نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 232131
پیشنهاد کتاب/ «نگاهی نو به جهانی شدن»؛ جوزف ای استیگلیتز، ترجمه مسعود کرباسیان؛ نشر چشمه
جهانی شدن؛ توهم یک فرصت یا توهم یک توطئه
بخش فرهنگی الف، 5 تیر 93
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۳
نگاهی نو به جهانی شدن
جوزف ای استیگلیتز
مترجم: مسعود کرباسیان
نشر چشمه، چاپ سوم ۱۳۹۳
شمارگان ۱۲۰۰ نسخه
۴۱۵ صفحه، ۲۰۰۰۰ تومان

****

موافقانش آن را «جهانی شدن» می خوانند و مخالفانش «جهانی کردن»! در کلیدی بودن این بحث همین کافی ست که جابجا کردن یک فعل به نظر ساده، تغییری شگرف در ماهیت و روند این امر به وجود آورده و می تواند دریافت و تصور درباره آن را دگرگون کند.

درواقع مخالفان این نظریه بر این باورند که جهانی شدن نه یک پدیده درون زا و برآمده از نیازها و خورند زمانه که پدیده ای ساخته شده توسط قدرت های بزرگ برای سیطره بر دیگر کشورها ست؛ آنها براین باورند که به دلیل شاخص های و ضرورت های بر آمده از زمانه نیست که ناچار از جهانی شدن هستیم بلکه بواسطه یک طرح و توطئه حساب شده، قدرت های غربی برای تسلط بر ما در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... در حال جهانی کردن ما به شکل دلخواه خود هستند.

از سوی دیگر آنها که این پدیده را جهانی شدن می خوانند، و نه تنها بدان مشکوک نیستند که حتی اعتقاد هم دارند، بر این باورند که جهانی شدن برخاسته از اقضائات و ضرورت های امروزین دنیاست. اگر نقدی هم بر آن داشته باشند که دارند، قائل براین نیستند که کل ماجرا طراحی شده استعمار نوین است و هاکذا.

اما به این مسئله در دنیای امروز، چه به شکل جهانی شدن نگاه کنیم و چه به شکل جهانی کردن، واقعیتی است اجتناب ناپذیر که باید با آن روبه رو شویم و البته روبه رو همه شده ایم. پس در گام نخست باید توهم توطئه را کنار بگذاریم و بدون پیش فرض های قطعی و انعطاف ناپذیر به درکی درست درباره ماهیت آن برسیم، شاخص های تاثیرگذارش را بشناسیم و نسبت خود را با آن تعریف کنیم.

با چنین ضرورتی است که اهمیت کتابی همچون «نگاهی به نو به جهانی شدن» اثر جوزف ای استیگلیتر بیش از پیش جلوه گر می شود. این را هم ناگفته نگذاریم که جهانی شدن وجوه مختلفی دارد، هم در حوزه سیاست نمود آن آشکار است، هم در حوزه فرهنگ و هم اقتصاد و... بنابراین گذشته از اشتراکات آن و بررسی جهانی شدن با رویکردی فراگیر و کلی نگرانه، ضروری ست این بحث را با اقتضائات خاص هر حوزه، دوباره مورد بررسی و تحلیل قرار داد. چنانچه نویسنده کتاب حاضر جهانی شدن را از دریچه اقتصاد جهانی هم به دقت نگریسته است.


کتاب «نگاهی نو به جهانی شدن» علاوه بر مقدمه مترجم و پیشگفتار نویسنده در ده فصل نوشته شده است، ۴۱۵ صفحه دارد که ۵۶ صفحه آن یادداشت ها و توضیحات مترجم به عنوان پی نوشت است. این کتاب مهم که برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ منتشر شده، امسال در شمارگان ۱۲۰۰ نسخه تجدید چاپ شده است. عناوین فصول دهگانه کتاب به قرار زیرند: دنیای دیگری هم امکان پذیر است؛ وعده توسعه؛ عادلانه تر کردن تجارت؛ حق انحصاری اختراع، منافع شرکت ها و مردم؛ رهایی نفرین از منابع طبیعی؛ نجات دادن سیاره، شرکت های چند ملیتی؛ گرفتاری بدهی ها؛ اصلاحات در نظام اندوخته های جهانی؛ و دموکراتیک کردن جهانی شدن.


نویسنده کتاب حاضر جوزف ای استیگلیتز یکی از اقتصاد دانان بزرگ معاصر و صاحب تالیفات کلیدی گوناگون در این حوزه است که نشر چشمه پیش از این کتاب «تجارت منصفانه برای همه» را به همین قلم و همین مترجم منتشر کرده است، جوزف ای استیگلیتز همچنین در رشته اقتصاد برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۱ نیز بوده است.


