نظر منتشر شده
۷۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 267448
مسئله اصلی برای امریکا این است:
چه‌کسانی در 10سال آینده ایران را تغییر خواهند داد
بخش خارجی الف، 29 فروردین 94
روزنامه واشینگتن پست در مقاله ای مهم تاکید کرد پیش فرض اصلی توافق نهایی هسته ای با ایران این است که این توافق در ۱۰ سال آینده از طریق فعال کردن یک سلسله نیروهای غربگرا در ایران، محیط داخلی ایران را به سود امریکا تغییر خواهد داد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵
روزنامه واشینگتن پست در مقاله ای مهم تاکید کرد پیش فرض اصلی توافق نهایی هسته ای با ایران این است که این توافق در ۱۰ سال آینده از طریق فعال کردن یک سلسله نیروهای غربگرا در ایران، محیط داخلی ایران را به سود امریکا تغییر خواهد داد.

متن کامل این مقاله که توسط جکسون دیل در روز ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ نوشته شده، در ادامه می آید.

***

بیایید این سناریو را بررسی کنیم. ایرانی که تغییر نکند، صدها میلیارد دلار درآمد تازه از لغو تحریم ها به دست می آورد.

ایران مطمئنا از بیشتر این پول برای ماجراجویی های نظامی فعلی خود در عراق، سوریه، لبنان و یمن استفاده می کند. ایران سلاح های بیشتری در اختیار حماس و دیگر گروه های تندروی فلسطینی قرار می دهد، سرمایه گذاری بیشتری در مورد موشک های دور برد، سلاح های سایبری و دیگر فناوری های نظامی که این توافق شامل آنها نمی شود انجام خواهد داد.

ایران به توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد و بعد از یک دهه، نصب این سانتریفیوژها را آغاز می کند.

به گفته خود اوباما، ایران ۱۳ یا ۱۴ سال دیگر، به صورت یک کشور در آستانه هسته ای شدن ظاهر می شود و زمان فرار هسته ای آن تقریبا صفر خواهد بود.

ایران باز هم به دنبال سلطه بر خاورمیانه و از بین بردن اسرائیل خواهد بود اما با منابعی بسیار بیشتر و قابلیت ساخت سلاح های هسته ای در هر زمانی که بخواهد. رئیس جمهور آینده و مقامات دولت آمریکا مجبور خواهند بود به همین راهبرد - تحریم، خرابکاری و تهدید نظامی - روی آورند که در حال حاضر اوباما پیشنهاد می کند کنار گذاشته شوند.

در عین حال، احتمال جلوگیری از هسته ای شدن ایران نسبت به اکنون بطور قابل توجهی بدتر خواهد بود.

حداقل می توان گفت بعید است رئیس جمهور آینده با این حرف موافق باشد که اوباما توافقی خوب کرده است.

بیایید رو راست باشیم: همه چیز بستگی به این امید اوباما دارد که تنش زدایی هسته ای ایران را تغییر دهد. اوباما در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا گفت :« اگر ایران وارد تجارت بین المللی شود، سرمایه گذاران خارجی وجود داشته باشند و اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی همسوتر شود، این وضع به شکل های زیادی، پرداختن ایران را به هنجارهای بین المللی دشوارتر می کند.»

چنین ایرانی کمتر احتمال دارد به تلاش برای تقلب در مورد تعهدات هسته ای خود بپردازد یا هنگامی که محدودیت ها منقضی شود، به گسترش سریع غنی سازی اورانیوم بپردازد.

به عقیده اوباما، ایران به جای آنکه از بین بردن اسرائیل یا رژیم های عرب سنی مانند عربستان سعودی، به دنبال برقراری «تعادل» منطقه ای خواهد بود و این وضع به نوبه خود، راه را برای راه حل های بینابینی برای جنگ در سوریه و جاهای دیگر باز می کند. ایران نوع دیگری از رابطه با آمریکا خواهد داشت.

اوباما ممکن است نپذیرد که این تحول در داخل شرایطی قرار دارد که وی با آن موافق است.

اما عقیده وی که تعامل با رژیم های سرکش منجر به سیاست خارجی صلح آمیز و تغییر مثبت می شود، جنبه ای منحصر به فرد از عقیده سیاست خارجی در دوره ریاست جمهوری اوباما به شمار می رود. کاربرد این عقیده را در مورد برمه، کوبا و ایران شاهد بودیم.

این عقیده توضیح می دهد که چرا اوباما موافق مهار موقت به جای از بین بردن توانایی ایران برای ساخت بمب هسته ای است. خرید زمان هیچ فایده ای ندارد مگر اینکه انتظار برود تغییری حاصل شود.

بنابراین مهم ترین مسئله در مورد توافق این نیست که تحریم ها با چه سرعتی لغو می شود یا آیا بازرسی ها به اندازه کافی سختگیرانه است. مسئله،آن نیروهایی در ایران هستند که همانطور که اوباما به نیویورک تایمز گفت، معتقدند ما نیازی نداریم خود را کاملا از زاویه ماشین جنگی خود ببینیم و باید قوی تر شویم.

