نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 292496
بیانیه پایانی مجلس خبرگان رهبرى؛
شورای عالی امنیت ملی و مجلس خطوط قرمز را در برجام رعایت کنند/ درخواست از شوراى نگهبان
بخش خبری الف، 11 شهریور 94
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
مجلس خبرگان رهبرى در هجدهمین اجلاسیه طی بیانیه‌ای تأکید کردند: شورایعالی امنیت ملی و نمایندگان مجلس خطوط قرمز نظام را در «برجام» رعایت کنند و مسئولان مراقب رخنه و نفوذ بیگانگان باشند.

متن بیانیه هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبرى به شرح زیر است:

امت وفادار و بزرگوار ایران اسلامى
مجلس خبرگان رهبرى، ضمن تبریک دهه کرامت؛ به ویژه ولادت باسعادت حضرت على بن موسى الرضا «علیه آلاف التحیة و الثناء» و تقدیر و تشکر از حضور باشکوه شما مردم مؤمن در راهپیمایى روز قدس، در پایان هجدهمین اجلاس دوره چهارم، پس از بحث و تبادل نظرپیرامون اهم مباحث داخلى و بین المللى، نکات زیر را مورد تأکید قرار مى‏دهد:

۱. ولایت فقیه محکم ترین سدّى است که در عصر غیبت، همواره در مقابل تهاجم استکبار ایستادگى کرده است؛ از فتواى تحریم تنباکو گرفته تا فتاواى جهادیه فقهاى عظام شیعه و نهضت مشروطیت و قیام امام خمینى«قدس سره» در برابر رژیم طاغوت پهلوى و استقرار نظام اسلامى و زعامت رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‏الله خامنه‏اى «مدظله العالى» در برابر توطئه ها و فتنه هاى داخلى و خارجى و حفظ «اسلامیت» و «جمهوریت» نظام. مجلس خبرگان رهبرى، بیعت مجدد خود با ولایت فقیه و آرمانهاى والاى بنیانگذار انقلاب اسلامى را اعلام مى‏دارد.

۲. امت فهیم ایران به حول و قوه الهى، خود را براى برگزارى پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبرى و دهمین انتخابات مجلس شوراى اسلامى در اسفندماه آماده مى کند تا با حضور حماسى خود برگى دیگر از دوران پرفراز و نشیب انقلاب اسلامى را ورق زند. مجلس خبرگان رهبرى از آحاد ملت، انتظار دارد پرشورتر از گذشته در صحنه ی این دو انتخاب مهم و سرنوشت ساز حضور یابند و با حفظ انسجام، همبستگى و هوشیارى و سالم نگاه داشتن فضاى جامعه و پرهیز از تفرقه، نمایندگانى متعهد به قانون اساسى و ارزش هاى اسلامى، ملتزم به ولایت فقیه، عالم و متخصص، باتقوا و شجاع و مدافع حقوق محرومان را انتخاب نمایند. ما ضمن تقدیر از تلاش هاى همه ی دست اندرکاران امر انتخابات، از شوراى محترم نگهبان مى خواهیم که با اعمال نظارت استصوابی در راستاى صیانت از شرع مقدس و قانون اساسى، در بررسى صلاحیت ها دقت لازم را به عمل آورند.

۳. ضمن تقدیر از زحمات دولت در کاهش تورم، اجراى طرح تحول سلامت، برنامه‌ریزى براى ادامه ی حرکت علمى کشور، تلاش براى مدیریت مصرف آب و غیره با گرامی داشت یاد و خاطره دولتمردان شهید، رجایى و باهنر از رئیس جمهور محترم و مسؤولان نظام اسلامى مى‏خواهیم نسبت به حفظ، صیانت و تعمیق فرهنگ اسلامى ـ ایرانى، تقویت هویت ملى و انقلابى، پاسدارى از فرهنگ ایثار، شهادت، حجاب و عفاف، ترویج ارزش ها، اهتمام، به قانون امر به معروف و نهی از منکر و بیان صریح مواضع انقلابى، تلاش کنند و با رصد توطئه هاى دشمنان که فرهنگ اسلامى را نشانه رفته‌اند؛ مراقب برخی حرکت هاى آشکار و پنهان داخلى و خارجى بوده و با سالم سازى فضاى فرهنگى، «مدیریت عرصه فرهنگ بر مبناى اصول و شعارهاى امام و انقلاب» و عرضه محتواى غنى دینى و ملى، مانع گسترش فرهنگ پلید استکبارى و استعمارى در جامعه شوند.

