نظر منتشر شده
۱۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 242977
بانک مرکزی:
رشد اقتصادی کشور در بهار به ۴.۶ درصد رسید
بخش اقتصادی الف، 3 مهر 93
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۴
بانک مرکزی اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور در فصل اول سال ۹۳ به ۴.۶ درصد رسید.

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی گزارش داد، بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حسابهای اقتصادی این بانک،تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمتهای ثابت سال ۱۳۸۳ در فصل اول سال ۱۳۹۳ به ۴۸۰۴۹۱ میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه فصل اول سال ۱۳۹۲ به میزان ۴.۶ درصد رشد نشان می دهد .

لازم به ذکر است که تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال ۱۳۹۲ نسبت به رقم مشابه سال ۱۳۹۱، معادل ۴.۱ درصد کاهش یافته بود. بر این اساس می توان گفت که اقتصاد ایران پس از یک دوره رکود طولانی، در فصل اول سال ۱۳۹۳ بهبود معنی داری را تجربه نموده است. در بررسی رشد ارزش افزوده بخشهای مختلف این نکته حائز اهمیت است که تمامی گروههای عمده اقتصادی (اعم از کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات) در سه ماهه اول سال جاری از رشد مثبت برخوردار بوده اند. این در حالی است که در فصل اول سال ۱۳۹۲، به جز گروه کشاورزی، سایر گروه های عمده با رشد منفی ارزش افزوده مواجه بودند.

لازم به ذکر است حسب روال معمول داده ها و اطلاعات مورد نیاز جهت محاسبه رشد اقتصادی از منابع آماری رسمی مربوطه از قبیل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت، طرح آماری کارگاه های بزرگ صنعتی (اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی)، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وزارت نیرو و طرح آماری فعالیتهای بخش ساختمانی (اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی) دریافت گردیده است.

همچنین در گروه خدمات نیز متناسب باهر یک از فعالیتها، از منابع آماری و شاخصهای قیمت مرتبط با موضوع استفاده شده است. همانگونه که اشاره گردید، اطلاعات رشد ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی حاکی از آغاز روند بهبودو رونق نسبی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل می باشد.

بررسی سهم فعالیتهای مختلف اقتصادی در رشد تولیدناخالص داخلی نشان می دهد که ارزش افزوده زیرگروه "صنعت" و "بازرگانی، رستوران و هتلداری" به ترتیب با سهمی معادل ۱.۵ و ۱ واحد درصد، نقش عمده ای (۲.۵ واحد درصد) را در رشد ۴.۶ درصدی تولید ناخالص داخلی به قیمتهای ثابت سال ۱۳۸۳ در فصل اول سال ۱۳۹۳ ایفا نموده اند.

لازم به ذکر است، شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی (که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش می دهد) در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳ نسبت به رقم مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. در میان ۲۲ گروه عمده صنعتی، شاخص ۱۳ گروه که در مجموع ۸۷ درصد از وزن شاخص را به خود اختصاص می دهند، در فصل اول سال ۱۳۹۳ نسبت به فصل اول سال ۱۳۹۲ رشد مثبت داشته اند.

نگاهی به ارقام اجزای هزینه نهایی (طرف تقاضای اقتصاد) به قیمتهای ثابت سال ۱۳۸۳ در فصل اول سال ۱۳۹۳ نیز نشان میدهد که اقلام مصرف خصوصی، مصرف دولتی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، صادرات و واردات کالاها و خدمات به ترتیب از رشدهایی معادل ۲.۵ ،۵.۷ ،۸.۳ ،۶.۱ و ۴.۳ درصد برخوردار بوده اند که در سازگاری با تحولات بخش عرضه اقتصاد قرار دارند.

نکته لازم به ذکر آن است که در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص واقعی، در فصل اول سال ۱۳۹۳ بخش ماشین آلات با ۱۷.۷ درصد رشد مواجه بوده است؛ در حالی که بخش ساختمان در این فصل رشد ۱.۱- درصدی را تجربه نموده است.

عمده ترین منابع آماری به منظور محاسبه اقلام هزینه ناخالص داخلی را منابعی نظیر طرح آماری بودجه خانوار در مناطق شهری ایران (اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی)، پرداختیهای خزانه داری کل کشور (وزارت امور اقتصادی و دارایی)، آمار صادرات و واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران و آمار تراز پرداختهای خارجی کشور (بانک مرکزی) تشکیل می دهند.

لازم است به این نکته توجه گردد که اقتصاد ایران در طول ۲ سال گذشته با نرخ رشد منفی مستمر مواجه بوده است. لذا رشد مثبت ایجاد شده که جای خوشحالی و امیدواری دارد، علاوه بر دلالت بر شروع دوره رونق نسبی، بدین معنی است که اقتصاد ایران مسیر بهبود و بازیابی توان از دست رفته خویش را می پیماید. مقایسه ارقام تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (۱۳۸۳=۱۰۰) در فصل اول سالهای ۹۱ ( ۴۷۸۷۳۹میلیارد ریال)، ۱۳۹۲ (۴۵۹۲۵۲ میلیارد ریال) و ۹۳ (۴۸۰۴۹۱ میلیارد ریال) نشان می دهند که در فصل اول سال ۱۳۹۳ تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه (۱۳۸۳=۱۰۰) توانسته است افت صورت گرفته طی دو سال اخیر را جبران نماید.

ضمناً مقایسه آمار تولید ناخالص داخلی بدون نفت (به قیمت پایه ۱۳۸۳=۱۰۰) نشان می دهد تولید ناخالص داخلی بدون نفت که از ۴۱۵۴۳۸ میلیارد ریال در سه ماهه اول سال ۱۳۹۱ به ۴۰۹۸۱۱ میلیارد ریال در سه ماهه اول سال ۱۳۹۲ کاهش یافته بود، در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳ به ۴۲۸۰۱۴ میلیارد ریال افزایش یافته که در مقایسه با رقم مشابه در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۱ به ترتیب ۴.۴ و ۳ درصد افزایش نشان می دهد. لذا میتوان گفت که بخش غیرنفتی اقتصاد از بهبود بیشتری برخوردار گردیده و سهم بخش غیرنفتی اقتصاد افزایش یافته است.

در عین حال باید توجه داشت که علیرغم رشد ۴.۶ درصدی تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال ۱۳۹۳ نسبت به رقم مشابه سال قبل و ورود اقتصاد کشور به مرحله رونق اقتصادی، سطح تولید در فصل اول سال ۱۳۹۳ به میزان ۸.۷ درصد پایینتر از رقم مشابه در فصل اول سال ۱۳۹۰ بوده و کماکان ظرفیت فعال نشده (خالی) قابل توجهی در اقتصاد وجود دارد.

با این وجود، شروع رشد مثبت اقتصادی در کنار کاهش قابل ملاحظه تورم نشان می دهد که اقتصاد ایران طی یک سال گذشته در جهت صحیح گام برداشته است و این امیدواری وجود دارد که با استمرار سیاستهایصحیح و ثبات بخش اقتصادی و بهبود فضای کلی اقتصاد و کسب و کار، شاهد تداوم و تقویت این روند و بهبود هر چه بیشتر عملکرد فعالیتهای اقتصاد کشور باشیم.
 
زاهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۹:۳۶:۴۹
نوبخت و طیب نیا که گفته بودند مرکز آمار گغته نیم درصد بوده (2390327) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۴۵:۲۹
حالا باز بهانه شروع شد الان زمینه برای مقالات شما که گفتین نیم این میگه 4 شروع میشه دیگه نمیگن که افرین 4 درصد عالیه ... (2390428) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۰۵:۰۴
آقای روحانی که با تکیه به تعریف اقتصاد مدرن از مثبت بودن نیم درصدی رشد اقتصادی نتیجه گرفته بودند که کشور از رکود عبور کرده باید این را هم قبول داشته باشند که ٔبر اساس همین اقتصاد مدرن، امکان رسیدین اقتصادی کشوری از منفی‌ ۶ درصد به مثبت ۴ درصد در طول یکسال نزدیک به محال است الا اینکه آمار اشتباه باشد ، یا آمار منفی‌ اشتباه بوده یا این آمار و فقط برای خوشایند مسئولان داده شده باشد. (2390473) (alef-1)
 
معززی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۲۱:۰۷
اصلن بگو رشد اقتصادی 1000.اول و آخرش من و شما و سایر مردم باید بریم مایحتاج بخریم که می بینیم گرونه و گرون شده و حقوقمون تکون نخورده.شرکتها هم که بیرونمون کردن یا می کنن.منبع درآمدی هم نیست.

رشد اقتصادی رو قدرت خرید مردم و رونق بازار( که باز هم حضور مردم واسه خریده ) تعیین می کنه. (2390621) (alef-1)
 
امین
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۴۰:۵۴
برادر گرامی
به نظر میرسه، همونطور که متن هم اشاره داره بخش عمده ای از این عملکرد موفق مربوط به بخشی از اقتصاد می باشد که در سال های اخیر غیرفعال شده بودند و با اصلاح سیاستها و رویه ها به تولید مجدد بازگشته اند. این درست همون اتفاقیه که در دوران رکود بزرگ آمریکا رخداد و فکر نمی کنم عجیب باشه (2390670) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۵:۴۷:۴۰
با تشکر از دولت برای خروج از رشد منی
می دونید داستان چیه ؟ ۳٪ یک میلیون می شود چقدر ؟ 30 هزار ! اما ۳٪ ۱۰۰ چقدر است ؟ ۳ !!
این حکایت رشد عجیب اقتصادی ایران است !‌انقدر پایین رفته که حتی ۳-۴ ممکن است در قیاس با رشد اقتصادی امریکا یا چین عجیب به نظر برسد اما به خاطر وضع پیش امده و فلاکت در اقتصاد امکان پذیر است ! (2391137) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۶:۱۶:۱۰
من اقتصاد مدرن نمیدونم نظر شما چیه که احتمالا منظورتان از اقتصاد مدرن اقتصاد دکتر کوچک زاده و دکتر دهنمکی رو میفرمایید
اما طبق اقتصاد غیر مدرن و ساده ای که توی دانشگاه درس میدن حتی یک مدل ساده سولو و رمزی نشان میده که کاهش شدید سرمایه اگه توی یک دوره رخ بده در صورت برداشته شدن محدودیت اقتصاد سریع به رشدی بالاتر از رشد بلند مدت پرش میکنه و به تدریج به سمت رشد بلند مدت حرکت میکنه (2391207) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۵ ۲۲:۰۶:۱۲
یعنی طبق نظر شما الان ما با رشد شدید سرمایه روبرو شده ایم ؟؟ کدام آمار می که در این یک ساله در ایران رشد سرمایه گداری داشته ایم تا این اقتصاد شما درست بیاد (2395151) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۵ ۲۲:۰۹:۴۴
با این حساب دیگر دولت باید طرح خروج از رکود را پس بگیرد واقعا که دروغ شاخ و دم ندارد می پویند از رکود درآمدیم و از آن طرف خزانه را خالی می دانستند خوب یکی بگوید اگر رشد با سرمایه گذاری محقق میشود این سرمایه گداری از کجا آمدهاست؟؟ (2395159) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۰۰:۰۳:۰۸
عاخه من چی بگم؟ برادر من منفی 6 بعلاوه 4 میشه منفی 2. تو متن هم بخونی نوشته که رشد 4 درصدی ننوشته به 4 درصد رسیدیم که. ریاضی 1 راهنماییه بخدا (2391976) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۲۰:۱۹
برادر جان، موضوع بهانه جویی سهم خواه ها همواره وجود داشته.
اما واقعا کلاهمون را قاضی کنیم.

سال 92 صاحبخانه 12 درصد کرایه خانه ام را بالا برد و امسال 20 درصد
سوخت 70 درصد افزایش داشته
لبنیات و ارزاق را نمی دانم دقیق اما بسیار گرانتر از سال 92
شهریه مدارس و دانشگاه هم به همین ترتیب
شاخص بورس هم که دماسنج اقتصادی وحشتناک سقوط کرده

حالا این رشد (هرچند درصدی اقتصاد) عملا کجا حس میشه؟ اگر فقط روی کاغذهای بانک مرکزی هست قاب کنند و بگذارند روی تاقچه دل خوش کند.

من بهانه نمی گیرم اما رشد قدرت جیبم را با این آمار می سنجم و نمی توانم باورش کنم. (2390501) (alef-1)
 
آرزومند
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۲۶:۰۸
20 درصد و هفتاد درصدی که گفتی نشون می ده "رشد" داشتیم.
چون بحثی هم که هست بحث "اقتصادیه"
نتیجه می گیریم "رشد اقتصادی" محقق شده. (2390638) (alef-1)
 
امین
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۳۴:۲۳
برادر گرامی
می دونم عجله داری که نتیجه مورد نظر خودت رو بگیری ولی به چند نکته اقتصادی توجه فرمایید.
1. آمارهای داده شده مربوط به رشد اقتصاده نه تورم
2. شاخصهای رشد اقتصادی به دنبال پیش بینی روند تولید و عرضه هستند. در حالیکه شاخص های تورم به دنبال پیش بینی نسبت عرضه و تقاضا
3. تفسیر درست این آمارها می تونه این باشه که شغل جدید در حال شکل گرفتنه یا این که عرضه داخلی زیاد می شه
4. در درازمدت (بین 2 تا 3 سال) معنی این آمارها ثبات نسبی قیمت ها و کاهش نرخ بیکاری در جامعه می تونه باشه، البته به شرط تثبیت روند جاری
در کل این آمارها هیچکدوم به قیمتها و قدرت خرید مردم دلالت نداره که شما اونها رو دروغ بدونین. (2390657) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۶:۱۸:۴۳
شما اول برو فرق تورم و رشد رو یاد بگیر بعد متوجه میشی