بیشتر کارشناسان غربی پانزده سال قبل می گفتند ایران می تواند به این وضعیت برسد. این وضعیت زمانی بود که محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب ایران که سال هزار و نهصد و نود و هفت با کسب اکثریت آراء به پیروزی رسید، تشویق به « گفتگوی تمدن ها » می کرد. خاتمی می گفت فلسطینی ها باید در مورد آینده سرزمین خود تصمیم بگیرند، دانشجویان لیبرال در دانشگاهها راهپیمایی می کردند و مطبوعات مستقل قدرتمند خواستار برخورداری از آزادی های حتی بیشتر بودند. سال ۲۰۰۹، هنگامی که جنبش سبز پس از انتخاباتی جنجالی به خیابان ها رسید، امکان تغییر سیاسی چشمگیر در تهران بار دیگر واقعی به نظر آمد.

با این حال معلوم شد لیبرال های ایرانی و تحلیلگران غربی قدرت دولت مرموز ایران - سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روحانیت ارتجاعی و قوه قضائیه تندرو- را دست کم گرفته اند این نیروها، خاتمى و جنبش سبز را در هم شکستند.

رئیس این نیروها، آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران است که هفته گذشته بر نفرت ابدی خود از غرب و هر آنچه نماینده آن باشد تاکید کرد.

امروز پیدا کردن کارشناسی که معتقد باشد ایران به این زودی ها به قدرتی خیر خواه تر تبدیل می شود با وجود انتخاب حسن روحانی میانه رو به سمت رئیس جمهور در سال دو هزار و سیزده دشوار است.

در حال حاضر مقامات ارشد فعلی و پیشین دولت آمریکا که من با آنها مشورت کردم پیش بینی می کنند رژیم ایران در چند سال آینده یا به همین صورت باقی می ماند یا حتی بدتر می شود. یکی از این مقامات پیش بینی کرد ( آیت الله ) خامنه ای اگر فورا این توافق را از بین نبرد، نشان خواهد داد این توافق دستور کار «انقلابی» کشور را تغییر نمی دهد.

تحلیلی که افراد به طور گسترده به آن معتقدند ممکن است بیش از اندازه بدبینانه باشد. در عین حال این تحلیل احتمالا توضیح می دهد چرا اوباما در مصاحبه های رسانه ای توضیح می دهد بر تحول ایران حساب نمی کند. در عمل، اوباما بر این موضوع حساب می کند.

این عقیده، اوج جهان بینی اوباما و مهم ترین عنصر توافق هسته ای را تشکیل می دهد.
*ایران هسته ای
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۲:۰۰:۵۴
در هر صورت آمریکا مادام که ظالم است منفور است. (2830386) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۷:۲۷:۳۱
از روسیه ظالم تر نیست. (2831262) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۸:۰۴:۵۹
ها؟؟؟جدی گفتی؟؟ (2831369) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۸:۱۴:۵۴
هردو ظالمند. ما قبول داریم. اما شما ظالم بودن آمریکا را قبول داری؟!
کامنت شما این معنی را نمی دهد! (2831388) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۰:۴۶:۲۳
اره ما فقط خوبیم همه ظالمند.ما که همه جا فضولی میکنیم خوبیم .اگه عدالتی تو دنیا باشه معلوم میشه.وقتی کشور ما هم دچار بدبختی شد شاید بفهمیم. (2831658) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۱ ۱۹:۰۶:۴۰
م که ا از حق دفاع می کنیم. شما هم آن کار بد را نکن! (2836661) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۸:۲۰:۱۳
روسیه و آمریکا نداره
همشون مثل گرگ منتظرند تا ما ضعیف بشیم بعد تیکه و پارمون کنند.
اینو برای اونا میگم که دلشون خوش کردند به غرب یا شرق.
مثلا همین چین ، فرانسه ، آلمان ، و ...
همشون مثل هم هستند. (2831396) (alef-11)
 
