نظر منتشر شده
۲۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 245858
آقای روحانی به شما اعتماد کرده بودیم
بخش تعاملی الف - محمد یزدی زاده
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
جناب آقای روحانی رئیس جمهور محبوب و محترم؛ ما به قانونگرایی تان وعده های تان اعتماد کردیم و برای کمک به دولت تدبیر و امید و به منظورآبادانی و توسعه کشور، از گرفتن یارانه انصراف دادیم اگرچه بسیاری هم که این کاررا کردند، بی نیاز از دریافت آن نبودند؛ لکن حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشورشان را نسبت به نیازهای خود در اولویت قرار دادند. چون فکرمی کردند که مصرف بودجه صرفه جویی شده از این محل در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، به مراتب بیش از دریافت مستقیم یارانه، بازخورد مستقیم در زندگی فردی تک تک افراد جامعه خواهد داشت.

آقای رئیس جمهور مطابق تبصره ۲۱ قانون بودجه دولت مکلف است فقط به نیازمندان یارانه پرداخت کند. درهمین راستا در روزهای اول دولت، وزیر اقتصاد درمجلس اعلام نمود که ده میلیون نفر از دهک های پردرآمد شناسایی شده اند. اما جنابعالی در گفتگوی اخیر تلویزیونی و همچنین معاون اول تان با کمال تعجب و ناباوری اظهار داشتید که امکان شناسایی پردرآمدها وجود ندارد و جنابعالی با سرکشی به حساب های مردم جهت شناسایی پردرآمدها مخالفید و این کار موجب خدشه دارشدن اعتماد مردم می شود. ازآن گذشته تکلیف صحت سخن آقای وزیر مبنی برشناسایی دهک ها چه می شود؟ آیا ایشان صرفا برای جلب اعتماد مجلس اینگونه حرف زده اند؟ آیا ایشان مشاوره و اطلاعات نادرست گرفته اند؟ و یا اینکه اطلاعات داده شده صحیح است، لکن لابی ها و فشارهای سیاسی، نظر دولت محترم را تغییر داده است؟

اگر دولت محترم نگران اعتماد مردم هست، پس تکلیف اعتماد دومیلیون چهارصدهزار نفری که با اعتماد کامل به وعده هایتان از گرفتن یارانه با میل و اختیارخود انصراف دادند چه می شود؟ آیا این هایی که صادقانه و مخلصانه ندای "هل من ناصر ینصرنی" جنابعالی را لبیک گفتند تا به سهم خود یاری رسان دولت تدبیروامید باشند، ارزشی برای حفظ اعتمادشان وجود ندارد؟ آیا این گروه از مردم باید از کرده خویش پشیمان شوند؟ آیا این قشر از جامعه که از دریافت یارانه انصراف داده اند، مورد بی مهری و تمسخر قرار نگرفته اند؟

ازسوی دیگر بسیاری ازافراد مشمول و مستحق که یارانه دریافت می کنند، انتظار نداشتند که اقشار پردرآمد و متمول نیز که هیچ نیازی ندارند، همانند آنان یارانه دریافت کنند. بلکه تصورشان این بود که مبلغ صرفه جویی شده از محل حذف یارانه دهک های پردرآمد در جهت توسعه وآبادانی و رفاه و آسایش بیشتر اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه، هزینه گردد. آیا این چه عدالتی است که دوغ و دوشاب یکی شده و نیازمند و بی نیاز به یک چشم دیده می شوند؟ بنابراین جناب آقای رئیس جمهور نگران خدشه دارشدن اعتماد این گروه از افراد جامعه هم باشید.

جناب آقای روحانی؛ سرکشی به حساب های مردم دربسیاری ازنقاط دنیا بویژه درکشورهای ثروتمند و توسعه یافته مرسوم و اساسا به منظور مدیریت صحیح و مقتدرانه اقتصاد کشورها و به منظور ممانعت از فرارهای مالیاتی و پولشویی و فساد و اختلاس و بسیاری دیگر از اهداف اقتصادی و امنیتی جوامع، کاملا ضروری و حیاتی است. فلذا باور این نگرش که سرکشی به حساب های مردم کار درستی نیست، بسیارسخت و بیشتر شبیه به یک شوخی است. اگر اینگونه است پس به عنوان مثال طرح بزرگ جامع مالیاتی کشور که اخیرا کلیدش زده شده، چگونه و با چه ابزاری غیراز اطلاعات حساب های مودیان مالیاتی قابلیت اجرایی خواهد داشت؟ به ویژه مودیان بزرگ که عقلا و منطقا خود بخش قابل توجهی از دهک های بالای جامعه را تشکیل می دهند. آیا این یک تناقض آشکارنیست که بگوییم، نمی توانیم به حساب های مردم سرکشی کنیم؟ آیا این یک نوع حرف عوام پسندانه نیست؟ آیا این شانه خالی کردن از یک مسئولیت خطیر وسرنوشت ساز نیست؟ راستی نگرانی اصلی و واقعی دولت از اجرای درست و کامل قانون چیست؟

