نظر منتشر شده
۲۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 158675
دستی که نمک ندارد
محمد صبوری، 17 خرداد 91
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۵
آنچه باعث نوشتن این مطلب شد دو سه مساله رخ داده در روزهای است: اول، هجمه ای که اخیرا در افغانستان به بهانه های مختلف علیه کشورمان شکل گرفته و عناصر ضدایرانی را به تاخت و تاز علیه کشورمان تحریک کرده است. دوم، بی بی سی فارسی که همواره در جهت مطامع دولت استعماری انگلیس حرکت می کند اخیرا در بخش ویژه ای، نظراتی را از ظاهرا بعضی مهاجران افغان در ایران منتشر کرد که چنان تصویری از حضور در ایران ارائه داده بودند که انگار در اسارت و در اردوگاه های کار اجباری سیبری روزگار گذرانده اند. سوم، چند روز قبل عده ای از عناصر ضد ایرانی که اغلب آنها جوان بودند در مقابل محل برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی در کابل تجمع نموده و به برگزاری این مراسم اعتراض کردند!

این گونه جوسازی ها علیه ایران در کشوری که به اندازه یک تاریخ مدیون کشورمان است مرا به یاد این ضرب المثل ایرانی انداخت که ... دستی که نمک ندارد. در این مقاله ابتدا رفتاری را که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون با افغانستان و افغانها نموده تشریح می کنم و سپس آن را با رفتاری که دولت افغانستان در قبال ایران و ایرانیان داشته مقایسه می کنم تا ببینید عناصر مذکور چقدر حق دارند و ضرب المثل ذکر شده چقدر موضوعیت دارد.

رفتار ایران در قبال افغانستان

۱. هنوز زمانی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان حمله کرد و این کشور را محل تاخت و تاز خود قرار داد. در حالی که ابرقدرت غرب و اذناب آن همگی علیه نظام نوبنیاد اسلامی موضع گیری نموده و خصومت می کردند، دولت شوروی بر مبنای برخی برداشت های خود از این انقلاب و ماهیت ضدامپریالیستی آن، امید داشت که جمهوری اسلامی یک دولت دوست شوروی باشد. از سوی دیگر با توجه به دشمنی بلوک غرب با نظام اسلامی، نگاه منفعت نگر و واقع بینانه ایجاب می کرد که ایران از در دوستی با شوروی درآمده و در مقابل حمله شوروی به افغانستان سکوت نماید. اما نظام جمهوری اسلامی و بنیانگذار آن حضرت امام خمینی نه تنها منفعت نگری نکرده و سکوت ننمودند بلکه به شدیدترین وجه این حمله را محکوم کرده و سالها به مجاهدین افغانی برای آزادسازی وطنشان مساعدت نمودند. بدین گونه بود که علاوه بر حمایت غرب از عراق در جنگ صدام علیه کشورمان، روسها نیز با تمام توان از در حمایت از صدام در آمده و هواپیماهای میگ و سوخو و دیگر سلاحهای روسی به عنصری مهم در جنگ عراق علیه کشورمان بدل شدند.

۲. حمله شوروی، سیلی از آوارگان و مهاجرین افغانی را به کشورمان، آن هم در حالی که ایران در محاصره اقتصادی بوده و جنگ تمام قدرتها با کشورمان در جریان بود روانه کرد. این مهاجرین که جمعیت آنها بالغ بر سه و نیم میلیون نفر شد سالهای سال در کشورمان حضور داشته اند و ایرانیان رزق و روزی خو.د را با آنها تقسیم کرده اند. گرچه نگارنده منکر برخی رفتارهای ناپسند با این مهاجرین از سوی مراجع رسمی و برخی از مردم در ایران نیست اما این رفتارها در مقابل پیامدهایی که این حضور میلیونی آوارگان در کشورمان داشته بسیار ناچیز است. تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از حضور این مهاجرین در کشورمان قابل سنجش نیست. محافل و رسانه هایی که با بزرگنمایی، از برخی رفتارها علیه مهاجرین افغان سخن می گویند چرا با قربانیان قتل، تجاوز، سرقت و اعتیاد در کشورمان ناشی از رفتار بخش هر چند اندکی از مهاجرین افغان سخن نمی گویند و ناله آنها را نمی شنوند؟

۳. در حالی که کشورهای غربی مدعی حقوق بشر در مورد شمار اندکی از پناهندگان که سالانه وارد کشورهای آنها می شوند بسیار سخت گیرانه رفتار نموده و بخش قابل توجهی از آنان را بر می گردانند و بخشی از آنها هم مجبورند مدتها در اردوگاه های با وضعیت نابهنجار زندگی کنند، جمهوری اسلامی ایران حتی پس از پایان جنگ در افغانستان و استقرار دولت در این کشور با وجود توافق نامه ها با سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان، در اخراج پناهندگان بسیار با صبر و تحمل رفتار نموده است. بسیاری از این مهاجرین از در بیرون رفته و از پنجره بازگشته اند. جالب این که در حالی که من ایرانی سر هر ماه مالیاتم را مستقیما از حقوقم پرداخت می کنم، این افغانها که درآمد قابل توجهی هم دارند کوچکترین عوارض و مالیاتی پرداخت نکرده و بخش اعظم درآمد خود را به افغانستان منتقل می کنند. کار به جایی رسیده که آنها تقاضا دارند پس از طرح هدفمندی یارانه ها، مبلغ نقدی یارانه را نیز دریافت نمایند!

۴. کشورمان در جریان حمله امریکا به افغانستان، علی رغم خصومت همیشگی امریکا، از در همکاری در آمد و یکی از محورهای اصلی توافق بن و استقرار دولت افغانستان بود تا جایی که اگر همکاری ایران نبود، استقرار صلح نیز امکان نداشت. پس از آن نیز کشورمان در قبال دولت افغانستان بسیار دوستانه عمل کرده و مقادیر زیادی کمک های نقدی و غیرنقدی و نیز انجام پروژه های بازسازی را به این کشور اهدا نموده است. علی رغم این موضوع، ایران متهم به بی ثبات نمودن افغانستان می شود!

رفتار افغانستان در قبال ایران

نقادان امروز ایران در مقابل افغانها، اگر نیم نگاهی به رفتار رسمی و غیررسمی افغانستان در قبال ایران بیندازند جا دارد که عرق شرم بر گونه هایشان سرازیر شود. به این نمونه ها توجه کنید:

۱. زمانی دشت سیستان انبار غله ایران بود ولی اکنون جز خشکی و ویرانی درآن مشاهده نمی شود و دلیل اصلی این امر بستن حقابه ایران از رود هیرمند توسط افغانستان است. دولت افغانستان علی رغم معاهدات بین دو کشور از جمله قرارداد گلد اسمیت و معاهده ۱۳۱۵ که تقسیم ۵۰ به ۵۰ آب هیرمند را مقرر می نمود و قرارداد ۱۳۵۱ که مقرر می داشت حقابه ایران از هیرمند ۲۶ متر مکعب در ثانیه باشد، هرگز به تعهدات خود پایبند نبوده و با شیوه های مختلف مانع از رسیدن آب به سمت ایران و دریاچه هامون شده که زمانی منبع غذایی مردمان سیستان بود. این وضعیت به جز فاجعه زیست محیطی باعث آواره شدن ده ها هزار سیستانی و کوچ اجباری آنان به دیگر مناطق ایران در دهه ۱۳۵۰ شد. این رفتار مضایقه گرایانه را با سخاوتمندی ایرانیان در پذیرایی سه دهه ای از میلیونها مهاجر افغان مقایسه کنید. تصور کنید که این سه میلیون مهاجر افغان فقط و فقط روزی یک لیتر آب در ایران مصرف کنند که بدیهی است بسیار بیشتر از این است. در این صورت افغانها در ایران روزی سه میلیون لیتر آب تصفیه شده استفاده می کنند. حالا اگر افغانستان حاضر می شد معادل همین مقدار آب را از هیرمند به ایران بدهد اکنون دریاچه هامون وضع دیگری داشت. جالب این که پس از کودتا علیه نظام پادشاهی در افغانستان در سال ۱۳۵۲، افغانها محمد موسی شفیق نخست وزیر نظام سابق را که در سال ۱۳۵۱ قرارداد حقابه ایران از هیرمند را امضا کرده بود دستگیر نمودند. در زندان موی سر او را به صورت خشک می تراشیدند. او اعتراض کرد و گفت حداقل کمی آب بزنید. گفتند: تو همه آبها را به ایران دادی و آبی نمانده که با آن موهای تو را تر کنیم!

۲. افغانستان به عنوان منبع اصلی تولید مواد مخدر در جهان، به معضلی بزرگ برای کشورمان تبدیل شده و علاوه بر صرف میلیاردها دلار هزینه و کشته شدن هزاران مرزبان و نیروی ایرانی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، هزاران نفر از جوانان این کشور آلوده به مواد مخدر شده و زندگی شان به تباهی کشیده شده است. علی رغم این که منبع اصلی تولید و قاچاق مواد مخدر اتباع افغانی هستند، مقامات این کشور هیچ گاه به جدیت اراده ای برای مبارزه با این پدیده شوم نداشته و در مقابل آن بی تفاوت بوده اند.

۳. در حالی که جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای مبارزه افغانی ها با تجاوز شوروی، از گروه های مجاهد حمایت های مادی و معنوی می کرد و از این بابت آسیب های زیادی را متحمل شد، گروه طالبان که امروز ایران را به ارتباط با آن برای بی ثبات کردن افغانستان متهم می کنند! پس از سیطره بر افغانستان و تصرف شهر مزار شریف، با ورود به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ ملاحظه ای دیپلماتهای کشورمان را به رگبار بسته و آنان را به شهادت رساند. این گروه بهر حال جزئی از جامعه افغانستان به شمار می رود.

۴. اخیرا در واکنش به اظهارات سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان که سنای این کشور را توصیه به عدم تایید پیمان استراتژیک با امریکا کرده بود، جنجال بزرگی در افغانستان به پا کردند و ضمن فراخواندن دیپلمات کشورمان، به این سخنان اعتراض نمودند. آیا دولت و ملت ایران حق ندارد در مقابل اظهار نماید شما که دوست استراتژیک تان امریکاست، چرا بار سنگین میلیونها آواره را بر دوش نمی کشد و چگونه توقع دارید ایران برای این پناهندگان که بخش قابل توجهی از آنها غیرقانونی هستند چه ها که نکند؟

۵. از همه مهمتر، آیا اقدام اخیر برخی جریان ها در کابل در اعتراض به برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت امام، اوج نمک نشناسی و کم لطفی این بخش از افغانها در قبال آن پیر عارف نیست که وقتی ملت افغانستان آواره شدند با قاطعیت همیشگی خود فرمود: «آواره‌هایی که از افغانستان الان در ایران هستند و مشکلات زیادی دارند... البته ملت خیلی کمک می‌کند در همه این امور، لکن اینطور نیست که کمک ملت کافی باشد... دولت است که متکفل این امور است و مسئول این امور است... و همینطور مهمان‌هایی که داریم، خوب افغانستانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند یا بیچاره‌ها را از خانه‌هایشان دور کردند، مالشان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا، خوب باید چه کرد با اینها؟ نباید اینها را پذیرایی کرد؟ ما مسلمانیم، آن‌ها هم مسلمانند، ما باید از آنها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آنها و این دولت است که دارد این کارها را می‌کند. »

آیا این رفتار شرم آور در قبال بزرگداشت مردی که نه فقط بر ملت ایران بلکه حق بزرگی بر گردن همه مسلمانان دارد و جنبش بیداری اسلامی در جهان از سه دهه پیش تاکنون برگرفته از اندیشه های احیاگرانه اوست توجیهی دارد؟

با همه اینها پرواضح است که ملت ایران و افغانستان ریشه های واحدی دارند و کشور افغانستان روزی جزئی از ایران بزرگ بوده و ریشه های دوستی دو ملت مستحکم تر از ان است که با این گونه مسائل منقطع گردد. اما جریان هایی که در افغانستان امروز این گونه لطف و سخاوتمندی ایرانیان در قبال خود را با پررنگ کردن برخی مسائل فرعی حاشیه ای نادیده می گیرند اولا نگاهی هم به سوابق رفتار کشور خود در قبال ایران از گذشته تا حال بیندازند و ثانیاً به یاد داشته باشند که بیگانگانی که امروز آنها را برای این رفتارها تحریک می کنند بهرحال تا ابد در کنار آنها نخواهند بود و آنها باید سالهای سال با همسایه بزرگ و سخاوتمند خود زندگی کنند. مبادا کاری کنند که ایرانیان بگویند ... دستی که نمک ندارد.
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۰۸:۰۲
تمام کشورها همین سیاست را دارند.

فقط کشور ما است که دلش برای کشورهای دیگر می سوزد از آمریکای لاتین تا آفریقا تا خاورمیانه عربی تا همسایه ها!

با وجود اینکه خودمان این همه فقیر و درمانده داریم، پول بی زبان نفت را مفتی به آنها می دهیم. موقع تصویب قطع نامه در سازمان ملل و یا اجلاس های عربی هم همین کشورها علیه مان رای داده و خلیج فارسمان را عربی می نامند!

یه این می گویند سیاستمداری یا.....! (819584) (moderator22)
 
جلال
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۱۴:۲۵
اولا کی گفته فقط ما اینطوری هستیم؟ آمریکا به مراتب بهتر و سخاوتمندانه تر با مهاججر های مکزیکی برخورد میکنه تا ما. این افکار شما که کمک کردن به دیگران رو نمیتونه تحمل کنه ناشی از فرهنگ پایین ایرانی هست (819998) (moderator22)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۰۶:۲۶
یک-آمریکا یه دیوار سه متری در مرز مکزیک علم کرده تا از منافع مردمش حمایت کنه
دو-اگر هم کمکی به هرکس میکنه چشم داشت داره تا برش یه کاری بکنند سه- تا وقتی که مردم خودش به اون کالا احتیاج دارن سر سفره همسایه چیزی نمیذاره چهار-فرهنگ ایرانیان یعنی تاراج ثروت ملی؟؟؟؟؟پنج-چراخی که به خانه رواست به مسجد حرامه (820096) (moderator22)
 
جلال
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۵:۴۴:۱۶
یک-سال 2011 حدود 6.1 میلیون مهاجر غبر فانونی مکزیکی در آمریکا حضور داشتند ((دو برابر افاقنه موجود در ایران)). دو-این تعداد مهاجر غیر قانونی هیچ فایده برای آمریکا نداره به جز ضرر ((بماند که عدهای زیادی از این مهاجر ها عضو گروه های مافیایی هستند)) . سه-ولی رفتاری که در امریکا با ایم مهاجر ها شده به مراتب بهتر از رفتار مردم ایران با افاقنه بوده. 4-کاش رفتار با بقیه رو از کافر های آمریکایی!! یاد بگیرید (820424) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۸:۳۰:۱۷
جلال جان

شما اگر افغانی هستی و مجرد، طبق مصوبه وزارت کشور باید به کشورت برگردی. اگر هم متاهل هستی باید برای گرفتن پاسپورت افغانی به سفارت کشورت در ایران مراجعه کنی.
بیش از 30 سال است که چندین میلیون افغانها در ایران میهمان بوده اند. دیگه وقتش که کم کم به فکر بازگشت به کشورتان باشید و مملکتتان را آباد نمایید. الحمدالله که طالبان هم سرکوب شده و امنیت تا حدی هم برقرار شده و کمکها از سراسر جهان سرازیر شده.
والله ما ایرانیها تا بحال میزبانهای صبور و مهربانی بوده ایم. اما الان خودمان مشکل بی کاری و معیشت داریم.
برگردید به کشورتان و مزارع کشت خشخاش را به گندم زار تبدیل کنید. (820626) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۳:۳۸:۲۲
آخ گل گفتی برادر هر چند که دیر اما بالاخره باید گفته می‌شد
این جماعت پدر صاحب ما را درآوردند. هنوز هم سه میلیون نفر اینها، ایران را ترک نکرده‌اند. یکی از بدبختی‌های ایران همسایگی با چنین موجودات طلبکار و نمک نشناسی است. در ضمن ملت ایران و افعان‌ها به هیچ وجه ریشه مشترکی ندارند. آنچه ما را به هم وصل می‌ کند زبان فارسی است. وگرنه همه چیز دیگرمان با هم فرق دارد. قاچاق مواد مخدر و اسلحه و نفت و سوخت هم که دیگر یک پدیده باستانی شده و با نام افغانی ها گره خورده است (821067) (moderator102)
 