شاهين
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۲:۵۲:۵۰
ايرانيان
جنگ كنوني با ايران جنگ تمدنيست كه پايه گزارش كوروش كبير بوده وقتي انگليس و شوروي امريكا در كار نبودن. كوروش بزرگ ايران رو زير يه پرچم متحد برد اميدوارم سياست مدارهاي ما فريب افكار تند و خشن انگليس و روسيه نه خورند يادمان نرفته در اين سه دهه در تاريخ ايران به هر شكلي تمام فكر ذهنشان اين بوده و هست اسمي از ايراني پرقدرت در منطقه نباشه
يادمان باشد كوروش كبير نسل اريايي رو نژاد برتر ميديد تنها تمدني كه از حق قانونيش در اين زمان تاريخي استفاده نكرده ايرانه اينو يادتان باشد چين زماني به اقتصاد ازاد پا گذاشت و ديوار كمونيست خودشو به نوعي فرو ريخت كه به بازسازي تاريخ و فرهنگ غني و امپراتوري بزرگش رسيد ديگر نيازي به حكومت كمونيست ي نداشت
ايران و ايراني حق تاريخي خودشو بايد بگيره ويراني بس است
خيلي ها ميگن ايراني ها غريبه پرستند در صورتي كه اين نشان از تمدني بزرگ و فرهنگي غني دارد در طول تاريخ به مردم ايران ثابت شده زماني كه متحد بودن و قدرت منطقه و جهاني بودن
تغيرات شگرفي در دنيا پيش اومده و دنيا به سمت ارامش رفته و همه مردم دنيا بدون كمترين جنگ و درگيري به سمت ايران و ايراني جذب شدن
من خواهشي كه دارم از سياسيون ايراني با دنيا به تعامل برسيد ايران و ايراني دشمن خونين كسي نيست سعي كنيم همه با هم برادر باشيم بازيچه كشورهاي فاشيستي بي هويتي به مانند روسيه انگليس نريم جهان تسليم تاريخ و تمدن ماست اميدوارم اين موضوع رو درك كنيم
والا هر بلايي سر نژاد پارسي اوردند بازم تسليم شدن خواهشي كه دارم ما نياز به اتحادي بزرگ داريم خواهش مي كنم همه به ايران فكر كنيم (2832156) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۱۲ ۱۶:۰۹:۴۴
اکر درست فکر کنی امریکا باید برای اشتی التماس کند (3622446) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۵ ۲۳:۳۱:۵۶
روسیه به خاطر منافع خودش از ایران حمایت می کند.شکست ایران در واقع اغازی برای شکست روسیه است .به دلیل موقعیت استراتژیک.به همین دلیل حمایت نکردن روسیه از ایران به منزله خودکشی روسیه است. (4230987) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۱:۲۳:۰۷
چه ربطی به این مقاله داشت.روزنامه واشنگتن پست دقیقا نظرات اسراییل را باز گو میکند والبته تندرو های داخلی تمام سعی خود را می کنند و خواهند کرد تا پیش بینی های اسرائیل درست از آب در بیایید.حال سوال اینست که آیا این هماهنگی شگفت انگیز اتفاقی است!؟ (2832089) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۲:۰۳:۲۱
مقاله جالبی بود خیلی از مطالبش بنطرم درست بود (2830399) (alef-13)
 
منصور
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۲:۱۱:۵۷
اوباما در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا گفت :« اگر ایران وارد تجارت بین المللی شود، سرمایه گذاران خارجی وجود داشته باشند و اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی همسوتر شود، این وضع به شکل های زیادی، پرداختن ایران را به هنجارهای بین المللی دشوارتر می کند.» (2830437) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۵۸:۰۶
این نظر فقط اوباما نیست ،بسیاری از روشنفکران داخلی واقتصاد دانان کشور هم همین نظر را دارند وحتی مارکسیستها هم همنظر هستند چون برمبنای تولید وروابط تولید که تابعی از تولید است در هرزمان فرهنگ واداب ورسوم خود را حاکم میکند وتغییر در روابط تولید دراثر تولید جدید بحثی ثابت شده است (2831194) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۲:۴۲:۰۴
و كاملا"‌هم طبيعي است .
مقام معظم رهبري فرمودند ، نه در ده سال ديگر بكه همين امروز ،‌اگر امريكايي ها در ابن امتحان قبول شوند ، ميتوان باب گفتگو درباره موضوعات ديگر را نيز باز كرد (2830521) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۰۷:۵۹
محال است ایران با غرب آشتی کند . (2831091) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۰:۴۰:۱۶
نه محال نیست اگر امریکا دست از قلدری بردارد وسیاست کثیف جنگ بنداز اسلحه بفروش خود راتغییر دهد ودست از خواسته دیرینه خود که مسلط بودن دایمی برخاورمیانه است بردارد اشتی حاصل میشود (2832049) (alef-1)
 
ضد امریکا
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۴۹:۵۵
تو اصلا صحبتهای رهبر عزیز را گوش کردی؟؟؟ ایشان فرمودند ما فقط وفقط درباره هسته ای گفتگو میکنیم. مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا (2831177) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۹:۰۳:۳۳
مثل اينكه شما خوب گوش نكرديد .
ايشان فرمودند در اين مذاكرات فقط درباره هسته اي گفتگو مي كنيم و همين آزمايشي براي امريكايي ها خواهد بود و اگر انها درست رفتار كنند مي توان درباره مسائل ديگر مذاكره كرد (2831482) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۳:۱۵:۰۷
انتخابات مجلس و مخصوصا خبرگان خیلی مسائل را روشن می کند و طرف غربی منتظر موارد است (2830601) (alef-13)
 
