نظر منتشر شده
۱۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 274512
چگونگی تشکیل هسته های توازن فرهنگی در نظام برنامه ریزی کشور
بخش فرهنگی الف،15 خرداد94
۹ سال از طرح گفتمان الگوی پیشرفت اسلامی در کشور -به مثابه گفتمان جایگزین توسعه غربی- می گذرد و باتوجه به گسترش نسبی گفتمان الگوی پیشرفت اسلامی در میان نخبگان و مسئولین به تدریج پرسشی در میان نخبگان در حال شکل گیری است و آن اینکه آیا می توان نسبتی میان برنامه ششم کشور و الگوی پیشرفت اسلامی تعریف نمود؟
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۰
چند نکته درباره چگونگی تشکیل هسته های توازن فرهنگی در نظام برنامه ریزی کشور

بسم الله الرحمن الرحیم

بیش از شصت سال است؛ که از اجرای اولین برنامه توسعه در ایران می گذرد و تا کنون بر اساس ادبیات توسعه غربی ۱۰ برنامه در کشور تدوین و اجرا شده است. اولین برنامه توسعه غربی در کشور در سال ۱۳۲۷ تدوین شده و اجرای آخرین برنامه تدوین شده در سال ۱۳۹۴ پایان می یابد.

همچنین از سوی دیگر ۹ سال از طرح گفتمان الگوی پیشرفت اسلامی در کشور -به مثابه گفتمان جایگزین توسعه غربی- می گذرد و باتوجه به گسترش نسبی گفتمان الگوی پیشرفت اسلامی در میان نخبگان و مسئولین به تدریج پرسشی در میان نخبگان در حال شکل گیری است و آن اینکه آیا می توان نسبتی میان برنامه ششم کشور و الگوی پیشرفت اسلامی تعریف نمود؟ طرح گسترده این پرسش و تلاش برای یافتن پاسخی در خور برای آن به معنای تثبیت شاخصه هائی همچون استقلال کشور, گسترش عدالت و تقویت نهاد حیاتی خانواده در طول سالهای اجرای برنامه ششم است.

همانطور که در گذشته اشاره شد؛ از منظر اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی عبور از توسعه گرائی در مقام برنامه ریزی وابسته به "تشکیل هسته های توازن فرهنگی در نظام برنامه ریزی کشور بر محور موضوعاتِ "تربیت اسلامی"،"پیش گیری از جرم"،" مقاوم سازی اقتصاد" و"ترجمه زدائی از علم"است. هسته های توازن، نظامی از کارگروه های دولتی و غیر دولتی هستند؛ که وظیفه اصلی آنها شناسائی و تبیین امور ناموزون با محورهای چهارگانه فوق است. برای تشخیص ناموزونی های مرتبط با محورهای گفته شده؛ اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی ۴ نظریه پیشنهاد داده است:

در این نقشه راه برای گسترش مسئله تربیت اسلامی در کشور و همسو کردن حساسیت های نظام برنامه ریزی با این مسئله مهم؛ "نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر نهادهای متکفل تربیت" پیشنهاد شده است. موضوع این نظریه تبیین جایگاه تأثیر گذار فضای حاکم بر نهاد های متکفل تربیت در شکل گیری تربیت اسلامی است. فضای حاکم بر نهادهای متکفل تربیت، به مجموعه عوامل موثر بر تربیت اسلامی اطلاق می شود؛ که اصلاح آنها از عهده نهاد خانواده خارج است. قوانین سخت گیرانه مربوط به اشتغال بانوان و کم توجهی به آموزشهای حیاتی مرتبط با نهاد خانواده در نظام آموزشی دو نمونه از این عوامل محسوب می شوند؛ که اصلاح آنها با همت حاکمیت امکان پذیر خواهد بود.

