نظر منتشر شده
۱۷۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 256756
تحلیل مقایسه ای پایگاه اجتماعی خاتمی و احمدی نژاد با روحانی؛
مصائب دولتی که "جان فدا" ندارد
محسن مهدیان، 29 دی 93
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۴
احمدی نژاد «جان فدا» و «سینه چاک» داشت؛ کسانی که زیر بیرق دولت مهرورز آبرو و مال و هویتشان را گذاشتند. دولت خاتمی نیز.

کارکرد جان فدا در بزنگاه است. وقتی که دولت ها نیاز به حضور موثر طرفداران دارند، «جان فداها» نقش آفرینی می کنند. دولتی که جان فدا داشته باشد توان قشون کشی دارد. دولت و قدرتی هم که توان قشون کشی نداشته باشد، شیر بی یال و دم است. دولت بی فدایی، زود از پا در می آید.

بنابراین برای به پایین کشیدن قدرت، باید پایگاه اجتماعی آنها و مهمتر از همه جان فداها را جدا کرد. احمدی نژاد به امید جان فداها ۱۱ روز خانه نشست. حال آنکه جان فداهای متعصب اش، گفتمانی بودند و حاضر نشدند تا خانه نشینی هم زیر بیرقش بمانند.

جان فداها دو شق اند. جان فدای «گفتمانی و ایدئولوژیک» و جان فدای «سیاسی و جریانی». جان فداهای ایدئولوژیک فدایی ترند، اما تا وقتی هستند که قدرتی که خودشان را خرجش می کنند گفتمانی و ایدئولوژیک بماند.

اما جان فداهای سیاسی و جریانی، ماندگار ترند. اگرچه شبیه فدایی های ایدئولوژیک "پای در صحنه" نیستند اما وفادارترند. چون پیوندشان با فرد است نه ایدئولوژی .

فدایی های خاتمی از جنس دوم یعنی جریانی و فدایی های احمدی نژاد از دسته اول بودند.

و اما دولت روحانی؛
دولت روحانی از جمله دولت هایی است که جان فدا ندارد. نه ایدئولوژیک و نه جریانی. اساسن هویت کارگزاران بی نیاز از جان فدا است. تکنوکرات ها به تکنیک شان فخر می کنند نه چیز دیگر. اما خواه و نخواه منبرشان سست است.

روحانی، گفتمانی نبود که فدایی گفتمانی داشته باشد. جریانی هم نبود. سرناچاری اصلاح طلبان، به قدرت رسید. اما خود اصلاح طلبان نیز پای او نمی ایستند. اقبال اصلاح طلبان به روحانی کاملن کارکردی است. مطالباتی داشتند که البته به دهها دلیل، بساط درست کردن و معرکه راه انداختن در کوچه بن بست بود.

دولتی که جان فدا نداشته باشد، قدرتش با رای اکثریت ۵۱ درصدی است. چرا؟ چون کسی را ندارد که برایش شبانه روز تبیلغ کند و خون دل بخورد و پول خرج کند. رای ها، شبانه می آیند و سر صبح می روند. فردای انتخابات شاید رای روز گذشته را نداشته باشد. اما فقدان فدایی های سینه چاک، همین اکثریت ۵۱ درصدی را نیز به سرعت پراکنده می کند.

غیر جان فداها فقط حول مطالبات جمع می شوند. کارمدی، آنها را جذب می کند. بنابراین احساس ناکارامدی قدرت ها، آنها را پراکنده می سازد. تاکید می شود؛ "احساس ناکارمدی". یعنی با تبلیغ گروه های مخالف و منتقد و نبود فدایی برای دفاع حداکثری، احساس ناکارامدی بیش از قدرت ناکارمدی واقعی، قدرت تفرق پیدا می کند.

بنابراین؛
این دولت آینده غبارآلودی دارد. احتمال اینکه به ملک دوازدهم هم نرسد زیاد است. وعده های شکست خورده، این روزها سر زبان ها است؛ از چرخ هسته ای تا چرخ زندگی.

از طرفی فدایی های جریان اصلاحات نیز خودشان را خرج این دولت نمی کنند. پای دفاع می آیند اما به آب و آتش نمی زنند. نقش آفرینی حداقلی شان نیز برای حذف فرصت های اصولگرائی است. دو نبش بازی می کنند. مدل سیاسی اصلاح طلبان تدارک فرمولی است که این دولت را بندازد و هزینه رفتنش را هم جریان اصولگرائی با تقابل و کارشکنی هایش بدهد و خود ردای قدرت به تن بکشند.

و اما؛
با دولت بدون جان فدا چه رفتاری باید کرد؟
دولتی که فدایی ندارد پایگاه اجتماعی مستحکم ندارد. پس رای پر قدرت هم ندارد. رای های «غیر جریانی» و «غیرگفتمانی» با «احساس ناکارمدی» پراکنده می شود. نقد دولت تنها باید از حیث کارامدی باشد و لاغیر. هرگونه نقدی از جنس تقابل های گفتمانی و عصبیت سیاسی و جریانی، برای دولت، فدایی ساز است. چرا؟ چون دولت را درجایگاهی که قرار ندارد، قرار می دهد. چه جایگاهی؟ جایگاه یک تشکیلات سیاسی اصلاح طلب و یا در جایگاه یک جریان فکری ایدئولوژیک.

از این مهمتر؛ کشور نزدیک دو دهه،عصبیت های سیاسی و جبهه بندی جان فداها را گزرانده است. اینکه دولتی جان فدا ندارد، اگرچه به ضرر ماندگاری دولت هاست، اما باید به فال نیک گرفت. نظام باید جان فدا داشته باشد نه دولت ها. دولت ها نباید درگیر تئوری پردازی (گفتمان سازی) و یا حزب گرایی( سیاسی) شوند. دولت است و کارآمدی. باید کار کنند و کار. شعارها بماند برای دیگران. امروز کشور در شرایطی است که به جان فدا نیاز ندارد. به مطالبه گر نیاز دارد. پس با تند کردن فضای سیاسی کشور، دوست و دشمن این دولت را بهم پیوند نزنیم و از مطالبه گران، جان فدا نسازیم.
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۰:۲۹
شما نگران نباشید ما به دولت روحانی رای دادیم و تا انتخابات مجلس تحت هر شرایطی باهاش خواهیم بود شما برو دنبال جان فدایی برای جریان پایداری بگرد (2618595) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۶:۴۶
حالا مجلس رو هم گرفتيد ، چه اتفاقي خواهد افتاد ؟ چرا فكرتون بيشتر از اينكه حول موضوع مردم و جوون ها ، مسكن و رفاه و پيشرفت و ... باشه ، بيشتر حول موضوع قشون كشي و حال طرف مقابل جا بياد و رياست حق ما ست و ...! با اين طرز تفكر يه عده ي تنگ نظر و يا كوته فكر به هيچ جا نميرسيم (2619722) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۲۱:۲۲
بودنه شماهارو تو انصراف ازیارانه دیدیم داداش (2619745) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۹:۳۶:۱۷
در انتخابات قبلی هم همین شعارها رو دادین نهایت به کاندیدای حزب رقیب سنتی تون رای دادین و الان روی آرای عاریه ای اون جریان دارین اسکی سواری میکنین!
برای حذف پایداری خودتون جلو بیایین چرا از حزب رقیب مایه میزارین؟! (2619911) (alef-17)
 
امیر تبریز اوغلی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۹:۵۳:۵۲
خوبه تو رای ت تقلب نشد. خخخخ خوش باش تا 2 سال. سردار بت شکن خواهد امد تا افتضاحات شما را جبران کند (2619954) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۳:۱۰:۱۵
اخه الان کی حرف از پایداری زد؟؟ چرا الکی شلوغش می کنید؟؟ (2620332) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۰:۲۵:۴۶
دیدی الف جان که این کامنت دهندگان چطور باهت برخورد میکنن. ذره ای طاقت انتقاد ندارند (2620480) (alef-3)
 
محمدرضا
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۷:۲۳:۲۷
چند درصدتان در انصراف با يارانه با اين دولت محبوبتان همراهي كرديد؟ شما هم تا آنجا با اين دولت همراهيت كه خرجي نواشته باشد. من به آقاي روحاني راي ندادم ولي يارانه را براي همراهي با او دوخواست نكردم . (2620668) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۲۳:۳۹:۱۴
هر دولتی بود مردم این گونه عمل می کردند صرفا مال این دولت نیست (2621974) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۱-۰۱ ۰۹:۲۲:۵۷
اصلا چطوری می خواین تو انتخابات مجلس همراهیش کنید؟اون که نه جناحی داره نه حزبی نه دار و دسته ای. (2622245) (alef-17)
 
یزدان
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۸:۰۳
همه شما جان فدا هستید چون مشکل درآمد ندارید. ولی همه جوانان از بیکاری جانشان به لب آمده است. (2618617) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۸:۴۴
در ایران ، رئیس جمهور شدن چه قدر آسونه !!!! (2618620) (alef-17)
 
حامد
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۹:۳۶
سرزمین مادری است که جان فدا و بها دارد. غیر آن بهانه است. (2618626) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۳۷:۳۹
افرین این جان فدا ها همه بهانه اند برای کسب دنیا
قربان رئیس جمهورش طرفدار فدایی سرزمین مادری دارد. نه فدایی های فرصت طلب (2619782) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۴۹:۴۹
فقط رفسنجانی رئیس جمهور خوبی بود . (2618627) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۹:۳۶:۴۸
عالی بود!
زمان ایشون استین کوتاه پوشیدن مردان هم ممنوع بود! (2619913) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۱-۰۱ ۰۷:۳۷:۵۷
من دولت هاشمي را خوب يادمه .در دولت هاشمي تورم بيداد ميكرد . فشار بر مردم خيلي زياد بود . فضاي سياسي كشور بسته بود و كسي جرات انتقاد از هاشمي را نداشت و ... (2622129) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۰:۰۰
خیلی خوب روون و سنجیده بود (2618629) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۰:۲۷
ای کاش غرضی رئیس جمهور میشد . (2618632) (alef-17)
 
محمدی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۱:۴۹
اصولا" هیچکدام از این حضرات ، گُلی به سر این مردم نزدند . (2618636) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۲:۰۲
دولت جدید از نظر من دارای 2 امتیاز فوق العاده هست
1- آقای ظریف وزیر امور خارجه
2- آقای زنگنه وزیر نفت

در مقابل ، وزرایی مثل طیب نیا (اقتصاد و امور دارایی) و آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) سهمیه جناح احمدی نژاد در دولت جدید هستند که نقطه ضعف دولت آقای روحانی محسوب می شوند.
بنابراین معدل دولت یازدهم بخاطر استفاده از وزرا و مدیران احمدی نژادی، کاهش چشمگیر پیدا کرده.

