نظر منتشر شده
۱۳۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 297995
کسی حق ندارد مردم را از رفتن به حج واجب منع کند؛
حادثه منا، آب گل آلود برای ماهی گیری اغیار
بخش داخلی الف؛ 6 مهر 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
ظهر روز عید بود که خبر رسید. خانواده حاجیانی که دورهم جمع شده بودند تا عید قربان را در انتظار مسافرانشان جشن بگیرند به یکباره عیدشان عزا شد. خیلی ها دوست داشتند که آنموقع خیر«کشته و مجروح شدن چند صدتن از حاجیان در مسیر رمی جمرات و در سرزمین منا» مانند شایعات هفته گذشته و پس از سقوط جرثقیل در مسجدالحرام واقعیت نداشته باشد و یا حتی اینکه مسافرشان به مانند همان حادثه که تازه کمی با آن کنار کنار آمده بودند، جان سالم به دربرده باشد. اما این ماجرا واقعیت داشت و لحظه به لحظه عید قربان به آمار قربانیان افزوده می شد.

فوت ایرانی ها از آمار ۴۳ تن شروع شد و تا لحظه ی نگارش این مطلب به ۱۶۹ کشته، بستری بودن ۴۶ نفر و ۲۹۸ مفقود رسیده است... مفقودینی که با گذشت مان، امید زنده یافتن آنها کمتر و کمتر می شود...

شاهدان عینی که از مهلکه جان به در برده بودند می گفتند که یکی از مسیرهای عبوری حاجیان بسته شده و به دلیل ازدحام جمعیت، گرمای بیش از اندازه و ترس وارده بر افراد، عده زیادی جان باخته اند. تصاویر ارسالی از منا نشان می داد که اجساد کشته شدگان روی هم تلبنار شده و عده ای زنده در زیر آوار اجساد خفه شده اند. خبرهای بعدی نیز حاکی از ین بود که تمام این فاجعه به خاطر عبور خودروی وزیر جنگ عربستان (پسر پادشاه عربستان) از روبه روی جمعیت و بسته شدن مسیر رخ داده است.

این حادثه با زیادترین آمار کشته های ایرانی به اندازه کافی جامعه را در بهت و غم و خشم نسبت به آل سعود فروبرد و برای بسیاری از قدیمی ها خاطره کشته شدن حجاج در سال۶۶ را زنده کرد. اما خوش به حال بازماندگان حاجیان آن سال که نه شبکه های اجتماعی و مجازی اطراف خود داشتند و نه مردمی اینچنین قسی القلب تا رودررویشان بایستند و از کشته شدن حاجیانی که برای انجام واجب خدا هزینه کرده و به حج رفته بودند، ابراز خوشحالی و بیخیالی کنند.

آنهایی که برای فهم فرق بین واجب و مستحب خدا وقتی نمی گذارند اولین هجمه را باپخش بریده ای از روزنامه اطلاعات مربوط به دهه شصت آغاز کردند.(عکس)



با کمی دقت میتوان متوجه شد که قسمتی از بالای این روزنامه که نوشته « امام خمینی(ره) مردم را به جهادسازندگی دعوت کرد» را دارد بریده شده تا موضوع را به بحث حج مرتبط کند. اگرچه آمدن لفظ عتبات و عالیات نیز خودبه خود موضوعیت حج را حذف می کند؛ اما آنچه مهمتر است این است که سخن امام(ره) که این روزها از طرف کسانی پخش می شود که قطعا در موقع خود هیچ الزام و اعتقادی به امام(ره) ندارند، مربوط به حج عمره و مستحبی است و نه حج واجب که مانند نماز و روزه بر هر فرد مسلمان مستطیعی واجب است و اگر زمانی حضرت امام(ره) حج واجب را برای مدتی تعطیل می کنند، بعد از حادثه کشتار سال ۶۶ است که عربستان با ایران درگیر نوعی جنگ است و حاجیان در سرزمین آنها امنیت جانی ندارند. همین تعطیلی موقت و با اذن ولی فقیه هم بعد از سه سال برداشته و مردم به از سرگیری انجام حج واجب دعوت می شوند.

نکته ماجرا اینجاست که با وقوع حادثه ای عمدی و دشمنانه همچون کشتار مکه که در آن پلیس عربستان به سمت حاجیان هجوم برده و به ضرب گلوله ۵۰۰نفر از آنان را می کشد، حکم ثانویه ولی فقیه می تواند عمل واجب را نیز به تعویق بیاندازد زیرا که هیچ حاکمی اتباع خود را به کشوری که با آن درگیر جنگ و کشتار است نخواهد فرستاد. این تعویق و تاخیر و تعطیلی از سمت هیچکس دیگری قابل اجرا و توصیه نیست. کما اینکه تعطیلی واجبی همچون حج، چهره کشور را در برابر دیگر کشورهای اسلامی به عنوان مسلمانانی که واجب دینی را کنار گذاشته اند به شدت مخدوش خواهد کرد و علت ازسرگیری حج به دستور امام (ره) نیز همین موضوع بود.

اما بهانه دیگر این افراد برای ترغیب به تعطیلی حج ریختن پول حاجیان در جیب شاهزادگان عرب و صرف شدن این پول برای خوشگذرانی و یا اعمال تروریستی آنان با شعار خدا درهمین نزدیکی است و بیایید به مستمندان(!) است. درجواب این شعارهای زیبا ولی پوچ باید گفت که هر حاجی مستطیع قبل از رفتن به حج باید خمس مال خود و هزینه سفرش را پرداخت کند که دادن خمس همان کمک به نیازمندان است و از طرف دیگر همان خدایی که او را در نزدیکی خود می بینیم، در نص صریح قرآن انجام فریضه حج را بر مسلمانان واجب کرده است و نادیده گرفتن این موضوع با پیش کشیدن بحث کمک به نیازمندان درباره زائری که برای بار اول به حج واجب می رود چیزی نیست جز فریب با سواستفاده از توصیه های دینی.

جدای از اینکه هزینه ای که حاجیان برای سفر خود می پردازند صرف بلیط پرواز به مکه و مدینه، هتل محل اقامت به مدت یک ماه و خدماتی همچون مکان های زیارتی در ایام حج می شود و حاجیان این پول را به قصد دیگری به عربستان پرداخت نمی کنند، این شائبه مردم فریب به راحتی با این استدلال قابل رد است که هرکدام از ما وقتی کالایی را خریداری می کنیم نمی دانیم که فروشنده و یا تولیدکننده پول پرداختی ما را صرف چه کاری می کند و هیچ کدام هم این موضوع را به خود مرتبط نمی دانیم. حال چگونه است که پول حاجی برای انجام واجب دینی اش را مستقیما در جیب عیاشان و تروریستها می بینیم؟ کما اینکه بسیاری از متدینین و رهبر انقلاب هم بارها در باره موضوعی چون پول خرید سوغات را که مستقیما به وهابی ها کمک می رساند و باعث خروج ارز بسیار از کشور می شود، به حاجیان هشدار داده اند و آنان را از خرید سوغات منع کرده اند. این همان تفاوت ساده بین واجب و مستحب و غیرواجب است که گویی درک آن برای عده ای بسیار سخت می نماید.

احادیث و روایات بسیاری از بزرگان دینی و کسانی که عمر خود را در راه فهم احکام اسلام صرف کرده اند هست که ترک حج را عمل بسیار مذمومی می دانند. مرحوم شیخ حرعاملی در کتاب وسائل الشیعه بابی گشوده است تحت عنوان "باب عدم جواز تعطیل الکعبه من الحج" یعنی "باب درحرام بودن ترک کردن حج خانه خدا". همچنین از امام صادق(ع) روایت می کنند که فرمودند: « اگر مردم حج خانه خدا را ترک کنند گرفتار عذاب الهی می شوند».

علاوه بر همه اینها کسانی که دم از نگرانی صرف هزینه و خروج ارز از کشور در سفرهای حج می زنند تا به حال سابقه نداشته است که برای حجم بالای مسافرت های تفریحی به ترکیه و وکشورهای حاشیه خلیج فارس و... و یا حتی به خبر واردات ۶۰تن از یکی از اقلام آرایشی واکنش نشان دهند و خواهان توقف این هزینه های گزاف که هیچ توجیه منطقی هم پشت آنها نیست بشوند تا این موضوع نشان دهد که این دسته از افراد که این روزها آب گل آلود حادثه منا را برای صید شاه ماهی های ضد دینی و ضد اسلامی خود هموار دیده اند نه تنها از احکام اسلام غافل اند بلکه خود در زمینه هایی که دیگران را متهم می کنند و با قساوت قلب از کشته شدن در منا ابراز خوشحالی می کنند، سردمدار و پییشرو هستند.

این روزها خون حاجیان سرزمین منا درحالی در سرزمین وحی به ناحق برزمین ریخته شده است که نگرانی بازماندگان فقط وقاحت آل سعود درقبال این جریان نیست بلکه در داخل نیز باید احکام دین را از گزند اظهارنظرهای شخصی و مغرضانه در جهت دین زدایی از جامعه حفظ کنند.
 
کلمات کلیدی : فاجعه منا+حادثه مکه
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۲۴:۴۸
مرگ و لعن و نفرین الهی برآل سعود نجس، خبیث و نوکر اسرائیل و غده چرکین و سرطانی منطقه! (3218986) (alef-3)
 
هموطن
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۴۰:۳۱
بايد دعاي بهتري انتخاب شود : مي توان گفت اي خداي مهربان خانه كعبه را به حاكمان با انصاف و مسئوالان شايسته بسپار تا عاشقانت همواره در امنيت و اسايش در اين سفر معنوي شركت كنند .
به اعتقاد من همه كشته شده ها شهيد هستند براي راهي كه در تاريخ سالهاي بعد نمايان خواهد شد . حاكمان ظالم محكوم به رفتن هستند.
روح همه انهايي كه د راين سفر معنوي جان به جان افرين تسليم كردند قرين رحمت الهي باشد . (3219632) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۸:۰۱:۵۶
آفرین به این اصلاحیه انسانی و دقیق شما.

