۱۱۵
توصيه مطلب 
۴۱
 
کد مطلب: 17688
پاسخ های گری سیک به سوالات بینندگان الف
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۰۸:۱۹
 گری سيک به سوالات بينندگان الف پاسخ می‏دهد دكتر گري سيك، استاد دانشگاه كلمبيا و عضو شوراي امنيت ملي سه رييس جمهور آمريكا (فورد، كارتر، ريگان) به سوالات بينندگان الف درباره روابط ايران و آمريكا پاسخ مي دهد.
 
معرفي مهمان ويژه الف

گري سيك، متولد 1935 (1314 شمسي)
افسر سابق نيروي دريايي آمريكا با سابقه خدمت در خليج فارس
فوق ليسانس از دانشگاه جرج واشنگتن(1970) و دكتري علوم سياسي از دانشگاه كلمبيا (1973)  عضو شوراي امنيت ملي آمريكا(در دوران رياست جمهوري جرالد فورد، جيمي كارتر، رونالد ريگان)
دستيار ارشد كاخ سفيد در امور خليج فارس (1981ـ1976) (دوره انقلاب اسلامي و بحران گروگانها)
معاون امور بين الملل بنياد فورد 1987ـ1982
رييس كميته مشاوران ديده بان حقوق بشر در موضوع خاورميانه
مدير اجرايي پروژه گلف 2000 (پژوهش بين المللي درباره توسعه سياسي، اقتصادي و امنيتي در خليج فارس) در دانشگاه كلمبيا
استاد امور بين الملل در مدرسه امور عمومي و بين الملل دانشگاه كلمبيا
رييس موسسه مطالعات خاورميانه در دانشگاه كلمبيا (SIPA)
موضوع مورد علاقه براي تحقيق: ايران

كتاب ها:
•    همه چيز فرو مي ريزد (All Fall Down 1985) درباره انقلاب اسلامي ايران، توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی به فارسي ترجمه و منتشر شده است
•    انتخاب اخلاقي در مخاصمه ايران ـ عراق (1989)
•    شگفتي اکتبر (October Surprise 1991) درباره معامله ايران با رونالد ريگان بر سر آزادي گروگانها
•    خليج فارس در هزاره؛ مقالاتي در سياست، اقتصاد، امنيت و مذهب (1997)

ملاحظات:
1.    طبق توافق با آقاي دكتر سيك، موضوع اين مصاحبه، "روابط ايران و آمريكا" و مدت اين پرسش ـ پاسخ، 10 تا 14 روز تعيين شده است.
2.    الف در مكاتبه اي با آقاي سيك اعلام آمادگي كرده بود تا اين بخش را بصورت دو زبانه ارايه كند اما ايشان ابراز علاقه كردند سوال هاي بينندگان الف را به زبان فارسي پاسخ دهند.
3.    لطفاً سوالات خود از آقاي دكتر گري سيك در موضوع (روابط ايران و آمريكا ـ گذشته، حال، آينده) را حداكثر در 3 سطر به زبان و حروف فارسي در مستطيل ذيل اين صفحه وارد و ارسال فرماييد. مهمان ويژه الف، به تدريج به سوالات رسيده پاسخ خواهند داد.
 بخش تحليلي الف
21 آبان 1386
  
Share/Save/Bookmark
 


دانشجو
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۱:۴۱:۲۲
با سلام خدمت آقای سیک.
به نظر شما چرا مردم ایران از آمریکا این قدر تصویر ناخوشایندی دارند؟ (43395)
 
گری سیگ
۱۳۸۶-۰۹-۰۱ ۰۰:۱۷:۱۶
در زیر به سؤالات یک تا چهارپاسخ داده ام. این سؤالات همگی مربوط به اعتقاد به وجود خشونت و عدم اطمینان بین ایالات متحده و ایران است. من معتقدم که در هرگونه کوشش برای بهبود مناسبات بین این دو کشور این سؤالات کاملاً اساسی هستند. بنظر من فایدۀ واقعی این تبادل نظرسعی در بر طرف کردن بعضی سوء تفاهم های گذشته است و تشخیص بهتر اختلافات و شاید هم یافتن راههایی است برای ارتباط همراه با احترام متقابل.

در سؤال سوم یک عضو ناشناس چند دلیل برای عدم اعتماد ایرانیان به دولت ایالات متحده ذکر میکند. (باید اقرار کنم که من تا حدی متعجب و ناراحت هستم که تعداد زیادی از شما حتی از استفاده از اسم کوچکتان در عنوان کردن سؤالتان در این لیست اکراه دارید. این بنظر من لزومی ندارد و ارتباط خشک و رسمی میکند، ولی البته این بستگی به خود شما دارد.)

مطمئنم دیگران هم میتوانند چیزهایی به این لیست (\"عکس العمل نسبت به تروریسم، جنگ تحمیلی، پشتیبانی از صدام و برنامۀ هسته ای ایران\") اضافه کنند ، چون ایران و امریکا بارها در برخورد ها رویا روی قرار گرفته اند. آقای ناشناس مثلاً به دخالت امریکا در بازگشت شاه به سلطنت در سال 1953 یا حمله امریکا به کشتیها و نواحی ایرانی در خلیج فارس در دوران باصطلاح \"جنگ تانکرها\" در سالهای 1980 و یا به سقوط هواپیما مسافربری ایرانی توسط امریکا در سال 1988 یا بسیاری از وقایعی که اغلب بعنوان ریشه های عدم اعتماد ذکر میشوند اشاره نکرده اند.

آقای ناشناس دیگری در سؤال 2 میپرسند چرا امریکا نسبت به ایرانیان نظر منفی دارد. البته میتوانم صورتی از دلایلی که خودم فکر میکنم این تصور را در افکار امریکاییها بوجود آورده است درست کنم، ولی اجازه بدهید که فقط به یکی اشاره کنم. وقتی که دانشجویان ایرانی سفارت امریکا را در نوامبر 1979 اشغال کردند و بیش از 50 امریکایی را اسیر کردند، این خبر در رسانه های امریکایی برای مدت یک سال خبر اصلی بود. هرشب در تلویزیون های امریکا تصاویری از مردان جوان ایرانی نشان داده میشد که با مشت های گره کرده فریاد میزدند \"مرگ بر امریکا!\" من میدانم که برای بسیاری از ایرانیان این اتفاق کوچکی در گذشته تلقی میشود، ولی این عمل در ذهن امریکائیان تصویری از ایران پدید آورد که تا به امروز زنده و روشن است. هر هفته هنگام نماز جمعه، وقتی امریکا مرتب بعنوان شیطان بزرگ محکوم میشود و جمعیت فریاد میزند \"مرگ بر امریکا\" این تصویر دوباره زنده میشود.

میدانم که میشود تا ابد شکایت های گذشته را مثل یک \"مسابقۀ قربانی بودن\" مرور کرد. شما میتوانید سعی کنید مرا متقاعد کنید که آنچه امریکا بر سر شما آورده بدتر تمام ناراحتیهایی است که امریکا از شما دیده است و من هم میتوانم مدام راجع به اعمال ایران شکایت کنم. چه وقتی بیهوده تلف میشود! هیچکس در این بازی برنده نمیشود.

ما نمیتوانیم تاریخ را ندیده بگیریم. ولی اگر بخواهیم در درک یکدیگر پیشرفتی کنیم باید راهی پیدا کنیم که اشتباهات گذشته را بخاطر منافع آینده، آینده ای که انشاالله این چنین پر از اشتباه وتوهین نخواهد بود، پشت سر بگذاریم.

یک راه برای شروع این جریان اینست که دولت ها شروع کنند از یکدیگر با احترام ذکر کنند. وقتی رئیس جمهور امریکا ایران را عضو محور شرارت میخواند نتیجه ای جز ضرر ندارد. بهمین صورت شعار \"مرگ بر امریکا\" که در مراسم تکرار میشود نیز فایده ای ندارد. این درست مثل بچه مدرسه هائیست که در حیاط همدیگر را اذیت میکنند. مطمئناً دولت های ما بهتر از این میتوانند رفتار کنند. (44198)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۷:۴۷:۰۸
و چرا مردم آمريكا از ايران تصوير بدي دارند؟ (43419)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۷:۴۹:۰۰
با سلام و تشکر
مردم و دولت ایران نسبت به دولت آمریکا بی اعتماد هستند.یکی از دلایل اصلی آن رفتارهای متناقض و خصمانه دولت آمریکا است.مانند رویکرد آمریکا در خصوص تروریسم،جنگ تحمیلی و حمایت از صدام،برنامه هسته ای ایران.نظر شما چیست؟ (43433)
 
حسام
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۷:۵۰:۳۰
چرا آمریکا خود را مالک دنیا دانسته و حق دخالت در امور همه کشورها از جمله ایران را برای خود محفوظ می داند؟ علت دشمنی اریکا با انقلاب اسلامی ایران چیست؟ (43434)
 
نياكان
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۷:۵۲:۱۷
به نظر شما ظهور مسيحيت راست گرا ونفوذ آن در سياستگذاري وعملكرد هيئت حاكمه آمريكا در چهل سال اخيرتا چه حد است وآيا عقائد وافكار مذهبي آنها مبناي تعيين استراتژي آمريكا در خاورميانه وبخصوص ايران است؟در اين ميان جايگاه منافع ملي آمريكا كجاست؟ (43435)
 
گری سیگ
۱۳۸۶-۰۹-۰۱ ۰۰:۱۴:۱۶
این سؤال مهمی است و ورای مسیحیت و امریکا است. چیزی که معمولاً از آن بعنوان عقاید مذهبی \"بنیاد گرایی\" ذکر میشود در تمام دنیا اکنون یک واقعیت مهم سیاسی شده است. اسامه بن لادن یک اسلام بسیار افراطی را تبلیغ میکند که از آن برای اهداف سیاسی بهره برداری میشود. یهودیان بسیار مذهبی در اسرائیل در سیاست آن کشور نسبت به مناطق اشغالی ساحل غربی اعمال نفوذ میکنند. در ایران هم افرادی هستند که آنطور که میگویند بیشتر نگران آماده شدن برای ظهور امام زمان هستند تا سیاست های عملی حکومت.