همچنین در این نقشه راه: برای گسترش وصف پیش گیری از جرم در جامعه، برنامه ریزی بر اساس "نظریه پیش گیری بنیادین اسلامی از جرم" پیشنهاد شده است. تبیین و به کار گیری این نظریه فضای تصمیم سازی کشور را نسبت به زمینه های ساختاری و غیر ساختاری پیدایش جرم حساس می کند و این موضوع باعث می شود تا تصمیمات در کشور بر اساس "شاخص پیش گیری بنیادین" به تدریج بهینه شوند. این نظریه ریشه تحقق جرائم را نگرش های غلط افراد می داند و به همین دلیل توصیه می کند تا تصمیمات مرتبط با اداره کشور به زیر ساخت های شکل گیری نگرش در افراد آسیب نرسانده و آنها را تقویت کند. موضوعاتی مانند "دوران تربیت"،"علم نافع"،"نفی سبیل"،"مسئله امامت" و... بخشی از زیرساخت های شکل گیری نگرش محسوب می شوند ؛ که نباید تصمیمات حاکمیت آنها را تخریب و تضعیف نماید. جایگاه حیاتی زیر ساخت های شکل گیری نگرشِ افراد در اداره جامعه در "نظریه پردازش موضوعات جهت ساز"(نظریه مادر الگوی پیشرفت اسلامی) تشریح شده است.

برای مقاوم سازی اقتصاد فعالیت های گسترده ای باید در دستور کار قرار گیرد؛ ولی با زاویه دید الگوی پیشرفت اسلامی، تفکیک تدریجی فرآیند تأمین سبد نیازهای خانوار از سازو کارهای توسعه گرای فعلی؛ اولویت دار ترین محور در مقاوم سازی اقتصاد محسوب میشود. به عبارت صحیح تر تقویت معیشت خانوار، پایه هرگونه برنامه ریزی در حوزه مقاوم سازی اقتصاد است و بر اساس مفاهیم اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی برای دستیابی به این هدف مهم باید از "نظریه بنگاه های وقف محور" استفاده کرد. بر اساس این نظریه و با توجه به بافتِ فعلی وقف، برنامه ریزی برای حذف هزینه مسکن از سبد نیازهای خانوار با استفاده از وقف مزیتی شگرف دارد . البته شگل گیری مدل های اولیه بنگاه های وقف محور، می تواند-در میان مدت- الهام بخشِ شکل گیری سرمایه به محوریت وقف گردد.

برای عبور از آفت ترجمه گرائی و تقلید در علم نیز تبیین و به کار گیری "نظریه بانک سؤالات جهت ساز"-از سوی این نقشه راه- توصیه شده است. مبنای این نظریه به کار گیری و استفاده از" الگوی نظام سازی اسلامی" برای شناسائی و تبیین سؤالات مرتبط با تشکیل دولت اسلامی ا ست. الگوی نظام سازی اسلامی در حکم روش برای مبنای هدایت نظامات ذهنی -به مثابه بنیان اداره دینی جامعه- محسوب می شود؛ که به کار گیری آن زمینه واقعی شدن سؤالات و موضوعات پایان نامه ها را فراهم می آورد. به عبارت دیگر یافتن پاسخ های تفصیلی برای سؤالات استخراج شده از این الگو -در قالب پایان نامه ها و پروره های تحقیقی- علاوه بر کاربردی تر کردن موضوعات پایان نامه ها، مسیر ترجمه زدائی از علم را عملیاتی تر و مسئله محور می کند.

لازم به ذکر است در تدوین بخش پیوست الگوی پیشرفت اسلامی در برنامه ششم کشور؛احکام و تکالیف به نوعی مولود نظریات فوق الذکر محسوب می شوند و با استفاده از این مزیت می توان ضرورت و چگونگی اجرای احکام بخش پیوست برنامه ششم را برای کارشناسان و مسئولان تبیین نمود. آسیب شناسی ها نشان می دهد که یکی از عوامل عدم اجرای احکام و تکالیف برنامه ای در طول سالهای گذشته فقدان نظریه مُبَیِّن برای احکام برنامه ای بوده است. انتهای پیام
کلمات کلیدی : هسته های توازن فرهنگی
 