اگه افزایش 25-درصدی تا 70 درصدی روحانی یعنی رشد کم شده نظرتون رو راجع به افزایش 500ر درصدی افزایش حامل های انرژی در زمان احمدی بفرمایید (2391215) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۹:۰۴:۳۹
دوست عزیز رشد اقتصادی با تورم فرق می کنه شما در مورد تورم صحبت کردین (2391514) (alef-3)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۲۷:۳۱
بابا خسته شدیم انقد دروغ شنیدیم (2390514) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۳:۴۰:۲۸
خواهشا توجه کنید گزارش درسته میگه شما 6 قدم پارسال عقب رفتی امسال 4 قدم اومدی جلو ولی هنوز برنگشتی جای اولت دوستانی که متوجه نمیشند در خونه خودشان در یک نقطه بایستند 6 قدم عقب بروند بعد 4 قدم بیایند جلو میبینید که جای اولتون نیستید ولی روند روند مثبتی است خواهشا یا امار بروید بخوانید یا اگر امار بلد نیستید 6 قدم به عقب بردارید و 4 قدم بیایید جلو تا مساله براتون روشن بشه و اینقدر بهانه جویی نکنید .
6قدم به عقب معادل رشد منفی سال قبل 4 قدم به جلو معادل رشد مثبت 4 امسال
اگر دیگه دیدین این را هم نمیفهمید بیخیال اقتصاد بشوید.
به دوستانی که اینرا هم میفهمند ولی ماموریتهایی دارند که کامنت بنویسند عرض می کنم که از عقوبت و اخرتتان بترسید و دنبال منفی نشان دادن رشد مثبت نباشید اگر دین دارید اینها گناهه و ازش سوال میشه اگر دین ندارید هم حداقل به رفاه دنیوی که علاقمند هستید اجازه دهید که رفاه در مملکت ایجاد بشود تمام امارهای 8 سال قبل اختلاس بود و تورم و نابودی دلار و بیکاری و رشد منفی اقتصادی و بدهکاری حساب ذخیره ارزی و گم شدن پول و...بسیاری از جحوانان قدرت خرید خانه را از دست دادند بسیاری نتوانستند دلار 4000 تومنی بخرند بروند تحصیل کنند امتحان تافل 200 دلاری که قبلا 200 هزار تومن بود الان 600 هزارتومنه والله این رویه شما رویه خوبی نیست. (2390831) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۷:۱۳:۳۱
الان نمیدونم اون چند نفری که مقاله علیه روحانی نوشتن که امار اشتباه داده چه حالی دارن اگه افتخار میدادن یه قهوه با هم توی کافی شاپ بخوریم خیلی لذت بخش بود. (2391311) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۲۰:۵۱:۵۵
طرف میگه امار بانک مرکزی رو قبول دارم .بانک مرکزی هم امار 4 درصدی میده بعد طرف میگهه ای داد بیداد چیکار کنم؟ متوجه میشه که اشتباه کرده خب طبیعیه که بانک مرکزی رو باید زیر سوال ببره راه حل دیگه ای نداره
بعد هم دوستان سعی می کنند مقاله ها منتشر کنند که مرکز امار یه چیز گفته بانک مرکزی یه چیز پس حتما یه مشکلی هست و...
دقت کنید دید فقط دید بهانه جویی به هر قیمتی هست. دید عدم احترام به رای و خواست مردمه . (2391720) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۲۳:۳۳:۵۹
با امار بازی کردن که راه حل نیست شما اگه فقط قیمت دلار از نرخ مرجع تا نرخ مبادله را در نظر بگیرید خودش کلی رشد داشته این همان رشدی هست که از اون دم میزنند ونعل وارونه میزنند .مثلا ماشین 10ملیونی 2میلیون سود حالا شده 30 ملیون 6ملیون سودخوب به هر حال 3برابر سود ایجاد شده واز اونور تولید انقدر پایین اومده که سود ها برابر با قبل هم نیست به این میگن رشد اقتصادی حباب گونه که در کشور های اسیایی مرسوم هست دقیقا مدل تسویه کردن بدهی بانکها با تفاوت ارز (2391923) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۲۰:۴۷:۱۶
اگر رشد اقتصادی داشتیم پس چرا دلار ارزان نشده و دلار مبادله ای و دلار آزاد. را گرانتر کردند! (2399614) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۰۷:۰۱
اماری که توسط خودشون و سازمان هایشان که همه دولتی باشد ارزشی ندارد امار در تمام دنیا توسط سازمان های مستقل و غیر دولتی و حزبی و گروهی و با استقلال کامل توسط سازمان های مردمی تهیه و منتشر میشود نه انکه خودمان امار درست کنیم و بخورد مردم دهیم جامعه باید ان را حس و لمس کند موقعیکه به دنبال کار و یا خرید روزانه خود میرود بنده به شخصه چنین حسی را هنوز ندارم ولی امیدوارم در اینده چنین شود و هیچ اعتمادی به این گونه امار ها ندارم هر وقت پول مملکتم در برابر ارز های دیگر ترقی کرد ان وقت شاید بشود گفت ما راه درست میرویم. (2390479) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۴:۲۹:۰۰
رفتار شما واقعا خنده داره و ادم رو یاد ماجرای قوم بنی اسرائیل میندازه!!!
چند روز قبل که اقای روحانی امار رو به نقل از یک مرجع غیر رسمی ارائه دادن شماها تو بوق کردید که این یعنی چی بانک مرکزی داریم و امار باید از اونجا باشه و داد و هوار راه انداختید!!
حالا که امار رو بانک مرکزی داده باز دادو هوار که این دولتیه و قبول نیست!!!!
به یک نکته توجه کنید که مراجع رسمی نمی تونن امار رو دست کاری کنن چون همه کارشون فرمول داره! حتی اگر نگاهی به 8 سال تاریک ایران بندازید امارهای رییس دولت وقت با همه امارهای رسمی تناقض داشت!!! چون در بانک مرکزی با توجه به کی فرمول مشخص امار تهیه می شه. همون روزی که اقای احمدی نژاد از رشد اقتصادی می گفت بانک مرکزی رشد منفی رو منتشر می کرد و نهایت کارشون این بود که برای اینکه جلو انتشار امار درست گرفته بشه اون رو محرمانه اعلام کنن!! یادتون هست که امار تورم و رشد اقتصادی و نرخ ارز محرمانه اعلام شد!!!!
در ضمن توجه کنید که این امار با همون فرمولی است که در دولت قبل رشد منفی محاسبه شده بود!! (2392670) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۳۴:۵۵
این آمارا همه اش دروغه
مردم دیگه این امارای دروغو باور ندارن (2390527) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۳:۰۲:۴۳
اقا حرفهای ما رو منتشر کن بخدا حرف حق میزنیم
گفتن ما امار بانک مرکزی را قبول داریم و حرفهای روحانی قابل قبول نیست و ده ها مقاله منتشر کردن که رئیس جمهور نباید تخمین رو اعلام میکرد حالا رئیس جمه هم یه پیش بینی رو اعلام کرده بود و...و...الان باز اومدن میگن نه ما بانک مرکزی را قبول نداریم!!! این دوستان همانهایی هستند که میگویند امریکا په چرا به تروریستها حمله نمیکنی؟؟؟حتما خودت باهاشونی!! بعد که حمله میکنه میگن بله دیدی اینها نقشه داشتن که حمله کنن ای امریکای متجاوز!!چرا حمله کردی!!!
به این میگن بهانه های بنی اسرائیلی (2390725) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۵:۲۶:۳۲
عجب دانشمندی هستی تو.
اول اینکه این که حرف بانک مرکزی را قبول نداریم حرف خود شماهاست که قبلا میگفتید و حالا داره به خودتون برمیگرده.