خشونت و عداوت کور نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه آنرا بیشتر و پیچیده تر هم می کند. (3221513) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۱۶:۱۲
با لعن و نفرین کاری درست نمیشود برادر..... راه امام و کلام امام یگانه مسیر حفظ شرف و اقتدار ایران اسلامیست که متاسفانه توسط کاسبان سفر به اماکن مقدسه خدشه دار شده است ...حتی در حکومت گذشته یک بار به دلیل کشتن و اعدام ناجوانمردانه یک ایرانی رفت و آمد حجاج برای مدت طولانی معلق شد ...باعث تاسف است که امروز اینقدر منفعلانه عمل میکنیم
این حادثه حتی اگر به عمد هم نباشد حداقل به سبب عدم مدیریت صحیح و سهل انگاری اسف بار عربستان اتفاق افتاده است و بایستی برخورد بسیار جدی صورت گیرد
اسف انگیزتر برخورد با اموات و حمل آنها به شکلی وقیحانه و قرون وسطایی است که اوج دشمنی آنها را نشان میدهد شاید اگر به دلیل انتخاب های غلط سالهای گذشته و درگیر شدن با جامعه جهانی در فشار نبودیم اینها به خودشان جرات این حد از تحقیر را نمیدادند ...باسپاس (3219730) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۶:۱۸
در اینکه بی کفایتی عربستان این وضع رو بوجود اورده و باید پاسخگو باشه شکی ندارم حرکت دولت عربستان بشدت محکوم است و امام خمینی رحمه الله علیه هم راجع به ال سعود فرمایشات گهرباری دارند که قضیه را روشن میفرمایند. اما سوالی که بنده دارم این است که سال های گذشته حدود 200 هزار نفر به حج تمتع میرفتند از کشورمون و حدود 500 هزار هم عمره میرفتند یعنی فقط از عزیزان و هموطنان مذهبی ما سالانه 700 هزار نفر حج مشرف می شدند و از انجائیکه مذهبی های هر جامعه معمولا جزو اقشار متوسط و پایین اون جامعه هستند و اینکه این تعداد از افراد استطاعت پیدا کرده اند(ثروت لازم را پیدا کرده اند) اون هم فقط از مذهبی ها این سوال حالا مطرح میشه که چطور جامعه ما این همه فقیر و مشکلات اقتصادی داره؟ تناسبی بنده بین این امار و مشکلات اقتصادی جامعه نمیبینم به عبارت دیگه جامعه ای که هر ساله فقط 700 هزار مذهبی رو به حج میفرسته باید جامعه دارای درامد بالایی باشه و برای من واقعا جای سوال و ابهام هست.در هر حال امیدوارم با تدابیری که دولت می اندیشد این مشکلا حل شود. (3219763) (alef-13)
 
سید عباسعلی میرزایی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۸:۲۷:۰۱
ما عهد میبندیم اگر هزاران بار وهزاران نفر هم در این راه کشته شوند باز هم به مکه خواهیم رفت وفریب دشمن را نمی خوریم.
خدا رحمتشان کند وخوشا به حالشان که به خواست خداو دستور رهبری شهید محسوب شدند. (3220362) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۹:۲۷:۵۶
قضیه رو بزرگ نکنید اینقدر.روزی صدها نفر در همین کشور بخاطر تصادف و آب و هوای آلوده و سایر موارد کشته میشن.متاسفانه این حادثه تلخ رو با سیاسی کاری دارید بزرگ جلوه میدین (3220524) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۰:۱۳:۴۹
رییس مجلس خبرگان رهبری آیت‌الله یزدی با اشاره به شرایط استطاعت حجاج و امکان تاثیر کاهش امنیت بر عدم استطاعت ادامه داد: اگر امنیت حجاج به خطر بیفتد، اثر سوء بر استطاعت می‌گذارد. یکی از شرایط استطاعت برای حج، امنیت است. اگر هر سال برای حاجی‌ها اینچنین اتفاقاتی پیش بیاید، یک سال آتش‌سوزی باشد و یک سال پلی فرو بریزد و یک سال جرثقیل بیفتد و امنیت حجاج تامین نشود، در استطاعت حجاج تاثیر می‌گذارد. شرایط استطاعت، صرفا استطاعت مالی نیست. امنیت هم یکی از شرایط استطاعت است و با نبود امنیت می‌توان در وجوب حج تشکیک کرد. مگر اینکه به طور رسمی امنیت حجاج را به عهده بگیرند و مسئولیت بپذیرند. تنها مذاکره معمولی و ساده کافی نیست، مسئله ایران و نیجریه و سومالی مطرح نیست، بلکه این مسئله، مشکل جهان اسلام است. حج متعلق به همه مسلمانان است و این خسارت برای همه مسلمانان خواهد بود. (3220658) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۲۶:۰۴
وقتی عربستان برای بررسی حادثه فجیع منا روادید به مسئولان کشور نمی‌دهد انتظار می‌رود مقامات بلندپایه کشور پاسخ دندان‌شکن به این رفتارهای سخیف آل‌سعود بدهند و بر سر منافع ملی و سرنوشت حجاج اعزام شده به این کشور کوتاه نیایند. (3218988) (alef-3)
 
سام
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۰۶:۴۱
گفتن اينكه حج واجبه و ما ها كه منتقد حج هستيم چيزي نميفهميم جمله سخيف و ساده ايه ، و دقيقا انتظار ما از مراجع تقليد همينه كه همچين مواردي شجاعت و جسارت خودشون رو نشون بدن و همانند امام خميني تا بركناري آلِ سعود حج رو ممنوع كنن (3219525) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۳۰:۵۷
دل خوش از آنیم که حج میرویم

غافل از آنیم که کج میرویم

کعبه به دیدار خدا میرویم

او که همینجاست کجا میرویم (3219600) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۱:۰۱:۴۷
دو حالت بیشتر نداره:
1- یا شما مسلمانید که در اینصورت باید حج رو به عنوان فریضه دینی قبول داشته باشید
2- مسلمان نیستید که در اینصورت لزومی نداره در مورد اعتقادات مسلمانان اظهار نظر کنید. (3220764) (alef-13)
 
سید جواد
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۲:۳۸:۰۱
عارفانی چون شما که وجود خداوند را همینجا حس می کنند، نیازی به حج رفتن ندارند. اما ما انسانهای معمولی برای جدا شدن از مادیات و دنیا و یک رنگ شدن با میلیونها حاجی دیگر و زدودن منیتها و نزدیکی بیشتر به خداوند، و از همه مهمتر اطاعت از دستور همان خدایی که شما عارف بزرگوار همینجا به دیدارش می روید نیاز به برپایی مناسک حج داریم. (3220986) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۱۲:۳۰
مثلا چكار كنند؟ فقط غر نزن. (3219723) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۹:۱۰:۱۹
تهدید به کاهش روابط دیپلماتیک (3220472) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۹:۴۴:۴۴
من هم کاملا مثل شما فکر میکردم ولی مسئولان مجبورند مصالحی و در نظر نظر بگیرند از جمله اوضاع حجاجی که هنوز اونجا هستند و ممکنه این از خدا بیخبرها شراط و برای اونها سخت کنند یادمون باشه حجاج خانم هم هستند که باید مواظبت بیشتری از اونها بشه (3221873) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۳۲:۳۹
با توجه به حوادث اخیر لااقل در اعزام عمره باید تجدیدنظر ضورت گیرد (3219000) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۳۶:۰۶
عمره خیلی وقته تعطیل شده تو خوابی انگار (3219398) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۳۳:۱۳
من فکر می کنم مدیران کاروانها و مدیران حج کشور نیز در این حادثه مقصر بوده اند. مدیران کاروانها باید در زمان و مکان حرکت حجاج مدیریت بهتری می داشتند. سالهای قبل هم معمول بوده که برخی کاروانهای مسوولان سعودی در منا حرکت می کردند و برخی مسیرها با اعلان قبلی به مدیران کاروانهای مختلف حجاج . مسدود می شد. (3219002) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۳۴:۰۰
این خواست دشمنان اسلام و مسلمانان است که حج تعطیل شود. نمی دانم چرا این افراد نمی گویند که به آمریکا و اروپا نروید که صدمه ای که ما از این کشورها دیدیم قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست . اگر راست میگویند آمریکا و اروپا را تحریم کنند. (3219004) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۶:۰۶
چی به چی ربط میدی برادر من ؟ هدف حج با مسافرت تفریحی یا کاری یا تحصیلی به اروپا و امریکا یکسان است ؟! فنلاند و نیوزلند استرالیا ... جنگ کردند ؟ (3219471) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۴۹:۴۷
دوست عزیز، اینها دوست دارن بی دینی در کشور رواج پیدا کنه. اینها نه دغدغه فقرا دارن نه چیز دیگه. غالب این کاربرهایی که به تحریم حج تاکید می کنن مسافرت و خوشگذرانی هاشون به راهه. (3219828) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۳۴:۱۳
تنش موجود بین ایران و آل سعود در هشت سال گذشته آنقدر بالا گرفت که اکنون شاهد این مشکلات هستیم (3219006) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۰۳:۴۴
اینم میراث دیگه ای از دولت قبله! (3219703) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۳۴:۳۲
سفر تفریحی در همه جای دنیا وجود داره و نمیتوان خرده ای به آن گرفت ... هر چند که میشه اینطور به مسئله پرداخت چرا همین امکانات رو در کشور خودمون پرورش نمیدیم که تا هم سفرهای تفریحی رو کاهش بدیم و هم جذب توریست کنیم. پس بیایم موضوعات رو قاطی نکنیم و هر موضوعی رو در جایگاه خودش بررسی کنیم. همینطور باید هزینه ای رو که برای تفریحمون میپردازیم جدای از هزینه ای قراردهیم که بابت اعتقاداتمون میپردازیم.

بحث اصلی اینه که چرا باید سالیانه به یک کشوری سفر کنیم که همه نوع رفتار بد رو با ما دارند و از هیچ تلاشی برای آزردن زائران دریغ نمیکنن! به نظر من اگر قرار بر انجام کاری مبنی بر اعتقادات هست، رسیدگی به مردم کشور و آبادانی کشور خودمون بهترین کاریست که یک آدم معتقد میتونه انجام بده! نه اینکه پولمونو ببریم یک کشوری که با اون پول، بمب میخره رو سر مردم بی گناه میندازه! (3219007) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۴۷:۲۴
بیرون از این حرف ها، پیش فروش حج تا 16 سال دیگر، یا بازار سیاه سازی فیش حج را چه کسی گردن می گیرد؟ چه لزومی دارد این قدر در کار حج افراط شود به گونه ای که حتی در بانک ها ودیعه گذارند و سود چند ساله برای رفتن به حج دریافت کنند. مدیریت حج را از داخل اصلاح کنید. (3219042) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۴۹:۴۹
استدلال های نگارنده فوق العاده بی منطق؛ سرشار از مغلطه و مغایر منافع ملی می باشد.
خواهشا سایت وزین الف نسبت به درج نام و سطح تحصیلات و محل تحصیلات نگارندگان اقدام کند، تا خوانندگان با بررسی اولیه از هدر رفتن وقت و خواندن مطالب بی ارزش جلوگیری کنند. (3219047) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۶:۵۸:۱۸
عجب منطقی داری (3224860) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۵۱:۲۱
حج واجب درست اما خیلی از کسانی که به حج تمتع می روند حجشان واجب نیست زیرا برای بار چندم و حتی بیش از دهمین بار می روند
حج عمره هم که کلا واجب نیست
خوب است تا رژیم آل سعود است هرکس مجاز باشد که فقط یک حج واجب برود و بعد از آن دیگر مجاز به حج تمتع یا عمره نباشد (مگر مسئولین کاروان)
دولت هم مالیات سنگینی بر حج ببندد که تعداد افرادی که حج بر آن ها واجب می شود کاهش یابد (3219050) (alef-13)
 
حقیقت جو
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۵۴:۲۰
حج تمتع فقط برای یک بار واجب است
چرا افراد بسیاری بویژه مسئولین مختلف کشوری و دولتی و مجلس و قضائی برای چندین بار به حج میروند و غیر از سرازیر کردن دلارهای این مملکت به جیب وهابی ها باعث شلوغی و ازدحام در مناسک و نوبتهای دهها ساله برای تشرف بقیه میشوند (3219059) (alef-13)
 
آرش
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۵۷:۲۷
از چی ناراحتید .