وضعیت ورشکستگی و رکود یکسال گذشته شرکت بورس و سازمان امور مالیاتی و سازمان هدفمندی و مسکن مهر، تاثیر بسزایی در کاهش مقبولیت دولت آقای روحانی گذاشته. (2618637) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۷:۴۹:۲۴
نه بابا،!! به این میگویند حرف آبگوشتی داداش آخوندی کجا مال احمدی نژاد این دولت خوب سخنرانی میکنم تو عمل هم کم مباره دوانی مثل ما آبگوشتی تحلیل میکنند! ! (2619679) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۰:۰۲
آقای روحانی تا حالا هیچ کاری انجام نداد. حتما برای بورس. یا مسکن مهر. (2619705) (alef-17)
 
علی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۳:۲۵
سلام
یه روزی میفهمی همین دو نفر نقطعه ضعفش هستن انشالله (2619711) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۵۰:۱۱
اتفاقا وزیر اقتصاد و وزیر راه و شهرسازی دو تا از وزرای خوب دکتر روحانی هستند که به اصلاح طلبان هم نزدیک هستند. اینکه کارهای وزارت راه نسبت به قبل کاهش یافته به دلیل مشکلات اعتباری است که گریبانگیر کشور شده و الا آقای دکتر آخوندی بسیار هم خوش فکر هستند. اینکه دولت توانسته در این شرایط کشور را از رکود با نرخ رشد اقتصادی منفی پنج خارج کند و تورم 40 درصدی را به بیست برساند و در همین حال خدمات بهداشتی را توسعه دهد و سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز را تقویت کند و نظام تحریم های بین المللی را بشکند کشتی رانی را تحریم خارج کند بورس را به رونق برگرداند خدمات نسل چهارم تلفن همراه را ارایه کند در مقابل فساد بایستد و سینه سپر کند نقاط قوتی است که شاید الف نخواهد آنها را ببیند و دولت را ناکارامد جلوه دهد ولی ما می بینیم و از دولت منتخب حمایت می کنیم. (2619805) (alef-17)
 
برهمت
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۰:۵۹:۰۸
الان طیب نیا ک توستاد عارف بوده و آخوندی ک مسوول ستاد میرحسین بوده شدن سهم احمدی نژاد?
چطوری? (2620086) (alef-17)
 
حمیدرضا
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۲:۳۹:۳۱
اصلا شما فکر کنم از سیاست بی خبری آخه کی گفته آخوندی و طیب نیا از جناح احمدی نژادند آخوندی که سال 88 از افراد موثر ستاد موسوی بود و طیب نیا هم عضو ستاد عارف در سال92 دوم اینکه کی گفته ظریف و زنگنه از افراد خوب این دولتند شعارها را ول کن به عملکردها نگاه کن ببین کدام شعارها به انجام رسید تو 100 روز اول که هیچ 100 تا از این 100 روزها هم بگذره کاری نمی کنند خیالت راحت (2620264) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۲:۴۷:۰۸
زنگنه!!!
بانفت40 دلاری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ظریف!!!
با ننگ نامه ژنو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خیلی بی نظیرن این دو نفر (2620279) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۲:۵۷:۲۲
آخوندی سهم جناح احمدی نژاد!!!!!! (2620299) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۰:۲۶:۳۵
طیب نیا و احمدی نژاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2620484) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۸:۳۵:۴۲
اساسا تمامی نقطه ضعف های این دولت، تمامی ناکامی ها، تمامی بی تدبیری ها و سوء مدیریت ها و .... همه مربوط به احمدی نژاده! برادر این توجیهات دیگه خیلی دستمالی شده! (2620753) (alef-17)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۱:۳۸:۰۶
زنگنه و احمدنژاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آخوندی و احمدی نژاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بابا یه ذره فکر بعد حرف زدن (2621040) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۶:۵۶:۱۷
آخوندی مهره ی احمدی نژاده تو دولت روحانی؟! خیلی ممنون واقعا مادر محترم عروس! (2621474) (alef-17)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۸:۳۸:۱۰
جداً فکر می کنید زنگنه و ظریف وزنه دولت هستند؟؟؟!
واقعاً براتون متاسفم
زنده باد هاشمی (وزیر بهداشت) تنهاترین وزیر خدمتگزار دولت روحانی (2621582) (alef-17)
 
پیمان
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۲۱:۲۴:۰۳
آخوندی و احمدی نژاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخوندی که نماینده ستاد موسوی در 88 بود عزیز من
اصلاح طلب محض (2621806) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۲:۳۱
اگر دولت با مردم صداقت داشته باشد و به آنها اعتماد کند همه فدایی دولت خواهیم بود
اما نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد دولت از الان نگران رای دور دوم است:

مثلا همین که یارانه ثروتمندها را قطع نمی کند و می گوید من با سرک کشیدن به حسابها مخالفم
این یک شعار احساساتی است و با عدالت منافات دارد.

یا اینکه هر چند روز یک بار رئیس دولت یک دشنام نثار مخالفین می کند و سعی می کند حرفهای ساختار شکن بزند (مثلا رفراندم)
خوب مردم می فهمند این دولت این کاره نیست و فقط برای جلب توجه این حرفها را می زند.

یا اینکه گمان می کند مشکلات ما از بیرون حل می شود و همه انرژی خود را گذاشته است تا از آمریکا امضا بگیرد تا مشکلات ما حل شود.
خوب مردم ما که می بینند بیشتر مشکلات ناشی از سوء تدبیر است.

اگر دولت با مردم روراست باشد و حل مشکلات را به جوانها واگذار کند خدا می داند همه این جوانها فدایی دولت خواهند بود. (2618639) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۵۹:۱۲
تکلیفت با خودت مشخص نیست اول یه تعریف کوچک بعد شروع به نقد بی پشتوانه کردی:
رفراندم متن صریح قانون اساسی است کجایش ساختار شکنانه است؟ شاید برخی ساختارها را بشکند ولی ساختارشکنانه نیست چون حرف قانون اساسی است.
مشکلات از بیرون حل می شه رو شما میگی دولت نگفته. نمونه عملی اون هم کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفتی است که اقدام عملی دولت بوده شعار هم نداده در متن لایحه بودجه آمده است. دولت با مردم رو راست بوده شما کجدار هستی. (2619830) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۲:۵۲:۵۷
خواهش میکنم شما از طرف مردم صحبت نکنید
این مردم دوران روحانی و احمدی نژاد و رئسای به اصطلاح مردمی قبلی رو لمس کردند و بهتر از من و شما تکلیفشون رو میدانند (2620291) (alef-17)
 
صابری
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۴:۰۶
جان فدا ؟!!!
من که حاضر نیستم حتی یک تار موی خود برای این دولت بدهم . (2618643) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۵:۰۶
به نظرم این دولت ضعیف ترین دولت در 100 سال اخیر بوده (2618648) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۹:۲۰
بنظرمن ضعیفترین درکل تاریخ ایران
شوخی نمیکنما جدی میگم (2619737) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۹:۳۲:۳۹
اون وقت دولت احمدی نژاد چی بود!!!!!!!! ضعیف تر و کار نبلد تر از دولت احمدی نژاد نداشتیم و انشا الله نخواهیم داشت. ولی این دولت هم به نظرم مردمی نیست (2620829) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۰:۵۶:۰۹
مطمئن هستم 2 سال دیگه آقای روحانی پیروز انتخابات نیستند
موضوعی که حتی زیباکلام چند بار اعلام کرده (2618652) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۲:۵۳:۵۰
جدیدا زیبا کلام پیش بینی هم میکنه؟
جالبهاااااا (2620292) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۰۲:۵۵
ان شالله سال 96 مردم جواب مقاله تو را می دهند
داداش مردم فرق نفت 120دلاری صادرات روزانه 4/5ملیون بشکه و اختلاسهای سر به فلک کشیده و... را با نفت 40دلاری با صادرات 900هزار بشکه و با اتهام های واهی را می فهمند
به فرض شما اگه این فرقها را نفهمند همون لیاقتشون احمدی نژاده (2618670) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۳:۳۵
حالا که یارانه پولدارها را نمی توانن قطع کنن میخوان از سال بعد یارانه را به نیاز مندش فقط کمیته امداد بهزستی بدن. (2619712) (alef-17)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۲:۳۷:۲۸
دقیقا مثل دولتتون حرف میزنید نفت دولت قبل بر مبنای تولید البته یه کم بیشتر ونفت دولت فعلی برمبنای صادرات البته 400000بشکه کمتر یعنی باید 1300را با 2400 مقایسه کرد ودر ضمن میانگین قیمت نفت را در نظر میگیرند اگر غیر این بود دولتتون بودجه را روی 70به بالا نمیبست.برید خدارا شکر کنید که نفت 120 دلاری براتون اندوخته ای گذاشته که کاسه گدایی پیش امریکا ببرید تا پول خودمون را پس بگیریم.واز ذخیره ارزی قبل به شکل های خاص استفاده کنیم (2620258) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۱:۳۳:۴۰
اگه سیاست خارجی دولت اینقدر ضعیف نبود نمی ذاشتند نفت اینقدر پایین بیاد
کوش اون ادعاهای رابطه با همسایه ها و ... (2620559) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۷:۵۱:۳۰
الان هم که اصلا اختلاس نیست دیگه !!!!!! در ضمن بروید خدا را شکر کنید دولت قبل نفت 120 دلاری را فروخت که بلوکه شد و الان این دولت دارد از ان استفاده می کند والا به شما می گفتم که ....... (2620705) (alef-17)
 
امید
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۱:۴۲:۴۴
داداشم پول نفت 120 دلاری رو همون زمان آمریکایی ها با تحریم بانک مرکزی بلوکه کردن!!!!!!ذره ای انصاف!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2621046) (alef-17)
 
