نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 235669
توقف پروژه قطار سریع السیر ایرانی
تاریخ انتشار : شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹
مدیر طرح کلان سامانه قطار سریع السیر ایرانی گفت: طرح ساخت قطار ایرانی با سرعت بالای ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است، حدود شش ماه است که متوقف شده و نیازمند منایع مالی است.

محمد حسن بازیار مدیر طرح ایجاد فناوری سامانه حمل و نقل سریع ریلی در دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با مهر گفت: این طرح با هدف رسیدن کشور به توانمندی راه اندازی قطار پر سرعت مطرح شده است که امیدواریم به پیشرفت هایی در این زمینه برسیم.

وی با بیان اینکه قرار است تمام قطعات استراتژیک و مهم این قطار در کشور بومی سازی شود، اظهار داشت: این پروژه یک مجموعه سخت افزاری و نرم افزاری است که در نهایت بتواند مجوز بین المللی خود را با قرار گرفتن بر خط حاصل کند و مورد استفاده در کشور قرار گیرد.

بازیار عنوان کرد: تاکنون در کشور از قطارهایی با سرعت بالای ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت استفاده نشده و ما بر آن هستیم تا بتوانیم این قطار سریع السیر را با سرعت بالای ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برآورد اولیه بودجه ای برای اجرای این طرح ۱۳۵ میلیارد است، تاکید داشت: طرح ایجاد فناوری سامانه حمل و نقل سریع ریلی تا کنون با وجود اختصاص یک و نیم درصد بودجه توانسته ۸ درصد از کار خود را پیش ببرد.

وی در ادامه توضیح داد:از شش ماه گذشته به دلیل تغییر در بازنگری ها در حوزه های کلان و عدم تخصیص باقیمانده بودجه در پروژه سامانه حمل و نقل ریلی وقفه ایجاد شده است.

بازیار با بیان اینکه مدت زمان اجرایی پروژه پنج سال است، افزود: فعالیت اعضا در پروژه ایجاد فناوری سامانه حمل و نقل سریع ریلی در حدود یک سال و سه ماه، طبق برنامه پیش رفته است که در صورت بر طرف شدن تاخیر ها که شامل حمایت مالی و معنوی از سوی دولت و بهره برداران است،می تواند طبق برنامه، ساخت قطار سریع السیر ایرانی را برای تولیدانبوه پیش ببرد.

وی گفت:ما بنا داریم تمام مراحل ساخت قطعات قطار سریع السیرایرانی را در کشور انجام دهیم.

وی در خصوص بهره برداران قطار پرسرعت اظهار داشت: قطار راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت رجاء و خط های در اختیار دولت وابسته به شرکت راه و شهرسازی از بهره برداران قطار سریع السیر ایرانی هستند و همچنین بخش خصوصی نیز از این قطار بهره ببرد.

بازیار امنیت و آسودگی خاطر را از مزیت های قطار سریع السیر ایرانی دانست و اذعان داشت: قطار پرسرعت استاندارد باید بتواند در کاهش آلودگی، کاهش تصادفات به شهرهای کشور را به ارمغان بیاورد.

وی در انتقاد به اینکه قرار است در خط راه آهن اصفهان، تهران از قطار چینی استفاده شود، تاکید داشت: اخیرا پیش بینی شده که از کشور چین قطارهای پرسرعت خریداری کنیم ولی نظر ما بر این است که ما می توانیم قطار پر سرعت را در کشور خودمان تولید کنیم و به عنوان کشور سازنده قطار، آن را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.

به گزارش مهر، هدف اين پروژه دستيابی به توليد دانش فنی برای ايجاد و توسعه حمل و نقل ريلی سريع السير در کشور، طراحی خط و زيرساختهای ريلی، طراحی و ساخت ناوگان سريع السير ملی با سرعت بالای ۳۵۰ کيلومتر در ساعت، طراحی و نظارت بر اجرای خط پايلوت ۱۵۰کيلومتری است.

