نظر منتشر شده
۶۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 140556
درباره حملات ناجوانمردانه اخیر به عماد افروغ
الیاس نادران، 2 بهمن 90
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۷
سه شنبه هفته گذشته در جریان نطق ها و نظرات برخی نمایندگان در صحنه علنی مجلس شاهد حملات تند و آتشینی علیه یک چهره غائب در جلسه بودم که رئیس وقت جلسه هم تلویحا آن مواضع و انتقادات را تایید کرد.

کنجکاو شدم. متوجه شدم حکایت سخنانی است که آقای دکتر عماد افروغ در برنامه پارک ملت شبکه اول صدا و سیما ایراد کرده اند. با توجه به شناختی که از مختصات فکری و دینی افروغ داشتم، از حملات و انتقادات علیه وی شگفت زده شدم و به متن سخنان وی در این برنامه مراجعه کردم تا علت این هجمه ها را بیابم. شکر خدا دیدم مواضع وی در خصوص انقلاب اسلامی و نظام مردم سالاری دینی و نظریه ولایت فقیه سر سوزنی تغییر نکرده است. متاسف شدم از آنهایی که یا اساسا مصاحبه را ندیده اند و یا خدای ناکرده با کج فهمی و کوته بینی و یا اغراض دیگر، اظهارنظرهای ناجوانمردانه و ناعادلانه ای را در حق وی روا داشته اند.

برای دوستان جدید و دو آتشه انقلاب که این روزها در برابر چنین سخنانی برآشفته اند باید بگویم که بنده سالهاست افتخار آشنایی با آقای افروغ را دارم و به خوبی به یاد دارم که چگونه تندروهای اصلاح طلب، نقد مبنایی ایشان در مواجه با مردم سالاری دینی و دفاع از اندیشه ولایت فقیه را بر نتابیدند و به بهانه انتقال از دانشگاه شریف به دانشگاه تربیت مدرس از دانشگاه مبداء اخراج و هرگز به دانشگاه مقصد راه ندادند تا اینکه دکتر افروغ سر از پژوهشگاه علوم انسانی درآورد.

برای همین دوستان جدید و دو آتشه و البته دلسوزان و پیشکسوتانی که در این شرایط سخت در برابر این تندروی ها سکوت پیشه کرده اند شهادت می دهم که آقای دکتر افروغ اندیشمند متعهد و متدینی است که نه به راحتی و نه حتی به سختی هویت دینی خود در دفاع از نظام اسلامی و اندیشه مترقی ولایت فقیه را از دست نخواهد داد. فردی که سالهای متمادی از عمر خود را در دفاع از روشنفکری دینی هزینه کرده است ابایی ندارد که برای تعمیق فهم دین در جامعه و حاکمیت مستمر فقه و فقیه باز هم هزینه بدهد. دوستان جدید انقلاب اگر به خاطر ندارند ما به خوبی به یاد داریم که در مسیر روشن اما دشوار انقلاب در مواجهه با انحرافات، بعد از سنگلاخ مجلس ششم این افروغ ها بودند که به مجلس هفتم و به فهرست اصولگرایان هویت بخشیدند و مایه اعتبار و اعتماد مردم شدند.

برای همه کسانی که در این آتش با فریاد خود می دمند و یا با سکوت خود آن را تایید می کنند لازم است تا ماجرایی را که خود شاهد آن بودم نقل کنم تا متوجه نوع نگاه روشن رهبر فرزانه انقلاب در مواجهه با روشنفکران و اندیشمندان جامعه شوند. بعد از جلسه دوم اندیشه های راهبردی که در بیت مقام معظم رهبری با موضوع نفش عدالت برگزار شد، در محضر ایشان برای نماز آماده می شدیم . حضرت آقا در موقع عبور از جلوی جمعیت ضمن خوش و بش با افراد به آقای دکتر افروغ که رسیدند پس از ملاطفت و تفقد، از وی پرسیدند: «شما چرا در این جلسه مقاله ارائه نکردید؟» یعنی برای ایشان علی رغم همه مشغله های ذهنی و اجرایی موضوعیت داشت که مواضع آقای دکتر افروغ را به عنوان یک اندیشمند جامعه شناس از منظر تئوری و کاربردی در حوزه عدالت بشوند و در مهندسی ساختاری آینده انقلاب اسلامی از آن بهره مند شوند.