محمود
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۰:۵۶
معلوم نیست نگارنده محترم از به میان آوردن عنوان جان فدا چه هدفی را دنبال میکند؟ کوبیدن اصلاح طلبان ؟ یا نا امید کردن رای دهندگان به آقای روحانی؟ولی در اشتباهند. هم اکنون اگر ایشان رفراندم برگزار کنند معلوم میشود که رای دهندگان هنوز از ایشان پشتیبانی میکنند و از دنبال کردن خواسته های خود نا امید نشده اند. (2618691) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۲:۱۱
جالب بود. (2618697) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۱۸:۱۸
پایگاه مردمی دولت های خاتمی و روحانی یکسان و قشر متوسط تحصیل کرده است که از نظر تعداد نه به میزان گروه پایین دست و نه از نظر قدرت مانند گروه های نظامی و بالادستی است (2618715) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۱:۳۵
تحلیل خوبی بود به خصوص در مورد خاتمی حق مطلب اداء شده. (2618725) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۳:۲۹
این جان فدا که میفرمایید مربوط به دولتها و ممالک بی قانون است. کاربرد زوری و گردنکشی دارد. که با تکیه بر آنها بشود خانه نشینی کرد ، حرف زور زد و بی قانونی کرد (2618728) (alef-17)
 
عدالت
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۵:۵۴
اینطور که پیش میرود دولت مثلا تدبیر، با اولین دولت چهار ساله جمهوری اسلامی روبرو خواهیم بود. (2618739) (alef-17)
 
مردمی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۸:۱۳
دولت مردمی به سرکارخواهدآمد.................. (2618745) (alef-17)
 
سلیم
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۸:۳۷
درخصوص جان فداها تا حدودی حق باشماست این که گفتم تا حدودی چون بخش زیادی از جان فداهای آقای احمدی نژاد بدنبال پول میدوند و ایدئولوژیک نبودند حالا اگر جای احمدی نژاد را باجلیلی عوض میکردید شاید موضوع را بیشتر میشد پذیرفت. (2618746) (alef-17)
 
مسعود
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۹:۱۵
الانه كه يه عده اي ميان ميگن از مثيت و منفي ها ميشه فهميد "جان فدا " روحاني داره يا نه . يا ميگن نويسنده مطلب مثل اينكه تو بين مردم نيست كه اينا رو نوشته يا ...
ولي بايد به اطلاع رسوند كه مردم فقط ما تعداد افراد بسيار كم كه در فضاي مجازي و در سايت هاي تحليلي و خبري هستيم و لايك ميكنيم نيستيم .
بايد همه مردم از ده و روستا تا كلان شهر ها رو ديد.
50.3% براي 1.5 سال پيش بود. (2618748) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۱-۰۱ ۰۹:۳۴:۲۶
مسعود جان شما داری خود و امثال خود را مرجع قرار میدی.
نه عزیز برادر ... همه مثل شما نیستند چون بر خلاف شما ، قشر فرهیخته و دانشجو که در هر خانواده حد اقل دو نفر وجود دارد ، فضای مجازی را همچون خر مفتی سوار میشوند و با احتیاط و عقل از آن استفاده میکنند . (2622256) (alef-17)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۹:۵۱
اینو قبول دارم که روحانی در بزنگاه چالش سیاسی ایران! که از همه رونده و مونده بودند به قدرت رسید! و جمیع اصلاح طلبان و ناراضیان اقتصادی و سیاسی و علمی و عملی دلیل انتخاب آقای روحانی شدند و این تکثر آرا باعث شد روحانی از عهده ی قول و قرار!! های انتخاباتی ش نتونه بر بیاد و حالا تنها مونده و احساس می کنم تا این لحظه اولین رئیس جمهوری خواهد بود که یک دوره ی 4 ساله بر مسند بشینه.... مگر!!!! دکتر محمد جواد ظریف معجره ای بکند (که انشاا... می کند) (2618751) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۰۳:۰۸
در انتخابات مجلس جان فداهای روحانی را خواهید دید . . . . . (2618985) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۰۶:۰۳
احمدی نژاد جان فداهای سیب زمینی خور داشت .

خاتمی جان فداهای اقتصادی داشت .

روحانی جان فداهای تحصیلکرده دارد . (2618989) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۷:۳۲
اره دیگه وقتی رییس جمهوربه منتقداش بگه بیسواد معلومه که حتما جان فداهاش میشن تحصیلکرده ! (2619728) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۲۰:۳۳
اينم از ادبيات همون دسته ي تحصيل كرده ست كه قديم نديما ميگفتن ادب مرد ب هر دولت اوست؟ (2619741) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۰:۴۹:۳۲
بله...در حال حاضر ادبیات یکی از جان فداهای تحصیل کرده ی روحانی را مشاهده کردیم! (2620526) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۷:۵۲:۵۶
یه کم خودتون را تحویل بگیرید !!!!! مگر خودتان به خودتان تحصیلکرده بگویید والا ما که شما را می شناسیم ..... (2620708) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۱۶:۵۰
تحلیل های چرت و پرت... وقتی خود نویسنده هم می داند این تحلیلها ابکی است و باد هوا چه اصرار به بیانش دارد. اگر معتقد به آن است واقعا فکر می کند که دارد واقعیت عرصه را توضیح می دهد؟ (2619015) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۱:۴۸
وشايد هم همين بي توجهي دولت به امواج سياسي بتواند ثباتي را فراهم اورد كه نه تنها خود به دولت دوازدهم برسد ، حتي بتواند نامزد ديگري هم براي اين عرعه معرفي كند .
فقط به روزي فكر كنيد كه توافق هسته اي حاصل شده و دولت دوازدهم به سرانجام برسد و اسم وزير امور خارجه آن به عنوان نامزد انتخابات سيزدهم اعلام شود .
آيا شك داريد اين فرد بدون تبليغ برنده خواهد بود ؟ (2618756) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۳۴:۵۶
اگر همون بشه که شما میگی خیلی اشتباه بزرگی میشه. (2619227) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۲۰:۳۲
شما همین جوری بشین به همون روز فک کن. تحریم برای ما سخت است اما مسائل مهمتر دیگری هم در این کشور وجود دارد (2619362) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۲:۱۹
"نظام باید جان فدا داشته باشد" این گزاره با کدام یک از آموزه‌های دینی و اعتقادی و ملی ما همخوانی دارد؟!
نظام چیست؟ مگر نه اینست که چیدمانی است برای پیشبرد اوضاع کشور؟ چیدمان که جان فدا نیاز ندارد! دیروز چیدمانی دیگر داشتیم، امروز این چیدمان را داریم و روزی دیگر شاید چیدمانی دیگر. هر چیدمانی که بهتر بود و کارایی بیشتری داشت بیشتر ماندگار می‌شود.
اصلا چرا به دنبال جان فدا هستید؟! با جان فدا مدل عملکردی هیئتی وار می‌شود. به این معنی که همهمه و بی نظمی است. هرکس کاری می‌کند. بالاخره کار پیش می‌رود ولی با چه هزینه‌ای؟
ولی مدل نظم گرا و فرایند محور دقیق است و همه نیروها را در مسیر مشخص به سمت هدف مشخص همگرا می‌کند. این مدل جان فدا و جان نثار و فدایی نمی‌خواهد. این مدل جماعتی عاقل می‌خواهد که طراحی کنند و جماعتی دقیق و با پشتکار که اجرا کنند. (2618758) (alef-17)
 
سورنا
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۱۴:۱۹
درود بر شما. کاش اسمت رو می نوشتی. حرف دلم رو منطقی زدی (2619012) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۱۹:۳۶
واقعا عالی بود مسوولین ما یادشون رفته که فقط خادمان مردم ایران هستند نه سرور آنها. (2619024) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۴۴:۱۴
آفرين
پس اگه عاقلانه عمل نشود
دولت آقاي روحاني رفته، نه؟ (2619250) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۳۸:۵۱
روحانی به خاطر پشتیبانی اصلاحطلبان و خصوصا خاتمی رای آورد (2618781) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۰۱:۳۴
روحانی فقط بخاطر حمایت هاشمی رفسنجانی رای آورد؛ اگر حمایت خاتمی رأی آور بود که عارف بیچاره را مجبور به انصراف نمی کردند (2618980) (alef-17)
 
حسام
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۳:۵۱
اتفاقا این گونه نبود. آقای روحانی رای اقشار ضعیف جامعه که تحت فشار اقتصادی بودند رو تونست با شعارهایش جلب کند.( درصد رأیش در شهر های کوچک و روستا ها بیشتر از شهر های بزرگ بود) اما بسیاری از آنها از رأی خود پشیمان شده اند. (2619085) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۴:۴۵
دقیقا درسته وگرنه روحانی چی داشت که مردم بهش رای دادن ؟ هرسوالی ازش میپرسیدن میگفت کارشناساندرست میکنن ، بلدنبودجواب سواله روخودش بده .چون اطلاعات نداشت .
غرضی صددرجه از روحانی بهتر بود اگرم خاتمی یاهاشمی ازغرضی حمایت میکردن صددرصد غرضی الان رییس جمهوربود . (2619088) (alef-17)
 
مسعود
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۴۷:۰۷
بر منكرش صلوات
البته بايد اين رو هم دونست كه اگر راي عارف بيشتر بود ، دست بالا با اون بود و كسي كه بايد كناره گيري ميكرد روحاني بود نه عارف
يعني تعداد كساني كه به عارف راي ميدادند مطمئنا كمتر از نصف 18 ميليون راي بود
البته نظر بنده اين است كه عارف اگه كناره گيري نميكرد نفر دوم از آخر ميشد( البته نظر منه) (2619259) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۹:۱۱:۵۰
رييس جمهور شدن مهمه ولي رييس جمهور باقي موندن مهمتره. دليل انصراف عارف ترس از رييس جمهور نشدن نبود! (2620802) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۰:۴۸:۱۱
این نظر اقلیت اینترنت نشینی است که نهایت اعتراضشان هم مجازی است! (2620525) (alef-17)
 
سعید
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۴۰:۲۲
با سلام

تحلیل شما هم با مقایسه دولت فعلی با دولت های قبلی است و این قیاس کاملاً غلط و مغاطه است.

من به آقای روحانی رای ندادم اما ریس جمهوری ایشان را به فال نیک میگیرم. به نظرم نبود جانفدا و سینه چاک در این دولت را باید به فال نیک گرفت. نبود افراد متعصب که تنها خود و افکار خود را برمیتابند دیگر نیاز کشور نیست و در بین مردم جایگاه ندارند.