۴. از مسئولان می خواهیم با تکیه بر شعار «ما مى توانیم» و اتکاء به توانمندى هاى داخلى، نسبت به حمایت از بخش خصوصى، تولیدکنندگان و صنعتگران داخلى، شرکت های دانش بیان، کاهش وابستگى‏ بودجه ی کشور به نفت، تلاش براى کاهش فاصله ی طبقاتى و جلوگیرى از ورود کالاهاى قاچاق، تشریفاتى و تجملاتى و نیز کالاهایى که مشابه داخلى‏ دارند؛ اهتمام ویژه داشته باشند و با نظارت لازم برای بهبود کیفیت اقلام داخلی اقدام کنند و با توسعه ی نظارت و تعمیق آن و برخورد سریع، قاطع و بی تبعیض با متخلفان اقتصادی، راه شکل گیری تخلفات بعدی را ببندند.

هم چنین در روند حرکت عمومى کشور، تداوم خصومت دشمنان، هوشیارى در مقابل رخنه و نفوذ بیگانگان، پرهیز از حاشیه سازى، حفظ ارزش ها و مبانى امام و انقلاب اسلامى و آمادگى و هوشیارى همه جانبه در مقابله با استکبار جهانى بویژه شیطان بزرگ و رژیم غاصب اسرائیل، برنامه ریزى براى رشد و توسعه نهادهاى دانش بنیان و حفظ و تقویت شتاب علمى و بهره ورى و به کارگیرى نیروها و سرمایه هاى عظیم انسانى و ایجاد زمینه هاى کسب و کار و اشتغال مناسب براى آنان بویژه متخصصان و نخبگان، توجه به عدالت در مسیر پیشرفت، مدیریت جدى بازرگانى خارجى و تدوین برنامه‏اى منسجم و زمان بندى شده براى تحقق اقتصاد مقاومتى، باید مورد توجه کامل مسؤولان قرار داشته باشد.

۵. با قدردانى از تلاش هاى تیم مذاکره کننده هسته‏‌اى، از شوراى عالى امنیت ملى و نمایندگان محترم مجلس شوراى اسلامى مى‏‌خواهیم تا با حفظ وفاق ملى و دقت نظر در مفاد «برجام»، رعایت اصول قانون اساسى، خط قرمزهاى نظام، رهنمودهاى مقام معظم رهبرى و مصالح عالیه ی کشور را سرلوحه ی کار خود قرار دهند تا علاوه بر حفظ دستآوردهاى علمى و فنآورى صلح آمیز هسته‌‏اى، جلوى هرگونه فریبکارى، زیاده خواهى و سوء استفاده احتمالى از سوى آمریکا و هم پیمانانش گرفته شود.

۶. در سال «همدلى و همزبانى ملت و دولت» بر تقویت قواى سه گانه تأکید مى کنیم و تضعیف هر یک از ارکان حاکمیت را از سوى مسؤولان و جریانات سیاسى، برخلاف مصالح عمومى جامعه و موجب نفوذ دشمنان مى دانیم. بى‌شک دولت، مجلس، قوه قضائیه، شوراى نگهبان و سایر نهادها، خود را تابع ولى فقیه دانسته، در چارچوب سیاست ها و رهنمودهاى مقام معظم رهبرى حرکت نموده و خود را در قبال پاسخگویى به پیشگاه الهى و مطالبات مردم مسؤول مىدانند.