به نظر شخص من، نه ایران و نه ایالات متحده در خاور میانه یا جای دیگر تصمیمات سیاسی را بر اساس عقاید مذهبی بنیاد گرا نمیگیرند. من فکر میکنم که همۀ ما باید نسبت به خطرات عقاید مذهبی محدود و غیر قابل انعطافی که منافع ملی اساسی و پیشرفت و ترقی و روابط سازندۀ بین المللی را ندیده میگیرند هوشیار باشیم. (44200)
 
مهران
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۷:۵۴:۱۱
با سلام
خواهشمندم شفاف و کامل پاسخ دهید:
چرا در امریکا غیر از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات هیچ حزب دیگری شانس (بهتر بگویم امکان) به قدرت رسیدن در پست ریاست جمهوری را ندارد...آیا باور کنم که مردم تنوع طلب امریکا اینقدر ذائقه یی تکراری دارند؟ (43446)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۱۹:۴۶:۴۰
سیستم دو حزبی در ایالات متحدۀ امریکا خیلی زود بعد از انقلاب ما در سال 1776 و و برقراری جمهوری بوجود آمد. در طی سالها، بسیاری از امریکائیان ایجاد احزاب جدید را مطرح کرده اند تا امکان وسیع تری برای انتخاب کاندیداها باشد. در طول سالهایی که من رأی داده ام چندین بار در این زمینه کوششهایی شده است ولی هرگز نتوانسته اند باندازۀ کافی رأی بیاورند که رقیب جدی برای دو جزب دیگر بشوند. ولی در عین حال اثر جدی بر روند انتخابات گذاشته اند. بسیاری از افراد (منجمله خود من) عقیده دارند که کاندید شدن رالف نِیدِراز یک حزب سوم در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2000 آنقدر رأی از کاندیدای حزب دموکرات (اَل گور) بنفع خود برگرداند که باعث انتخاب شدن جرج بوش شد.

یک جنبۀ سیستم سیاسی امریکا که در ایران و جود ندارد انتخاب کاندیداها در یک رأی گیری اولیه است. به این ترتیب فعلاً 9-8 کاندیدای مختلف در هردو حزب وجود دارند که برای نامزد شدن برای ریاست جمهوری با هم مبارزه میکنند. یک جمهوریخواه و یک دمکرات در طی یک سری انتخابات ایالتی، که در ماه ژانویه شروع میشود، توسط احزابشان انتخاب میشوند. به این ترتیب برای رأی دهندگان امریکایی گزینش هایی بیش از آنچه در ابتدا به چشم میخورد وجود دارد.

در ایران صدها کاندیدای ریاست جمهوری یا سایر مقامات بالای دولتی وجود دارند که بطور معمول توسط شورای نگهبان جدا میشوند و فقط تعداد کمی میتوانند در مبارزه شرکت کنند. به رأی دهندگان در ایران امکان انتخاب کاندیدایی که خودشان میخواهند داده نمیشود. عدۀ بسیاری برتری در این روش نسبت به سیستم امریکا نمیبینند. (44724)
 
مهران
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۷:۵۶:۲۹
چرا فضای رسانه یی امریکا بگونه یی است که مردم آن کشور اخبار جهان را کمتر از دهان رسانه های خارج از امریکا میشنوند؟ (43448)
 
گری سیک
۱۳۸۶-۰۹-۰۱ ۰۰:۱۲:۴۱
رسانه های امریکا متمایل به گزارش اخبار از یک دید نسبتاً محدود هستند. این البته غیرعادی نیست. شما میتوانید همین مطلب را در بارۀ ایران بگوئید که گزارش بعضی مطالب ممنوع است.

راه حل در هردو مورد یکی است. من بطور معمول هرروز تقریباً هفت روزنامه میخوانم، از جمله چندین روزنامۀ غیر امریکایی. من مطالعه ام را تماماً در اینترنت انجام میدهم، چون مجموعۀ وسیعی از منابع خبری در آن وجود دارد. در حدود ده بلاگ مختلف و یا سرویس خبری کشورهای دیگر را هم میخوانم. با وجودی که این کار کمی پرزحمت و وقت گیر است، راه دیگری برای مقابله با تعصب و محدودیت هایی که همه جا در گزارش خبر وجود دارد نمیشناسم. در ضمن این کار بمن کمک میکند که مثلاً جزئیات مسائل سیاسی ایران را، که هرگز در روزنامه های امریکا گزارش داده نمیشود، دنبال کنم. اغلب امریکائیان هیچ علاقه ای به اینگونه جزئیات در مورد بیش از 100 کشوری که تا حدی بر سیاست خارجی امریکا نفوذ یا تأثیر دارند ندارند.

ما سعادتمندیم که در زمانی زندگی میکنیم که محدود به روزنامه های محلی خودمان نیستیم. اینترنت به ما امکان وسیع دسترسی به اخباری را میدهد که قبلاً هرگز در اختیارمان نبوده است و خودمان میتوانیم برای خود تصمیم بگیریم که چه میخواهیم بخوانیم بدون اینکه متکی به سردبیر یک روزنامه یا سانسورچی های دولتی باشیم. بعضی از منابع خبری و تحلیلی مورد علاقۀ من را میتوان در سایت http://gulf2000.columbia.edu یافت. (44344)
 
مهران
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۰۱:۰۱
آقای سیک لطفا واضح و بی رو دربایستی پاسخ دهید:

اگر از نظر امریکا بزرگترین معضل کنونی جهان وجود تروریزم است...چرا اقدام و پیگیری نمیکنند تا در مجامع حقوق بین الملل یک تعریف واحد و استاندارد از تروریزم که مورد قبول عقلانیت کل کشورهاست به تصویب رسد؟..آیا یکجانبه گرایی های امریکا در تشخیص تروریزم به خطر خواهد افتاد؟ (43449)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۱۹:۴۹:۱۰
موافقم. چرا نه؟ چندین تعریف از تروریسم وجود دارد. به نظر من همۀ این تعریف ها همیشه شامل عملیات مرگبار بر علیه هدف های غیر نظامی است. بطور کلی کشورها تروریسم را در مورد کشورها، گروهها و افرادی بکار میبرند که دوست ندارند. بیشتر کشورها وقتی که آنچه را که من عملیات تروریستی میخوانم، نسبت به دشمنانشان انجام میگیرد، معمولاً تمایل دارند این اعمال را ندیده بگیرند ولی وقتی این اعمال نسبت به دوستانشان انجام میگیرد آنرا نفی میکنند. روابط بین المللی مملو از کنایه ودوگانگی است. ولی روش مقابله با این مسئله فقط این نیست که از دیگران شکایت کنیم، بلکه باید اعمال خودمان را نیزبازرسی کنیم و ببینیم که آیا بی از حد تحریک کننده هستند. این موضوع هیچوقت یک بازی یک طرفه نیست و همیشه دو یا چند بازیکن دارد. (44726)
 
دانشجو ح-ک
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۰۲:۲۴
سلام
به نظر شما آیا جرج بوش واقعا کم هوش ترین رییس جمهور تاریخ آمریکاست به نظرشما سیاست ها ورفتارهای خاص او
را نمی شود تیزهوشانه تلقی کرد؟ (43452)
 
گري سيگ
۱۳۸۶-۰۹-۰۱ ۰۰:۳۹:۵۳
این از آن نوع سؤالهایی است که احتیاج به تعمق ندارد. آیا شایسته است که من هم همین سؤال را در مورد رئیس جمهور ایران بکنم؟ نه. مهم اینست که سعی کنیم انگیزه های اقدامات سیاسی را بفهمیم حتی وقت که با آنها مخالف هستیم. آقای بوش سیاست های مختلفی را بنیاد گذاشته است که من با آنها مخالفم. من دو بار بر علیه او رأی دادم. ولی خیلی از امریکاییها از او و سیاستهایش دفاع میکنند. عدۀ آنها آنقدر بود که او انتخاب شود. شخصاً ترجیح میدهم که دربارۀ هر سیاستمداری این سؤال را بکنم: آیا سیاست هایش گمراهانه است یا اعمال او تنها کوششی است در جلب یک گروه بخصوص؟ جواب این سؤال ممکن است بما کمک کند تا علت تصمیمات او را بفهمیم و نسبت به آنها عکس العمل نشان بدهیم. (44345)
 
مهران
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۰۴:۱۷
جناب سیک :
یک نظریه است که میگوید: القائده یک بازی دزد و پلیس است که امریکا برای حضور در منطقه براه انداخته است .
اگر این نظریه غلط باشد ناچاریم بپذیریم که امریکا حق ندارد خود را آنطور که میگوید قوی بداند ، چرا که از محو القائده مستاصل است و جهان از 2000 به بعد نا امن تر شده است. نظرتان چیست؟ (43453)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۳ ۲۰:۰۴:۳۵
القاعده یکی از بدترین حملاتی را که تا بحال در خاک امریکا اتفاق افتاده است انجام داد. این بازی نبود. ولی فکر میکنم که تصمیم قطع جستجو برای یافتن القائده در افغانستان بخاطر حمله به عراق اشتباه بسیار بدی بود. یک دوست نظامی من که مدتی هم در کاخ سفید خدمت میکرد میگوید که این بدترین تصمیم استراتژیکی در تاریخ امریکا است. (44584)
 
مهران
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۰۵:۳۰
اقای سیک :
کمک کنید تا از پارادوکسی بزرگ بیرون آیم.
زمانی در کشور شما رییس جمهورتان را فقط بخاطر دروغ گفتن در رابطه با یک زن آنطور به جنجال میکشید، طوری که انسان تصور میکند در امریکا بزرگترین گناه رییس جمهور دروغ گفتن است.
زمانی دیگر رییس جمهورتان به دروغ ادعای تسلیحات هسته یی در عراق مینمود تا جایی که علنا بوش گفت که ما میدانیم تسلیحات کجای عراق هستند و این دانش را از هانس بلیکس دریغ کردند تا بتوانند وارد عراق شوند و دیدیم که دروغ بوش به قیمت کشتار دسته جمعی مردم عراق تمام شد. سوال این است که چگونه است که اکنون در امریکا برای چنین دروغگویی عظیمی آب از آب تکان نمیخورد؟


با پوزش...سوال کوتاه تر نمیشد. (43455)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۰۱:۴۸:۳۴
لطفاً به جواب شمارۀ 9 رجوع کنید. در طی چهار سال و نیم جنگ با عراق، آقای بوش دیدند که درجۀ موفقیتشان از %80 به یکی از پائین ترین درجات در تاریخ رسید. حزب ایشان کنترل کنگره را از دست داد و احتمال بسیار زیاد میرود که در انتخابات بعدی حزب مخالف کنترل کنگره را در دست بگیرد و نیز ریاست جمهوری را از آن خود داشته باشد. باید بخاطر بسپارید که فقط شش سال پیش بود که مشاوران رئیس جمهور دربارۀ \"اکثریت دائمی جمهوریخواهان\" صحبت میکردند. ولی دیگر نه. بطور خلاصه، مردم امریکا خیلی روشن و واضح جواب داده اند، هرچند که این موضوع خیلی بیشتر از آنیکه بعضی ها میخواستند طول کشید. بعضی از سیاستمداران دربارۀ بازخواست از رئیس جمهوری صحبت کرده اند ولی موفق نشدند باندازۀ کافی برای اینکار رأی بیاورند. بعد از وقایع 11 سپتامبر، اکثریت بزرگ مردم امریکا موافق مقابله با القاعده و کسان دیگری بودند که خطر مستقیم برای کشور ما تلقی میشدند. دولت بوش حمله به عراق را بخشی از این عکس العمل وانمود کرد. در ابتدا خیلی از امریکائیان از آن پشتیبانی کردند ولی وقتی این جنگ به طول انجامید و بعد از اینکه معلوم شد عراق سلاح های کشتار جمعی ندارد کم کم نظرشان عوض شد. امروز اکثر امریکائیان فکر میکنند که جنگ عراق یک اشتباه بود و بر علیه بسیاری از کسانی که از آن دفاع کردند رأی میدهند. ولی هنوز رأی دهندگان امریکائی در مورد مسائل مربوط به امنیت بسیار اختلاف نظر دارند و غیر ممکن است که بتوان پیش بینی کرد که این موضوع در انتخابات آینده چه بازتابی دارد. بسیاری از کسانی که بشدت مخالف جنگ عراق هستند درست باندازه این نویسندۀ مستأصل مانده اند. (44615)
 