ابراهیم
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۸:۰۳:۲۶
هیهات من الذلة (2831366) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۳:۲۴:۰۶
تحلیل مسخره ای بود.
اوباما می بیند توافق با ایران و برد-برد درقضیه هسته ای در این مقطع بهتر از جنگ است و الا به باخت ما و برد خودشان از خود جمهوری خواه ها معتقدتر است.شاید توافق هسته ای را نقض کنند یا نه بستگی به عقلانیت روسای جمهور بعدی آمریکا دارد. (2830621) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۱:۰۱:۲۹
منفی (2831700) (alef-3)
 
مودی
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۳:۴۳:۰۶
معنی واقعی استکبار در این تحلیل این امریکایی روشن واضح است . خودشان منشا خیر و هر آنچه با انها مخالف است را منشا شر میدانند که مسئول نیستند و دروغگو هستند و و ماجراجویی نظامی میکنند و .....
خب در عالم واقعی اگر به دقت تاریخ ایران و امریکا را منصفانه و بدون تعصب در همین صدسال اخیر بررسی کنیم به سادگی خواهیم دید ک:
در سده اخیر ایران به هیچ کشوری حمله نکرده است اما مورد تهاجم طولانی ترین و بزرگ ترین جنگ منطقه ای در جهان بوده است ....اما امریکا در صد سال اخیر تعداد تجاوزات کوچک و بزرگش به سایر نقاط جهان و حتی راه اندازی کودتا با عوامل مورد حمایتش در سایر کشورها اگر میانگین بگیرید از سالی یک مورد هم خیلی بیشتر است نمونه ای که همه ما بخوبی میدانیم کودتا علیه دولت دکتر مصدق است ......(تازه اینها مربوط به وقایعی است که علنی شده و همه میدانند و الا مخفیانه ها خدا میداندچه تعداد هستند )
در سده اخیر ایران علیه هیچ کشوری از جنگ افزارهای غیر متعارف استفاده نکرده است ..... اما امریکا تنها کشوری است که در ژاپن از دو بمب اتمی استفاده کرد و در دهها جنگ کوچک و بزرگ از اورانیوم ضعیف شده و نیز سلاح های شیمیایی بطور گسترده بخصوص در ویتنام استفاده کرد.
در سده اخیر ایران هیچ جایی به غیر نظامیان بصورت عمدی حمله نکرد .... اما امریکاییها در یک اقدام جنایتکارانه هوپیمای مسافربری ایران را 290 سرنشین بر فراز خلیج فارس سرنگون کرد و همه مسافران کشته شدند.... از آن گذشته مستمرا هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در پاکستان افغانستان در حال کشتار غیر نظامیان به بهانه مبارزه با تروریست هستند
در سده اخیر امریکا دو نوبت به عراق حمله کرد که مجموعا و بر اساس برآوردها در این دو حمله صدها هزار نفر در تهاجم مستقیم نظامی و میلیونها کودک و زن و پیرمرد و مرد عراقی بصورت غیر مستقیم بر اثر حواشی و پیامدهای این دو جنگ و نیز تحریم سنگین عراق از بین رفتند.....
اینها به معنای واقعی کلمه حتی گوشه ای از جنایات این استکبار و امپریالیسم خونخوار هم نیست .... حال وقاحت و بی شرمی را ببینید یک تحلیل گر رسانه ای از این کشور در مورد کشورما ایران چگونه سخن میگوید ....!!!! (2830665) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۷:۴۹:۰۹
ایران به هیچ کشوری حمله نکرده! ولی بازوهای نظامی اش در لبنان و یمن و غزه و عراق و سوریه در حال فعالیت هستند (2831326) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۲:۵۵:۳۵
برای این که از مظلوم حمایت کنه و همین طور خارج کردن جنگ از خاک خود ایران این کار رو کرده. اون آمریکایی که توی شرایط شکست داعش بسته بسته سلاح و کمک برای داعش از آسمون پایین میندازه شک نکن یک لحظه هم اگر میدونست که میتونه داعش رو به خاک ایران برای بریدن سر هزاران ایرانی بیاره تردید نمیکرد ،مشکل بعضی ها این هست که نمتونن سفاک و درنده خو بودن دولت مرد های آمریکا رو از پشت کت شلوار چند هزار دلاری آمریکا ببینن.

آمریکا الآن 18000 هزار میلیارد دلار بدهی خارجی داره(یه سر به این آدرس که مال خود آمریکاست بزن: http://usdebtclock.org/index.html) یعنی به هر آدم روی کره زمین نزدیک به 2700 دلار بدهکاره ولی با ارعاب و تهدید و راه انداختن جنگ و ناامن کردن دنیا داره همه رو بازی میده و تورم بینهایت زیادش رو با هژمونی دلار به خارج از مرز های خودش اعمال میکنه . (2831876) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۰:۴۵:۰۸
اخی چقدر دردناک !!!