محمود
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۱۳:۱۲:۵۳
الگوی پیشرفت اسلامی قبل از (حتی ) برنامه ریزی نیازمند داشتن سابقه غیر مبهم و تعاریف مشخص از ابزار و مفاهیم مورد گفتگو دارد بعنوان مثال چه کسی در این کشور تعریفی دقیقی از اقتصاد اسلامی دارد؟ چه کسی میتواند تعریف دقیقی ارائه دهد که بر سر آن سالها مناقشه نباشد!؟
چه کسی در ایران تعریفی درستی از بانکداری اسلامی دارد؟ بانکداری بدون ربا ؟!!!
بعد از 36 سال بانکداری بدون ربا در این مملکت تعریف و اجرا نشده و نمیشود!!
دانشکاه اسلامی چیست و چه مشخصاتی دارد؟ اسلامی شدن دانشگاهها .....
لابیرنت نامتناهی از تناقضات که حل نشد و چون راهی یافت نشد بدیهی است که بی سر و صدا به کناری نهاده شود.
در بحث حجاب و اجبار آن،و کتب و نشریات و ممیزی آنها و حد آزادی رسانه های جمعی و جمع آن با مبانی شریعت و نیز رعایت اصول دموکراسی و ده ها و صدها مورد دیگر............. نیز وضع به همین صورت است.
خلاصه مطلب اول باید سر کلاف رو پیدا کنیم بعد بخواهیم این نخ رو کشف و از آن استفاده کنیم. (2939281) (alef-13)
 
الگوی پیشرفت را درست بشناسیم
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۲۰:۵۸:۴۶
عجیب است که در دوران قیام ضد وال استریت و راهپیمائی های ضد اقدامات ریاضتی در اروپا با زهم شما قائل به کارآمدی توسعه هستید؟!!
توسعه با فروپاشی اخلاق و رندگی همراه است. (2940193) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۲۳:۳۲:۵۷
این نظریات از منظر دانش مدیریت و اقتصاد خیلی کلی و بدوی به نظر می رسند. ظاهرا بیشتر قوت فرهنگی دارند. باید به همه ابعاد پرداخت نه فقط بعد فرهنگ. (2940417) (alef-13)
 
ابا مهدی
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۲۱:۱۷:۲۱
در ایالت کالیفرنیا که مرکز دانشگاه های آمریکاست تعداد زندان ها از تعداد دانشگاه ها بیشتر است، چرا به اینجا رسیده اند؟!
چرا وضعیت اسف بار کشورهای توسعه یافته را از مردم مخفی می کنید؟؟
ما در کشورمان نیازمن نهضت بازخوانی ناکارآمدی ها توسعه هستیم. دوستان توسعه گرا با سرنوشت ملت ایران بازی نکنند. (2940213) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۰۱:۲۲:۴۰
وضعیت اسف بار در ایالت کالیفرنیا! !!!!!
والا ما الان نزدیک بیست ساله که تو همین ایالتی که شما نام بردید داریم زندگی میکنیم, نمیدونستیم اوضاعش آنقدر خرابه !!! برای اینکه خیالت را راحت کنم عزیز دانشگاه های کالیفرنیا, کوچیکشون نزدیک به پانزده هزار نفر جمعیت داره, دانشگاه مثل برکلی یا یو سی لی, بیش از پنجاه هزار نفر جمعیت داره. شما اگر کمی مطالعه کنید براحتی متوجه میشوید که تعداد دانشجویان در این ایالت به مراتب بیشتر از زندانیان است. ولی بیشتر خیالت را راحت کنم, در آمریکا انسان ها را به جرم ورشکستگی یا ندادن محریه زندانی نمی کنند. اگر کسی با قوه قضاییه بسیار محکم این کشور وارد زندان میشه جرم آن شخص واقعا جدی و برای جامعه خطرناک است. جرم سیاسی که اصلا هیچ وقت وجود نداشته و شما اگر یک بار بروید به دانشگاه برکلی, معنی ازادی بیان را متوجه میشوید.
زندگی در ایالت کالیفرنیا نه تنها آرزوی بسیاری از مردم جهان است بلکه آرزوی بسیاری از خود آمریکایی ها از ایالات دیگر نیز میباشد. به این دلیل ها
این ایالت در نوع آوری و حرف اول را در جهان میزند و خانه یکسری از بزرگترین ابر شرکت های جهان از جمله گوگل و اپل میباشد. بسیاری از بهترین های جهان از نظری علمی و ورزشی و فرهنگی در این ایالت زندگی میکنند. از نظر سطح رفاه مردم ... این ایالت دارای قوی ترین و اقتصاد در تمام ایالت های آمریکا است بطوری که به تنهایی اقتصاد هفتم جهان است با جمعیتی کمتر از نصف ایران. از نظر طبیعت امکانات و در جهان بی بدیل است. شما اگر مدتی دزمان شهر سان فرانسیسکو یا لوس آنجلس زندگی کنید معنای سخت کار کردن و خوش زندگی کردن را متوجه میشوید. براون آرزو میکنم روزی بیابید اینجا و از وضعیت اسف بار این سرزمین طلایی لذت ببرید! (2940561) (alef-13)
 