همانطور که شما با این شدت از عقایدتون دفاع میکنید همانطور هم دیگران حق دارند عقایدشان را مطرح کنند .

شما عقیده دارید این کار خوبه و اونها عقیده دارند که این کار بده . چرا اصرار دارید که آنها را قسی القلب و .... لقب بدید . (3219081) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۱۷:۲۰
جماعت موافق حج بیان و نگن قسی القلب! این مشکل شمارو حل میکنه؟ مثل همجنسگراها که با اسم های زیبا عمل شنیع خودشونو قانونی و انسانی قلمداد میکنن، ولی آیا نظر خداوند که در قرآن اومده و احادیث همینو تایید میکنه؟ الان به این جماعت نباید گفت فاسد، ناراحت میشن؟ غیر انسانیه؟
حالا سوای سلایق شخصی که در محیط محدود ممکنه بیان بشه، طرف بیاد جایی که هزاران نفر بیننده داره، اذعان کنه که خوب شد مردن! حقشون بود! همسایه گرسنه و این رفته حج و...!! مشکل حل هست، فقط صفت بهتری به اسم عقاید ایشون باید گذاشت تا چیزی که خواست خدا، سنت پیامبر و ائمه اطهار بوده و مورد تایید متخصصان دینی، کلاً تعطیل بشه و حرفهای منیت دوستان پخش بشه و نباید هم جسارت بشه بهشون؟!!! (3219733) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۳۸:۰۱
ما از کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمون و مسلمانان دیگه ناراحتیم.
اینکه یه عده بگن حقشونه و عقده گشایی کنند اگه از قساوت قلب نیست پس از چیه؟
اون معلم ساده دل روستایی که بعد از عمری آرزوی حج به مراد دلش می رسه مگه حقی از کسی خورده؟
خدا انصاف و انسانیت رو از کسی نگیره. مرگ هر انسانی دردناکه. (3219796) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۹:۳۸:۰۵
معلم ساده دل روستایی پولش کجا بود که بخواد حج بره؟! (3220552) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۳:۲۹:۴۱
برادر یا خواهر عزیزم، اکثر کسانی که من می شناسم و به حج مشرف شدن وضعیت مالی متوسطی دارند.جزو قشر پولدار نیستند و اکثرا هم کارمند ادارات دولتی هستند که بعد از چندین سال نوبت بهشون رسیده. خیلی ها هم با پول بازنشستگی شون ثبت نام می کنند.همه خانواده ها که خرج های آنچنانی نمی کنند مخصوصا در روستاها و با پول یک عمر پس اندازشون به حج می رن. بیایید با هم مهربانتر باشیم تو دنیایی که پر از نامردیه. قربون همه هموطنای گلم. (3222833) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۷:۵۰:۰۶
کسی قسی القلب لقب نداد، بلکه توصیف حقیقت کرد.... (3220270) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۱:۰۲
كسي حق ندارد مردم را براي رفتن به كشتار گاههاي رژيم صعوديستي تشويق كند. (3219097) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۱:۴۵
اغیار خواندن مردم منتقد همان خس و خاشاک خواندن مخالفان است، آقایان لطفا کمی جنبه شنیدن حرف مخالف را داشته باشید.
در اینکه کشته شدن هم وطنان عزیزمان در ایام حج قلب همه ما را به درد آورده شکی نیست.
اما آیا شرایط فعلی چیزی کم از کشتار سال 66 دارد؟ آیا رفتار خصمانه و تحقیر آمیز عربستان هنوز برای آقایان محرز نشده است؟ یا پای منافعی در میان است که ما از آنها بیخبریم؟
گرچه احتمال چاپ این نظر رو نزدیک به صفر میدونم ولی این مطلب رو نوشتم بلکه نگارنده حداقل از نظرات دیگران هم مطلع شوند. (3219100) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۵:۳۱
نمی دانم، ولی متاسفانه با توجه به جمیع جهات و وضعیت امروز و فعالیت های عربستان و سوغاتی که یکی پش از دیگری از جانب عربستان هر 2-3 ماه یکبار می رسد و ...، نوشته شما برای من قانع کننده نیست! دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هم نیستم، من خوشحال نیستم که کسی کشته شود، ولی این روز ها هر کس به هر دلیلی به عربستان رود، احتمال زیادی دارد با عواقبی روبرو شود، برای همین از آنجا که حفظ جان و کرامت مسلمان نیز از واجبات است، چه خوب بگذارند برای 2 سال بعد یا سه سال بعد یا ...، کسی نمی گوید واجب را حرام کنید، عیده این است که کمی فکر کنید!
تا آنجا که به خمس مربوط است، آنچه ما می بینیم، ریزش فقیر از سر و روی شهر است، یک چهارراه در این شهر نمی توان یافت که در پشت چراغش کودکی از پنجره ماشین آویزان نشود، تازه گی که در گوشه اتوبان نیز نشسته اند، تشریف ببرید همت تقاطع کردستان نظاره بفرمایید، شاید عزیزانی که خمس را مدیریت می نمایند، تصاویر دیگری در اختیار دارند که از دید و یا درک ما خارج است! (3219115) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۷:۰۲:۵۶
همه مسلمین خمس نمیدن (3224863) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۵:۳۸
تعداد زیاد کشته و مفقودین ایران جای تامل دارد!؟ (3219117) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۶:۴۷
آخه چرا سفر حج رو با سفر توریستی مقایسه میکنی؟ شما داری برای ادای تکلیف و رضای خدا میری جایی که هم به نوجوانت تجاوز میکنن، هم با زائرت بی حرمتی و بدرفتاری میکنن (اونم از طرف مقامات دولتی و شرطه ها، نه افراد عادی)، هم زائرانت رو در آتش سوزی خیمه و زیر دست و پا و تونل منا و ... از بین میبرن، هم پولت رو میبرن باهاش آدم میکشن و سر میبرن. کدوم مقصد توریستی رو سراغ داری که با مهمان این رفتار رو داشته باشن؟ حالا مرض کرونا و مننژیت تو سرشون بخوره، هرگوشه دنیا حتی پیشرفته ترین جا هم بری بالاخره یه درد و مریضی خاص اون منطقه داره... بابا بخدا من خودم نصف اقوامم حاجی هستن. اگر رضای خدا رو میخوای، اینهمه فرصت برای کسب رضای خدا در همین کشور خودمون و ادای تکلیف بندگی. تازه روی سخن با اونهایی که فقط یکبار مشرف میشن نیست... روی سخن با اونهایی که چندین و چندبار میرن مکه.
تازه مگه کسی میگه فقیر و بیچاره رو به امان خدا رها کردن و سفر توریستی رفتن کار درستیه؟ اگر همسایه و غریبه فقیر و مستمند رو بشناسی ولی بجای کمک کردن پولش رو برداری بری تایلند و آنتالیا، اون هم گناهه و کار غلطیه، غلط اندر غلط . خوبه؟ مگه کسی داره از اینکار دفاع میکنه که سریع بحث رو منحرف میکنی؟ (3219119) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۷:۰۲
هر چیز در جای خود.

حالا اگه کسی حج نره ایران اباد میشه؟ (3219123) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۷:۴۷
مردم خودشان ب مساءل آگاهند. (3219129) (alef-3)
 
این مکه رفتن واجب نیست
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۸:۲۰
تجاوز ....جرثقیل....فاجعه منا ...بی حرمتی.... عدو صدور روادید.... آیا بازم مکه رفتن واجبه .....به خدا قسم خدا نه .... (3219132) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۵۲:۲۵
نمي دانم چرا نويسنده محترم مقاله تلاش كرده با مغلطه و سفسطه و تهمت زدن به مردم با يك حركت خودجوش مقابله كند آنهم با روش تخريب!! امام به روشني فرمودند كه بجاي رفتن به مكه و مدينه و عتبات، ايران را آباد كنيد. حالا هم اين حركت خودجوش همين را مي گويد. آيا الان ديگر ايران فوق آباد شده و نياز به سازندگي ندارد. فقر ندارد، هيچكس نمي گويد كه حج تعطيل شود و بايد هر كس كه مستطيع است با برنامه ريزي قبلي برود ولي واقعا وقتي نيت انسان پاك و براي رضاي خدا باشد آيا نمي تواند رضاي خداوند را در كمك به همنوعان و ضعف ببيند. البته خيلي ها در جواب گفته اند كه خوب پس سفرهاي تفريحي به تركيه و .... حذف شوند من مي گويم كه بقول شما سفرهاي تفريحي را غرب زدگان و مرفهين بي درد مي روند كه آنها را با ضعفا و فقرا كاري نيست ولي افراديكه با خدا هستند و فرامين الهي را تبعيت مي كنند چطور؟؟؟ (3219674) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۴:۴۵
مسئول تایید کامنت ها! شما که خیلی به ما لطف دارید! 10تا کامنت 2-3تا از فیلتر شما رد بشه! اینو خدایی بزار!
بعضی از مقالات الف کارو به جاهای خوبی میرسونه!یه بار راجع به سرو شراب و ترک هیئت ایرانی بود که بعداً هم کلاً کامنت هارو بستید، الان حج....
وقتی اینها و مثبت های داده شده رو میخونم تازه علت بیشتر مشکلات داخلی هم معلوم میشه! هوای نفس! لقمه خوب و اصل و نسب خوب!!
خدا گفته اینها راه مستقیم نشون بدی نمیرن! تا یه راه کج پیدا بشه همه میرن!
تبعیت از کی میکنن، از دین و خدا و پیامبر و یا نظریه پردازی شخصی؟!! بعدش جواب خدارو هم بنا بر استعداد بالای خودشون میخوان حتماً بدن دیگه! خدا عاقبت مارو بخیر کنه (3219758) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۷:۵۱:۴۱
شما مجتهدی، عالم دینی هستی؟ چی هستی برای خودت حکم صادر می کنی؟ اونا به احتمال قوی میخان با این مسائل کلا حج و ... به فراموشی سپرده بشه، مثل کاری که تو کربلا و ... می کنن و هی بمب منفجر می کنن، ما چرا باید تو دام اونا بیوفتیم؟ شما از جونت می ترسی نرو، برا اسلام حکم صادر نکن (3220278) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۲:۳۲:۴۴
شما مرجع تقلیدی؟ (3220972) (alef-13)
 