دوم اینکه کمک به داعش را خود امریکا اعلام کرد و همین دیروز هم از کمک مالی جدید خبر داد. و حمله به داعش هم فقط بهانه بود برای زدن مراکز مهم سوریه چون دیدند داعش اونجا شکست خورده دارند کمکشون میکنند.

سوم اینکه یک کم اون ماهواره لامصبو خاموش کن عقلتو کار بنداز (2391080) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۰:۳۹:۰۶
بانک مرکزی گفته بود -6 درصد همه پذیرفته بودند الان کامنتها هنوز موحوده استدلالهای شما هست حاشا نداره عزیزم (2392302) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۲:۵۹
دوست گرام ما می گفتیم امارهای محمود احمدی نژاد رو نداریم!!!
برگرد عقب آمارهای ایشون با همه امارهای رسمی بانک مرکزی تناقض داشت و دولت وقت در یک اقدام خنده دار برای اینکه جلو انتشار امارهای رسمی رو بگیره انتشار امارهای اقتصادی رو محرمانه اعلام کرد تا ایشون از رشد 1% اقتصادی خبر بدن و بانک مرکزی امار منفی شش درصدی رو خفا گزارش کنه!!!
اون روز حرف این بود که چرا آمارهای اقتصادی باید محرمانه باشه؟! حرف این بود که چرا مردم نباید محرم باشند موضوعی که در فرمایشات مولا علی و پیامبر به کرات بهش توجه شده!!!! این بود که چرا رییس دولت دروغ می گه یعنی یک گناه کبیره و مجلسیان که از امارهای محرمانه مطلعند دم بر نمیارن!!!!! (2392674) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۴:۱۹:۵۷
جای تشکرته؟ شماها دیگه چه خلقی هستید؟ (2390910) (alef-13)
 
نسترن
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۷:۱۴:۲۵
هوراااااا

اگر الان به روحانی خبر بدن که رشد اقتصادی شده درصد


از نیویورک نيمه کاره بر مي گرده و با صدای بلند داد می زنه آهاااایییی چه نشسته اید که رشد اقتصادیی برابر شده در همین چند روزه (2391317) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۹:۳۷:۲۷
الف دماغت سوخت؟ هاهاها (2390330) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۴۵:۴۹
الف و دوستان مقاله بنویس که مقالاتشون هنوز هست! (2390429) (alef-1)
 
عزت دوست
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۲۸:۰۴
فک کن دماغ الف سوخت.وضع اقتصادی مردم خوب شد؟گرونی حل شد؟همه خوش و خرم و سر کیف شدند؟ (2390643) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۳:۰۷:۲۹
این رشد نشون میده د مسیر خوبی هستیم همین کافیه (2390738) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۶:۲۱
مثل اینکه یادتون رفته که خسارات وارد شده به کشور در دوره 8 ساله اقای احمدی نژاد از 8 سال دفاع مقدس بیشتر بوده! یادتون رفته که کشور رو با چه وضعی تحویل گرفت تورم نزدیک به تک رقمی و نرخ دلار زیر 900 تومان و با چه وضعی تحویل داد!!!!
تو یک سال تورم از 40% شده 25% این کمه؟ برای دوستانی که اطلاعی از مفهوم تورم ندارن و فکر می کنن این یعنی همه چیز باید ارزون شه بگم که این یعنی پارسال 40% افزایش قیمت داشتیم نسبت به سال قبل الان 25% داریم!!!
این یعنی تحریم ها که هنوز هم هستند علت اصلی مشکلات نبوده مدیریت بوده که اوضاع رو تا این حد بحرانی کرده (2392678) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۹:۴۰:۵۷
بفرماييد اين قدر مي گفتيد آمار غير رسمي رئيس جمهور استفاده مي كند اين هم آمار رسمي بانك مركزي (2390337) (alef-1)
 
سیدجواد معرفت
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۳۸:۳۷
دروغ رسمی بهتر از دروغ غیررسمی است. حداقل می توان بعدا بازخواست کرد. دروغ غیررسمی و بزن دررویی رو نمی شود بازخواس کرد. (2390415) (alef-1)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۰۱:۰۷
کدوم دروغ وضع به مراتب بهتر است روزهای تاریک محمودجون است امیدوارم دولت به روند روبه رشد ادامه بده چون هنوز خیلی کار تا نرخ رشد8 درصد و تاثیر دراشتغال داریم یادمان باشد همین عراق جنگ زده 12 درصد نرخ رشد داشته و حالا با این همه مشکل 7درصد نرخ رشد داره (2390467) (alef-1)
 
مرام
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۰۸:۴۶
معرفت جان
اول یاد بگیر بازخواست را چجور بنویسی، بعد بازخواس کن. (2390481) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۵:۳۰:۲۳
مرام جان بی مرام نباش
اگر دقت کنی چند کلمه قبلش درست نوشته و اونجا درست تایپ نشده.
آره عزیزم درسته عصبانی هستی اما نباید مرام انسانی را زیر پا گذاشت (2391088) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۵:۵۹:۳۱
حافظه تاریخی ضعیفی دارید و چند روزی ثبات کشور شما را به مستی و احسان فراموشی میاندازد. روزهای تاریک تورم 50 درصدی و سه برابر شدن نرخ ارزهای خارجی را فراموش میکنید. (2391171) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۶:۰۱:۵۹
1. الف از حملات چند روز گشته ات به رییس جمهور خجالت بکش.

2. ما باید بیش از 10 درصد رشد کنیم تا اقتصادمون تازه برسه به جایی که سال 90 بودیم. (2391176) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۹:۴۱:۰۱
خیلی خوبه به نظرم. روی احمدی نژاد را برادران دارند سفید می کنند. تورم که شده ده پونزده درصد اینم که شده نزدیک پنج درصد. ای کاش در واقعیت هم همینطور بود. (2390338) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۱۸:۵۱
کِی و کجا گفته شد که تورم شده 10-15 درصد؟ بانک مرکزی تورم مرداد ماه را 22 درصد اعلام کرد، اگر اطلاع ندارید اول کسب اطلاع کنید بعد نظر بدهید.
ضمناً رشد 4.6 درصدی تولید ناخالص ملی در 3 ماهه اول امسال را وقتی در کنار رشد 4.1- درصدی سال 92 نسبت به 91 قرار بدهید متوجه میشید که دلیلی نداره تا مردم چندان احساس مثبتی نسبت به وضعیت اقتصادی داشته باشند، چرا که رشد 4.6 درصدی نسبت به سال گذشته است، وقتی که سال قبل 4.1 افت داشتیم یعنی که تولید ناخالص ملی تازه به میزان سال 91 برگشته!!!
جالب اینه که همه روی عدد 4.6 زوم کردند، در حالی که در گزارش گفته شده که سطح تولید 8.7 درصد نسبت به سال 90 کمتره، یعنی میشه نتیجه گرفت که فرصتهای شغلی و ظرفیت تولید کشور 8.7 درصد از سال 90 کمتر شدند، در حالی که در این 3 سال چند هزار نفر هم به بازار کار اضافه شدند، پس گزارش بانک مرکزی دور از واقعیت نیست.
به نظر من تیم اقتصادی دولت بد پیش نمیره و انظباط مالی دولت تأثیر خوبی در اقتصاد کشور داشته، دولت باید همین مسیر را در پیش بگیره و از طعنه و کنایه های مردم هم نترسه، چون مردم تنها گرانی و بیکاری را حس میکنند و بر اون اساس نظر میدهند، در حالی که تا برطرف شدن گرانی و بیکاری کشور راه زیادی در پیش داره و شاید به عمر این دولت هم قد نده. (2390615) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۵:۳۱:۳۰
روحانی مچکریم تو گزارشش اعلام کرد که تورم 14درصد شده عزیزم. چرا از دست ما عصبانی میشی؟ (2391091) (alef-13)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۹:۴۲:۰۵
وضعیت که انقدر خوبه پس چرا کاسبی ما تکون نخورده. نرخ رشد هنوز طرفای محله ما نرسیده اینجا هم شانس نیاوردیم (2390339) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۴۸:۲۲
دوستان
پارسال -6 درصد شده بود الان نسبت به پارسال حدود 5 درصد شده یعنی تازه داریم به وضعیت پارسال میرسیم و باید یه دو سالی بگذره و رشد روی 5 درصد بمونه تا اقتصاد جان بگیره دقت کنید با رشد 4.5 تازه به وضعیت پارسال نزدیک شدیم و باید یکسال دیگه 5 درصد بمونه تا اثارش ظاهر بشود. (2390437) (alef-1)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۲۰:۰۱
همین که قراربود بدتر بشه ولی نشده یعنی برات خوبه درضمن اون نرخ رشد مستمره صبر کنی اثارش را میبینی (2390500) (alef-1)
 