مهاجر
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۱۳:۱۹
انتخاب کشور ایران برای هجرت این بود که طبق دستور امیرالمؤمنین بود.منم ی روزی تو ایران بودم اقا جلال اشک هموطنام و دیدم .شوری اشک چشم خودمم چشیدم ولی عیب نداره حالا که گذشت.ولی به جای اینکه همه ی افغانیهارو فوش بدی واسشون دعاکن تا کشورشون سروسامون بگیره منم یه دختر هزارم که تو ایران به دنیا اومدم.همینجام به تحصیل پرداختم.در رشته ی قرائت قران تا مرحله ی استانی با رتبه ای اول شهر تهران پیش رفتم ولی چون شیعه بودم چون افغانی بودم اجازه ی ادامه ی مسابقه رو نداشتم.الانم مقیم کشور اروپایی هستم.امکانات فراوونه ولی دیگه صدای اذانی نیست.هزاران هزار جوون کشورم خوراک ابهای یونان شدن .چرا؟وچون تحقیر و سرخوردگی برای ی جوون حکم مرگ و داره. امیدوارم بخاطر میزبانی تون از اینهمه مهاجر افغان.فردا به افغانستان بهتری دعوت تون کنم .واینقدر باهاتون مهربون باشم که حتی ی لحظه هم که شده یاد گریه ی ما توی ایران بیفتید.
ممنون (3034359) (alef-13)
 
جلال
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۱:۲۲:۰۷
نمیدونم شما ملیت من رو از کجا درآوردید!! مطمئن باشید من از شما ایرانی تر هستم
در ضمن جواب من به اون کامنت اولی بود که گفته بود : "فقط کشور ما است که دلش برای کشورهای دیگر می سوزد" . من هم با دلیل و مدرک گفتم که همچین چیزی نیست و بقیه کشورها هم کمک میکنن و بسیار هم سخاوتمند تر هم هستند. بعد این غذیه هم یه عده کم آوردن و شروع کردن به فرافکنی که شما خودت افقانی هستی، اینترنت مجانی داری استفاده میکنی،برگرد به کشورت!!!،.... (821152) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۴:۴۴:۴۶
افغانی نه مالیات میده نه سریازی میره ارقی هم به ایران نداره (821940) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۷:۳۱:۳۶
تازه یارانه هم می خواد! (822141) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۶:۱۷:۱۷
دروغ است. مهاجرین افغانی هم مالیات میدهند وهم عوارض. اول تحقیق کنید بعد بنویسید. (823238) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۱:۱۱:۴۲
آفا جلال

نمک خوردن و نمکدون شکستن؟

بیش از 30 سال در ایران زندگی کردی، حالا هم می گی آمریکاییها از ایرانیها رفتارشون بهتر و فرهنگ ایرانی پایین است؟
پس چرا بر نمی گردی افغانستان که پر از سرباز آمریکاییه؟ و یا برو پناهنده شو به آمریکا هم خودت راحت شی و هم ما از دست تو. (820875) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۲:۵۷:۲۴
جلال عزیز

با این توافقنامه ای که چند روز قبل و شبانه بین کرزای و اوباما امضا شد، الآن

افغانستان یکی از ایالت های آمریکا شده است. پس برگرد به کشورت و از فرهنگ

مورد علاقه ات لذت ببر! (821021) (moderator102)
 
جلال
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۱:۲۵:۲۴
اولا بنده جد در جد ایرانی هستم
با اینکه مخالف سرسخت سیاست های امپریالیستی آمریکا هستم ولی در ضمینه برخورد با مهاجرین غیر قانونی اون ها به مراتب بهتر از ما رفتار کردند و بهترین دلیل هم کامنت های همین مطلب هست (821153) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۱۰:۴۱
جلال جان "ضمینه " غلط است "زمینه " درست است. (822405) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۲۰:۲۱
در این صورت برایت متاسفم که به فرهنگ کشورت توهین کرده و آن را سطح پایین می دانی. (822417) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۳۷:۲۹
اگر واقعا ایرانی هستی، باید به خاطر توهینی که به فرهنگ کشورت کردی از تمام بینندگان سایت الف پوزش خواهی کنی. (822442) (moderator102)
 
علی
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۰:۴۳:۴۴
جلال جان،
نمیدونم تا حالا با پلیسهای آمریکایی برخورد داشتی و یا از نزدیک دیدیشون. من اینجا هستم و از نزدیک میبینمشون. مهاجرین غیر قانونی اینجا (امریکا) به هیچ عنوان وضیت خوبی ندارند. کلان اینجا هر کسی که بخواهد کار غیر قانونی بکند وضیت خوبی نخواهد دشت. برخی اوقات هم که بهشون سهل میگیرند (یعنی وقتهایی که کارت شناسایی ملت رو تو مناطق اونا دونه به دونه چک نمیکنند) دلیل سیاسی داره. برخی احزاب به دنبال جم کردن رای فک و فامیل اونا هستند که به صورت قانونی اینجا ساکن هستند. وگرنه اینجا خبری از مهمان نوازی و اینا نیست. اینجا قانون قانون است که برداری و خواهری هم سرش نمیشود. (822627) (moderator102)
 
یاور
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۲:۰۹:۴۷
آمریکا هم مثل هر دیگر کشور های توسعه یافته قوانین صیححی داره در زمینه مهاجرت. در حال حاضر این کشور 42 میلیون مهاجر داره.(باور نمی کنی برو برسی کن). ایران ما باامریکا زمین تا اسمون فرق می کنه لطفا مقایسه نکن (825312) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۵:۰۰:۱۰
جلال جان برخوردی که افغانها با ناموس مردم می کنن مثل مهاجرین مکزیکه ؟؟؟؟
بعدهم که ایران از لحاظ اقتصادی مگه مثل آمریکاست ؟؟؟؟؟
آمریکا یک چهارم درامد ناخالص دنیا رو داره و این هم وضعیت ماست با تورم نجومی که می بینی! راستی می دونی تعداد بیکارانئ مملکتت چند میلیون نفره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (824338) (moderator102)
 
حسنی
Australia
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۶:۴۵:۱۷
هر ایرانی در خانه ای زندگی می کند که خشت خشت آن با دست چروکیده افغان ها در کوره های آجر پزی پخته و توسط کارگران بی مزد و منت افغان دانه دانه روی هم چیده و ساخته می شود. حالا بگویید واقعا کدام یک نمکدان می شکنند؟! حالا بگذریم از ساخت کارخانه ها و کارگاهها و جاده ها و تاسیسات و هزاران مورد دیگر... (821245) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۹:۴۳:۳۰
برگردند افغانستان این کارها را آنجا انجام دهند و کشورشان را آباد کنند. (822311) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۰:۴۷:۲۲
برادر من. این دلیلی نمیشود که قانون زیر پا گذشته شود. مگر سایر ایرانیهایی که کار میکنند آدم نیستند و یا آنهایی که کار ندارند حق و حقوق ندارند که شما برایشان تصمیم میگیرد. این که عده ای از آنها سوء استفاده کرده اند دلیل نادیده گرفتن قانون نمیشود. در ضمن حق و حقوق کدام کارگر در ایران تمام و کمال داده شده است؟ (822632) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۰۰:۴۹:۰۱
برادر حسنی رنگ نفاق پرچمت کشته منو!
همچین بی مزد و منت نبوده. گذشت زمونی که افغانی ها با مزد یک سوم کار می کردن. الان چند سالی میشه که تا مزدشون رو تمام و کمال نگیرن کار نمی کنن. ضمنا دیگه مثل قدیم هم کار نمی کنن. (823595) (moderator102)
 
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۰:۱۱:۵۵
هر زحمتی که کشيده اند مزدش را گرفته اند بيگاری که نکرده اند با اينکه برای برادران افغانی در ايران ارزش قائليم و به عنوان مسلمان احترامشان می کنيم ولی اگر در آمدشان کم است و احساس بيکاری می کنند بروند در کشور خودشان زندگی کنند. (823828) (moderator102)
 
محمد
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۱:۱۲:۳۱
مگه بيگاري دادن؟ كار در ازاي پول بوده ديگه (823939) (moderator102)
 
محمد
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۱:۱۸:۱۵
از نظر من افغانستان بايد وجود همچين كشوري رو فراموش كنن و جزئي از ايران بشن. مثل 100سال پيش (823950) (moderator102)
 
محمد عرب
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۲:۲۵:۱۲
شما به هم نپرید درباره افغانها نظر بدین
اونها باعث بالا رفتن آمار تجاوز به عنف- قتل-بی فرهنگی-از بین رفتن نسل آریایی-بی کاری-امراض و بیماریها شده اند با کمی تحقیق به بیش از این چند موردی من گفتم خواهید رسید، منصفانه تحقیق کنید یا علی (830224) (moderator22)
 
محمد عرب
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۲:۱۵:۲۹
اینا کارایی هستش که کارگرای ایرانی آرزوشونه شما نباشید تا انجام بدن یه لقمه نون حلال در بیارن آقا هیچ گربه ای برا رضای خدا موش نمیگیره (830213) (moderator22)
 
کاشف
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۱:۱۳:۱۱
من یک دوستی دارم که هر وقت میاد پیشم از نامرادی دوستانش گله میکنه و هی میگه من فلان کار را برای دوستم کردم ولی او برای من هیچ کاری نمیکنه
من هم در جواب به او گفتم : خوب تو که اونها را میشناسی و می دانی چه آدمهائی هستند چرا درس نمی گیری؟ چرا هی به کسی خدمت می کنی که می دانی او هیچ وقت مقابله به مثل نخواهد کرد؟ اصلا چرا با این لطف هایت نسبت به آنها در خودت انتظار برای جبران ایجاد می کنی؟
در خیلی از موارد ما خودمان اجازه می دهیم تا دیگران سوار ما شوند و از ما سوء استفاده کنند پس گناه این کار قبل از همه به گردن خود ماست
حالا در اینجا هم یا باید از اول حمایتهای بیخودی از افغانها ( و امثال آنها ) نمی کردیم و یا حالا که کردیم نباید انتظار داشته باشیم که آنها هم از ما حمایت کنند چون باید بدانید شخصی که بخاطر پول با شما دوست باشد وقتش که برسه با پول دیگری تبدیل به دشمن شما خواهد شد پس هیچوقت روی اینگونه دوستی ها نباید حساب کرد (820877) (moderator102)
 
سعیدی
Australia
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۵:۱۷:۳۹
شمااگر مدتی در هر کشوری غیر ار ایران زندگی کنید می فهمید که رفتار ایران با افغانی هایی که ضمن کار ارزان و بدون اکثر حقوق شهروندی نقش عمده در بازسازی ایران داشته و دارند؛ در دنیا سابقه ندارد، منصفانه می توان گفت حد اقل سی درصد از بازسازی ایران مدیون کار ارزان و بدون دریافت خدمات اافغان هاست یعنی سالانه میلیاردها دلار! اگر ایران از هر کشور دیگری نیروی کار وارد می کرد سالانه میلیاردها دلار از منافع اقتصادی اش کاسته می شد. آنوقت ببین که چشم دیدن یک لقمه نان خالی را بر سفره این غریبان نداریم؛ کاش مسلمان و شیعه و فارسی زبان نبودند با اینهمه ادعای اسلام مداری که گوش فلک را کر کرده ایم! بروید ببینید ایرانیانی که سالهای اخیر با ویزای کار به کانادا و استرالیای مسیحی می روند در عرض 2-3 سال چگونه وضعیت مالی شان از این رو به آنرو می شود... آنوقت برادران شیعه و همزبان و همسایه ما بعد از سی سال عرق ریختن در ایران با دست خالی به وطن خود بر می گردند! (821233) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۰:۱۵:۰۳
این آمار حداقل «سی درصد از بازسازی ایران کار افغان‌هاست» را از کجا آوردید لطفا مرجعش را افشا بفرمایید. در ضمن کار این‌ها ارزان نبوده. اینها مزد دریافت کرده‌اند. حالا شاید کمی کمتر، اما زندگی‌شان چرخیده است. لازم نبود ایران از کشور دیگر کارگر بیاورد. شما طوری برخورد می‌کنید که انگار اینجا روم باستان است و افغان‌ها بربرها بوده‌اند. در ضمن این هم که می گویید کسانی از ایران رفته‌اند آمریکا و کانادا و این رو و آن رو شده‌اند هم ممکن است موردی درست باشد اما به طور کلی درست نیست. خواهش می شود که اشک ما را در نیاورید برادران همزبان و همسایه ما دستشان توی کار مواد مخدر و قاچاق است. و به خیلی‌ها هم اینجا صدمه مالی، جانی و ناموسی رسانده‌اند. (822596) (moderator102)
 
فروغ
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۴:۱۴:۲۵
شماتحصیلات ومشکلات وهزینه های بالایی که ایرانیان که برای مهاجرت به امریکا دارند با افغانی ها یکسان میدانید؟با تخصص ودانشی که دارند باید وضعیت مالی شان ازاین روبه ان رو بشود.چندتا دزد وقاچاقچی ومتجاوز به نوامیس کشورمیزبان درمهاجران ایرانی سراغ دارید؟ازطرفی این همه نیروی کار.متاسفانه هموطنان کارفرمای ایرانی باپرداخت دستمزد کمتر والبته دادن سرپناه به افاغنه باعث شدند که وضعیت فعلی پیش بیاید برای ایرانی کارعارنیست .ضمناچندان دست خالی نمی روند یادم نمیرود که زمانی اسکناس 1000 تومنی خواهان افغانی زیادی داشت حالا لابد 10000تومانی جایگزین شده. (822758) (moderator102)
 
داود
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۳:۱۷:۳۶
تورو خدا اینقدر دیگه تند نرید مطمن باشید اگه جمعیت ایران 1 ملیون نفر هم بود این مسیولین .. نمیتونستن کشورو سرو سامون بدن بیشتر تقصیر خودمونه (825351) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۳:۳۲:۴۴
کدام دست خالی
هر چند وقت یکبار تمام پولی را که به دست می آورند به کشورشان می برند

کدام آبادی ،جوانان ما را بیکار کردند

تنها بخاطر یک بیمه نشدن
انصاف است (823092) (moderator102)
 
سرباز گمنام ولایت
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۰۰:۵۴:۳۹
ما ایرانی ها نسبت به آمریکایی ها و اروپایی ها (ناتو) با برادران افغانی خیلی خوب رفتار کرده ایم. حداقل آن این است که اگر از قیافه یکی از آنها خوشمان نیامده، جلوی زن و بچه اش او را به گلوله نبسته ایم و خانه اش رو با بمب Hellfire روی سرش خراب نکرده ایم و از افغانی و خاک افغانی برای تولید مواد مخدر سوء استفاده نکرده ایم (823598) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۴:۴۴:۰۳
خوب کشورهای مدعی به افغانها اجازه کار و اقامت بدن تا برن اونجا از رفتار دوستانه انها ابهرمند بشن کسی واسه افغانها دعوتنامه نفرستاده (821938) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۴:۴۶:۳۱
امریکائی ها که تو افغانستان اومدن ...هزار بلا سرتون میارن تو که از رفتارشون تعریف می کنی برو افغانستان لذت ببر (821943) (moderator19)
 
فروغ
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۳:۴۶:۵۱
من شخصا بابرادران وخواهران افغانی مشکلی ندارم امااگرشمامی دانید امریکاییان به قول شما رفتارشان ازما بهتراست کسی جلوی شمارانگرفته تشریف ببرید.مادلمان نمی خواهد از امریکایی ها حداقل درباره مهاجر پذیری چیزی یادبگیریم ولی شمایاد بگیرید درموردخودتان بنویسید افاغنه نه افاقنه . (822751) (moderator102)
 
تمنا
Malaysia
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۲۰:۲۸:۰۵
افاغنه یک جمع مکسر عربی است که اشتباه است و خاص ایران با کلی ادعا. افغانها نه افاغنه. (824877) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۰۰:۴۳:۰۱
برادر جلال 6.1 میلیون در برابر جمعیت 300 میلیونی آمریکا رو با 2 میلیون افغانی در برابر 80 میلیون ایرانی مقایسه کردن کار عاقلانه ای نیست. ضمنا اینکه آمریکا با مهاجران غیر قانونی رفتار انسانی داره کاملا اشتباهه و اثباتش از زبان همون مهاجران شنیدنیه.ضمنا این کار از آمریکا که تمامی جمعیتش مهاجرت کرده به اون کشور هستن بسیار عجیب و بد و زننده است. (823589) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۲:۵۰:۴۵
برادر عزیز ما مسلماینیم و با امرکا فرق می کنیم. ایران در افغانستان مناعی دارد که با حفظ مهاجرین می توناند حفظ کند. ما می توانستیم در این سی سال 10 میلیون سرباز برای انفلاب تربیت کنیم نه دشمن . تقصیر خود ماست. (824100) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۲۲:۰۱
بی فرهنگ خودتی (820148) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۹:۴۴:۴۹
چرا به این کامنت رای منفی می دهید؟ آیا اگر یک افغانی فرهنگ ایرانی را پایین نامید باید کار او را تایید کرد؟ (820746) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۵۱:۱۸
اخیرا از کیسه ملت بخشیدن یعنی روشنفکر و متجدد بودن!