۷. با توجه به روحیه ضد استعماری ملت بزرگ ایران در طول تاریخ و بزرگداشت روز مبارزه با استعمار، ضمن تقبیح توطئه هاى شوم مستکبران و اذناب آنان جهت تجزیه کشورهاى اسلامى به ویژه جنایت دولت سعودى در حمله به مردم بى دفاع و مظلوم یمن و کمک به جنایتکاران تکفیرى براى کشتار مسلمانان و ایجاد ناامنى در کشورهاى فلسطین، عراق، سوریه، بحرین و یمن از حافظان امنیت جمهورى اسلامى قدردانى کرده، امنیت و آرامش کشورهاى مظلوم منطقه را از خداوند متعال مسئلت مى‏نمائیم.

۸. با تأکید بر حج ابراهیمى و عمل به رهنمودهاى امام راحل و مقام معظم رهبرى از حاجیان بیت الله الحرام مى‏خواهیم ضمن اغتنام این فرصت عظیم علاوه بر تلاش براى انجام صحیح مناسک و اعمال عبادى حج بر روح حقیقى و معنوى حاکم بر این اعمال، توجه بیشترى داشته و با حفظ وحدت، برائت خود را از مشرکان و مستکبران جهان اعلام دارند.

۹. در آستانه سال تحصیلى و بازگشایى مدارس، حوزه ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشى بر رشد و توسعه علمى و عملى و کسب فضائل اخلاقى و اسلامى دانش آموزان، طلاب و دانشجویان و تقویت باورهاى دینى و انقلابى و ایجاد بسترهاى تعالى آنان از سوى مسؤولان، اساتید و معلمان عزیز تأکید نموده، از زحمات و تلاشهاى این عزیزان قدردانى مى کنیم.

در پایان ضمن آرزوى علو درجات براى روح ملکوتى حضرت امام خمینى«قدس سره» و شهداى والامقام انقلاب اسلامى، توفیقات روزافزون و سلامتى مقام معظم رهبرى، حضرت آیت الله خامنه‏اى«مدظله العالى» را از خداوند متعال مسئلت داریم.
والسلام علیکم و رحمة الله
 