اسلام وانسانیت وکمک به مظلوم را که قبول نداری لااقل عاقل باش وببین که دفاع خارج ازخانه بسی بهتر از دفاع درخانه است. (2832053) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۱:۰۶:۴۳
ای آقا کمک به مظلوم از ارزش های ما مسلموناس شما ها خونخوارید به ماچه (2832069) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۱:۵۱:۳۲
اگر وسعت نظر داشته باشیم متوجه می شویم که اگر همین بازوهای نظامی که از متن همان کشورها بیرون می آیند نبودند خیلی وقت بود در همه ی کشورهای خاورمیانه حکومت و رژیم هایی مانند اسرائیل و عربستان سعودی حکمرانی می کردند. حال سوال این است که این بازوهای نظامی خار چشم چه کسانی هستند و وجود این بازوها خطر برای چه کسی می باشد ؟! جز اسرائیل. (2832117) (alef-1)
 
بهنام
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۸:۱۴:۱۹
بازوهای ایران برای مقابله با بازروهای امریکا در لبنان و ... بکار گرفته می شن. (2832280) (alef-3)
 
مودی
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۸:۳۷:۲۰
غیر از اینکه عمیقا نسبت به این همه واگرایی شما نسبت به وطن تان و عاشق سینه چاک بودن تان برای امریکا تاسف بخورم حرفی برای گفتن ندارم..... جناب محترم ..... حتی خود امریکایی ها هم میدانند و گاهی اوقات افراد منصف تر شان هم به زبان می آورند که ایران همیشه در حال دفاع از خود هست اما شما باز هم معتقد هستید که ما مهاجم هستیم و و لابد صفاتی که این امریکایی به ما نسبت داده از نظر شما درست است.... (2832307) (alef-1)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۹:۱۱:۲۷
در حال دفاع هستند :) بهتره در پازل دشمن قرار نگیریم (2832351) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۳:۴۸:۴۰
متاسفانه فكر كنم تقريبا درست گفته. ما با دنيا كنار نخواهيم آمد. (2830674) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۵:۵۸:۰۲
ما با استکبار کنار نخواهیم آمد. (2831067) (alef-3)
 
صدیق والا
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۱۲:۰۱
اگر کنار بیاییم کار و کاسبی عده ای تعطیل میشه و دیگه نمیتوانند همه بدبختی هارا ره گردن دشمن بیندازند . (2831103) (alef-3)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۷:۴۴:۲۸
کنار آمدن یعنی نصف نصف ولی غربی ها خصوصا امریکایی ها حقی برای کسی قائل نیستند این موضوع ساده و آشکار که حتی خودشان هم معترفند قابل فهم نیست؟ (2831302) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۸:۰۶:۱۷
تو نگران نباش اونموقع که مشکلی نیست بندازیم گردن کسی.همه چی ارومه (2831372) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۱:۳۳:۲۸
یاد نقش عناصر داخلی سفارت انگلیس در دوره قاجار افتادم . به بهانه داشتن روابط حسنه با دولت سلطنتی انگلیس، هرات رو به بهای بد نشدن افکار حضرت همایونی بخشیدن. نه عزیزم قبل از رحلت امام عده معلوم حال جناح راست رو متهم به آمریکایی بودن میکردن . حالا که شوروی فروپاشیده بیشتر از راستی ها آمریکایی تر شدن. اگه درست میگن که منافع ایران رو حفظ کردن بیانیه اصلی رو منتشر کنن توافق ژنو پیشکش . نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی . (2831741) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۱:۰۳:۰۵
به شما مثبت دادم ولی امیدوارم...روزنه هایی در دولت اعتدال و انتخابات مجلس خبرگان امسال برای ایرانی اعتدالگرا و مدرن و پیشرفته و صلح طلب دیده میشود. (2831704) (alef-3)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۹:۱۲:۰۶
دنیا یعنی آمریکا و فرانسه و انگلیس؟ (2832356) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۹:۴۶:۲۷
نه یعنی کومور و ونزوئلا و بولیوی و بلاروس و سنت وینست و کریسمس و البته کشور دوست و برادر سوریه! (2832406) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۱ ۱۹:۴۲:۴۵
دنیا یعنی عدالت . یعنی کسی که حودش مورد اتهام در مورد بمب اتمی هست اجازه اظهار نظر در این مورد نداره . غرب پرست (2836742) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۳:۵۱:۴۵
برای سلطه بر جهان امریکا باید هم اینگونه تفکر کند. دشمن کارش دشمنی است. به قول سعدی علیه رحمه : رو قوی باش که در جهان طبیعت ضعیف پامال است!!! (2830690) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۳:۵۳:۳۵
اگر قرار باشد غنی‌سازی حداقل ده سال در کشور در اندازه آزمایشگاهی و غیرصنعتی محدود بشود چرا در این سال‌ها زیر این همه تحریم رفتیم. در ضمن عقب‌افتادگی‌های سال‌های محدودیت چگونه جبران خواهد شد؟ (2830698) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۴:۱۰:۲۴
دوره اوباما به سر آمده (2830740) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۰۰:۲۱
و بدنبال آن دوره صلح و مدارای جهانی (2831071) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۷:۴۹:۱۲
دوره صلح !!! وضعیت جهان
نشانه ای از صلح داره؟ (2831328) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۴:۱۸:۳۰
همه دنبال سودند یکی به فکر جهان اخرت نیست (2830761) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۵:۳۰:۰۱
میشه به فکر جهان آخرت بودن رو دقیقا بگی یعنی چی!!!!!؟؟؟؟؟ (2830987) (alef-3)
 