ایران
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۳:۰۷
این اب گل آلود ماهی گرفتن نیست حتما باید اتفاقی بیوفتد تا اگاه بشویم و چشم گوش خودرا باز کنیم. (3219154) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۸:۰۶
تو رو خدا این حجو ممنوع کنید (3219169) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۰۲:۲۸
دوست عزیز شما اگه دوست ندارید نرید کسی شما رو مجبور نکرده. اما مردم قوه تعقل دارن، لطفا برای بقیه تعیین تکلیف نکنید. (3219876) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۹:۳۷
هیچ کس حق ندارد عقیده ای خاصی را به مردم تحمیل کند! برخی می خواهند به مکه و مدینه و عتبات بروند، پول خود را آنجا هزینه کنند برخی می خواهند در چارچوب قوانین نوشته و مکتوب به کشورهای دیگر سفر کنند روش زندگی دیگری داشته باشند! همه حرف بسیاری از افراد همین است که هیچ کس حق ندارد عقیده خود را تحمیل کند! (3219175) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۰:۰۷
استدلال نویسنده مبنی بر اینکه عربستان پول دریافتی را صرف هر کاری کند به ما مربوط نیست،کاملا مردود است
اگر اینطور است پس خرید از اسراییل هم باید بلامانع باشد
ضمنا گفته شده حج یک فریضه واجب است و ترک آن حرام.....
پس چرا یه زمانی امام رفتن به حج را تحریم کرد؟ (3219177) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۰:۵۷
با تمام وجود به متن این تیکه روزنامه اعتقاد دارم و قبول دارم مطلبشو . (3219180) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۴:۴۴
اساسا جدای از وجوب و اعتقاد و ... این بخشی از حقوق بشر است. برای مادر من هیچ چیزی و هیچ نقطه ای از عالم آن رضایت خاطر و آرامش دل و اطمینان قلبی را که سفر حج فراهم می آورد جای مکه و مدینه را نخواهد گرفت. نمی توان افراد را برای رفتن به این سفر معنوی که برکات بسیار برای شخص آنها دارد منع کرد. به هر دلیلی، اینطور باشد باید با این استدلال تمام ترمینالها را شرکتهای مسافرتی را فرودگاهها را کلا صنعت توریسم را تعطیل کرد و پولش را داد به فقرا و نیازمندان سازمان گردشگری را هم منحل و بودجه اش را به کمیته امداد و ... این استدلال با هیچ منطقی جور در نمی آید. (3219190) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۸:۳۱
مگر نه اینکه حرمت مومن از خانه خدا بیشتر است پس باید حج واجب تا زمانی که امنیت وحرمت مومنین حفظ نشود تعطیل شود نه برای همیشه. (3219206) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۲:۳۵:۳۲
برادر من، تشخیص عدم وجوب حج با من و شما نیست، بلکه با مراجع معظم تقلید هست، ضمنا اینکه حرمت مؤمن بالاتر از کعبه هست هیچ دلیلی بر این نیت که اگر مؤمنان در اونجا امنیت نداشتند پس نباید برن، تشخیص هر چیز با متخصص آن است. (3220977) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۳:۳۲
با عرض معذرت، این جماعت اکثر قریب به اتفاق کینه دین به دل دارن و دنبال هرچیزی میگیردن که توهمات ذهنی خودشونو اثبات کنن و چنان ادعای منطق میکنند که دیدنی هست، در صورتی که این به ظاهر انسان منطقی، متکبرانه و مستبدانه بدون توجه به احکام دین، فتاوای مراجع و سیره اهل بیت(ع) حکم به تحریم حج واجب میدهند و دم از فقر همسایه میزنند و جالب اینکه اکثرا این جماعت هم در هنگام انتقاد به اعمال ظاهریشون، فریاد به ظاهر قضاوت نکنید! خدا قاضی هست و... سر میدن، ولی به خودشون اجازه میدن هم احکام دینو بدون اینکه ذره ای سواد دینی داشته باشن و بصرف اینکه چند حدیث و آیه منطبق بر هوای نفس خودشون تفسیر کردن حکم میدن و از طرفی سرزنش حجاجی که بر طبق احکام دین باید پاک از لحاظ مالی و هم روحی به انجام واجبش برسه که این واجب نه تنها الان زیر نظر ظالمین برگزار میشه، بلکه به غیر از چندسال معدود،در عصر ائمه(ع) هم زیر نظر حکمرانان ظالم و خونریز بوده. حالا این جماعت ابراز شادمانی از کشته شدن حاجیان میکنند. البته که خداوند قاضی هست و اگر حاجی هم بدون ا نجام حقوق شرعیش و یا نیتی به غیر از نیت الهی حج رفته باشه جزاشو میده،ولی اظهر من الشمس هست که این مدعیان برحسب ظاهر عملی که انجام میدند(نیت خدا آگاهه)، همه محکوم و مستوجب غضب خدا هستند.که از مرگ حاجی مسلمان خوشحال هستند در صورتی که خودشون دعوت به غم خوردن همسایه میکنند،ولی گویی خانواده همین حاجیان در همسایگی خودشون نیستن. خدا هدایت کنه...... (3219219) (alef-13)
 
روح الله
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۹:۰۴
احسنت (3219229) (alef-3)
 
حسین مهدیان
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۲:۴۱
در شرایطی که از محل درآمد حجاج علیه اسلام و شیعیان استفاده میشه حج واجب معنی نداره
واجب حفظ ارزش های انسانیه
الله الصمد، خدا به حج رفتن مسلمان ها احتیاجی نداره، این هزینه را در راه رفاه خلق خدا و مستمندان بکنید

هر در که زنم،صاحب آن خانه تویی تو
هر جا که روم،پرتو کاشانه تویی تو
در میکده و دیر که جانانه تویی تو
مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو
مقصود تویی، کعبه و بتخانه بهانه (3219236) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۵:۰۵
با سلام
با توجه به موارد مشابه این در سالهای گذشته این حادثه عمدی نبوده و عدم مدیریت میتواند موضوع مهمی باشد که بهتر است توجه بیشتری به ان شود (3219239) (alef-3)
 
وحداني
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۵:۳۰
بسيار به جا و منطقي بود.اگر دين ندارند دست کم آزاده باشند و با زخم زبان بازماندگان را آزار ندهند. (3219240) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۲۲:۵۴
بله دوست عزیز، واقعا مایه تاسفه. بعضی ها طوری رفتار می کنن که گویا این بندگان خدا از دیوار مردم بالا رفتن. امروز از دیدن کامنت های مربوط به اخبار این فاجعه قلبم شکست. جایی که یکی از هموطنانمون گفته بود "حقشونه"، اشکم سرازیر شد. ما رو چه شده؟ این همه نامهربانی برای چه؟ (3219966) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۰:۴۶:۵۶
گفتن اینکه "حقشونه" بسیار زشت بوده است اما ایکاش به احترام آن دو نوجوانی که حرمتشان شکست این عزیزان خودشان و نه اجباری از رفتن انصراف می دادند. این خیلی مهم است که خود را در غم هم شریک بدانیم. (3220728) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۷:۴۶
با سلام
به نظر بنده در شرایط کنونی ادامه این وضعیت به صلاح نیست و باید فکری کرد دوستانی که مقاله مینویسند هم باید راه حل ارائه دهند. (3219251) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۷:۵۷
این که می گوییم به جای ریختن پول به جیب عرب ها ، باید به فقرا و بیکارها . بیمارها کمک بشه دین زدایی ؟ (3219255) (alef-3)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۱۱:۳۵
به جای دعوت به نرفتن مکه دیگران رو نرفتن به پاتایا، آنتالیا و دوبی تشویق کنید! (3219719) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۴۴:۱۲
سفر مذهبی با سفر تفریحی فرق داره با تحریم دوبی موافقم هستم (3219812) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۷:۰۸:۱۴
نمیشه آقا! فقط پول حج میره تو جیب وهابی ها! پول دبی میره تو جیب فقرا! فقط پول حج میره گلوله ی داعش میشه تو تن شیعه ها! پول آنتالیا خرج امور عام المنفعه میشه! فقط پول حج هست که حیف میشه! پول پاتایا به خانواده های بی سرپرست میرسه! (3220136) (alef-13)
 
اکبر
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۲:۴۳:۱۲
مگه تو اونجاها 300 تا از هموطنای عزیزمونو به بدترین شکل ممکن کشتن!
هیچ جای دیگه دنیا نریم چون شما رو حج تعصب داری
کدوم مرجعی گفته اگه احتمال مرگ اینقدر بالاست حج واجبه (3221005) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۱:۰۹:۵۵
زیارت تو ایران ممنوع نیست! میتونن برن مشهد پولشون رو خرج هموطن خودشون بکنن! ولی کنسرت و شادی و رقص و این چیزا تو ایران ممنوعه برادر! وگرنه اونایی که میرن آنتالیا عاشق چشم و ابروی ترکیه نیستن! (3221242) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۹:۳۸
با کلیت موضوع موافقم ولی رفتن به حج آن هم تمتع برای بیش از یکبار در حالی که میلیونها نفر در اتظار انجام یک حج واجب هستند کاری است که نه عقل به آن حکم میکند ونه هیچ حاکم عاقلی (3219261) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۹:۵۱
دیگه با چه زبونی به ما بگن که اینجا نیاین برادر ؛ (3219262) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۶:۵۲
حرفتان حرف حقه و کاری به بی دین های عرب پرست ندارم. ولی واقعا چند درصد از کسانی که به تمتع مشرف میشوند حجشان واجب بوده است؟ چند نفر برای دومین بار یا بیشتر به حج رفته اند؟ اینکه دیگر حج واجب نیست. (3219280) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۲:۳۸:۵۲
شما آمار داری؟ (3220989) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۷:۳۰
من با این مقاله موافق نیستم.
مگر امسال عربستان خون مردم ما را نریخت!
مگر نه این که مسئولیت آن را قبول هم نکرد! و این نشان می دهد این اتفاق اگر بار دیگر هم تکرار شد از نظر آن ها کاملا طبیعی است.
به نظرتان در چنین موقعیتی تعویق حج ضروری نیست!؟
تا زمانی که عربستان تمهیدات لازم را در جهت حفظ امنیت حاجیان برندارد،باید تامل کرد. (3219281) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۷:۵۳
شما با همان گفته شیخ حر عاملی عمل کن ولی حق نداری دیگران را وادار به آن کنی. (3219282) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۰:۳۵
میشه بگین فرق بین اسرائیل و عربستان کنونی در چیه؟ ما به کشتی گیرهامون اجازه رویارویی با حریف اسرائیلی رو نمیدیم ولی به راحتی به عربستان که قاتل کودکان بیگناه یمن، عراق و سوریه هست میلیارد ها دلار پول میدیم برای به جای آوردن واجب خدا! من برای مردمی که از مرگ هموطنشون خوشحال شدن متاسفم. اما دوست دارم بگین کشور متحاوز مسلمان با کشور متحاوز یهودی و مسیحی چه فرقی داره؟ به صرف اینکه عرستان کشور مسلمانه ما میتونیم جنایت هاش در سوریه عراق و یمن رو نادیده بگیریم؟!؟! مگه قبلا مردم به حج رفتن اعتراض داشتن؟! اعتراض از زمانی شروع شد که عربستان به ایرانی ها بی احترامی کرد. اعتراض به حج از زمانی شروع شد که عربستان شد حامی کشتار مردم بیگناه. برای من قابل قبول نیست 40 سال به دلیل ظلم برای آمریکا انگلیس اسرائیل و غیره آرزوی مرگ داشته باشم اما با عربستان که دست پرورده ی همبن دولت هاست ارتباط برادرانه برقرار کنم! (3219287) (alef-13)
 
