نظر منتشر شده
۱۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 149953
تاثیر قانون‌جدید سربازی در زندگی‌ جوانان
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۴
روزهای گذشته سازمان نظام وظیفه تغییرات جدید اعمالی در قانون نظام وظیفه را رسماً اعلام کرد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان؛ طبق آخرین تغییرات اعلام شده از سوی این سازمان کسر خدمت‌هاي ناشي از سابقه جبهه و جانبازي والدين و مدارك تحصيلي دانشگاهي متوقف شد.

بدین سبب كسر خدمت به سبب مدرك تحصيلي دانشگاهي در سال ۱۳۹۱ متوقف گرديده و صرفاً شامل مشمولاني مي‌گردد كه تا پايان سال ۱۳۹۰ به خدمت اعزام شده‌اند. با این اوصاف از این به بعد یک دانشجوی پسر دارای مدرک کارشناسی ملزم به ۲۱ ماه خدمت سربازی می‌شود.

این روزها حذف کسر خدمت مدرک تحصیلی دانشگاهی بدون اغراق موضوع اصلی مورد چالش و بحث در میان دانشجویان پسر دانشگاه هاست.

طبق آمار اعلامی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور میزان پذیرفته شدگان در آزمون کارشناسی شامل ۶۰درصد دختر و ۴۰ درصد پسر بوده است. این آمار در آزمون کارشناسی ارشد به ۷۰درصد دختر و ۳۰ درصد پسر تغییر می‌کند.

کارشناسان دلیل کاهش ۱۰درصدی میزان قبولی دانشجوی پسر در آزمون کارشناسی ارشد نسبت به آزمون کارشناسی را بالا رفتن میزان درگیری پسران با برخی مسائل و دغدغه‌های اجتماعی از جمله نگرانی‌ها در خصوص کار، مسکن، ازدواج و البته "سربازی" می‌دانند.

با توجه به برخی تغییرات صورت گرفته در قانون نظام وظیفه و شدت بخشیده شدن نگرانی جوانان در خصوص سربازی کاهش ۲۰ درصدی میزان قبولی دانشجویان پسر به جای ۱۰ درصد در آزمون کارشناسی سال آتی خیلی دور از انتظار نخواهد بود.

قبولی ۸۰ درصدی دختران در مقابل قبولی ۲۰ درصدی پسران در تحصیلات تکمیلی در حالی قابل تصور است که این دانشجویان ۲۰ درصدی پسر پس از فارغ التحصیلی باید دوره ۲۱ ماهه سربازی را پشت سر بگذارند و عملا تا ۲۱ ماه توان ورود به بازار کار را نخواهند داشت.

از طرفی دیگر با توجه به ساختار های بعضاً نادرست در نظام سربازی عموماً دانشجویان در تخصص خودشان به کار گرفته نمی شوند، از این رو افرادی که کارت پایان خدمت خود را دریافت می کنند، ۲ سال از فضای علمی فاصله گرفته اند و توان رقابت با برخی دختران که ۲ سال فضا برای کار کردن و حضور در عرصه های علمی داشته اند را نخواهند داشت، بدین گونه به نظر می رسد کشور در مشکل بزرگی در داشتن نیروی پسر کارآمد و تحصیل کرده در آینده ای نزدیک خواهد داشت.

۲۱ ماه سربازی اجباری برای پسران فرصت شرکت ۲ بار آزمون چه در مقطع کارشناسی ارشد چه در مقطع دکتری را برای خانم ها فراهم می آورد.

البته اخیراً اقداماتی از جمله پذیرش دانشجو در دانشگاه های پیام نور صورت گرفته است اما فاصله ای که ۲۱ ماه خدمت سربازی برای پسرها ایجاد می کند به هیچ وجه با چنین اقداماتی جبران نمی شود. البته شاید در نگاه اولیه این امر کافی باشد اما در خصوص نخبگان دانشگاهی که در دانشگاه های طراز بالا تحصیلات خود را تمام کرده اند به هیچ وجه قابل جبران نیست.

از سویی دیگر طبق اعلام سازمان نظام وظیفه افراد دارای مدارک تحصیلات تکمیلی باید ۲۱ ماه به خدمت سربازی بروند و در صورت امریه شدن از سوی نهاد یا ارگانی جهت انجام پروژه به جای سربازی این مدت به ۲۴ ماه افزایش پیدا خواهد کرد.

این امر باعث شده است جوان ایرانی که حتی یک روز هم در زندگی او بسیار پر ارزش قلمداد می شود زیر بار این افزایش ۳ ماه مدت سربازی نرود و اقدام به سربازی در مکان هایی چون پادگان ها و کفایت به حداقل ها کند که این نیز برای کشور بسیار مضر خواهد بود.

دانشجوی نخبه جوانی که می تواند ۲ سال برای این کشور تحقیقات علمی کند و به بالا رفتن طراز علمی آن کمک کند به خاطر کم شدن ۳ ماه از مدت سربازی اش زیر بار کارهای معمولی و وقت تلف کردن در پادگان ها خواهد رفت.

یکی از دیگر مسائلی که قوانین جدید نظام وظیفه به وجود آورده است بالا بردن سن ازدواج حداقل ۳ ماه و حتی به سبب برخی آسیب ها به بیش از ۶ ماه است.

با در نظر گرفتن سطح توقع بالای خانواده ها، نبود و کمبود فضای کار مناسب، تحصیلات پایین تر پسران نسبت به دختران، گرانی مسکن و مایحتاج تشکیل زندگی اولیه باید به پسران جوانان حق داد که تا حدود سن ۳۰ سالگی! حرفی هم از ازدواج نزنند!

حال سازمان نظام وظیفه هر چند یک ارگان نظامی باشد باید برخی مصالح نظام و آینده کشور را در نظر بگیرد سپس اقدام به تغییر در برخی قوانین خود دهد.

گرچه به نظر می رسد مشکل نظام وظیفه با بیشتر یا کمتر شدن ۳ ماه از سربازی حل نخواهد شد بلکه این ساختار سربازی است که باید در نهادهای نظامی تغییر کند.
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۷:۰۷
اره والا ما هم که کارت معافیت داشتیم گفتند بیایید هوشمند کنیم الان نزدیک 3 ماه کارتمون را گرفتند و از کارت خبری نیست میگند با خداست زمان صادر کردن کارتها حالا باید برا کارهای اداری چه کنیم (736432) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۲۲:۳۷:۳۲
من یه سوال دارم
یک پسر درس خون تا 18 سالگی دانش آموزه
تا 22 سالگی لیسانس رو میگیره
خیلی زرنگ باشه تا 24 سالگی فوق لیسانسشو میگیره
تازه حالا این پسر درس خون باید بره خدمت
خدمت رو انجام یده میشه 26 سال
حالا به جای یه پسر درسخون میشه یه جوون بیکار و بی پول
چه جوری ازدواج کنه؟
من فکر میکردم مدت سربازی رو کم خواهند کرد؟
ایا پایین آوردن نرخ بیکاری با اضافه کردن مدت سربازی صورت میگیرد؟ (737891) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۰۰:۰۱:۵۹
مي گم شما كه پريدين ولي يكي بگه هدف از سربازي چيه كه در زماني با 18 ماه و زماني ديگر با 21 ماه محقق مي شود؟؟؟؟؟
6 ماه سربازي كافيه . 2 ماه آموزش ببينند و 2برابرش يعني 4 ماه آموزش بدن. (737972) (moderator18)
 
امیر
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۹:۴۳
واقعا دمتون گرم .ما دلمون را به رسانه ها خوش کردیم شاید دست از سر جوانان وردارن .به خدا اگه فرصت ازدواج را برای جوانان فراهم کنند مگر دیوانه ایم که ازدواج نکنیم.تورو خدا ما کشور اسلامی هستیم .این قوانین باعث افزایش بیکاری،فساد و فحشا ،جنایت ، اعتیاد و هزار تا چیز دیگه می شه.چرا این همه بی برنامه گی و بی عدالتی .لطفا اعتراض مارا به گوش مسئولین برسانید.ممنون (736437) (moderator18)
 
MSN
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۶:۴۸:۲۵
حرفت کاملا درسته
اگر درست نگنند قانون را دقیقا مشکلاتی که گفتی پیش خواهند آمد به علاوه ی مشکلات ناشی از گناه و بی بند و باری در جامعه که گریبان همه را خواهد گرفت (737618) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۱۸:۲۹:۴۷
مشکل اینجاست که حتی یک نفر هم پاسخگو نیست . مجلس هم هیچ اقدامی تا به امروز نکرده است . وقتی منافع ملی با تصمیمات غیرکارشناسی به خطر می افتد چرا باید سکوت کرد ؟ چرا هیچ یک از مسئولینی که ادعای حمایت از مردم را دارند اعتراضی به این وضع نمی کنند ؟ (736438) (moderator18)
 
مسعود
Latvia
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۱۸:۳۵:۱۵
واقعا کی میحواد پاسخگو باشه؟من دانشجوی رشته ای هستم که فقط در دانشگاه تهران هست و 13 تا دانشجوی ارشد داره.آیا این حقه که من و امثال من که باید بعد تحصیل بریم و با انجام کارای پژوهشی به پیشرفت کشور کمک کنیم،بریم داخل پادگان و دو سال از محیط علمی دور باشیم؟من اگه بخوام دکتری هم بگیرم میشم 30 ساله.بدون پایان خدمت هم که از کار خبری نیست(البته با پایان خدمت هم خبری نیست).یعنی علنا ازدواج من میشه واسه سن 30 به بعد.کی پاسخگوی زندگیه منه؟واقعا فرقی بین یه دکتری که تا 30 سالگی تو محیط علمی هست با یه دیپلمه که تو 18 سالگی میره سربازی نیست؟
البته آقایونی که تصویب میکنن عمدتا بچه هاشون با این مشکلات دست و پنجه نرم نمیکنن و این دغدغه هارو واسه فرزندانشون ندارن که بخوان فکر ما باشن. (736446) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۰۰:۰۱:۵۹
"واقعا کی میحواد پاسخگو باشه؟"
اگر مشکل در دولت بود الان در مجلس سر و صدا بود و اگر در مجلس یا قوه قضائیه بود الان دولت قیافه می گرفت. اما مشکل اینجاست که اونی که مسئول این بخش هست نیازی به پاسخگویی به من و شما نداره و ما هم توان جواب گرفتن از او را. (737971) (moderator18)
 
سرباز بي كس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۰۴:۲۳
بخدا دارم افسرده ميشم..
امروز آزمون دكتراي من بود نرفتم؟؟
با چه انگيزه اي برم دوباره درس بخونم.؟؟
با اين برنامه ريزي دولت نميرم چون بنظرم اهداف مهمتري برا زندگيم دارم...چون كسي به درس من و امثال من اهميت نمي ده.من بيست و هفت سالمه ،چند سال برم دكتري بخونم و بعدش كي برم سربازي و كي جذب بازار كار بشم و ازدواج كنم؟ تو سي و پنج سالگي تازه درس و سربازيم تموم ميشه؟
.مهمتر از همه مشكل مادي من و امثال من تو اين دورانه. (738250) (moderator18)
 
vahid.sadeghbin
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۰۰:۰۵:۲۲
میدونم عزیزم.دردوبلات توسره آدمایی که غیرکارشناسی کار میکنن.داداش این ایمیله منه.خوشحال میشم باهات درتماس باشم.
vahid.sadeghbin@yahoo.com (747310) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۰:۰۱:۵۳
از مقاله خووبتان ممنون.