کلمات کلیدی : مجلس خبرگان
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۰۶:۲۴:۰۱
نظارت بر دولت وظیفه مجلس خبرگان نیست. موارد مطرح شده اکثرا خارج دایره و حدود وظایف مجلس محترم خبرگان است. (3160025) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۰۹:۲۷:۵۴
یا حق
بنظر من نام مجلس خبرگان رهبری را به مجلس خبرگان جمهوری اسلامی تغییر یابد، چون این مجلس به تمام امور نظام رسیدگی میکند جزء اموری که باید طبق قانون اساسی رسیدگی کند یعنی امور مربوط به رهبر انقلاب و سازمانها و نهادهای زیر نظر ایشان. در ضمن خبرگان مردم بدانند تا آنها به قانون درست عمل ن نمی شود (3160283) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۱۰:۴۲:۱۱
بخش دوم مسئولیت مجلس خبرگان رهبری
5- پس از جلسات صبح و عصر اجلاس هجدهم مجلس خبرگان ، نمایندگان این مجلس در ضیافت شام آیت الله یزدی ریاست خبرگان رهبری شرکت کردند و پیرامون اهم مسائل داخلی و بین المللی به شرح ذیل بحث و تبادل نظر کردند.
1-5 آیت الله یزدی ریاست مجلس خبرگان در ضیافت شام ضمن خیر مقدم به اعضای محلس با اشاره به برنامه ها و طرح های دولت در هفته دولت از برخی گزارشها که غالبا در همه دولتها در ایام هفته دولت ارائه می شود انتقاد کرد و از دولت خواست در راستای خدمت رسانی به مردم واقعیت ها به صورت صریح و بی پرده به اطلاع مردم برسانند و از ذکر برخی آمار و اطلاعات غیر واقعی که پشتوانه علمی ندارد پرهیز نماید.
2-5 حجت الاسلام و المسلمین کعبی خواستار تشکیل یک کمیسیون ویژه برای بررسی توافق هسته ای از سوی اعضای مجلس خبرگان شد.
3-5 حجت الاسلام و المسلمین حیدری ضمن اشاره به مشکلات ناشی از کمبود آّب در بخش کشاورزی و خانگی استان خوزستان از انتقال بی رویه آب این استان به استان های دیگر انتقاد کرد .
4-5 حضرات آقایان موسوی جزایری ، شفیعی ، کعبی ، فلاحیان و احمدی شاهرودی نمایندگام مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در نامه ای به هیئت رئیسه این مجلس خواستار پیگیری مسئله آب کشاورزی خوزستان و اجرای طرح جامع آب کشور شدند.
5-5 حجت الاسلام و المسلمین دیرباز خواستار ارائه و اجرای طرحهایی برای تسهیل امر ازدواج جوانان شد.
6-5 حجت الاسلام و المسلمین حسن عالمی پیشنهاد دادمجلس شورای اسلامی با ارائه یک طرح در راستای تقویت جایگاه فقه در عرصه صنعت تولید غذای حلال یک قانون ، تصویب نماید.
7-5 آیت الله حسینی بوشهری با انتقاد از بروز مظاهر غیر اسلامی و بدحجابی در سطح جامعه ، ارائه راهکارهای علمی و اجرایی برای مبارزه جدی با مظاهر فساد و ناتوی فرهنگی دشمن را خواستار شد.
8-5 حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ضمن ارائه گزارشی اجمالی از فعالیتهای قوه قضاییه برای پیشگیری از وقوع جرم در کشور تأکید کرد نمایندگان خبرگان نظرات علمی و کارشناسی خود درباره مساله هسته ای را با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی مطرح نمایند.
9-5 آیت الله نعیم آبادی نیز از برخی تحرکات آگاهانه و نا آگاهانه تفرقه افکنانه در خصوص ایجاد اختلاف مذهبی مذهبی بین شیعیان و اهل سنت هشدار داد و از علمای سنی و شیعه خواست با تکیه بر فقه هر دو مذهب از بروز اختلافات جلوگیری کنند.