حسام
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۲:۴۲
نظر امام دقیقا همان چیزی است که در فضای مجازی برداشت می شود ، حتی حج واجب هم شامل می شود . (البته از نظر من ) (3219292) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۴:۲۳
حج ممنوع
پول باید برای ایران هزینه شود (3219296) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۴۳:۲۹
شما لطفا برای مردم تعیین تکلیف نکنید. مردم برای انجام واجب دینی شون که نباید از شما اجازه بگیرن
اگه دست شما باشه نماز و روزه رو هم ممنوع اعلام می کنید. چه عداوتی با دین اسلام دارید؟ دینداری مردم شما رو ناراحت می کنه؟ (3219809) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۱:۱۲:۳۰
دوست عزیز فقط شما که حق تذکر لسانی ندارید ماهم بلدیم نهی از منکر کنیم. چه منکری از پول دادن به عربستان بزرگتر؟ (3221246) (alef-13)
 
امین
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۱:۲۴:۲۳
تعداد لایکا جالبه .همه نظرشونو میگن نمیشه گفت داره نظرشو به دیگران تحمیل میکنه مثه خود تو اگه اینطور باشه توام داری نظرتو تحمیل میکنی.منطقی جواب همدیگرو بدید. (3221257) (alef-13)
 
امین
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۱:۴۰:۵۵
کسی که میره پاتایا و انتالیا و ... میگه من با ایمان نیستم خمس نمیدم ذکات نمیدم به فقرا هم کمک نمیکنم ولی کسی که میره حج ادم مسلمونیه باید به فقرا کمک کنه و یتیم یا گشنه ای دید رو ازش حمایت کنه اگه واقعا مسلمونه پس نمیشه سفر حج رو با سفر پاتایا و انتالیا رو با هم مقایسه کرد.عمل به واجبات هر کسی به خودش مربوطه ما تو این زمینه فقط میتونیم امر به معروف که واجبات دینمون هست رو انجام بدیم نمیتونیم بگیم سفر توریستی نرو یا ماشین گرون سوار نشو ،همه سفر های توریستی منکر نیستن که ما دیگران رو ازش نهی کنیم.هیچ کسم حق نداره به کسی بگه واجبات دینی خودتو انجام نده .حج زمانی که به کسی واجب باشه با پرداخت خمس اموال خودش به فقرا دین خودشو ادا میکنه .ضمنا هر مسلمون قرار نیست کل زحمات زندگیشو دودستی تقدیم فقرا کنه اگه واقعا به مسلمون بودن خودش معتقده باید واجباتی که توی دینش هست رو انجام بده،توشه اخرت اول واجباته بعد مستحبات .پس بهتره هیچ کسی به حج رفتن کسی یا پاتایا و انتالیا رفتن کسی کاری نداشته باشه .محدوده امر به معروف و نهی از منکر دقیقا توی اسم این عمل اومده شما نمیتونید با قاطعیت بگید کسی که میره منکری انجام داده که اونو منع کنید. (3221268) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۸:۴۱
مگه اظهار نظر غیر شخصی هم داریم ...خب برادر هر کسی که نظری میده اظهار نظر شخص خودشو میگه دیگه من نمیدونم درد شما چیه (3219307) (alef-3)
 
كوشا
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۱۳:۱۳
اصلا موافق متن فوق نيستم و به هيچ عنوان قانع نشدم (3219322) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۱۳:۱۴
جناب کاملا مشخص است که اساسا کسی با حج واجب مشکلی ندارد و قطعا داشته باشد هم واجب را نمی توان تعطیل کرد. حتما مقصود بسیاری از افراد استنادکننده به سخن امام موارد مستحبی است که کم هم نیستند افرادی که تیمنا و تبرکا بارها و بارها به این سفر تشریف میبرند. (3219323) (alef-13)
 
جهانی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۱۴:۰۵
دین اسلام میگوید هر مسلمانی که مستطیعی است حج براو واجب است . ولی الان این چنین نیست دولت اعلام کرد تمتع ثبت نام همه رفتن ثبت نام کردند. وقتی که نوبتشان میشود طرف مستطعی نیست پنجاه درصد نمی توانند هزینه سفرش را تامین کند .مجبور مشوند وام بگیرند .وبعضیها هم دین مردم برگر دنشا ن است.کسی که حج می رودباید مسایل مالی باید کاملا درست باشد. (3219330) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۴۸:۴۵
با سلام
اگر فردی در جامعه ما زندگی کند و مسائل را بداند به فقرا یا نیازمندان کمک می کند و دیگر استطاعت حج رفتن را از دست میدهد اگر هم بسیار پولدار است شرکتی تاسیس کرده و چهار نفر را سرکار میاورد لذا به نظر من تعداد افرادی که از ایران به حج میروند به سالی 1000 تا 2000 نفر باید برسد نه سالی 60 هزار تا (حدود 500 هزار نفر هم که عمره میرفتند ) یعنی ما سالی 700 هزار ادم مستطیع داریم؟ در ده سال یعنی 7 میلیون مستطیع داریم؟
تازه قبلا سهمیه 180 هزار بوده با توجه به ساخت و سازها به 60 هزار رسیده
جامعه ای که سالانه فقط 180 هزار نفرش حج غیر عمره میروند(احتمالا با احتساب حج عمره باید جامعه مرفهی باشد.از دید من این حج زائر از ایران با تعداد فقرایمان تناسبی ندارد.
خلاصه شما هر چه هم بفرمایید بنده عرض می کنم وقتی این همه فقیر داریم این حجم زائر اشکال دارد و یه جای کاتر می لنگد. و من استدلال شما را هرگز نمیپذیرم. (3219432) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۲۱:۰۶
خداوند همه ی این عزیزان را رحمت کند و به خانواده اشان صبر عطا کند.
خود نویسنده این متن هم درگیر پرسش و پاسخ های حزب بادی، در شبکه های اجتماعی شده.
باید حتما روی حاجیان ما اسلحه بکشند و شلیک کنند تا به خود بیاییم؟! (3219354) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۲۴:۲۲
وقتي همون اغيار علیه عربستان كامنت مي گذارند خوشحال مي شويد ولي بايد زودتر متوجه مي شديد كه اونا مخالف كل اسلام اند نه عربستان.

اكثر اونايي كه علیه کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه فعالند و كامنت مي گذارند اكثر ا مخالف كل اسلام اند ولي تحت عنوان «ایرانی» و با شعار «ایران» کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه را تخريب مي كنند. (3219366) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۲۴:۲۶
خود کرده را تدبیر نیست (3219367) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۲۵:۲۱
یعنی شما شک دارید که این پول هایی که ما برای حج می دهیم به خزانه عربستان می رود؟ مسلما همه میدونند که اگه همه این پول هم به خزانه نرود، مقداریش حتما به خزانه واریز می شود، و از همین پول خزانه هستش که وسایل جنگی برای کشتن مردم یمن تامین می شود. من نمیدونم این چه نوع دلیل مزحکی هست که به دلیل واجب بودن حج، ما باید پول را به این عربستان بدهیم که مردم بی گناه را بکشد؟ حتی برای نماز هم خدا فرموده در صورت اینکه جون کسی در خطر است و شما نماز نخوانده اید اول باید جان آن فرد را نجات دهید. این احادیثی هم که شما فرموده اید برای زمان عادی است. (3219369) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۳۱:۰۰
من كاري به واجب ومستحب بودن حج ندارم كما اينكه طبق نص كلام الله در صورت مستطيع بودن حج واجب هست اما مسئله اين است كه اينكار يعني حج رفتن چه نفعي به خود شخص واجتماع مسلمين دارديعني ايا هدف اين است كه صرفا طرف به مكه رفته وبعد از امدن پسوند حاجي داشته باشد وبه ديگران فخر فروشد كه بلي من شدم حاجي وتمام .ويا نه حج يك فرايند شدن هست در مسير الي الله يعني حاجي بايد ابراهيم وار از همه بت ها دست بكشدوفقط رضا ودستورات حق تعالي را نصب العين خود سازددراين صورت جامعه به اين حاجي نياز دارد وخداوند تعداد اينگونه حاجي ها را زياد كند حاجي كه بعداز برگشتن از حج حرمت خود وخدايش را حفظ كندوهرقدمي كه برمي دارد به نفع مسلمين باشد .متاسفانه مسلمانان فقط ظاهر حج رامي بينند واز فلسفه حج فرسنگها فاصله دارنددرغير اين صورت چرا باوجود ميلياردها مسلمان مشتي صهيون هربلايي مي خواهند برسرمسلمانان مي اورند وازكسي نيز باكي ندارند چون مي داانندكه مسلمان بخاري نداردوازدست اوكاري ساخته نيست به هرحال اداب ومناسك حج احتياج به بازنگري وپويايي دارد وبايد ازرفتارهاي طوطي وار خارج شود وپويا وزنده شودتا بشود اسم انرايك عمل زنده گذاشت والي تكرار اعمال هاجر وابراهيم بعداز قرنها چه نفعي به من مسلمان دارد وعدمش به زوجود هست. (3219385) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۳۹:۲۲
نویسنده از درک دو موضوع عاجز بوده که جای تعجب است.