فلان کارگردان اسکار گرفته و فلان هنر پیشه از خارج پا می شه می آید ایران یک راست می رود مازندران تا از افغانها حمایت کند. ولی وقتی اینها جنات و تجاوز می کنند حرفی نمی زند. (820218) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۹:۴۹:۲۹
خنده ام میگیرد از این هموطن های احساسی که با یک مقاله چنین بر می آشوبند اگر دقت کنید چند درصد از افغانی هایی که در کشور ما هستند خلافکار هستند خودم برایتان میگویم بسیار کمتر از هموطنان ایرانی ام بهترین کیفیت کار را همین کارگران به میدهند زبانشان با ما یکی است بعد گروهی ضعیف النفس نسبت به ابن انسان ها احساس برتری نژادی دارند و .... (820754) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۱:۵۷:۳۵
بهترین کیفیت کار متعلق به کارگر ایرانیه که فعلا بی کار مانده.

معلوم شما از آندسته کارفرماهایی هستی که کارگران افغانی را با حقوق کم استخدام کرده ای و حالا هم از آن واهمه داری که با رفتن افغانها، کارگران ارزانت را از دست بدهی! (820940) (moderator102)
 
جم
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۲۱:۲۳:۰۳
اگر اطلاع نداری حرف دروغ نزن
طبق آمار و بانگاهي به آمار قتل در سال 83 نشان ميدهد كه 20 درصد قتلها توسط افغانيها صورت گرفته است. (http://30a30.ir/Default.aspx?tabid=2573&articleType=ArticleView&articleId=6648) دوست من این ها 4% جمعیت ایران را تشکیل میدهند!
علتش هم این است که بدون هیچ انگشت نگاری و تشخیص هویت وارد ایران می شوند پس زمینه ارتکاب جنایت توسط این ها بالاست (823458) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۹:۵۵:۳۸
در صف نانوایی ایستاده بودم که بحث یارانه ها بین افراد صف پیش آمد. یک افغانی هم در صف بود و از این شاکی بود که چرا یارانه بهش نمی دهند! (820761) (moderator102)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۱:۵۱:۳۸
خب مشکلش چیه؟
شما خبر نداری که ایرانی‌ها چطور از حقوق شهروندی کشورهای اروپایی و آمریکا استفاده می‌کنند؟ حقوقی که به مراتب بیشتر از این چندغاز یارانه است !! (820929) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۹:۰۸:۵۴
ایرانی هایی که به کشورهای اروپایی و آمریکا میرن اکثرا تحصیل کرده یا توی یه کار تخصص دارن که می تونن ثروتمند باشن. اما افغانی هایی که یه ایران میان اینطوری نیستن. نیازی ندارن که از فلان دانشگاه پذیرش بگیرن مقاله داشته باشن یا ثروتمند باشن یا ... چند وقت پیش تو بی بی سی نشون می داد که همین کشورهای اروپایی (یونان) چطور افغانیهای مهاجر و کتک می زدن. تو ایران هم نمیگم برخورد خوبی داریم ولی ما دومین کشور مهاجر پذیر هستیم. بعد از پاکستان. مطمئنا همین اروپایی ها حاضر نیستن یک دهم این افاغنه رو به کشورشون راه بدن. (823386) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۲:۳۸:۲۹
شما فکر کن اگر این 3 میلیون افغانی به کشورشان برگردند چه بار اقتصادی و

اجتماعی از روی دوش مردم این مملکت برداشته می شود. (820994) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۶:۲۰:۲۸
آنوقت دستمزد کارگر میشود 50 هزارتومان وتوباید لخاف توشک خودرا بفروشی ونانبربری بخری (823245) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۰:۳۵:۵۱
این کار تنها یک ژست است و واقعا جای تاسف دارد. به جای اینکار می توانند به کابل بروند و یا با نهادهای بین المللی و غربی صحبت کنند تا افغانها به کشور خود برگردند. (820823) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۲:۱۴:۳۴
این آقا اگر خیلی دلش برای افغانها می سوزد، جایزه اسکارش را بفروشد و پولش را

به افغانها بدهد. (820964) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۰۶:۴۹
آق جلال

شما آیا تا بحال آمریکا بوده اید؟ بر اساس چه اطلاعاتی این حرفها را می زنید؟
آیا می دانید در آمریکا به هر کسی که مدرک شهروندی نداشته باشد می گویند alienate یا غریبه؟
ضمنا بر اساس پیمانی به نام نفتا که در سال 1991 بین آمریکا و کانادا و مکزیک انعقاد شد، اتباع این کشورها می توانند در این سه کشور مجوز کار دریافت کنند. غیر از این، اتباع غیر قانونی بخصوص مکزیکی ها دستگیر و دیپورت می شوند. (820254) (moderator102)
 
همایون
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۶:۱۰:۳۲
خیر. به یک مهاجر غیر قانونی در آمریکا در صورتی که شاغل باشد ویزای کار داده میشود و از کلیه حقوق شهروندی برخوردار می شود. (824509) (moderator22)
 
فرناز
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۱۷:۲۴
آقاي جلال
اشتباه نكن. اگر آمريكا به مهاجرين مكزيكي كمك مي كنه از اون طرف هم مي دونه كه دولت و مردم مكزيك قدردان اونا هستند. و اين طور نيست كه هم از آمريكا كمك بگيرند و هم اقدام به فحاشي به آمريكا بكنند. (820287) (moderator102)
 
FARHAD
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۵:۱۲:۳۴
آخه بايد بدوني مهمون نوازي هم حدي داره. نه وقتي كه درصد بسيار بالايي از جرايم(قتل- تجاوز جنسي-آدم ربايي و ....) يك سرش به اين افغاني ها مي رسه (820382) (moderator19)
 
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۶:۱۶:۰۴
از جمله آخرت معلومه که احتمالا افغانی هستی و داری به صورت رایگان از اینترنت ایران استفاده میکنی (820466) (moderator19)
 
ehsan
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۳:۲۶:۵۸
الو اگه راست میگی چرا نمی ری آمریکا زندگی کنی
چقدر جنایت از این افغانها سر زده
جالبه توی طلبکاری بدهکار شدیم
بابا رو که رو نیست سنگ پای کابل هست (821054) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۴:۴۱:۴۲
خوب این لطفو در مقابل افغانها بکنه (821929) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۳:۲۶:۳۰
آمریکا روزگار این مهاجران مکزیک را سیاه کرده
چرا بر عکس میگی

خود آمریکایی ها به هم رحم نمی کنند
هنوز با سیاهها کنار نمی آیند

جدا بعضی ها چطور به دنیای اطراف خودشون نگاه می کنند (823076) (moderator102)
 
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۳۶:۵۲
سیاست خارجه ما پر است از افراط و تفریط. یکی را عزیزه عزیز می کنیم یکی را ذلیله ذلیل. نه به روزی که با یکی خوب باشیم نه به روزی که با یکی بد باشیم.
سیاست خارجه ما شبیه رفتار یک نوجوان هست که هنوز شخصیتش تثبیت نشده است و نمی داند رابطه خود را با اطرافیانش چگونه تنظیم کند (820033) (moderator22)
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۴۱:۰۶
ببخشید وسط بحث اساتید می پرم.
یک اشتباه نگارشی چند وقت پیش از وبلاگ های درپیت شروع شد و کم کم داره توی وب پخش میشه:

دوستان! "ه" آخر چسبانی که خونده نمی شه برای کلمات محدودی در فارسی کاربرد داره (مثل خانه، واژه، نویسه، ...) و نمی تونه نقش کسره ی عطف رو بازی کنه: ما عزیز ِ دل ها داریم نه "عزیزه دلها"، یا "ذلیل ِ ذلیل" داریم نه "ذلیله ذلیل"

قبلا بارها در فارسی بحث شده که "ه" آخر چسبان و ناخوانا را برداریم و کسره عطف بگذاریم، حالا انگار برعکس شده است! (820317) (moderator19)
 
استانیسلاو
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۷:۰۹:۲۴
کاملا با شما موافقم. یک نکته‌ی دیگر هم اینکه من موندم چرا ما از این یای میانجی هیچوقت استفاده نمیکنیم، مثلا "خانه‌ی دوست" که متاسفانه اکثرا نود و نه درصد می‌نویسیم "خانه دوست". چاره‌ی کار فارسی قفط الفبای لاتینه. باید الفبای لاتین رو جایگزین این الفبا کنیم. (821255) (moderator19)
 
یواشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۹:۵۵:۲۱
خودمونیم میدونستید ازمدتهاپیش دولت افغان برای ورود اتباع هند وپاکستان ویزای مجانی وبرای اتباع تمام دنیا مبلغی حدود35دلار و فقط وفقط برای ایرانیها حدود 50 دلار مبلغ ویزابرای ورود به خاک افغانستان تعیین کردن؟ (820759) (moderator102)
 
سعید
Australia
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۶:۴۰:۵۸
اتفاقا ایران بود که این مبلغ را برای ورود از افغانستان تعیین کرد و بعدا افغانستان خود را با نرخ ایران تطبیق داد! (821243) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۰۳:۳۳
من دوستی افغانی داشتم که در ایران خیلی مورد اذیت و آزار قرار گرفت و در چندسالی که اینجا بودن همیشه توسط ایرانی ها تحت فشار بودن و باید برای زندگی عادی باج میدادند آخر سر هم مجبور شدن از ایران برن. الان کالیفرنیا هستن تحصیل کرده مهندس شده همه داداشاش سرکارن و زندگی خیلی راحتی دارن هرروز باهم چت میکنیم و مطمئن باشید که کشوری مثل امریکا پناهنده جنگ زده ها و یا سیاسی ها بیشتر از ایرانه (820246) (moderator102)
 
Netherlands
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۹:۵۹:۲۷
اين دوست شما به احتمال زياد از آن برادران افغاني است که بطور غير قانوني و بدون پرداخت يک ريال ماليات سالها کار کرده اند و سپس با شکستن نمکدان به آمريکا مهاجرت فرموده اند. (820768) (moderator102)
 
تمنا
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۸:۴۹:۳۲
عزیزم تو هم برو توی کوره ی آجرپزی کار کن, تو مرغداری کار کن, روده پاک کنی, چاه کنی بعدم یک قرون مالیات نده. اگرم افغانی اومد جای تو رو بگیره بکشش. من به عنوان یک افغان اینو بهت میگم. البته بیمه و خدمات درمانی و ... از صاحب کارت نخواه.
من خانواده ای رو می شناسم که پدر خانواده تو یکی از همین گاوداریها برای شستن مخزن نگهداری شیر - با شوینده های اسیدی و شیمیای- که بهش حتی یک ماسک ساده هم نمیدن کشته شده. 5 فرزند خردسال و همسرش از یک مرکز خیریه عرب کمک گرفتند برای زنده ماندن. تو هم اگر در چنین شرایطی کار کنی حتما پول تمام دنیا گیرت میاد. (823369) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۰:۲۵:۴۰
اگر همه افغانهای ساکن ایران که اذیت هم می شوند بروند آمریکا هم عاقبت به خیر می شوند و هم مشکلات ایران کمتر می شود! (820812) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۰:۴۴:۱۷
این سه ملیون لطف کنن .و برن به همون کالیفرنیا (820836) (moderator102)
 
رضا
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۹:۳۱:۲۲
مرد مردونه خودت افغانى نيستى؟
من ايرانيم رفيق افغانى هم دارم ... از اين خبرا نيست. (822300) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۲۳:۴۷:۵۴
چند میلیون افغانی امریکا چندین برابر ایران زندگی میکنند؟ در ایران بنا به امار رسمی دو میلیون یا بیشتر (823547) (moderator102)
 
ایرانی
Canada
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۰:۰۲:۲۶
من هنوز نفهمیدم، اگر ما کمک انسان دوستانه میکنیم خوب باید اجرمون رو از خدا طلب کنیم، اینکه بخوایم عقیده سیاسی مردم رو با پول عوض کنیم که دیگه اسمش کمک انسان دوستانه نیست و میشه کار سیاسی و خوب اگه از کار سیاسیمون نتیجه دلخواه نگرفتیم خوب باز هم تقصیر بی تدبیری سیاسی خودمونه و نه نمک نشناسی دیگران (820776) (moderator102)
 
11
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۰:۳۴:۲۳
کمک انسان دوستانه از جیب خودمون یا از جیب دیگران... (821472) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۸:۵۴:۰۹
درسته. هر کشوری سیاست خودش را داره. ایران هم اگر کاری انجام داده بدون در نظر داشتن اهداف سیاسیش نبوده. البته من میگم ای کاش این کمک ها را نکرده بود. الانم به نظر من همه ی افغانها را بریزین بیرون. من خودم تو همون ایران شما به دنیا اومدم . یعنی ناخواسته تو ایران قرار گرفتم و خود خواسته و آگاهانه به افغانستان برگشتم. میگن مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت هست. (823374) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۱:۰۴:۴۳
يه عمر به بهونه ي مردم داريم با افغانستان راه مييايم 1ماه به خاطر پرو بازي ناتو نفت نداديم شديم بده .... (821551) (moderator19)
 
سرباز گمنام ولایت
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۰۰:۳۵:۲۸
شما از سیاست چه میدانی
اول خواستم جواب کاملی به شما بدهم و ثابت کنم که قضیه آنطور که تو می گویی نیست و پول آنچنانی به کسی داده نمی شود و اگر هم به عده خاصی داده می شود چندین برابر بازده داشته است، اما دیدم می شود حکایت مثنوی 70 من کاغذ و در انتها باز هم شما چیزی نفهمیده ای و دوباره بر مواضع خود خواهی ماند.
پس همین شد که تصمیم گرفتم به شما بگویم که برادر عزیز تا وقتی از سیاست سررشته ای در دست نگرفته ای و مانند امروزت هیچ چیزی از سیاست نمی دانی به این وادی وارد نشوی (823578) (moderator102)
 
ابوالحسن_ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۰۸:۱۵
وقتی انسان دوستی مسئولین گل می کنند. وسال های زیادی با افغان با رفعت بر خورد می کنند . وکمک مالی به آنان می نماید .؟!
حال انتظاری غیر از این داشتن از دولت وملت افغان خواب باطل برای مسئولین ماست. کاش دولت ما از این اعمال افغانی درس می گرفتن. (819585) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۱۲:۳۵
اینکه یک گروه چند نفره جمع بشن و اعتراض کنن که نشون دهنده همه مردم افغانستان نیست! (820114) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۱۷:۳۶
حق با شماست. این قانون فقط برای ایران صدق می کند (820133) (moderator22)
 
عادل
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۹:۱۸:۵۵
1-افغانيا برادرانمونند
2-اگه تو افغانستان كسي بر عليه ايران حركتي ميكنه بايد توسط افغانياي با غيرت تو خود افغانستان جلوشون كرفته بشه
3- پيشنهاد ميكنم برادران افغان در محكوميت اين اقدام راهپمايي كنند.
4- بابا اول انقلاب قرار بود جلال الدين فارسي رييس جمهور ايران بشه پس ما امت واحدي هستيم
مرگ بر منافق
مرگ بر آمريكا - مرگ بر اسراييل و كساني كه به سفارش اونا برا اونا كار ميكنن (821347) (moderator19)
 