نیازی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۹:۴۶:۰۹
ها .... ! (2390344) (alef-1)
 
اقتصاد خوانده
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۰۵:۳۶
جناب .. كه رشد اقتصادي ٢.٥ درصدي الهام شده به وي را به رييس جمهور كشور دادند و ايشان را به راه غير صحيح و ارايه ارقام پيش بيني به جاي قطعي سوق دادند، خواهشاً جواب بدهند. اميدوارم اين تجربه اي سود كه ديگر اعتبار آمارها و نهادهاي رسمي كشور را با ارايه ارقام بر آمده از مدل به بازي نگيريم.
به اميد اين كه اقتصاد ايران اسلامي مان هر چه بيشتر تقويت و رفاه و آسايش همه هموطنان عزيز بهبود يابد. (2390367) (alef-1)
 
یاحقی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۰۶:۰۱
آقاجان بالاخره این نرخ رشد چند شد؟
0.5 درصد مرکز آمار،
2.5 درصد رییس جمهور،
4.6 درصد بانک مرکزی،
خیلی بلبشوی زشتی شده است. برای 3 ماه اول اینقدر تفاوت باشد ببین تا سر سال چه خواهد شد.
آن مرد که خالی می بست رفته است اما ظاهرا مردان خالی بندتری آمده اند. (2390369) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۴۹:۵۰
بهانه های بنی اسرائیلی شروع شد
اما بدهند میگن چرا امار دادی
امارندهند و حدس بزنند و تخمین میگن چرا حدس زدی
رئیس جمهور تخمین را گفته بود و هر مرکز هم هم امار خود را ارائه میکند مرکز معتبر بانک مرکزی است مهم این است که زیر صفر نیستیم (2390442) (alef-1)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۱۸:۵۱
دوستان گفتند ما آمار نرخ رشد بانک مرکزی را قبول داریم حالا تحویل بگیرید!!!!!زشت اون دزدی ها و رشوه ها و رانت ها و فساد اقتصادی بنزین سرطانزا است که مدرکش به مجلس داده شده آقایون افراطی از ترسشون منتشر نمیکنند (2390497) (alef-1)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۰۶:۰۴
سلام . خواهشا منبع آمارتون رو در ذیل مطلب قرار بدید . اگر موثق نیست خواهشا اصلا از اینگونه مطالب در سایت وزین الف قرار ندید تا مثل چند روز قبل به خاطر آماری که میدین رئیس جمهور و هیات دولت زیر سوال نرن و متهم به جعل آمار نشن . شما تا چند روز پیش ارقامی رو که رئیس جمهور اعلام کرده بود زیر سوال بردین حالا از رشد تولید ناخالص ملی اونم باندازه 4/5 درصد حرف میزنید . ما کدوم رو باور کنیم؟ (2390370) (alef-1)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۱۰:۳۳
اگه رشد اقتصادی متبت شده پس چرا ما اتارش رو نمیبینیم اونچه که ما میبینیم رکود و تورم وبیکاری و کاهش حقوق معلمان و کارگران و کارمندان هست ‌حالا بانک مرکزی هرچی پلش میخواد بگه کسی باور نمیکته مردم به بازار و معیشتشون نگاه می کنند الان میوه گ لبنیات گران
شده یارانه نوزادان قطع شده کلی کار گر و کارمند اخراج شده
در تانی مگه نمیگند خزانه خالیه چه طور با خروه خزانه خالی رشد اقتصادی متبت شده
به احمدی نزاد دایما میگفتند دروغگو اما خودشون استاد تمامی دردروغگویان جهان هست
من متاسفم که احمدی نزاد رفت و گیر یه دولت کاملا غیر مردمی و سرمایه داری افتادیم
این دولت به برده داری معتقده و طرفدار نطام ارباب رعیتی هست (2390378) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۵۰:۳۶
پارسال -6 درصد بود الان 4.6 هست نیاز به زمان داره که اون -6 را جبران کنیم باید یک سال دیگه حداقل 5 درصد بمونه تا اثارش ظاهر بشود (2390446) (alef-1)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۱۳:۴۳
آقای جلیل یه نگاه به دورو ورد بنداز خیلی چیزها را میبینی درضمن اون رشد مستمر است که آثار ملموسی راداره البته انتظاری ازشما ها نداریم چون اصولا علم اقتصاد علم کفر است و دانستن این علم در منظر شما حرام!!! درمورد اشتغال خب الان بسیاری از کارخانه ها با کمبود نیرو روبه رو هستند واز همه بارزتر از نظر علم اقتصاد جهش در نرخ رشد اقتصاد درنرخ رشد8 درصد پدید می آید . ثبات نرخ ارض و مهار تورم تضمین کننده ی نرخ رشد اقتصادی است . آقا جلیل دیگه باید برای همیشه باسیاست خداحافظی کنید .فکرش را نمیکردید وضعی که درست کردید به بهبود برسه الانم از وحشت و عصبانیت به فحاشی رسدید براتون متاسفم به دست و پا افتادید (2390490) (alef-1)
 
بیکار عیالوار
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۳۲:۳۲
میشه اسم دو تا کارخونه رو ببری که نیرو نیاز داشته باشه.بگو ما بریم سر کار نون چند سر عائله رو دارم می دم.می دونم شما مجردی و دل سیری داری.به بچم نمی تونم بگم رشد اقتصادی داشتیم برو بشین سر جات.دو تا هم تو کلش بزنم بگم پول نیست. (2390652) (alef-1)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۵۴:۴۹
بیا قم شهرک صنعتی تو بیکاری چون نمیخوای تو کارخونه کار کنی .نخیر بنده مجرد نیستم و برای همه چیزی که بهش نیاز دارم سخت تلاش میکنم از قالیبافی تا تدریس خصوصی شوهر بنده هم تو کارخونه با مدرک فوق لیسانس بازاریابه!! میدونی چیه مملکت مدیرزیاد داره برای من وشما دیگه صندلی ریاست نیست.شما هم توخونه نمون بگو کار نیست حتی در خانه هم میشه کار کرد (2390705) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۰:۰۰
یه سری به سایت های کاریابی بزنید تا ببینید. برای منی که جویای کار بودم تفاوت در تعداد و شرایط رو به وضوح در این سایتها دیدم. مگر اینکه شما هم جزو اون دسته از دوستانی باشید که تو خونه نشستید و منتظرید تا مدیرعامل زنگ بزنن و بگن بیا جای من بشین!!! (2392685) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۴۰:۴۲
نرخ ارز درسته ببخشید اشتباه من را (2390669) (alef-10)
 