اولا کسی حاجیان را برای رفتن به حج منع نکرد. بلکه توصیه کرده اند که حالا که اوضاع عربستان اینگونه است و عربستان پیش از پیش به کشتن مردم یمن و سایر اعمال تروریستی روی آورده، بهتر است مردم به حج نروند. منع کردن یعنی شبیه به همان زمان که امام خمینی برای چندسال حج را تعطیل کرد.

دوما نویسنده درک نکرده که وقتی چند میلیون حاجی به مکه می‌روند بودجه هنگفتی در اختیار این کشور قرار میگیرد و میتواند با آن به اعمال تروریستی دست بزند. صنعت توریسم یکی از پر درآمد ترین صنایع است که اقتصاد بسیاری از کشورها بر پایه آن استوار است. مهم این است که با ورود سود سرشار از طرف حاجیان به نظام عربستان، این کشور در همه جوانب از جمله تروریسم قدرتمندتر می‌شود (3219408) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۸:۲۵:۲۱
نگاهی به نظرات نشون میده برخی کینه به این موضوع دارند تا نظر مخالف و واقعاً از آب گل آلود ماهیگیری میخوان کنن، و شما هم ظاهراً متنو خیلی خوب نخوندید و تحلیل نکردید و صد البته نگاه دقیق به کامنت ها ننداختید تا فرق توصیه و تحریم و عداوت مشخص بشه. نویسنده به تعطیلی موقت حج در زمان امام(ره) هم اشاره کردن که البته باز مشخصاً نظر ولی امر اولی به همه نظرات هست.حالا چه کسی پیرو و مطیع نفس هست یا حکم خدا، خدا عالم هست.
در قسمت بعدی که بحث مالی میون اومده، اولاً منافع حج خیلی ناچیز هست در مقابل نفتی که عربستان میفروشه در مقایسه با جمعیتش. نفت تقریباً بیشترش سود خالص میشه،ولی هزینه حج قسمت عمده(به غیر خریدهای غیرضروری که در همه کاروانها منع شدن حاجیان) برای خدمات،تغذیه و اسکان استفاده میشه.ضمنی که اگر چند میلیون حاجی همه بخار داشتن، وضعیت دنیای اسلام اینقدر در ضعف نبود، خیلی از حاجی ها هم نمیدونن چی میگذره و فقط برای انجام تکلیف از کشورهای مختلف میان.حالا 50 هزار حاجی ایرانی کم بشن عربستان خوشحال هم میشه که پای شیعه بریده شد.(حدود15هزار نفر شامل خدمه،روحانیون،نیروهای امدادی،مدیران کاروان،بعثه،فرهنگی،سهمیه های خاص و ... هست). هروقت از کانال دینی تعین تکلیف شد، کسی که رضای خدارو میخواد، به تکلیفش عمل میکنه، اونی هم که دنبال نفس و هوای نفس هست هر روز استدلال خودشو میاره. (3220357) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۲:۴۸
آره خب مکه و مدینه نرید بجاش برید تایلند دوبی و ترکیه و سواحل مدیترانه پول مفت و دلارهای مملکت رو که با هزار بدبختی به دست میاد صرف عیاشی کنید و جیب اونها رو پر کنید و اقتصادشون رونق بگیره. به یاری خدا هرگز نمیگذاریم همچین تفکراتی در کشور حاکم شود.حالا همش کامنت بذارید (3219447) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۱۱:۱۲
(وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیهِ سَبِیلًا )خداوند حکیم در این آیه به صراحت بیان داشته است که گذاردن حج بر کسانی واجب میگردد که استطاعت کافی برای انجام آن را داشته باشند یعنی خود فرد هم از نظر سلامت تن و روان وهم از نظر مالی توان لازم را برای پرداخت هزینه های این سفر داشته باشد در حالی که در حال حاضر در کنار هزینه هایی که خود فرد میپردازد دولت از بیت المال بخش زیادی از هزینه ها را متقبل می شود این در حالی است دولت برای پرداخت سوبسید به مسافران حرم الهی هیچگاه از آنانی که توان پرداخت هزینه ثبت نام را ندارند سوال نکرده است که آیا راضی هستند با سهم آنان از بیت المال دیگران به سفر حج بروند یا نه. (3219540) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۳۰:۰۶
واعظی پرسید از فرزند خویش

هیچ میدانی مسلمانی به چیست؟

صدق و بی آزاری و خدمت به خلق

هم عبادت هم کلید معنویست

گفت از این معیار اندر شهر ما

یک مسلمان هست آنهم ارمنی است (3219597) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۴۲:۳۷
خودت گفتی ، خودت هم جواب خودتو دادی- اصلا فهمیدی خواستی چه چیزی را اثبات کنی؟
چه فرقی بین شرایط ان سال و این سال وجود دارد؟ ضمن اینکه تضاد و دشمنی بین ایران و عربستان امروز از هر روز دیگری در گذشته بیشتر بوده است.
ابتدا میگویی هیچ کس حق ندارد امر واجب را متوقف کند، بعد میگویی با حکم پانویه ولی فقیه برای مدت محدود این کار بی اشکال است!!!
چه کسی خواسته در حج را تا ابد به روی حجاج ایرانی ببندند؟
تو از کجا فهمیدی که صحبت امام در خصوص حج عمره و مستحبی بوده؟
عربستان در سال 66 درگیر چه جنگی با ایران بوده که امروز مشابه آن روز نیست؟
اصلا تو از کجا میدانی که عمدی در کار نبوده است؟ و چرا درست در هنگام عبور حجاج ایرانی ، مسیر به رویشان بسته می شود؟
مردم دارند نظرشان را بیان می کنند و انتظار دارند به قول تو ولی فقیه طی حکمی، برای مدتی محدود حج را اعم از واجب یا عمره را تعطیل نماید.
حرف امام روشن است . ایشان میگوید نباید مملکت را ویرانه رها کرد و فقط حج واجب را چسبید و به نظر امام با این جمله ای که من دارم تصویرش را می بینم ، ابادانی مملکت بر حج و زیارت عتبات، اولی است. این که نه نیاز به تفسیر دارد و نه توجیه. فارسی دری است-
ضمنا حالا تو به حرف آن عده گوش نکن، بفرما برو حج - کسی جلوی تو را که نگرفته- بفرما واجباتت را انجام بده.
به جوانانمان تعرض و تجاوز می کنند و عذر نمی خواهند، با حجاجمان بدرفتاری می کنند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند، باز هم عذر نمی خواهند. حجاج ایرانی کشته می شوند و نمیگذارند جنازه هایشان را از روی زمین برداریم، بد تر از همه یک وزیر می خواهد برود ببیند اوضاع حجاج در چه حالی است، ویزا نمی دهند و کارشکنی می کنند. و تازه بد تر از همه اینها به ایران اتهام می بندند که دارد سیاسی کاری می کند و غرضش چیز دیگری است- مرد حسابی ، این جنگ نیست؟ تو شاید سال 66 نبودی و یا کودکی خرد بودی - سال 66 مشکل ما با عربستان فقط برائت از مشرکین بود و دولت سعودی مانع از این بود اماامروز ما سراسر با عربستان درگیریم. حوث های یمن را می کشند، به القاعده و النصره پول و سلاح میدهند تا ملت های مظلوم و بیگناه را بکشند.
خودت هم نفهمیدی وجه اشکال و اعتراضت چه بود (3219638) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۰۰:۳۳
امنیت هم یکی از شرایط استطاعت است و با نبود امنیت می‌توان در وجوب حج تشکیک کرد.
اقای محترم این جمله را اقای یزدی امروز گفته. حالا میخوام بدونم تو اسلام شناس تری یا اقای یزدی؟ حتما اقای یزدی را می شناسی- اینطور نیست؟ ایشان رییس مجلس خبرگان رهبری است!! (3219696) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۰:۳۷
همان اسلامی که گوشت خود را در شرایط اضطرار حلال کرده می گوید که یکی از ارکان اسلام ولایت است. حالا من از شما می پرسم ولایت اسلام برقرار شده است یا خیر ؟ اگر اینطور است خوب زمان امام حسین که ایشان حج را نیمه تمام گذاشتند هم ایشان باید از دیدگاه مسلمانان مرتد باشند دیگر ! امام حسین حج را نیمه تمام گذاشت زیرا اسلام در خطر به مراتب بزرگتری قرار داشت. من از شما می پرسم آیا 1.5 میلیارد مسلمان خطر بزرگ تفرق و دشمنی وهابیت را با خود نمی بینند؟ آیا امام در غیبتشان را نمی بینند ؟ چطور می توانید بگویید آل سعود از حج واجب بهره مالی نمی برد؟

در عجبم امروز مردم به اصطلاح مسلمان دنیا شاهد کشته شدن برادران و غارت رفتن نوامیسشان هستند لام تا کام نطق نمی کشند این ها مسلمان هستند؟
شما عادت دارید همه چیز را بیخود بهم وصل کنید مگر گفته ایم که به کربلا نروید؟ باید از قضا به کربلا برویم و اشک بریزیم چرا که کلید ظهور همان امامتی است که حج را واجب می کند !!!
لطفا قبل از نوشتن مطالب در تیتر یک به حرفا خوب فکر کنید (3219743) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۱:۳۹
از نگارنده مقاله می پرسم واقعا لازم استکه برای بقول شما این امر واجب جون، حیثیت، عزت، ناموس، وخیلی چیزای دیگه رو بخطر بندازیم و تحقیر بشیم. باید برای خودمون متاسف باشیم با این تعصبات بیجا. و انتظار میره که علما و حوزه های علمیه در این خصوص مواضع روشنی اتخاذ کنند. (3219745) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۵:۳۲
من این احتمال رو می دهم که آنانی که توصیه می کنند تا ایرانی ها به حج نروند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم، توسط عربستانی های وهابی دارند کنترل می شوند زیرا این توصیه فقط به نفع آنان است زیرا ضرری که ورود ما ایرانی ها برای آنان دارد به مراتب بیش تر از درآمد مختصری است که از بابت ما دریافت می کنند.
آنان در ازای ورود هر ایرانی شیعه که به مکه و مدینه می رود، باید کلی پول چاپ کتاب و تبلیغات بدهند تا مبادا بچه هاشان و بقیه ی مسلمانان با فرهنگ اهل بیت آشنا نشوند و گول ما شیعه ها را نخورند. (3219759) (alef-13)
 