امام بیا
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۵۱:۴۸
وقتی اقا امام زمان(عج) تشریف اوردن بهت حالی میکنم (2831182) (alef-11)
 
علی عسک
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۷:۳۲:۱۲
امام علی ع میفرمایند : وقتی فقر از در وارد شود ایمان از پنجره خارج میگردد
یا ان روایت مشهور که : لا معاش لا معاد له (2831271) (alef-11)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۹:۱۴:۲۲
چقدر هم کسانی که توی ایران دنبال رابطه با آمریکا و برداشته شدن تحریم ها هستن دارن با فقر دست و پنجه نرم می کنند :) (2832361) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۱۶:۵۲:۵۴
بله .یکیش خود من .همش تو خونه بخاطر مسایل مال درگیری داریم. (2833600) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۵:۳۰:۵۰
فعلا که از ترس آمریکا و اروپای عمدتا مسیحی افتادیم توی دامن کمونیستای چینی و روسی اه اه (2830990) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۵:۰۳:۳۶
اقداماتی که روزنامه وابسته به جمهوری خواهان آمریکا از آن تحت عنوان بلند پروازانه یاد می کند در زمانی روی داد که هر 3 قوه اصلی مملکت در اختیار راستی ها ی ایران بود این زمانی بود که درصد بالایی از مردم در انتخابات شرکت نمی کردند . این قهر با صندوق یعنی پیروزی اصولگرایان اما حالا قضیه فرق کرده و هر دو قوه مجریه و مقننه با مشارکت مردم می تواند در اختیار میانه روهای جمهوری اسلامی باشد که کمتر حرفهای عجیب و غریب مثل قضیه هالوکاست می زنند و در عمل توسعه و پیشرفت ایران برایشان مهمتر است و در اولویت قرار دارد لذا مردم آمریکا باید به خاطر داشته باشند که اکثر جنگهای آمریکا در زمان جمهوری خواهان به وقوع پیوسته و مردم ایران هم باید به خاطر داشته باشند که اکثر گرفتاری ها با جامعه جهانی را اصولگرایان و بلاخص قسمت تندروهای ایشان به مردم ایران تحمیل کرده اند لذا با شرکت در انتخابات می بایستی جناحی را روی کار بیاوریم که منطقی و معتدل باشند . (2830901) (alef-11)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۰:۵۹:۵۹
بانظرشماموافقم جمهوری خواهان جنگ طلب ونابودی مارامی خواهندوهروقت ازجناح انها رئیس جمهورانتخاب شدجنگ راه انداخته اندنبایدبهانه دست دشمن داد (2831697) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۳:۴۵:۰۸
وچقدر هم منطقی و معتدلند و ایضا راستگو؟/؟؟/ (2831954) (alef-1)
 
امیر حامد
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۵:۱۶:۳۳
در طول ده سال اینده جمعیت ایران به حدود 88 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. جوانان و بالغین سال های آینده که با توجه به دسترسی به اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی از امروز ما بسیار بیشتر خواهند دانست و با توانستن بیشتر سرنوشت این کشور را از طریق صندوق های رای رقم خواهند زد. آینده متعلق به ایشان است و آنگونه آن را بر میگزینند که میخواهند. (2830943) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۳۸:۱۸
ایرانی ها شعار می دهند اما عمل نمی کنند . زیاد جدی نگیرید . (2831155) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۱:۱۲:۲۱
اصلاح طلبان میانه رو و اعتدالگرایان دور اندیش. (2831716) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۶:۴۱:۳۷
فرایند ایجاد تغییر و قدرت چگونه خواهد بود؟
---
برای شناخت پاسخ این سئوال که در آینده ی دور یا نزدیک در ایران یا در هر کشور دیگری در جهان فرایند مثبت و منفی تغییر و قدرت چگونه خواهد بود یقینا باید به بررسی علمی ابزارها وعوامل تاریخی شناخته شده ی کسب و حفظ و از داست دادن قدرت و ایجاد تغییر در جهان پرداخت و در این زمینه مشیت الهی را همیشه مد نظر قرار داد.
قرآن کریم نیز در بسیاری از آیات بر همین نوع بررسی تاکید دارد و اذهان را به تعمق در این آیات فرا می خواند.
برای شناخت ابزارها و عوامل کسب و زوال قدرت و همچنان ایجاد تغییر که در قرآن کریم یاد شده اند حد اقل بیش از 50 آیه ای که در آنها از اشتقاقات مختلف ماده ی « هلک » در قرآن کریم استفاده شده است و آیات قبل و بعد از این آیات و آیاتی که در باره ی تاریخ و و سرگذشت و سرنوشت اقوام مومن و کافر سخن می گویند را عمیقا و با تجزیه و تحلیل علمی - منطقی و با مقایسه با سرنوشت حاکمان عادل و ظالم زمان خویش بررسی کنیم که یقینا به نتیجه ی مطلوب خواهیم رسید.
و همچنان آیه 11 سوره رعد و این گفته ی معروف منسوب به خداوند که: « الظالم سیفي انتقم به و انتقم منه » و گفته ی مردمی « العدل اساس الملک » را نیز عمیقا مورد تامل و بررسی دقیق قرار دهیم. (2831167) (alef-11)
 