10-5 بیانیه پایانی مجلس خبرگان رهبرى در هجدهمین اجلاسیه تأکید کرد: ولایت فقیه محکم ترین سدّى است که در عصر غیبت، همواره در مقابل تهاجم استکبار ایستادگى کرده است ، درخواست از امت فهیم ایران براى در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبرى و دهمین انتخابات مجلس شوراى اسلامى (اسفندماه) ، درخواست از شوراى محترم نگهبان برای اعمال نظارت استصوابی ، تلاش براى مدیریت مصرف آب و غیره ، حفظ، صیانت و تعمیق فرهنگ اسلامى ـ ایرانى ، تقویت هویت ملى و انقلابى ، پاسدارى از فرهنگ ایثار، شهادت، حجاب و عفاف ، ترویج ارزش ها، اهتمام، به قانون امر به معروف و نهی از منکر ، حمایت از بخش خصوصى ، تولیدکنندگان و صنعتگران داخلى، شرکت های دانش بنیان، کاهش وابستگى‏ بودجه ی کشور به نفت، تلاش براى کاهش فاصله ی طبقاتى و جلوگیرى از ورود کالاهاى قاچاق، تشریفاتى و تجملاتى ، توسعه نظارت ، برخورد سریع ، قاطع و بی تبعیض با متخلفان اقتصادی ، هوشیارى در مقابل رخنه و نفوذ بیگانگان، پرهیز از حاشیه سازى ، هوشیارى همه جانبه در مقابله با استکبار جهانى بویژه شیطان بزرگ و رژیم غاصب اسرائیل ، به کارگیرى نیروها و سرمایه هاى عظیم انسانى ، ایجاد زمینه هاى کسب و کار و اشتغال مناسب براى آنان بویژه متخصصان و نخبگان ، مدیریت جدى بازرگانى خارجى و تدوین برنامه‏اى منسجم و زمان بندى شده براى تحقق اقتصاد مقاومتى ، دقت شوراى عالى امنیت ملى و مجلس در مفاد برجام ، حفظ دستآوردهاى علمى و فنآورى صلح آمیز هسته‌‏اى ، جلوى هرگونه فریبکارى ، تقبیح توطئه هاى شوم مستکبران و جنایت دولت سعودى ، حفظ وحدت و برائت از مشرکین حجاج ، توصیه به کسب فضائل اخلاقى و اسلامى توسط دانش آموزان، طلاب و دانشجویان
6- آیا جلسات بسیار کم تعداد مهمترین نهاد انتخابی کشور محل دانش افزایی و کسب تحلیل از مقامات در حوزه های روز توسط نمایندگان مجلس خبرگان رهبری است؟ آیا خبرگان رهبری در جایگاه توصیه به دستگاههای اجرایی قرار دارند؟ آیا نمایندگان مجلس خبرگان رهبری می توانند مانند همکارانشان در مجلس شورای اسلامی فرصت حضور در خبرگان یا نشست سالانه را به پیگیری امور جاری و صنفی و محلی صرف کنند؟ آیا جلسات نشست سالانه مجلس خبرگان رهبری و بیانیه پایانی محل و فرصت ارائه دهها توصیه سیاسی و اخلاقی است؟ آیا طی تمامی ادوار شکل گیری مجلس خبرگان یک مقام منصوب رهبری در حوزه های فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، نظامی و امنیتی برای ارائه گزارش عملکرد یا گزارش اقدامات مشابه در دستگاههای اجرایی در برنامه نشست سالانه قرار داده شده است؟ آیا نمایندگان خبرگان تصور نمی کنند احراز بقاء شرایط رهبری نیازمند نگاه نظارتی جدی و مستمر ایشان است؟ آیا تأکید بر اعمال نظارت جدی و مستمر بر تصمیمات و اقدامات مراکز تحت مسئولیت رهبری توسط تنها مرجع مورد تأکید قانون اساسی بعنوان خونبهای صدها هزار شهید و جانباز بهترین شیوه عملی حمایت و صیانت مجلس خبرگان رهبری از ولایت فقیه و رهبری نیست؟ براساس اصل یکصد و هفتم مجلس خبرگان رهبری نسبت به انتخاب رهبر اقدام و براساس اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی مسئول نظارت مستمر و حتی برکناری رهبری نیز می باشد. نظارتی از جنس آنچه مولایمان امام علی(ع) در نامه خطاب به جناب مالک اشتر(س) گفته می شود یا آشکار گویی نظارت آشکار و پنهان امام بر عملکرد جناب مالک(س) چیزی جز حمایت و صیانت از جناب مالک(س) و فراتر از آن حقوق الهی و عمومی نیست؟
7- نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری همانطور که حضرت امام در دیدار سال 1363 اعضای شورای نگهبان خطاب به اعضای محترم این شورا فرمودند باید نه به امروز که به سالهای و دههای پس از این نیز توجه داشته باشند. باید وجود رابطه فوق العاده معنوی امت و اعضای مجلس خبرگان با حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری باور داشته اما برای دههای آینده کشور مبانی تصمیم گیری و عملکردی نظارتی و نظارت پذیری مناسبی را وفق قانون اساسی که به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) خونبهای گرانقدر هزاران شهید و جانباز می باشد بنا کنیم. (3160435) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۱۰:۴۳:۰۱
بخش اول بررسی مسئولیت مجلس خبرگان رهبری