از مسولان قویا می خواهیم این تبعیض اشکار بر علیه پسران هر چه زودتر برداشته شود. (736569) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۳:۴۸:۰۴
احسنت،
این نکته باعث قوت نظام جمهوری اسلامی نیز خواهد شد. (738749) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۰:۲۲:۰۵
به نظر بنده تحلیل شما در قسمتی که فرموده اید خدمت در پادگان به امریه ترجیح داده می شود اشتباه است. اولا امریه گرفتن بسیار دشوار است و به این راحتی ها نیست من خود با مدرک فوق لیسانس برق با معدل الف از دانشگاه دولتی به هر دری زدم نشد امریه بگیرم. ضمنا هر تحصیل کرده ای ترجیح می دهد در حوزه تحصیلی خود کار کند حتی چند ماه بیشتر چرا که اولا سابقه خواهد داشت و دوما در اکثر موارد احتمال جذب در ارگانی که خدمت کرده است بالا است. نکته دیگر اینکه پس از فراغت از تحصیل چند ماه و گاهی تا 6 یا 7 ماه یا بیشتر طول می کشد تا به خدمت اعزام شد و کار هم که نیست اگر هم باشد نیاز به پایان خدمت و حد اقل 3 سال تجربه دارد. (736600) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۲:۳۸:۱۹
واقعاً همینطوره اگر قرار به خدمت است، در حوزه خودمان خدمت کنیم. پزشک، کامپیوتری، برق، معدن، مواد هر چی در جای خودش خدمت کند. اصلا نه 21 ماه ... دو سال اما در حوزه خودش و با سابقه کار. میدانید چقدر امید به زندگی بالاتر میرود؟ (737311) (moderator101)
 
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۱:۳۱:۲۰
به خدا از این بی ثباتی خسته شدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هر روز این قانون عوض میشه. ما چه گناهی کردیم که پسر شدیم!!!
دو سال رو باید الکی تلف کنیم بدون اینکه درآمد خاصی داشته باشیم و یا حرفه خاصی یاد بگیریم.
کجایید نمایندگان دلسور مردم!!! واقعا بچه های خودتون هم همین شرایط براشون اجرا میشه یا از قوانین مخصوصتون استفاده میکنید.
آهان ببخشید حواسم نبود که انتخابات تموم شده و دیگه بحث مطرح کردن جوان ها رفت برای انتخابات بعدی!! (736675) (moderator18)
 
محمود
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۲:۳۵:۵۸
می دونم که این نظر من رو انتشار نمی دهید ولی خدای پیگر این موضوع باشید .

به نظر شما مشکل سربازی همین هستش .

به نظر شما بهتر نیست به جایی هزینه های بسیار زیادی که دولت ( طبق گفته خودشون برای هر سرباز ماهی 500 هزار تومان ) برای سرباز انجام میده و صد البته بهره وری در حد صفر هستش بهتر نیست این هزینه ها رو برای داشتن یک ارتش حرفه ای تر و دائمی از همین سرباز ها ( که خودش می تونه چقدر اشتقال زای داشته باشه )انجام بده .

دوستان الفی خواهش می کنم اگر واقعا دلتون به حال مردم می سوزه از موضوع رو پیگیری کنید . (736749) (moderator18)
 
Mojtaba
Sweden
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۲:۵۰:۰۰
سربازی دکترا ها که 14 ماه بود 24 ماه شده! شب می خوابن صبح پا می شن تصمیم می گیرن یک سال بیش تر باید بردگی بکنی. آب از آب تکون نمی خوره. (736768) (moderator18)
 
محمد رضا
United States
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۱۱:۱۳:۳۵
من و خیلی از دوستان دقیقا این وضع برامون پیش اومده!
من 4 ماه خدمت کردم ارشد قبول شدم
که حالا به جای زیر 1 سال باید 17 ماه دوباره خدمت کنم
حالا من 28 ساله(امثال من) کی دیگه فکر زندگی رو کنم؟
تو 45 سالگی؟
این ظلم نیست؟؟؟
این عدله؟
این درسته یک جوون ایرانی که تا این سن درس خونده
عاجزانه از مسئولین این امر خواهش دارم این معضل رو ریشه ای حل کنن! (746127) (moderator18)
 
حمید
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۲:۵۷:۳۵
باسلام لطفا ترتیبی را اتخاذ کنبد که جوانان بتوانند به این قانون جدید سربازی اعترتص کنند تا صدایشان به این مسولان بی فکر برسد و بفهمند که مردم از دست این تصمیمات بی منطق عاصی شده اند و مردم نمی خواهند عده ای بخاطر این بی فکری ها از نظام زده شوند (736783) (moderator18)
 
حمید
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۳:۰۴:۰۷
باسلام لطفا ترتیبی را اتخاذ کنبد که جوانان بتوانند به این قانون جدید سربازی اعترتص کنند تا صدایشان به این مسولان بی فکر برسد و بفهمند که مردم از دست این تصمیمات بی منطق عاصی شده اند و مردم نمی خواهند عده ای بخاطر این بی فکری ها از نظام زده شوند (736792) (moderator18)
 
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۱:۰۸:۱۶
گل گفتی (737211) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۲:۲۹:۲۰
دقیق یک بعد قضیه همین هست که بعضیها از این ماجرا سوء استفاده میکنند و علیه نظام میخواهند صحبت کنند. نباید این اجازه را به معاندین داد به ویژه که صحبت خدمت به نظام مطرح است باید کاری بکنند که جوانان مشتاق این موضوع شوند نه اینکه آنها را برانند... (737298) (moderator7)
 
امير
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۳:۱۹:۱۷
اين مهم است كه چه اتفاقي بر اثر اين قانون خواهد افتاد....
اما مهم تر از آن تبعيض آشكار بين افراد مختلف است كه فاصله بسيار كوتاهي بين آنها وجود دارد.
مانند بسياري از فارغ التحصيلان سال 1379 كه با هزار اميد در انتظار فرا رسيدن زمان خريد خدمت بودند و در زمان مقرر اعلام شد كه خريد خدمت تمام شده است... (736807) (moderator18)
 
یاسر
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۳:۲۴:۳۶
آقا دلت خوشه. من دانشگاه آزاد درس خوندم. من هیچ خرجی رو دست دولت از بابت درس خوندن نذاشتم. اما حتی حاضر نشدن دو سال سربازی من رو جزو سابقه خدمتم حساب کنن. من دو سال مفت و مجانی برای کشور خدمت کردم با مدرک لیسانس حالا میگن باید 800 900 هزار تومن بدی تا 2 سال خدمتی که به اجبار کردی رو جزو سابقه کارت حساب کنیم. (736814) (moderator18)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۳ ۲۳:۴۸:۳۹
با تشکر از مطلب شما که بطور شفاف مسئله را توضیح دادید. بنده فوق لیسانسم و با این شرایط باید 24 ماه تمام در امریه باشم در حالی که اگر این قانون مثل صاعقه نازل نمیشد امریه ام 16 ماه طول میکشید. آیا مسئولین متوجهند که این 8 ماه اضافه شده در این سن برای امثال من چه تأثیری دارد؟ (736830) (moderator18)
 
امین
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۰۰:۰۹:۴۹
ممنون که به این موضوع پرداختید.
ولی مشکل دیگه ای هم هست. اینکه حتی اگه قبل از عید ثبت نام کرده باشی ولی بعد عید اعزام بشی بازم باید 21ماه خدمت کنی!! (736846) (moderator18)
 
یک پسر ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۰۰:۵۵:۳۵
من وقتی این خبر شنیدم شوکه شدم.اخه چرا نظام وظیفه با پسرا این جوری میکنه.2سال از بهترین سالهای عمرمونو باید بریم سربازی که 2 سال از همه چی عقب بمونیم.
من اگر قرار باشه تا دکترا درس بخونم با سربازی میشهم30سال سن اخه تو این سن کدوم ارگان استخدام میکنه..واقعا متاسفم که باید این چیزارو بشنوم.
(736889) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۰۲:۳۱:۲۱
سربازی کارشناسان ارشد 16 ماه بود و الان شده 21 ماه! 5 ماه زیاد شده و نه سه ماه!
بنده دانشجوی رتبه اول دانشگاه شیرازم، تا تیر هم دفاع میکنم و باید 2 سال بروم پادگان و جلوی یه کادری دولا و راست بشم تا آقا ناراحت نشه و اضافه خدمت نزنه و یا تنبیه نکنه!!!
جای من باید توی موسسات تحقیقاتی باشه! من میتونم هر دو ماه یه مقاله با کیفیت بنویسم! (736946) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۰۵:۲۵:۵۷
با سلام و احترام عاجزانه درخواستي دارم كه كسي مرا جواب نميدهد
بنده 25 ساله هستم و در حال حاظر غايب به حساب مايم ولي حدود 12 سال پيش دست روزگار تمتم پنچ عضو خوانواده را در تصادف اتومبيل از دست دادم يك برادر 5 سالع و دو خواهر 8 و 15 ساله و پدر و مادرم را در يك ان از دست دادم و با اين مصيبت تنها روزگار را سپري كرده ام ولي توان و اعصاب و روان سالم براي خدمت سربازي و توانايي روحي حظور در چنين اجتماعاتي را ندارم
قانون خدمت سربازي در اين مورد سكوت كرده و فقط كساني كه تمام اعضاي خوانواده خود را در زلزله بم و رود بار از دست داده باشند معاف ميشوند
ودر مورد افرادي چون من كه به هر دليلي همچون تصادف اعضاي خوانواده را ا دست داده ايم راه كاري ندارد و يا من اطلاع تدارم از هر كسي كه ميتواند تقاضا دارم به عنوان رزندي و يا برادري تنها مرا راهنمايي كند شايد بتوانم مشكلات ناشي از اين مسيله را حل كرده و زندگي را براي خودم اسان تر كنم مانند ازدواج كه هيچ كس حاظر نيست دخترش را عقد جواني كند كه به خدمت سربازي نرفته از شما جناب توكلي و يا ديگر مسيولان سايت تقاضاي كمك و يا راه نمايي كوچكي دارم ياري ام كنيد
(736996) (moderator18)
 
MSN
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۶:۵۸:۳۵
به نظرم برو نظام وظیفه
مشکلتو بگو و بخواه که با مسئولشون حرف بزنی
اگر نشد به نظرم به دفتر حضرت ایت الله خامنه ای نامه بزن انشاله حل میشه (737626) (moderator101)
 