علی آقا
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۱۴:۲۰:۵۵
سلام
با تشکر از یادداشت های اخیر الف درباره اصلاح بیماری توسعه گرائی در نظام برنامه ریزی کشور:
پیشنهاد می کنم برای تبیین دوگانه توسعه غربی و پیشرفت اسلامی پررنگ تر به میدان بیائید
با تشکر (2939452) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۱۵:۴۹:۱۱
بیش از 35 نهاد که مسوولیت فرهنگی در این کشور دارند با بودجه سالانه چندهزار میلیارد تومانی چه کاری برای ارتقای فرهنگ دینی و اسلامی و باورهای دینی مردم داشته اند؟ چقدر از جوانان ما نسبت به مثلا 20 سال پیش نسبت به دین گرایش داشته اند یا طرد شده اند؟ این همه موسسات دینی و فرهنگی و مذهبی و حوزه علمیه و روحانی و ... چه کارکردی داشته اند؟ تا زمانی که ما یک اسیب شناسی جدی در این موارد نداشته باشیم و همچنان بترسیم یا خود را به خواب بزنیم ره به جایی نخواهیم برد بلکه وضعیت بدتر خواهد شد. (2939628) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۱۵:۵۰:۵۱
چرا نباید زبان انگلیسی از همان سال اول یا سوم دبستان تدریس شود؟ چرا حتی بسیاری از مدیران ارشد کشور ما به زبان انگلیسی مسلط نیستند؟ در خیلی از روابط تجاری و خواندن دستورالعملهای کار با ماشین آلات حساس و صنعتی و ... به علت آشنا نبودن با زبان انگلیسی هر ساله خسارتهای فراوان اقتصادی به کشور از جهات مختلف وارد می شود ولی به چشم نمی آید و حساسیت کسی را برنمی انگیزد. (2939633) (alef-13)
 
طلبه
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۱۶:۰۵:۵۸
چرا دولت تا این حدّ بر عدم توازن‌های اقتصادی تأکید می‌کند؟ آیا این تأکید به این معنا نیست که اقتصاد را هدف قرار داده و در پی این هستند که دیگر بخش‌ها را با اقتصاد هماهنگ کنند؟ آیا الگوی بهبود مستمرّ فضای کسب و کار -که در فضای فعلی مطرح است- به همین معنا نیست؟ اگر این طور است و آنها در پی هماهنگی تمام بخش‌ها حول اقتصاد بوده و اقتصاد را هدف قرار داده‌اند؛ این مخالف قانون اساسی نیست؟ آیا قانون اساسی نمی‌گوید که اقتصاد هدف نبوده و وسیله است؟ پس چرا دولت توسعه‌گرای فعلی تمام بخش‌ها حتّی وزارت خارجه و سیاست خارجه را حول اقتصاد تنظیم می‌کند؟ چرا برای رفع تحریم و بهبود شرائط اقتصادی حاضر به انجام هر گونه عملی حتّی پذیرش پروتکل الحاقی می‌شود؟ علاوه بر مخالفت با قانون اساسی آیا تأکید بیش از حدّ بر عدم توازن‌های اقتصادی و غفلت از دیگر عدم توازن‌ها، خود موجب عدم توازن و عدم تعادل نمی‌شود؟ دولتی که به دنبال رفع عدم توازن‌هاست چرا کاری می‌کند که موجب افزایش عدم توازن‌ می‌شود؟ (2939674) (alef-13)
 