در پایان باز هم شهادت می دهم که بحمدالله زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی و علمی دکتر افروغ همواره در خدمت انقلاب اسلامی بوده، هست و خواهد بود و هیچ کس نمی تواند بین ایشان و نظام اسلامی فاصله بیاندازند. ان شا الله
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۵:۴۸:۴۹
کاش صراحت انقلابی افروغ ها را بیشتر در تریبون ها شاهد بودیم. (618348) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۲:۵۳:۲۳
خدا حفظش کنه.این افراد چه اصولگرا باشند چه اصلاح طلب من دوستشون دارم.ایران به آنها نیاز دارد. (618865) (moderator19)
 
علی کوشا
۱۳۹۰-۱۱-۰۷ ۲۳:۳۸:۳۹
و ای کاش..افروغ ها... بدانند که چه مطلبی را کجا می توان گفت و کجا نمی توان گفت. مخصوصا "پارک" ملت را با "کلاس" دانشگاه اشتباه نگیرند.
البته شهادت آقای نادران هم در جای خودش ارزشمند... است. (629605) (moderator19)
 
سینا از شیراز
۱۳۹۰-۱۱-۱۱ ۰۶:۱۱:۴۱
اتفاقا ایشان مطلب را همان جایی گفتند که باید می گفتند. (634288) (moderator19)
 
احسان
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۵:۵۴:۵۰
سلام
روی مطلب من خدای ناکرده با شما نیست. شما کسانی هستید که باعث هویت بخشی به ما مردم عوام! و کم مقدار! شدید. البته که شان شما احجل از این است که همچون منی بتواند در مقام سخن گفتن با شما برآید. اما ای آقایان نمایندگان ملت که در خانه ملت مشغول به هویت بخشی اعتماد و اعتبار ما هستید. فقط میخواهم نظرتان را به یک مطلب تاریخی که از زبان مبارک امام خامنه ای نقل شده است جلب کنم:
......شما به صدر اسلام نگاه كنيد، ببينيد آن كسانى‌كه در دوران غربت اسلام و غربت على، از اميرالمؤمنين دفاع كردند، چه كسانى بودند؟ اينها سابقه‌داران اسلام نبودند. سابقه‌داران اسلام، جناب طلحه و جناب زبير و جناب سعدبن‌ابى وقّاص و امثال اينها بودند. بعضى از اينها على را تنها گذاشتند؛ بعضى از اينها در مقابل على ايستادند. اينها ريزشها بودند. اما رويش كدام است؟ رويش، عبداللَّه‌بن‌عبّاس است؛ محمّدبن‌ابى‌بكر است؛ مالك اشتر است؛ ميثم تمّار است. اينها رويشهاى جديدند. اينها كه در زمان پيامبر نبودند؛ اينها در همان دوران غربت اسلام روييدند؛ اينها نهالهاى تازه‌اند......
(78.09.26 در خطبه های نماز جمعه)
ما دوستان نسل سوم و دو آتشه انقلاب این ها را از رهبر خویش یاد گرفته ایم
(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَ الأذَی)
التماس دعا (618363) (moderator22)
 
باروت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۷:۰۰:۱۸
همیشه دو آتشه ها تیشه به ریشه دین و ولی زدند.
طلحه و زبیر هم جزو همان دوآتشه ها بودند... (618434) (moderator22)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۸:۱۲:۴۲
ببخشید چه ربطی داشت؟ ملاک به واقع چیست؟ دو آتشه بودن؟ سابقه داشتن؟ ..