همچنین از منافع این پروژه می توان به توسعه حمل و نقل سريع در بين کلان شهرها و شهرکهای اقماری و نتيجتاً امکان خروج محل سکونت از کلان شهرها به شهرکهای اقماری، کاهش بيش از ۸۰درصد خسارات مالی و جانی حوادث در مقايسه با حمل و نقل جاده ای، —صرفه جويی در زمان به جهت حمل کالا و مسافر، حمل مسافر معادل با حمل و نقل هوايی و حمل بار ۲۰۰درصد سريعتر از حمل و نقل جاده ای، کاهش اثرات مخرب زيست محيطی و آلودگی هوا و محيط زيست تا۵۰ درصد، صرفه جويی در انرژی که کاهش ميزان مصرف انرژی به ازای حمل و نقل بار و مسافر در هر کيلومتر بين (۳۰-۵۰) درصداست، اشاره کرد.
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۳:۳۳:۳۳
ما همانقدر که داریم به عنوان کشور تولید کننده خودرو آن را در اختیار دیگران قرار می دهیم کفایت می کند! اگر آقای مدیر آمار 1.5 درصد بودجه و 8 درصد از پیشرفت کار را با در نظر گرفتن Weight Factor ها اعلام کرده اند، با توجه به رشد اقتصادی منفی ایران در سال های گذشته، طبق علم مدیریت پروژه این نشان دهنده راندمان بالای کاری نیست بلکه نشان دهنده خطای فاحش در طرح ریزی پروژه است!
یعنی یک پروژه دیگر که بیت المال را به هدر خواهد داد، در انتها نیز یک نسیم/صبا (پراید) تحویلمان می دهد، که با تغییر مدل چراغ، سالانه قطار جدید ارائه خواهد کرد! دولت هم چون موظف خواهد بود این تولید ملی را حمایت کند، مالیات اخذ شده از مردم را صرف خرید و تعمیر و نگهداری این محصول خواهد کرد، آنهم در شرایطی که با هزینه کرد بسیار کمتر از بیت المال می توانست همین خدمات را ارائه دهد (درست مانند خودرو)، آخرش هم هم مال مردم می رود و هم جانشان! زیرا کاملا مشخص است کسانیکه متولی طرح هستند، اصلا به خود زحمت نداده اند تا مزایای رقابتی برای طرح خود در نظر بگیرند! آخه امنیت و آسودگی هم شد مزیت! بقیه قطار های سریع السیر جهان نا امن و ناراحت هستند!؟ تنها چیزی که در این طرح مشخص است این است که اگر میلیارد ها پول در اختیارشان قرار بگیرد یک قطار تولید می کنند! آخر کی گفته خودکفایی یعنی هزینه کرد بی حساب کتاب بیت المال! مسلما برای هر پروژه ای در ابتدا باید سرمایه گذاری شود، ولی از همان ابتدا باید طرح توجیهی داشته باشد یعنی مشخص باشد کی به سود می رسد، آیا در طرح آقایان مشخص است کی این طرح رقابتی شده و به سود می رسد؟ (2272534) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۳:۵۴:۰۳
دانشگاه علم و صنعت باید این بودجه را از صنعت اخذ کند. اینکه منتظر دولت باشند اشتباه است. اساسا دولت نباید به دانشگاههایدولتی چنین بودجه هایی بدهد. اگر توانایی و ادعا دارند از صنعت جذب کنند. (2272580) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۳:۵۸:۰۹
پدر بیامرز ما بیش از 40 سال که صنعت خودرو داریم هنوز نمی تونیم یک ماشین خوب و با کیفیت تولید کنیم اونوقت شما می خوای قطار پر سرعت توی ایران تولید و صادر کنی؟
اینقدر به این مملکت خیانت نکید و بگذارید کارها مثل همه جای جهان درست و اصولی انجام بشه. اصلا" کی گفته که ایران باید در تولید همه چیز خودکفا بشه؟ مگر تونستید یک هواپیمای به دردخور بسازید که حالا قطار سریع السیر بسازید.
بس کنید تو رو خدا!!! (2272592) (alef-13)
 
علی 12
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۴:۲۳:۳۴
با خواندن این متن برای من چند سوال به وجود آمد:

1- اینهمه پول نفت توی کشور وجود داره، اینا اگر صرف تحقیقات، منابع آب، بیابان زدایی، اشتغال و ... نمیشه پس صرف چی میشه؟
2- مسئولان مرتبط با راه آهن آیا نمیخوان دست از قرارداد با چینیها بکشن؟ در اینصورت اصلا مدیریت به چه معنی هست؟ خوب یه قرارداد 150 ساله با چینیها ببندین که کل امور زیربنایی کشور رو انجام بدن، اینجوری دیگه پول مدیریت آقایونو لازم نیست بهشون بدن. چه کاریه هر سال 50 تا مدیر برای یه کار کوچولو برن چین یا از چین بیان اینجا؟
3- آیا هزینه قرارداد با چین، کمتر از هزینه ساخت داخل است؟ آیا بررسی ها و کار کارشناسی خاصی در این مورد انجام شده؟ آیا اصلا یک طرح مربوط به چند سال پیش با توجیهات خاص خود می تواند هم اکنون کارگر باشد؟
4- گیریم قطار چینی با سرعت 8000 کیلومتر در ساعت هم وارد کردیم. آیا دردی از بقیه خطوط راه آهن ما درمان میشود؟ آیا فاصله ما با فناوری صنعتی روز دنیا کم میشود؟ آیا میتوانیم این فناوری برادران چینی را صادر کنیم؟

الف تورو خدا منتشر کن. شاید یکی بتونه جواب بده
الف تورو خدا منتشر کن. الف تورو خدا منتشر کن. الف تورو خدا منتشر کن.
الف تورو خدا منتشر کن. الف تورو خدا منتشر کن. الف تورو خدا منتشر کن.
الف تورو خدا منتشر کن. الف تورو خدا منتشر کن. الف تورو خدا منتشر کن. (2272641) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۴:۲۶:۱۳
خنده داره . در ساخت خودرو چه گلی به سر این مملکت و مردمش زدیم که می خواهیم در قطار سریع السیر بزنیم . ها ها ها ها...................... (2272648) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۴:۴۶:۳۴
لطفا خبرى نيز در مورد هواپيماى بدنه وسيعى كه به مديريت اقاى منطقى در حال ساخت بود تهيه كنيد (2272701) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۵:۵۹:۲۵
بسیار عالی است اما به شرط این که دست فاسدان اقتصادی از این قبیل پروژه ها کوتاه گردد و ماجرای آزاد راه تهران شمال مجددا تکرار نگردد و علاوه برضربه زدن به منافع ملی کشور مورد وضحکه دوست و دشمن قرار نگیریم. (2272865) (alef-10)
 
l
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۱۰:۳۳:۲۵
تو رو خدا اگه مونتاژ مکنین نگین بومی سازی مثل خودروهای ملی که معلوم شد چی بودن (2273851) (alef-13)
 
مهندس ضیاییان
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۶:۲۱:۲۸
متاسفانه سرعت احداث پروزه های راه اهن کشور که از اهمیت با لایی برخوردار است بشدت در یکسال اخیر کاهش یافته و تخصیص بودجه به پر وزه های عمرانی راه اهن داده نشده بطوزی که بنظر می رسد احداث همه پروز های راه اهن متوفف شده (2272916) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۶:۵۳:۳۷
طراحی و نظارت بر اجرای خط پايلوت ۱۵۰کيلومتری است. (2272999) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۰۰:۱۸:۳۳
پژو را هم بومی سازی کردند که تلفات جانی داشت لطفا بومی سازی نکنبد (2273533) (alef-13)
 
بهروز
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۰۳:۰۱:۳۱
رفاه مردم متاسفانه در عمل اولویت جدی در ذهن مسوولین نداره
قطارهای فعلی واقعا افتضاحن. مثلا قطار درجه یک اهواز به تهران اسمش درجه یکه اما جون انسان به لب میرسه که این برسه به مقصد. انواع بوهای مشمز کننده هم همواره به مشام میرسه. این درجه یک بود مثلا. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. حالا خدا به داد مسافرین قطارهای عادی و درجه ی دو و سه برسه (2273639) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۰۹:۰۸:۵۸
قیمت بلیط قطاررا10درصد گران کردهاید بعدهم میگوئیدتورم پائین امده خود دولت عامل اصلی تورم است (2273795) (alef-10)
 
س
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۱۵:۵۸:۰۶
سنگ بزرگ علامت نزدن است همان ساخت قطارهای 150کیلومتری را بومی سازی کنید (2274498) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۱۷:۱۲:۱۵
خیلی هم عالی امیدوارم هرچه زود تر انجام بشه.اگه خود ایران تولید کنه که خیلی عالی میشه (2276458) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.