فرد
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۱۸:۱۳:۳۳
خوب است نگاهی به برنامه‌ی پنجم توسعه بیندازیم. از مجموع 235 حکم این برنامه حدود 107 مورد از این احکام به صورت مستقیم ذیل بخش اقتصاد قرار داده شده است. یعنی تقریباً نیمی از احکام برنامه‌ی پنجم.
برخی از احکام دیگر نیز به بخش اقتصاد مربوط می‌شوند. در مقابل احکامی که ذیل بخش فرهنگ قرار دارد تنها 14 حکم است که هیچ کدام از آنها نیزبه دلیل نبود نظریّه‌ی حاکم اجرا نشدند.
این وضعیّت بسیار ناگوار برنامه‌ی پنجم توسعه است. بی‌توجّهی محض به احکام برنامه‌ی فرهنگی و توجّه بیش از حدّ بر روی بخش اقتصاد کشور. گویا کشور بخشی غیر از اقتصاد ندارد. بخش‌های دیگر نیز اگر احکام برنامه دارند برای پشتیبانی بخش اقتصاد است. یعنی فرهنگ هم پیشتیبان اقتصاد است. آموزش و پرورش نیز همینطور و باقی بخش‌ها.
اگر برنامه‌ی ششم هم به همین نحو تدوین شود فاجعه رخ خواهد داد. (2939919) (alef-13)
 
فاطمی
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۱۹:۲۹:۱۶
سلام با تشکر از یادداشت پر محتوا. به نظر میرسد که قبل از اینکار نیاز باشد نمایندگان مجلس خود به خوبی تعارض بین توسعه غربی وپیشرفت اسلامی را متوجه شوند.زیرا اگر این امر در نهادهای تصمیم ساز کشور صورت نگیرد,دوباره باید شاهد تصویب قوانینی باشیم که مستقیم ویا غیر مستقیم کشور را به سمت توسعه پیش ببرند.هنچنین نیاز است که نمایندگان محترم اصول پیشرفت اسلامی را به خوبی دانسته تا در نقد دولت یا استیضاح وزرا و نقد برنامه ششم توسعه, به این وسیله عمل کنند. (2940050) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۲۳:۴۴:۳۲
«الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی در کشور» یک شعار است. زیرا:
منظور از پیشرفت چیست؟ اگر منظور پیشرفت علمی است، هیچ الگویی وجود ندارد. اگر منظور پیشرفت اخلاقی و فرهنگی است، طبیعی است که منابع زیادی داریم، اما فقط در باره آنها شعار داده ایم و تا کنون عملی مشاهده نشده است. ضمن اینکه نمی توان از تجربه پیشرفتهای اخلاقی و فرهنگی سایر ملل غافل بود و آنها را نادیده گرفت. (2940438) (alef-13)
 