عالم کفر!
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۵:۰۰:۴۱
سلام
دوست عزیز که گویا از علم کفر اقتصاد مطلع هستید!؟ از "نرخ ارض" منظورتون نرخ ارز بوده یا قیمت زمین!؟ شما که این همه علم کفر اقتصاد بلدید حداقل یک چرخی داخل سایت الف می زدی می دیدی نرخ ارز داریم نه نرخ ارض؟! (2391009) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۳۱:۳۴
بسیاری از کارخانجات با کمبود شدید نیرو روبه رو هستند . گویا کار در کارخانه مایه ی سر افکندگی است برای کسانی که فکر میکنند مدرک دانشگاهی برابر است با میزمدیریت!!!! (2390404) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۷:۲۳:۳۰
یکی از اون کارخانه ها رو معرفی کن من برم کار کنم (2391328) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۷:۲۷:۲۱
اره این امارها کاملا درسته!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مثل همون عزتیه که به پاسپورتمون برگشته
بی صبرانه منتظر خرداد 96 هستیم (2391335) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۲:۳۶
شما اگر یک سفر تجاری یا کاری به کشور دیگه داشته باشید امسال و دو یا سه سال پیش تفاوت رو می تونید احساس کنید. ما از این سفرها زیاد داریم و خوشبختانه روز به روز داره رفتار با ایرانیان بهتر و بهتر می شه. بگذریم از کشورهایی مانند مالزی و اندونزی که به دلیل اینکه اکثر قاچاقچیان و متخلفان از ایران به اون کشورها می رن که همین باعث یک مقدار رفتار بدتری شده از طرف اونها! (2392691) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۳۵:۳۶
الله اکبر
به اقای روحانی و طیب نیا بسیار بسیار تبریک عرض میکنم که رشد یا عقب گرد -6 درصدی دولت غیر مسول و بی کفایت قبلی را با سیاستهای عاقلانه به بالای 4 درصد رساندند.
خدا خواست که این طور بشود تا عده ای که روسیاه بودند روسیاه تر بشوند. بی شک لطف و عنایت حق تعالی را در این پیشرفت میتوان مشادهده کرد.
امیدوارم درس عبرتی برای اون نویسندگان و کامنت گذاران دو سه هفته قبل بشود که زود قضاوت نکنند و اینقدر هجمه های بی مورد ننمایند
باز هم تبریک عرض می کنم (2390408) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۳۶:۵۴
مطمئن هستم یک عده باز میایند در این امارها تشکیک میکنند و باز دولت را زیر سوال میبرند.
عموم ملت هشیار باشند که تحت تاثیر این فریب خوردگان قرار نگیرند. (2390411) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۴۰:۳۸
آمار فتوشاپی (2390418) (alef-1)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۰۳:۴۶
نه عزیزم توهم اقتدار یه عده که 8 سال 16000000کار به وجود آوردند و جهان را مدیریت کردند (2390472) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۰۸:۳۵:۲۰
دلیل نمی شود دولت بعدی هم هر کاری کرد یا هر حرفی زد برایش کف بزنیم و منتقدانش را به دولت بعدی منتسب کنیم. مهم پاسخگویی با آمار درست به مردم است نه اینکه چهارسال بعد باز هم .... (2392173) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۰۸:۳۶:۳۴
رشد اقتصادی با بیکاری و تورم و گرانی و ورشکستگی و تولید زیر پنجاه درصد بیشتر کارخانه ها جور در نمی اید.! (2392177) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۳:۲۵
این امار پارسال و تحویلی دولت قبل هست که شما دارید می گید الان به وضوح اوضاع بهتره (2392693) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۶:۵۲
قربونت برم من امار بانک مرکزی فوتوشاپی نیست وگرنه اون زمانیکه اقای احمدی نژاد می خواستند امار دروغ بگن برای اینکه تناقض مشخص نشه انتشار امار رسمی رو محرمانه اعلام نمی کردند و مردم رو نامحرم!!!! به امار انتشاری توسط شخص اقای احمدی نژاد که نه منبعی داشت و نه مرجعی فوتوشاپی می گفتند اماری که با امار بانک مرکزی تفاوت فاحش داشت!! بانک مرکزی از تورم 30% صحبت می کرد و اقای احمدی نژاد تورم رو 4% می خوندند و می گفتند باقیش جهشه!!!!!
بانک مرکزی امار رشد اقتصادی رو منفی 6 درصد اعلام کرد(که البته بعد از دولت قبل منتشر شد) و اقای احمدی نژاد از حدود 0 خبر می دادن!!!!!
این یعنی امار فوتوشاپی. تهیه امار در بانک مرکزی و مرکز آمار فرمول داره یعنی با همون فرمولی که منفی 6 درصد دولت قبلی بدست اومده الان رشد محاسبه شده!!!! (2392701) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۰:۴۴:۰۷
یعنی جلل خالق! یعنی یه وضعی. یعنی اگه چهار سال با همین وضعیت بریم هیچ بعید نیست از امریکا و چین هم رد بشیم بریم برسیم به مریخ و اون ورا. (2390424) (alef-1)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۱۶:۲۰
نه چهارسال دیگه به امارهای دولت خاتمی میرسیم !سریع به مسجدها و پادگاناتون برگردید (2390494) (alef-1)
 
مطلع
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۵:۰۵:۱۷
سلام
سرکارخانم عزیز شما که این قدر از کفریات اقتصاد مطلع هستید نمی دانید که از اقتصاد و تولید دوران آقای خاتمی بسیار فاصله داریم. آخرین آمار رسمی با وجود رشد منفی، تولید کشور را حدود دوبرابر تولیدزمان آقای خاتمی اعلام کرده است (از آمارهای دولت راستگویان نقل شده است). خوب شما که این همه مطلع هستید و از نرخ ارض (شما می نویسید اما ما کم سوادها می خوانیم ارز) و ... مطلع هستید کمی کلاس های بیشتر برای دیگران بگذارید بلکه به سطح سواد شما برسند!؟ (2391027) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۰۸:۲۵:۱۸
من در کامنت 12:40 اون اشتباهم را درستش کردم ولی شما کی میخواهید به اشتباهات ویران کنندتون در این 8سال پی ببرید و توبه کنید (2392164) (alef-13)
 