فروغ
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۴:۳۰:۴۴
اصولا جنین قراری نبود.ایشون میخواست رییس جمهوربشه که نشد لابد از شاهکار های بعدی ایشون هم بی خبر نیستید. (822766) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۴۰:۵۹
رافت درست است رفیق (820316) (moderator19)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۱:۵۵:۲۰
رأفت درست تر است رفیق (820936) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۱۰:۲۳
یکی از مهمترین اقدامات ایران عدم قطع حمایت از مجاهدین افغان در برابر شوروی بود حتی پس از اقدام شوروی به فروش تکنولوژی وشکی به عراق و گسترده شدن جنگ شهرها و موشکباران تهران (819589) (moderator22)
 
بهزاداول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۱۱:۱۴
این همه نوشتی از پناه دادنشون و غیره اما کاش یک مقاله تحلیلی مینوشتی از تاثیری که اینا بر روی امنیت آن روزهای مردم گذاشتن از تاثیری که بر روی نیروی کارگری از تاثیر بر .............. بگذریم اما در پاسخ به عنوان ::
تقصیر خودتونه زمانی افغان ها و زمانی هم اون یکی و زمانی هم ( اگه اسم ببرم سانسور میشم ) هر کی اومد و رفت و کند و برد و خورد بعدش یه اخم بهمون کرد ما هم گل به روش نیاوردیم همه دنیا فکر کردن اینجا فلان است
این نتیجه عکی العمل شماست که این ملت را در جهان اینگونه کرده
داشته باش چند سال دیگه همین افاغنه به بهانه عدم هر چیزی که بهشون ندادین برامون شاخ میشن و یک امارات و دبی جدید میشه
خدایا به فریاد این مردم مظلوم برس / اللهم عجل لولیک الفرج - صلوات (819592) (moderator22)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۱۳:۴۶
آره گل گفتی بعدشم اسم سیستان رو تغییر میدن و میگن تایبات مال ما بوده و ادامه ماجرا و در سازمان ملل بر علیه ما رای دادن و غیره (819997) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۲۳:۱۹
شانس بیاریم نگن موسس تخت جمشید محمود افغان بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!! (820149) (moderator102)
 
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۲:۵۸:۰۸
تایبات نه دوست عزیز تایباد درسته ! (821023) (moderator102)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۲۰:۳۹:۴۱
فرید جان. اخیرا در یکی از سفرنامه های دوره قاجار که مؤلفش ناشناخته است، دیدم که نام این شهر را «طیبات» نوشته شده است. در ضمن اگر به تلفظ خراسانی ها دقت کنیم، نام این شهر را تایباد نمی گویند؛ بلکه حرف اول را با کسره تلفظ می کنند. البته قبول دارم که فعلا املای «تایباد» رواج بیشتری دارد. در ضمن من افغانستانی هستم و دوستدار امام و مردم ایران. در روز مراسم سالگرد امام راحل درد کابل نیز، تعداد سوگواران ، چند ده برابر معترضین بوده است. کاش نویسنده به این نکته اشاره می کرد! (823432) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۲۴:۱۳
کافیه عضو ناتو بشن تا برامون خط و نشون بکشن (820150) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۴:۱۹:۲۹
ميدوني بهزاد جان دارم فكر مي كنم كه اون امام زماني كه براي تعجيل در فرجش صلوات ميفرستي هم با اين نظرت و اين طرز فكرت موافق هست يا نه؟خودت چي فكر ميكني؟ (825356) (moderator22)
 
بهزا داول
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۲۰:۴۶
لطفاً راهنماییم کن (828986) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۱۳:۰۱
اضافه کنید سال 88 یه عده افغانی که خودشون رو خانواده افغانی های دربند معرفی می کردند به سفارت ایران حمله کردند و علیه ایران شعار دادند .
می گفتند ایران جوانان ما را اعدام می کنه !

نکته جالب اینجاست ما سالهایی رو داشتیم که تا 40 درصد قتلهای اتفاق افتاده در ایران مربوط به اتباع افغانستان بوده حالا بحث مواد مخدر و سایر جرایمش به کنار .انگار توقع دارند مردم ایران به خاطر این کارها ازشون تشکر هم بکنند

باز هم جالبتر اینه که اگه افغانی ها همین کار را در عربستان انجام بدهند به شدت باهاشون برخورد میشه هیچ کس هم صداش در نمیاد

اما کلا باید به وضعیت معیشتی مردم افغانستان رسیدگی کرد تا هر کسی نتونه با دادن پول یه عده بیکار رو رو دم در سفارت ایران جمه کنه

وضعیت بی بی سی و کارکنانش هم که مشخصه . دوستان اگه عرق ملی داشتند ول نمی کردند برند در لندن به قول افغانی ها وطن داری کنند (819596) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۱۵:۵۴
آخ گل گفتی برادر هر چند که دیر اما بالاخره باید گفته می‌شد
این جماعت پدر صاحب ما را درآوردند. هنوز هم سه میلیون نفر اینها، ایران را ترک نکرده‌اند. یکی از بدبختی‌های ایران همسایگی با چنین موجودات طلبکار و نمک نشناسی است. در ضمن ملت ایران و افعان‌ها به هیچ وجه ریشه مشترکی ندارند. آنچه ما را به هم وصل می‌ کند زبان فارسی است. وگرنه همه چیز دیگرمان با هم فرق دارد. در ضمن شما سلطه طالبان بر افغانستان را مسکوت گذاشتید. در زمان سلطه اینها خود دین هم از رفتار این جماعت ضربه های بزرگ خورد. رشد کشت تریاک در زمان طالب‌ها و منفجر کردن مجسمه‌های باستانی و ادااطوارهای بی پایه دیگر این قوم و دشمنی‌شان با کل جهان متمدن و عشقشان به برگشتن به قرن نوزدهم همه را منزجر کرد. هنوز هم ارث پدرشان را از همه می‌خواهند. قاچاق اسلحه و نفت و سوخت هم که دیگر یک پدیده باستانی شده و با نام افغانی ها گره خورده است. (819600) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۱۷:۵۸
وقتي ورودشون رو به خيابانهاي شهر ممنوع مي كنيد . وقتي خارج از حقوق يك انسان باهاشون برخوردمي كنيد وقتي باهاشون مثل يه زباله رفتار مي كنيد چه انتظاري داريد . قرار نيست هر وقت شما بهشون احتياج دارين خوب بشن . باور داشته باشيد كه ما شهروندهاي ايراني هم كمي دلسوز هستيم .شك نكنيد با اين رويه اقتصادي كه دولت در پيش گرفته تا چند سال ديگر افغانها ما را به چشمي مي بينند كه ما تا ديروز به انها نگريسته ايم . (819601) (moderator22)
 
یک کاشمری
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۱:۴۵:۵۶
دوست خوبم.من ساکن کاشمر هستم.ای کاش در اون زمانی که ناامنی درست کرده بودند جای ما بودن.از ساعت 10 شب به بعد نمی تونستیم از شهر خارج بشیم.چقدر گروگان گرفتن.چقدر که به گروگان ها تجاوز کردن.حتی به پیرمردها.چقدر ایرانی کشتند.این افغانها فقط یاد دارند مظلوم نمایی کنند.والا جای جاش حساب ایرانی جماعت را می رسند. (819941) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۰۰:۵۲
همه رو نمیشه باهم یکی دونست! همین افغانها در زمان جنگ موشک استینگر از آمریکا می گرفتند به ایران می دادند! افغانستان هزار طایفه و گروه داره! من خودم بیرجندی هستم و اونوقت ها یادمه! ارتش اومده بود لبه مرز! این طالبان و پاکستان و عربستان بودن که این جنایت ها رو انجام می دادند! (820239) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۱۹:۱۸
عزيز جان، مشكل فرهنگي مردم افغانستان بدليل ظلم تاريخي كه به آنها تحميل شده، حالا حالاها پابرجاست و غير قابل حل است. مطمئن باش وضعيت آنها با اون وهابيهاي خدانشناس به جايي نميرسه. بعدش هم ما كجا با آنها مثل آشغال رفتار كرديم. البته به خاطر همون مشكل فرهنگي، در كار كردن با اونها بايد احتياط كرد ولي بي حرمتي نميكنيم و نكرديم. به خدا من هميشه كارهامو به اونها دادم و از آنها راضي هستم و احترامشون را هم دارم. ولي اونها هم نبايد نمك نشناس باشند و مسئولين ما هم وقتي ميبينند كه اونها اينگونه هستند، بايد حمايتهاشون را از اونها قطع كنند. (820007) (moderator22)
 
حسین افتخاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۱۸:۰۱
با سلام
اگر بجای ارسال کمک های زیاد به دیگران ،مقداری از این مبالغ را صرف کشیدن دیوار بتنی و ایجاد نوارهای مرزی نظامی توسط ادوات نظامی بکنیم،قطعا ملت افغانستان را برای هنیشه به خودشان واگذار می نماییم تا خودشان باشند و خودشان.
به جرات میگویم کشور افغانستان در طول تاریخ همیشه برای ایران هزینه بوده است و هیچ منفعتی در کار نبوده است.
یک مبادله یک طرفه!
با تشکر (819602) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۴:۵۹:۰۹
سفرنامه مارکو پاو را بخونید تا بفهمید فرهنگ افغانها چی بود مردمی که در وقت ضعف ذلیل ودر احساس قدرت گستاخن در صورتی که فرهنگ اصیل ایرانی او اسلامی و شیعی گذشت در هنگام قدرت و عزت نفس در هنگام ضعف سفارش می کند (821962) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۴:۲۲:۵۹
عزيزم در طول تاريخ كشور افغانستان جزيي از ايران ما بوده يكي دوقرني ميشه كه جدا شده! (825359) (moderator22)
 
شب نشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۲۴:۳۰
از کوزه همان برون تراود که در اوست. . .لطف زیاد باعث دردسره از بچه ای که خیلی نازش وبکشی چه توقعی میشه داشت .کم لطفی اونا نیست ما زیادی کمک کردیم. . . (819611) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۵۴:۰۱
لطف مكرر. باعث حق مي شود. (820226) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۲۴:۴۱
بسیار مقاله به جایی بود. ممنون

خصوصا با کارهایی که جدیدا از بی بی سی منتشر شده مبنی بر اینکه یک بار با نماینده مجلس افغانستان مصاحبه میکنه تا پایداری ملت افغانستان رو در برابر ایران نشون بده!
و یک بار با یک زن آواز خوان مصاحبه میکنه تا همه مشکلات جامعه افغانستان رو به گردن ایران بندازه که تو ایران بهش میگفتن برو ته صف واستا!!! و این بزرگترین دغدغه یک افغانی وطن پرست نشون داده میشه! (819612) (moderator22)
 
مرورگر
France
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۲۹:۵۱
.گر تمام این کمکها به مردم خودمان شده بود الان هیچ کشوری جرات نگاه کردن به ایران وایرانی را نداشت از قدیم گفته اند شمعی که به خانه روا است به مسجد حرام است (819622) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۱:۳۲:۱۹
دیگه شما هم اغراق نکن لطفا (819904) (moderator22)
 
شهرام
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۳۴:۱۵
مادرگذشته اشتباه كرديم ولي بايد از آن درس بگيريم هميشه امكان عوض شدن جاي دوستان با دشمنان وجود دارد ما بايد عاقل باشيم (819630) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۳۹:۰۲
کمی صبرکنید نمک نشناسی بقیه را راهم خواهیددید.. همینطور که جفتک اندازی اذرباربایجان وترکمنستان رادارید می بینید.وشاخ وشانه کشیدن عربهای خلیج فارس را.چه وقت سیاست خارجی کشورمابراساس منافع ملت ایران برنام ریزی میشودنه منافع افغانها وعربها وغیره خدامی داند. (819639) (moderator22)
 
قادر
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۱۵:۰۷
اقای توکلی مسئول محترم سایت الف به نظر شما استفاده از کلمات (جفتک اندازی... ) توهین محسوب نمیشود که نظر این ادم ... را انتشار دادید؟ یا اینجا هم جریان اختلاف فرهنگی بعضیها حاکم است. (820280) (moderator102)
 
اذری
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۷:۲۵:۰۷
اقای الف محترم نظر این اقا که جفتک انداختن اذر بایجانیها را بیان کرده بدترین توهین به 40 میلیون اذری است شاید به نظر شما اختلاف فرهنگی باشد اما از دید ما اذریان بدترین توهین است وقرار اینه که نظرات توهین امیز انتشار نشود وما این توهین را از چشم شما میبینیم. (820551) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۷:۴۹:۵۵
جناب اذری شما فکر میکنید تفاوت فرهنگی فقظ شامل دیپلماتها میشود؟ اینجا هم تفاوت ادب و فرهنگ هست (820592) (moderator102)
 
ا.عظيم
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۴۲:۴۳
اين اولين و آخرين نمك نشناسي نه تنها افغانستان بلكه ساير كشورها و دولتهاي كه ايران همواره دايه‌گي آنها را ميكند نبوده و نيست.
شما يك نمونه نمك شناسي ميبينيد؟
اميدوارم درس بگيريم (819651) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۵۲:۳۱
دریاچه ارومیه که دست خودمونه

حالا می گیم هیرمند دست افغانه (819667) (moderator22)
 
عبدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۵۴:۳۴
دوست عزیز تند نروید!
درست است بسیاری دوست ندارند ایران با کشورهای همسایه خوب باشد.
اما باید واقعیت ها را هم دید من در قم زندگی می کنم و به دلیل شغلم با افغانهای زیادی در ارتباط هستم .
فقط همین را بگویم کاری کرده ایم که واژه افغانی حتی برای بسیاری از مردم این کشور نوعی ناسزا تلقی شود. این تلقی نه در ذهن مردم عادی افغان بلکه با بسیاری از تحصیل کرده ها آنجا نیز برخورد کرده ام که دقیقا نسبت به چنین تلقی شرطی شده اند .
درست است که ما برای آنها هزینه کرده ایم اما چون فرهنگ تعامل با مهاجر را نداشته ایم کاری کرده ایم که بدون شک بیش از هفتاد درصد آنها اگر هم اکنون به افغانستان برگردند حداقل خاطره خوب انسانی از کشور ما نخواهند داشت.
و البته ما مقصر هم نیستیم چرا که به لحاظ فرهنگی ضعف های فراوانی داریم.
نه با فرهنگ اسلام و نه با فرهنگ ایرانی و نه حتی با فرهنگ جهانی ، خیلی فاصله داریم اگر چه ادعا بسیار داریم .
پس یک بار هم به جای حمله به واکاوی این قضایا به پردازیم.
با تشکر (819673) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۵:۰۶:۵۲
حرف بیخود نزن تو مگه کسی به من بگه ایرانی بدم میاد که حال به افغانی بگب ناراحت میشه حتما ضعفی در خودش می بینه که ناراحته (821975) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۵:۴۹:۲۸
بنده خدا کمی انصاف داشته باش این قدر باید درک داشته باشید که فقط خود لغت بار معنایی نداره بلکه لحن کلام هم در القای معنی خیلی مهمه .اگه یک خارجی در خاک خودش به شما بگه آهای ایرانی چه معنایی برداشت می کنید . (828881) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۰۹:۵۹:۴۳
بنده خدا ها فقط نظرشون رو گفتند (819681) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۰۱:۴۴
جلوگیری از ورود آب به دریاچه هامون در ایران نابود شدن اکو سیستم این منطقه بالاخره در تعییر آب و هوایی کل منطثه تاثیر گذار خواهد بود وبالاخره روزی افغان ها متوجه خواهند شد که اشتباه کرده اند که دیگر دیر شده است.
این را از هر فرد آشنا به مسائل زیست محیطی می توانید سوال کنید. (819684) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۵:۰۰:۱۳
شما به عربها آب معدنی می فروشید انوقت توقع دارید آب شیرین افغانستان مجانی به ایران بیاید. مگر شما نفت تان را مجانی به افغانستان می دهید. (824339) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۵۰:۱۴
باهوش اگر از همون هیرمند سیل امد خرابکاری کرد ما هم بزنیم سد شما رو خراب کنیم
شما 1000000 تا کار عقب افتاده دارید اول باید روی هیرمند سد بزنید (825298) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۰۴:۲۴
سلام. بنده به نو به خود از آنچه كه در افغانستان در قبال مراسم سالگرد حضرت امام اتفاق افتاده است متاسفم و عمل آنها را تقبيح مي كنم. اما نظرات نويسنده محترم در زمينه روابط افغانستان و ايران يك كليشه است كه به صورت يكجانبه نگريسته شده است و هر كدام از موارد فوق نيازمند نقد جدي است كه در يك كامنت قابل بحث نيست. فقط بگويم كه برادران ايراني بسيار بي مهري مي كنند و اصولا ديد برادرانه نسبتا به مهاجرين افغان ندارند. مشكلاتي كه افغان ها در ايران دارند را هيچ رسانه اي نمي تواند منعكس كند. افغاني ها در ايران واقعا طعم تلخ مهاجرت را مي چشند و از رفتار برادران ايراني سرخورده و افسرده مي باشند. اصولا پاسخ هاي اينچنيني كه نويسنده محترم نوشته است مشكلي را حل نمي كند. بنده به جرات مي گويم كه هيچ افغاني در ايران وجود ندارد كه يك بار مورد ضرب و شتم به ناحق توسط اتباع ايراني يا پليس قرار نگرفته باشد. اگر كسي است كه خلاف اين را نظر دارد مي تواند در يك تحقيق دانشجويي و يا آنهايي كه دستي در دولت دارند در يك تحقيق دولتي در اين زمينه تحقيق كنند. اكنون با طرح يك مورد كه اينجانب ذكر كردم كليشه بودن نظريات نويسنده مشخص مي گردد. ما بايد در نظرات خودمان خدا را در نظر داشته باشيم نه وطن و مليت و نژادمان را. اين همان حرفي است كه حضرت امام خميني منادي آن بود. اميدوارم كه سايت الف كه چنين مطلبي را منشتر كند. متاسفانه اين سايت در انتشار نظرات به صورت سليقه اي عمل مي كند كه بنده چندين بار شاهد آن بودم. (819691) (moderator22)
 