حبيب
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۰۰:۰۵:۴۵
متاسفانه مشكل اول اين الگو اينست كه مردم عادي در ايجاد آن هيچ نقشي نداشته اند و بنابراين در به ثمر رسيدن آن نيز هيچ كمكي نخواهند كرد، ثانيا نكته اي كه اين الگو را از اساس زبر سوال ميبرد و رهير انقلاب نيز آنرا متذكر نشده اند آنست كه اساسا ما در اسلام چيزي بنام پيشرفت نداريم، پيشرفت يعني حركت رو به جلو و توسعه، همانند هواپيمايي كه روي باند حركت ميكنند و به جلو ميرود و نهايتا هم به ديوار باند كوبيده ميشود ، آنچه در اسلام داريم " رشد" است يعني حركت به سمت بالا كه " قد تبين الرشد من الغي" يعني توسعه اي كه در جهت رضاي خدا باشد، با اين ديد تعريف ما از مدرسه، دانشگاه، بانك و ... همه عوض ميشود، (2940462) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۱۷:۴۰:۰۱
اوّلاً که اشکال شما به مردمی‌نبودن الگوی پیشرفت اسلامی بر توسعه‌ی غربی نیز وارد است. بر فرض اینکه مردم عادّی نقشی در الگوی پیشرفت اسلامی ایفا نمی‌کنند، این اشکال به توسعه‌ی غربی نیز وارد است. امّا الگوی پیشرفت اسلامی اینطور نیست. اصلاً تولید و طرّاحی الگوی پیشرفت اسلامی نیاز به عزم ملّی دارد و رهبر انقلاب نیز در سخنان خود در جمع اعضای شورای عالی طرّاحی الگو فرمودند: لازمه‌ی تحقق الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان‌سازی آن در جامعه است. الگو باید مردمی باشد.
ثانیاً خوب است نگاهی به کلمات رهبر انقلاب در باب الگوی پیشرفت اسلامی بیندازید. منظور رهبر انقلاب اسلامی از پیشرفت آنچه شما گفتید نبود. ایشان در صحبت‌های خودشان بر این نکته تأکید دارند که باید مراد خود را از پیشرفت مشخّص کنیم و خود ایشان نیز بر این نکته تأکید داشتند که ما از کلمه‌ی توسعه استفاده نمی‌کنیم چراکه بار معنایی خاصّ خود را دارد. توسعه همان چیزی‌ست که شما از پیشرفت گفتید. توسعه یعنی حرکت رو به جلو به هر قیمتی.
ایشان در نخستین نشست اندیشه‌ی راهبردی می‌فرمایند: آنچه که من میخواهم اضافه کنم، این است که اولاً کلمه‌ی پیشرفت را ما با دقت انتخاب کردیم؛ تعمداً نخواستیم کلمه‌ی توسعه را به کار ببریم. علت این است که کلمه‌ی توسعه، یک بار ارزشی و معنائی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتاده‌ی متعارف جهانی را که معنای خاصی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعه‌ی کار خودمان بکنیم. ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه میکنیم؛ این مفهوم عبارت است از پیشرفت.
.....آنچه که باز من اینجا اضافه میکنم، این است که عرصه‌های این پیشرفت را به طور کلی بایستی مشخص کنیم. چهار عرصه‌ی اساسی وجود دارد، که عرصه‌ی زندگی - که شامل عدالت و امنیت و حکومت و رفاه و این چیزها میشود - یکی از این چهار عرصه است. در درجه‌ی اول، پیشرفت در عرصه‌ی فکر است.
.... عرصه‌ی دوم - که اهمیتش کمتر از عرصه‌ی اول است - عرصه‌ی علم است. در علم باید ما پیشرفت کنیم
....عرصه‌ی سوم، عرصه‌ی زندگی است، که قبلاً عرض کردیم. همه‌ی چیزهائی که در زندگی یک جامعه به عنوان مسائل اساسی و خطوط اساسی مطرح است، در همین عنوان عرصه‌ی زندگی میگنجد؛ مثل امنیت، مثل عدالت، مثل رفاه، مثل استقلال، مثل عزت ملی، مثل آزادی، مثل تعاون، مثل حکومت.
.... عرصه‌ی چهارم - که از همه‌ی اینها مهمتر است و روح همه‌ی اینهاست - پیشرفت در عرصه‌ی معنویت است.
سوّماً رشد یکی از شاخصه‌های اصلی پیشرفت اسلامی‌ست (2942467) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۰۰:۳۴:۴۹
تا زمانی که تنوع فرهنگی رو تهاجم فرهنگی فهم میکنیم وضعیت همینه که هست.
اکثر کشورها بودجه تصویب میکنن برای گسترش تنوع فرهنگی جامعشون که به غنای فرهنگیشون کمک میکنه. یعنی بودجه میذارن که بهشون تهاجم فرهنگی بشه ولی ما دور خودمون حصار کشیدیم و از هر چیزی غیر خودمون وحشت داریم. (2940513) (alef-13)
 