باید دولت از بازهای سیاسی خارج شده و ه فکر خدمت به مردم باشد. این خواسته تمام مردم فهیم ایران است.

البته در مورد دولت 11 این نکته را نیابد فراموش کرد که این دولت به شدت به نزدیکان آقای هاشمی وابسته است و تحت تاثیر کارگزاران قرار دارد. به امید روزی که تمام دستگاه های سیاسی و حکومتی به سمت خدمت به کشور و مردم حرکت کنند، مردمی که همه چیز این مملکت اند (2618784) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۵۶:۵۴
و صد البته که سابقه کار اجرا داشته باشد. مسئول ارشد قوه اجرایی باید سابقه کار اجرایی داشته باشد. (2619121) (alef-17)
 
یکی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۴۰:۵۳
احمدی نژاد و خاتمی !!!!!!
این کجا و آن کجا
مردم به هر کسی که در مسیر درست حرکت کند اعتماد می کنند و اگر اشتباهی از او سر بزند ملامت می کنند حالا هر کسی که می خواهد باشد حتی آقای روحانی که تا کنون مشکلی نداشته (2618789) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۴۲:۴۹
خيلي مفيد و دقيق بود
این دولت اواین ۴ ساله ایران خواهد شد.
تا رییس جمهور بعدی یک اصولگرا باشد.
تا در پایان دور اولش باز به دو قطبی برسیم.. (2618792) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۰:۵۸
اصولگراها هیچ کاندیدایی برای انتخابات ندارند و کاری هم از پیش نخواهند برد (2619030) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۲۲:۴۹
جوجه را آخر پاییز می شمارند ؟نه که دولت قبلی تاجی به سرمان زد با آن همه دلار نفتی (2619370) (alef-3)
 
حسن
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۱:۴۹:۵۸
کشور ، نظام ، دولت و کلا ایران در مقابل دشمنان واقعی نیاز به سرباز و جان فدا دارد . اما فدایی و سرباز نباید برای مسائل سیاسی و جناحی مقابل اراده و رای مردم بایستد. (2618810) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۲:۱۸
کی گفته احمدی نژاد به امید جان فدا ها خانه نشست؟!
تمام کارهای احمدی نژاد از مناظره تا یکشنبه مجلس تا نامه نگاری با صادق لاریجانی همه و همه سخن با تاریخ بود ولا غیر... (2618857) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۳:۰۵
اخوی ، این را بدان اگر دولتی به زعم شما جان فدا ندارد !!!!، خدا که دارد . کسی که خدا دارد همه چیز دارد . (2618860) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۲۸:۲۶
این دولت بیشتر دلش با کدخداست تا خدا! (2619197) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۲:۵۴:۴۴
متاسفم برای ذهنی‌ که تحلیلش این است که دولت‌ها باید جان فدا داشته باشند . دور بریزید این فرهنگ مرید و مرادی و بنده و خدایی و جان فدا و پاچه خار پروری را . ثمر این فرهنگ در طول تاریخ چه بوده است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2620585) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۳۱:۳۴
تحلیلتونکاملا درست و به جاست. البته اقای روحانی باحاشیه سازی دنبال پیدا کردن جانفداست اما موفق نمیشود این دولت قطعا اولین دولت چهارساله ایران خواهد بود (2619207) (alef-17)
 
کامل
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۵:۵۳
شما اگه میخوای بگی دولت روحانی بده و 51 درصد بیشتر رای نیاورده با جملات خیلی ساده تری هم میتونی اینو بیان کنی! نتیجه حرف شما اینه که 20 سال است دولتها جان فدا ندارند (حالا بماند که کی گفته دولت باید جان فدا داشته باشه) دولتهای قبلتر هم بعیده جان فدا داشتند! خب برادر من وقتی میگن نظام جمهوری اسلامی شامل همین دولتها هم لابد می شود اگه شما قابل بدونین. (2618866) (alef-17)
 
رسول
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۱۶:۰۲
این چه کلی بافیهایست که تازگی ها مد شده و می خواهند همه چیز را کادره و فرموله کنند.نه آقای اندی نژاد فدایی داشت نه خاتمی و نه احمدی نژاد.مردم کلا نسبت به پیرامون خودشان و بزرگان مملکتشان بی تفاوت شده اند حتی واکنش مردم نسبت به مسایل دینی و بزرگان دین هم با تاخیر استوکمی به واکنش مسلمانان دیگر کشورها به کاریکاتورهای موهن در فرانسه توجه کنید و سپس آن را با واکنش مردم ایران مقایسه کنید.
جناب آقای عزیز که نمی دانم کی هستی و متعلق به کدام حزب و جناحی هستی ولی بالاغیرتا آدرس غلط نده و با حذف تاریخ و یا پریدن از روی آن اذهان را منحرف نکن. (2618890) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۵۰:۳۱
در مورد واکنش به کاریکاتورها، موافقم. حتی خودجوش ها هم تکان چندانی به خود ندادند. حالا انها که ادعا میکنند ۹ دی به خاطر توهین به امام حسین تظاهرات شد جواب بدهند چرا برای توهین به پیغمبر نیامدند اعتراض؟ (2619446) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۱۶:۲۶
چیزای بدلطفا تبلیغ نکن !
ولی ازکجا میدونی نداره ؟!
یه نظربه کامنتهای سایت خودتت بندازتاجان فداهارو ببینی !
یه پستی بود درباره گرونی نون ! جالب بود خیلی ها ازاین کار دفاع میکردن . اونجا من فهمیدم جان فداهای روحانی ماشالله خیلی زیادن .
اما یه چیزی بگم
خاتمی خیلی ادم مودبی بود،بااینکه خیلی ها بهش میگن جزسران فتنه ولی همون خیلی ها هم هنوز به خاطرادبش وکلاس کاریش براش احترام قایلن ! ومردم کوچه بازار هم به خاطرادب واخلاق خاتمی هنوزبااحترام درموردش حرف میزنن.بااینکه میدونن خاتمی به ملت یه جورایی تو سالهای 88 لطمه زد.
ومحمود بااینکه یه ادم لجباز ویه دنده بود 11 روزقهرکرد ولی خیلی پرتلاش بود خیلی ، طوری که هنوز مردم بااون افتضاحات دوسال اخرش ازاین صفتش به خوبی یادمیکنن.
ولی روحانی چه صفت خاصی داره ؟ هیچی !
هیچی نداره که من بگم باهمه ی کم کاریهاش وافتضاحات ولی یه صفت دااره که بهش امیدداریم !!!
این دولت ازاین لحاظ فاجعه است ! (2618891) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۳۹:۲۰
متاسفانه اکثراً با نظرات یک بعدی طرفیم. (2619415) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۷:۴۹:۰۴
پر تلاش ؟ گو نتیجش داداش ؟! فقط تورم و اخبار اختلاس از تلاش هاش به ما رسید! منم اب تو هاونگ هر روز بکوبم کلی تلاش کنم ادم خوبی می شم ؟!! (2619678) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۲۰:۴۸
اين تحليل درست نيست. فضا را ازاد بگذاريم اين دولت هم جان فدا دارد! (2618900) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۲۶:۳۳
جان فدا در فضای غیر آزاد هم جان فدایی میکند!
این دولت جان فدا ندارد. (2619180) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۷:۱۵:۲۳
اگر اجازه بدهند دولت کاری کند شاید فدایی هم پیدا کند (2619625) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۲۱:۲۷
با سلام ، من اين متن را كه خواندم ياد بخشي از نمايشنامه مشهور گاليله افتادم. در بخشي از متن كه شاگردان گاليله نگران توبه گاليله هستند يكي از آنها مي گويد بدبخت ملتي كه قهرمان ندارد! و در جواب مي شنود كه بدبخت ملتي كه نياز به قهرمان دارد!
در مورد بخش آخر متن نويسنده محترم مي خواهم عرض كنم كه جان فدا بايد از روي عقل و آگاهي و آزادي باشد همانند ياران امام حسين (ع) وگرنه جان فداهايي كه به خاطر نام و نان و يا از سر ناآگاهي حامي نظام باشند نخواهند توانست نقطه اتكاي مطمئني محسوب شوند چرا كه همانطور كه نويسنده محترم نوشته است براي حفظ نام و نانشان مي جنگند و معترضين و منتقدين را به ذعم خويش قلع و قمع مي كنند ولي اين امر منجر به توسعه شديد فساد در چنين جامعه اي شده و در نهايت عملكرد همين جان فداها سبب متلاشي شدن نظام خواهند شد. (2618901) (alef-17)
 
بیژنگ
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۲۵:۲۳
خدا را که داشته باشی، همه جریانها مال توست، بی خدا که باشی همه جریانها هم که با تو باشند جریان بادند برادر. به نظر بنده آقای روحانی باید فقط به خدا بچسبد وگرنه اطرافیان و جریاناتی که گرد سیاستمدار جمع شده اند فقط برای منافع خودشان است (2618908) (alef-17)
 
امیر
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۴:۰۳
امروز کسی نیاز به جان فدا ندارد. همان طور که گفتید کارآمدی باید ملاک باشد. چه برای دولت چه برای سایر قوا و چه در کلیت برای نظام.
اما به هر حال شانس جناب روحانی این بود که با شرایطی روبه رو شود که شاید یکی از سخت ترین شرایط دولت داری است. کافی است یه نگاهی به اعداد و ارقام بودجه بندازیم تا حدیث مفصل خود به خود خوانده شود.
جای تاسف است که در چنین شرایط وخیمی کشور قرار گرفته و امیدارم که اگر چه منابع کشور را تو این چند سال به باده هوا رفت اما حداقل بدای ملت تشخیص سره از ناسره میسر شده بلشد (2618948) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۷:۲۲
دولتی که حاضر نباشد برای ماندن روی اصول و ایده هایش که با آنها سرکار آمده هزینه بدهد و به دنبال راضی کردن همه است خب معلوم است که جان نثار ندارد بلکه اینهمه طلبکار و ناراضی خواهد داشت. (2618954) (alef-17)
 