جناب آقای رئیس جمهوربه خوبی مستحضرید که برای تامین ۳۲۸۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ (سی و دو هزار و هشتصد و پنجاه میلیارد ریال) یارانه پرداختی ماهانه به ۷۳۰۰۰۰۰۰ نفر، دولت محترم با کسری بودجه مواجه است و براساس گزارشات مسئولین این بودجه را از سایر اعتبارات و با عدم پرداخت کامل یارانه بخش های کشاورزی و تولید و بهداشت و غیره تامین می نماید. این به معنای تضییع حقوق حقه سایر بخش های حیاتی کشور است.

جناب آقای روحانی؛ درسالی که به نام "فرهنگ و اقتصاد با مدیریت جهادی" براساس منویات رهبری مزین گردیده و بدون تردید یک نامگذاری بسیار هوشمندانه و مدبرانه است، دولت محترم می بایستی برای هدایت امر خطیر و حیاتی یارانه ها راهی جهادگونه و مدبرانه و با تکیه بر اعتماد مردم در پیش می گرفت که متاسفانه این اتفاق روی نداد.

بیاییم تا هنوز فرصت باقی است و تا هنوز مردم به دولت تدبیر وامید، امید بسته اند و اعتمادشان از بین نرفته، سیاست های منسوخ پوپولیستی را به نفع سیاست های مصلحت اندیشانه ومنطق محور کنار گذاشته و با اجرای صحیح وکامل قانون وبا اصلاح روش های پرداخت یارانه ها که به غلط از گذشته بنیان نهاده شده است، در جهت شکوفایی و رشد اقتصادی و توسعه پایدار به معنای واقعی با محوریت کاهش وابستگی روزافزون به درآمدهای نفتی، گام های موثر و سازنده برداریم.
 
کلمات کلیدی : محمد یزدی زاده
 
مجيد سهيلي
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۳:۳۸:۳۷
با سلام
بنده فرمايشات اين برادر عزيز را تاييد مينمايم.و به رئيس جمهر محترم ياداوري مينمايم كه شما اصولا پرداخت نقدي يارانه ها را گداپروري ميدانستيد حالا چگونه است كه اين روش غلط را ادامه ميدهيد.در ضمن بنده كه داوطلبانه از دريافت يارانه انصراف داده ام فرزندان خود را با مشكل مواجه نموده ام.زيرا بدليل عدم ثبت نام بنده به انها نيز كه به تازگي ازدواج كرده اند و نيازمند دريافت يارانه هستند نيز يارانه نمي دهند. (2436476) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۲۳:۳۵:۵۰
درود بر مردم فهیم ایران و.... (2437907) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۳:۴۶:۵۲
من هم با انکه نیازمند بودم که یارانه بگیرم این حق را به نیازمندتر از خودم واگذارکردم تاوجدانم راحت شود وهم کمکی به دولت منتخب اما متاسفانه وقتی به دوروبرم نگاه میکنم می بینم افرادی با درامد ماهیانه سه برابر من یاراته دریافت میکنند وانگیزه شان اینست که میگویند این حق ماست اگر چنین است دولت محترم اجازه دهند که امثال من مجددا ثبت نام نمایند تا همه از حقوق برابر برخوردار باشند (2436510) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۳:۵۱:۱۵
یارانه حق مسلم همه افراد جامعه است واگر افرای از یارانه انصراف داده اند از خود گذشتکی کردند وانشالله خداوند چندین برابر به آنها خواهد داد واگرهم دولت یارانه برای دهک های پر درامد قطع نکرده به نظر میآید که کار خوبی کرده است .زیرا ما در جامعه می بینیم که عده ای بیکار هستند ومعتاد وفقط یارانه میگیرند ودود میکنند حتی نمی گذارند خرج زن وبچه هایش شود ولی در مقابل عده ای هم هستند که شبانه روز برای این مملکت زحمت میکشند ودرآمد کسب میکنند پش یارانه حق این عده از انسانها هم است (2436524) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۴:۱۴:۳۴
حسابهای سرکشی نمیشود چند درصد ازمردم ممنوع تنهاحسابهای اطرافیان خودشان است وبه نام می شناسند وباهم رفت و
آمد خانوادگی هم دارند وگرنه حساب بابایی دردورافتاده ترین نقطه ایران سرکشی کنند چیزی جز ء یارانه نخواهدبود (2436625) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۴:۲۶:۳۴
با نظر شما بسیار موافقم مخصوصا" در شرایطی گه قیمت نفت خام نیز بیش از 20٪ کاهش یافته است .
اگر مطالب این مقاله درست نیست لطفا اعلام و اجازه دهید افرادی مه انصراف داده اند مجددا" یارانه بگیرند . (2436689) (alef-3)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۲۰:۱۴:۴۵
آقا نگران 3سال دیگشه . بابا نترس تو این کاررابکن ماهمه بهت را میدیم . قول مردونه (2437490) (alef-10)
 