نظریه جهانی شدن از زمانی که به عنوان یک چارچوب فکری و عملی جدید به دنیا ارائه شد تا امروز مسیری پرچالش را پشت‌سر گذاشته است. بسیاری از کشورهای جهان از دستاوردهای این پدیده بهره‌مند شدند و مسیر توسعه را با سرعتی شگفت پیمودند، اما در برخی از کشورها این امر منجر به گسترش شکاف بین فقیر و غنی و فقیرتر شدن مردم شده است.

این مسئله حکایت از آن دارد که نظریه جهانی شدن به عنوان نظریه ای کاربردی در این روزگار همانند هر نظریه ای نقاط مثبت و منفی خودش را دارد و در واقع اگر قرار است به نتیجه ای سودمند برسد، باید رویکردی منتقدانه بدان داشت و ضعف و قوتش را در ترازوی سنجش قرار داد.

نویسنده این کتاب، جهانی شدن را پدیده ای غیر قابل انکار در این روزگار بر شمرده و معتقد است گریزی از آن نیست. اما در عین حال عقیده دارد که این پدیده اگر قرار است دستاوردها و منافع مشترک و منصفانه ای بین همه کشورها و نه یک یا چند کشور خاص، داشته باشد باید با رویکردی حساب شده به سراغ آن رفته و آن را در مسیری درست هدایت کرد.

او همچنین عقیده دارد جهانی شدن در شکل فعلی خود و مسیری که پشت سر گذاشته، بیشتر پدیده ای تحمیلی بوده است. این در حالی ست که جهانی شدن باید به توازنی که مورد نیاز دنیای امروز است بینجامد. نه اینکه به نابرابری های موجود در جهان دامن زده و یا به تخریب هرچه بیشتر طبیعت بینجامد. جهانی شدن به معنای یکی شدن فرهنگ ها و سلطه فرهنگی که قدرت و ابزارهای تهاجی را در دست دارد نیست، بلکه در شکل درست خود ضامن تنوع فرهنگ ها بوده و عدالت را نیز تضمین می کند.

جوزف ای استیگلیتز باور دارد باید مسیر پیموده شده مورد نقد و بررسی قرار گرفته و پس از آن طی فرایندی دموکراتیک جهان گزینه مناسب و راه درست به سوی جهانی شدن را برگزیند. در این مسیر شفافیت یکی از ملزوماتی است که می تواند سودجویانی که به انحراف این پروسه پرداخته اند، محدود سازد.

اگر چه کتاب حاضر اثری ست تئوریک و اساسی در باره مهم ترین پدیده فراگیر جهان حاضر، اما حسن کتاب در این است که به زبانی شیوا و همه فهم نوشته شده و شیوایی آن باعث می شود تنها برای پژوهشگران و دانشجویان حوزه های مرتبط سودمند نباشد بلکه مورد استفاده هر خواننده علاقمندی قرار گیرد.

«نگاهی نو به جهانی شدن» اثر جوزف ای استیگلیتز با ترجمه مسعود کرباسیان به همت نشر چشمه در قطع وزیری و با جلد سخت، در ۴۱۵ صفحه به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان روی پیشخوان کتاب فروشی هاست.
 
مصطفی
۱۳۹۳-۰۴-۰۵ ۱۲:۱۶:۵۶
چه جهانی شدن باشد چه جهانی کردن درهردوصورت اشتباه است .زیبایی جهان به تفاوتها ورنگارنگی است .تصورکنید همه جهان شهرها روستاها بناها لباسها و......همه یکی باشد انوقت جهان چه جذابیتی دارد؟ .همه خسته خواهندشد .الان چرااین همه توریست به سایرکشورهامی روند مسلم است که به دنبال تفاوتها هستند .اگرهندی ایرانی عرب افریقایی و....همه شبیه اروپایی وامریکایی شوند جهان بی مزه نخواهدشد؟ خوب نیست که ازجنبه های اقتصادی ومعیشتی همه مردم جهان تامین باشند ولی درفرهنگ واداب ورسوم و....هرکس مطابق میلش رفتارکند وباصلح وصفا برای شادی دراین دنیا واخرتشان تلاش کنند .؟ (2224882) (alef-10)
 
احمدی
۱۳۹۳-۰۴-۰۸ ۱۱:۴۴:۳۹
دوست عزیز جهانی شدن به معنای مورد نظر شما نیت، جهانی شدن به این معنا نیست که همه یک شکل شوند و تفاوت فرهنگی آنها از بین برود. (2228428) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۳۷:۱۸
شما بفرمایید چی هست؟ (2389214) (alef-15)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
جهانی شدن؛ توهم یک فرصت یا توهم یک توطئه