بیطرف از هر لحاظ
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۴۹:۰۳
آقای محسن مهدیان نویسنده محترم من کاملا نمی دانم شما در چه جناحی هستی اما آنچه از نگارشت پیداست همه چیز را در پیروزی حزبی که به آن وابسطه ای می دانی و از این جمله زیبا و عین حقیت امام خمینی که فرمودند عالم محضر خداست و در محضر خدا معصیت نکنیم غافلی ، اینکه شما برای دولتها فدایی و هل من مبارز می طلبی و اگر دولتها هوچیگر نداشته باشند ریشه ندارد و آرای مردم را احساسی و زودگذر می دانی کاملا تفکری باطل است آنچه که فدایی و جان فدا می خواهد دو چیز است ولا غیر 1- دین 2- وطن است ، اصلاً اصالت دولتهایی که بر اساس رای مردم روی کار می آیند همین است که اگه کار نکردند باید بروند (2618956) (alef-17)
 
سعید
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۲:۵۳:۰۳
این مقاله دارای نکات تازه ای هست که کمتر قبلا به آنها اشاره شده بود. تا حد زیادی نیز در مورد دولت آقای روحانی صادق است. اما نویسنده با این پاراگراف آخر تیشه به ریشه تحزب زده است. آنجا که می گویند دولتها نباید درگیر تئوری پردازی و حزب گرایی شوند. اتفاقا هر دو مورد از لوازم توسعه و تکامل احزاب هست. به نظر من هیچ اشکالی ندارد دولتها حزب گرا باشند ولی در عین حال با عملکردشان سنجش شوند. در این صورت حزب گرایی هم به خدمت عمل گرایی در خواهد آمد ضمن اینکه به دلیل توسعه تحزب، مردم با آگاهی بیشتری دست به انتخاب خواهند داد. موفق باشید (2618962) (alef-17)
 
majid
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۰۱:۳۷
خودت بهتر از هر كسي ميدوني جان فداههاي اولي پاي اين انقلاب محكم ايستاده اند پس آرام باش و تحليل آبكي نكن (2618982) (alef-17)
 
علی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۰۶:۲۱
حکومت ؟-نظام؟ - مردم؟
اختلات در تعاریف است این عناوین چه ارتباطی با هم دارند؟در عرض یکدیگرند؟در طول هم قراردارند؟ بی ارتبطند؟
حفظ حکومت ؟حفظ نظام ؟ حفظ مردم؟
اگر بتوانید ارتباط این مفاهیم را درست در کشور تبیین کنید به اعتماد عمومی مردم نیز دست پیدا میکنید.هر گاه این عناوین بنا بر مصالح در حال تغییر باشد اعتماد عمومی را هم از دست خواهیدداد.کشورهایی که دارای درصد اعتماد عمومی بالا هستند این تعاریف روشن ثابت و غیر قابل تغییر هستند و همانا مردم مولود نظام و حکومت هستن نه خواص
حتی در نگاه معصوم محور همواره مردم بودن
امام علی (ع) در فرمان به مالک اشتر سخن خویش را با نام خدا و توصیه به طاعت و تقوی آغاز فرموده و مالک را به ضبط نفس و خودداری در برابر طغیان هوس در مقبل مردم امر می کند و او را به نیکی و لطف و مهربانی نسبت به مردم سفارش می فرماید . همچنین او را به تواضع و اجتناب از گردنکشی نسبت به مردم می خواند و به مروت و انصاف و عطوفت نسبت به مردم دعوت می کند و از عواقب زشت غرور و ستمکاری نسبت به مردم بر حذر می دارد و موکدا خاطرنشان می کند .
علی 32 کارمند تهران (2618991) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۰۹:۵۳
با عرض معزرت باید از اول دولتی سر کار می امد که همچون شهید رجایی جان فدا بود برای نظام و چون مردم نیز این احساس را متقابلا داشتند به میدان عمل می امدندولی متاسفانه الان دولتی پر مدعا امده سر کار و وقتی که مقام معظم رهبری گفت من به این مذاکرات خوشبین نیستم دقیقا همچون صدر اسلام در جنگ بدر که زیر حرف پیامبر اسلام نرفتند و.... شروع کردند به مذاکره و مثل انها که پیامبر را متقاعد کردن در جنگ بیرون از شهر بجنگد اینها نیز رهبری را متقاعد کردن به موافقت با مذاکره و ...ولی مردم نیز همه چیز را می فهمند وبه همین خاطر برای این دولت تره هم خورد نمکنند چون داراها وسیاسیون در این مواقع جا خالی میکنند ومردم که نا ملایمتی دبده اند پشت میکنند و....تنها راه نجات دولت هم در حمایت ولایت فقیه میباشد که از موضع ولایت فقیه به میدان بیاید (2619003) (alef-17)
 
علی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۱۸:۱۹
اخوی با این حساب میرحسین موسوی هم کلی جان فدا داشته.مردم اصلا به این چیزا فکر نمی کنن. جمعیت ایثارگران رو عشقه!
تاسف برای الف و جناب آقای دکتر توکلی که معلوم نیست به بهانه صداقت داره چه مسیری رو طی می کند و مقید به کدوم اصول سیاسی و اخلاقیه. (2619017) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۲۳:۳۴
این دولت بعد از این رای بیار نیست.
همه دوستان و طرفدارانش هم رای نخواهند آورد.
اگه این دولت برنامه اقتصادی داشت الان بعد از دو سال باید این برنامه خودش رو نشون می داد. نه اینکه حرف فقط گرانیه. این یه دولت موقت بود برای مقابله با تحریم ها و روش عملگرایی. ولی ناتوان بود و شکست خورد همین. (2619036) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۴۶:۰۲
خدا وکیلی شما چه شکلی حساب کردید دولت احمدی نژاد قابل نقد هست ما در دوره ایشان هیچ نظم اداری و دولتی و خرد ندیدیم و بیشتر مملکت به شکل دلبخواهی و لجبازی اداره شد و هیچ شکل شمایل دولت نداشت ! (2619091) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۶:۵۷:۱۹
خداوندپدر احمدی نژاد را بیامرزد ایشان انگشت کوچک احمدی نژاد نمیشود این دولت (2621477) (alef-17)
 
احمدی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۵۱:۰۸
این دولت چون رفتارهای پو پولیستی نداره نیاز به آن افرادی که شما مد نظرتان است را ندارد ۰این دولت رفتار عقلایی دارد و هیچ نیاز به جار و جنجال ندارد و لزوم پیشرفت کشور را در آرامش می داند ۰اما اگر میخواهید با طرفداران دولت آشنا شوید می توانید همه پرسی بگذارید۰ (2619105) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۰:۴۴:۲۴
همه پرسی گذاشتند...حدودا نصف مردم موافق دولت نبودند! (2620516) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۳:۵۸:۱۳
بهترین تحلیل روز (2619126) (alef-17)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۰۶:۱۵
اساساً به من چه که اساسن اقبال اصلاح طلبان به روحانی کاملن کارکردی است و نویسنده کاملاً درست می گه! ولی یه زمانی توی سایت های نسبتاً رسمی یک سری قواعد نگارشی و ادبی رو رعایت می کردن. نویسنده احتمالا یک جوان است که شاید حرفی که می خواسته بزنه حرف درستی باشه ولی این سبک ادبیات : فدایی، جانفدایی و جانفدایی تر! به درد فیسبوک و جی پلاس می خوره تا سایت الف. (2619141) (alef-17)
 
lkma
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۲۵:۴۵
به نظر من نويسنده اصلا نتوانسته فدائي بودن خودش را به احمدي نژاد پنهان كند وحتي حاضر نشد واقعيتهاي آقاي خاتمي وروحاني را دبين مردم ارائه نمايد تا مردم بتوانند به سوال ويا نظرش پاسخ بدهند .
پس از نظر نوع سوال ونظر هيچگونه اعتبار وپاياي نميتوان براي ايشان در نظر گرفت .
زيرا يكي از اصول سوال ويا تفسير صادقانه بودن وشفا بودن آن است (2619175) (alef-13)
 
شهرام
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۲۸:۲۷
// دولت است و کار امدی , باید کار کنند کار // و مابقی قضایا از سر قدرت طلبی است و دیگر هیچ . (2619198) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۳۲:۰۵
دولت روحانی شرکت سهامی است
شرکت سهامی هاشمی و شرکا (2619212) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۳۷:۵۵
درود بر روحانی.تا اخرش پای رای که دادیم هستیم (2619235) (alef-3)
 
شهاب
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۴:۵۳:۰۲
دولتی که شده سفره پهن اصلاح طلبان که هر کس به نوایی برسه و از در طلبکاری با مردم دربیاد .جان فدایی که چه عرض کنم ...... (2619281) (alef-17)
 
حميد
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۲۶:۴۰
چنانچه شرايطي پيش بياد كه روحاني اولين رييس جمهور 4 ساله ي نظام باشه، با كمي بدبيني آخرينش هم خواهد بود!
برنامه ي هسته اي نظام با ندانم كاري و فرصت سوزي برخي افراد به بازي اي قابل تشبيه هست كه فرصت قانوني و وقت اضافه ي اون براي كسب نتيجه به آساني از دست رفته و كار به ضربات پنالتي كشيده كه امكان كش دادن بيشتر وجود نداره و با صرف نظر از نتيجه براي طرف مقابل، ما يا بازنده خواهيم بود يا برنده. به طور مختصر و مفيد، برد و باخت اين بازي نه فقط روحاني بلكه كل نظامو متاثر خواهد كرد.
اللهم اجعل عواقب امورنا خيرا
اميدوارم درج كني الف، فقط يه نظر شخصي هست كه حاوي توهين و كلمات ركيك هم نيست (2619384) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۲۷:۴۶
مطالب مقاله درسته حالا میخواد بعضی از متعصبهای افراطی و و خیالاتی قبولش نکنند
اما یکی گفته بود : آيا شك داريد اين فرد بدون تبليغ برنده خواهد بود ؟(ظریف)
شک نداریم بلکه مطمئنیم که چنین فرصتی را آمریکائیان به او که نه بلکه به هیچکس نمی دهند مگر اینکه طرف خیلی نامرد و خیانت پیشه باسد و به زبونی و خفت تن در بدهد که مطمئنا ظریف چنین شخصیتی ندارد