ملاک سخت نیست؛ سوره ی حجرات پر از بندهای اخلاقی است که مومنان به آن توصیه نشده اند: غیبت نکنید، در کار مردم تجسس نکنید، فحر نفروشید، از میان دست و خدا و رسول سبقت نگیرید (! یعنی تندتر از حد دین نروید) و ....

...حال چرا فکر میکنی که دولت و مجلس و ... از مبتلی شدن به همین مشکلات مبری و در امان هستند. چه چیز موجب میشود که همان زبیر هنگام پیامبر فاسد نشود. صدای بلند و سدید امر به معروف و نهی از منکر (یعنی نقد عمل ها).

مگر دین خدا توصیه نمی کند که:"بشارت باد بر بندگان، آنان که سخن را می شنوند و از برترین آن تبعیت می کنند".

حال شما هم ایکاش به جای اینکه به اسامی نگاه کنی، به محتوای حرف نگاه کنی. ...
ایکاش مانند دکتر افروغ قلبت برای انقلاب اسلامی بتپد! (618536) (moderator19)
 
محمد
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۹:۱۵:۳۴
در مقاله نویسنده آورده است که "... به مجلس هفتم و به فهرست اصولگرایان هویت بخشیدند " آقا احسان چرا برای رسیدن به مقصود خود تحریف می کنی و از کلماتی با بار ارزشی منفی در مورد مردم استفاده کرده ای؟
مگر جز این است که دکتر نادران نوشته اند؟ افراط و تفریط در جامعه بیداد می‌کند. معصوم (ع) می‌فرمایند که لا تری الجاهل الا مفرطا او مفرطا (جاهل را ندیدم مگر افراط می‌کند یا تفریط)
به عنوان یک حامی ولایت و یک نسل سومی ( و البته کسی که نقد را برای هر کس محترم می‌شمارد) صحبت‌های دکتر افروغ را منصفانه می‌دانم و عقیده دارم واکنش احساساتی افراد نسبت به کوچک‌ترین بحثی همان خواسته دشمن و بازی در زمین آنهاست و مصداقی است برای افراط و البته جهل. (618621) (moderator19)
 
علی احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۹:۳۵:۵۷
الان این چی بود؟ هشدار بود؟ اگر شما هشدار میدی، پس باید خطری رو حس کرده باشی. اگر خطری رو حس کردی، پس باید تناقض یا ایرادی در سخنان آقای افروغ دیده باشی. اگر تناقض یا ایرادی دیدی، بگو تا ما هم بدونیم. اگر ندیدی، پس هشدارت الکیه. و این نشون میده از روی منطق قضاوت نمی کنی. فقط احساسی حرف میزنی.
منتظر جوابت هستم. (618643) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۶:۰۱:۰۰
ترابخداازتخریب دلسوزان این مملکت دست بردارید افروغ به گواه همه دلسوزان این مملکت شخص شریف است خداوند مانند ایشان رادوصد چندان کند تاشاید دراین برهه ازکشورما بتوانیم بسلامت بمقصد برسیم (618371) (moderator22)
 
France
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۶:۲۰:۵۹
اقاي نادران! وقتي هاشمي ناطق و سید حسن خميني اینگوه با ایشان رفتار می شود افروع كه عددي نيست (618391) (moderator22)
 
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۲:۰۰:۲۹
آقای هاشمی دادگاه مهدیشون چی شد ؟ دادگاه دخترشون بعد از 2 سال چی شد ؟
مگه برای امثال میردامادی و تاج زاده و صفایی فراهانی یک ماهه دادگاه تشکیل نشد ؟ تازه جرم اونها هدایت فکری بود , خانم ف. هاشمی که صف اول تظاهرات بودند ؟... (618806) (moderator19)
 
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۰۲:۰۱:۱۲
وسط دعوا نرخ تعیین نکن. (619083) (moderator19)
 
ناظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۰۸:۵۱:۱۰
خدمات، زندانها و از خود گذشتگي هاي اشخاص براي ملت و نظام محترم است ولي كسي نميتواند با رخ كشيدن خدمات خود انقلاب را براي خود بداند و چنانچه در مسير خود نديد... (619249) (moderator19)
 
علی کوشا
۱۳۹۰-۱۱-۰۷ ۲۳:۴۱:۴۳
باید اینو بگم...شما چقدر از دکتر افروغ شناخت داری که اونو از قماش هاشمی و... قلمداد می کنی؟ (629606) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۶:۲۹:۰۷
جناب آقای دکتر نادران عزیز. تشکر میکنم از شما که در این وانفسا که تازه بدوران رسیده ها مجال حرف زدن به کسی نمیدهند و بازار تهمیت و افترا داغ داغ است ، عافیت طلبی نمیکنید و از جانب حق دفاع میکنید. خیلی تاسف بار است که مدعیان میدانداری نظام ، آنقدر دایره ها را تنگ کرده اند که دیگر حتی امثال افروغ ، نادران ، توکلی و علایی هم در آن جا نمیشوند. (618399) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۷:۲۹:۵۷
آفرین بخدا گل گفتی . عده ای دست پیش میگیرند تا پس نیوفتند و با حمله به همه کس و همه چیز به نام دفاع از نظام وولایت ، بدنبال کاسبی به نام بصیرت هستند. (618472) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۱:۰۳:۴۱
آنکس را که حساب پاک است از محاسبه ... (622995) (moderator19)
 
صادق
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۶:۳۲:۲۳
وقتي نظرات افرادي مثل افروغ وياسردارعلايي تحمل نشود واي به حال افرادديگر!
مجلسي كه خودبايدنمادتضارب آرا وعقايدباشداينگونه برخوردميكندديگرچه انتظاري ازمردم كوچه وبازار داريدكه به عقايدديگران احترام بگذارند.
نمايندگاني كه اگربه وظيفه شرعي وقانوني خودعمل ميكردندالان وضع اقتصادي اجتماعي كشوراين نبود.هرروزدرصحن علني مجلس كه متعلق به ملت است كارناوال راه مياندازند
آقاي نادران چه بخواهيد وچه نه در تمام مشكلات كشورنمايندگان نيزسهيمند.
(618401) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۶:۴۱:۱۹
اقای افروغ ممکن است جامعه شناس خوبی باشد اما چطور به خودش جرات داده که در مورد همه مسایل اظهار نظر کند.اول خود را استراتژیست و نظریه پرداز و روشنفکر معرفی میکند و هر چه میخواهد در هر مقوله ای بیان میکند.آقای افروغ تا حالا چند نظریه بدرد بخور داده حتی در مجلس هفتم چه گلی به سر مردم زده؟آقایی که فرق بین خبرگان تدوین کننده قانون اساسی را با مجلس خبرگان رهبری نمی داند یا دانسته این دو را با هم مخلوط میکند و برای مقام معظم رهبری امام خامنه ای تعیین تکلیف میکند آیا دلسوز است؟

جای این بحث ها و شبهه افکنی ها نه بصورت یکطرفه و در رسانه عمومی است.جای آن در مجامع علمی و تخصصی است.تا اگر ایشان عقلش به جایی نرسیده عقلا جوابش را بدهند. (618413) (moderator22)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۷:۲۹:۵۳
سلام يعني آقاي افروغ به اندازه شما هم سواد نداره اتفاقا اين مسائل خيلي زودتر از اينها و خيلي مفصل تر بايد در رسانه ملي مطرح مي شد تا كار به اينجا نرسه از چيزي نترسيد مطرح شدن اين مسائل يقينن باعث رشد جامعه و تقويت پايه هاي نظام خواهد شد. (618471) (moderator22)
 
س
۱۳۹۰-۱۱-۰۷ ۲۰:۳۵:۱۵
ببخشید چطور من و شمای نوعی حق اظهار نظر واسه خودمون قائلیم و اگه مثلا حرفمون ذیل همین مطلب تایید نشه طلبکار میشیم و دم از نداشتن آزادی بیان میزنیم، اما فردی با کارنامه و تجربه و شناخت حق اظهار نظر از تریبونی...رو نداره؟
... (629401) (moderator19)
 