علی کوزه گر
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۱۳:۰۸
جناب آقای سیک
رئیس جمهور ایران در سازمان ملل جهان را خواه نا خواه در حال حرکت به سوی ظهور منجی بزرگ مورد باور تمام ادیان الهی خواند و از دولتهای بزرگ خواست بجای مقابله با ملت های ضعیف سعی کنند در راه پیدایش آن حکومت جهانی تلاش کنند.اساسا تا چه حد این فرض را صحیح می دانید و نقش دولتهای آمریکا و ایران را در صورت تایید این فرض چه می دانید؟ (43459)
 
گري سيگ
۱۳۸۶-۰۹-۰۱ ۰۰:۴۲:۰۷
اصلاً نمیدانم. (44346)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۱۶:۲۶
با سلام
به نظر شما مهمترین ایده های موجود در آمریکا درقبال برنامه هسته ای ایران چیست؟
شما سرانجام این مسئله را چگونه پیش بینی می کنید؟
با تشکر (43463)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۰:۱۲:۰۶
به جواب سؤالهای 15 و 21 رجوع کنید. (44821)
 
سلیمانی
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۱۸:۲۷
آقای سیک
با توجه به اینکه جنابعالی با سازمان سیا در حوزه ایران نیز همکاری کرده اید میزان موفقیت طرح های سیا در ایران را در دهه گذشته چگونه ارزیابی می کنید (43466)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۰۲:۰۵:۳۴
وقتی من در کاخ سفید بودم (1976-1981) اغلب گزارش هایی را که در آن زمان توسط سیا نوشته میشد میخواندم. بعداً در کتابم، \"همه سقوط میکنند\"، نظر خودم را در مورد این گزارشها نوشتم. آنجا با ذکر جزئیات نوشتم که چرا فکر میکردم که اغلب این گزارشها غلط بود. و نیز توضیح دادم که امکانات سیا در ایران بعد از توافق بین شاه و نیکسون در سال 1972 بسیار کاهش یافت. این هم در کتاب با مفصل توضیح داده شده است. در 25 سال گذشته من در دولت نبوده ام و به گزارشها سیا دسترسی نداشته ام مگر آنچه علناً گزارش شده است. سیا برای دولتی کار میکند که بر سر کار است (این شاید مشابه عملیات وزارت اطلاعات و امنیت در ایران در دولت های مختلف باشد که نقش آن در دورۀ ریاست جمهوری آقای خاتمی کاملاً با زمان آقای رفسنجانی یا حالا در زمان آقای احمدی نژاد تفاوت داشته و دارد). در دهۀ گذشته سازمان سیا اول تحت نظر دولت کلینتون و حالا تحت نظر دولت بوش است. در زمان کلینتون، بخصوص در دوسال آخر ریاست جمهوریش، وی آشکارا سعی کرد که \"دیوار های عدم اعتماد را فرو ریزد\". ولی در این کار شکست خورد. بوش خیلی سعی کرد که ایران را وادار کند که کار غنی سازی را کنار بگذارد. او هم شکست خورد. بر اساس این، قضاوت من اینست که \"طرح های سیا\" خیلی موفق نبوده اند. (44616)
 
ايراني
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۲۰:۱۱
با سلام؛ چرا آمريكا دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته‌اي را قبول ندارد و حتي فعاليت‌ هسته‌اي ايران زير نظر آژانس را هم قبول ندارد اما نسبت به كلاهك‌ها و بمب‌هاي اتمي اسراييل بي‌تفاوت است؟ آيا اين آپارتايد هسته‌اي نيست؟ (43467)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۰۲:۵۲:۵۸
از من چندین بار دربارۀ دوگانگی آشکار بین سیاست امریکا نسبت به اسرائیل و ایران سؤال شده است. مطمئنم که برای خوانندگان این سایت لازم به یادآوری نیست که همۀ کشورها، نه فقط امریکا، بین آنهایی که دوست یا دشمن تلقی میشوند رفتاری متفاوت دارند. برای مثال فقط تفاوت بین رفتار بسیار خشونت آمیز ایران نسبت به طالبان در افغانستان و همکاری ایران با دولت حمید کارزای را (که ایران به برقراریش کمک کرد) در نظر بگیرید. بهمین ترتیب اسرائیل متفق شناخته شدۀ امریکاست در حالیکه ایران هر روز جمعه جلساتی برقرار میکند که طی آن مردم با صدای بلند فریاد میزنند \"مرگ بر امریکا!\" این راه ایجاد اطمینان و اعتماد نیست.

شما ممکن است با سیاست امریکا مخالف باشید و ممکن هم هست با سیاست اسرائیل مخالف باشید ولی هیچکس نباید تعجب کند که چرا امریکا روش های مختلفی نسبت به دوستانش و آنها که خود را دشمن آن میخوانند بکار میبرد. من سعی کرده ام که کاملاً آشکار و روشن بگویم که در نظر من این یک روش یک طرفه نیست. امریکائیها باید در نحوۀ گفتارشان نسبت به ایران تعدیل کنند و نسبت به هدفهای مشروع ایران تفاهم نشان بدهند. ولی ایران نباید تنها به رفتار غیر عادلانۀ واشنگتن اشاره کند در حالیکه رفتار غیر سازندۀ خود را که به این مشکل کمک میکند ندیده بگیرد.

من اطمینان دارم که همۀ خوانندگان این سایت خیلی خوب میفهمند که لوازم و تکنولوژی را که برای برنامه های غیر نظامی و صلح آمیز مناسب است میتوان برای ساختن یک سلاح اتمی هم بکار برد. اعلامیه های عمومی که بطور جدی نظریه های مربوط به هدفی صلح جویانه اند مهم هستند، ولی در مورد موضوعی این چنین جدی ضمناً مهم است که تحقیق واقعی و تا حدی اعتماد وجود داشته باشد.

اظهارات و اعمال ایران در سه دهۀ گذشته علاوه بر امریکا و هم پیمانانش، پ بسیاری از کشورهای جهان را از آن کشور دور کرده است. در رأی گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر 2006 در مورد تحریم ایران بخاطر عدم رفتار بر طبق دستورآژانس انرژی اتمی (قطعنامۀ شمارۀ 1737) همۀ 15 عضو رأی یکسان دادند حتی قطر، آرژانتین، کنگو، غنا، یونان و پرو.

اخیراً موافقت ایران با آقای البرادعی برای پاسخ به سؤالاتی دربارۀ گذشته و حال برنامه به نظر من قدم مثبتی بود. اگر کار با آژانس انرژی اتمی در این سطح ادامه پیدا کند بسیاری از سوء ظن های موجود در بارۀ برنامۀ هسته ای ایران را میتوان برطرف کرد. این ممکن است تندروهای واشنگتن را راضی نکند ولی میتواند پایه ای برای روابط بهتر با عدۀ بیشتری در امریکا و سایر کشورها شود. (44617)
 
امير - تهران
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۲۱:۳۹
اخيرا از قول شما نقل شده است كه گفته‌ايد آقاي احمدي نژاد در جريان اشغال سفارت آمريكا در اوايل انقلاب، بيشتر طرفدار حمله به سفارت شوروي بود.اولا آيا اين نقل قول صحيح است؟ ثانيا شما چطور از خواست آقاي احمدي‌نژاد به عنوان يك دانشجوي دست چندم آن روزها اطلاع داشتيد؟ (43468)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۱۹:۵۰:۳۷
نه. اکبر گنجی و آنهای دیگری که دراشغال سفارت امریکا دست داشتند گفتند که آقای احمدی نژاد پیشنهاد کرد که در عوض به سفارت روسیه حمله کنند. نظر به اینکه آنها سازماندهنده بودند، فکر میکنم که بدانند چه میگویند. (44727)
 
هانيه سماواتي
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۲۴:۰۶
دولت آمريكا ايران را متهم به دخالت در امور عراق مي‌كند. حتما مي‌دانيد كه مردم ايران و عراق چه شيعه و چه كرد وحتي سني خيلي به هم نزديك هستند و خيلي در ايران خانواده‌هاي كربلايي، نجفي ، بغدادي و... داريم. به نظر شما آيا دولت آمريكا به عنوان اشغالگر عراق كه از هزاران كيلومتر آنطرف‌تر به منطقه ما آمده منطقي است كه ايران را به دخالت درامور عراق متهم كند؟ (43470)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۰۳:۱۶:۵۰
شما درست میگوئید که در تاریخ معاصر، هیچ کشوری باندازۀ امریکا در مسائل داخلی عراق دخالت نکرده است. در نتیجه اظهارات این کشور درمورد دخالت ایران نوعی دورئی بنظر میآید. من ضمناً با نویسندۀ این سؤال در مورد اینکه رابطۀ بین مردم ایران و عراق اغلب بسیار عمیق و پایدار است موافقم. ولی این لزوماً به این مفهوم نیست که عملیات ایران در عراق بخاطر منافع خودش همیشه کاری سازنده است و بطور قطع به این معنی نیست که این دو مردم – یعنی اعراب و ایرانیان – نسبت به هم عشق و علاقۀ واقعی دارند.

دلایل بسیار خوبی وجود دارد که نشان میدهد که ایران پول، آموزش و اسلحه در اختیار بعضی از گروههای مختلف عراق گذاشته است. بعضی از این گروهها نه تنها به امریکائیان حمله کرده اند بلکه به گروههای مخالف نیز حمله کرده اند. در بسیاری از موارد در جنگهای قومی نیز در گیر بوده اند و مردم را از خانه هایشان رانده اند و اعضای مذاهب دیگر و گروه های مخالف را کشته اند . در برخی موارد این جنگ های منطقه ای از اختیار خارج شده و این موضوع، به نظر من، به ضرر منافع طویل المدت ایران بوده و همینطور هم برای امریکا.