آیا آمریکائیان به حداقل داشتن های ما رضایت می دهند ؟اگر بگوئید دروغی آشکار گفته اید مگر نشنیدید که اوباما گفت اگر دست خودش بود نمی گذاشت حتی یک پیچ و مهره برای ایران استفاده شود مگر نشنیدید که گفت: تازه اگر مسئله هسته ای حل شود مسائل بسیاری از جمله بحث آزادی أ ایران(بی بند و باری ) بحث ازدواج همجنسها و بهائیان و بحث اسرائیل و کوفت و زهر دیگر باقی مانده است که نمی گذارد با ایران روابط متداول و معمولی داشته باشیم
ما الکی نمی گوئیم مرگ بر آمریکا
آمریکائیان از طرفی حرف از آزادی چند تا لات و فاحشه و شراب خوار فاسدان سیاسی دارند ولی با یک ملتی مثل ایران بلکه با هر ملتی که خواستار استقلال هست مخالف و دشمنی می کنند و نود و هشت درصد مردم آن کشور را نادیده گرفته و به دو درصد مخالفان حکومت آن کشور رسمیت می دهند واز آنها حمایتهای مسلحانه می کنند ولی همین وضعیت را برای خود نمی پسندند (2619385) (alef-13)
 
ایرانی معتدل
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۳۰:۰۶
منطقی و متین فرمودید .
اما یک اشکالی در کار است . گوش شنوایی برای این سخن متین نیست .
کسانی که به قول شما به دنبال فدائی برای جریان و جناحشان میگردند ، حاضرند تا پای فدا کردن منافع ملی برای این منظور پیش بروند و به این نصایح دلسوزانه گوش نمیدهند .
این کسانی که میگویم گاه انسانهای بسیار موجه و حتی گاه انسانهایی در حد اجتهاد و فقیه هم هستند !
تعجب که نمیکنید ! ببینید و سخنانشان را بشنوید . اینها خود را پنهان هم نمیکنند ! با سینه ای ستبر و گردنی برافراشته هم حرفشون را میزنند .
با وجودی که خودشون هم میدانند که دارند چکار میکنند و چطور فاتحه منافع ملی را میخونند .
یکبار رئیس دولت را دست نشانده انگلیس معرفی میکنند و یکبار وزیر خارجه را مغبون و مغلوب غربیها یا بدتر از این گاهی یار غار آنها قلمداد میکنند .
تا ریشه طرف را که میزنند هیچ نسلشم منقرض کنند .
نیست گوش شنوایی .
برای همین است که ملت یکباره و تقریبا یکپارچه از یک جناح و جریانی که خودش را صاحب اصلی این انقلاب هم میداند روی بر میگردانند و به سراغ کسانی میروند که به قول شما نه گفتمانی است و نه جریانی است و نه جناحی دارد .
این درست همان حرفی است که وزیر محترم خارجه در مصاحبه تلویزونی و البته رو به مذاکره کنندگان غربی گفت . اگر چه آن را طور دیگری "به نفع خودشان و به ضرر طرف مقابل " بیان کردند یعنی همان که گفت :
اگر امروز از این پنجره ای که باز شده استفاده نکیند و مسائلتون را با ایران حل نکنید یک سال دیگر انتخابات است و مردم نتیجه این بی توجهی شما را با عمل جواب خواهند داد . که منظورش این بود که :
"مردم نا امید میشوند و از قضا به سراغ جریان و جناحی میروند که به طور کل حاضر نیستند اسم غربیها را هم به زبان بیاورند چه برسه به اینکه با آنها مذاکره کنند " . ولی عده ای آن را به عمد یا سهو به نفع خود تعبیر کردند . (2619391) (alef-17)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۳۱:۱۳
بر خلاف نویسنده من فکر میکنم این دولت جان فدا بسیار دارد ،، ولی همانند رییس جمهور محترم با عقل ودرایت واعتدال نظرات خود را میگویند و اصلا قصد ندارند نظر خود را به دیگران تحمیل کنند .
اگر منظور از جان فدا ، بیمنطقی و به هدف رسیدن از هر راه ممکن است ، بله اقای روحانی جان فدا ندارد (2619395) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۷:۰۳:۳۰
منظورت هما نهای بودند که از یارانه انصراف دادند (2621482) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۴۱:۲۳
خیلی جالب تحلیل ها به این که یکی میاد و مردم دبنالش میان ولی برعکس نیست که انگار بنا به خواسته جامعه است که ریس جمهور ها انتخاب شدند. رفسنجانی بعد از جنگ, خاتمی پایان دوران سازندگی و رسیدن به جای که مردم نیازهای دیگه ای داشتند.
دوران بعد از خاتمی ( اسم نمی برم چون خیلی از سایت های شما هم اسم خاتمی رو نمی بره یا خیلی های دیگه ) دورانی که که مردم رای ندادند چون به نظرشون رای دادن تاثیری نداشت و بعد حضور رفسنجانی باعث شد انتخابات عوض بشه.
دوران بعد از روحانی هم همین... شما حالا باز بگو... (2619421) (alef-17)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۵۰:۴۶
این دولت آینده غبارآلودی دارد. احتمال اینکه به ملک دوازدهم هم نرسد زیاد است. وعده های شکست خورده، این روزها سر زبان ها است؛ از چرخ هسته ای تا چرخ زندگی!

من متوجه نمیشم وعده های شکست خورده یعنی چی؟ یعنی شما بهبود اقتصادی حاصل شده رو نمی بینید یا خودتون رو به اون راه زدید؟
برای مردم هم چرخش یا نچرخیدن چرخ های سانتریفیوژ همچین هم مهم نیست. مهم هست اما نه تا این حد که بخوان اینقدر تحریم و بدبختی واسش قبول کنن.

یه طوری حرف میزنید که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و اوضاع بدتر هم شده. فقط کافیه یه مقایسه بین عملکرد این دولت و دولت قبلی که تا چندماه آخرش مورد حمایت شما اصولگرایان بوده بندازیم تا همه دستشون بیاد اوضاع چقدر تغییر کرده.

مملکت رو با 2/5 میلیون بشکه صادرات نفتی بالای صد دلار به چنین روزی انداختید. حالا که نفت به زیر 50 رسیده و صادرات ما بواسطه تحریم ها به زیر یک میلیون رسیده چه انتظاری از روحانی هست.

برای مذاکرات هسته ای هم که یک تیم زبده دارن روش کار میکنن. در دولت قبل که ماشا... روز به روز به حجم تحریم ها اضافه میشد و حضرت آقایون به غیر از حرافی کار دیگه ای بلد نبودن. (2619447) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۵:۵۴:۴۵
دولت آقای احمدی نژاد با آن همه دلار نفتی به هیچ جان فدایی نیاز ندارد . چون همه در راه دلار دین و دنیا می دهند که خوب دادند. (2619456) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۶:۰۴:۵۸
[جان فدا يعني چي مگه پيغمبر هستند< اين حرفا چيه به خورد جامعه مي ديد مملكت عاقل مي خواد مدير مي خواد . (2619485) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۶:۱۶:۴۳
جان فدایی یعنی مردم از جانشان مایه بگذارند ولی مردم حتی از مختصر یارانه هم به این دولت صدقه ندادند ونگذشتند این یعنی عدم جان فدایی برای دولت ولی همین مردم اگر اقا اشاره کنه غوغا میکنند نمونه اش نماز عید فطر میباشد (2621423) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۶:۲۱:۰۲
دولت روحانی طرفداران بسیاری در بین مردم عادی دارد اشتباه نکنید اگر انتخابات یک هفته دیرتر بود آرای او بیشتر از 51 درصد می شد. سرخوردگی های حاصل از انتخابات 88 در کاهش آرای 51 درصدی روحانی بسیار موثر بود. ولی او 6 کاندید را اجماعا شکست داد.فقط کافی است در مذاکرات هسته ای گشایشی حاصل شود تا ببینید ارای او چقدر افزایش پیدا خواهد کرد ولی برای بیداری کسی که خود را به خواب زده کاری نمی توان کرد.
برخی دوست دارند دنیا را آن طور که می خواهند ببینند نه آن گونه که هست. (2619519) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۰:۲۲:۱۹
آفرین بر این تحلیل (2620908) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۶:۱۱:۵۶
لطفا روز را انکار نکن این پست برای او خیلی بزرگ هست کسی که درک ندارد در رابط با رفراندم در همایش اقتصادی صحبت میکند بهتر است کنار رود (2621413) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۶:۳۴:۱۶
من یک اصلاح طلبم. این مقاله از معدود مقالات قابل تامل در سایت الف است! خوشحالیم که بالاخره مطلبی برای گفتن پیدا کردید! (2619540) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۶:۴۶:۴۳
در تفکر قبیله ای نیاز به جان فدا حس می شود (2619570) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۶:۵۸:۱۸
هیچکدام از این افراد با این فرد قابل مقایسه نیستند چون این دو فرد 22 هزار میلیارد دلار را به کشورهای دوبی نبردند و بفروشند این فرد باعث ننک تاریخ ایران شد با دورغگویی هایش همه را عوام تصور کرد این نباید اسمش بیاید (2619596) (alef-13)
 
م ح
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۶:۵۹:۳۷
ایکاش برای حذف یکدیگر فدای نداشیم وفقط برای منافه ملی ویک بارچگی کشور فدای بودیم (2619598) (alef-17)
 
عشق وطن
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۷:۲۱:۴۲
تحلیل بدی نبود هر چند میتونست کاملتر باشه
دولت ترس و امید متاسفانه نقطه ضعف دولتهای قبل را داره بدون اینکه داشتن نقطه قونهای انها
دولتی که بصورت سهامی تشکیل شده نمیتونه موفق باشه
دقیقا داره اشتباهات دولتهای قبل را با رنگ و لعاب قشنگتری تکرار میکنه (2619631) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۷:۳۳:۳۵
روحاني خودش هم نمي خواد دور بعد كانديدا بشه. (2619650) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۷:۳۷:۱۳
چرا ماباید دنبال جان پناه که به یک نوعی همان چماقدار برای دولتها باشیم چماق وجانپناه هر دولت باید قانون وخدمت باشد وبیش ار این یعنی بدبختی (2619656) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۷:۴۳:۰۹
اگه غرضی رای میاورد من شخصا جان فداش میشدم (2619667) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۷:۴۹:۳۸
خودم تو بیمارستان کار میکنم و می بینم سرگذشت طرح سلامت مثل مسکن مهر گره میخوره و در اینده یه معظل برا دولت میشه
واقعا وزیر بهداشت تو این طرح زرنگی کرد و با افزایش چند برابری دستمزد بیمارستان خصوصی چه سودی کرد بی طرف (2619680) (alef-17)
 
