نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 300080
زبان فارسی از زبان عربی پیشی گرفت
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۷
کمیت تولید مقاله های علمی به زبان فارسی براساس آخرین گزارش ها افزایش یافته است و رتبه زبان فارسی در تولید مقاله های علمی به ۱۷ دنیا رسید.

به گزارش خبرآنلاین، تولید مقالات علمی به زبان بومی یکی از معیار های توسعه یافتگی علمی در کشور هاست. البته این مسئله مخالفان خاص خود را هم دارد و آنها می گویند علم باید با زبان بین المللی عرضه شود اما موافقان کارکردهای بومی این اتفاق را دلیلی بر موافقت خود می دانند.

هم اکنون براساس آخرین آمار پایگاه استنادی اسکوپوس تا تاریخ ۱۰ /۷/ ۱۳۹۴ ، ۶ صدم درصد از کل تولیدات علمی جهان به زبان فارسی است و این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ این میزان تنها ۱ صدم درصد بوده است. نکته قابل توجه در این میان اما کاهش تولید مقالات علمی به زبان عربی است. زبان عربی با حدود ۳۰۰ میلیون مخاطب و گویش کننده تنها ۳ دهم درصد مقالات علمی به زبان عربی داشته است.

در همین رابطه رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس تا تاریخ ۱۰ /۷/ ۱۳۹۴، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ رتبه ۲۸ دنیا را از لحاظ تعداد مدارک منتشر شده به زبان فارسی در اختیار داشت و از سال ۲۰۱۰ کمیت تولید علم منتشر شده به زبان فارسی روندی صعودی داشته به طوری که در سال های ۲۰۱۰ ، ۲۰۱۱ ، ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ترتیب جایگاه زبان فارسی به رتبه های ۲۹ ، ۲۴ ، ۲۲ و ۱۷ ارتقا یافته است.

محمد جواد دهقانی با اعلام اینکه هنوز اطلاعات نهایی کمیت تولید علم در سال ۲۰۱۵میلادی روشن نیست افزود: کمیت تولید علم به زبان فارسی در پایگاه های استنادی بین المللی رشد داشته است که این کمیت شامل مجلات علمی و همچنین کنفرانس هايی است که به زبان فارسی تولید و در پایگاه استنادی بین المللی نمایه سازی می شوند

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) گفت: در سال ۲۰۰۵ از کل تولیدات علم دنیا، ۸۷ درصد به زبان انگیسی تولید می شد، اما این میزان در سال ۲۰۱۴ به ۹۲ درصد افزایش یافته است. زبان چینی دومین زبان علمی دنیا است و به طور متوسط ۴ درصد تولید علم دنیا به زبان چینی است. زبان اسپانیایی و آلمانی بعد از زبان چینی رتبه های بعدی را در اختیار دارند.

وی گفت: سهم زبان فارسی از کل تولیدات علم دنیا از ۰.۰۱ درصد (یک صدم درصد) در سال ۲۰۰۵ به ۰.۰۶ درصد (شش صدم درصد) در سال ۲۰۱۴ ارتقا پیدا کرده و در سال ۲۰۱۴ سهم زبان های نروژی، اوکراین، مجارستانی، اسلوونی، دانمارکی، اسلواکی، بوسنی، لیتوانیایی، رومانیایی و فنلاندی از زبان فارسی کمتر شده است.

دکتر دهقانی افزود : در سال ۲۰۱۴ سهم زبان عربی از تولیدات علم دنیا ۰.۰۱ درصد (یک صدم درصد) بود، این در حالی است که سهم این زبان در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ حدود ۰.۰۳ درصد (سه صدم درصد) بوده است، بنابراین به نظر می رسد کشورهای عربی این مسئله مهم را در سیاست های علمی خود نگنجانده اند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۵ تاکنون تعداد ۷۰۲۴ مقاله علمی به زبان فارسی در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه سازی شده است که با توجه به تعداد ۲۹۸۹۱۸ مدرکی که از جمهوری اسلامی ایران در این پایگاه نمایه سازی شده است باید گفت: سهم زبان فارسی ۲.۳% ( دو ممیز سه دهم درصد) از کل تولیدات علم کشور است.

به گفته او در سال ۲۰۰۵ تعداد ۲۲۶ مقاله به زبان فارسی در سطح بین المللی منتشر شده بود، اما این میزان درسال ۲۰۱۳ به تعداد ۱۵۱۴ مورد افزایش یافت که برابر با ۳.۷ درصد (سه ممیز هفت دهم درصد) از کل تولیدات علم کشور در سال ۲۰۱۳ است.

دکتر دهقانی گفت: علیرغم رشد زبان فارسی به عنوان زبان علم بین الملل، کشور نیاز دارد تا گام های بزرگی در این زمینه بردارد. یکی از مناسب ترین راه های عملی برای گسترش زبان فارسی سرمایه گذاری در صنعت نشر حرفه ای است.