قرار است در آیندۀ نزدیک ایران و امریکا یک دوره گفتگوی دیگر در عراق و در حضور سران عراقی داشته باشند. در گذشته هردو طرف از این جلسات بیشتر برای شکایت کردن از دیگری استفاده میکردند. در دور اخیر موقعیت تا حدی بهبود یافته است. ارتش امریکا میگوید که دادن اسلحه توسط ایران به گروههای عراقی ظاهراً قطع شده است – همانطور که ایران قول داده بود. امریکائی ها هم از آن طرف 9 ایرانی را که بازداشت و در عراق زندانی کرده بودند آزاد کردند. و نیز مشخص است که امریکا نیز تا حدی سخنان خود را در بارۀ امکان حملۀ نظامی به ایران نرمتر کرده است. اینها پیشرفتها مثبتی هستند، هرچند که لزوماً به این معنی نیستند که الزاماً تغییر مهمی در سیاست دو طرف ایجاد شده است.

واقعیت اینست که ایران و امریکا منافع مشترکی در عراق دارند. به نظر من هر دو طرف مایلند عراق را بصورت یک کشور یکپارچه نگهدارند و تقسیم بندی نکنند. و فکر میکنم ایران و امریکا هردو میخواهند دولت مرکزی را که آزادانه انتخاب شده و بازتاب اکثریت شیعه است نگه دارند. فکر میکنم هردو طرف ترجیح میدهند عراقی آرام ببینند نه کشوری که جنگ داخلی پاره پاره اش کرده است. و من فکر میکنم هر دو طرف مایلند ببینند نیروهای امریکایی آن کشور را با نظم ترک کرده اند. علاوه براین، ایران و امریکا هردو نفوذ نسبتاً زیادی در گروه های مختلف عراق دارند که از آن میشود برای حل مسالمت آمیز اختلافات در عراق استفاده کرد.

این دستور جلسه ای از موضوعاتی که دو طرف میتوانند بر سر آن به توافق برسند آماده میکند – لااقل از نظر اصولی. ممکن است که کمی همکاری در مورد عراق باعث ایجاد مبنائی برای مذاکره گسترده در مورد موضوعات بسیاری که بین ما جدائی انداخته است بشود. (44618)
 
همكار دانشگاهي
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۲۶:۵۳
با سلام و تشكر ؛ تحليلتان را درباره ماجراي 11 سپتامبر بفرماييد. آيا درست است كه در روز حادثه هيچ يهودي در ساختمانها نبود؟ چرا دولت بوش در كار كميته تحقيق از اين ماجرا اختلال كرد؟ نظر مردم آمريكا (افكار عمومي و روشنفكران ) آمريكايي درباره اين مسايل چيست؟ (43471)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۳ ۲۰:۰۷:۰۷
نه این درست نیست. تعداد زیادی یهودی در برجهای دوقلو که فروریختند بودند. این ادعا یکی از بسیاری از تئوری های توطئه است که قصد دارند نشان دهند که حملۀ 11 سپتامبر کار بن لادن نبوده است. من هیچوقت نتوانستم این مطلب را درک کنم، چون بن لادن در بارۀ این که او و القاعده این حمله را انجام دادند خیلی صریح صحبت کرده است. خیلی هم به این کار افتخار میکند. اجازه بدهید سؤال را طور دیگری مطرح کنم. وقتی اسامه بن لادن علناً و مکرراً ادعا میکند این که کار او بوده است و وقتی که چگونگی آن عملیات را، از جمله جلب و آموزش خلبانانی که پرواز هواپیماها را بعهده داشتند، با جزئیات ذکر میکند، چرا نباید حرف او را قبول کنیم؟ (44586)
 
م
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۳۰:۰۱
به نظر شما آيا آمريكا به ايران حمله مي‌كند؟ احتمال حمله چقدر است؟ آيا تصميم به حمله نگرفته و يا محاسبات نظامي – اقتصادي دولت بوش اجازه اين كار را به او نمي‌دهد؟ (43472)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۰۳:۲۸:۱۵
وقتی دو کشور سخنانی افراط آمیز برای حمله به یکدیگر بکار میبرند و وقتی که هردو جبهه میگیرند که خطر واقعی جنگ نزدیک است، همیشه این امکان هست که حتی کوچکترین اتفاق آتش یک رویارویی بزرگ را شعله ور کند. این یک نگرانی بزرگ باقی میماند.

ولی تا بحال ایران و امریکا هردو با کمی احتیاط و مسئولیت عمل کرده اند. وقتی ایران ملوانان و تفنگداران دریائی انگلیسی را در خلیج فارس بازداشت کرد، امریکائی ها با احتیاط کامل عکس العمل نشان دادند و به اختلاف دامن نزدند. وقتی که امریکائیان تعدادی ایرانی را در عراق بازداشت کردند، ایران تشدید عمل نکرد. اخیراً بنظر میرسد که ایران اطمینان هایی داده است که تحویل اسلحه را در فراسوی مرز به گروههای شیعه قطع خواهد کرد و امریکائیها نه زندانی ایرانی را آزاد کرده اند.

نظر من اینست که هر دو طرف خطر بزرگ مقابلۀ نظامی را میفهمند و در عوض شروع به اندیشیدن به راههایی هستند که هدف های سودمند مشترک را دنبال کنند. در نتیجه فکر میکنم که در حال حاضر امکان یک مقابلۀ نظامی تقریباً کم است. (44621)
 
دانشجوي دانشگاه شيراز
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۸:۵۶:۰۲
با توجه به تدريس و كار شما در دانشگاه كلمبيا ؛ حضور اخير آقاي احمدي‌نژاد در دانشگاه كلمبيا را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا شما درآن جلسه يا در آن روز در دانشگاه حضور داشتيد؟
برخورد رييس دانشگاه را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ پاسخها و عكس‌العمل آقاي احمدي‌نژاد را چطور؟ (43474)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۰:۵۱:۱۱
من در دانشگاه کلمبیا حضور داشتم و آقای احمدی نژاد را شب بعد هم در مهمانی شامی که ایشان برای 40 نفر از دانشگاهیان و نماینده های رسانه ها داده بودند دیدم. بنظر من سخنان آقای بولینجر، رئیس دانشگاه کلمبیا بی جهت توهین آمیز بود. انسان میتواند بدون اینک به این درجه نزول کند با دیگری مخالف باشد.

آقای احمدی نژاد متانت خود را حفظ کردند و حتی در چند مورد امتیازاتی هم بدست آوردند. در جواب آقای بولینجر در مورد اجازه دادن به یک هیئت اعزامی از دانشگاه کلمبیا برای دیدار از ایران، جواب دادند که مقدم آنها گرامی خواهد بود، آنها میتوانند از هریک از 400 دانشگاه ایران دیدن کنند، میتوانند هرچه بخواهند بگویند و با آنها به احترام رفتار خواهد شد. همانطور که شب بعد به آقای احمدی نژاد گفتم، امیدوارم که به قول خود وفا کنند چون من سالهاست که نتوانسته ام از ایران دیدن کنم و خیلی مشتاق این فرصت هستم.

در جواب به سؤال یک دانشجو در بارۀ رفتار با همجنس بازان در ایران، آقای احمدی نژاد گفتند در ایران چنین افرادی وجود ندارند. این با شک و تردید مواجه شد زیرا در ایران قوانین بسیاری در مورد برخورد با چنین رفتاری وجود دارد و نیز چون حتی آیت الله خمینی نیز فتوائی دادند که تغییر جنسیت در اسلام آزاد است.

واقعیت اینست که این دو رهبر دو گروه کاملاً متفاوت را مورد خطاب قرار داده بودند. آقای بولینجر با حضار نیویورکی صحبت میکرد که بشدت ضد ایرانی هستند، در حالیکه روی سخن آقای احمدی نژاد با شنوندگان جهان سوم بود که اغلب ضد امریکائی هستند. شاید جای تعجب نباشد که چنین شکافی بین آنها است.

اگر جداً به این جریان و عکس العمل آن علاقه مندید میتوانید آنرا درسایت زیر آنرا ببینید و متن کامل آنرا بخوانید.
http://www.columbia.edu/cu/news/07/09/sipairan.html
ضمناً میتوانید نظرات اعضای دانشگاه کلمبیا را در سایت زیر بخوانید.
http://www.alumniconnections.com/olc/membersonly/COU/dgroups/showGroup.jsp?groupId=10000991

رسانه های امریکا توجه بی اندازه ای به این ملاقات نشان دادند. بعقیدۀ من دو دلیل برای این موضوع وجود دارد. اوّل آقای احمدی نژاد و اطرافیان ماهها برای برنامه ریزی یک سری مصاحبه با جزئیات بسیار با خبرگزاریهای مهم وقت صرف کرده بودند. دوّم سخنان محرک آقای احمدی نژاد دربارۀ اسرائیل و حمایتشان از کسانی که هولوکاست را نفی میکنند طوری حساب شده بود که حد اکثر بازتاب را از رسانه های غربی بگیرند. این استراتژی کاملاً موفق بود. پوشش این خبر توسط رسانه ها تقریباً تمام خبرهای دیگر را تحت الشعاع قرار داد. ولی در انتها هیچ گفتگوی واقعی یا تعهد سازنده ای صورت نگرفت. بنابراین به نظر من این فرصتی از دست رفته بود. (44823)
 
پارسا
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۹:۰۲:۰۸
آقاي گري سيك
نزديكي و ارتباط ايران و امريكا به سود چه كساني است؟و به ضرر چه كساني؟ (43476)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۱۹:۵۲:۱۸
بعقیدۀ من هم ایران و هم امریکا از بهبود روابط فیمابین استفادۀ بسیار خواهند برد. برای موفقیت، گفتگو به تنهایی کافی نیست. امریکا باید حاضر باشد که تحریمات علیه ایران را موقتاً کنار بگذارد یا لغو کند، رسماً دولت انقلابی ایران را بپذیرد، و از هرگونه سیاست برای تغییر رژیم چشم پوشی کند. ایران نیز باید واقعاً بعضی محدودیت ها را در مورد برنامۀ غنی سازی هسته ای بپذیرد، با بازرسی های بیشتر سازمان جهانی انرژی اتمی از تشکیلاتش موافقت کند و احتمالاً حمایت مستقیم خود را از سازمانهایی مثل حمس و جهاد اسلامی کم کند. تحویل اسلحه توسط ایران به حزب الله در لبنان و گروه های مختلف شیعه در عراق هم بطور جدی مورد رسیدگی بین المللی قرار خواهند گرفت. در حال حاضر علائمی که حاکی از تمایل طرفین به مذاکرات گسترده در مورد مسائلی این چنین وسیع باشد دیده نمیشود. تا وقتی این کار انجام نشود تنها انتظاری که میتوان داشت قدمهایی در جهت ایجاد اعتماد از دو جانب است.
شروع خوبی در این زمینه شامل چند مورد خواهد بود:
1) هردو طرف قبول کنند که در سخنانشان از یکدیگر با ملایمت بیشتر ذکر کنند و از تهمت زدن علنی به یکدیگر خودداری کنند. 2) بجای اینکه هر دیدار و ملاقاتی را به یک رویداد فوق العاده با حضور رسانه ها تبدیل کنند، زمینه ای برای ملاقاتهای منظم، شاید تحت حمایت سازمان ملل، بوجود بیاورند، و 3) با هم در مورد بعضی مسائل اساسی در زمینۀ جلب اعتماد شروع به کار کنند، مثل موافقت در مورد بعضی رویداد های دریایی (مقرراتی برای نیروهای دریایی که در کنار هم در خلیج فارسی مستقر هستند). تصمیم اخیر ایران برای کم کردن یا قطع ارسال تکنولوژی مربوط به ساختن بمب های خیابانی به عراق و آزاد کردن نه ایرانی عضو سپاه انقلاب از جانب امریکا نمونه های خوبی است از قدمهای مؤثر اولیه. (44728)
 