کوروش
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۳۴:۳۷
دوست عزیز ولی کم هم نبودن برادران افغانی که به ناموس های ما تجاوز کردند و قاچاق ماد مخدر به کشور عزیز ما کردن و بسیار مواردی که به قول شما قابل پیگیری است و در یک کامنت نمی گنجد . (820031) (moderator22)
 
ياسر
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۳۱:۲۲
ضرب و شتم برادران افغاني كه جنابعالي ميگيد يه طرف قضيه اس بالاخره هر چي باشه شما تو يك كشور غريبه ايد. من خودم تو مركز افغاني هاي مقيم قم يعني شهرقائم زندگي ميكنم اونجا معروفه به كابل از بس افغاني داره بعضي از افغاني ها انقدر گستاخ شدن كه ايراني رو نوكر خودشون حساب مي كنن از لحن حرف زدنشون، رفتارهاشون، حركاتشون انگار كه اونا مال اينجان و ما غريبه ايم خودشون به خودشون رحم نمي كنن همديگرو بابت دوزار پول ميكشن اگر ما جاي اونها تو افغانستان اين كارها رو ميكرديم همينها سرمون رو مي بريدن مي فرستادن برا خانواده هامون (820164) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۹:۱۴:۵۲
من متوجه نمی شم چرا به افغانهایی که به ایران آمده اند مهاجر می گویند!مهاجرت آداب و اصول خود را دارد.اینها جنگ زده هایی بودند که از ترس طالبان به ایران آمدند و جا خوش کردند.کلمه مهاجر رو نمی دونم کی به اینها چسبوند (821343) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۹:۲۳:۳۷
مساله وجود اتباع افغان در ایران سالهاست که تعریف درست و مشخصی نشده. بقول خودتان معلوم نیست مهاجر هستند یا پناهنده و ... . هر کدام از این کلمات تعریف خودشان را دارند و در نتیجه حقوق و مسئولیت های خودش را.
مساله دیگه اینکه ایران یک کشور مهاجر پذیر نیست و کلا حس نژاپرستی در ایرانیها زیاد است. البته نه صد در صد ولی کلا از متعصب ترین و نژادپرست ترین مردمان دنیا هستند. طوریکه حتی در خود ایران هم این تحرک اجتماعی خیلی کم در شهرهای خاص صورت می گیرد. مثلا مردم جنوب که بیشتر پوستی تیره دارند و عرب هستند کمتر در شهرهای مرکزی ایران دیده میشه و نمی تونه به راحتی بدون توهین و تحقیر دراین شهرها زندگی کنه. مردم سیستان و بلوچستان و کردها و .... همه به همین صورت است. پس طبیعی است که این مردم و دولت توانایی سازگاری با مردمی از سرزمین دیگر را به هیچ عنوان نداره. (823391) (moderator102)
 
کمیا
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۰۰:۲۲
سلام دوست عزیز
مهاجر به کسی گفته می شود که از جایی به جایی دیگر کوچ کند. شاید منظور شما پنهانده باشد. به هرحال بزرگ ترین اشتباه این است ادم فرق دوتا کلمه را ندونه و وارد بحث به داغی بشه. (825261) (moderator19)
 
حمید
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۱۰:۲۶
با سلام همه دوستان ایرانی

من به عنوان یک افغان احترامی زیادی به ایت الله خمینی قایل هستم و ایشون رو شخصی بزرگی برای همه ملت های مسلمان می دونم. امام خمینی برای همه افغان ها مهم هست پوستر امام رو در بیشتر خانه های افغانی ده سال پیش می شد پیدا کرد و همه مردم به عنوان امام و یا همام پیشوا برزگ قبولش دارند. بعد وفات امام قوانین مهاجرت برای افغان ها در ایران از زمین تا اسمان فرق کرد.کسانی که اعتراض به این بزرگداشت ها راکردند جوانانی بودند که بعد از امام در ایران به دنیا امدند و خاطره های خیلی بدی از زندگی شان در ایران دارند. من کمک ملت ایران به افغانها هیچ وقت انکار نمی کنم ولی سیاست های دولت ایران مهاجرین را همیشه به عنوان ابزار سیاسی استفاده کردند؛ حال هم شما نباید کار یک اقلیت رو به همه ملت افغانستان نسبت بدین با تشکر؛ البته این حرکت خیلی به نظرم من عادیه چون همیشه همین شکل بوده؛ یعنی یک اشتباه یک اقلیت افغان به پای همه مهاجرها در ایران ختم شده. نمونه اش را شما در نظرات می بینید. (825267) (moderator19)
 
سیر
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۱۷:۲۷
از قدیم گفتن "گر نباشد چیزکی مردم نگوید چیزها"؛ یعنی اینکه حتما یه کاری با افغان ها کردیم که الان داریم نتیجه شو داریم می بینیم. قضیه نمک و نمکدون هم این جا کشکه (825276) (moderator19)
 
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۰۴:۴۷
دوست عزيز نويسنده
شما حرفها و مصاديق زيبايي را يك جا جمع كردي درست.
اما اصلا به نيات آن گروه معترض توجه نكرده اي و حرفهاي درست را در جاي نادرست زده اي.

آن گروه ها نسبت به گروه خاصي كه محبت اهل بيت را دارند حساسند و لذا نه با ايران يا با امام،‌بلكه با كليت مساله مشكل دارند لذا اين راهش نيست.
ناراحت نباشيد
چون تفسير غلط حاصل مي شود.

من افغانستان را مي شناسم و با ايشان زندگي كرده ام. بهتر است درست عمل كنيم، درست تر از اين. (819692) (moderator22)
 
یونس
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۱۶:۲۸
با این همه بی وفایی چه دلیلی دارد که ایران در افغانستان مدرسه ورزشگاه ........ می سازد مگر کل ایران اباد است که در آنجا سرمایه گذاری می کند و در آخر هم به ایران پشت پا می زنند (819716) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۹:۲۴:۵۸
هدف سیاسی داره عزیزم. فکر کردی گربه محض رضای خدا موش می گیره........... (823392) (moderator102)
 
علیرضا
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۲۰:۲۸
اومدن تو کشور ما کار میکنن زندگی میکنن بدون ویزا زندگی میکنن ... اونوقت اینه جواب ... باید همشونو بندازین بیرون (819725) (moderator22)
 
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۲:۰۱:۲۹
ترک خشک سوزی که می گن همینه دیگه؛ تا حال بیش از 32 نفر با نظر علیرضا موافق؛ من دارم شاخ در می یارم (825305) (moderator19)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۲۱:۴۵
اظهر من الشمس هم که می گن مصداق بارز لطف و حق بزرگی است که ایران نسبت به همه همسایگانش به ویژه افغانستان دارد. با وجود اینکه تمام فرمایشات نویسنده شما رو می پذیرم اما باید توجه داشت که این قبیل اقدامات به هیچ عنوان نماینده نظر و خواست عمومی مردم افغانستان نبوده و نیست و این طور وانمود کردن کار همان پیر مکار انگلیسی است!! که می خواهد بین ایران و افغانستان به نفع خود شکاف ایجاد کند.
در ثانی اگر توجه کنید در احوالات حال حاضر ایران، می بینیم افغانی هایی که به امام ما بی حرمتی می کنند، اماراتی هایی که به ورود رئیس جمهور ما به جزایر سگانه اعتراض می کنند، کشورهای اروپایی که برای انرژی هسته ای تعیین تکلیف می کنند، گوگلی که جرات حذف نام خلیج فارس را به خود می دهد، عربستانی که....، اسرائیلی که .... تمام اینها یعنی یک هجمه بین المللی برای فشار بر ایران به خصوص دولت و شخص احمدی نژاد! و مسلما فشارهای داخلی برخی نمایندگان مجلس و بی حرمتی هایی که انجام می دهند ( بدون در نظر گرفتن اینکه آیا حق با آنها است یا خیر ) و بایکت خبری که صدا و سیما در مورد رئیس جمهوری در پیش گرفته و صحبتهای تندی که علیه برخی وزارا و معاونین دولت به خصوص شخص مشایی انجام می گیرد ( بدون در نظر گرفتن اینکه آیا حق با آنهاست یا خیر) باعث تخیب وجه و تنزل شان کلی ایران در عرصه بین المللی شده که جای کمی تامل دارد که آیا این نمایندگان و منتقدان دیدی نسبت به نمود بین المللی که رفتار و گفتارشان در رسانه ها دارد ، دارند یا خیر؟ ( اگر فرض کنیم که هیچ کدام غرض و مرضی ندارند!) (819726) (moderator22)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۲۶:۳۷
باسلام با توجه به مهمان نوازي كه ايران از اين قشر عظيم افاغنه داشته و با توجه به مشكلات بيكاري كه در كشور حاكم است ولي هيچ افغاني بيكار نيست .به نظر مي رسد بعضي از جرايد در افغانستان با شيطنت هاي آمريكا و انگليس هم سويند و با عث تحريك مردم مي باشند. لذا بر دولتمردان واجب است در سياست هاي حمايتي خود تجديد نظر نمايند. (819739) (moderator22)
 
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۲۹:۰۴
واقعا يك ايراني وطن پرست از غفلتمسولان بويژه وزارت امور خارجه و...متعجب ميشود اينقدر بي تفاوت ما اين همه به افغانها خدمت كرديم و داريم اين خدمت را ادامه ميدهيم اما انها در قبل اين خدمت چكار ميكنند در داخل كشورمان به ايراني ها تجاوز ميكنند وراحت ميگريزند به داخل كشورشان جنايت ميكنند و انواع كارهاي خلاف ولي ما منفعل واقعا صبر مردم از اي بي تفاوتي لبريز شده است اقا شما نيز با بيرون كردن اينها عكسالعمل نشان بدهيد از خاك انها جاسوس ميفرستند و با امريكا عقد اخوت ميبندند چقدر شما از اين كشورها مثل امارات و افقانستان و...وحشت داريداهانت از اين بدتر گرچه با اين سياست هاي منفعلانه هيچ انتظاري نيست اصلا گويا حيثيت مردم براي اين مسولان ارزشي ندارد ما داريم وقت خود را تلف ميكنيم (819742) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۳۲:۱۳
هیچ کس پذیرای افغانها نبود.ما جوانان خودمون بیکار بودند اونوقت پذیرای افغانها بودیم.بعد می گن چرا دانشگاه مجانی برای ما نذاشتن.مگه جوانان ایرانی از حق تحصیل رایگان در دانشگاه برخوردارند که افغانها برگزار باشند.تنها کمتر از 3 درصد دانشجویان ایرانی بورسیه و در دانشگاه دولتی درس می خوانند.شما اگر بخواهی بروی استرالیا درس بخوانی یا روسیه از شما شهریه هنگفت می گیرند و امتیازات بورسیه متعلق به مردم خودشان است.جز جنایت نمک نشناسی ایجاد ناامنی چه گلی به سر ما زدند.آدم اینها را می بینه تازه قدر ملت نجیب ایران می دونه.می گن چون ما فقیر بودیم اینطور شد.در ایران فقیر زیاد است.هنوز استانهای زیادی از ایران محروم است.استانهای لر نشین کرد نشین -کرمان -سیستان و بلوچستان و...برید ببینید اینها اینطوری هستند.وظیفه دولت ایران این است که برای جوانان سیستانی بلوچ آذری کرد لر فارس گیلکی ترکمن و....کار ایجاد کند شرایط تحصیل رایگان انها را فراهم کند نه برای کشورهای همسایه.تا زمانی که یک جوان ایرانی بیکار است چرا باید از افغانستان و چین نیروی کار وارد ایران شود.شاید الان دولت ایران سیاست های خصمانه علیه ما داره و به شما امتیاز می ده ولی همیشه وضعیت بر وفق مراد کشورهای همسایه نیست و ما حق ملت مظلوم ایران را از همه همسایگان مفت خور و زور گو مانند عربستان ترکیه و افغانستان و ....می گیریم .افغانها که تنها یک رودخانه دارند که از خاک ایران هم رد می شه میان جلوش می گیرن که این آب وارد استان سیستان و بلوچستان نشه در صورتی که همه می دونند تمدن و رفاه و آبادانی یک منطقه ارتباط مستقیم با منابع ابی دارد اونوقت انتظار دارند ما بهشون سوخت مجانی بدیم پول بدیم و.....دولت ترکیه که در ظاهر دوست ایرانه کنفرانسهایی در کشورش برگزار می کنه و از تجزیه طلبان و مزدوران ایرانی دعوت به عمل میاره و همه جوره به ما لطمه می زنه.در نهایت مرگ بر ترکیه مرگ بر عربستان مرگ بر روسیه.پاینده ایران. (819748) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۳۶:۲۹
خواهشمند است رفتار چند جوان خام و نپخته كه معلو م الحال بودند را به حساب تمام ملت افغانستان نگذاريد . تا جايي كه بنده مطللعم تعداد اين عده معترض حتي به صد نفر هم نمي رسيده. (819754) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۴۱:۰۱
این حرفهای عامیانه چیست که میزنید آقای اندیشمند؟!
منافع ملی ایجاب میکند که در هر زمان به یک نحوی عمل شود ،اگر در مملکت ما کسی مفهوم "منافع ملی" را نمی فهمد ،مشکل دنیا نیست.بروید سوادتان را بیشتر کنید و گرنه "صلح حدیبیه" ،دعای "صحیفیه سجادیه " ،25 سال سکوت امام عای (ع) و ... همه وجود دارند ،شعور میخواهد برای فهم آنها نه شور بدون شعور ! (819764) (moderator22)
 
جعفریان
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۴۲:۱۴
قبول که ما خیلی کمکشان کردیم. اما آنها هم نیروزی ارزان کار ما بودند. وانگهی اعتراض آنان به برگزاری مراسم ارتحال امام در کابل را هم باید به حساب اعتراض به شخص امام نگذاشت، بلکه باید آن را در راستای برخوردهای بسیار نامناسب اخیر با افاغنه مقیم کشور ارزیابی کرد که متاسفانه به حساب مرحوم امام واریز شد!
پس منصف باشید و خیال نکنید که خودمان گل و بلبل و بقیه بد هستند. هر رفتار خوب و بدی را باید در انگیزه هایی که باعث آن می شود جستجو کرد. (819768) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۷:۵۱:۴۴
اقای جعفریان حالا در اذربایجان افغانی نداریم کارها زمین مونده؟!!! (820597) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۵:۱۴:۲۲
دمت گرم مگه قدیما معماری و حفر قنات که ا ز شاهکارهای معماریه بدست افغانه درست شده (821985) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۲۲:۳۹:۲۲
نیروی کار ارزان بهتره یا ایرانی بیکار که شرمنده زن و بچه باشه
از ما خوششون امده که ارزون کار میکنن ؟ (820995) (moderator102)
 