منتظران بهار
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۶:۵۸:۴۲
دولت بی تدبیر و ناامید کاری میکنه که روزی صد بار ارزو کنید احمدی نژاد برگرده

منتظران بهار (2437063) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۳۰ ۰۰:۲۳:۴۵
ما به دولت آقای دکتر روحانی کاملا اعتماد داریم. (2442159) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۷:۳۶:۳۰
حرفت درسته. اما مطلبی که چند روز پیش روحانی در مورد سرک کشیدن در زندگی خصوصی مردم گفت هم جای تامل داره و همین مطلب کار را سخت میکنه. (2437154) (alef-10)
 
ali
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۸:۰۳:۴۳
مقالاتی از این دست زیاد نوشته شد . آیا به دست دولت میرسد؟از دولتیان کسی هست که مطالعه کند؟اگر هست لااقل به یکی از انها جواب بدهند
سایت الف،آقای توکلی حد اقل شما یه جوابی به این نوشته بدهید .شدیدا از انصراف خود پشیمانم و مورد تمسخر اطرافیان. (2437229) (alef-10)
 
کارمند
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۱۸:۰۹:۰۷
من دیگر به دولت اعتماد نمی کنم
سفره ی من بخاطر این اعتماد کوچک شد (2437244) (alef-10)
 
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۲۰:۳۲:۴۱
دوست عزیز آقای یزدی زاده ، ضمن ارسال درود و کمال احترام با نظرتان کاملا مخالفم. چون:
1) درآمدی که با آن یارانه ها پرداخت می گردد بیت المال و متعلق به همه ایرانیان است پس نمی توان به عده ای داد و به عده دیگر نداد. دولت موظف است شرایط تحصیل رایگان ، ایجاد امنیت اجتماعی ، شغل آبرومند و ... را از محل بیت المال برای همه تامین نماید و با نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد از افراد محروم و کم بضاعت حمایت مضاعف نماید و به ساخت مسکن و کشاورزی و تولید کمک کند. اگر چیزی اضافه آید حق همه مردم است که یکسان باید بین همه تقسیم گردد هر سیاستی غیر از این سیره و روش عیاران است و با نظام اسلامی ما بیگانه.
2) بنده مرفه بی درد نیستم. در طبقه متوسط جامعه جای دارم و با فراخوان رییس جمهور عزیزمان از دریافت یارانه انصراف دادم اما نه از ترس آن که اگر انصراف ندهم دولت خودش یارانه ام را قطع می کند بلکه به آن دلیل که همه مبلغی که ماهیانه دریافت می کردم کمتر از ده درصد از کل درآمد من بود و حذف آن لطمه جبران ناپذیری به جای نمی گذاشت الان هم از انصرافم بسیار خرسندم به ویژه آنکه فهمیدم دولت بخشی از هزینه اجرای طرح نوین سلامت را از این محل تامین کرده وتاثیر کمک ناچیز من و امثال من به بهبودی هموطنان کم بضاعتم ، جای هیچگونه شک و تردید باقی نمی گذارد.
3) فرض کنید در یک خانواده دو برادر با امکانات و فرصت یکسان باشند یکی درس بخواند و مدیر یا مهندس شود و دیگری اوقاتش را به بطالت بگذراند ، با دوستان ناباب بگردد و معتاد شود. به نظر شما آیا درست است یارانه اولی را قطع کنیم و به دومی بدهیم؟؟
4) اصل پرداخت یارانه ها صورت فعلی اشتباه بود و باید دولت ابتدا به آنچه در بند اول اشاره شد می رسید اما الان دیگر قطع کردن آن به صورت کلی یا برای عده ای خاص ، درست نیست. باید بگذاریم این چهل و پنج تومن در تورم حل شود! البته حمایت از طریق نهادهای حمایتی از مستمندان فراموش نشود.
5) متاسفانه ما ایرانی ها عادت داریم برای هر موردی فقط به منافع خود نگاه کنیم مثلا ممکن است دوستانی که در معرض قطع یارانه هستند به نظر من رای مثبت دهند اما آنانی که کم بضاعت ترند دوست دارند یارانه بقیه قطع شود تا سهم آنان بیشتر شود! اما چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید. بیایید به مسائل و موضوعات نگاهی منطقی و بیطرفانه داشته باشیم و حق بگوییم حتی اگر برعلیه مان باشد. (2437531) (alef-10)
 