حسن مهدوی
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۷:۱۸:۰۲
اگه گرگ و میش با هم صلح کردند. آمریکا
و ایران هم صلح خواهند کرد. هر کی میخواد
امیدوار باشه!؟ (2831227) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۷:۲۰:۳۸
اقا برای اینکه حال امریکا را بگیرید سلاح اتمی بسازید تنها با تهدید سلاح هسته ایی امریکا دست از سر مظلومان یمن بر می دارد یه ذره جربزه هم خوبه واالله ..چیه تماشاگر حمله امریکا و نوکرانش به مظلومین یمن هستیم اقا ارامش استکبار را با ساخت سلاح هسته ایی از انها بگیرید الان چند سال امریکا می خواهد به کره شالی فقیرترین کشور دنیا حله کند جرات ندارد اقا عاجزانه می خواهم زیر میز بزنید این نامردها فقط حرف زور می فهند مرگ بر امریکا و مگ بر ال سعود و ننگ بر کسانی که مهمترین دستاورد تاریخ ایران را ی خواهند بثمن بخس به مستکبران ببخشند ای ننگ بر شما هایی که توصیه به پذیرش ذلت می کنید و توی دل دولت را در مذاکره خالی می کنید درود بر ظریف که مثل شیر بر سرگرگان غربی فریاد می کشد (2831235) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۶:۲۹:۰۹
شما آدمی مثل فتحعلی شاه را لازم دارید تا مثل خود شما متوهم باشد و با یک حمله ی متوهمانه بخشی از مملکت را با عهدنامه ای مانند ترکمانچای از دست بدهد و تازه جانشین رئیس حکومت را هم دشمن انتخاب کند.
خوشبختانه رهبر انقلاب اینچنین نیستند. (2832194) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۷:۲۹:۰۰
""با این حال معلوم شد لیبرال های ایرانی و تحلیلگران غربی قدرت دولت ...ایران -...- را دست کم گرفته اند ... (2831264) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۱۸:۳۵:۴۷
معلوم می شه خیلی آرزوی تغییر در ایران را دارند ودر این راه پیاده نظامشون که روی پشت بام خانه ی ایرانی ها هستند خیلی به دردشان می خورد (2831430) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۶:۳۳:۲۱
معلوم میشه شماها واقعا چقدر دلواپس هستید و از یک مقاله چقدر ترسیده اید، واقعا کمی شیر دل باشید، شما که از یک مقاله می ترسید چگونه دم از جنگ و مقابله می زنید، اتفاقا ما مطمئن هستیم اگر دست به خود انزوایی نزنیم و به قول مقام معظم رهبری آمریکا را با جامعه جهانی برابر ندانیم توان این را داریم که مانند دوره خاتمی آمریکا را منزوی کنیم. (2832196) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۰:۲۳:۱۹
باید عقلا جمع شوند ویک فکر اساسی کنند کل خاورمیانه به هم ریخته روزانه صدها مسلمان به دست یکدیگر کشته می شوند ومنابع وزیر ساختهایشان هوا می شود وهزاران نفر آواره وآمریکا واسرائیل وچین وروسیه تماشا می کنند. (2831627) (alef-13)
 
معلم
۱۳۹۴-۰۱-۲۹ ۲۳:۱۹:۵۲
به جای پول مواد غذایی با کیفیت و ارزان قیمت و دارو بدهند تا صرف مردم گرسنه و بیمار شود (2831919) (alef-3)
 
سارا
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۰:۲۳:۱۴
ايران بايد بمب هسته اي توليد كنه اسرائيل هم باهلش له كنه تا امريكا دق كنه اصلا ما كاري به زر مفت ريس جمهور امريكا نداريم ما كار خودمون هم ميكنيم تا كور شود انكن نتواند ديد از نظر اقتصادي هم به من وشما نميگن كه أمريكا چين وژاپن وخيلي از اين كشورهاي به اصطلاح پيشرفته اقتصاديون در حال ركود هست فقط كافيه تحقيق كنيد يه كم اميدوارم مسئولين مذاكرات هسته اي كوتاه نيان وبه بهانه برداشتن تحريم ها هر اجازه اي به اونها بدن ما دلمون ميخواد تا دستيابي به بمب هسته اي هم پيش بريم وقتي دشمن داره ما هم بايد داشته باشيم (2832018) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۱:۰۱:۰۳
عوامل لابی یهودی ها در واشنگتن پست دارای نفوذ زیادی هست