فری
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۴۵:۱۶
مملکت بی در و پیکر یعنی چی ؟
یعنی هر طوری بیان توش و برن بیرون
برای افغانی ایران اینطوریه
اگر از اول جلوی این الکی اومدن و رفتنها مثل اروپا گرفته میشد . اونوقت پررو نمیشدند (819773) (moderator22)
 
علیرضا قلیزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۴۵:۵۳
آیا حرمت آن امامزاده را شما متولّی ها نگه داشته بودید؟ (819776) (moderator22)
 
نبی اله
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۴۷:۳۴
چرا با وجود این همه نامردی باز هم به اونا کمک میکنیم؟ محبت میکنیم به جاش مواد مخدر تحویلمون میدن...معامله ی جالبی ست (819780) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۰:۵۸:۲۰
بعضي از اينان مغرور پيمان با امريكا شده اند فكر مي كنند بهشت برين در انتظارشان است و ديگر كشور همسايه به دردشان نمي خورد ولي 5 سال بعد متوجه مي شوند چه كلاه گشادي بر سرشان رفته. (819807) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۰۳:۲۰
شایدم درست فکر کرده باشند! الان وضع عراق خیلی بهتر شده! (820245) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۱:۰۷:۴۶
این باج دادن به افغاان ها از زمان خاتمی شروع شد هرچند دولت فعلی بجای افغانستان روی ترکیه سرمایه گزاری کرد! (819830) (moderator22)
 
آزاده
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۱:۰۹:۴۸
بخدا اگر ايران اينهمه بودجه اي را كه صرف كشورهاي ديگر كرده در ايران مصرف ميكرد الان چيزي بنام نارضايتي در بين مردم نبود (819835) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۶:۲۸:۳۴
نام ببرید کدام بودجه لطفا (824551) (moderator102)
 
رضا
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۱:۱۱:۲۳
باسلام ماايرانيان ملتي بافهم وشعور بالاهستيم وبايد حرفهاي بزرگان خودرا ازيادنبريم محبت چون ازحد بگذرد نادان فكر بدكند راستي چرا ملت ودولت مااينقدرازاينافاغنه بي فرهنگ ونمك نشناس حمايت ميكند تاجائي كه دركرمان خودشان ملاك شده اند كارگر ايرانياستخدام ميكنند ديگربه خدا بس است تمام كارهاي اينهاراتحمل كردهايم بيايد بخاطر امام عزيزمان هم كه شده ازوطن عزيزمان اينها را بيرون بريزيم والا ديري نخواهد كذشت كه به والله موي دماغمان خواهندشدزيرائرتاريخ اينها نتوتنستند درمورد ماامتحان پس بدهند قابل توجه ريس جمهور شجاع وعزيزكه ظرفيت كارهايبزرگ دارند (819838) (moderator22)
 
حسن
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۱:۲۷:۰۸
به اندازه عمر انقلابمان . افغانيها را در كشورمان پناه داديم و از منابع كشور ما ارتزاق كردند و يارانه ها به آنها هم تعلق گرفت الان خيلي كارخانه ها را گرفته اند بعضا مشكلات فرهنگي و بهداشتي ايجاد كرده اند حالا هم جواب خوبيهاي ما را اينطوري مي دهند! خوب مگه طالبان 7 . 8 سال نيست كه رفته و دولت و حكومت پايداري روي كار آمده است. چرا نمي روند مملكت خودشون؟ تا حالا مي گفتند جنگه الان چي؟ ارزش پولتون هم كه الحمدلله بالا رفته. بريد ديگه بسه ديگه.. مهمون هم مي گند اگه بيشتر از 3 روز بمونه ديگه مهمون نيست. (819890) (moderator22)
 
مسعود
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۱:۳۴:۳۸
در دوره اصلاحات كه سياست خارجي ما مبتني بر تنش زدايي و احترام متقابل بود اروپا از آمريكا فاصله گرفت و كشور ما در روابط بين الملل . داراي ارزش و احترام بالايي شد. كشورهاي همسايه ما هم به واسطه اين احترام و ارزش بالا و عزت . به ناچار به جايگاه بالاي ايران . گردن نهاده و جرات رفتارهاي ضدايراني نداشتند. اما يكي دو سال است كه حجم اقدامات ضدايراني برخي كشورها خصوصا كشورهاي همسايه كه البته بخش عمده اي از آباداني شان را مديون ايران هستند افزايش يافته است و كشور امارات كه 50 سال قدمت ندارد ما را تهديد مي كند!!
اينجاست كه بايد بگوييم از ماست كه بر ماست.. سياست خارجي . عرصه تدبير و عقلانيت و تيزهوشي است نه احساسي سخن گفتن و احساسي عمل كردن.. (819908) (moderator22)
 
m.a
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۱:۴۷:۱۸
آیا این نمک نشناسی ها فقط شامل افغانستان میشه یا . . . (819945) (moderator22)
 
امیر
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۱:۵۱:۳۸
به نام خدا
اولا لحن مقاله خوب نیست. افغانستان را به عنوان یک کل در نظر گرفته اید. می گویید ما این کار را کگردیم افغانستان اون کار را کرد. اگر منظور دولت کرزای است باید مشخص باشد. وگرنه در افغانستان گروه های مختلفی هست. همه هم با هم متناقض.
دوم در دام دشمن نیفتید. همه خوب می دونیم مدتی است رویه بی بی سی و غیره به اختلاف افکنی میان دو مردم قرار گرفته است. باید مواظب بود در این زمین بازی نکرد. باید فکر کنیم چرا الان تمرکزشون رو گذاشتن روی اختلاف اکنی؟
سوم سوتی هایی که زمینه سازی این اختلاف افکنی است را دریابید. این که مدت هاست برخورد بد و زننده ای با برادران افغان در کشور ما اتفاق می افتد خیلی خطرناک است. وقتی فرضا ورود ایشان را به بعضی از استان ها ممنوع کردند. چرا؟ حتی اگر یک نفر کاملا قانونی در کشور باشد فقط به خاطر اینکه نژادش زادگاهش افغانستان است ممنوع می شود. چرا؟ برخورد بدی که با اینها صورت می گیرد. حقوقی که این ها از آن محروم اند. خود به خود این ها را به سمت خلاف می کشاند. بچه ای اگر در ایران به دنیا آمد نمی تواند به راحتی به مدرسه برود! چرا چون بدر از افغانستان آمده. خب خود به خود به سمت خلاف کشیده نمی شود وقتی براش هویتی قائل نیستند؟ خلاصه حرف زیاد است مراجعه کنید به داستان مسلمانهای آفریقایی در فرانسه و سیاه بوستان در آمریکا البته با درجه ای کمتر الحمدالله. اون ها هم برای رفتار بد با اینها همین حرف ها رو می زدنند که الان ما در مورد برادران افغان می گوییم. (819955) (moderator22)
 
مهدی
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۰۰:۰۸
اولاً از آقای محمد صبوری عزیز بابت نوشتن این مقاله تشکر میکنم.
گرچه تأسف بار بود اما واقعاً زیبا پر معنا نوشته شده بود.
راستش آقای صبوری، از لحظه ای که شروع کردم به خوندن این مقاله، اشک تو چشمام حلقه زد.
فقط به خاطر اینکه ایران و ایرانیها خیلی تو دنیا مظلوم هستند.
فقط خدا میدونه مردم ایران با این دشمنیها و تحریمها و وضع معیشت دارن چی میکشن اما بازهم برادری رو در حق همسایه تمام کردن.

علاوه بر اینکه نه جنایتی کردن و نه خیانتی، حتی به تمام همسایگانش هم لطف کرده و دست دوستی باهاشون داده.
همسایه هایی که اولاً همگی روزی خودشون ایرانی بودند و دوماً بعد از جدا شدن از این سرزمین باز مردمش از صدقه سر ایران بوده که زنده موندن و نان خوردند.

کوروش کسی بود که وقتی به یه جا لشکرکشی میکرد میگفت با مردم به ملاطفت رفتار کنید. اعتقادات و مذهب آنها را نادیده نگیرید.
حق و حقوقی از این مردم پایمال نکنید. و...
و در آخر هم با سربلندی گفت: ایرانی زانو نمیزند، حتی اگر آسمانش از قامتش کوتاهتر باشد...

اشکال نداره. ما اینیم.
خدا خواسته نسل ایرانی اینجوری باشه.
این خوبه. مردانگی و جوانمردی خوبه.
ما از نسل کوروش هستیم.
کوروشی که جوانمرد بود.
گرچه همسایگان ایران روزی باید در محضر خدا بخاطر نامردیهاشون جواب بدن.
اما ما بازم صبر میکنیم.

نمیدونم حکمت خدا چیه. که هرچی نامردی هست در حق ایران و ایرانی روا داشتن و خواهند داشت و به قولی اگه تا آرنج هم بکنیم تو عسل و بزاریم دهنشون باز هم گازمون میگیرم....
اما یه چیزی رو مطمئنم و اون اینه که اینها نشونه سربلندی در آینده ایران و ایرانی هست.
روزی خواهد رسید که امام زمانمون ، مهدی موعود میاد و ایران رو میکنه مرکز حکومت جهانی.
اونوقت همین عربها و همین افغانیها و آذربایجانیهای نامرد که اینروزا زیادی دور برداشتن بازهم میان در ِ این خونه.
باز هم واسه لقمه نونی پیداشون میشه.
ته دلم روشنه.

خدا به برکت وجود امام زمان به ایران برکت داده و میده.
به امید روزی که شاهد سربلندیه ایران عزیزمون باشیم.

جهت تعجیل در فرج مهدی موعود عجل الله، صلوات...

اَللهمَ صَلی عَلی مُحَمَد وَ آل مُحَمَد وَ عَجِل فَرَجَهِم... (819969) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۰۱:۰۶
در جامعه ای که رفتار نا صحیحی با نژاد افغان داشته است و دارد نوشتن همچین مقاله ای در الف سخت مورد نکوهش است.
جامعه افغان در این مدتی که در ایران بوده اند نه تنها کارگری و کارهای سطح پایین جامعه را به دوش داشته اند بلکه در مقایسه با جمعیت ایرانی ها و نسبت به جمعیت خودشان جرم بسیار کمی مرتکب شده اند با اینحال در این کشور هیچ وقت اخبار جرم ایرانی ها با این تیتر شروع نمی شود "یک ایرانی مرتکب جرم شد" اما وقتی افغانی بوده است همیشه با همینگونه تیتر ها شروع می شود.
متأسفم برای نویسنده نوشته حاضر که به جای اینکه بدلیل اصلی این رفتار افغانها با ما بپردازد، که چرا یک ملت از ما ناراحت است، به حواشی پرداخته است.

اقتصاد فلج ما + رفتار غیر انسانی ما + فرهنگ ضعیف ما و ... همگی عواملی بوده اند که در ایجاد این خصومت نقش داشته اند. (819973) (moderator22)
 
رستم زابلی
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۴:۳۱:۳۱
این است حرف درست. (824299) (moderator102)
 
حامد
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۰۴:۵۳
واقعا از الف انتظار نداشتم که اینقدر ناشیانه فریب پازل چینی های بی بی سی را بخورد. یک عده مزدور آمریکا جمع شدند جلوی سفارت ایران و توهین کردند و بی بی سی هم با دامن زدن به اون می خواد از طریق نمک نشناس نشان دادن افغانیها کل سیاست دفاع از مستضعفین جمهوری اسلامی را بکوبد آنوقت الف آقای توکلی ...!
کی گفته این عده که رفتند جلوی سفارت نمایندگان مردم افغانند؟ چطور وقتی خیلی از افغانها مراسم عزاداری برای امام می گیرند توجهی نمی شود؟ وظیفه ما کمک به مستضعفین و مظلومین دنیاست هر کجا که باشند و با هر ملیتی که باشند.ما قرن هاست که با آمدن اسلام از تفکرات کثیف نژادپرستانه و ملی گرایانه رهایی یافته و "انسانی" می اندیشیم نه "قبیله ای".
آقای نویسنده محترم برای پی بردن به دیدگاه افغان ها نسبت به ایران و جمهوری اسلامی نیاز نیست پای بی بی سی بنشینی و تحلیل های آنها را تکرار کنی .می تونی جانستان کابلستان رضا امیرخانی را بخوانی می تونی چکر در ولایت قندهار محمد حسین جعفریان را بخوانی .اصلا می تونی بری به این ساختمان های در حال ساخت و ببینی که چطور یک عده دارند سخت ترین کارها را که ما ایرانی ها عمرا انجام نمی دهیم انجام می دهند بی آنکه منتی داشته باشند.
اصلا من فرض محال می گیرم که همه حرف های شما و بی بی سی درست باشد باز هم آنچه وظیفه ماست دفاع از مظلوم است در برابر ظالم و قدرناشناسی مظلوم سبب رفع تکلیف از ما نمی شود.در واقع چون ما برای خدا کار می کنیم مزد را هم از خدا می خواهیم نه از طرف مقابل.
در ضمن طرف حساب ما ملت افغانستان است نه دولتش کمااینکه اساسا سیاست جمهوری اسلامی ارتباط با ملت هاست نه دولت ها.لذا نمک نشناسی های دولت افغانستان را نباید بر سر مردم آن کشور که مظلومانه به ما پناه آورده اند خالی کنیم. (819981) (moderator22)
 
امیر
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۵۳:۳۹
اگر افغانها واقعا اون عده ای نیستند که رفتند جلوی مراسم سالگرد امام (ره) اون حرکات زشت رو انجام دادند، خوب الآن بیان یه تظاهرات میلیونی راه بیاندازن و انزجار خودشون رو اعلام کنن. این که نمیشه هم خدا رو بخوان هم خرما رو

این ملت افغانستان یه زمانی مظلوم بود. الآن که دیگه با آمریکا بسته و فردا هم با اسرائیل می بنده دیگه مظلوم نیست و میشه یک ظالم به تمام معنی که باید شاخش همین الآن شکست و گرنه ببینی چند سال دیگه چه عملیات های انتحاری تو این مملکت انجام بدن و امثال شما دوست عزیز رو به خاک و خون بکشن بعد شما باز بیا بگو مظلومن. بسه دیگه.