كلهرودي
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۹:۰۹:۱۹
دشمني آمريكا با ايران و مردم ايران به چه علت است؟ (43496)
 
گري سيگ
۱۳۸۶-۰۹-۰۱ ۰۱:۰۲:۵۵
لطفاً به جواب سؤال اول رجوع کنید. (44350)
 
خادم
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۹:۱۲:۱۶
با سلام آيا خود شما به ادعاهاي آمريكا مبني بر دموكراسي و حقوق بشر و مبارزه با تروريسم باور داريد با اينكه با برخي از كشورهاي همسايه ما كه هيچ کدام از این اصول را رعایت نمی‌کنند روابط خوبی دارند؟
اصلا قبول داريد كه دموكراسي ايران از ميزان مردمسالاري از خيلي از دوستان آمريكا در منطقه پيشرفته تر است؟ (43499)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۱۹:۵۳:۳۳
لطفاً به جواب سؤال اول رجوع کنید. (44729)
 
حسین آسایش
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۹:۱۴:۰۵
با سلام
1-از نظر جنابعالی هم اکنون مهمترین موضوع روز دنیا در علم سیاست چیست؟(با تاکید بر اهمیت استراتژیک ایران در خاورمیانه )
2.آیا واقعا\" امریکا به اندازه کافی دلایلی برای حمله به ایران دارد؟ دانشجوی PhD علوم سیاسی (43501)
 
محمد
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۱۹:۱۵:۳۳
به نظر شما پیروزی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چه تاثیری بر روابط ایران و آمریکا خواهد داشت (43502)
 
رضا
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۲۱:۱۵:۳۵
با سلام.
چنانچه با تجارب و اطلاعات فعلیتان دوباره به سالهایی که شما در نهادهای تصمیم گیری سیاست خارجی آمریکا حضور داشته اید بازگردید، چه تصمیماتی در قبال ایران اتخاذ می کردید؟ رفتارتان دوستانه تر می بود یا خصمانه تر؟ (43478)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۱:۰۰:۳۹
همانطور که اشاره کردم، ایران نسبت به امریکا، لااقل در گفتارش، خشونت نشان میدهد. ولی این نباید از گفتگو و مذاکره جلوگیری کند (44824)
 
دانشجو از انگلستان
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۲۱:۱۷:۱۶
چرا وزارت امور خارجه آمريكا مديريت و اجراي تلويزيون فارسي صداي آمريكا را به عناصر وابسته به رژيم سابق رژيم پهلوي قرار داده است ؟ آيا دولت آمريكا همچنان رؤياي پريشان بازگشت سلطنت طلبان به ايران را در سر مي پروراند؟ يا اينكه روزنامه نگاران حرفه اي ايراني حاضر نيستند براي رسانه دولتي آمريكا كار كنند؟ (43489)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۱:۰۱:۲۲
من اغلب با بخش فارسی صدای امریکا مصاحبه میکنم. کسانی که در آنجا با آنها صحبت میکنم سلطنت طلب نیستند. (44825)
 
مهران نجفی
۱۳۸۶-۰۸-۲۱ ۲۱:۱۹:۱۷
آقای فلینت له ورت عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا و یکی از مدیران بنیاد آمریکای نوین طرحی را در تاریخ 7 نوامبر در جلسه استشهادیه کمیته فرعی امنیت ملی و امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد نموده که مبتنی بر حل اختلافات ایران و آمریکا در یک مجموعه و بصورت یک مصالحه بزرگ می باشد.
نظر شما در این خصوص با توجه به پیشنهاد ایران به آمریکا در سال 2003 برای حل اختلافات در قالب یک مجموعه نظر شما و نیز نخبگان سیاسی چه در احزاب دموکرات و جمهوریخواه و چه در کنگره آمریکا نسبت به طرح پیشنهادی فوق و پیشنهاد ایران چیست؟ (43497)
 
نیما – خواننده همیشگی الف از ونکوور
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۲:۵۶:۰۵
اقای سیک ، شما روند شرکتی شدن حکومت در ایالات متحده را چطور ارزیابی می کنید؟
به نظر شما اینکه چنی و جناح حاکم بر کاخ سفید علنا منافع شرکتهای نفتی را پیگیری میکنند و از تعلق خاطر خود به این شرکتها و پیگیری منافع آنها (مانند هالی برتون) حتی پرده پوشی هم نمی کنند، برای دموکراسی امریکا بد نیست؟ (44052)
 
ایرانی در غربت
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۲:۵۶:۵۸
سلام و تشکر از این طرح جالب ؛
اولا می خواستم بپرسم چرا رسانه های امریکا بخصوص فاکس نیوز در ایام سفر احمدی نژاد به نیویورک آنهمه بلوا علیه وی ایجاد کردند؟ مگر حکومت و رسانه های امریکا از پخش پیام و حرف دولت ایران میان افکار عمومی و خواص آمریکا احساس نگرانی و ترس دارند؟
ثانیا به نظر شما برخورد کنگره که می خواهد احمدی نژاد را در سفرهای آتی به نیویورک از شرکت در جلساتی نظیر دانشگاه کلمبیا محروم کنند درست و منطقی و موافق ارزشهای دموکراتیک است؟ (44053)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۱:۰۳:۳۲
به جواب سؤال 20 رجوع کنید. (44826)
 
محسنی
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۲:۵۷:۳۴
سلام و تشکر لطفا درباره ماهیت و قدرت و میزان نفوذ لابی اسرائیل در حکومت آمریکا توضیح دهید . و سوال دوم اینکه آیا لابی اسرائیل آنقدر قدرتمند است که میتواند سیاستهایی حتی خلاف مصالح ملی امریکا به دولت و کنگره و سنای آمریکا تحمیل کند؟! (44054)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۱:۰۵:۰۶
به این سؤال در جواب به سؤالات 5 و 15 جواب داده شد. (44827)
 
مقداد-دانشجو
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۲:۵۸:۱۱
اقای سیک: بسیاری از مسئولین ارشد ایالات متحده پس از پایان دوران تصدی خویش به طور ناگهانی خواستار مذاکره با ایران می گردند. یا از سیاست های دولت بعدی نسبت به ایران انتقاد می کنند در حالی که سیاست مشابهی را در دوران خویش داشته اند.ایا قدرت بطور کامل در دستان مقامات امریکایی نیست؟اقای کارتر مثال واضحی بر این ادعاست (44055)
 
saeed
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۲:۵۹:۱۳
آقای دکتر شما در مصاحبه با پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا گفتید فکر نمیکنید آمریکا به ایران حمله کند.من به عنوان یک جوان ایرانی به شما میگویم آمریکا اگر آغازکننده این جنگ باشد مطمئن باشید که ادامه و خاتمه این جنگ در دست آمریکا نخواهد بود. بزرگترین مشکل آمریکا این است که هنوز ایران و مردم آن رانمی شناسد آیا شما هم با این موضوع موافقید؟ (44056)
 
م ن از تهران
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۲:۵۹:۵۱
نظر شما درباره مردم و فرهنگ ایران چیست؟ آیا شما هم مانند هالیوود -فیلم 300 را که دیده اید- ایرانی ها را خونخوار و بی منطق میدانید ؟ چرا عده ای در غرب دایم سعی دارند ایرانی ها را بد جلوه دهند ؟ لطفا بی پرده بگوئید و از کلی گویی بپرهیزید (44057)
 
محمدحسین
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۰۰:۴۸
سلام،
آیا خبر دارید که الان و با گذشت 18 سال از پایان جنگ هر هفته شاهد درگذشت یکی از جوانان ایرانی هستیم که داوطلبانه سلاح بدست گرفتند و از کشورشان دفاع کردند ولی با گازهای شیمیایی صدام و حامیانش مسموم و مجروح و بیمار شدند...؟
1- وقتی مردم ایران این واقعیت عینی را دائما می بینند ، به آنها حق میدهید و قبول دارید که از دولتهای غربی بخصوص آمریکا به عنوان حامی لجستیک صدام شدیدا ناراحت باشند؟
2- با وجود نکته گفته شده نظر شما درباره ادعای غرب که ایران را به دستیابی به سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی متهم میکند چیست؟ (44058)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۰۱:۵۰
چرا دولتمردان امریکایی اکنون از مذاکره بدون شرط با ایران هراس دارند؟ . چرا اکنون که احمدی نژاد قدرت تغییر و حتی آغاز رابطه را دارد امریکا روزبه روز وضع را بدتر می کند. دولت او تنها دولتی است که اجازه مذاکره در حد سفیر در بغداد را یافت و حساسیتهای داخلی مردم را بخاطر اعتماد مردم و اجازه رهبر بر نیانگیخت (44059)
 
بينام
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۰۲:۴۷
باسلام: 1- هدف از رابطه ای که به ایران گیت معروف شد چه بود؟ 2- آیا درست است که میگویند اشغال سفارت امریکا درتهران درآمریکا طرح ریزی شده بود؟ اگر آری، هدف چه بود؟ 3- لطفا بفرمائید بنابرتجربۀ شما نقش ایرانیان خائن درروند سیاست امریکا درایران تاچه حدی است؟ 4- به نظر جنابعالی درچگونه موقعیتی امریکا دست ازسر ایران می کشد؟ قبلا از سایت الف به دلیل سانسور نکردن سئوالاتم تشکر میکنم. واز جوابهای درست شماهم ممنون (44060)
 
سينا
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۰۳:۳۵
آقای سیک قبول دارید که امریکا نزد اغلب ملتهای دنیا منفور شده است؟ اگر جواب مثبت است، دلیل این مساله را چه می دانید؟ واگر جواب منفی است لطفا استدلال و توضیح ارائه کنید (44061)
 