علی کوشا
۱۳۹۰-۱۱-۰۷ ۲۳:۴۵:۵۹
با شما موافقم. من دکتر افروغ را فرد بزرگی می دانم که "توانمندی" ارائه "نظریه" را دارد، اما تاکنون خروجی مطلوبی از او مشاهده نشده و الحق در حد یک روشنفکر متوسط ارزیابی می کنم. کارنامه مجلس هفتمشان را هم اصلا خوب نمی دانم.

و اما در مورد بحث نابه جا، موافقم. مسأله این است که ایشان دغدغه ها و سؤالاتشان را به جای "کلاس" درس در "پارک" ملت طرح کردند. جایی که کسی هم نبود تا جوابی بدهد یا دفاعی بکند. (629611) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۶:۴۱:۴۳
حمایت از نظام و رهبری به مفهوم خفه کردن منتقدان نیست . وقتی ما معتقیدم حرف حق میزنیم ، نظام الهی منطبق بر عقل و شعور داریم ، و مبانی نظام ما قابل دفاع است ، چرا از نقد آن وحشت داریم ؟؟!!! پس نظریه آزاد اندیشی یعنی چه ؟ این همه شکبه رادیویی تلویزیونی و تریبونهای نماز جمعه که دایما در این باره حرف میزنند چرا استدلال منطقی نمی کنند!!؟؟ تاکی میخواهیم با برچسب زدن و تکفیر کردن پاسخ بدهیم ؟؟!! یعنی ما منطق و استدلال درست نداریم!!؟؟؟ (618414) (moderator22)
 
بيننده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۰۸:۴۵:۲۶
همه از نقد منصفانه دفاع ميكنند ليكن ايجاد شبهه در يك برنامه و بدون پاسخ ذهنيت افراد بيننده رامخدوش ميكند اينگونه مباحث بايد در مناظره ها مطرح و مورد بررسي قرار گيرد (619239) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۶:۴۲:۳۲
لابد چشم غیب داری که میگی در خدمت انقلاب خواهد بود .
نه حتی به سختی هویت دینی خود در دفاع از نظام اسلامی و اندیشه مترقی ولایت فقیه را از دست نخواهد داد.. اللهم جعل عواقب امورنا خیرا. این دعایی است که نشون میده که هیچکس در امان نیست از انحراف و اشتباه و.. (618416) (moderator22)
 
محمد
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۹:۲۲:۱۱
ان شا الله در آخر متن همین بحث را می‌رساند که اگر خدا بخواهد ایشان (دکتر افروغ) مدافع نظام باقی خواهد ماند. بحث شما هم مثل داستان فیل و تاریکی هستش که قسمتی از جمله را گرفتی و به بقیه کاری نداری!!!
البته هیچ کس در امان نیست از انحراف و اشتباه و ... (618630) (moderator19)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۰:۳۴:۴۱
یعنی هر کس برعکس سلیقه تو حرفی زد در اشتباه است!!!!! (618707) (moderator19)
 
علی کوشا
۱۳۹۰-۱۱-۰۷ ۲۳:۴۸:۳۶
دوست عزیز ali
بدان و آگاه باش که این بحث هیچ ربطی به سلیقه ندارد. چرا هر جایی روشنگری به نفعمان نیست موضوع را به سلیقه ربط می دهیم؟ (629617) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۲:۱۵:۴۶
حتما مسیر مستقیم و انحراف هم امثالی مانند شما تعریف میکنند. (618822) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۷:۱۸:۴۷
نه عجب گر فرو رود نفسش
عندلیبی غراب در قفسش (618460) (moderator22)
 