تمام موجودات، وقتی یه جایی بهشون بد بگذره سریع از اون جا کوچ میکنن و میرن. پس وقتی نمیرن معلومه بهشون خوش گذشته. این دوستان افغانی هم اگه احساس میکردن ایران براشون خوب نیست و تحقیر میشن حتما میرفتن نه این که از در بیرونشون کنی بعد از دیوار برگردن. به بنده هم بگن بهت حقوق بالا میدیم بدون مالیات بیا سر ساختمون کار کن با سر میرم. پس منتی این آقایان سر ما ندارند. کار سخت میکنن عوضش نه مالیات میدن نه هزارتا کوفت و مسائل دیگه

شما دوست عزیز، ظاهرا دوست داری این ملت رو (ایران) همیشه مظلوم نگه داری. ما انقلاب کردیم که دیگه مظلوم نباشیم و در عوض به مظلومان واقعی کمک کنیم نه به عده ای که با نفاق و مثل اسب تروجان قراره دودمانمون رو به باد بدن

از نظر شما دوست عزیز تروریست های وهابی هم مظلومن چو به زعم شما اغفال شدن و گول خوردن ولی وقتی طرف بمب به خودش میبنده و دست به شیعه کشی میزنه یعنی این اعتقاد تا عمق وجودش رسوخ کرده و دیگه مظلوم و اغفال شده نیست

بابا دست بردار از این حس مظلوم دوستی و مظلوم نمایی (820072) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۴:۴۲:۰۷
دوست عزيز بيشتر مهاجريني كه توي ايران هستند مخصوصا خانواده ها و اون هايي كه به صورت قانوني در ايران زندگي مي كنند شيعياني هستند كه از دست همون وهابي هايي كه شما گفتين به ايران فرار كردند ولي ما بين اون ها و اون عده از سني هايي كه بيشترشون همون طالبان سابق بودند و الان اومدن به ايران كه تقريبا همشون هم مجرد هستن نه تنها فرقي قائل نمي شيم بلكه اگه اون مجردهايي كه ذكرشون رفت جرمي مرتكب مي شن كه بيشتر به خاطر همون بغضي هست كه از ذهب شيعه دارن .ما در عوض تلافي شو سر اون شيعه ها در مياريم.... (825363) (moderator22)
 
رضا
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۰۱:۲۰:۴۱
حامد عزیز سلام

کاش چند نفر دیگه هم مثل شما این نظر رو می دانند که آقای توکلی و سایتش متوجه بشن که دارن روح بی بی سی رو شاد می کنند.
هدف اونا تفرقه و جدایی بین 2 ملت است و آقای توکلی شما ه هم دارین همون کار رو می کنید.
مگر خبر ندارین که افغانی ها هر سال در ایران و افغانستان برای امام مراسم می گیرند حالا وقتی چند نفر میان و علیه مراسم ارتحال امام تظاهرات می کنند شما این قدر زود از کوره در میرید و میزارید به حساب تمام ملت افغانستان؟
واقعا ساده اندیشی کردید برای انتشار این مطلب. (823611) (moderator102)
 
mosen
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۴۵:۱۸
اينها همه نتيجه نا ديده گرفتن منافع ملي در سياست هاي ماست (820052) (moderator22)
 
پسر ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۲:۵۰:۴۸
خوبی که از حد بگذرد ، احمق خیال بد کند (820063) (moderator22)
 
اسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۰۵:۰۲
بابا اینا تازه شکمشون خالیه اکه پر بود بد تر از عربا برامون دم در می اوردن (820093) (moderator22)
 
Pasha
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۱۴:۳۲
پاشا

فقط یه جمله: هر کاری ایران کرده در قبال آنها نه در راه خدا و نه در راه منافع ملی بوده بلکه در راه حفظ و مستحکمتر کردن بنیان حکومت خود بوده به این خاطر هر کاری هم الان با هر کشوری انجام دهد چون برای حفظ حکومت است نه برای رضای خدا و نه برای منافع ملی است به این خاطر هر کسی می تواند سو استفاده کند. (820123) (moderator22)
 
بچه قمی
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۰۸:۲۶
کاملا موافقم.در مورد سوری و لبنان و فلسطین هم همین رویه وجود داره. (820260) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۲۸:۲۳
كساني كه قصدپذيرايي از آوارگان افغاني را دارند آدرس منزلشان رابدهند ومهمان ها را همان اطراف ساكن كنند چون ما اهالي شهرري واقعا از محل زندگيمان بيزاريم. خود بنده مدتهاست حتي به زيارت حرم هم نمي روم شايد خيلي ها بدانند كه در خيابان واطراف پسرها و دخترهايي (اكثرا افغاني) را مي بينيد با وضعيت بسيار نامناسب كه به قصد دور دور وفلان آمده اند و يقه پسرهايشان تا ناف باز است ودختر ها هم... (820159) (moderator102)
 
افغانی مقیم ایران
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۳۱:۳۳
ســـــــــــــــلام ، برادران ایرانی مگم شما خبر دارید چند میلیون ایرانی به کشورهای اروپا... مهاجر هستند...؟ بیش از 5 میلیون ایرانی به بیش از 32 کشور اروپا.. عربی مهاجر شدند .. ایا تا حالا خبری شده که بروی شما کشیده باشه و گفته باشه بیش از 5 میلیون ایرانی را به خاک خود جای دادیم....؟ نا گفته نمانه من از دولت ایران تشکر م.. بیش 2 میلیون افغانی را به کشور تان جای دادید (820165) (moderator102)
 
ايراني مقيم ايران
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۸:۵۰:۳۱
بچه پر رو
مردك خودت ميگي پنج ميليون ايراني در سراسر جهان
ايراني ها هر جا رفتن اونجا رو آباد كردن
ايراني هاي مقيم آمريكا رو كوري كه نمي بيني
شما دو ميليون نفر (در يك كشور - ما پنج ميليون نفر در جهان) چه گلي به سري ايران زديد كه داري خودتون رو با ما مقايسه مي كنيد.
گدا و اين همه ادا
نوبره ولله (820662) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۸:۰۹:۲۳
ادب ایرانی را حفظ کن (822188) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۶:۳۲:۲۸
شما بفرمایید چه امکاناتی رو در اختیار ایشان گذاشته ایم که حالا اینچنین طلب میکنی!
با امکاناتی که امریکا در اختیار مهاجرین قرار میده مقایسه کن (824556) (moderator102)
 
علی
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۵۲:۴۰
سلام ایرانی مقیم ایران
من یه افغانی ام مقیم ایران بودم تا دیپلم 9 تا مدرسه مدرسه عوض کردم و درس خوندم تا دیپلمم بگیرم.( آخر امکانات بود خدایش ایران و اینو بدون ایرانی های مقیم امریکا برای یه دیپلم گرفتم مجبور نیستند 9 بار مدرسه عوض کنند)؛ برای یه ثبت نام کردن باید داخل 100 ادراه هر سال می دویدی. الان آلمانم و با به ایرانی یه شرکت خدمان مخابراتی داریم، هر سال 20 درصد از سود شرکت ما می ره تو جیب دولت اگه ایران این اجازه را من می داد همین کارو تو ایران میکردم. (825302) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۵:۳۲:۳۸
اگر برادرم که از یک شکم زائیده شدهایم پر روئی کند جلوشو میگیرم این که ما همه مسلمانیم و برادرا ن افاغنه یک مغلطه است اگر اینطور بود ما نباید با عراقی ها می جنگیدیم چون اونهاهم مسلمان و شیعه بودن پس در اینجا حاکمیت ملی ومنافع ملی به مذهب ارجحیت دارد مگر اینکه طوری دیگر تفسیر کنیم (822005) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۱۹:۵۱
برادر افغانی انگار تیتر خبر را متوجه نشدی ؟!! موضوع نمک نشناسی است اگر ایرانی هم در کشور میزبان نمک نشناسی کند خیلی خیلی بدتر باهاش میکنند و بعدانجور بیرونش میاندازندکه دیگر نتواند برگردد (822416) (moderator102)
 
رضا
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۳:۳۳:۰۳
با سلام در ایران آموزش و پرورش به بهانه نداشتن بودجه کلاسها را ادغام می کند و در کلاسی که امکانات رفاهی یک پنکه سقفی است 36 نفر جا می دهد در حوزه تصحیح نهایی به معلمش نیم پرس غذا می دهد پول امتحانات را بعد از یک سال نصف و نیمه پرداخت می کند بعد پول نفت را صرف افغانها و ....می کنیم من کارمند نمی توانم شکمم را سیر کنم بابا به کی باید شکایت کرد از این همه ظلم و ستم (820170) (moderator102)
 
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۵۰:۰۷
چند نكته در اينجا لازم به ذكر است:
1-از همان ابتدا پذيرش پناهجويان افغاني در ايران به طور صحيحي انجام نشد!هيچ كشوري در دنيا مرزهايش را به طور كامل به روي پناهجويان باز نمي كند تا آنها به هر تعداد خواستند وارد شده و به هر كجا خواستند بروند.بلكه آنان را در اردوگاههايي به طور موقت اسكان داده و پس از بررسي وضعيت آنان به آيشان اجازه كار يا اقامت موقت مي دهد وپس از بر طرف شدن خطر آنها را به كشورشان باز مي گرداند .
2-متاسفانه اغلب پناهجويان افغاني درسطح پايين فرهنگي واقتصادي قرار داشتند.
3-برخورد مردم ومسئولان ما هم با آنان صحيح نبوده ونيست!
4-در آينده نيز ضعف سياست خارجي ضربات جبران ناپذيري به اين كشور وارد خواهد نمود .شايد اگر فرد عاقلي در راس سياست خارجي ايران در زمان جنگ وجود داشت شوروي به بهانه كمك ايران به مجاهدان افغان ،صدام را تا بن دندان مسلح نمي كرد و مردم ما كمتر آسيب مي ديد. (820334) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۵:۳۱:۳۰
حالا فهمیدید اقدام شهرداری اصفهان در ایام عید که افغانی ها رو به پارک راه نداد به چه علت بود (820413) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۴:۴۵:۲۹
بله دوست عزيز فقط مي خواست جلوه و تعريف ديگري از نژاد پرستي ايراني رو به نمايش جهانيان بگذاره (825364) (moderator22)
 
علی
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۵:۴۴:۱۳
نکته جالب اینه که اگر افغانها در بعضی موسسات عضو بشوند چهار نفر از اعضای آن خانواده میتوانند یارانه بگیرند (820423) (moderator19)
 
حمید
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۴۰:۱۶
ها حالا فهمدیم شایعه یعنی چی؟ کجا نوشته این متن؟ منم می خوام برم یارانه بگیرم (825293) (moderator19)
 
رضا
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۶:۰۳:۳۸
دعوا نکنيد! من ميگم اين افغانها مشکلشون اساسي تر از اين حرفهاست. و اين جور تحليلهاي سطحي فقط نتيجه اش، شدت گرفتن تعصب ها و قوميت گرايي و نارسيسم است... (820448) (moderator19)
 
سلطان مسعود
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۶:۱۵:۲۰
وقتی شوروی به افغانستان حمله کرد، میلیون‌ها افغانی به ایران آمدند!! توجه کنید که اگر این اتفاق در ایران می افتاد و اگر ما می‌خواستیم مثل افغانی‌ها عمل کنیم باید دسته جمعی می رفتیم ترکیه یا یک خراب شدۀ دیگر. نه دفاعی، نه نبردی نه مقاومتی نه هیچی! حالا فکر کن کسانی هستند در افغانستان که جنگیده‌اند و الان هم از کسی طلبی ندارند و دارند آنجا زندگی می‌کنند. اما این جمعی که در ایران هستند به دلیل این که دیگران در افغانستان جنگیده‌اند از ما طلب‌کارند!! هنوز هم نمی خواهند بروند. در واقع ما به ترسوها، از جنگ در روها و راحت‌طلب‌های آن‌ها کمک کردیم نه به مقاوم‌ها، معتقدها و محکم‌هایشان!

فکر کن سال‌هاست برای ما تریاک می‌آورند. می گویی برای چی تریاک می‌کاری؟ می گوید چون چیز دیگه بکاریم ارزان است کفاف زندگی ما را نمی‌دهد. آن‌ها تریاک می‌کارند و محصولاتش را به ایران صادر می‌کنند. بعد به جایش نان و گوشت می خرند و می‌خورند. زهی کسب حلال! آیا همین‌ها نمی توانند گندم بکارند؟ چرا! اما کسی حریفشان نمی شود. آن‌ها می‌خواهند چیزی را که می‌کارند به قیمت‌های وحشتناک بفروشند یک کیلو تریاک کجا، یک کیلو گندم کجا!
حالا جناب رئیس جمهوری‌شان-دانشجوی انگلیسی‌دان مزودور سیا در هند- به آن‌ها می گوید ای عزیزان، تریاک را بگذارید کنار و به جایش زعفران بکارید! باز هم فکرش را بکن! وقتی کشت تریاک را می‌گذارند کنار باید یک چیز بسیار گران قیمت دیگر بکارند، عارشان می آید سیب‌زمینی بکارند. همین مانده که بازار زعفران ایران را هم تصاحب کنند چرا که بیچاره‌ها می‌خواهند کست تریاک را ترک کنند. هر چند که نخواهند توانست. کشت زعفران عرضه و تن به کار دادن می‌خواهد که موجود نیست.

فکر کن جهل عربی سعودی را جمع کنی با طلبکاری و طمع‌کاری از نوع افغانی. نتیجه می‌شود طالبان! آدم‌هایی که یک بچه شانزده ساله را خر می‌کنند تا بمب ببندد به خودش و بپرد وسط یک جمع و خودش را منفجر کند تا به قول جاهلان بزرگشان ظهر با پیغمبر در بهشت ناهار بخورد! همین که این جماعت در ایران نتوانسته‌اند این کارها را که در پاکستان و عراق و جاهای دیگر می‌کنند را بکنند. باید خدا را شکر کرد. این اسلام را به دنیا معرفی کردند. آن قدر خراب کردند که آمریکایی‌ها که متحد اینها بودند از دستشان خسته شدند و آن طرف دنبا آمدند این طرف دنیا و کشورشان را گرفتند. خیلی هنر جاهلانه زیادی می‌خواهد که کاری کنی کسی از آن ور دنیا بزند توی گوشت. (820463) (moderator19)
 
رستم زابلی
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۴:۰۲:۳۶
من در پاسخ کامنت پایینی هم نوشتم. نامم را ننوشتم
باید عرض کنم که این سلطان مسعود نام از همان هایی است افکار فاشیستی هیبلر را نشخوار می کند. فکر می کند از دماغ فیل افتاده است. تنها امریکا ایران و نیت ایرانی را شناخته است. فکر ش را بکن شما اگر خدای نخواسته بمب اتم داشته باشید چه وضعی خواهید داشت. آن آن زمین را خواهید گفت منت دار باش که بالایت راه می رویم. (824251) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۴:۵۱:۴۱
يعني به مفهوم كامل كلمه نادان،بي اطلاع و كوته فكر هستي
دوباره بخون كامنتت رو
يعني كشاورزاي ما كه زعفرام مي كارن هم عرضه كار كردن ندارن
بعدشم پس تو ايران كار نمي كنن چي كار مي كنن؟
بيشتر افغاني هايي كه در ايران هستن شيعه هستن و از ترس همان وهابي هايي كه شما گفتي به ايران اومدن (825366) (moderator22)
 
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۶:۱۵:۴۹
حداقل در این سال حمایت از کار اییرانی این افغانها که میگن درامدشان در ایران بییشتر از بودجه سالیانه افغانستانه رو بیرون کنین تا کار برای ایرانیها بمونه هر جا میری کار بکنی اونم نه هر کاری کارگری میبینی قبلش صدتا افغانی با حقوق نصف تو اون کار رو گرفتن. اگر کار گیر بیاری باید بری تو کانتینری زندگی کنی که پرست از افغانی دودی و ارانی دودی دیگه قید کار رو میزنی و میای من خودم نمونه حاضر این ادعا هستم به خدا رفتم هرجاییی وضعیت اینطوری بود تو رو خدا از سرمایه و کار ایرانیی حمایت کنین. برای کارهاتون کارگر ایرانی بگیرین (820464) (moderator19)
 
ایرج
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۶:۲۱:۵۳
انشاء الله تنبیه شده باشیم (820469) (moderator19)
 