مهدي شاكر
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۰۴:۳۳
با آرزوي صلح براي همه بشريت 1- ميزان محبوبيت ديدگاههاي رياست جمهوري ايران ( آقاي احمدي نژاد)در خصوص مسائلي از قبيل هولو كاست در بين نخبه گان و آحاد مردم آمريكا را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ 2-در ظهور و اقدامات طالبان و اسامه بن لادن دولت آمريكا را چقدر مسئول مي دانيد؟ 3- فرضيه اي در بين برخي مردم وجود دارد كه دولت آمريكا وجود تعارض بين ايران و آمريكا را در جهت منافع اقتصادي آن كشور مي داند و رفع سوء تفاهمات و عادي سازي روابط سياسي موجب كاهش منافع اقتصادي آمريكا و كمپانيهاي آمريكايي خواهد شد. اين فرضيه را چقدر مقرون به صحت مي دانيد؟ (44062)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۱:۴۱:۳۴
به جواب سؤال 51 رجوع کنید. (44838)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۰۵:۲۴
جناب آقای سیک به نظر شما مساله اسرائیل که یکی از بزرگترین موانع بر سر راه ایجاد روابط عاقلانه و رفع مشکلات میان ایران و امریکاست چگونه قابل حل است؟ به نظر شما ایده ایران مبنی بر همه پرسی در کل سرزمینهای اشغالی و عمل به رای و خواست ساکنان اولیه آن سرزمین درباره نوع حکومتشان پیشنهاد خوبی نیست؟ (44063)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۱:۰۹:۳۲
به جواب سؤالات 5 و 15 رجوع کنید. برای بحث کامل دربارۀ سیاست فعلی امریکا در مواردی که به اسرائیل مربوط میشود هم میتوانید به مقالۀ من تحت عنوان “A Policy that Dare Not speak its Name” که در سایت زیر است رجوع کنید. http://tonykaron.com/2007/11/26/annapolis-and-iran/ (44829)
 
آزیتا
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۰۶:۰۸
سلام لطفا درباره لابی ایران در آمریکا هم توضیح دهید. آیا چنین لابی ای – بصورت رسمی یا غیر رسمی و مستقیم یا غیر مستقیم - وجود خارجی دارد؟ اگر دارد ، این لابی چگونه برای ایران کار میکند و تاحالا چه کارهایی برای ایران انجام داده است؟ (44064)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۱:۱۲:۰۰
ایضاً (44830)
 
محمد
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۰۹:۳۵
سلام بر شما – اینطور که میگویند؛ مردم آمریکا برخلاف دیگر کشور ها از مسایل سیاسی داخلی و بین المللی خیلی سر در نمی آورند.
اولا این نظر درست است؟
ثانیا اگر این نظر درست است این وضعیت برای دموکراسی کشور شما یک عیب نیست؟ چون این وضع مشارکت سیاسی و حساسیت شهروندان نسبت به مسایل روز را کم میکند.
ثالثا اگر این نظر درست است، آیا حکومت امریکا عمدا مردم را اینطور پرورش میدهد؟ اگر نه ، برای رفع این نقص چه کار موثری کرده است؟ (44066)
 
اميد
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۰:۴۵
در ایران اطرافیان اقای احمدی نژاد که ایشان را در سفر نیویورک همراهی می کردند می گفتند که در موقع خروج از سالن اغلب دانشجو ها برای ایشان کف میزدند و از برخورد لی بالینجر عذرخواهی می کردند.میخواستم بپرسم شما که آنجا تدریس می کنید، آیا این حرف را تایید می کنید و کلا نظر دانشجوها و اساتید دانشگاه کلمبیا نسبت به ایران قبل و بعد از سخنرانی اقای احمدی نژاد در آنجا چگونه بوده و هست؟ (44071)
 
امير - دانشجو
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۱:۵۴
آقای سیک ، قبول دلرید که رسانه های امریکایی با بزرگنمایی غیرعادی بعضی مسایل –مانند دادگاه سمپسون یا ماجرای مونیکا و کلینتون و ...- ذهن مردم آمریکا را در تسخیر خود دارند و به آن هرجهتی که می خواهند میدهند؟ به نظر شما آیا این وضع برای یک حکومت دموکراتیک قابل قبول است؟ (44072)
 
جليلي
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۳:۳۴
به نظر شما آیا قوانینی مانند حق وتو یا عضویت دایم چند کشور خاص در شورای امنیت ، تبعیض امیز نیست و ملت ریشه دار و بزرگی مثل ایران حق دارد از این نظم مبتنی بر ظلم شاکی باشد و برعلیه زورگویی بانیان آن شورش کند؟ (44073)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۱:۱۳:۴۸
بله. (44831)
 
عباس- م
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۴:۳۹
با سلام و تشکر از الف و شما
1- آیا قبول دارید که در سپتامبر 1981 و اندکی قبل از شروع حمله عراق به ایران ، برژنسکی در مرز اردن با صدام ملاقلت و وی را از بابت حمایت امریکا در حمله اش به ایران دلگرم میکند؟اصلا وقوع این ملافات را قبول دارید؟
2- چرا نیروهای امریکایی دادگاه صدام را غیر علنی برگزار می کردند؟ و چرا خیلی سریع وی را اعدام کردند و حداقل نگذاشتند به سوالات درباره شروع جنگ و نقش قدرتها در آن جواب دهد؟ (44074)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۷ ۱۱:۱۲:۰۵
من با آقای زبیگنیو برژینسکی از نزدیک کار کردم و به شما اطمینان میدهم که او هرگز با صدام حسین ملاقات نکرد. بعد از اینکه عراق به ایران حمله کرد، در زمانی که بیش از 50 دیپلمات در ایران به گروگان گرفته شده بودند، او همکاری با عراق را ترجیح میداد.

من متخصص مسائل حقوقی عراق نیستم، ولی استنباط من این بوده است که تمام اتهامات علیه صدام و محاکمۀ او از طریق تلویزیون بطور زنده پخش شد. (44940)
 
مهدی
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۰:۳۵
با سلام ، آمریکا چگونه می خواهد اعمال گذشته خود علیه کشور و ملت ایران را توجیه کند : -کودتا بر علیه دولت مردمی مصدق -حمایت از گروه های تجزی طلب در اوایل انقلاب (طبق اسناد لانه جاسوسی( -حمایت ازصدام در جنگ تحمیلی و ... واقعا به نظر شما آمریکا قصد برگزاری دموکراسی در منطقه را دارد ؟ به نظر شما هم اکنون در عراق دموکراسی و آرامش است ؟ چرا نیروهای خواد را از عراق بیرون نمی برد ؟ با تشکر (44075)
 
مجيد
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۱:۲۵
سوال 1- آیا دولت امریکا حق دارد درباره حقوق بشر در کشورهای دیگر اعلام نظر و قضاوت کند؟
سوال 2- اگر ملتهای دیگر نخواهند آمریکا برایشان تصمیم بگیرد ، چطور باید به دولت شما بگویند که از دخالت هایش دست بردارد؟
سوال 3- شما را به وجدانتان قسم آیا مساله «دموکراسی و حقوق بشر» بهانه ای دست آمریکا برای پیگیری منافعش در جهان سوم نیست؟ (44077)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۷ ۱۱:۳۰:۵۱
من از نزدیک با سازمان دیدبانان حقوق بشر، یک سازمان بین المللی که به حقوق بشر در تمام دنیا رسیدگی میکند همکاری دارم. بر خلاف دولت امریکا آنها تنها یک استاندارد برای نگرش به موارد پایمال شدن حقوق بشر در تمام کشور ها، منجمله ایران، امریکا و اسرائیل دارند. اگر واقعاً به این موضوع علاقه مندید من به شما شدیداً توصیه میکنم به سایت آنها http://www.hrw.org/ نظری بیاندازید. در آنجا گزارشهایی به فارسی، عربی و سایر زبانها علاوه بر انگلیسی می یابید.

سعی کردم با کمال روشنی بگویم که من از دخالت نظامی بعنوان بهترین یا تنها راه درگیری با اختلافات سیاسی پشتیبانی نمی کنم. من فکر میکنم جواب در گفتگو و تعهدات واقعی است. ایران و امریکا هردو در گذشته از سعی در این زمینه خودداری کرده اند. امیدوارم این روش تغییر کند. (44945)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۳:۳۷
آمريكا كه ادعاي آزادي رسانه اي دارد چرا به خبرنگاران ايران در نیویورک اجازه نمي دهد از 20 كيلومتري مقر سازمان ملل دورتر شوند و از ساير نقاط آمريكا گزارش تهيه كنند؟ در حالی که خبرنگاران امریکایی به دورترین نقاط ایران به راحتی سفر می کنند؟ (44078)
 
جواد
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۴:۴۰
آقاي سيك به نظر شما دولت ايالات متحده با داشتن بيش از 6000 كلاهك هسته اي كه فكر كنم براي كشتن تمام موجودات زنده روي زمين كافيست و باتوجه به اينكه تنها كشوريست كه از اين سلاح بر ضد غيرنظاميان استفاده كرده است آيا صلاحيت رسيدگي به پرونده هسته اي ايران را دارد؟ و همچنين با توجه به اينكه اسرائيل بعد از حمله به لبنان و كشتن غير نظاميان ادعا مي كند كه بمب اتم دارد و شوراي امنيت هيچ كاري نمي كند آيا ما ايرانيان بايد به قطع نامه هاي شورايي كه از اون فقط يك نام باقي مونده و ابزاريست دردست ابرقدرت ها و با توجه به اينكه آژانس بارها اعلام كرده هيچ مدركي بر ضد برنامه هسته اي ايران پيدا نكرده احترام بگذاريم؟ (44079)
 
مهران
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۵:۳۳
جناب سیک : لطفا واضح بفرمایید چرا درغرب حقیقتی چون وجود خدا را با همه ی عظمتش میتوان زیر سوال برد و مورد تشکیک قرار داد ولی در مورد هولوکاست حتی تحقیق علمی هم نمیتوان نمود؟ آیا چون پیامبران بزرگی چون عیسی و موسی و .. امده اند و دانشمندان بنامی در تاریخ وجود خدا را به روشنی اثبات کرده اند ..میتوان باز هم از صفر شروع کرد و به حقانیت وجود خدا رسید ...اما در مورد کیفیت وقوع هولوکاست ) بر فرض صحت) نمیتوان اظهار نظر و یا تحقیق کرد؟بگویید چرا این ممنوعیت در غرب که خود را مهد آزادی بیان میداند ممنوع است؟ (44081)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۶ ۱۱:۳۸:۲۸
بنظر من هولوکاست یکی از وقایع تاریخی است که بیش از همه مورد مطالعه قرار گرفته است. کتابخانه ها و موزه هایی وجود دارند که کاملاً به این موضوع تخصیص داده شده اند و این مطلب هنوز موضوع مطالعات تحقیقی است. عدۀ انگشت شماری این اتفاق را انکار میکنند و به اطلاعات ناقص و پراکنده تکیه میکنند در حالیکه اطلاعات بسیار وسیعی را که اشتباهشان را ثابت میکند ندیده میگیرند. این علم احمقانه ایست که پایه های آن بر اساس یک برنامۀ بسیار سیاسی است. با پشتیبانی از این مزخرفات ایران خود را بالا تر نمیبرد، حتی اگر موفق شود خشم دشمنان ایران را بر انگیزد.