بنده خدا
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۷:۴۶:۴۸
اقاي توكلي براي رضاي خدا يه كاري براي جووناي اين مملكت بكنين. مخصوصا غايبين با سن بالا كه هزار بدبختي و كرفتاري و مسؤوليت دارن. در ضمن از نويسنده اين مطلب هم متشكريم. خدا خيرت بده كه يه نفر اقلا به فكر مشكلات مردم و جووناي بدبخت هست. (737672) (moderator101)
 
Turkey
۱۳۹۱-۰۱-۲۶ ۰۰:۱۲:۳۷
یک نامه بنویس و تمام مدارکی که از وضعیت پیش آمده داری ضمیمه کن و هم اینترنتی و دستی به هر ارگانی می تونی بفرست برادر. همین رو می تونم بگم فقط .........
آقای توکلی اگر امکان داره یک راهی جلوی پای این جوان بگذارید.... ما که زندگیمون تقریبا به راهه موندیم این بابا چه کار کنه با این همه درد........... (738768) (moderator18)
 
محسن
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۰۵:۴۷:۵۱
یه مدت 24 ماه میشه بعد میشه 20 بعد میشه 18 ماه با انقدر کسری خدمتهای مختلف توقانون میذارند که تعادل ورود و خروج نیرو در پادگانها بهم میخوره حالا هم که شده 21 ماه این نظام وظیفه خودش هم نمیدونه چیکار میکنه ولی اگر خدمت بشه 14 یا 12 ماه بهتر تا عمر جوانان مملکت کمتر تلف بشه (737000) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۰۸:۳۲:۵۶
لطفا درج نمایید :
اگر پسران تصمیم بگیرند که تحمل بکند هم ضرر بزرگتر برای امنیت کشور به وجود نمی آید ،
همانطور که می دانید ، آماری که از تعداد نیروهای مسلح با افتخار و غرور اعلام می شود شامل خیل عظیم سربازان وظیفه نیز می باشد ،
سربازانی بدون کمترین مهارت و آمادگی نظامی ، افرادی که هر روز چوب خط می کشند تا دوران خدمتشان به سر رسد ،
سربازانی که کلاسهای تئوری را مکانی برای جبران کم خوابی می بینند ،

سربازانی که نگهبانی دادن را به جای یک وظیفه مهم یک شکنجه روی برجک !! می دانند و بدون کوچکترین توجهی به اطراف خود برای پایان دو ساعت مدت نگهبانی ثانیه شماری می کنند ،

در هنگامه ای که تهدیدات برون مرزی ما از سوی قوی ترین ارتشهای جهان است ، دلخوش کردن به جماعتی که از خدمت در زمان صلح هم ناراضی هستند اشتباهی بس بزرگ است .

امیدوارم هرچه سریع تر برای حفظ امنیت کشور هم که شده ، شیوه قدیمی سربازگیری متوقف شود و ارتش حرفه ای تشکلیل گردد .

نمونه موفق اینکار در کشور خودمان هم در قالب استخدام نیروهای یگان ویژه در قالب قراردادهای 5ساله و یک دوره آموزش تخصصی 9 ماهه در حال انجام است که با استقبال خوب جوانان مواجه شده است (737048) (moderator18)
 
حامد
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۰۹:۰۲:۰۸
البته توجه نمایید که سربازی 3 ماه افزایش نیافته
برای برخی از افراد این افزایش مدت به 5 ماه رسیده است
بنده دانشجوی سال دوم دکترا هستم، امسال 3 سال از ازدواج ما می گذرد. سه سالی که میتوانست زیباتر از اینها باشد ولی به دلیل فشارهایی که بر دوش من است بسیار تلخ شد. اولا بنده چون سربازی نرفته ام عملا کار درست و حسابی گیرم نمی اید، دانشگاه فشار آورده که باید حضور تمام وقت داشته باشید، استاد فشار آورده که مقاله و کار پژوهشی چه شد، صاحبخانه اجاره میخواهد، هزینه های زندگی سرسام آور است، تازه من دو سال دیگر باید با مساله سربازی هم دست و پنجه نرم کنم.
الان روزی صد بار به حماقت خودم میخندم که چرا دو سال پیش مثل اکثر دوستان خود به آمریکا نرفتم تا با دریافت کمک هزینه مکفی تحصیلی به راحتی درس بخوانم و زندگی کنم. تمام آنهایی که رفتند الان در موقعیت و شرایط بسیار بهتری هستند. بنده به تمام کسانی که از من مشورت گرفته اند تا کنون توصیه کرده ام که به هیچ وجه فرصت ادامه تحصیل در خارج از کشور را از دست ندهند.
خود بنده هم پس از پایان تحصیلات از این شرایط و فشار فرار خواهم کرد و از ایران خواهم رفت
فقط روز قیامت، این افرادی که امروز دور هم نشسته اند و تصمیماتی را راجع به سرنوشت جوانان گرفته اند باید پاسخگو باشند، انشالله
سوال بنده این است که یک جوان متاهل با هزار و یک گرفتاری چه خدمتی میخواهد به این نظام بکند بالاتر از این که به فکر معیشت زن و فرزند خود باشد، (737076) (moderator18)
 
Sweden
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۲۴:۱۹
افزایش برای دکتری 10 ماه است. (14 ماه به 24 ماه) (737453) (moderator101)
 
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۰۹:۰۷:۴۸
32 ساله هستم و دارای 2 فرزند 5 ساله و یک ماهه ، به هزار و یک دلیل هم سال 78 سربازی را نخریدم اگر برم سربازی مخارج خانواده ام را چه کسی پرداخت میکند ؟ (737080) (moderator18)
 
جواد
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۰:۵۲:۴۴
الف خدایش حرف دل ما را زدی .خدا خیرت بده.

من خودم یکی از این جوانان هستم.

یکی از دلایل مهم دیر ازدواج کردن جوانان همین مسئله خدمت سربازی هست که خدا می دونه این مسئله چگونه باعث ایجاد ناهنجاری های بسیار شدیدی در ذهن جوانان می شه .شرایط خاص فرهنگی کشور از سویی شخم زدن فرهنگی کشور توسط دشمنان هم از سویی بی برنامگی مسئولان فرهنگی کشور هم از سویی باعث شده ذهن جوانان به جای درگیری کامل با مسائل روز دنیا و تلاش شبانه روزی برای پیشرفت کشور درگیر مسائل انحرافی بسیار زیادی باشد .
سن ازدواج برای پسر ها 20 ساله نه 30 سال.خدا می داند در این 10 سال چه بر سر این جوانان بیچاره می آید؟؟؟ (737186) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۸:۲۴:۱۱
به نظر من سربازی عامل تاخیر ازدواج نیست...بلکه عامل اصلی "بی کاری" و گرانی هست. البته رسم و رسومات پر خرجی ایرانی، که از گذشتگان به جای مانده و متاسفانه از بین هم نمی رود (737701) (moderator101)
 
امیر
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۰:۵۵:۰۶
من نمیدانم این چه ظلمی است که در قانون به پسران روا شده است چرا یک ایرانی به واسطه پسر بودن باید دارای یک تعهد قانونی شود درحالیکه دختران نباید. ممکن است که دیگران بگویند که دختران را که نمیتوان به سربازی برد و کارهای نظامی از انان خواست.
خب اینکه مشکلی ندارد. ما در بسیاری از مشاغل و فعالیت دیگر می توانیم از این توانائی انها استفاده کنیم. مثلا در آموزس و پرورش، در بهداشت و درمان، در خدمات اجتماعی، در خدمات صنایع مانند کارخانه ها. خب اگر یک آقا میتواند با امریه سربازی خود را انجام دهد چرا یک خانم نتواند؟
بدین صورت دیگر تفاوتی بین آقایان و خانمها در ادامه تحصیل ایجاد نمی شود (737188) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۱:۱۱:۵۳
با حرف شما کاملا مخالفم... این یک تبعیض است!!
اما باید این تبعیض برای پسرها برداشته شود نه اینکه هر دو گروه بدبخت شوند؟؟ (737219) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۱:۱۲:۵۶
با سلام به سایت خوب الف. ممنون که درد دل جوانان را نوشتید. من یک دانشجوی ارشد هستم که قرار بود طبق قانون قبلی (تک فرزند ذکور دارای پدر بالای 59 سال) تا یک ماه دیگر از سربازی معاف بشوم. برای این مساله نیز برنامه ریزی کرده بودم و علی رغم اینکه فرصت هایی برای امریه داشتم، درسم را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم و خوشحال بودم که تا یک ماه دیگر، مشکل سربازی ام حل می شود. اما نمی دانم چرا، تو این کشور تصمیمات ناگهانی گرفته می شود! طبق قانون جدید، که از 5 فروردین اجرا می شود، این قانون به پدر بالای 65 سال تغییر کرده! حالا اگر کسی برنامه ریزی کند و تا 5 سال دیگر درس بخواند، جه تضمینی هست که باز تا آن موقع این قانون لغو یا تغییر نکند! اصلا چرا ا قانونگذار وقتی یک قانونی که بیش از 30 سال در این مملکت جاری بوده و خیلی ها روی آن حساب می کنند، تغییر می دهد، هیچ وقتی گپی برای آن قائل نمی شود؟ مثلا می توانست بگوید از یک سال دیگر یا از دو سال دیگر، که دیگر کسانی نباشند که از الآن برای چند سال دیگرشان برنامه ریزی کنند. آیا وقتی نهادهای نظامی چنین بی ثبات تصمیم می گیرند و عدالت را برای افراد در نظر نمی گیرند، این خدشه به آبرو و حیثیت نظام نیست؟ بی ثباتی در قوانین نهادهای نظامی، خدشه به نظام وارد نمی کند؟ امیدوارم سایت الف، این سوال های ما را از مقام های مسئول بپرسند و پیگیر باشند. (737220) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۱ ۱۸:۰۲:۰۲
سياست هاى دولت در راستاى كنترل كردن جوانان تا وقتى كه هيچ خطرى براي مملكت از هر لحاظ نداشته باشد از اون به بعد بيكارى و فقر و...به كس ديگه هيچ ربطي نداره (3717536) (alef-13)
 
مهدي
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۲:۱۶:۰۴
از سايت الف ممنوم كه اين خبر را به عنوان پر بيننده ترين خبر در صدر اخبار خود قرار داده
آقايان و سايت هاي ديگر كه انگار نه انگار، شايد فرزندانشان مشكل سربازي ندارند و يا ...
من خودم كه به شخصه زندگيم كاملا بهم ريخته.چند روز ديگه دفاع دارم ولي به تنها چيزي كه فكر نمي كنم فارغ التحصيليه.تازه بعضيا ميگن برو دكتري بخون....
آقاي توكلي شما و دو سه نفر ديگه تو مجلس مي تونين اعتراض كنين (737284) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۵:۱۸:۰۸
مجلس این قانون رو تصویب کرده. به کی اعتراض کنن؟ به خودشون؟!! (737515) (moderator101)
 