فرهاد
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۶:۵۴
مطمن باشین نه تنها روحانی دور بعدی رئیس جمهور میشه بلکه کاندیدای اصلی رهبری هستش (2619723) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۹:۴۳
مردم به خاطر وجودتندروهابه روحانی برای باردوم رای می دهندمردم دیگرنمی خواهندتحریم شوندنمی خواهندامنیت کشورشان به خطربیفتد.نمی خواهندژورنالیست های غیرمنطقی بازدن حرفهای بی اساس باعث دردسرنظام وکشورباشند.پس روحانی برای باردوم رای می آورد. (2619739) (alef-17)
 
سرباز وطن
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۰:۲۵:۴۰
نویسنده دو تا کتاب نظریه های جامعه شناسی خونده فکر کرده شده صاحب نظریه:نه عزیز من شما قصه دولت و رای آوردن دور بعدش رو نخور الحمدالله رای دهندگان ما سه قشرند: قشر اول طبقات تحصیل کرده و متوسط به بالای جامعه که تحت هر شرایطی به اصوالگراها روی بمی آورند( مراد اکثریت این جامعه ) قشر دوم به قول شما فدایی ها هستند که 10 درصد رای دهندگان را دارند که این دسته 75 به 25 به سمت اصوالگرایان می باشند تحت هر شرایطی و نهایتا" دسته سوم که جمعیت آن حداقل 50 درصد رای دهندگان هستند که تحت شرایط محیطی رای می دهند و با کسی هم عقد اخوت نمی بندند که در سال 88 آقای احمدی نژاد به همان دلایلی که کما بیش همه می دانند ( دادن سود سهام عدالتقبل از انتخابات - اجرای ناقص قانون مدیریت خدمات کشوری بصورت علی الحساب در خرداد 88 - دادن کارت هدیه به خبر نگاران - توزیع سیب زمینی و ...) توانست آرای آنان را جلب نماید حال شما فکر می کنید این دولت نمی تواند یک چشمه از این کارها را در آستانه انتخابات انجام دهد و تمام نظریات جنا بتان را باطل نماید . یا حق (2620031) (alef-17)
 
یوسف
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۰:۵۰:۱۰
برادر من با این صغری کبری چیدنها کاری از پیش نمیبرید .در انتخابات مجلس خواهید فهمید که مردم بهر کس رای بدهند به اصولگراهایی که ۸سال این مملکت را بباد دادند وهمه از بدترین دولت بعد از انقلاب حمایت کردن رای نخواهند داد .دولت رای مردم را باید داشته باشد نه جان فدا که برای ۵۰ هزارتومان دنبال ماشین رپیس جمهور بدود (2620074) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۰:۵۵:۵۱
بانگی برآرید و فاتحه ای برای این دولت بخوانید که خودش خودش را زمین زده است. روحانی خودش برنامه نداشت پیرمردهایی رو آورده که هیچ امیدی به تدبیرشان دیگر نیست چون به فکر خود و گروه خودشانند. اینان گفتند احمدی نژاد برد و خورد درست گفتند ولی خودشان همان کار را کردند که رو سیاهی به ذغال ماند. ایشان اگر راست می گفتند می گذاشتند نرخ ارز همان روزها که داشت پایین می آمد پایین می آمد ولی ملت با همان کار فهمیدند این دولت رانت خوار رانت باز رفیقانه است که وزیر صنعت هم آن را با بی برنامگی به اوج رسانده است. تا ته مانده اعتماد به روحانی باقیست دولت روحانی اگر کاری نکند بازی را باخته است حتی اگر تحریم برداشته شود. چون تحریم ما داخلی است (2620082) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۱:۰۱:۵۲
این دولت اشتباهش این بود که پیرمردی تاجر را وزیر صنعت کرد که چوب حراج بر هرچه اعتماد بود زد و من فکر نمی کنم دیگر این اعتماد به روحانی دوباره برگردد چون روحانی ذاتاً چیزهای ندارد برای رییس جمهموری. ایشان تا بدست گرفتن کلید خوب آمد ولی دیگر نشان داد برای رییس جمهور چیزی ندارد (2620091) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۲:۱۹:۰۸
خیلی تحلیل با مزه‌ای بود (2620218) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۲:۵۰:۱۶
شمااصولگرایان سعی وافر دارید که دولت را بدون پشتوانه اجتماعی نشان دهید اما خلیج به کفچه می پیمایید. پشتوانه اجتماعی این دولت طبقه متوسطی است که به آن اندازه از عقلانیت رسیده است که شما با این تحلیلها(بخوانید آرزوهاتان) نتوانید دچار بی تفاوتی سیاسی اش کنید. خوب می دانید که تنها برد اصولگرایان که به زعم شما پشتوانه اجتماعی دارد بی تفاوتی سیاسی در جامعه است که شما با شدت و حدت بر طبل آن می کوبید. اما چه فایده که صدای طبلتان دیگر طنینی نمی افکند و تنها خود خسته می سازید و عایدتان از این راه اندک است. (2620287) (alef-17)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۳:۱۰:۳۱
اتفاقا احمدی نژاد از هر دو گروه جانفدا داشت ودارد ولی بدلیل پیروی از رهبر خیلی ازمواقع از حق مسلم خود میگذرند (2620333) (alef-17)
 
امیر تبریز اوغلی
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۳:۲۲:۲۴
سردار بت شکن دکتر احمدی نزاد به زودی بساط اعتدال و مزدوران را خواهد چید (2620383) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۲۹ ۲۳:۳۳:۲۷
الف خيلي بدبختي با اين آستانه كم تحمل !
دلم برات ميسوزه من نوشته بودم تفاوت خاتمي با احمدي نژاد از زمين تا آسمان است چون خاتمي خيلي ها را مثل بنده كه مخالف و منتقدش بودم را با صداقت و اخلاق خود به موافق تبديل كرد و لي احمدي نژاد دوستان را منتقد - منتقدان را مخالف و مخالفان را به معاند تبديل كرد. (2620404) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۰:۱۵:۱۵
علت اینکه این دولت فدایی ندارد این است برخلاف اسمی که بر روی خودشان گذاشتند "تدبیر و امید" و " دولت راستگویان " . درهیچکدام از اقداماتشان نه تدبیر ی مشاهده شد نه امیدی در دل مردم زنده شد و بیش از بقیه دولتها به مردم دروغ گفتند و همچنان دروغ می گویند (2620472) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۷:۴۷:۳۶
خدانگهدار (2620694) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۸:۲۹:۱۸
تلاش شما برای این که دولت را بدون پشتوانه اجتماعی نشان دهید، تلاشی بیهوده و بی ثمر است. اشتباه شما این است که فکر می کنید مردم به شخص رای داده اند. در ضمن مردم حال دیگر آن قدر عاقل شده اند که فریب چنین تحلیلهایی را نخورد (2620738) (alef-17)
 
عادل
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۹:۱۷:۲۶
صداقت محوری و تلاش و پشتکار بالا . عدالت محوری ، مبارزه با سرمایه داری از ویژگی های بارز جناب دکتر احمدی نزاد بود .
اما برعکس موارد فوق ، تنبلی در کار . عدم حمایت از سرمایه انسانی و طبیعی . حمایت از سرمایه دار و و نظام سرمایه داری . دلبستگی شدید به بیگانگان علی الخصوص کد خدای جهان ( به گفته جناب روحانی ) از ویژگیهای بارز جناب روحانی می باشد .
دل به خدا ببندیم نه به کد خدا ............ (2620807) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۹:۲۶:۱۵
عزممان را براي حمايت از روحاني تا آخر خط جزم کردي، ممنون. (2620818) (alef-17)
 
کاظمی
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۰۹:۴۷:۳۱
دولتی که در سال حمایت از تولید اجازه نابودی کارخانجات بزرگ تولیدی قند وشکر کشور رابا واردات غیر قانونی شکرخام آن هم با ارز مبادله ای به آقایانی مثل افراشته پور (که به گفته خودش با حمایت افرادی مثل آقای محسن اژه ای) می دهد چه انتظاری دارید؟ در صورتی که ارز مبادله ای برای نیازهای ضروری وحیاتی کشور است نه شکر که هم سلامت مردم را به خطر می اندازد و هم هزینه های درمانی دولت را بالا میبرد. صدای مارا به دلسوزان برسانید به خدا سوگند ما تولیدکنندگان با این واردات غیر ضروری در حال نابودی هستیم وبیکاری بیداد خواهد کرد اگر جلوی این فسادهای دولتی گرفته نشود (2620849) (alef-17)
 
