت دانش آموزان درآینده خواهد داشت.

درنقطه مقابل نیز، الگوهای تعاملی و متعادل بین معلم و دانش آموزان است که در آن معلم به شخصیت و احتیاجات اساسی دانش آموزان توجه کافی مبذول می دارد و کارها را بر طبق استعدادها و تمایلات میان شاگردان تقسیم می کند تا احساس مسئولیت را در نوجوانان نهادینه نماید. چنین معلمی نقش بهتری را در بهداشت روانی دانش آموزان ایفا خواهد کرد، و آینده شخصیتی افراد جامعه را در مقابل بسیاری از ناهنجاری های رفتاری واکسینه می کند.

البته نمی توان قشرمعلمان و کادر آموزشی کشور را از سطح جامعه جدا کرد و آنها را بدون عیب و نقص دانست. ضمن اینکه آنها نیز همچون سایر اقشار مردم در زندگی روزمره خود با انواع فشارها و مشکلات مواجه هستند و بعضاً ممکن است کنترل خود را از بابت این فشارها از دست بدهند و اقداماتی برخلاف شأن خود و دانش آموزان انجام دهند.

لذا توقع می رود تا مسولان درزمینه مشکلات قشری که آیندگان این مملکت را تربیت می کنند توجه بیشتری داشته باشند. علاوه براین می توان از طریق آموزش های لازم بهداشت روانی به کادر های آموزشی تا حدودی از بروز اینگونه اختلال های رفتاری و بروز خشونت در مدارس جلوگیری کرد.
 
یک معلم
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۳:۱۵:۴۱
از شما بعیده الف جان که همش یک طرف قضیه رو نگاه کنین
به مقاله ای که چاپ کردی یه نگاه بنداز
ازه ده تا پارگراف نه تاش انتقاد و نشانه بسوی معلمه یک پارگراف انتقاد به مسئولان
داشتن انصاف هم خوب چیزی والا
چرا تو این مقاله اشاره ای به کشتن معلم مظلوم بروجردی نشده که تو هیچ جای ایران سابقه نداشته تو رو خدا انتقاد می کنین عادلانه باشه (2559638) (alef-13)
 
مادر
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۵:۰۱:۱۷
ااوضاع باید اصلاح بشود. پسر من که کلاس اول دبستان است موقع درس دادن معلم بازیگوشی کرده بود و معلم فرستاده بودش دفتر. مدیر هم از پسر من و دو نفر دیگر تعهد گرفته بود و اثر انگشت.
فکرش را بکنید که از یک کودک 7ساله مثل یک جانی انگشت نگاری بشود. من اعتراض کردم و مدیر را وادار به عذرخواهی کردم اما باور کنید که حرفهای مدیر واضحا نشان میداد که او به دانش آموزان به چشم یک سری مجرم بالقوه نگاه میکند نه کودکهای معصوم (2559886) (alef-13)
 
یک معلم
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۶:۵۴:۰۹
چرا بیهوده همه بدی های دانش آموزان را گردن معلم بیچاره میاندازید وخودتان هم میدانید که واقعا روی هوا حرف میزنید دنیای امروز دنیایی است که معلم اصلا یاد دانش آموز نمی آد تا برسد به الگو گرفتن ا زاو به نظر من بهترین پوشش را بین کارمندان معلمان دارند این تیپ های عجیب وغریب را کدام معلم زده که دارید میگید از معلم سر مشق میگیرند اینهمه صداوسیما وجامعه ومحیط موثرند معلم باید پاسخگو باشد این حرف را چون یک معلم هستم نمی گویم چون پدر یک دانش آموزهستم میگویم بیایید نگاهمان را در باره این قشر دلسوز اصلاح کنیم قبل از اینکه ایشان را بیشتر از این دلسرد کنیم آخه بی انصاف ها دانش آموز به معلم ناسزا میگوید معلم نه حق توهین دارد نه حق تنبیه ونه مدافعی که از او دفاع کند البته دانش آموز خوب هم هست که واقعا از بعضی از بزرگترها بهتر قدر معلم را میداند به امید اینکه نیمه پر لیوان را هم ببینید این واقعا حرف دلم است که میگویم به خدا قسم من به دانش آموزانم اندازه بچه ام یادربعضی مواقه بیشر احترام میگذارم وبه مدرسه وکلاس ودر آب بابا عشق میورزم اگر به خاطر این عشق نبود شغل آزاد را به این معلمی که هر کس دلش خواست چیزی بگود ومعلم باید همچون کوه استوار بایستد وجیک نزند ترجیح میدادم ببینید برای معلم چه کرده اید که اینهمه توقع دارید (2560093) (alef-13)
 