ناشناس
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۳:۰۰:۱۸
من ی دانشجوی دکترا هستم که چند سال پیش 14 ماه از خدمتم رو انجام دادم با وضعیتی که سال 90 بود تنها یک ماه از خدمتم باقی مانده بود حالا اگه بخام برای توی یک نهاد غیر نظامی خدمت کنم باید 24 ماه خدمت کنم. این یعنی تحویل سال 91 یعنی فاصله گرفتن 9 ماهه من از پایان خدمت به نظر شما این یعنی چی؟؟؟؟؟؟ (737338) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۲۲:۲۲:۱۳
جالب اینه که من ودوستم که هر دو مشکل مشابه شما را داشتیم پس از گذاشتن سوال خود در سایت نظام وظیفه جواب هاب متناقضی را دریافت کردیم. به دوستم گفتن طبق قانون قبل ادامه خدمت میدهید و به من گفتند طبق قانون جدید.
(737881) (moderator18)
 
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۳:۰۸:۳۵
خداییش فقط سایت شماس که مشکلات خوب انعکاس میده و نظرات رو نشون میده.والا بخدا ما چه گناهی کردیم.ایهمنه سال درس خوندیم آخرش چی.بعد برگردن اینطوری کنن.عمرمون تلف شد رفت.اما اقازاده ها تو کمال ارامش زندگیشون رو میکنن بعدم بخوای اعتراض کنی میگن فریب خورده ای و دشمن اسلامی!!والا ما هم مسلمونیم میخواییم ازدواج کنیم کار کنیم خانواده داشته باشیم.اما اخه با چه دلخوشی و پشتوانه ی.نه کار هست همه جا هم حق ناحق میشه.به جوونا هم که ذره ای ارزش قائل نمیشن.بخدا گریه ام گرفته دیگه.اه ما جوونا یه روز دامنشون رو میگیره.ممنونم سایت الف.
یا علی (737353) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۳:۲۲:۰۷
بله دیگه، آقا زاده هایی که میتونستن از معافیت سه برادری و کسر خدمت مربوط به جانبازی و مدرک تحصیلی استفاده کنن، احتمالا همگی استفاده کرده و دوره سربازیشان به پایان رسیده و حالا دوباره قوانین به روال عادی خود بر گشته است. احتمالا 18 سال تا 20 سال دیگه که نوبت خدمت نوه این اقا زاده ها میشه دوباره شاهد استفاده از این قوانین و کسر خدمت ها خواهیم بود. پس تا 18 سال دیگه خداحافظ (737378) (moderator101)
 
محسن پاشایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۳:۳۷:۱۸
خسته شدیم از این همه بی قانونی! از زندگی کردن خسته شدیم! از این همه ناامیدی! از این همه تصمیم های یک شبه! من خودم الان مشغول خدمتم و واقعا درک میکنم دوستانی که بعد من دارن میان به خدمت سربازی. خدمتی که هر روز بهت گیر میدن! مثلا به خاطر لبخند زدن و سلام کردن به دوست خودت باید تنبیه بشی! با مدرک لیسانس باید شیشه های اتاق فرماندتو تمیز کنی! اتاقشو آب و جارو کنی! کجای دنیا چنین ارتش و سربازی داره!!!!!!!!!!!! به خدا قسم نوبرشو آوردیم دیگه!!!!!!!!!!!!! (737392) (moderator101)
 
بی نام
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۰۶:۰۴
منطق معافیت ها، منطق کسری خدمت ها، منطق افزایش خدمت ها، .... به راستی در چیست؟
اگر يک روز فردی به دليل کفالت پدر 60 ساله خود معاف می شود، فردا می شود 65 اين تبعيض هست يا نيست؟
اگر يک روز بحث فروش سربازی مطرح می شود، بعد تعطیل می شود، اين تبعيض هست يا نيست؟
اگر شخصی به دليل ادامه تحصیل در مقاطع بالا تا سن 32 سالگی قادر به خدمت نظام وظیفه نیست، آیا اين گونه قوانين "خلق الساعه" دلگرم کننده قشر تحصیل کرده خواهد بود و يا ترديد او برای خروج از کشورش را تسريع می بخشد؟!؟!؟ (737424) (moderator101)
 
محمود
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۳۲:۳۵
دوستان الفی خواهشا این رو منتشر کنید

کشورهای بدون خدمت اجباری [ویرایش]
آرژانتین
آفریقای جنوبی
آنتیگو و باربودا
آنتیل هلند
اتیوپی
اردن
اسپاینا
استرالیا
اسلواکی
اسلونی
افغانستان
آلمان
امارات متحد عربی
ایالات متحده آمریکا
ایتالیا
ایرلند
باربادوس
باهاماس
بحرین
برمه
برونئی
بریتانیا
بلژیک
بلغارستان
بنگلادش
بوتان
بوتسوانا
بوسنی و هرزگوین
پاکستان
پرتغال
پرو
تانزانیا
ترینیداد و توباگو
تونگا
تیمور شرقی
جیبوتی
چک (جمهوری)
دومینیکن (جمهوری)
رواندا
رومانی
زامبیا
زلاند نو
ژاپن
سریلانکا
سنت کیتس و نویس
سوازیلند
سورینام
سیرالئون
سیشل
شیلی
عراق
عربستان سعودی
عمان
غنا
فرانسه
فیجی
قطر
کامرون
کانادا
کرواسی
کنیا
کونگو
گامبیا
گینه نو پاپوا
لبنان
لسوتو
لوکزامبورگ
لهستان
لیبریا
لیتوانی
مالاوی
مالتا
مالدیو
مجارستان
مراکش
مقدونیه
مونتنگرو
نامیبیا
نپال
نیجریه
نیکاراگوا
هائیتی
هلند
هند
هندوراس
یمن

کشورهایی با خدمت اجباری در شرایط خاص [ویرایش]
اروگوئه - در زمان صلح خدمت به صورت داوطلبانه است اما دولت اجازه برقراری خدمت اجباری را دارد.
بلیز - خدمت وظیفه زمانی اجرا می‌شود که تعداد داوطلبان کم باشد؛ تا به حال هیچ فراخوانی در این کشور اعلام نشده است.
بولیوی - هنگامی که تعداد داوطلبان در سال کمتر از مقدار معینی شود، خدمت اجباری در این کشور برقرار می‌شود.
جاماییکا - سربازان جوانتر با موافقت پدر و مادر به خدمت وظیفه اعزام می‌شوند.


کشورهایی با خدمت یک‌ساله یا کمتر [ویرایش]
ازبکستان (۱۲ ماه)
استونی (۱۱ - ۸ ماه)
اکوادور (خدمت انتخابی)
السالوادور (خدمت انتخابی)
اوکراین (۱۲ ماه)
بولیوی (۱۲ ماه)
پاراگوئه (۱۲ ماه نیروی زمینی؛ ۲۴ ماه نیروی دریایی)
تایوان (خدمت انتخابی)
تونس (۱۲ ماه)
صربستان (۶ ماه)
گواتمالا (۲۴ - ۱۲ ماه)
لاتویا
مغولستان (۱۲ ماه)
مکزیک (خدمت انتخابی)
مولداوی (۱۲ ماه)
یونان (۱۲ ماه)

کشورهایی با ۱۸ ماه خدمت وظیفه [ویرایش]
آذربایجان
اریتره
ایران (21 ماه از سال 1391)
ترکیه (۱۵-۶ ماه)
روسیه (۱۸-۱۲ ماه)
ساحل عاج
کلمبیا
کامبوج
گرجستان
لائوس
ماداگاسکار (737463) (moderator101)
 
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۴۸:۲۰
خداوکیلی به تعداد نظرات و مثبت هایی که داده شده دقت کنید
این دغدغه همه جوانهاست
آخه کی توی این مملکت به فکر ما جوانهاست
اگه واقعا کسی هست ، پس الان موقع عمله!
باید الان به شعارهایی که همیشه در انتخابات ها در حمایت از جوانها داده میشه ، جامه عمل پوشاند
یه نگاهی به کلمه (سربازی) توی سایت ویکی پدیا بندازین
ما جزو معدود کشورهایی هستیم که هنوز نظام وظیفه داریم
حالا دیگه توی همچین وضعیتی ، انصافا جای افزایش مدت خدمت نظام وظیفه است؟!!!
حالا اصلا اومدیم و ما رفتیم خدمت سربازی ! دو سال هم به کشورمون خدمت کردیم ، بعدش چی؟
آیا بعد اینکه ما وظیفمون رو ادا کردیم ، دولتمردان هم به وظیفشون عمل می کنند و برامون شغل ایجاد می کنند؟!! (737479) (moderator101)
 
یونس
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۴:۵۸:۰۸
با تشکر از شما که به این مسئله مردم توجه دارید واقعا درحال حاضر کشور به این همه سرباز نیاز داره ؟
برای اینکه امار بیکاری خیلی بالا نشون نده سربازی رو یک سال افزایش داده اند فقط مقام معظم رهبری باید این مشکل را حل کنند بقیه دنبال قدرت طلبی خودشون هستند (737492) (moderator101)
 
سرباز وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۵:۰۵:۵۹
نظرات دوستان را که میخواندم بیشتر اعتراض دوستان در مورد افزایش مدت خدمت بود.اما مساله قانون جدید فراتر از مشکل افزایش خدمت است.خلاصه مفاد اطلاعیه جدید سازمان وظیفه عمومی را می گویم تا دوستان در جریان قرار گیرند.طبق اطلاعیه جدید
:1)اگر فردی سال 90(یعنی زمان اجرای قانون قبلی) درخواست اعزام خود را در +10 ثبت کرده باشد ولی نظام وظیفه تاریخ اعزام فرد را سال 91 تعیین کرده باشد فرد باید طبق اطلاعیه جدید 21 ماه خدمت کند!!!!(نتیجه گیری:حتی اگر خود را به موقع معرفی کنی ممکن است اضافه خدمت بخوری)
2)کسی که امریه دارد باید 2 سال تمام خدمت کند!!!
3)فردی که دکترا دارد و فردی که دیپلم دارد هر دو 21 ماه خدمت میکنند!!!
4)فردی که جانباز است و در راه وطن ایثار کرده است فرزندش هم باید 21 ماه کامل خدمت کند!!!
5)همه این تغییرات در حالی اعمال میشود که چند ماه پیش یکی از مسوولین محترم نظام وظیفه اعلام کرده بودند که مدت خدمت تا اواخر 91 زیاد نمی شود و بطبع خیلی از جوانان(مثل خودم) برنامه خود(مثل ادامه تحصیل و ....)را با در نظر گرفتن این اظهارات تنظیم کرده بودند. (737504) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۲۰:۲۹
فردی که جانباز است و در راه وطن ایثار کرده است فرزندش هم باید 21 ماه کامل خدمت کند!!!