آیا اطلاع دارید که عده ای باصطلاح \"محقق\" هستند که میگویند که استعمال گاز سمی علیه کردها در حلبچه در واقع کار ایران بود نه عراق؟ آنها هم از شواهد خود استفاده میکنند و مدارک و شواهدی را که نظرشان را رد میکند ندیده میگیرند. آنها هم یک برنامۀ سیاسی دارند که ضدیت با ایران را توجیه میکند و مصر است که ایران نباید اجازه داشته باشد که سلاح های کشتار جمعی داشته باشد. آیا باید به این افراد و نظراتشان توجه کنیم؟ آیا باید سخنرانی کنیم و کنفرانس تشکیل بدهیم تا آنها بتوانند نظراتشان را به اطلاع عدۀ بیشتری برسانند؟ آیا باید نسبت به منطق و اهداف سیاسی آنها همفکری نشان بدهیم.؟

نه. و به نظر من ایران نباید خود را با چنین عقاید مسخره ای که مربوط به هولوکاست است مربوط کند. (44837)
 
رهگذر
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۰۱:۲۹:۲۶
با سلام
من نمی تونم در مورد واقعیت داشتن یا نداشتن هولوکاست قضاوت کنم ولی جالب اینجاست که شما در مورد علل دستگیری عده ای محقق که در این مورد نظر مخالف دارند که انها هم دلایل خاص خود رادارند پاسخی ندادید و موضوع دیگری را مطرح نمودید که باعث عوض شدن صورت مسئله میشود. (52781)
 
حسين
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۷:۰۹
آقاي سيك آيا شما موافق اين موضوع نيستيد كه فقط يك راه براي حل مناقشه هسته اي ايران وجود دارد و آن اينكه آمريكا بايد واقعيتي به نام يك ايران هسته اي را بپذيرد (44084)
 
ایرانی وطندوست
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۹:۱۳
با وجودی که سازمان مجاهدین خلق طی سالهای 1981 تاکنون رسماً و علناً مسؤولیت تعداد کثیری بمب‌گذاری خونین در محل‌های عمومی و کشتار مردم ایران و عراق را به عهده گرفته است، چرا دولت آمریکا از این سازمان‌ حمایت می‌کند و چرا به دولت فعلی عراق اجازه نمی‌دهد پادگان محل اقامت اعضاء این سازمان تروریستی را در عراق تخلیه کند؟ (44083)
 
بسیجی قدیمی
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۰۰:۴۱
سلام، در جنگ ایران و عراق شما در صف مقابل ما بودید(امیدوارم این را رد نکنید)
اولا توان و روحیه دفاعی رزمندگان ایرانی را چطور دیدید ؟
ثانیا قبول دارید که در ان سالها همه شرق و غرب بجز یکی دو کشور هوادار رسمی یا غیر رسمی صدام بودند و ایران تقریبا برای دفاع از خاکش تقریبا با همه قدرتها می جنگید؟
ثالثا وقتی میدید همپیمان جنگی شما -صدام- علیه سربازان ایرانی و حتی مردم غیر نظامی – شهر های سردشت و حلبچه- سلاح شیمیایی استفاده می کند ، چه حالی پیدا می کردید؟ وجدانتان چیزی بهتان نمی گفت؟!
رابعا باور می کنید که فرمانده و پرسنل ناو پیشرفته وینسنت ایرباس ایرانی را با هواپیمای جنگی اشتباه گرفته باشد؟ وجدانا توجیه ریگان برای تشویق فرمانده آن ناو چه بود؟ (44085)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۰۱:۱۷
درباره حمله صدام به کویت پاسخ دهید؟
اولا آیا این درست است که آمریکا برای حمله صدام به کویت چراغ سبز نشان داد؟ شاهد مثال مدافعان این نظریه ، سخنان آپریل گلاسپی سفیر وقت آمریکا است در 25جولای 1990 و یک هفته قبل از حمله صدام به کویت به او گفت: اختلاف شما با کویت مسایلی بین عربی است و ما در آن مداخله نمی کنیم . همزمان سخنگوی وزارتخارجه شما هم همین موضع را گرفت
ثانیا: آیا قبول دارید که برنده واقعی حمله صدام به کویت فقط و فقط آمریکا بود؟
ثالثا چرا بوش پدر در حمله آن سال به عراق؛ کار صدام را تمام نکرد و با وجودی که می توانست بغداد را بگیرد، این کار را نکرد؟ (44086)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۰۲:۵۶
سلام امیدوارم این کار رسانه ای و تبلیغی نباشد . ولی میخواستم نظرات آقای گری سیک را در مورد حقوق بین المللی ایران بدانم آیا ایشان مواضع و حق ایران را در بحث هسته ای و حمایت از حزب الله قبول دارند . با تشکر (44087)
 
پژمان
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۳۵:۴۷
آیا شما هم مانند برخی از صاحب نظران معتقد هستید که امپراتوری امریکا در حال افول است؟ اگر بله جهان بعد از امریکا را چه گونه ارزیابی می کنید؟ (44091)
 
رضا
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۳۶:۳۱
آیا حضور فردی با سوابق سیاسی شما در سایت تحت نظارت مقامات نظام جمهوری اسلامی دارای معنای خاصی برای روابط ایران و امریکا است ؟ و اصولا بر چه اساسی شما با گردانندگان این سایت مراوده دارید ؟ لطفا پاسخ صریح بدهید (44092)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۴ ۱۹:۵۴:۵۷
جواب من همان جواب آقای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا است:«از من دعوت شد». پانزده سال است که من درگیر فعالیت های مختلف هستم که کاری کنم امریکایی ها و ایرانی ها بهتر همدیگر را بفهمند و با هم ارتباط مؤثر تری داشته باشند. (44730)
 
علی اکبر م
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۳۷:۲۰
سلام، خیلی ها معتقدند که ضربه ای را که ایران از انگلیس در تاریخ معاصر خورده است اصولا قابل مقایسه با کشور امریکا نیست. در حال حاضر ایران با انگلیس رابطه سیاسی و غیره دارد و لی با امریکا نه. به نظر شما چرا نمی توان دیوار بی اعتمادی بین این دو کشور مهم در عرصه های مختلف را فرو ریخت. آیا کسانی و یا دولت هایی در منطقه هستند که از سردی و بلکه یخ زدگی رابطه میان ایران و امریکا سود می برند و منافع خود را در تنش و حتی جنگ میان این دو کشور می بینند. سوال دیگر اینکه ایا واقعا دولت امریکا با آن همه سرویس های اطلاعاتی فکر میکند که می تواند با حمله به ایران به اهداف خود در منطقه دست یابد. آیا عبرت عراق و افغانستان را ندارد. ممنون از پاسخگویی شما (44093)
 
صادقی
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۳۸:۴۴
با توجه به تمام خيانت هاي بريتانيا نسبت به ايران و اسلام (كه چندين برابر آمريكا است)، چرا همچنان و در هر شرايطي بين ايران و بريتانيا رابطه اي بر قرار است؟ آيا بريتانيا با زيركي هر چه تمام آمريكا را سپر بلا كرده است و به عنوان يك مهره بي فكر از آن بهره مي گيرد؟ (44094)
 
اشکان
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۴۱:۳۸
با سلام : آقای گری سیک به چه دلیل آمریکا حکومت ایران را که دارای انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس و شورای شهر می باشد یک حکومت دیکتاتوری می داند اما حکومت عربستان را که در آن حتی زنان حق رانندگی هم ندارند را به انتقادی هر چند جزیی نمی گیرد ؟ آیا این رفتارها دوگانه نیست ؟ (44097)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۴۲:۱۳
سلام، لطفا به عنوان یک متخصص مسایل خاورمیانه پاسخ دهید که چرا حکومتهای شدیداً غیر دموکراتیک و با رژیم‌های سلطنتی مطلقه در منطقه خاورمیانه، نزدیک‌ترین دوستان دولت آمریکا هستند؟ (44098)
 
امير حسين
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۴۲:۴۸
با سلام خدمت شما می خواستم بدانم چرا شما که در بحرانی ترین موقعیت های انقلاب در صف مقابل بوده اید و مشاور رییس جمهورهایی بوده اید که سخت ترین مضیقه ها را بر ملت ما تحمیل کرده اند چر ا اکنون مثل یک دوست در صدد جوابگویی به سوالات ما برآمده اید آیا دلتان به حال ما سوخته یا مردم ما حرفهای شما را باور می کنند خلاصه منافعش برای شما چیست؟ (44099)
 
امير حسين
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۴۳:۲۱
با گسترش علم و تكنولوژی روزی (كه خيلي هم دور نيست) حتی گروههای تروريستي كه حتي ممكن است مخالف نظام ايران باشند به سلاحهای بسيار مرگبار نظير سلاح هسته اي دست خواهند يافت . چه ايده اي براي حل اين مشكل داريد؟ (44100)
 
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۴۵:۰۵
سلام و تشکر : لطفا بفرمایید چرا دولت آمریکا در اجلاس اخیر شورای حکام سازمان انرژی اتمی با طرح عاری کردن خاورمیانه از سلاحهای غیرمتعارف ، علیرغم موافقت همه کشورها - به جز اسرائیل - با آن مخالفت کرد؟ (44102)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۷ ۱۱:۳۳:۲۵
به جواب سؤالات 15 و 21 رجوع کنید. (44946)
 
خراطیان
۱۳۸۶-۰۸-۲۷ ۱۴:۴۵:۴۳
آیا به نظر شما تصمیم گیری در آمریکا تابع مسائل ایدئلوژیک است ؟ در مورد دولت فعلی چطور ، آیا بوش ایدئولوژیک تصمیم می گیرد ؟ (44103)
 