علومی از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۷:۲۵:۵۲
متاسفانه این افراد سطحی و بی بصیرت که خودرا آخر بصیرت می دانند، با این ندانم کاری هایشان خیلی به اسلام و ولایت فقیه ضربه زده اند.
(618466) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۸:۲۱:۰۲
ملاک حال افراد است (618548) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۸:۵۷:۴۹
به من بگویید آیا از طرف رهبری و یا منابع رسمی دولتی در مورد سخنان افروغ موضع گیری شده است که افراد معدودی اینچنین حمله میکنند.
من صحبتهای افروغ را شنیدم چیز خاصی نگفت. بیشتر حرفهای او نقل از امام علی، امام خمینی و رهبر انقلاب بود. نمی دانم موقعی که خود رهبر میگویند از من انتقاد کنید بقیه چرا بادمجان دور قاب میچینند. (618599) (moderator19)
 
دودا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۹:۰۸:۱۵
فقد البصر اوهن من فقد البصیره

خدا به عمر شما و امثال آقای افروغ برکت دهد. که باید هم از ضد انقلاب چوب بخورید هم از انقلابی ها... (618615) (moderator19)
 
lمهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۹:۱۶:۴۰
درزمان حضرت محمدهم بعضی درهنگام تقسیم غنایم می گفتندیا محمدعدالت کن.این افراد دوستان ناداناین مملکت هستند. (618624) (moderator19)
 
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۹:۲۷:۰۶
آقای نادران ساکتین در فته 88 مغضوب ترند یا ساکتین در نظریه پردازی آقای افروغ !
آقای نادران آقای افروغ به قول خود یک نظریه پرداز و آزاد اندیش خود ار معرفی نموده و خود را نیز قایل نقد ! اما اینکه شما چطور ساکتین دفاع از نظام و جمهوری اسلامی در سال 88 را رها و به ساکتین از افروغ اینگونه سینه چاک آمده ای ؛ باور کن که ما مردم را به شک انداخته ای ....لطفا با مردم صداقت داشته باشید ... (618637) (moderator19)
 
Latvia
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۱۹:۴۱:۳۲
سلام وقتي صحبتهاي منطقي و خدامحورانه ي دكتر افروغ و دفاع منطقي دكتر مطهري، توكلي و ناردان رو هم مطالعه كردم بسيار خوشحال شدم كه هنوز هم هستند كساني كه براي بي نهايت زمان به سبك حكومت الهي مي انديشند....

خدا شما عزيزان رو (گرچه همچون همه انسانها ممكن الخطا هم هستيد چه در عمل و چه در نظر) براي اين كشور اسلامي تا ظهور حضرت حجت (عج) حفظ كند..

و متاسفم براي كساني كه نداشتن تئوري منطقي را با داد و فرياد جبران مي كنند
يا علي (618648) (moderator19)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۰:۱۴:۱۷
مسیله این نیست که اقای افروغ چه مطالبی عنوان کرده چون اقایان این حق را برای ذکسی قایل نیستند که از جانب شخص خود سخن بگوید وافاضه کلام کند خودشان میازان انحراف اندازه میگیرند وقضاوت میکنند (618680) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۰:۲۱:۵۴
دیگران سخنان افروغ را نقد کردند و مردم هم این سخنان را در تلویزیون دیده‌اند. چرا نعل وارونه می‌زنید؟ چه نیازی به حمله است و چه کسی حمله! کرده است؟ (618692) (moderator19)
 
مهدی
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۰:۲۹:۴۸
شخص دانشگاهی مثل افروغ حداقل در رشته تخصصی خودش یعنی جامعه شناسی که می تواند اظهار نظر کند به نظر میرسد کار اساسی باید در جامعه صورت گیرد تا فرهنگ گفتگو جای فرهنگ ارعاب و قلدری را بگیرد (618704) (moderator19)
 
علی
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۳:۰۱:۳۵
الف هم دیگر دارد زیادی این قضیه را بزرگ می کند.
اصلا ماجرا در این حدی نبود که بخواهیم اینقدر به آن دامن بزنیم.
خواهشا از این ماجرا بکشید بیرون و اینقدر اوضاع را متشنج نکنید. (618878) (moderator19)
 