1- حدود اختیارات رهبری در قانون اساسی
1- 1 فصل هشتم قانون اساسی بدلیل تعیین مسائل مرتبط با رهبری مهمترین رکن قانون اساسی محسوب می گردد چنانکه اصل یکصد و هفتم پس توضیح مراحل انتخاب رهبری توسط نمایندگان مجلس خبرگان ، رهبر منتخب خبرگان را ولایت امر و همه مسوولیتهای ناشی از آن را به عهده ایشان اعلام می کند در ادامه نیز رهبری را نیز در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی اعلام می کند.
2-1 اصل یکصد و هشتم هرگونه تغییر و تجدیدنظر مربوط به تعداد و شرایط خبرگان ، کیفیت انتخاب آنها و آیین نامه داخلی جلسات و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان را در صلاحیت خود آنان می داند بنابراین قانون اساسی هیچ مرجع قانونی اعم از شورای نگهبان ، مجلس ، مجمع تشخیص ، قوه قضاییه و حتی رهبری را قادر به اثرگذاری بر تصمیمات مجلس خبرگان رهبری نمی شناسد.
3-1 براساس اصل یکصد و نهم رهبری باید حائز شرایط و صفاتی مانند : صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه ، عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام ، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی ، تدبیر، شجاعت ، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری باشد.
4-1 براساس اصل یکصد و دهم رهبر مسئول تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ، نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام ، فرمان همه پرسی ، فرماندهی کل نیروهای مسلح ، اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها ، نصب و عزل و قبول استعفاء فقهای شورای نگهبان ، عالی ترین مقام قوه قضائیه ، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، رئیس ستاد مشترک ، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی و حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه ، حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست ، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام ، امضای حکم ریاست جمهوری ، عزل رئیس جمهور و موافقت با عفو یا تخفیف مجازات محکومین است همچنین رهبر می تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند.
5-1 براساس اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یک صد و نهم گردد یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یک صد و هشتم می باشد. هرگاه رهبر بر اثر بیماری یا حادثه دیگر موقتاً از انجام وظایف رهبری ناتوان شود، در این مدت شورای مذکور در این اصل وظایف او را عهده دار خواهد بود. همچنین نمایندگان مجلس خبرگان موظفند در صورت فوت ، کناره گیری یا عزل رهبر در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند.
6-1 اصل یکصد و دوازدهم مجمع تشخیص مصلحت نظام را مرجع قضاوت انتخاب رای مجلس یا شورای نگهبان می داند اعضای ثابت و متغیر این مجمع را مقام رهبری تعیین می نماید همچنین مقررات مربوط به مجمع توسط خود اعضا تهیه و تصویب و به تأیید مقام رهبری خواهد رسید.
7-1 براساس اصل یکصد و سیزدهم رئیس جمهور بعنوان عالی ترین مقام رسمی کشور پس از رهبری صرفا مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه در امور خارج از حوزه مسئولیت مستقیم رهبری را به عهده دارد.
8-1 اصل یکصد و سی و یکم ضمن توضیح شرایطی که به خلاء حضور رییس جمهور منجر می گردند اداره امور کشور توسط معاون اول رئیس جمهور یا فرد دیگر منصوب را با موافقت یا توسط حکم رهبری اعلام می کند.
9-1 براساس اصل یکصد و سی و دوم قانون اساسی در مدتی که اختیارات و مسئولیت های رئیس جمهور برعهده معاون اول یا فرد دیگر منصوب رهبری است وزرا را نمی توان استیضاح کرد یا به آنان رأی عدم اعتماد داد و نیز نمی توان برای تجدیدنظر در قانون اساسی و یا امر همه پرسی اقدام نمود.