دفاع از وطن وظیفه همه است! نباید هیچ تفاوتی باشد. بنابراین این نکته مثبت است. (737751) (moderator18)
 
مصطفی
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۵:۲۳:۱۹
28 سالمه متاهل وداری یک پسر 5 ساله هستم به دلیل مشکلات سال 85 نتونستم برم خدمت . پارسال پدرم فوت کرد وباید مراقب خواهر ومادرمم باشم. به دلیل غیبت هم نه معافی میدن ونه امریه. در تخصص خودمم جزء بهترین ها هستم . کار آفرین هم هستم یه دفتر طراحی و2 نفر پرسنل دارم کلی زور زدم پولی پس انداز کردم که برم خدمت و از بخشش شش ماه استفاده کنم که اون هم به لطف اطلاع رسانی دقیق نظام وظیفه امکان پذیر نشد. حالا هم 21+3 اضافه باید خدمت کنم و مشخص هم نیست چه جایی بیفتم . دفترم رو هم باید تعطیل کنم. گرانی هم که هر روز داره بیشتر میشه. نظام وظیفه باید شرایطی بزاره که سربازان غائب توانایی رفتن به خدمت رو داشته باشند. با این شرایط روی هوا واین قانون جدید بعید میدونم بتونم برم دارم پشیمون میشم. خدا خرد جمعی بهشون بده. در ضمن اصلا هم خوب مشاوره وپاسخگو نیستنند. برای دریافت جواب یک سوال سه هفته الاف شدم ومثل یه متهم باهات رفتار میکنند. (737525) (moderator101)
 
محمود
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۳۴:۲۱
دوست عزیز من هم مثل شما 3 ماه اضافه دارم .با این وجود قصد داشتم توی چند روز آینده دفترچه رو بگریم ولی با این تفاسیر به طور 100 درصد پشیمون شدم .من با قانون قبلی باید 10 ماه خدمت می کردم (پدرم جانباز هستن ) ولی الان باید 21 ماه .خدا وکلی این انصاف هستش .ا (737758) (moderator18)
 
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۵:۴۴:۲۹
اکثر دوستان تشکر کرده اند که سایت الف درددل شان را منتشر کرده است و به فکر جوانان است و ... .
همانطور که می دانید این قانون چند ماهی است که در مجلس تصویب شده است و شورای نگهبان تایید کرده است و حتی در دی ماه سال ۹۰ اعلام شد که با کمی تغییرات اجرا خواهد شد.
بنده برای اینکه خودم درگیر این مسئله بودم همه ی اخبار آن را پیگیری می کردم. مصاحبه های سردار کمالی را کامل می خواندم و حتی سایت خبرآنلاین در چند نوبت به آن پرداخت.
سوال اینجاست که چطور سایت الف پس از این همه مدت و بعد از اینکه قانون اجرایی شده و قابل تغییر نیست به این موضوع اعتراض کرده است؟ چرا پیش از ابلاغ و اجرایی شدن کار رسانه ای نکردید؟
همه ی این اعتراض علی رغم اینکه درست هستند ولی فایده ای ندارند. چیزی را تغییر نمی دهند. فقط باعث افزایش نارضایتی می شود.
نمایندگان مجلس هم اگر قرار بود کاری کنند همان موقعی که طرح در مجلس بود می کردند. (737550) (moderator101)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۵:۵۵:۴۶
اين موضوع تنها و تنها با درايت مقام عظمي ولايت حضرت آيت الله العظمي خامنه اي جانشين بر حق آقا امام زمان ختم به خير خواهد شد.از ايشان براي رسيدگي به اين موضوع عاجزانه استدعا داريم.
والسلام عليكم والرحمه الله بركاته (737563) (moderator101)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۶:۱۰:۵۷
این مطلبی که نوشتید خوب.ولی چه فایده ای به حال ما داره؟ (737578) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۶:۳۰:۳۲
من فکر میکردم این جور چیزا دست مجلس هست که تصویب کنه نگو یکی شب میخوابه فردا 21 ماه اعلام میکنه ولی امیدوارم یک شب هم خواب خوشی ببینه و کمترش کنه!
تو مملکت مهمترین چیزی برای پیشرفت لازمه ثبات هستش !!!
من خودم سال اول ارشد هستم امیدوار بودم که 16 ماه میرم حالا یه جوری تحمل می کنیم ولی الان میگن 21 ماه تا برم برگردم سنم میشه 28 بعد از اون دنبال کار می رم

کاش یکم به این عمر ما هم ارزشی قائل بودن (737601) (moderator101)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۶:۴۰:۱۱
آقا کی گفته جوون باید زندگی کنه؟ مگه جوون حق داره کار بخواد، مسکن بخواد، ازدواج کنه، تفریح و سرگرمی و فراغت و مسافرت و از این حرفا که کفره. (737609) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۰۳:۰۰:۴۷
آره آقا! جوون حقی نداره فقط تکلیف داره. مخصوصا اگه ایرانی باشه... (738087) (moderator18)
 
رامین
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۶:۴۹:۲۲
برای بها دادن به علم ودانش وترغیب جوانان این مرزو بوم به پشتکار وکسب علم و درجات بالا وهمچنین ازدیاد نسل فرهیخته کشور باید در مورد خدمت سربازی راهکارهای دیگری را مشخص نمود. بنظر بنده شرایط قبلی خدمت سربازی که با افزایش تحصیلات طول مدت سربازی را کمتر میکرد خیلی بهتر از قانون جدید خدمت بود.حال من از اقای توکلی وهمفکرانش درخواست میکنم که این مسئله را بطور جدی در مجلس پیگیری نمایند.لازم بذکر است که این جانب 58 سال داشته ونفع شخصی ندارم. (737619) (moderator101)
 
MSN
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۷:۱۰:۲۸
با درود و سلام به الف عزیز

آقا من همه ی نظرات را خوندم،اولین بار بود که همه ی نظرات یکسو بود و هیچ کس نظر کس دیگه ای را تکذیب نکرد و همه با متن موافق بودند.

ممنون از مقاله ای که نوشتی....
به نظرم باید با مقام معظم رهبری هم در میان گذاشت تا حرف جوانان ها بخوانند.
این کار را بکنید لطفا
مخصوصا کامنت بچه ها (737638) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۸:۳۴:۱۵
خوش به حال کاربرانی که فقط دغدغه ی سربازی دارند. بنده ده سال پیش سربازی رفتم و الان سی سال دارم و به خاطر بیکاری مجبور شدم امسال برم فوق لیسانس هم بخونم. البته میدونم که اگر فوق رو هم بگیرم باز هم از شغل خبری نخواهد بود.
از آقای توکلی و کسانی که در مجلس هستند توقع دارم مساله بیکاری جوانان رو کاملا جدی بگیرن و وعده های توخالی دولت مبنی بر ایجاد میلیون ها شغل رو پیگیری کنند و وی را بازخواست کنند. (737712) (moderator101)
 
sadegh
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۰۷:۰۴
38 ماه سابقه خدمت در جبهه و جهاد را دارم و اکنون که نوبت به فرزندان ما برای استفاده از این امتیاز( کسر خدمت سربازی ) رسید همه چیز به یکباره فرو ریخت کاش مسئولان ما قدری به فکر جوانان در خصوص سربازی بودند 21 ماه سربازی یعنی 21 ماه فاصله گرفتن از زندگی و فراموشی بخش عمده ای از یافته های دوران تحصیل و به صطلاح ترک تحصیل اجباری به علت عدم توان رقابت با دختران ،کاش دوران سربازی مثل بسیاری از کشورها یکسال می شد تا هم دغدغه خانواده ها کم می شد و هم این همه فرار از خدمت صورت نمی گرفت . (737734) (moderator18)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۱۶:۰۵
من می‌خواستم ازدواج کنم، با این 5 ماهی که اضافه شد، تصمیم گرفتم که صبر کنم تا خدمتم تمام بشه. بی کفایتی مسئولان تمام برنامه‌های ما را به هم می‌ریزد. یک عده ناعادلانه به اسم قانون سه برادری و سابقه جبهه پدر معاف شدند. جور خدمت نکردن آنها را ما باید بکشیم. این هم از عدلمان! (737747) (moderator18)
 
احمد
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۲۲:۵۳
دوست عزيز
همه دغدغه بيكاري دارند اما وقتي مي بينيد كه كسي كه 6 يا 10 سال درس ميخونه بايد با يك سيكل يكسان خدمت كنه، وجود انسان رو مي سوزونه.اميدوارم نظرات اين همه جوان ناديده نگيرند، و همچنان اميدوارم آقايون براي يكبار هم شده خودشون رو جاي يكي از امثال ما تحصيلكرده ها كه بيسار اميد به خدمت 16 يا 15 ماه بودند بزارن. (737753) (moderator18)
 
رضا
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۵۵:۴۴
سلام
در کشوری که دم از عدالت علی میزنند آیا این قانون بویی از عدالت میدهد آیا

اونایی که زحمت کشیده و تحصیل کرده اند نباید ارزشی بهشون داده بشه من از

مسولین بلند مرتبه ی نظام سوال دارم ؟ آیا میشود در این این کشور یک جوان

برای خودش برایه زندگیه آینده اش برنامه ریزی کند؟ قوانینی که یک صبح به شب

تغییر کند نشان از ضعف مدیریتی کشور نیست ؟ اگر کمبود سرباز در پادگان ها وجود

دارد آیا این راهه درست است ؟ آقایان توجه کنند منه جوان ایرانی از مسولین این

کشور صداقت خواستارم ... (737778) (moderator18)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۲۰:۲۶:۰۶
الف عزیز تو رو به جون هر کی که دوست داری پیگیر حق جوان ها تو این بحث سربازی باش.
واقعا دو سال وقت تلف کردن خیلی سخته. واقعا این مسئولین چه فکری میکنن.
لطفا صدای ما جوان ها رو به مسئولین برسون و ازشون بخواه که جوابگو باشن. خدا خیرتون بده (737801) (moderator18)
 
جواد
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۲۳:۴۲:۵۷
سلام من لیسانس دارم ،در زاهدان خدمت کردم ، واقعا خدمت سخت هست اونم 21 ماه امیدوارم نمایندگان مجلس فکری بکنن برای جوانان (737951) (moderator18)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۰۲:۰۴:۱۹
من دانشجو ارشدم،واقعا پشیمونم از اینکه ادامه تحصیل دادم،الان فقط دفاع از پایان نامم مونده اما هیچ انگیزه واسه ادامه ندارم ،اینقد زحمت کشیدم بلافاصله بعد از کارشناسی ارشد قبول شدم ولی چه فایده،آخه تو این دنیا که روز به روز علم داره پیشرفت میکنه و آدم باید به روز باشه 21 ماه دور بودن از هر چیزی کل زحمتای ما رو به باد میده،واقعا ارزش یه کارشناس ارشد تو این مملکت اینه که سر چهارراه قبض جریمه بنویسه ؟؟؟
چرا ما جوونا هر روز که بیدار میشیم باید یه سنگ تازه جلو پاهامون افتاده باشه؟؟؟ (738069) (moderator18)
 