بیطرف
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۴۶:۵۸
باور کنیم خدا همینجاست و با پیروی از رسوم متروک و عقب مانده دارایی و جانمان را فدای دولتی لمپن و بی کفایت(آل سعود) نکنیم. وقتی در شهرهای ایران بیچارگان و بی خانمانان را می بینم تعجب می کنم چرا این همه هزینه صرف این مراسم می شود در حالیکه خدا در همین نزدیکیهاست. (3219819) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۲:۵۳:۴۷
آخه بی ...! چی بهت بگم که خلاف شرع نباشه؟ مسلمونی یا نه؟ اگه مسلمون نیستی که حرفی باهات ندارم، اما اگه اسم مسلمون رو داری یکم قرآن بخون:
1- سوره آل عمران آیه 97
2- سوره بقره آیات 158 و197
3- سوره حج آیه 27
و ...
علیکم بالقرآن
در ضمن:
1- سفرهای اروپایی برای خوشگذرانی ها رو نمیبینی؟
2- هزینه حد اقل 1/4 میلیارد دلاری برای واردات لوازم آرایشی رو نمیبینی؟( در حالی که هزینه ای که برای حج میشه سالانه حد اکثر 300 میلیون دلاره یعنی کمتر از یک چهارم)
3- هزینه های کثیفی که برای خرج پارتی های کثیفتر توسط بعضی اقشار میشه رو نمیبینی؟
4- هزینه های هنگفتی که برای خرید و تعویض اتومبیل های لوکس و میلیاردی اشراف میشه رو نمیبینی؟
و...
حیا کنید، خجالت بکشید، به خدا قسم که روزی از شدت خجالت در برابر همین شهدای منا باید سرتون رو زیر بیندازید.
وعده ما: صحرای محشر (3221037) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۷:۴۵:۰۲
شما خودت برای بیچارگان و بی خانمان ها چه کردی؟ پول مسافرت هات رو دادی به اونها یا ساده از کنارشون گذشتی تا بعدا برای حجاج نسخه بپیچی؟ حج واجبه. همون خدایی که همه جا هست این رو به عنوان فریضه بر دوش مسلمانان گذاشته (البته اگه به اسلام ایمان داشته باشید) و حج و کمک به همنوع هم منافاتی با هم ندارند. شما از کجا می دونید کسی که به حج می ره به دیگران کمک نمی کنه؟
شماها اگه انقدر به فکر فقرا بودید هزینه یکی ازمسافرت های خارجی تون رو که چندین برابر هزینه حج می شه میدادید به اونها به جای اینکه ندیده و نشناخته حجاج رو متهم کنید به کمک نکردن به نیازمندان. (3221459) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۰۲:۱۱
در اهمیت حج به عنوان کنگره جهانی اسلام و سرزمین رسول الله شکی نیست . اما تحت چه شرایطی ؟ آیا میشود از حوادث هولناگ و بعضی ننگین دهه های گذشته چشم پوشید؟
وقتی دو کشور روابط دوستانه وعادی که ندارند هیچ ، رابطه خصومت باری هم دارند ، حفظ جان انسان ها را چه کسی تضمین می کند؟
آیا میدانید به خانواده های قربانیان تا همیشه چه میگذرد؟ تصور این که عزیزشان در چه شرایطی جان داده چه حالی به انها دست میدهد؟
بنده تجربه سفر حج دارم ونگاه ورفتار خصومت بار برادران وخواهران دینی را فراموش نمیکنم
آیا فیلم پیرزن تاجیک که هزینه سفر حج را صرف ساختن پل ار تباطی در روستایشان کردملاحظه کردید؟ چقدر از طرف مسئولین تشویق شد؟ البته بی بی سی پخش کرد.
سایت الف به روح رسول الله که
چشم ها باید شست
طور دیگر باید دید. (3219875) (alef-13)
 
معلم
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۰۵:۴۰
پس حاجیان ایرانی که زمان برگشت از عریستان این همه چمدان را برای چه به همراه دارند؟؟
حدیث امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: المومن اعظم حرمة من الکعبه
حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است
وقتی حرمت نیست پس واجب خدا هم می شود تعطیل کرد. (3219893) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۱۵:۰۹
وقتی انجام عمل واجب در دست دشمنتون است آیا بهتر نیست که انجامش به تعویق بیوفته؟ ضمنا کسی که ترکیه و تایلند میره برای تفریح میره و نیت کار خداپسندانه و ثواب بردن نداره که بخواهیم تشویقش کنیم نره اما کسی که به نیت عمل خیر میره مکه رو میشه به کار بهتری تشویق کرد. (3219928) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۳:۰۲:۴۲
کار بهتر؟ شما بیشتر میفهمی یا امام صادق علیه السلام؟
... و أنی له مثل الحج؟...
کجا چنین چیزی (صدقه دادن) به پای حج میرسد؟(چه رسر به بهتر بودن)
کافی جلد 4 ص257
کمی تفکر، کمی مطالعه (3221053) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۱:۰۵
حق ندارد یعنی چه؟ شما حق داری هرچه دلت خواست بگی دیگران هم فقط احسنت بگویند ! ومبادا چیزی خلاف میل شما بگویند . شما هر وقت دلت خواست به هر کجا خواستی برو هر بلایی هم سرت آوردن دیگه حق نداری کمک بطلبی (3220023) (alef-13)
 
رسول مشهدي
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۵۹:۴۸
با سلام امروز در يكي از سايتهاي خبري خواندم آيت اله يزدي فرموده اند در زماني كه امنيت براي حجاج فراهم نيست ميشود در وجوب حج شك كرد. (3220103) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۷:۰۶:۲۳
تا زمانی که امنیت تامین نشود، حج رفتن صلاح نیست!
چرا که عربستان هیچ رفتاری که نشان از قابل اعتماد بودن داشته باشد ندارد. (3220123) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۷:۱۸:۰۲
نرفتن ما به حج همان خواسته سعودی ها است زیرا حضور مستمر و مداوم ایرانیها در حج دراین چند سال مهم ترین عامل مقابله باتبلیغات وهابی ها بوده است ....... مراقب باشیم که دشمن را به هدفش نرسانیم ... (3220186) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۰:۱۱:۰۹
خب شما برو مگه کسی جلوتو گرفته (3221971) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۷:۵۰:۰۰
ولیعهد عربستان امیر مکه مسول امور حجه ببین چقد درامد دارن از این طریق و با استفاده از اون درامد دشمنی می کنند ... این یک واقعیته ولی نمی تونم بگم برین یا نرین حالا غیر این حاجیا هم امنیت ندارند باز نمی تونم چیزی بگم (3220269) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۸:۲۰:۰۱
از حوادث ناگوار موسم حج چگونه باید جلوگیری کرد؟
---
برای جلوگیری از حد اکثر آسیبهای احتمالی حوادث ناگوار در تجمعهای و راهپیماییهای بشری مانند حج بیت الله الحرام که ملیونها مردم از ملیت ها و فرهنگ های گوناگون در آنها در مکانها و زمانهای محدود انجام وظیفه می نمایند می باید برنامه های لازم برای تامین نیازهای ضروری امنیتی ، بهداشتی و سایر نیازهای مطرح برای این تعداد جمعیت و ملیت ها و فرهنگ های متنوع همگی مورد بر رسی علمی دقیق قرار گیرند و با نظارت پیوسته اجرا و پیگیری شوند. (3220348) (alef-13)
 
دوکوهه
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۸:۲۷:۵۷
بسم الله الرحمن الرحیم،،، خیلی متاسف هستم برای اآنانکه ظلم، کشتار عمدی، تجاوز، عمدی، توهین، بازداشت های مکرر را میبینند و باز سخن از واجب شرعی میکنند! رسول الله خود سالیان به مکه نرفت جون در آنجا امنیت نبود! بعد از فتح مکه این فریضه اجرا شد، چطور شما میگویید عمدی نیست! مگر نه آنکه شرطه ایستاد نظاره میکند مردم تپه تپه از تشنگی جان دادند! حتی آب هم به مصدومین ندادند،،، آیا برای. ادامه حیات سازمان حج باید حتما بروند به حجی که حتی برای مسئولین متولی آن حج ویزا صادر نمیکند، بس نیست،،، عزت و شرافت مردم را بخاطر پول به باد دادن! پاسخ آن یتیمان این حادثه، خانواده های متلاشی شده، نوعروسان مفقود شده را چگونه با این توجیهات و کلاه شرعی ها میخواهید بدهید،،، خجالت دارد،،، دوکوهه، تهران، نازی اباد،، (3220364) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۸:۴۳:۰۴
بنده به شخصه کسی را ندیدم که آنطور نویسنده متن می گوید از کشته شدن حاجیان ابراز خوشحالی کند. مرگ به هیچ وجه پدیده ی خوشایندی نیست و حال که هموطنان و یا و هم کیشان ما کشته شده اند کدام انسان عاقلی می تواند ابراز خوشحالی کند؟ گویا شما سخن منقدان واقعی را نادیده گرفته اید و به سخن افراد معدود بی سواد و جو زده ای که پست های نامناسب و دور از عقلانیت در صفحاتشان منتشر کرده اند استناد کرده اید.
در شرایط کنونی و تا زمانی که مراجع تقلید فتوایی جهت تحریم حج صادر نکرده اند هر شخصی مختار است با توجه به استطاعت مالی و خطر جانی که در این برهه از زمان وجود دارد تصمیم بگیرد به حج برود یا سرمایه اش را خرج کار دیگری کند. اما این نکته را هم در نظر بگیرید که رفتن به حج چیزی نیست که نتوان به آن انتقاد وارد کرد. مطمئنا اگر مسلمین فقط یکسال دست نگه دارند و به حج نروند دولت عربستان در برگزاری مناسب مراسم بیشتر تلاش می کند ولی اگر فرضا سال دیگر افراد بیشتری به حج بروند نباید انتظار بهبود شرایط را داشت.
با برخی از صحبت های نویسنده نیز به شدت مخالفم:
1- پولی که از بابت هتل، بلیت و غیره به جیب سعودی ها می رود بسیار زیاد است و شکی نیست که بخش عمده ای از آن صرف کارهایی می شود که وحدت مسلمانان را به هم می زند.
2- مستطیع گرچه خمسش را که واجب شده می پردازد، اما خرج سفرش که دیگر جز خمسش نیست، چه می شود اگر درشرایط کنونی که رفتن به حج دهها مشکل به همراه دارد این مخارج را صرف نیازمندان و یا آبادانی کشورش کند به جای آنکه به طور غیر مستقیم خرج برهم زدن وحدت مسلمین کند؟
3- شما به چه حقی می گویید کسی حق ندارد مردم را از رفتن به حج منع کند؟ مگر شما به آنها حقی دادی که می خواهید حق را بازپس گیرید. شما تبلیغ رفتن به حج کنیید و منتقدان تبلیغ خرج کردن این پول برای آبادانی کشور و کمک به مستمندان. این مردم هستند که در نهایت تصمیم می گیرند چه کنند.
4- همه می دانند که کاروان های زیارتی هم در موسم حج درآمدی کسب می کنند پس با بیان استدلال های غیر منطقی جوری صحبت نکنید که به ذهن ما خطور کند که شما درآمد کاروان ها را بر سلامت حجاج ترجیح می دهید. (3220398) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۹:۰۴:۳۳
به هر حال فاصله شیعه و سنی داره خیلی زیاد میشه همین فقط مانده که شیعیان دیگه حج هم نرن که کاملا از حلقه اسلام بیرون بیریم که این خواسته قلبی وهابیون هست! (3220453) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۸:۳۱:۲۷
از نظر آنها ما مشركيم. حالا فرق نداره حج برويم يا نه (3221621) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۹:۲۰:۱۵
قتل عام حجاج به خاطر اینکه ایرانیان را تحت فشار قرار دهد (3220501) (alef-3)
 