محمد ماکویی
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۰:۱۳:۲۳
از همان ابتدای فرمایشاتتات دیدم که کلا آقای مخالف تشریف دارم!زیرا معتقدم نه احمدی نژاد جان فدا داشت و نه خاتمی و نه روحانی!احمدی نژاد جان فدا نداشت چون خودش جان فدای دولتش بود و با همه بدی هایی که داشت سر مشایی 10 روز خانه نشین شد و حتی پیه رییس جمهور نبودن را-که خیلی برایش مهم بود-به تن مالید!بعد هم گفت که دولت خط قرمزش است و انصافا اجازه نداد که پای معاون اولش در زمان حیات سیاسیش چندان که باید و شاید به دادگاه باز شود!خاتمی جان فدا نداشت چون اگر داشت نزدیکانش پروژه گذر از خاتمی را کلید نمی زدند و روحانی جان فدا ندارد چون اگر داشت لازم نبود خودش پای وزرای پیشنهادیش بایستد و آنقدر وزیر با پیشینه و پسینه یکسان به مجلس معرفی کند تا مجلسیان با دانستن اینکه درب دولت روحانی کماکان بر یک پاشنه خواهد چرخید اجبارا و برای اینکه به کارشکنی در دولت متهم نشوند به یکی از آنها اعتماد کنند!
اما اینکه چرا در کشور ما سران قوه مجریه جان فدا ندارند به این دلیل است که اگر در کشورهای دیگر انتخاب دو سو دارد و هم از سوی انتخاب شونده و هم از سوی انتخاب کننده باید مورد تایید قرار گیرد,در کشور ما انتخاب کاملا یک سویه است!چون بالادستی همیشه انتخاب می کند و پایین دستی هم هیچوقت "نه" نمی گوید!نمونه واضحش را می توان در انتخاب اوباما دید که وقتی کلینتون را به عنوان وزیر خارجه اش برگزید ,کلینتون تنها وقتی "بله" را گفت که با کلی از اعضای بلند پایه حزبش مشورت کرد و مطمئن شد که منافع ملی ایجاب می کند که او وزیر امور خارجه کشورش باشد!حالا شما این وضع را با اوضاع و احوال کشور ما مقایسه کنید!آیا اصلا به ذهنتان خطور می کند که یک رییس جمهور اصلاح طلب از یک چهره سیاسی اصول گرا بخواهد وزیر شود و او "نه" بگوید!بر عکسش هم هست و هیچ چهره سیاسی اصلاح طلب دعوت یک رییس جمهور اصولگرا را برای تصدی مقام وزارت رد نمی کند!شاید همین موضوع باعث شده که روحانی اسم دولتش را اعتدال بگذارد تا بتواند هم وزرایی اصلاح طلب داشته باشد و هم وزرایی اصول گرا تا خدای ناکرده "شرم سیاسی" نتواند مانع از این شود که برخی از چهره های سیاسی کارآمد دعوتش را برای وزیر شدن بی پاسخ بگذارند!
بی تعارف بگوییم در کشوری که زیردست ها برای حمایت از بالادستی ها وارد میدان نمی شوند بلکه یا وارد میدان میشوند که چند صباحی خوب تر زندگی کنند و تنها معنی این خوب تر زندگی کردن است که برای آدم های متفاوت معانی مختلف می دهد , پا سوز بالادستی ها شدن تنها با دستور بالادستی ها صورت می گیرد و نه با جان فدایی پایین دستی ها و تنها این تعارف ما ایرانی ها است که در عالم سیاست هم رخنه کرده و باعث شده به اخراج نام استعفا بدهیم!ضمن اینکه اخراج از یک انتخاب نادرست توسط بالادستی نشات می گیرد که چندان برای وجهه او خوب نیست اما استعفا می تواند نشانه خستگی روحی و جسمی ناشی از 20 ساعت کار روزانه باشد زیر دستی باشد که وجهه بالادستی را از آنچه هست نیز بهتر نشان خواهد داد!!!!!؟ (2620892) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۰:۲۰:۳۳
کاملا با نظر شما مخالفم زیرا مردم میدانند که چه ارثیه ای از دولت احمدی نژاد به این دولت رسیده است (2620905) (alef-17)
 
س.ح
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۰:۳۸:۴۵
هر انسانی در هر پست ومقامی اگر با خلوص نیت و برای خدا کار کند چه با لشگر ، چه بی لشگر ، وعده خداست که اجرش را در دنیا وآخرت خواهد داد و نخواهد گذاشت زحماتش ذایل شود .
انشالله آقای روحانی جزو آن بندگان مخلص باشد که نیتی به جز خدمت و اعتلای شعائر انقلاب و اسلام نداشته باشد ، مطمئن باشید خداوند نتیجه زحماتش را خواهد داد .
الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملئکه الا تخافوا ولاتحزنوا...( قرآن کریم ) (2620928) (alef-17)
 
علی فر
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۱:۴۳:۵۸
مطلب خوبی بود. دوستان خیلی ناراحت نشوند . این یک تحلیل جامعه شناسانه بود. و درست . اسم افراد مهم نیست . می توانید این الگو را در کشور های دیگر هم جستجو کرد . چرا نمی خواهید جایگاه احمدی نژاد را قبول کنید . انکار خوب نیست. اگر مردم دوباره به او رای بدهند نه به خاطر مسائل سیاسی است نه اتفاقاتی که افتاده و حتی سکوت و خانه نشینی و از این حرف ها . این چیز ها عامل سرگرمی و تحلیل تئوریسین هاست و برای یک لقمه نان ... مردم کوچه و بازار به کارهای انجام شده نگاه می کنند که در زندگیشان تاثیر دارد . اگر زندگی مردم در عمل بهتر شود مردم دوباره رای میدهند . اگر نه گوش مردم بدهکار آمار و ارقام روی کاغذ نیست . مردم قدرت خریدشان را نگاه می کنند. اینکه زندگی امروزشان بهتر است یا دیروز . نگاه می کنند می بینند آخر ماه چقدر ته جیبشان مانده است . نه پایین آمدن تورم روی کاغذ برایشان مهم است نه تغییر ضریب جینی . نگاه می کنند ببینند زندگی برایشان سخت شده است یا آسان . البته پای اعتقادتشان هم می ایستند . ولی متاسفانه در دولت جدید زندگیشان سخت تر شده است. تعارف هم نداریم . مردم بی پول شده اند و به تبع آن بازار کساد شده است و به تبع آن تولید خوابیده است و به تبع آن بی کاری افزایش داشته است و..... (2621049) (alef-17)
 
سعید
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۱:۵۲:۱۷
در سیاست که نباید جان فدا بود . جان فدا نداشتن یک دولت نشان دهنده رشد سیاسی رای دهندگان به آن دولت هست . ما تا زمانی پشتیبان دکتر روحانی هستیم که دولت بدنبال تحقق منافع ملی و مردم باشه . کشور و مردم دوست یا دشمن همیشگی نداره باید منافع همیشگیش را دنبال کند برای حفظ منافع کشور باید دست از نظریه و دیدگاه دوست و دشمن همیشگی کشید و بدنبال منافع همیشگی بود. (2621075) (alef-17)
 
مجتبی
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۳:۱۳:۴۷
سلام
به نظرم به کار بردن کلمه جان فدا مطلوب نیست.به نوعی تضعیف وحدت مردم است.بنده به آقای روحانی هم رأی ندادم،انتقاد هم به عملکرد ایشان و دولت یازدهم و همچنین آقی احمدی نژاد و برخی از وابستگانشان دارم.چون هر دو تفکر به علت درگیری ها ی سیاسی و حاشیه پردازی اقدام ببه فرصت سوزی و دلسرد نمودن ملت پرداخته اند!!! وگرنه طبیعی است 75میلیون نفر ملت ایران اختلاف نظر هم دارند،اما درگیری که ندارند، و حول ولایت فقیه و خون شهدا و دفاع از ارزشهای اسلامی و انقلابی و داشتن رفاه و آرامش و زندگی راحت کاملا هم فکر و هم عقیده اند.هم خاتمی و هم آقای روحانی و هم آقای احمدی نژاد دنبال حاشیه سازی اند منتها کم و زیاد داشته!من که جوان 31ساله هستم از هیچ کدام اقیان راضی نیستم... (2621192) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۴:۵۲:۵۳
اگر متن را غلط گیری دیکته ای بکنیم فکر نمی کنم نمره 10 هم بیاورد. (2621300) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۱۶:۰۱:۲۲
متاسفانه شما هم بروش بعضی از دوستان دیگه قایل به دیکتاتوری در عقیده دارید (2621399) (alef-17)
 
دانشجو
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۲۰:۲۸:۳۷
اين دولت فقط ياد گرفته كه شعار بده تورم ،رشد اقتصادي
اين دولت رشداقتصادي رو گفته از-5 رسونديم+4 در مدت يك سال ونيم،چرا اينقدر دروغ نميدونم

نرخ رشد اقتصاد چین در سال گذشته ۷.۴ درصد بود که نسبت به سال پیش از آن ۳ دهم درصد کاهش داشته هر چند هنوز هم از پیش بینی کارشناسان بازار سهام یعنی ۷.۲ درصد بالاتر است.
حالا شما ببينيد كاهش در مدت يك سال٠/٣درصد
وپيش بيني كردن در امسال رشد٠/٤رو داشته باشن
اينها اگه شعار هم ميدن درست شعار ميدن آقاي دولت تدبير و اميد كه ما جوانان رو نااميد كردي (2621733) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۲۲:۱۳:۱۷
فدایی های که برای خود جهنم می خرند! (2621875) (alef-17)
 
امید میرزایی
۱۳۹۳-۱۰-۳۰ ۲۳:۴۱:۳۱
سلام . جان فدایی دولت ها مردمند . مردمی که آمال و آرزوهایی دارند و تحقق آن را در عملکرد دولتمردان می بینند . دولتمردان روحانی عملکردی ندارند تا مردم جان فدایی این دولت شوند تنها یک دولتمرد است که سعی در حل مشکلات مردم دارد و او کسی نیست جز وزیر دلسوز بهداشت .و جز وی صدایی از روحانی و دولت مردانش شنیده نمی شود . ندای هل منی به گوش نمی رسد تا به آن لبیک گفت . و هرشب خبری به گوش می رسد اما نه خبر خوشحال کننده و امید بخش که اخبار ناامید کننده و رنجش آور . این دولت تنها دولتی است که عمرش 4 ساله است . فاتحه (2621978) (alef-17)
 
۱۳۹۳-۱۱-۰۱ ۰۲:۰۵:۰۹
دولت احمدی نژاد جان فدا نداشت؛ کارتل اقتصادی و رسانه ای داشت. تریبون نماز جمعه داشت. تبلیغات پر سر و صدای سیمای میلی را داشت. اما با قاطعیت می توان ادعا کرد که مجلس دهم از آن اعدالیون خواهد بود و دولت دوازدهم و سیزدهم و چهاردهم هم. شاید 18 سال دیگه اعتدالیون اصولگرا بتوننن دولتی تشکیل بدن (2622062) (alef-17)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۱-۰۱ ۰۸:۱۷:۳۱
مفهوم «جان فدا» و «سهنه چاک» در جامعه مدنی بسیار قبیح است، نشان از عدم توسعه سیاسی دارد. (2622165) (alef-17)
 
علی
۱۳۹۳-۱۱-۰۱ ۱۰:۴۹:۲۴
دولتی با گلچینی از مدیران پوسیده دولت سازندگی و کم کمکی اصلاحات که امتحان خودشون رو پس داده بودن .. یه برگشت به عقب قوی در رویکردها و دیدگاهها با ظاهر و عناوینی متفاوت... انتظار معجزه داشتین؟؟ این نسل اولی ها تا عزراییل نیاد سراغشون نمیخوان صندلی ها رو رها کنند.. (2622355) (alef-17)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.