اشکان
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۰۵:۲۳:۲۱
جالبه هیچکس به خود اصل خدمت وظیفه اعتراضی نداشته تاحالا، و فقط اعتراض سر مدتشه، البته اگر الف اجازه انتشار این نوع نظرات را بدهد (738123) (moderator18)
 
علي اصغر مختاري
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۲۷:۵۵
با اين وضعيت بيكاري چرا هماند ساير كشورها سرباز بودن را بعنوان يك شغل محسوب نمايند و حقوق نيز پرداخت نمايند چرا عادت كرد ه ايم به زور گفتن مسئولين كشور كه امار ايجاد شغل ارائه مينمايند دست از استثمار نيروي انساني بر داريد زمان برده داري گذشته است و دين ماهم اسلام است ايا اسلام برده داري را حلال كرده است مراجع تقليد بايد دراين زمينه وارد ميدان شوند و قوانين قرون وسطايي را اصلاح نمايند . (738265) (moderator18)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۱۶:۵۹:۱۶
من در دوره کارشناسی، نفر اول دانشگاه بودم بعد لیسانس رفتم سربازی، تو خدمت بلایی به سرم آوردن که هرچی خونده بودم یادم رفت 8 ماه خدمت کردم که با قانون ممتازین کشوری ارشد قبول شدم و ترخیص شدم اما 8 ماه سربازی باعث شد دیگه اون دانشجوی ممتاز سابق نباشم با هزار بدبختی خودمو ساختمو چند وقت دیگه دفاع میکنم تمام برنامه ریزیم رو این بود که 8 ماه دیگه خدمت دارم حالا با این قانون جدید 5 ماه دیگه به سربازیم اضافه میشه. حالا 13 ماه باید برم خدمت و این باعث میشه دوباره درسها فراموشم بشه. دخترای به سن من علاوه بر اینکه دو سالی که من سرباز بودم میتونستن شغل و درامد داشته باشن، تو دو ، سه سالی هم که من دانشجوی ارشد بودم و بدلیل نداشتن پایان خدمت شغل نداشتم اونا درآمد داشتن. این واقعا اجحاف در حق پسراست. مرد باید قدرت تامین زندگی رو داشته باشه تا بتونه ازدواج کنه اما شرایط و کار برای خانم ها بیشتر فراهمه.
در شرایط عادی یه پسر تحصیل کرده تا 30 سالگی نمیتونه ازدواج کنه در حالی که از نظر غریزی تا 30 سالگی نیاز به ازدواج بشدت به فرد فشار میاره. بعد 30 سالگی که این نیاز جنسی کاهش پیدا میکنه رفته رفته شرایط ازدواج پیدا میکنه اما به دلیل کاهش امیال و مشکلات پیش رو، از ازدواج خودداری میکنه. یعنی تا 30 سالگی که میخوای ازدواج کنی نمیتونی ، از 30 به بعد که نمیخوای، میتونی . این خودش دلیل بسیاری از فساد و فحشا و ناهنجاریهای جامعست. (746852) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۳۵:۲۸
عاجزانه ازت خواهش می کنم آقای توکلی ترو به هرکی که بهش اعتقاد داری به داد برس به خدا بدبخت شدم ، من کارشناسی ارشد شرکت کردم قرار بود بعد از کارشناسی برم سربازی و ازدواج کنم خانواده ها هم صحبت کردن با کلی بدبختی راضی شدن این زمان رو به من بدن تروبخدا یکاری کنید ، (738269) (moderator18)
 
زهرخند
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۲:۲۱:۰۵
مسئولین؟؟ مسئول یعنی کسی که مورد پرسش، مورد سؤال است. کسی که مورد پرسش قرار دارد ناگزیر پاسخگو است. خواهش می کنم نگویید مسئول. این واژه را خراب نکنید. مسئول ما مردمیم که باید دائم جواب سؤالات اقایان را در مورد نحوه پوششمان، روابط خانوادگیمان، تفکراتمان و ... را بدهیم. (738309) (moderator18)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۳:۰۱:۱۱
ای اقا این همه کامنت و وقت گذاشتن شما واسه چیه .... این مسئولین اگه به فکر ما بودن و کمی تامل می کردن و حتی از یه جامعه آماری 10 نفری سوال می کردن به این نتایج و در دل ما می رسیدن ... البته حتما هم رسیدن و میدونن که اینجوری واسه ما نسخه می پیچن ...
(738334) (moderator18)
 
Russian Federation
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۴:۵۴:۰۶
البته فرزند من سر باز است و هیچ کاری ندارد از صبح تا شب د ر پادگان نشسته اند و یا به کتک کاری دیگران نگاه میکند یا بقول خودش فحش میخورند از افسران یا اینکه نظاره گر مواد کشیدن سربازان دیگر است و بقول خودش تفریحی است خندیدن به این افراد و هیچ کار دیگری نیست جز هدر دادن وقت و البته سلامتی بابا در این پادگانها یک حمام هم نیست میگوید قارج و بیماریهای پوستی بیداد میکند از بس الوده است این چه حکمتی است که اینگونه فرزندان مردم را اسیر میکنید (738399) (moderator18)
 
حسام
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۶:۴۶:۱۱
افزایش زمان خدمت یک تصمیم خلق الساعه بود مانند خیلی دیگر از تصمیمات کشور ما بود....سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در مصاحبه ای که در تاریخ 18 دی سال 92 یعنی حدود 3 ماه پیش با رسانه ها انجام داده بود به صراحت گفته بود که برنامه افزایش مدت سربازی فعلا مطرح نیست و در صورت اتفاق افتادن از اواخر سال 92 اجرا میشود ولی نمی دانم چه شد که یکدفعه تصمیم بر این شد. این هم لینک مصاحبه که در خطوط آخر آن به صراحت به این موضوع اشاره شده: http://www.rajanews.com/detail.asp?id=113050 من شخصا اوایل آذر ماه سال 90 دفترچه را در زمان قانونی پست کردم و پروسه معافیت پزشکی من حدود 3 ماه طول کشید ولی متاسفانه من را فقط معاف از رزم کردند( که به این موضوع معترض هستم) و برگه اعزام من برای اول اردیبهشت 91 آمد. آیا این انصاف است که من با وجود پست کردن به موقع و بدون غیبت دفترچه و تعیین وضعیت خودم در سال 90 مشمول قانون جدید بشوم؟ (738463) (moderator18)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۸:۳۹:۴۵
آقای سردبیر
من یک نظر هم در مورد حقوق دریافتی سربازها که از بس کمه ظلم بزرگی به اونها هست، نوشتم ولی منتشر نشد
چرا؟ (738526) (moderator18)
 
سامان
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۹:۰۰:۳۷
چرا سر خودتونوبدرد میارید هچکی هیج توجهی به خواست شما نمی کنه همین اقای توکلی که نماینده شمات یه کلمه اعتراض کرده ؟؟؟ (738536) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۲۲:۴۴:۴۵
یکی فلسفه خدمت سربازی رو بگه!!!! در ازای چه خدمتی که مملکت به افراد میده ، افراد موظف به ادای دین هستند؟ امکان تحصیل؟ کار؟ مسکن؟ رفاه؟ امنیت ؟ آزادی بیان؟ (738697) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۰۱ ۰۲:۳۷:۱۴
حالا شما زیاد ناراحت نباش ما رفتیم تو هم برو (748628) (moderator18)
 
امیر
۱۳۹۱-۰۱-۲۹ ۱۲:۲۰:۰۳
هرچی فکر میکردیم هرچی برنامه ریختیم هرچی واسه آینده تصمیم گرفتیم همه رو با برداشتن قانون معافیت 3برادری فاتحه خوندن . در سن 28 سالگی با مدرک فوق لیساتس باید بریم خدمت. ما که 4 نفر از خونوادمون واسه اینا خدمت کردن واقعا بی انصافن که یکی دیگه رو هم بفرستن. مگه یه مادر چند سال باید چشم انتظار جووناش باشه که کی از خدمت میاد (744496) (moderator18)
 
مهیار
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۹ ۱۴:۱۱:۱۲
سلام منم از اسفند 89 تا مهر 90 به مدت 7 ماه سرباز بودم برای ادامه تحصیل(ارشد) ترخیص شدم.
اگه این حرفا که می گید درست باشه و 16 ماه خدمت ما شده باشه 21 ماه که حق بچه های امثال من ضایع شده!
ما با علم به این نکته که سربازیمون هم 1 ماه کم می شه ترخیص شدیم اون موقع! حالا باید 5 ماه هم اضافه تر خدمت کنیم؟!!
حداقلش حالا که کسری مدرک تحصیلی رو هم حذف کردند بیان بگن افرادی که سابقه قبلی خدمت دارند و برای ادامه تحصیل ترخیص شدند، مثل قانون قبل باهاشون رفتار میشه، (744716) (moderator18)
 
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۹ ۱۶:۳۲:۴۴
با سلام . با شرایط موجود در کشور این افزایش مدت خدمت (که البته متاسفانه بعضی از رسانه های دولتی مثل ...بوق... اون رو به کاهش مدت سربازی تعبیر کردن و به شعور همه ی جوونا توهین کردن) و همچنین حذف کسری تحصیلی ، ظلم بزرگی در حق همه ی جوانان تحصیلکرده است . حتی اگر به قول بعضی ها تحصیلات آنها مربوط به دانشگاه های بی ارزش باشد (که حتی این دانشگاه ها هم منبع در آمد دولت هستند و باعث میشوند سرمایه از مشور خارج نشود) .
حذف کسری های مربوط به ایثارگری هم این ذهنیت را ایجاد می کند که دیگر به کشور برای کسانی که جان خود را به خطر می اندازند ارزشی قائل نیست . این حذف کسری خیلی راحت به جای حذف کامل میتوانست با کاهش مدت کسری متعادل شود .
مورد بعدی هم در مورد کسانی است که سابقه ی خدمت قبلی در نیروهای مسلح را داشته و برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر ترخیص شده و دوباره در سال 91 بایستی برای ادامه ی خدمت اعزام شوند ، که در مورد ظلم بسیار مضاعفی به اینگونه افراد شده . به عنوان مثال کسی که با مدرک ایسانس 5 ماه از خدمتش باقی مانده بود حالا با قانون جدید باید 9 ماه خدمت کند .
نکته ی بعدی تناقض این قانون با سخنان پیشین سردار کمالی است که در مصاحبه ها اعلام کرده بودند که قانون سربازی تا سال 92 تغییر نمی کند و حالا این قانون باعث کاهش اعتماد مردم و به خصوص جوانان به مسئولان میشود . (744945) (moderator18)
 
رامین
۱۳۹۱-۰۱-۲۹ ۱۹:۲۲:۴۹
مهیار عزیز راست میگی منم مثل تو هستم اون موقع که تسویه کردم گفتم یه مدرک بالاتر می گیرم یه ماه از سربازیم کم میشه اگه می دونستم زیاد میشه ادامه تحصیل رو بی خیال میشدم سربازیم رو ادامه می دادم.با توجه به اینکه اعلام کرده بودن اگه تغییری باشه از سال 92 به بعد خواهد بود.تصمیم اشتباه یه سری از مسوولین برنامه ریزی همه جوونا رو به هم می زنه. (745183) (moderator18)
 
مسعود
۱۳۹۱-۰۱-۲۹ ۲۰:۱۷:۵۱
تازه اگه توسن 30سالگی تو این جامعه باحال ما بشه دختر سالم پیدا کرد که بشه ازدواج کرد.؟؟؟
بشه عمری باش سر کرد
فک کن میری یکیرو پیدا میکنی باباهه میگه داماد چیکارست
مجبوری بگی در حال دنبال کار گشتنم...