ناصر رسولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۲ ۲۳:۰۲:۵۶
تیغ برنده تهمت هایی نظیر ;ضد ولایت فقیه; ریشه ازاد اندیشی رو که گفتمان انقلاب هست رو زده هرچند که که فکر ایشان از نظر بنده جای;ان قلت; و;نقد;هم داره که اینجا جای پرداختن به ان نیست (618881) (moderator19)
 
mihan
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۰۰:۳۹:۲۱
ما به عنوان نسل دوم و همسنگران و دوستان دیرینه در عرصه‌های گوناگون دفاع از انقلاب بر این باوریم, که با همدلی و مشارکت همه گروه ها و سلایق مختلف درون خانواده انقلاب میسر است و هیچگاه تک صدایی و انحصارگرایی جوابگوی اداره کشور نبوده و نخواهد بود. (619023) (moderator22)
 
mihan
United Kingdom
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۰۰:۵۶:۰۵
متاسفانه"بهتر است آقایون معترض, به افروغ و مطهري و علايي به آزادی تفکر و بیان احترام بگذارند، پس تكليف آزادي بيان چه مي‌شود؟
هر شهروندي حق دارد چنين اظهارنظري بكند، پس اين اعتراض‌ها و آتش با فریاد خود می دمند براي چيست؟ (619042) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۰۴:۱۰:۳۸
این ظاهرا یکی از سنتها داره میشه مگه کم افرادی هستند که برای انقلاب و اسلام در این 30سال زحمت کشیده اند و در همین چندسال اخیر کلی ترور شخصیت شده اند ... (619127) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۱۲:۲۶:۵۷
بعضی نقد ها به افروغ درست بوده
به نظر من آنها باید تامل شود (619680) (moderator19)
 
تیزآور
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۱۲:۴۳:۱۸
اول بهتره سابقه جالب آقای افروغ را از دانشجوهای دانشگاه شیراز در آن مقطع تحصیلی بپرسید بعد برای ایشان چهچهه بزنید (619700) (moderator19)
 
ناصر رسولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۱۷:۵۲:۳۵
بهتره بر مبنای منطق و استدلال بحث کنیم از من وشما و امثال ما که تو جبهه حزب اللهیم بعیده که خواسته یا نخواسته هوچی گری کنیم (621049) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۶:۳۸:۳۲
معیار حال فعلی افراد است!!! (623658) (moderator19)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۱۷:۵۵:۵۱
قال المعصوم (ع) سخن حق از زبان هرشخصی دراید باید گوش داد وپذیرفت. به فرض اینکه خدای ناکرده آقای افروغ خطایی هم در گذشته داشته باشد.این دلیل نمیشود که صحبتهای حقش را که منطبق بر عقل .علم وحتی شرع باشدرا نادیده ونشنیده بگیریم.کسانی که تاب تحمل صدای حق را ندارند مانند خوارج هستند که صدای مولا را نشنیدند. (621063) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۱۹:۳۴:۳۱
افروغ می توانست استاد دانشگاه با کلاس و بی دردسری باشد که سالی 10 مقاله چاپ کند و عید نوروز با خانواده اش در کنار دریا قدم بزند و جامعه شناسی خرج دنیایش کند.

او این کار را نکرد.
انقلابی بود وفهمید و لازمه فهمیدن این است که نظرات انتقفادی اش را بگوید!