از دوستان
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۰۸:۱۱:۰۴
فکر نمی کنم با طرح صوری چند عنوان به نام نظریه بومی پیشرفت اسلامی ایرانی بشود به پیشرفت دست یافت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پیشرفت و توسعه در غرب حاصل دو سه قرن تکاپو، هزینه بسیار و تلاش و همت زیاد بوده است با این حال این پیشرفت مورد نقد و انتقاد قرار گرفته است....پچطور ما که هیچ هزینه ای برای توسعه و پیشرفت کشورمان نداده ایم و همیشه رایگان از پول بادآورده نفت خورده ایم توقع پیشرفت و توسعه در عرض کمتر از 6 سال داریم...؟؟؟!!!!!!!!!!!
توسعه و پیشرفت هدف نیست بلکه مسیر و راه است این راه یعنی من مسلمان به حلال و حرام اعتقاد داشته باشم، علم و آگاهی کسب کنم، اعتماد به نفس داشته و از تلاش و کوشش دست بر ندارم
اینها میشوند اصول و نظریه پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نه در هوای واهییات حرف زدن و بدون درنظر گرفتن میدان و عمل، حرف زدن.....
این یک مسئله ساده است، پیشرفت در اسلام، پیشرفت در اخلاق و انسانیت و آزادگی است و این اگر تحقق یافت ما به پیشرفت اقتصادی، صنعتی، سیاسی و فرهنگی خواهیم رسید برعکس پیشرفت در غرب که تنها در صنعت و اقتصاد خلاصه شده بود و حتی آنها نیز در همین اواخر فهمیده اند که اصل و اساس پیشرفت در پیشرفت اخلاق و عدالت و آزادی است چزی که اسلام ما هزاران سال پیش گفته، اما کو گوش شنوا و آدم عملگر............... (2940738) (alef-13)
 
نگران
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۱۱:۱۵:۱۱
نظام علمی کشور در حال حاضر دچار آفت ترجمه گرایی ست. یعنی مقالات تهیه شده در دانشگاه ها کپی برداری شده از غربی ها هستند. چه معنایی دارد که نظریه ی ارائه شده برای ایالات متحده یا آلمان را عینا کپی کرده و در نظام برنامه ریزی کشور پیشنهاد دهیم. آیا شرائط ایران با این انقلاب اسلامی با شرائط آلمان یکی ست که کپی برداری کنیم؟ مشکل دیگر پایان نامه ها کلی گویی ست.
برای حل این دو مشکل باید نشان دهیم که نظریات غربی و ترجمه شده پاسخگوی نیازهای انقلاب اسلامی نیستند. (2941199) (alef-13)
 
عادل
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۲۳:۴۱:۵۱
الگوی پیشرفت سابقه 9 ساله داره
توجه به این موضوع خود نشان از اهمیت بحث الگو دارد
برنامه های توسعه کشور تقریبا 10 تایی شده و الان در شرف یازدهمی هستیم
برنامه ششم نشانه های اسلامی بودن را باید در خود داشته باشد.
حال نسبت این دو در مقام برنامه ریزی کشور چیست؟
بالاخره چه زمانی می خواهیم اسلام را در مقام برنامه ریزی کشور ببینیم؟
حالا تازه با بالا آمدن سطح کار کارشناسی مشخص می شود که توسعه غربی هیچ هدایتی برای بشر امروز به همراه ندارد
توسعه غربی هیچ پاسخ مناسبی برای شاخص هایی مانند گسترش عدالت اجتماعی، تحکیم نهاد خانواده و مسائل بسیاری از این دست چه پاسخی می دهد؟ می توان ادعا کردن هیچ پاسخ مناسبی به این مسائل ندارد. (2943239) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۱۲:۲۷:۴۰
سیستم فعلی اقتصاد کشور برای تجمیع سرمایه‌ی بخش تولید بانک‌ها را تأسیس کرده است. کاری که ساختار بانکی برای تجمیع سرمایه‌داری انجام می‌دهد تحریک حرص مردم با دادن سود بیشتر به آنهاست. یعنی کاری ضدّ اسلامی انجام می‌دهد تحریک حرص.
سیستم اقتصاد غربی مطابق گفته آدام اسمیت عمل می‌کند. او معتقد بود که راهکار تجمیع سرمایه تحریک حرص مردم است و راهی جز این وجود ندارد.
مردم نیز به خیال اینکه سودی از بانک دریافت می‌کنند سرمایه‌ی خود را به بانک می‌سپارند؛ امّا غافل از اینکه تولید کننده سودی که به مردم پرداخت شده است، سود خود بانک و سود خود تولید کننده را بر روی کالا اضافه می‌کند. یعنی تولید کالای گران.
سیستم اقتصاد فعلی از چنین وضعیّتی برخوردار است. علاوه بر تحریک حرص کالای گران قیمت نیز تولید می‌کند.
باید سیستمی برای تجمیع سرمایه پیشنهاد کنیم که مبتنی بر تحریک حرص مادّی نباشد و کالای ارزان نیز تولید کند. (2950868) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.