آرمان
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۷:۰۷:۰۳
دوران ابتدایی یه ناظم داشتیم همیشه سر صبح میگفت می خوام یک از جلو نظام بگید شیشه های همسایه ها بلرزه،بیچاره همسایه هامون!بیچاره ما که نا خواسته یاد گرفتیم باید مردم آزاری کرد.معلمامون بدتر، یادمه یکیشون به هیچ کس اجازه خروج از کلاس رو نمی داد حتی اگه اون بنده خدا خراب می کرد خودشو!اونوقت می خواید بگید قشر معلم های ما وظیفشونو به نحو احسن انجام دادن؟به خدا مشکل از خودشونه که دانش آموزهای گذشتشون،امروزه بویی از اخلاق و فرهنگ و ادب نبردن...کدوم معلمی رو دیدید که چیزی راجع به روانشناسی کودک بدونه یا خوانده باشه؟؟!!نتیجش رو هم تو جامعه هممون داریم می بینیم (2560108) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۷:۰۷:۵۶
با سلام
دوست عزیز مطلب بسیار زیبا و جالبتان را خواندم و به عنوان یک فرهنگی از مقاله خوبتان استفاده کردم . اما چند سئوال در ذهنم خطور کرد که خدمت شما دوست بزرگوار آن را بیان نمایم .
1- دوست عزیز آیا فرهنگی و یا حضور حداقل یک هفته در کلاس درس را داشته اید ؟
2- دوست عزیز آیا شما در ایران و کلاسهای بالای 40 نفر داشن آموز را به چشم دیده اید ؟
3- دوست عزیز آیا شما حاضرید با این حقوق و با این حجم کار در کلاسها حاضر شوید ؟
با تشکر (2560109) (alef-13)
 
متاسفانه معلم
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۸:۱۹:۴۳
در کشور ما بر خلاف تمام دنیا ! مسئولان ما سعی دارند از درون یک آموزش و پرورش سر در گم و در حال موت جامعه ای شاداب و پیشرفته بیرون بکشند !
جالب اینه که همه می دانند امکان ندارد اما با ماسمالی و قیافه حق به جانب گرفتن مسئولان و برنامه ها و آمار و اهداف خنده دارشان به تمام دنیا و استکبار می گویند که لازم نیست بر علیه ما توطئه بکنید ما خودمان با دفن تعلیم و تربیت در زیر ریا و تزویر خودمان داریم خودمان را نابود می کنیم .
و جالبتر اینکه هنوز کسی از بالا به اهمیت این دستگاه پی نبرده و البته که نخواهند برد.
و جالبتر اینکه تمام دولتها و حزبها و البته مجلس علیرغم اختلاف نطر شان در مسائل مختلف در باره کم اهمیت کردن و ضایع کردن آموزش و پرورش تفاهم بسیار خوبی دارند ! و این البته جای شکر دارد !
و هز همه جالبتر اینکه بجای صرف هزینه ها در مدارس اعتبارات به اصطلاح فرهنگی به سایر نهاد ها تزریق می شود تا بیرون از مدارس کار فرهنگ سازی انجام دهند !
خدایا این همه نعمتت را شکر!
و تشکر از الف بابت عدم انتشار نظرات نیش دار (2560234) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.