... (621417) (moderator19)
 
--------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۳ ۲۰:۱۷:۲۵
حرفهای اقای افروغ بدرد دانشگاه شاید می خورد نه بدرد صداوسیما من دوست دارم با حرفهای شهید مقدم حال کنم. حالی تونه. (621566) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۸ ۲۱:۵۸:۵۹
خوب این سلیقه شماست نه همه. (631090) (moderator19)
 
nashenas
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۰۲:۳۵:۱۱
سلام

نکته جالب اینجاست که ما از دوران کودکی شنیده بودیم که در اسلام حتا در موقع منبر پیامبر هم کسانی‌ آزادانه حرف خودشان را میزدن ، آیا واقعا اون روایت راست بود (622533) (moderator19)
 
شداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۶:۴۶:۰۶
درود بر عماد افروغ
من ازلحاظ فکری با اقای افروغ همفکر یا همگروه نیستم اما ایشان واقعا ازاد مرد وازاد انیش است وچاپلوسی هیچ شخص یا گروهی را نمی کند و به راحتی هم عطای نمایندگی را به لقایش بخشید می توانست با یک سخنرانی خودش را برای همیشه بیمه کند اما همان موقع هم که در مجلس بود بسیار دقیق نکاتی را گوشزد می کرد که اگر گوش شنوایی بود به اینجا نمی رسید یم (623677) (moderator19)
 
رضا
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۹:۵۲:۰۶
بنام خدا
باسلام
من از طريق سايت الف صحبتهاي آقاي افروغ رو ديدم و شناختم از ايشان بيشتر شد اما نكته اي رو خدمت دوستاني كه اصولگرا هستند و از مخالفان جدي اصلاح طلبان به شمار مي روند و حمايت جدي از دكترافروغ كرده و سخنان ايشان را تاييد مي كنند عرض كنم والله اصلاح طلبان ...هم همين اعتقادات را داشت پس چرا به شدت با آنان مخالفت ميكنيد؟ حرف خوب خوبه به انديشه و سخن خوب توجه كنيد نه اينكه ببينيد سخن از كيست (624166) (moderator19)
 
علی
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۲۲:۳۷:۱۱
عامل معروف شدن آقای افروغ حمله اعتراضی مخالفانش به صدا وسیما بود (624648) (moderator19)
 
علی کوشا
۱۳۹۰-۱۱-۰۸ ۰۰:۰۰:۴۱
برادر جان، دکتر افروغ پیش کسانی که سری توی سرها دارند شناخته شده بوده است. اتفاقاً بهترین دوره خدمت ایشان روشنگری هایشان در دوره اصلاحات بوده است. (629639) (moderator19)
 
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۰۹:۰۴:۳۷
نهج البلاعه امام عدالت را بخوانید راه را بخوبی برایتان ترسیم می نماید. (625302) (moderator19)
 
امل-عباسعلی صلواتی
United States
۱۳۹۰-۱۱-۰۵ ۲۳:۵۸:۴۸
برخی از نمایندگان احساساتشان بر عقل شان غالب است به جای دادن راه حل برون رفت از مشکلات احساسات عامه را می انگیزند منجله جناب نادران گو یا اقتصاد خواندهاست ولی کلام به احساس... (627056) (moderator19)
 
امین اله منتظری
۱۳۹۰-۱۱-۰۶ ۰۰:۳۶:۴۶
با سلام خدمت آقای دکتر نادران...به نظر بنده این گونه سخن گفتن ایشان سابقه دارد ، کسانیکه در این نظام مسئولت دارند تمام گفتار و رفتار شان رسد میشود پس اگر از حرفهایمان دشمنان داخلی و خارجی سوئ استفاده میکنند نباید مواظب باشیم ، وی با بیان برخی مطالب ، نه همه
گفتارشان باعث خوراک دشمنان شدند .کسیکه خودش را تابع ولی فقیه بداند حرفی نمی زند که پایه و ستون این انقلاب تضعیف شود از رهبری عقب نمی ماند و اگر رهبر آنروز گفتند این انتخابات مورد تایید من است ، همه باید بگویند چشم ، نه اینکه برخی خود را تابع میدانند ولی هنوز هم در انتخابات شک و تردید دارند . (627113) (moderator19)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۸ ۲۲:۰۱:۴۲
پس بفرمایید برای اینکه خوراک دست دشمن ندیم در انتقاد رو تو جامعه تخته کنیم. (631092) (moderator19)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.