آرمین باورساد
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۹:۳۴:۳۶
برادر و خواهر ایرانی بر طبل تفرقه نکوبید. (3220544) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۰:۰۶:۱۵
آیت‌الله یزدی: با نبود امنیت می‌توان در وجوب حج تشکیک کرد
اگر هر سال برای حاجی‌ها اینچنین اتفاقاتی پیش بیاید، یک سال آتش‌سوزی باشد و یک سال پلی فرو بریزد و یک سال جرثقیل بیفتد و امنیت حجاج تامین نشود، در استطاعت حجاج تاثیر می‌گذارد. شرایط استطاعت، صرفا استطاعت مالی نیست. امنیت هم یکی از شرایط استطاعت است و با نبود امنیت می‌توان در وجوب حج تشکیک کرد. (3220639) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۰:۱۷:۰۱
از اونایی که پولشونو خرج آباد کردن ترکیه و مالزی و دبی و تایلند میکنند توقعی نیست اما کسانی که دنبال جلب رضای پروردگار هستند به جای رفتن به حج و ثروتمند کردن آل کثیف میتونن از نیازمندان ایران دستگیری کنند یا صرف اشتغال و ازدواج جوانان کنند که از هر واجبی واجب تر هست (3220668) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۰:۴۷:۵۳
عزیزان ایرانی که ناراحت هستید :قدرت در جنگ و اسلحه نیست. قدرت در اقتصاد خوب و روابط بین الملل می باشد. که در مواقع اینچنینی با توجه به نفوذ در سازمانهای بین المللی و پشتیبانی کشورهای دیگر (با توجه به نیاز کشورشان به قدرت اقتصادی ما) حامی بیانیه های کشور ما قرار میگیرند و خواسته مردم و سیاست گذاران براورده میشود. چون این موارد بالا را نداریم در بسیاری از موضوعات بین المللی حرفمان به جایی نمیرسد. تمام. عباس به ابادی (3220732) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۰:۵۴:۴۰
از حوادث ناگوار موسم حج چگونه باید جلوگیری کرد؟
---
برای جلوگیری از حد اکثر آسیبهای احتمالی حوادث ناگوار در تجمعهای و راهپیماییهای بشری مانند حج بیت الله الحرام که ملیونها مردم از ملیت ها و فرهنگ های گوناگون در آنها در مکانها و زمانهای محدود انجام وظیفه می نمایند می باید برنامه های لازم برای تامین نیازهای ضروری امنیتی ، بهداشتی و سایر نیازهای مطرح برای این تعداد جمعیت و ملیت ها و فرهنگ های متنوع همگی مورد بر رسی علمی دقیق قرار گیرند و با نظارت پیوسته اجرا و پیگیری شوند. (3220744) (alef-13)
 
فاطما
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۱:۲۱:۰۹
مردم ناراحتند هموطنانشان با این وضع جانشان را از دست میدهند عقیده اش را بیان میکنند تهمت بی دینی به آن ها میزنید.و جواب شما در مقابل اشخاصی که هر سال به مکه میروند چیست (3220795) (alef-13)
 
سید
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۲:۴۲:۲۸
لطفا فرا فکنی نکنید .. اولا قصد توهین به حجاج محترم را ندارم ولی ربط دادن سفر آنتالیا به سفر روحانی حج هم از اون حرفهای عجیب و غریب است .. ثانیا وقتی من نوعی که برای رضای خدا میخواهم به حج و سفر زیارتی بروم حاضر نیستم کار خداپسندانه تر (یعنی کمک به همنوعم) را انجام دهم شما از کسانی که به سفرهای آنچنانی میروند چه توقعی دارید؟.. تمام امامان ما ومعصومین در نهایت ساده زیستی و پرهیز از تجملات زندگی میکردند وهیچکدام برای خود قصرها و کاخهای آنچنانی نساختندولی ما که خود را پیروان آنها میدانیم در زمانی که نیازمندان بسیاری در جامعه مان حصور دارند برای این عزیزان گنبدهای طلا درست میکنیم بعد میگوییم برای حفظ شعائر است برادرمن عزت و عظمت امامان ما به کردار و رفتار خداپسندانشان است و به ایمان خالص ایشان نه به داشتن قصرها و کاخهای تجملاتی کی میخواهیم بفهمیم که امامان ما از این کارها متنفر بودند و ما با افتخار این اعمال را به بهانه حفظ شعائر و عظمت بخشیدن به ایشان انجام میدهیم ..ببخشید ولی آیا این کارها قدری فریبکارانه بنظر نمیرسد؟ (3221002) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۱:۴۹:۱۷
همه چي مون ظاهر سازي شده چرا انقدر اقتدارمون در مقابل ال سعود خدشه دار شده ؟شيعيان يمين وبحرين رو ميكشند و رسما حمله مي كنند و نيرو مي فرستن ما نمي تونيم حرف بزنيم حتي مي ترسيم رسما تو عراق و سوريه اعلام حمايت نظامي كنيم ميگيم كمك مستشاري بمب ميگذارند تو پاكستان و جنوب شرق ايران بازم نمي تونيم اعلام موضع قوي كنيم نخبه هاي مارو تو حج ميدزدن تحويل سويس موساد ميدن نميتونيم كاري كنيم از اسراييل حمايت ميكنن به داعش وتكفيري ها كمك و حمايت ميكنن بازم نمي تونيم چيزي بگيم از اون بدتر ميخوايم كمك انسان دوستانه كنيم به يمن همين عربستان هواپيما و كشتي انسان دوستانه ما رو با تهديد رد مي كنه و اجازه ورود وتخليه به يمن نميده نمي تونيم حرف بزنيم در صورتي كه خودش رسما به يمن تجاوز كرده به حجاج نو جون ما تجاوز جنسي مي كنن بازم نمي تونيم حقمون رو بگيريم وزير خارجه مون درخواست ميده بره عربستان ردش ميكنن براي مسئولان ايراني ويزا صادر نمي كنن برن پيگير اوضاع شن تحقيير ديگه معنيش چيه اينه عزت ايران اسلامي؟ تا زماني كه براي زوار ما سفر همراه با احترام و تامين امنيت كامل وجود نداشته باشه بايد مثل فرمايش حضرت امام سال٦٦ اعزام زائران كنسل بشه يا حداقل فقط تعداد اندكي زائر اونهم افراد جوان با تامين امنيت و تكريم اعزام بشن حالا كشور هاي اسلامي ديگه هر چي ميخوان بگن اصن كدوم كشور مسلمان تركيه خائن كه داعش رو حمايت كرد و انواع فسق وفجور اونجا ازاده ؟ يا مصر و ساير اعراب حامي صهيونيست ؟ وجهمون جلو كي خراب نشه؟ مسمانان ازاده و واقعي در صورت قطع ارتباط با ال سعود ملعون حق رو به ما ميدن ولي مسلمانان درباري وامريكايي سرزنشمون ميكنند كه الان هم دارن مي كنند و بهانه تراشي ميكنن. (3221271) (alef-13)
 
داود
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۹:۲۳:۰۱
بنده نزدیک 7 سال است که حج واجب ثبت نام کرده ام و در انتظار هستم. اما اگر زمانی که نوبتم شد وضعیت درست نشده باشد و حرمت حاجیان ایرانی رعایت نشود به هیچ وجه حاضر نیستم به حج بروم. مسئله کمک به فقرا جدا است و هر کسی چه مکه رو باشد چه پاتایا رو ممکن است این کار را انجام دهد. ما فقط می توانیم امر به معروف کنیم. نه قضاوت و تعیین تکلیف. اما مسئله مهم حرمت حاجیان است. بسیاری از کسانی که الآن دم از تعطیلی موقت یا بازنگری در وضعیت حج می زنند خودشان مشتاق زیارتند یا حداقل به این حق دیگران ارزش و احترام قائلند ولی این وضعیت تحقیر ایرانی و شیعه دلشان را به درد آورده. چقدر بی انصافی و بی وجدانی می خواهد اینکه به جرأت همه را ضد اسلام و نامحرم بخوانید.
اگر عادل هستید لطفاً منتشر کنید (3221800) (alef-13)
 
ایران دوست
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۰:۰۲:۱۸
نویسنده محترم مقاله به جای اینکه به شبهه پاسخ بدهد در مقام توجیه بر آمده و به نظر می رسد در حد کارشناس مذهبی نیست. (3221935) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۶:۳۳:۰۵
اولا که نیاز نیست مطلب رو حج مرتبط کرد چون به وضوح گفته شده "مکه و مدینه" و اگر شما نمی دونید مکه و مدینه کجاست و چه زمانی به اونجا میرن برو از الوین نفری که دیدی بپرس!
ثانیاً این کلام هیچ تخصیصی نخورده که فقط منظور حج مستحب است
ثالثا بفهمید فرق توصیه اما را با تعطیل کردن حج...
رابعاً اگر تعطیلی هم اتفاق افتاده است نشان دهنده این است که شرایط در حکم حج مؤثر است
خامساً یک وقی هست که شما خرید می کنی و نمی دانی که پولت کجا رفته مهم هم نیست اما وقتی که می دانی کجا رفته است باز هم نباید خود را به ندانستن زد
باز هم این متن پر است از اشکال؛ چرا که اصولا بر بحثی مشکل دار بنا شده و سعی دارد ادعایی را که حد و حدود دارد هر طور شده بر کرسی نامحدود حق بنشاند
آقا برو عملت رو درست کن!! برو که عقب نمانی!! از تحمیل خویش بر دیگران عاقبتی برای کسی حاصل نمی شود!! (3223418) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۲۰:۰۲:۱۳
این نظر شخصی من است هرکس موافق است لایک بزند:
من فقط وقتی وارد خاک سعودی خواهم شد که جزو سپاهیانی باشم که برای سقوط نظام پلید سعودی ،دشمن استراتژیک ایران واردآن سرزمین شده است تا آن را از کافران پس گیرد و به مسلمانان واقعی بسپارد .تا آن موقع در سرزمین خودم خدا راعبادت می کنم با دیگران هم کاری ندارم . (3235087) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.