کی گفته 3ماه اضافه شده نه آقا برای من که فوق لیسانسم 5ماه اضافه شده (745251) (moderator18)
 
امیر
United States
۱۳۹۱-۰۱-۳۰ ۱۵:۱۱:۰۶
بالاخره یکی یه حرفی زد رسانه ها بخصوص تلویزیون که هیچ عکس العملی نشون نمیدن، خوب بود تو متن به اونایی که دکتری گرفتن هم اشاره میکردید که سربازی 14 ماهشون شده 21 ماه. مجلس هم که طبق معمول منفعل عمل میکنه (746679) (moderator18)
 
َسامان
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۰۰:۳۱:۲۷
با سلام:آقای توکلی سازمان وظیفه عمومی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده با توجه به اینکه برخی مصوبات مربوط به ایثارگران ازقبیل کسرخدمت به سبب سابقه جبهه و جانبازی والدین و کسر خدمت برای دارندگان مدارک دانشگاهی درقانون جدید وظیفه عمومی که مجلس تصویب کرده ذکر نشده، بنابراین از ابتدای سال 91 دیگر اجرا نخواهد شد.اگر شماتصویب کردید پس چرا اجرانمی کنندواز ریس نظام وظیفه درمجلس سوالی نمیشودوچرا بی قانونی به اوج خودش رسیده؟ چرادی90اعلام میشود تاپایان سال92خدمت سربازی 18ماه میباشدولی3ماه بعد21ماه میشود؟ چرانبایدما جوانان حق انتخاب وتصمیم گیری درموردآینده خودرا داشته باشیم اگرما میدانستیم سربازی ازسال91تغییر میکند مطمئا تصمیمات دیگری میگرفتیم چراباافکار وروان جوانان وخانوادهایشان اینطوربازی میکنید؟شمادرمجلس چه میکنید مگرشمانماینده وانتخاب ما نمیباشید (747345) (moderator18)
 
وحید
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۰۰:۳۶:۳۰
واقعا گریم گرفت نظرایه بچه هارو خوندم!!!!
یکی بگه آآآآآآآآآآآآآی مسئولینه مربوطه توروخدا خودتونم میفهمید دارید چیکار میکنید؟؟؟
اگه سرباز کم دارید چرا معافیت تحصیلی رو یک سال کردید-چرا معافیت دانش آموزی رو زیاد کردید؟؟
اگه زیاد دارید چرا مدت خدمت سربازیو زیاد کردید-چرا کسریه مدرکه دانشگاهی رو برداشتید-چرا 2برادری رو اجرا نمیکنید-چرااااااااااااااااااااااااا؟؟؟
چندتا جامعه شناس جوان هم توی گروه کارسناشیتون استخدام کنید که بفهمن جوونایه این مملکت دردشون چیه (747354) (moderator18)
 
کاوه
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۰۰:۴۱:۲۵
بابا پاشین برین خدمت سوسول بازی در نیارید فکر کردید اگه نرین خدمت چکاره میشین نهایتش شما هم به این خیل عظیم تحصیل کرده گان بیکار می پیوندید.
همه که نخبه نیستن که به سازندگی مملکت کمک کنند اغلب لیسانس و فوق لیسانس رو از این دانشگاههای پولی که کیلویی مدرک و نمره میدن گرفتن دیگه. (747360) (moderator18)
 
ادیب
۱۳۹۱-۰۲-۰۱ ۰۲:۲۹:۵۴
کاملا" با شما موافقم جناب کاوه
حالا کاری با افرادیکه اینجا نظر میزارند و اغلب هم از دوستان تحصیل کرده ما هستند ندارم اما اغلب جوانان را اگر بگن نرو خدمت درس بخون درس هم نمیخونند کلا" ایرانی جماعت خوب از زیر کار در میره.
بابا چرا حالیتون نیست اقتدار این مملکت به مردمش وابسته هست اون کشورهای که شما ردیف کردید که خدمت سربازی ندارند یا نرخ رشد جمعیت منفی دارن که همه پیرمرد پیرزنند یا اینکه تهدیدی براشون نیست یا کشورهای هستند زیر دست و وابسته به ابرقدرتها که خدارو شکر ما هیچ کدومش نیستیم.
والا به خدا اینا همه اش بهانه است میگن خدمت سد راه ازدواج و درس و اینها هرکسی عرضه داشته باشه دکترا هم میگیره خدمت هم میره ازدواج هم میکنه. (748624) (moderator18)
 
فرزاد
۱۳۹۱-۰۲-۰۳ ۱۲:۳۹:۳۳
داداش فکر میکنم نفست از جای گرم بلند میشه!
یه نگاه به نظرات بنداز خودتو جاشون فرض کن تا متوجه مشکلات بشی
اینا بهانه نیست مشکلن مشکل (751212) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۰۲:۳۵:۰۹
بابا من از همه بدبخت ترم بخدا میخوام خودکشی کنم متولد 55 یه بچه 9 ساله دارم وضع مالیم خیلی بده 14 سال غیبت دارم دلم به همین قانون 2 برادری خوش بود که اونم آقایون نمیخوان اجراش کنن خدایا چه کنم (747437) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۰۱ ۰۲:۳۴:۴۲
شما با خیال راحت نرفتی خدمت ازدواج هم کردی و بچه دار هم شدی گفتی گور بابای قانون حالا داری چوبش رو میخوری اما زیاد نگران نباش خدا بزرگه. (748626) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۱۰:۳۳:۱۱
چرا شما مسولین به فکر جوانان نیستید چرا با این قوانین جوانان را به نا بودی میکشید (747663) (moderator18)
 
علی
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۱۱:۴۵:۱۱
سایت الف به گوش مسئولین برسون باید پیگیر معافیت دو برادری باشند با وعده هایی که دادند برای ما مشکلات عدیده ای پیش اومده تو اون دنیا باید جواب بدن (747758) (moderator18)
 
Gerard
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۱۳:۵۷:۲۲
لطفا قانون معافیت 2 برادری رو اجرا کنید. بخدا 3 سال شد ....
گناهه بخدا چرا اذیتمون میکنید. (747952) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۱۴:۵۷:۵۷
این روزها صحبت تموم جونها شده خدمت، خیلی هاشونو دیدم که میگفتن تمام نقشه هامون خراب شد!!!
نمیدونم ما جونها چه هیضم تری به شما ها فروختیم که اینطور با احساساتمون بازی میکنید.
تا دیروز که خدمت 18 ماه بود میگفیم زیاده الان که شده 21 ماه، اصلاً به حرفهای ما توجه میکردین که انقدر راحت خدمت رو زیاد کردین؟؟ (748038) (moderator18)
 
علی
United States
۱۳۹۱-۰۱-۳۱ ۲۱:۳۱:۵۶
اقا جریان اینایی که 90 پست کردن چی هست؟؟؟؟ ما هم باید 21 ماه خدمت کنیم؟؟؟؟؟؟؟ اخه چرا؟؟ علم غیب باید داشته باشیم که سربازی میخواد بشه 21 ماه!!!!! من دوم اریبهشت اعزام هستم و واقعا دیگه ته حال گیری هست...تروخدا این قانون های یک شبه رو نگیرید جوونای مردم رو بدبخت کنید (748421) (moderator18)
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۰۱ ۰۰:۴۴:۰۷
افرادی که در سال ۱۳۹۰ دفترچه خود را پست کرده یا تقاضای اعزام خود را در دفاتر پلیس ۱۰ ثبت کرده اند (با توجه به اینکه این افراد با مطالعه و آگاهی از قوانین سال ۱۳۹۰ اقدام به ارسال دفترچه اعزام یا ثبت درخواست اعزام در دفاتر پلیس ۱۰ نموده اند می بایست از کلیه قوانین مرتبط با سال ۱۳۹۰ (از جمله مدت خدمت سربازی (۱۸ ماه) و کسری خدمت ناشی از مدارک تحصیلی ) بهره مند گردند ) (748566) (moderator18)
 
علیرصا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۰۱ ۰۱:۰۰:۲۰
سلام به همه. خدایا چی بگم. بابا ما دهه شصتی ها از اول همین جوری بد اوردیم. بدترین دوران کودکی- نوجوانی- کنکور- دانشگاه- ارشد- دکترا- سربازی 24 ماه به ما خورده. اصلا روزگار هم شصتشو به ما دهه شصتی ها نشون داده. من یه فوق لیسانس بدبختم که قراره فردا شنبه 01 اردیبهشت اعزام شم. فقط همینو بهتون بگم که دختری که 4 سال نگهش داشته بودم که شهریور امسال نامزد کنیم از دستم پرید. چرا؟ چون خدمتم از 16 ماه شد 24 ماه. باباش هم یه شصت نشون دادو الانم دارم اماده میشم تا شصتای داخل اموزشی رو بگیرم (748577) (moderator18)
 
پارسا
۱۳۹۱-۰۲-۰۱ ۱۰:۲۱:۰۷
الف جان تورو قرآن در مورد معافیت دوبرادری پیگیر باش.آخه نمیدونی با تصویب و اجرا نکردنش جیا سر جوونا آوردن.بخدا بعضی ها واسه زندگیشون برنامه ریزی کردم ،ازدواج کردن،ادامه تحصیل دادن و هزار تا کار دیگه اما الان بجای معافیت باید 3 ماهم بیشتر خدمت کنن 21 ماه.بخدا این انصاف نیست.توروخدا پیگیر بشین.ما که صدامون به هیچ جا نرسید.یا علی (748752) (moderator18)
 
اکبر
۱۳۹۱-۰۲-۰۱ ۱۲:۱۹:۱۲
از یه طرف تو این 2 یا 3 سال این همه معافیت دادن یهو...
حالام از یه طرف این طور حال ماهار گرفتن.یه دکتر باید 21 ماه خدمت کنه در صورتی که قبلا 16 ماه بود.
خدا از اشتباشو نگزره که عمرماها شده بازیچه تصمیمات اونا. (748847) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۲-۰۱ ۱۸:۱۳:۴۸
لااقل به فکر کسانی که خدمت قبلی دارند باشید کسانی که مدتی از خدمت خود را رفته اند و دوباره باید اعزام شوند (749150) (moderator18)
 