بدهکار همیشگی برادران
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۶:۴۷:۴۸
میگه شما کارهای بدتان را که هیچکدامتان حاضر به انجامش نیستید می دهید به ما! خوب نه شما بیا ایران، ما برایت بقالی باز می‌کنیم، بهت یک قصابی می‌دهیم که توش گوشت بفروشی، بهت دختر میدیم که خانواده تشکیل بدهی! بعدش هم بفرما برو دانشگاه قابلی نداره! توی که توی افغانستان نماندی و نجنگیدی وقتی جنگ تمام شد با مدرک دانشگاهی بر می‌گردی آنجا و آنجا هم آقا می‌شوی. نازنین. تازه نه که وقتی ما می ریم آمریکا می آیند دنبالمان و ما را سر دست می بربند و حلوا حلوا می‌کنند! حالا ما اشتباه کردیم که نگذاشتیم شما اینجا رئیس جمهور شوید؟ البته یکی‌تان تا پای ریاست جمهوری هم بالا رفت و حالا ارث پدرش را هم از بابت جلوگیری ما می‌خواهد. وقتی کسی به جایی می رود دیگر چه حق انتخابی دارد؟ جوانان ایران در انگلستان دارند چکار می‌کنند؟ چند درصدشان شغل‌های عالی دارند؟ برای بالا رفتن در یک جامعۀ دیگر چند نسل در حاشیه باید بود. الان ایرانی‌هایی که در خارج دارند کار می‌کنند آن‌ها که به جاهای حسابی رسیده‌اند دیگر اصلا فارسی را هم فراموش کرده‌اند. خبرنداری که الان همان شغل‌های بد ایران هم از بین ایرانیان خواهان دارد. ما اگر شغل‌هایمان را بخواهیم باید به کی بگیم؟ سازمان ملل هم که فقط بلده به مهربانی این بزرگترین کشور مهاجرپذیر دنیا آفرین بگه، کمک‌هایش مستقیم میره پاکستان! راستی ارودگاه‌های پاکستانو دیدی؟ اونجا رو که ببینی می فهمی ایران بهشته! (820497) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۷:۲۶:۴۶
سياست خارجي امون غلطه كه با همه كشورها مشكل داريم، يكي دوتا هم نيستن (820554) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۷ ۱۹:۱۴:۲۵
به وحدانیت قسم اگر تمام این دارائیهای مملکت که خرج این کشورهای پاپتی کردید نصفش را خرج مملکت وملت خودمان مخصوصا" جوانانمان میکردید تا کمر برای شما خم میشدند وهمیشه برای خدمتگزاری آماده بودند و دیگر تو مملکتمان اینقدر فساد وناامنی نبود درست که اینها هم مسلمانند اما هیچ ملتی مثل مردم خودمان قدرشناس نیستند (820703) (moderator102)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۰:۱۴:۴۵
ببخشید ... وقتی که یک عده بساط فتنه رو راه انداختن و خیمه های امام حسین رو آتش زدن و شعار نه غزه نه لبنان سر دادن، همه دنیا فکر کردن که ایران کلا همینه... اما همه میدونیم که واقعیت چیه.. اینکه یک عده یک کاری بکنن رو نمیشه به تمام یک کشور نسبت داد.. همین الانش هم اگه شما برید اروپا، افغانیها بیشتر از ایرانیها از طرف دولت های اروپایی استقبال میشن. میدونید چرا؟ چون مردم آرامی هستند و کاری.. میدونید چرا؟ چون فقط شیعه های افغانی به اروپا میرن و سنی هاشون به کشورهای عربی مهاجرت میکنن.
شما کل افغانستان رو یکی میبیند.. و این درست نیست.
حتی شیعه های افغانی هم مختلف هستند.
همونطور که تمام مردم ایران یکدست نیستند. شمال و جنوبش، شرق و غربش حتی مردم یک شهر هم یکدست نیستند.
همین تهران، شمالش یه جور، جنوبش یه جور، شرق و غربش هم باهم فرق میکنند
منصف باشید .. (821101) (moderator102)
 
هوشنگ
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۰:۳۷:۰۶
دلیلی ندارد افغانها از ما طلبکار باشند که داخل ایران بمانند یا بیایند.ما مردم دیگه نمی خواهیم افغانها داخل ایران باشند .پرونده سی وپنج ساله افغانها در ایران سیاه است و فقط به نفع یک عده سود جوی مال مردم خور است که افغانها داخل ایران بمانند یا بیایند. لطفا سیاستمداران هم بخاطر اهداف سیاسیشان اظهار نظر موقتی ننمایند که بعدا وجدانشان پشیمان شود!!! (821123) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۲:۳۱:۱۰
مسولان ایران دیدید به هرکسی غیر از هموطنتان پناه دادید شاخی شد در چشمتان هیچکجا ایران و هیچکس ایرانی نمیشود قدر دان باشید و پول ملت را برای ملت ایران خرج کنید (821201) (moderator19)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۰۸:۰۵:۱۵
ایرانی ها هیچوقت از فرط محبت به افغانها پناه ندادند. مجبور شدیم آنها را بپذیریم و خیلی هم میزبان خوبی نبودیم. اگر هم این طور بوده بر اساس فرهنگ ایران نباید منت بر گردن میهمان بگذاریم. آنها هم در این کشور خوشگذرانی نکرده اند. از پر کارترین ساکنین ایران بوده اند و خیلی به ایران خدمت کردند. (821288) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۱:۲۹:۱۲
یک بررسی علمی از جانب مسئولین مربوط همچون وزارت خارجه یا مجلس بشود که معلوم شود چراافغانها اینقدر از ایران طلبکارند؟
حدود صد سال پیش انگلیس افغانستان را از ایران جداکرد و انها با بی غیرتی پذیرفتند وحتی الان که میتوانند انتخاب کنند حاضر نیستند استانهای قدیم یک کشور متحد را به سرزمین اصلی میهنشان الحاق کنند در زمان مشگلاتی که داشتند مردم و دولت ایران همواره کمک کردند و در مقابل برخی از انها جنایاتی هولناک رادرکشور رقم زدند و هنگام اجرای حکم در مورد مجرمین افغان ان بخشی از افغانها که جرم نکرده بودند هم به نفع مجرمین موضع گرفتند اگردرامدی که افغانها از ایران داشته اند را با درامد افغانها در خود افغانستان یا پاکستان مقایسه شود خیلی باید ممنون دار این مهمانوازی ایرانیان باشند ایرانیانی که انها بهشون پشت کردند و حاضر نیستنددر قالب یک کشور متحد به سرزمین ایران بازگردند (821594) (moderator19)
 
نادر
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۰:۰۳:۳۱
با این جمله ات موافقم که یک عده نادان بجای اینکه عمل مجرمانه ی هموطن خود را تقبیح کنند به دفاع از او می پردازند بدون اینکه درک کند که عمل مجرمانه ی آن فرد یا گروه چه ضربه ی بزرگی به آن جماعت وارد می کند و آبروی یک ملت گاهی به خاطر عمل یک مجرم نادان زیر سوال میرود .پس اگر آنها عاقل باشند خود در صدد مجازات آن مجرم یا جنایتکار بر میایند نه اینکه از او دفاع کنند (822333) (moderator102)
 
حمید
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۳۲:۳۴
یکی از مشکل های افغانستان همین دمکراسی است که امریکا اورده هرکی بلند میشه یه چیز می گه خوب؛ مخالف , موافق همه حرف خوشون می زنند؛و متاسفانه اینکه یه ادم یه حرف بزنه مثل ایران جرم حساب نمی شه؛ انشالله و تعالی که قانونی بگذارند تا هرکسی هرجی دلش خواست نگه و اگر گفت دارش بزنند تا عبرتی بشه برای دیگران که می خواهند حرف خود را بزنند (825285) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۴۳:۰۰
موافقم باید بررسی شود چون میزان توهین سایت ها و رسانه های افغانی به ایران خیلی خیلی بالا است . تحمل این توهین ها برای ما دردناک است
من نمی دانم چرا امریکا که غیر نطامی ها را در افغانستان می کشد و به جنازه افغانها توهین می کند مورد توهین افغانها قرار نمی گیرد؟؟؟؟؟؟ (822564) (moderator102)
 
يك هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۴:۰۳:۱۷
تا زماني كه در افغانستان جنگ داخلي بود و دولت مقفتدري نداشتند حضور آوارگان افغاني در ايران توجيه داشت . ولي در حال حاضر با وجود دولت در افغانستان حضور اتباع افغاني با كارت تردد و حتي تعداد زيادي بصورت غير مجاز توجيه پذير نيست و لازم است براي ساماندهي اين اوضاع صرفا" اتباع افغاني با گذر نامه آنهم بصورت كنترل شده و نياز كشور وارد ايران شوند تا شاهد اينهمه تبعات حضور غير مجاز آنها نباشيم (821878) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۰۴:۰۰
این موضوع یک بحث "سیاسی" نیست. لطفا آنرا سیاسی نکنید.

"خسارات وارده" به کشور در اثر وجود این همه افغانی اگر درست برآورد شود "کمتر از جنگ با عراق" نیست.

افغانها "باید در کوتاه ترین زمان ممکن" از ایران اخراج و یا در اردوگاه هایی در لب مرز اسکان داده شوند و از تردد انها به داخل کشور به طور جدی خودداری شود.


اگر قرار است ایران ساخته شود باید به "دست ایرانی" ساخته شود.
کارگر افغانی بهتر است کشور خود را بسازد.

لازم به ذکر است خروج افغانها از کشور باعث خواهد شد تا "حق کارگر ایرانی" توسط کارفرمای طماع ایرانی که تعداد آنها نیز کم نیست، خورده نشود. (822394) (moderator102)
 
Netherlands
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۲۸:۴۷
دلیل برخورد نامناسب مردم با افغانی ها این است که افغانی ها بصورت میلیونی و یکباره وارد ایران شدند و بیشترشان وضع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مناسبی نداشتند و خود این باعث بروز مشکلات اجتماعی و امنیتی برای مردم ایران شد.
مقایسه این مورد با مهاجرت مردم ایران به کشورهای غربی اصلا درست نیست زیرا اولا بیشتر ایرانیان مهاجر به غرب وضع مالی یا تحصیلی خوبی داشتند و این مهاجرت هم به تدریج صورت گرفته.
مساله هم نژاد پرستی و چیز دیگری نیست زیرا همین ایرانیان با عراقی ها و یا هندی ها و پاکستانی ها به هیچ وجه برخورد بدی ندارند و مساله افغانی ها هم ورود میلیونی افغانها در مدت نسبتا کوتاه بود.
از آن سو باید دانست که افغانها هم مقصر نیستند، آنها از بد حادثه به ایران آمده اند و خود ایرانیها هم ممکن است روزی آواره افغانستان شود. اگرچه حالا که وضع افغانستان کمی بهتر شده، ولی به نظر من باید با برخورد مناسب تلاش کنیم که افغانی ها به کشورشان برگردند. برخورد نامناسب با افغانی ها علاوه بر آنکه از نظر اخلاقی درست نیست باعث می شود که نتوانیم روابط خوبی با همسایه نزدیکمان داشته باشیم. (822429) (moderator102)
 
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۲۶:۳۲
دلیل برخورد نامناسب مردم با افغانی ها خودشون هستند؛ ایران تنها کشوری نیست که یک باره میلیونی مهاجر میگره؛ بعد ش ام برخورد بد با افغانی قبل از زمان شاه در ایران مد بوده. یکی از مدل اش ها این جمله بود که بچه کوچکا می گفتنتد " بچه ساکت میشی یا بدم افغانی ببرتد" شما خودت فرض کن اگه بچه رو از اول این کلمه رو بش بگم اون طرف بزرگ بشه چی میشه. یه آنتی افغان درست حسابی (825282) (moderator19)
 
رییس
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۱:۱۲:۴۰
به نظر من یک افغانی خوب یک افغانی مرده است (822660) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۴:۵۶:۱۶
از الف متعجبم كه چطور اين كامنت رو منتشر كرده!! (825367) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۰۵:۲۸:۳۸
عاقبت رو دادن به نمک به حروم همینه دیگه (822780) (moderator102)
 
كاوه
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۱۶:۳۳:۴۶
برادر فكاهي خوبي بود (823269) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۱۹ ۲۰:۱۷:۲۵
اب هيرمند سرمايه ى طبيعي افغانستان است و ايران هم منابع نفت زيادي دارد ، ايران به اب نيار دارد و افغانستان به نفت ، اگر قرار باشد اب هيرمند نصف شود پس نفت ايران هم بايد نصف شود قراردادهاي كاغذي كه ايجاد حق نميكند . (823419) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۰:۲۶:۰۰
با وجود اینهمه جوان تحصیلکرده بیکار در کشورمان ماندن افغانها در این جا بیمورد می باشد ومسئولین بخاطر مصلحت اندیشی منافع کشور را فدای سیاست کرده اند (823852) (moderator102)
 
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۱:۲۰:۵۵
نترس عزیزم افغان ها در ایرن حق هیچ گونه کاری رو ندارد که نیاز به تحصیل داشته باشه. پس بیکاری جوان تحصیل کرده دلیلش جایی دیگست. کمی منطقی فکر کنیم (825278) (moderator19)
 
Russian Federation
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۱:۲۱:۲۱
من هم تو ایران بودم ولی عزت نداشتم الان در یک کشور کفر هستم با عزت با من رفتار می کنند (823956) (moderator102)
 
رزین
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۳:۱۵:۲۰
این دوستی که گفته 40 درصد جنایات مال افغانهاست از کجا اورده؟ ما که پیدا نکردیم. بعضا هم رسانه های ما کاسه داغتر از آش می شوند. تهمت نزن مسلمان.شما یه دفعه برین اردوگاه های مراقب را ببینید بعد رفتار رفعت امیز را می بینید؟؟؟ مأموران ما رفتار درستی با افغانها ندارن. مردم ما در همه جا اغلبا رفتار تحقیر آمیزی با این ها دارن. فقط یکبار برین ادارات کل اتباع استان ها و ببینید انوقت {همین تعداد عراقی هم هستند و از ما ایرانی ها آقاتر هستند در ایرا} و چون افغانها بی زبان هستند به راحتی حقوق اولیه شان پایمال می شه. سالیانه هر خانواده افغانی بیش از 2 ملیون مالیات به وزارت کشور و نیروی اتنظامی میدن. خبر ندارید چرا کامنت میذارید؟ من بیش ار 20سال با افغانها کار کرده ام و چنین مسایلی را ندیده ام. البته بعضا جنایاتی هم شده ولی کلیت نداره ما ایرانی ها در کشور های خارجی همین وضع را داریم. برین ترکیه و آذربایجان و ژاپن و بخصوص تایلند ... غیره ره ببینید. (824139) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۴:۵۶:۵۱
اگه اوضاع اقتصادی ایران همینجوری پیش بره تا یکی دو سال دیگه ما مجبوریم واسه کار کردن بریم افغانستان!!!!!!!!!!!!اونوقت میبینید همین برادرهای افغانی چه بلایی سرمون میارن (824331) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۰ ۱۶:۲۲:۲۴
بنده خدا! چرا بعضی قضایا را بزرگ می کنید. حضور تمام معترضین از 80 نفر تجاوز نمی کرده . شما چرا آن طرف قضیه را نمی بینید که صد ها افغانی در مراسم سالروز رحلت امام (رحمه الله علیه )شرکت کردند. شما چرا استقرای ناقص می کنید و همه را با یک چوب می زنید . این منصفانه نیست که شما با این کار وبامنت دادن به خاطر کارهای خوب تان همه زحمت های خود را بر باد می دهید. شما با این بزرگنمایی ها به آن 80 نفر و رسانه هایی مثل بی بی سی برای رسیدن به هدف شان کمک کرده اید. آن 80 نفر اصلا ارزش این همه حرف وحدیث را نداشتند.به راستی از شما یک پرسش دارم : چرا شما با این کارهای نسنجیده تان بین برادران افغانی و ایرانی تفرقه ایجاد می کنید و چرا با این کارهایتان روح حضرت امام آن بزگمرد تاریخ که رهبر ما افغان ها هم بودند را نا خشنود می کنید .و پرسشی دیگر آیا ایرانی های مقیم کشور های دیگر این همه حقارت ومنت را می بینند......المومنون اخوه (824538) (moderator102)
 
sasan
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۲:۰۱:۵۲
به نظرم نظرات کسی را که ادبیاتش در حدی است که "ضمینه" "زمینه"ٰ، "غذیه" را قضیه" و "افقان" را به جای "افغان" می نویسد و ... نباید زیاد جدی گرفت؛ آن هم دربار« فرهنگ!! ایرانی باشد یا نباشد. (825886) (moderator22)
 
France
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۰:۰۹:۲۷
مند خودم تا راهنمایی به فارسی درس خوندم و تا مستر به فرانسوی و اکسر اوقات پیش می یاد آدم اشتباه کنه در املا؛ ولی تفکر چیزی کاملا جداگانه است و بستگی به شناخت فرد داره. (830004) (moderator22)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۸:۱۹:۵۲
من کاری به مسایل سیاسی ندارم و کشوری ندارم اما با کارگر خای افغانی زیاد برخورد داشته ام.انصافا افغانی ها آدم های نمک نشناسی هستند. (826684) (moderator22)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۷:۲۹:۴۲
من به شخصه نسبت به اين فضل وبخشش كشورمان به افغانستان شرمنده ام.واقعا حاصل همه خوبي هاي ما به يك كشور فروپاشيده چه سودي براي كشور وملت ما داشته است؟حتي آمريكا هم اگر ازاين كشور برود،افغانستان كشوري بي ثبات همچنان خواهد ماند (829169) (moderator22)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.