محمد علی
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۲۳:۰۴:۰۴
ایا راه شناسایی پردرامدها فقط از طریق حساب بانکیست و راه دیگری نیست مطمئنا راههای زیادی وجود دارد اما دولت به انتخابات مجلس و اتنخابات ریاست جمهوری در دور بعدی نظر دارد و سعی در نرنجاندن انهایی دارد که ممکن است یارانه شان قطع شود و رای انها به سوی دیگری برود (2437815) (alef-10)
 
حبیب
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۱۷:۲۴:۱۶
شاید بعد از انتخابات مجلس این کار را بکنند. بلاخره این دولت راستگویان هم به رای مردم نیاز داره خصوصا اینکه با رای ناپلونی برنده انتخابات شد .احمدی نژاد با رای حدود هفتاد درصد رییس جمهور شد و کارهای بزرگی مثل سهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه ها را شروع کردکه دل شیر میخواست و قربانی آنها شد و حالا این دولت بادرس عبرت از گذشته ریسک نخواهد کرد. (2439615) (alef-10)
 
شهروند درجه ي 2
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۲۳:۴۵:۵۹
مشكل كشور ما سليقه اي عمل كردن همه ي ما ميباشد . افراد در هر پستي كه هستند به ايين نامه و قانون اعتنايي ندارند . حتي مردم هم سليقه اي نظر ميدهند نه قانوني و ايين نامه اي .
درباره ي يارانه ها اولين موضوعي كه بايد روشن شود اين است كه منبع ان چيست ؟ پاسخ واضح است يا از محل ماليات يا از فروش نفت يا چاپ اسكناس بدون پشتوانه . اگر از محل چاپ پول باشد ضرر هاي تورمي ان بر دوش همه ي مردم است بنابر اين دريافت ان هم حق همه ميباشد. اگر از محل ماليات باشد كه معمولا طبقه ي فقير كمتر ماليات ميدهند بنابر اين صاحب يارانه ها هم همه هستند نه فقط يك عده ي خاص. اما اگر از محل فروش نفت باشد حكم قانوني و حقوقي ان هم مشخص است . نفت جزئي از معادن كشور است كه از مشاعات ملي حساب ميشود و بالطبع حق تصاحب ان براي همه ي افراد چه پولدار چه فقير يكسان است . (2437936) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۲۳:۴۶:۰۱
مهم ترین کار این است که بسیستم امارکیری قوی داشته باشیم. (2437937) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۱۶:۱۱:۵۴
کارگران و کارمندان و مجموعه حقوق بگیرانی که بیمه پرداخت می کنند وضعیت روشنی دارند و می توان میزان درآمد رسمی آنان را از محل پرداخت بیمه روشن کرد ، مستمری بگیران و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هم وضعیت روشنی دارند و آمارشان دقیق است ، می ماند کسبه و مشاغل آزاد که متاسفانه هیچ نظارتی بر میزان درآمد آنان وجود ندارد اما می توان با یک برنامه مشخص همه یارانه بگیران اینچنینی را از دریافت یارانه حذف و مجددا درآمد آنان را مورد بررسی قرارداد و چنانچه استحقاق دریافت یارانه را داشتند تمام معوقات یارانه آنان را یکجا پرداخت کرد . (2439435) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۹ ۲۱:۳۶:۴۳
شما تنها نفری نبودید که اشتباها اعتماد کردید. تقریبا تمام افراد هوشیاری که به ایشان رای داده بودند با تقاضای یارانه نشان دادند که از اعتماد خود پشیمانند (2441939) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۳۰ ۰۰:۲۷:۱۵
دولت یازدهم علی رغم برخی ضعفها 100000 برابر بهتر از دولت احمدی نژاد است پس ناشکری نکنیم. (2442166) (alef-13)