توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 249079
مشکل جدید خودروسازان با بیمه چیست؟
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۱
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان با تأکید بر لزوم برگزاری انتخابات این انجمن، گفت: با توجه به توقف فعالیت انجمن قطعه‌سازان، حضور برخی افراد از سوی این انجمن در شورای سیاست‌گذاری خودرو غیرقانونی است.

به گزارش پارس به نقل از فارس، فرهاد به‌نیا صبح امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: مشکلات بانکی قطعه‌سازان هنوز حل نشده و در مورد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز جدیداً دستوری از وزارت اقتصاد صادر شده که طبق آن، خودروساز مکلف نیست مالیاتی را به قطعه‌ساز پرداخت کند، بلکه این وزارتخانه می‌گوید ما قطعه‌ساز را می‌شناسیم و این گروه باید مالیات را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه این مسئله باعث تعطیلی برخی از واحدهای قطعه‌سازی شده است، افزود: طی دو ماه اخیر نیز سازمان حسابرسی تأمین اجتماعی به سراغ حسابرسی دفاتر مالی قطعه‌سازان رفته و در شرایطی که بسیاری از قطعه‌سازان، قطعات را به صورت امانی از خودروسازان تحویل گرفته، یک قطعه جدید به آن اضافه کرده و دوباره به خودروساز تحویل می‌دهند، تأمین اجتماعی خواستار دریافت حق بیمه ۱۶.۵ درصدی از خرید و فروش کالاهای امانی شده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط ضرورت رسیدگی به مشکلات شرکت‌های قطعه‌ساز بیشتر از قبل شده و در عین حال، عدم برگزاری انتخابات مجدد انجمن قطعه‌سازان مانع از این رسیدگی شده است.

به‌نیا با بیان اینکه طبق حکم وزارت کار، فعالیت انجمن قطعه‌سازان همچنان متوقف است، تصریح کرد: در این شرایط، شاهد فعالیت خصوصی برخی افراد با سوء استفاده از موقعیت انجمن هستیم و نامه‌نگاری‌ها با سربرگ انجمن قطعه‌سازان و همچنین برگزاری جلسات اعضای هیأت مدیره ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در کنفرانس نقد صنعت خودرو، عنوان شد که این همایش با مشارکت انجمن قطعه‌سازان برگزار شده است، گفت: در شرایطی که فعالیت انجمن متوقف است، حضورش در برگزاری همایش، غیرقانونی محسوب می‌شود.

تک‌صدایی در تشکل‌های قطعه‌ساز
وی در ادامه با اشاره به انتخابات انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه، اظهار داشت: برخی افراد چندین سال است که در انجمن‌های مختلف از جمله انجمن قطعه‌سازان، شورای صنایع همگن، شورای گفت‌وگو و شورای سیاست‌گذرای خودرو حضور دارند و در واقع این تک‌صدایی باعث شده تا مشکلات قطعه‌سازان حل نشود.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان تأکید کرد: این تک صدایی مانع از رسیدن صدای دولت به بخش خصوصی و انعکاس نظرات بخش خصوصی به دولت شده است. وی با بیان اینکه تشکیل دوباره انجمن قطعه‌سازان می‌تواند راهی برای حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی باشد، گفت: اخیراً انتخابات انجمن صنایع همگن صورت گرفته که این انتخابات نیز دارای ایراداتی است.

به‌نیا توضیح داد: این انجمن به عنوان یک انجمن تخصصی در کشور، از وزارت صنعت مجوز گرفته است و اعضای هیأت مدیره انجمن‌های تخصصی استان‌ها می‌توانند در انتخابات آن حضور داشته باشند.

وزارت صنعت به تخلف انتخابات انجمن صنایع همگن رسیدگی کند
وی با بیان اینکه در انتخابات اخیر انجمن صنایع همگن، برخی افراد عضو هیچ انجمن تخصصی در کشور نبوده‌اند، گفت: شرکت‌‌کنندگان در این انتخابات متناسب با تعداد اعضای قطعه‌ساز در هر شهرستان در انتخابات حق رأی داشته‌اند، اما وجود برخی ایرادات در این بخش باعث شد تا نمایندگان قطعه‌سازان اصفهان و مشهد از حضور در انتخابات خودداری کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان افزود: در عین حال، برخی افراد تنها ۶، ۷ و یا ۲ رأی در انتخابات کسب کردند و در واقع به عنوان اعضای هیأت مدیره انتخاب نشده بودند اما در نهایت، خود را به عنوان عضو هیأت مدیره معرفی کردند.

وی ادامه داد: از ۵ نفر انتخاب شده برای هیأت مدیره، فقط یک نفر عضو شورای استانی بوده است و ۴ نفر بقیه اصلاً اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند که در نهایت با عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند، ولی بعداً خود را به عنوان اعضای هیأت مدیره معرفی کردند.

به‌نیا تأکید کرد: هدف از تشکیل انجمن صنایع همگن این است که انجمن قطعه‌سازان منحل شود و این افراد به عنوان نمایندگان شرکت‌های قطعه‌ساز در جلسات مختلف حضور پیدا کنند. وی از مسئولان وزارت صنعت خواست تا به تخلفات اتفاق افتاده در انتخابات انجمن صنایع همگن رسیدگی کنند و دستور برگزاری انتخابات مجدد صادر شود.

حضور غیرقانونی در شورای سیاست‌گذاری خودرو
عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در حال حاضر در شورای سیاست‌گذاری خودرو برخی افراد به عنوان نمایندگان شرکت‌های قطعه‌ساز حضور دارند، گفت: با توجه به متوقف شدن فعالیت انجمن قطعه‌سازان، حضور این افراد از سوی انجمن در شورای سیاست‌گذاری خودرو غیرقانونی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شورای سیاست‌گذاری خودرو، مشکلات قطعه‌سازان به خوبی منتقل نمی‌شود، نه اخبار شورا به بیرون انتقال داده می‌شود و نه مشکلات قطعه‌سازان به شورا منتقل می‌شود.

وی در پایان از بهبود وضعیت تولید شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خبر داد و گفت: افزایش تیراژ تولید باعث کاهش هزینه‌های سربار تولید خودرو شده و وضعیت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان بهبود یافته است.