م ح - سوال 67
۱۳۸۶-۰۸-۲۸ ۰۸:۴۱:۳۱
سلام با این سوالاتی که در بالا میبینم ، حدس میشود زد که از پاسخگویی طفره بروید.ولی این سوال را هم داشته باشید:
تا 1983 عراق در لیست سیاه روابط خارجی آمریکا بود(به بهانه دموکراسی و حقوق بشر و این حرفها...) اما از آن سال(یعنی 1361) به بعد ، ناگهان روابط آمریکا - عراق به سرعت توسعه یافت و عراق و صدام شدند متحد استراتژیک آمریکا!
آقای دکتر سیک این واقعه تاریخی راچطور ارزیابی می کنید؟ آیا مردم عاقل و روشنفکران ایران حق می دهید که به دلسوزیهای کشور شما درباره آزادی و حقوق بشر در ایران کاملا بدبین باشند؟ (44115)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۷ ۱۱:۵۷:۴۸
من در سه دهۀ گذشته دربارۀ سیاست امریکا در خلیج فارسی مفصلاً نوشته ام. نمیتوانم همۀ آنها را در اینجا ذکر کنم. ولی اگر شما واقعاً به این سؤال و جواب من علاقه مندید به یکی از مقاله هایم تحت عنوان
“The United States in the Persian Gulf: From Twin Pillars to Dual Containment.” رجوع کنید. این فصلی است در کتابی بسیار عالی از دیوید لش ( David Lesch) بنام
“The Middle East and the United States” (انتشارات Westview Press، سال 2003، صص 291 تا 307). اگر فرصت کردید آنرا بخوانید، فکر میکنم متوجه بشوید که من بسیار از سیاست خارجی امریکا در طی بخش عمده ای از آن دوران انتقاد کرده ام. (44949)
 
گري سيک
۱۳۸۶-۰۹-۰۷ ۱۱:۵۸:۴۰
من در سه دهۀ گذشته دربارۀ سیاست امریکا در خلیج فارسی مفصلاً نوشته ام. نمیتوانم همۀ آنها را در اینجا ذکر کنم. ولی اگر شما واقعاً به این سؤال و جواب من علاقه مندید به یکی از مقاله هایم تحت عنوان
“The United States in the Persian Gulf: From Twin Pillars to Dual Containment.” رجوع کنید. این فصلی است در کتابی بسیار عالی از دیوید لش ( David Lesch) بنام
“The Middle East and the United States” (انتشارات Westview Press، سال 2003، صص 291 تا 307). اگر فرصت کردید آنرا بخوانید، فکر میکنم متوجه بشوید که من بسیار از سیاست خارجی امریکا در طی بخش عمده ای از آن دوران انتقاد کرده ام. (44950)
 
محمدجوادبوربور
۱۳۸۶-۰۸-۲۸ ۰۹:۰۶:۲۹
باسمه تعالي
نقش اسلام در ايالات متحده را چطور ارزيابي ميكنيد؟
جهان پس از افول ايالات متحده را چطور ارزيابي مي كنيد؟
نقش اسلام را در جهان اينده راچطور ارزيابي مي فرماييد؟ (44122)
 
هادی م ص
۱۳۸۶-۰۸-۲۸ ۰۹:۱۲:۰۵
با سلام. در مورد «احتمال» حمله به ایران سؤال‌های مکرر پرسیده شده است. می‌خواستم بدانم با فرض وقوع چنین حمله‌ای، تحلیل شما از شرایطی که به دلیل این حمله احتمالاً ایجاد می‌گردد، و پیامدهای آن چیست؟ با تشکر (44125)
 
روزنامه نگار - تهران
۱۳۸۶-۰۸-۲۹ ۲۲:۴۸:۱۶
سلام و تبریک به الف بخاطر این نواوری ژورنالیستی فوق العاده؛
آقای سیک ؛
1- لطفا بعد از هریک از این کلمات ، اولین چیز یا حسی که بلافاصله به نظرتان می رسد را بگویید:

صدام:
جیمی کارتر:
خرمشهر:
محمد خاتمی:
لی بالینجر:
کاخ سفید:
محمد رضا پهلوی:
محمد مصدق:
جورج بوش:
بن لادن:
خلیج:
خلیج فارس:
احمدی نژاد:
صحرای طبس:
برژینسکی:
مرجعیت شیعه:
دوم خرداد:
اصولگرایان:
رابرت مک فارلین:
سیروس ناصری:
ساموئل هانتینگتون:
ماه محرم:
ناو وینسنت:
علی لاریجانی:
سردشت و حلبچه:
بسیجی:
جشن های 2500 ساله:
ایرانیان:
فرانسیس فوکویاما:
تانک مرکابا:
دیک چنی:
کوی دانشگاه تهران:
رونالد ریگان:
مهدی کروبی:
لانه جاسوسی:
هاشمی رفسنجانی:
رادیو فردا:
روستای بنت جبیل:
بهزاد نبوی:
بغداد:
محمد ابراهیم همت:
انرژی هسته ای:
تهران:



2- دوست داشتید چه کلمات دیگری در لیست فوق وجود داشت:

3- بعد از تمام شدن این مصاحبه ویژه الف ، حاضر هستید با یکی از سیاستمداران ایرانی درباره روابط ایران آمریکا و پاسخ هایی که داده اید، در وب و بطور آفلاین مناظره کنید؟ اگر الفی ها قبول کنند ، در همین الف خوب است؟ (44227)
 
بخش تحلیلی الف
۱۳۸۶-۰۹-۰۱ ۰۲:۰۳:۵۱
با سلام
آقای گری سیک در پاسخ به درخواست بخش تحلیلی الف درباره تسریع در پاسخگویی به سوالات، گفته اند ترجمه کردن سوالات و پاسخها ، دلیل کندی پاسخگویی شده است.

بخش تحلیلی الف قبلا اعلام آمادگی کرده بود تا این بخش را دوزبانه ارائه کند. با این حال قرار شد از این پس ترجمه سوالات را الف به عهده بگیرد و ترجمه مهمترین سوالات رسیده (دارای بیشترین اعلام موافقت بینندگان) را به ترتیب اولویت دهی بینندگان برای آقای سیک بفرستد تا انشا الله پاسخ ها هرچه سریعتر دریافت ، به فارسی ترجمه و منعکس شود.

از آنجا که تعداد سوالات رسیده واقعا زیاد است و سوالات جدیدی که واصل می شوند تقریبا همگی تکراری هستند، از بینندگان محترم درخواست می شود سوال جدید ارسال نفرمایند.

بخش تحلیلی الف
1 آذر 1386 (44352)
 
احسان
۱۳۸۶-۱۲-۰۲ ۱۵:۵۲:۳۸
آقای سیک
در کتاب خاطرات آقای رمزی کلارک آورده شده است که ما در سال 1978 تصمیم گرفتیم که کشاورزی را در ایران تخریب کنیم ، مدتی پیش آقای آرمیتاژ و به دنبال آن کیسینجر اعلام کردند که مشکل ما با ایرانیان تلاش آنها برای احیای تمدن پارسهاست. مگر احیای تمدن پارس ها به نفع آمریکا نیست؟
آیا آمریکا نمی تواند با پذیرفتن حکومت ایران ضربه سختی به چین و روسیه بزند ؟و آنها را تامدتها از منابع نفت خلیج فارس دور کند؟
آیا سرمایه گذاری آمریکا در امارات عربی و قطر ...برای مقابله با ایران تلف کردن سرمایه در این کشورها نیست؟ (51649)
 
احسان
۱۳۸۶-۱۲-۰۲ ۱۶:۱۳:۲۰
آقای سیک حساسیت شما در مورد شعار مرگ بر آمریکا جالب بود. اما ملت ایران سالها شعار مرگ بر فرانسه شوروی انگلیس را هم سرداده اند که باتغییر رفتار دولتهای آنها بتدریج این شعارها حذف شد و دیدید که آقای پوتین هم به تهران آمد چرا باوجود ادعای خیرخواهی به دانشجویان ایرانی پذیرش نمی دهید؟ (51651)
 
شیده
۱۳۸۷-۰۳-۲۲ ۱۶:۰۸:۵۲
اقای گری سیک چرا امریکا مانع پیشرفت ایران میشود چرا از اسرائیل حمایت بی چون وچرا میکند؟ چرا امریکا در هر کاری دخالت میکند؟ چرا با کارهایش باعث تحریک احساسات عمومی میشود(دعوت کردن از دالایی لاما) چرا فکر میکنه هنوز رئیسه در حالی که دیگه چنین نیست. (67176)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۷:۲۹:۵۱
صحبت آقای سیک این است که اگر بیان ادبیات بین المللی توسط ایران تغییر کند که این مسئله مستلزم تغییر مشی سیاست هم میتواند نباشد ولی باعث از بین رفتن ظن و گمان در برنامه هسته ای خواهد شد درسیاست نیازی نیست حرفها را رک به دولت ها گفت که دشمن تراشی شود حرف سیاسی باید در لفافه باشد تا موضعگیری بین المللی نسبت به ایران حداقل شود و اعتماد سازی ایجاد شود او میگوید اگر بین ایران و عربستان و اسرائیل توسط آمریکا فرق وجود داردبدلیل دشمنی علنی ایران با آمریکاست او این تبعیض را منکر نشده که سوال مخاطبان ایرانی تکرار می شود! (78409)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۶-۲۶ ۲۳:۳۸:۰۹
با سلام
اقای سیک حمایت همه جانبه امریکا از اسرائیل دلایل سیاسی دارد یا ایدئولیژیک آیا این حمایت تمام و کمال از اسرائیل برای امریکا هزینه بر نیست با تشکر (80149)
 
امين
۱۳۸۷-۰۶-۲۷ ۱۰:۰۵:۴۲
سلام اگر براي جنابعالي امكان داره آدرس سايتهاي كه به زبان
فارسي مسائل ايران را از نگاه غرب بيان ميكنند را بگوئيد ممنون (80342)
 
احمد
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۹:۵۲:۰۴
آقاي گري سيك :
آقاي البرادعي در اجلاس خلع سلاح در سال 2007 اعلام كردن كه 27000 كلاهك اتمي در جهان وجود داره كه براي نابودي چند باره كره زمين كافيست ... به نظر شما خطر ساخت احتمالي بمب اتم توسط ايران در آينده از خطر اين بمب ها كه هم اكنون در جهان هست بيشتره ؟ (85699)
 
جهان دوست
۱۳۸۷-۰۸-۰۶ ۱۹:۴۹:۰۷
القاعده یکی از بدترین حملاتی را که تا بحال در خاک امریکا اتفاق افتاده است انجام داد. این بازی نبود. ولی فکر میکنم که تصمیم قطع جستجو برای یافتن القائده در افغانستان بخاطر حمله به عراق اشتباه بسیار بدی بود. یک دوست نظامی من که مدتی هم در کاخ سفید خدمت میکرد میگوید که این بدترین تصمیم استراتژیکی در تاریخ امریکا است.
جناب آقای سیک،چرا مشکلات ومسائل امریکا به نوعی درجه یک تلقی شده و واکنش های وسیعی از ناحیه نهاد های بین اللمللی را می طلبد؟آیا واقعا کشتار بیگناهان سایرنقاط جهان نیز چنین واکنش هایی را ایجاد می کند؟آیا فکر میکنید شهروندان آمریکا درجه یک تلقی می شوند که از ناحیه موثرین دنیا چنین واکنش هایی را برمی انگیزد؟امیدواریم تاثیرگذاران بین المللی به درجه ای از درک حقوق انسانی برسند که مصیبت ها ومشکلات را در هرنقطه ای از جهان واکنش یکسان نشان دهند. (87371)