10-1 براساس اصل یکصد و چهل و هفتم دولت باید در زمان صلح از افراد وتجهیزات فنی ارتش در کارهای امدادی‌، آموزشی‌، تولیدی وجهادسازندگی‌، با رعایت کامل موازین عدل اسلامی استفاده کند درحدی که به آمادگی رزمی ارتش آسیبی وارد نیاید. قانونی که برای سپاه نیز تسریع و زمینه ساز تشکیل قرارگاههای سازندگی متعدد برای اثرگذاری در حوزه اقتصاد ملی را فراهم کرد مجموعه های عظیم اقتصادی که خارج از حدود اختیارات دولت قادر به فعالیت می باشند.
11-1 براساس اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری ‌از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ‌، شورای عالی ‌امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور تشکیل می گردد دبیر شورای عالی امنیت ملی بعنوان مهمترین رکن مدیریتی شورا بطور سنتی از میان دو نماینده رهبری انتخاب می گردد.
12-1 اصل یکصد و هفتاد و هفتم بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را پس از ابلاغ حکم مقام رهبری به رئیس جمهور و اقدام شورای حدود هفتاد نفره بازنگری اعلام می کند بالغ بر 48 نفر از اعضای شورا بطور مستقیم و غیر مستقیم توسط رهبری منصوب می گردند.
2- قوانین جاری ناظر بر قوانینی مانند اصل چهل و پنجم قانون اساسی و غیره نیز بسیاری از مراکز اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و غیره بعنوان بخشی از حوزه وظایف و مسئولیتهای رهبری تبیین شده است مانند انتصاب روسای بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرای فرمان امام ، کمیته امداد ، سازمان تبلیغات ، حوزه های علمیه ، ستاد نماز جمعه ، ستاد امور مساجد ، تولیت آستانه های متبرکه ، موقوفات ، مدیریت محتوایی امور حج و زیارت ، نمایندگیهای مستقر در دانشگاهها و برخی مراکز اجرایی و موارد دیگر که قطعا از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.
3- براساس اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یک صد و نهم گردد یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یک صد و هشتم می باشد.
4- تمامی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به درستی یکی از وظایف و مسئولیتهای کلیدی این مجلس را حمایت و صیانت از ولایت فقیه می دانند و مستمر بر این وظیفه خطیر تأکید دارند حتی در روزهای شرکت در انتخابت خبرگان بعنوان یکی از شعارهای انتخاباتی بر این مهم اصرار می کنند اما شاید تأمل در این سوال ضروری باشد که حمایت و صیانت از ولایت فقیه که با مصداق رهبری برگزیده باید متبلور گردد چگونه و چیست؟ شاخصهای حمایت و صیانت مجلس خبرگان رهبری از ولایت فقیه چیست؟ همانطور که اصل یکصد و چهل و دو قانون اساسی رهبری را نیز مانند وزرای دولت مکلف به ارائه لیست اموال و داراییها به قوه قضاییه می کند آیا نمایندگان خبرگان تصور نمی کنند بررسی و تأیید هر چند محرمانه و داخلی عملکرد رهبری در حوزه های مختلف سیاستگذاری ، مدیریتی و غیره به معنای حمایت و صیانت عملی از رهبری باشد؟ آیا مطالب مندرج در سخنرانیهای معمول رییس ، هیات رییسه و سایر نمایندگان خبرگان و بیانیه پایانی نباید دال بر انجام چنین وظایفی از سوی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری باشد؟ (3160441) (alef-13)
 
عباس آقا قصاب
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۱۰:۵۹:۰۶
من بخشی از صحبتهای رئیس مجلس خبرگان رو دیدم... سوالی که برام مطرح هست اینکه اساسا موضوعاتی مثل برجام, اظهار نظر در مورد نظارت شورای نگهبان در حیطه اختیارات این مجلس هست؟
یا جناب رئیس داشتند خطابه می خواندند یا وعظ می کردند؟ (3160489) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۱۸:۴۶:۲۳
شایسته است مجلس محترم خبرگان با رعایت قانون اساسی در حیطه اختیارات و مسئولیت های خود اقدام به دادن بیانیه نمایند. مجلس محترم خبرگان اقدام به دادن بیانیه و بررسی نهادهایی کرده که در حیطه اختیارات ان نهاد محترم نیست اگر قانون اساسی را مطالعه بفرمایید چنین اختیاری را برای مجلس خبرگان در نظر نگرفته است.
و من الله توفیق (3161405) (alef-1)