آنها قصد دارند تند رو های داخل ایران را تحریک کنند و خط بدهند که چگونه روند مذاکرات را مختل کنند (2832061) (alef-1)
 
علی ع
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۱:۰۵:۲۲
مرگ بر روسیه.آمریکا.اسراییل.عربستان....از همه ظالم تر روسیه بوده که تو تاریخ همیشه سعی در غارت ایران داشته (2832065) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۰۷:۱۰:۴۲
کشوری مثل ترکیه هم وجود داره که درصدی از منابع خدادادی ما رو نداره.ولی با سیاست خارجی عاقلانه و بدور از دشمنی با دنیااااااا شرایطی بسیار مناسب برای مردمش فراهم کرده تا زندگی با درامد خوبو تجربه کنند و با دنیا در ارتباط باشند.ولی ما با غرب ستیزی فقط با سرعت به عقب در حرکتیم (2832209) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۲۱:۰۸:۰۳
ثمره اون 400 میلیارد دلار بدهی خارجی است که باید همه چیز و همه جا را حراج کند تازه سود این بدهی را بدهد بلایی که بازار بر سر کشورهایی مثل آمریکای لاتین آورد و الان این شکل جدیدی از استعمار است چیزی که جمهوریخواهان با آن اقتصاد نظامی شان به آن اعتقاد ندارند (2834086) (alef-1)
 
feri
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۱۲:۴۱:۲۴
بعضی ها در تحلیل مسائل بین المللی فقط تا نوک بینی خود را می بینند. هنوز برای جوانان وضعیت جهان و نیروهای حاکم بر جهان تفسیر نشده لذا برخی فکر میکنند که جمهوری اسلامی بی جهت با امریکا و اروپا و اسرائیل درگیر است که این همان نظر لیبرالها و به اصطلاح روشنفکران است که امام خمینی فرمودند اگر کشور به دست اینها بیافند تحویل امریکا و اسرائیل می دهند یعنی همان خیانتی که شاه به کشور و اسلام کرد و نهایتا منجر به سقوطش شد و لیبرالها وامریکائیها ازطریق اساتید نفوذی در دانشگاه ها از جوانان استفاده میکنند و نظریات القایی خود را پی گیری میکنند تا از نا آگاهی جوانان از تاریخ کشور و تاریخ غارت ایران توسط امریکا و انگلیس و اروپای غربی به نفع خود سوء استفاده کنند. اگر جوانان علت ملی شدن نفت و قطع رابطه دولت مصدق با انگلیس را مطالعه کنند خواهند دید که نژاد انگلو ساکسون سالوس و سیاس و خدعه گر و چپاولگر و غارتگر است همانگونه که سیاهان را به بردگی برده و کشورهایشان را غارت کردند و هندوستان را غارت کردند و با ثروت کشورهای آسیایی و افریقایی اروپا و امریکا را آباد کردند. این است شیطان بزرگ است که هرگز خصلتش را ترک نمیکند لذا دشمن دائمی است. اگر ایران هم مثل عربستان نفت را مفت به غرب بدهد آنگاه می بینید که چظور تعریف و تمجید میشود. اما این تمجید ارباب از نوکر است.بخاطر نوکری !!!! (2832883) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۱-۳۱ ۰۵:۵۶:۰۵
روندي كه هم اكنون برداشته شده دقيقا مطابق گزارش واشنكتن پست است كه ما را مجددا به قهقراي امريكايى بودن سوق ميدهيد

اگر مرحوم امام در قيد حيات بودند هرگز در چنين موقعييتي اجازه مذاكرات با امريگا را نميداند
هدف و برنامه انها دقيقا رَآه شوروي سابق عراق ليبي أفغانستان بوده و با خوش رويي و خوش زباني ايران را خلع سلاح كرده وافرادخود ( غربگرا ها را در ايران مسلط كند)
فقط پشتيبان رهبر عزيز باشيد و از سخنراني پدرانه ودلسوزانه ايشان در رابطه با مذاكرات هسته اي پيروي كنيد
هدف انها (غربيها )هيچ چيز جز تسلط مجدد برايران أسلامي و وطن ما نيست
تاريخ. ٣٠ ساله روسيه عراق أفغانستان وليبي را مطالعه نموده و نسبت به ان تصيم گري شود
هدف انها: تهديد. خلع سلاح. نفوذ اقتصادي اجتماعي بالاخره سياسي و در اخر تسخير كامل
موضوعي كه در ٤ كشور فوق همگي يكنواخت انجام شده است (2834744) (alef-1)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.