محمد جوانمرد
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۰۹:۰۱:۰۱
مطلع جان حتی اگر نرخ ارض هم باشد چون زمین نهاده است عاملی برای تو لید محسوب میشود .درضمن این خانم زیر همون کامنت گفته بود نرخ ارز درسته و طلب بخشش کرده بود متاسفانه شما چون نمی توانید پاسخ بدهید میایید فرافکنی میکنید و طبق مسلک همیشگیتون به هوچی گری میپردازید سوال من اینجاست که چرا شما از اشتباهاتتون که این وضعیت وحشت ناک را به وجود اورده درس نمیگیرید وطلب بخشش نمیکنید ؟؟؟؟؟؟مردی به صدای کلفت و ریش نیست چون این خانم نشون داد از خیلی از ما مردتره میتونست بگه منظورم هموم نهاده ی زمین که قیمت نرخ ارز در این یکسال علاوه بر ثبات کاهش هم داشته اونوقت شما بهونه پیدا میکردید ؟ (2392199) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۱۶:۰۰
الحمدالله مثل اینکه این آمار رو از تو محله حاج حسن گرفتن خوش به حال هم محله ایی های رییس جمهور!تو محله ما سوپر سر کوچه مگس نیست بپرونه مثل اینکه از شرایط بده اقتصادی مگس هام مهاجرت کردن (2390493) (alef-1)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۵۸:۵۲
ثبات در نرخ ارز و همینطور مهار تورم تضمین کننده ی نرخ رشد است! (2390714) (alef-1)
 
بازرس
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۱۹:۵۵
من فقط این را میدانم که آماری که از اداره حسابهای بانک مرکزی بیرون می آید به شدت بررسی و از نظر روش متکی به آمار و اطلاعات واقعی و استانداردهای بین المللی می باشد. (2390499) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۲۰:۵۹
احتمالا رشد توهم رشد اقتصادی به 4.5 درصد رسیده! (2390504) (alef-1)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۳:۰۰:۲۱
همینجور که نرخ رشد دریک سال 11 درصد تنزل پیدا کرده پس میتوان دریک سال 8 درصد رشد داشت (2390718) (alef-1)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۲۷:۱۷
با همین وضع بریم سال دیگه همین موقع آمریکا رو ما تحریم می کنیم!!! خخخخخخخخخخخخخخخ (2390512) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۰:۴۷
تا کور شود هر آنکه نتواند دید (2395940) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۲۸:۴۰
هایی که دعوت حق برای راست و درست زندگی کردن لبیک نی گویند و در زمین فساد می کنند و توبه نمی کنند و مثال می آورند بیش از نیمی از جمعیت جهان بی دین هستند باید به نشانه های شریف خداوند در قرآن مجید نگاه کنند وقتی می فرماید ما جهنم را مملو از جمعیت جن و انس کافر می کنیم و جهنم برای همه جا دارد این هشداری است که اکثریت انسانها جهنمی هستند و جهنم هم بدتر ین جایی است که به مخیله انسان می رسد درود بر صالحان و پاکان عالم که همیشه کم بوده و خواهند بود (2390516) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۴۰:۳۲
نه احمدی نژاد و نه روحانی ملاک من نیستند. انچه من میبینم تورم وحشتناک در دوره ه های قبل است و رکود فعلی. در کار اطرافیانم, من که هیچ رشدی نمیبینم. با امار بی پایه و اساس مشکل حل نمیشود. در ایران امار هیچ وقت صحیح نبوده, چه بانک مرکزی امار بدهد یا هر ارگان دیگر. (2390534) (alef-1)
 
گنجی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۴۳:۴۰
رشد اقتصادی را چگونه حس کنيم؟

رشد اقتصادی تمام افزایش بیکاری در هر خانواده ایرانی است؟

رشد اقتصادی متوقف شدن فعالیت های عمرانی است؟

رشد اقتصادی گرفتار شدن خانوار های ایرانی زیر دین بانک ها با وام های 30 درصدی است؟


رشد اقتصادی حساب حقوق کارمندی است که در 10 ماه تمام می شود؟


رشد اقتصادی افزایش 25 درصدی شهریه دانشگاه ها و دبیرستانها است؟


رشد اقتصادی رکود بازار مسکن و توقف ساخت مسکن مهر است؟


رشد اقتصادی بیکاری 30 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاه هاست؟


رشد اقتصادی رکود در تولید محصولات کشاورزی است؟

رشد اقتصادی صف کبلومتری درخواست اعانه های ناچیز و مساعده در ادارات دولتی است؟

رشد اقتصادی کجاست که ما آن را نمی بینیم ؟

احتمالا بانک محترم مرکزی رشد اقتصادی آقا زاده ها و از ما بهتران را محاسبه کرده است

وگرنه بروید در جمع مردم و نرخ رشد را ز مردم بپرسید صادقانه جواب خواهند داد (2390538) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۶:۲۱:۴۱
رشد نسبت به پارسال است و فروپاشی اقتصادی احمدی نژاد
شما بیکاری الان رو نباید با دوران خاتمی مقایسه کنی (2391220) (alef-10)
 
گنجی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۴۵:۵۳
اتقاقا بورس هم دارد رشد را نشان می دهد!!!!!

همه آقایان اعتقاد داشتند که بورس دماسنج اقتصاد کشور است و اکنون زبان به کام

گرفته اند و رشد را 5 درصد اعلام می کنند در حالی که بورس در عرض 5 ماه 25

درصد ارزش خود را نزول کرده است (2390542) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۳:۰۱:۲۳
رشد آن زمان بورس دروغ بود. شرکت های دولتی را قسطی خصولتی می کردند (نظیر مخابرات) تبعا پولی از این جیب به آن جیب می رفت این پول را جزء رشد بورس حساب می کردند. منتها امروز حراج اموال دولتی و قسطی (!) فروختن آنها متوقف شده است و بورس روند طبیعی خودش را طی می کند. (2390719) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۵۳:۰۴
شما فکرش بکنید سال 88 احمدی نژاد ریس جمهور نمی شد چقدر از این اختلاس ها کم می شد،؟؟ چقدر جلوی این رشد منفی گرفته میشد ؟؟ و چقدر های بسیار دیگری ؟... (2390552) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۰۴:۲۸
ادعای مسلمونیتون میشه و به راحتی آب خوردن دروغ میگین شرم کنید از خدا سرتون را از زیر برف بیارین بیرون اینقدر به شعور مردم توهین نکنید از خدا بترسید
چقدر دروغ میگید خجالت بکشید (2390574) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۱۱:۱۰
رشد گوشهای بنده هم در پاییز امسال 4 درصد رشد آنی داشت! (2390595) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۲۱:۵۴
فکر کنم واسه آمارگیری زندگی ما رو حساب نمیکنند فقط روی خودیها حساب میکنند که سرمایه و ثروت خوبی در این یکساله به جیب میزنند وگرنه همه اوضاعشان بدتر شده و بی رمق و بی انگیزه زورکی به زندگی .... ادامه میدن! (2390627) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۲۵:۳۱
اگر دولت در این دوره بسیار کوتاه به این درصد از رشد رسیده پس اوضاع قبل اینقدرها خراب نبوده که دولتمردان فعلی میگن ولی ننه جون آقای کروبی هم میداند اوضاع خیلی خرابتر از حرفاست. (2390635) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۴۸:۰۰
من در عجبم کسانی که آمار بانک مرکزی را زیر سوال میبرند اصلاً کل گزارش را خوانده اند یا نه؟ این گزارش علی رغم رقم مثبت 4.6 درصدی رشد اقتصادی سه ماهه اول چندان گزارش مثبتی هم نیست.
در گزارش به وضوح گفته شده که رشد اقتصادی سه ماهه اول 4.6 درصد بوده و رشد اقتصادی سال 92 منفی 4.1 درصد. یه جورایی میشه نتیجه گرفت که اقتصاد ما نسبت به سال 91 فقط نیم درصد رشد داشته!!!
در بخشی از گزارش هم آمده که سطح تولید به سال 90 برنگشته و نسبت به سه سال پیش 8.7 درصد کاهش داشته!!!
یعنی میشه نتیجه گرفت که اقتصاد هرچند حرکت رو به جلویی گرفته ولی از لحاظ بیکاری حتی با 3 سال پیش هم فاصله داریم و ثروت عمومی کشور نسبت به سال گذشته افزایش داشته ولی سال قبل نسبت به سال 91 افت داشته، یعنی در بهترین حالت، ثروت ملی به سال 91 برگشته.
حالا من نمیفهمم که چطور مردم میگن که این گزارش با شرایط کشور سازگار نیست!!! خب این گزارش هم که حرف شما رو میزنه، فقط تیتر خبر تنها رشد 4.6 درصدی سه ماهه اول را پوشش داده. با مقایسه گزارش و نظرهای مردم میشه فهمید که چقدر تیتر یک خبر در برداشت مردم از یک گزارش تأثیر داره( با این فرض که همه خبر را کامل بخونند) (2390684) (alef-1)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۴:۱۱:۰۴
گزارش مهم نیست مهم این است که یک عده کار ندارند دنیا چه خبره فقط علیه روحانی مینویسنند و امریکا هم ه حرکتی بکند یه جوری سر قلم را کج میکنند ضدش مینوسند مهم نیست امریکا چیکار میکنه مهم اینه که ضدش نوشته بشه مهم هم نیست روسیه چیکار میکنه فقط باید به نفعش نوشته بشه
مهم نیست دولت کار خوب میکنه یا نه فقط باید زیر سوالش ببریم (2390900) (alef-13)
 