او گفت: همچنین سیاستگذاری به منظور تشویق نشریات و کنفرانس های علمی فارسی یکی از راه های توسعه زبان فارسی به عنوان زبان علم است زیرا بازار نشر علم دنیا یک بازار انحصاری است و تنها هفت ناشر بین المللی بیش از ۵۰ درصد مقالات دنیا را منتشر می کنند، بنابراین توسعه زبان فارسی به عنوان زبان علم بین المللی نیازمند سرمایه گذاری، برنامه ریزی، آموزش و تشویق مولفه های اثرگذار در نشر علم است؛

ده نشریه برتر کشور ترویج دهنده زبان فارسی به عنوان زبان علم بین الملل 

ردیف

عنوان مجله

تعداد مدارک فارسی

1

Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

883

2

Journal of Isfahan Medical School

780

3

Journal of Environmental Studies

476

4

Journal of Medicinal Plants

383

5

Tehran University Medical Journal

383

6

Iranian Journal of Obstetrics Gynecology and Infertility

370

7

Journal of Veterinary Research

330

8

Journal of Babol University of Medical Sciences

319

9

Journal of the Earth and Space Physics

318

10

Physiology and Pharmacology

227

 
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۰۹:۲۷:۴۵
امیدواریم آینده نزدیک زبان فارسی به یک زبان بین المللی تبدیل شود (3243809) (alef-11)
 
رحمان
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۱۰:۱۲:۳۲
البته باید اقای حداد عادل تلاش خود را صد چندان کندو لغات تازه ای تولید کند (3243954) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۱۱:۳۱:۱۳
همین الان هم با وجود مهاجرتهای بسیاری از ایرانیان به کانادا ؛ استرالیا ؛ آلمان ؛ ایتالیا ؛ اسپانیا؛ مجارستان ؛ اندونزی ؛ مالزی؛ ارمنستان ؛ ترکیه ؛ حتی دوبی!!! زابان فارسی یکی از زبانهای بین المللی هست! شما در آلمان به سادگی میتوانید یک فارسی زبان بیابید؛ اما یک عرب زبان را نمیتوانید بیابید! (3244186) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۱۸:۰۴:۱۵
منظور این است که زبان فارسی مثل زبانهای انگیلسی وفرانسوی وآلمانی در مدارس ودانشگاهای اکثر کشور ها تدریس شود تا فرا گیر شود (3245071) (alef-11)
 
دل
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۲۳:۱۰:۴۷
الحمدلله این زبان فارسی ی جایگاهی داره پیدا می کنه (3245633) (alef-11)
 
ثريا دالغين
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۱۴:۳۴:۵۴
سرزميني كه بكوشد سطح زندگي رفاهي و رفتاري ساكنانش بالا باشد و شرايطي فراهم آورد كه اعضاي جامعه اش حس خوشبختي و آرامش كنند و توليد علمي و اخلاقي هم داشته باشند ،زبانش نيز خود بخود بين المللي ميشود حتي اگر خود نخواهند! (3244663) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۱۰:۰۷:۵۲
توهم نگیرید
ده هزارم درصد تغییر سهم مقالات چیز بزرگی نیست! (3243927) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۱۱:۲۲:۰۰
شما هم دلتون به این آمار سازیها خوش باشه، اما کجاست نمود این علم؟ (3244162) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۱۲:۵۶:۴۷
علم باید به زبان بومی تولید شود. فرض کنید یک هیات علمی دانشگاه یک مقاله علمی در مورد نحوه تولید نرم افزار، یا درمان یک بیماری، یا مبارزه با آلودگی محیط ریست، یا روش مدیریتی می نویسد. خوب این مقاله باید به راحتی توسط مهندسان فعال در صنعت نرم افزار، پزشکان، مسولین محیط زیست، مدیران خوانده شود تا آنها بتوانند از آن استفاده کنند.
قرار نیست که اعضای هیات علمی مقاله بنویسند که پز و افاده آمار جهانی بدهیم قرار است علم تولید شود و مورد استفاده جامعه قرار گیرد. علم تولیدی اگر مورد استفاده توسط بخش صنعت و بهداشت و درمان و فرهنگ و ... قرار نگیرد هدر دادن عمر مردم است و جلوی پیشرفت کشور را می گیرد.
در دانشگاه های ما همین الان تحقیقات دانشجویان دکتری در مورد مسائل تعریف شده گوگل و فیس بوک است. مثلا تحقیقات می شود روی الگوریتم های جستجو، یا استفاده از شبکه های اجتماعی. ولی این نتایج تحقیقات (اگر واقعا تحقیقات اصولی صورت گرفته باشد) به درد این شرکتها می خورد نه مردم ایران، چون مساله از آن طرف آمده است نه از داخل کشور. یعنی پژوهشگران ما دارند با پول مالیات مردم ایران (در حالت خوشبینانه) رایگان برای خارج از ایران محصول تولید می کنند. حال اینکه کشور در حال خشک شدن است و ما با صدها بحران اجتماعی، اقتصادی، صنعتی روبروییم. دانشگاه برای یک کشور مثل مغز آن کشور است. حالا مغزی را در نظر بگیرید که برای بدنی دیگر فکر می کند، به زبان اعضای آن بدن فکر می کند و با خودبیگانگی نگران اینکه مثلا پا عفونت کرده است نیست، دست دارد قانقاریا می گیرد (بحران خشکسالی) مهره های کمر خشک شده اند (صنعت فچل) و ... ولی مغز به مقالات آی اس آی افتخار می کند. این انتهای خطا رفتن و گام برداشتن در مسیر عقب ماندگی است. (3244437) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.