رامین
۱۳۹۱-۰۲-۰۲ ۱۲:۴۱:۵۵
این بی عدالتی محض هستش ما که سال 90 دفترچه پست کردیم و برگه های مربوطه ی دفترچه رو امضا کردیم یعنی با همون قوانین سال 90 موافقت کردیم اگه قرار این قوانین جدید رو پیاده کنن باید از قبل و زمان پر کردن دفترچه این موضوع به تمامی داوطلب ها اعلام میشد و در دفترچه ذکر میشد خواهشا رسیدگی شود تا حق کسی پایمال نشود (749998) (moderator18)
 
احمد
۱۳۹۱-۰۲-۰۲ ۱۳:۲۲:۵۱
کسی هست جواب این همه اعتراض جوانایی بده که فقط نگران اینده شون هستن . اینده ایی که فقط میتونی واسه 2 ساعت بعدش برنامه ریزی کنی چون در عرض یه شب تا صبح قانونی رو تبیین و تصویب و اجرا میکنن که میتونه روی تمام دوران زندگی یه جوان تاثیر بزاره ( روحی ، روانی ، اینده ی کاری، ازدواج ، تحصیل و ... ) ولی ای کاش فقط مشکل ما همین 3 ،4 ماه اضافه خدمت کردن بودش
جایی زندگی میکنیم که کوچکترین اهمیتی برای جوانان قائل نیستن فقط یه ابزاری برای سخنرانی هاشون شدیم

(750061) (moderator18)
 
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۱۸ ۱۱:۲۸:۵۱
منم موافقم واقعا ظلم بزرگیه...
بعد از 4 سال انتظار واسه اینکه با کسی که می خوام ازدواج کنم یه دفعه اینا قانون کفالت و برداشتن ....محسنم نتونست معافیت بگیره ...
بدبخت شدیم رفت....
همه چی تمام شد...
همه چی خراب شد... (821592) (moderator19)
 
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۱۲:۴۹:۱۱
امروز رفتم نظام وظیفه میگم الان فارغ التحصیل بشم یکسال وقت دارم واسه ارشد بخونم ؟ میگه بله. تا تیر 92 یا باید بری ارشد یا بری خدمت!!
بعد بهش میگم بابا کلاس های ارشد که از مهره.. میگه پس راهی نداری باید بری خدمت!
بعد جالب اینه که میگه اگر امسال کنکور ارشد بدی و بعد بری خدمت وقتی جوابش بیاد که ارشد دانشگاه شریف هم قبول بشی.. دیگه ترخیص از خدمت نمیکنیم..

لطفا اطلاع رسانی کنید. دیگه در صورت قبولی در مقطع بالاتر از خدمت ترخیص نمی کنند..

اینم شد زندگی؟ بدبخت شدم..
حالا باید درس حذف کنم که فارغ التحصیل نشم. یک عمر زور زدم که زودتر تمام کنم برم بالاتر...نشد

من با سابقه جبهه پدرم و کارشناسی 12 ماه خدمت داشتم که الان باید 21 ماه برم
من چه گناهی کردم آخه ؟ اینم از درجه ها که دو درجه پایین آوردن
قبلا لیسانس ستوان دو بود. الان استوار دو.. میزنن تو سرت.. صدات در نمیاد..
23 سالمه. کی دیگه میتونم این چاله هایی که واسه ما می کنن هروز رو جبران کنم خدا؟؟؟؟!!!! (825991) (moderator19)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۱-۱۷ ۱۰:۴۱:۴۰
بسم الله الرحمن الرحیم

در روزگاران قدیم، همه یا کشاورز بودن یا دامدار بودن یا یه صنعتی چیزی داشتن؛ یعنی آزادانه "زندگی" می کردن. بعد کم کم که جوامع متمرکز شد و چیزی به نام حکومت شکل گرفت تا به زندگی مردم نظم بدهد. و هر انسان عاقلی در این اجتماع دوست دارد که به حکومت خودش خدمت کند. چون از آن اوست. و خدمت هم به این معنی که برای انجام کارهای حکومتی مدتی از عمر خودش را وقف خدمت به جامعه اش کند تا سیر پیشرفت کشورش سریع تر باشد...
اما مشکل ما از آنجایی شروع می شود که قانون خان و خان بازی شکل گرفت. یعنی مردم شدند برده هایی برای سلطان ها. آنها می گفتند چه کسی زنده باشد و چه کسی نباشد. کسانی که همین مردم قدرتمندشان کرده بودند، قدرت زیر زبانشان مزه کرد و از قدرت برای رسیدن به امیال نفسانی خودشان استفاده کردند و کم کم مردم فراموش شدند.
اما انقلاب خودمان:
یک دایره قدرت شکل گرفته بود که هیچ کسی توان خارج شدن از آن را نداشت. مردم از خونشان هزینه کردند و این دایره قدرت را شکستند. اما چه سود؟ باز وضعیت به حال قبلی خودش و حتی بدتر تبدیل شده است.
آیا کسی که برای حفظ نظامش حاضر است جان ببازد، حاضر نیست دو سال یا ده سال یا صد سال به نظامش خدمت کند؟ اما مسئله اینجاست که این دوره سربازی خدمت نیست! بیگاری و بیکاری و اتلاف عمر و بیچارگی است! و حقیقتا بیچارگی است:
من آیا گناه کرده ام در ایران بدنیا آمده ام و پسر شده ام؟
گناه کرده ام که نمی توانم محل زندگی ام را خودم انتخاب کنم و اگر بخواهم از ایران بروم حتما باید دوسال به این نظام خدمت کنم؟
گناه کرده ام که به امثال آقای توکلی رای داده ام تا به عنوان نماینده ام حرف مرا بزند اما وقتی موقع حرف زدنشان می شود همه لال می شوند؟
گناه کرده ام در جامعه ای به دنیا آمدم که به جای اینکه تصمیمات را علمی و کارشناسی بگیرند، تصمیمات را بر اساس سلیقه و فکر و تحلیل(!) شخصی شان می گیرند؟
آری! من با این همه گناهی که دارم در جهنم هم جای من نیست... (1219287) (alef-13)
 
اسیی
۱۳۹۲-۰۹-۲۱ ۲۳:۱۴:۱۸
واقعا حرف های شما صحت دارد .الان جوان های ما از الافی بعضی روی میارند به سربازی در حینی که اصلا به درد شان هم نمیخورد (1838670) (alef-13)
 
بهمن
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۰۶:۰۳:۱۱
سلام به همه. دوستان من میخواستم معافی بگیرم ندادن معاف از رزم شدم دو بار هم خونمون برگه اومده سه ماه هم اضافی زده اند حالا نمیدونم چیکار کنم, دوستان لطفا کمکم کنین. (2413683) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۷-۲۷ ۲۲:۴۹:۱۵
سلام من یه سرباز لیسانسم که کد توپخانه صحرایی خوردم ودر مجموع 4 ماه اموزش برای هدایت اتش توپ دیدم. کارم بسیار پر مسئولیته با یک اشتباه کوچیک گلوله صدها متر منحرف میشه .اینقدر تحت فشار قرار گرفتم تا این کار تخصصی رو بصورت کامل و واو به واو یاد گرفتم.بحث اینجاست بهتر نیست که بجای من وظیفه که حدود 6 ماه اموزش دادن (2اولیه+2 ماه کد+2ماه دریگان)حداکثر 12 ماه دیگه تو یگانم یه کادری رو اموزش بدن و بتونن 20 سال از وجود ش استفاده کنن.جوابش دوتا چیز هست 1- اینا یک سرباز رو می خوان تا در صورت خراب شدن کار تمام تقصیرات رو گردنش بندازن 2- پول خرج نکن. (2437785) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۱-۰۶ ۲۳:۰۲:۲۰
یک اسفند اعزامم کسی نمیدونه کجا میوفتم؟ (2635452) (alef-10)
 
عبدالقیوم
۱۳۹۳-۱۱-۲۳ ۲۰:۲۹:۰۱
من دانشجوی پیام نور بودم واز رشته ی تحصیلی ناراضی بودم .کنکور امتحان دادم وجای خوب قبول نشدم ورشته پیام نور همان دانشگاه ثبت نام کردم دوباره کنکور دادم وبه رشته ی مورد علاقم قبول شدم اینا میگن چون قبلا انصراف دادم حق انصراف ندارم گرچه رشته ی جدیدم کاردانی هستش و زودتر فارغ التحصیل خواهم شد ولی نظام وظیفه معافیت تحصیلی صادر نمیکند.حداقل یه تبصره هایی واسه دانشجوها بزارین که بدون دغدغه بتونن درس بخونن.خواهشا کسی راه حلی به من نشون بدن ممنون میشم
ایمیل من :ghaum17@gmail.com (2677932) (alef-10)
 
علی....جوجو زشته
۱۳۹۴-۰۱-۱۴ ۰۰:۲۷:۴۲
فردا که از این دیر فنا در گذریم
با هفت هزار سالگان سر به سریم (2781351) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۱:۵۲:۳۵
خیلی از این آدمایی که میگن خدمت مقدس سربازی ناراحتم. چه مقدسی؟ آقا من جوون 25 ساله که رفتم کلی زحمت کشیدم درس خوندم پدرم دراومده دانشگاه دولتی قبول شدم شهرستان رفتم و...چیکار کنم. من خیلی دوس داشتم تو بیست و سه سالگی ازدواج کنم اما خب نمیشه لامصب نه کاری نه پولی تازه اینا رو که نداری هیچ از یه طرف هر روز یه چیزی گرون میشه و بدتر از همه سربازیم باید بریم. سربازیو پولی میکنن اونوقت میگن 90 درصد اونایی که خریدن زیر دیپلم بودن(چون برای اونا ارزونتره) اونوقت من بدبخت که فوق لیسانسمو با کلی دردسر گرفتم (که البته به دردم هم نمیخوره) باید برم سربازی و سنم بشه 27 سال و بعدشم بیکار و بی چیز. اونوقت طرف مایه داره (البته به لطف بابا جونش) ازدواج نمیکنه که می ره دنبال هوس و عشق و... . نمیخام نق بزنم ولی خب این فکرا اذیتم میکنه. البته هممون خدایی داریم که هوای ما رو خیلی داره پس بهتره به همون توکل کنیم. این مسئولین بی مسئولیت و تمامی کله گنده هایی که فقط به فکر سود خودشوننو به خدا می سپارم و به هیچ عنوان اون دنیا ازشون نمی گذرم. (2824628) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۱۰-۲۲ ۱۰:۰۶:۲۷
اشکال نداره بجاش با جامعه بیشتر آشنا میشی اول زندگیت تجربه کن واقعا تاثیر داره .من رفتم به اندازه ۱۰ سال توی دانشگاه تجربه کسب کردم.بعدش خودت میگی اگه نگفتی. (3462375) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.