تقوی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۲:۵۰:۲۷
هر چند رونق اقتصادی و خروج از رکود را بطور ملموس نمی بینیم ولی به هر صورت منبع اطلاعات اقتصادی بانک مرکزی و مرکز آمار است و این آمار طی سالهای متمادی مورد قبول بوده است.آمار مراکز خارجی نیز پیش بینی روند مثبتی را می کنند. (2390691) (alef-1)
 
ببوگلابی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۳:۰۸:۲۴
اگه کمی مثبت اندیش باشیم ضرری ندارد و اینقدر شک و تردید ما را بجایی نمیرساند. (2390740) (alef-1)
 
نادر
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۶:۰۹:۵۸
از آقای توکلی به عنوان نماینده فعال مجلس انتطار داریم این آمارها رو مورد ارزیابی دقیق قرار دهند که آیا واقعا هر ماه تورم دو درصد کاهش می یابد!؟ (2391192) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۶:۱۸:۳۷
با دروغ هیچ دولتی به مقصود خود نمیرسد. (2391214) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۷:۰۵:۳۵
هدف دوستان از این همه جاروجنجال سر اینکه رکود کم شده چیه؟ یک نفرتون بیاد توضیح بده ببینیم مشکلتون چیه؟ شاید علاجی براتون پیدا شد. (2391290) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۷:۳۵:۵۱
کلا وجود یک فرد عاقل در راس امور اجرایی اتوماتیک منجر به رشد (اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی) می شود.

زمان خاتمی بهترین دوران رشد و ثبات همه جانبه را داشتیم و انتظار همین نتیجه در دوران روحانی نیز می رود.

از اکثریت ملت بخاطر رای دادن به روحانی متشکرم! (2391350) (alef-13)
 
شاپور بزرگ
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۲۳:۳۳:۰۸
دیمی 4 درصد جمع کنین این امار الکیو گرونی همون گرونیه (2391919) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۲۳:۴۱:۴۶
من آنچه را در زندگی ام می گذرد و به عینه می بینم قبول دارم نه آنچه را آمار و ارقام می گویند زدنگی ام سختتر از سال قبل است حال آمارها هر رشدی را که دوست دارند نشان دهند اصل زندگی من است که سختتر شده (2391943) (alef-10)
 
نادر
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۰۹:۰۱:۵۲
دوستان عزیز
تعصبات را کنار بگذارید من به عنوان کسی که به آقای روحانی رای دادم این آمارها را درک نمی کنم .چگونه ممکنه در طول یک سال تورم 30% کاهش یابد ( بازار خلاف اینو میگه )و همچنین رشد اقتصادی 4.6%رشد باز از مجلس و شخص آقای توکلی تقاضای بررسی فوری را دارم (2392201) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۱:۴۶:۴۹
متاسفانه این عدم درک شما به خاطر ضعف رسانه های فارسی است، اگر رسانه های در پای مطالب خود تعریفی از تورم و رشد اقتصادی ارائه می کردند مخاطبان درک درست تری از این متغیرها می داشتند.
به طور مثال رسیدن تورم از 40 درصد به 20 درصد معنایش کاهش تورم است ولی کاهش قیمت کالاها نیست. چرا که متوسط قیمت کالاها نسبت به سال پیش 20 درصد افزایش داشته است. البته معیار بهتری که درک آن برای مردم ساده تر است، قدرت خرید است. اگر آمارهای قدرت خرید ارائه شود برای مردم آشنا تر است.
رشد اقتصادی (در واقع رشد تولید ناخالص داخلی) نسبت به سال گذشته ارزیابی می شود. در نتیجه تبدیل -6 درصد رشد سال 92 نسبت به 91 به 4.6 درصد رشد بهار 93 نسبت به بهار 92 چیز عجیبی نیست کار آن چنان سختی هم نیست. کافی است بنگاه های تولیدی ما (برای مثال خودروسازی) که زیر ظرفیت، تولید می کنند به ظرفیت سال 90 اشان برگردند آن وقت نسبت به سال 92 ما می توانیم خیلی بیشتر از 4.6 درصد رشد داشته باشیم. (2392404) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۵ ۱۴:۳۷:۴۴
پس چرا من کارمند از سال پیش بیچاره ترم و حسرت سال قبل را می خورم (2394358) (alef-10)
 
ملت
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۰۸:۵۸
سلام

بانک مرکزی اگر سرعت گردش پول , رشد نقدینگی و نرخ تورم را اعلام کند . با این رابطه رشد اقتصادی بدست می آید.
تورم + رشد اقتصادی = رشد نقدینگی + سرعت گردش پول
چرا بانک مرکزی بصورت سه ماهه حجم پول و رشد نقدینگی اعلام نمی کند؟. بانک مرکزی به وظیفه سیاست پولی خود عمل کند لازم نیست رشد اقتصادی اعلام کند!! (2397868) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۱ ۰۵:۵۳:۲۱
خصوصی سازی برای اقتصاد ایران مفید نبوده و فقط باعث فساد اقتصادی شده است.دولت باید همه پروژه های اقتصادی را دردست بگیرد و قراردادهای پیمانکاری را با شرکت های معتبرخارجی ببندد. به این صورت ثروت به جای اینکه در دست یک عده معدود باشد در اختیاردولت و همه افراد جامعه قرار می گیرد. (2405585) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.