نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 190993
در نمایشگاه هوایی پاریس چه گذشت؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۶
 ایرباس در زمینه تعداد سفارش‌های دریافتی، رقیب آمریکایی خود بوئینگ را در نمایشگاه هوایی امسال پاریس شکست داد اما این دو سازنده هواپیما از یافتن مشتریان جدید برای هواپیماهای مسافری پهن پیکرشان دلگرم شدند.
 
به گزارش ایسنا، شرکت اروپایی ایرباس حدود 70 میلیارد دلار سفارش جدید دریافت کرد و بوئینگ که هفته گذشته اعلام کرده بود انتظار دارد سفارش‌های کمتری نسبت به ایرباس دریافت کند، سفارش‌هایی به ارزش 66 میلیارد دلار اعلام کرد.
 
این شرکت آمریکایی سال گذشته در رقابت سفارش سالانه در نمایشگاه فارنبروی لندن برنده شده بود.  هر شرکت تمایل دارد سفارش‌های فروشش را بزرگ‌تر نشان دهد و تاکتیک مرسوم نیز لحاظ کردن سفارش‌های قبلی اعلام شده است که در طول برگزاری نمایشگاه قطعی می‌شوند. مشتریان معمولا برای دریافت تخفیف کلان مذاکره می‌کنند که در یک مورد به بیش از 50 درصد نیز رسید. با این‌همه جزییات این مذاکرات معمولا محرمانه می‌مانند.
 
گرچه هر دو شرکت مجموعه سفارش‌هایی را برای هواپیماهای جت بدنه باریکشان اعلام کردند اما بیشتر توجه عمومی در رویداد امسال به فروش هواپیماهای بزرگ‌تر متمرکز بود. ساخت هواپیماهای پهن پیکر گران‌تر تمام می‌شوند و به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد جهانی، طی سال‌های اخیر سفارش کمتری برای آنها وجود داشته است. با این وجود همراه با احیای اقتصاد جهانی، نشانه‌هایی از اقدام ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگانشان به چشم می‌خورد.
 
نمایشگاه لوبورژه پاریس که یک سال در میان به نوبت با نمایشگاه هوایی فارنبروی لندن برگزار می‌شود، محل رقابت فروش میان دو سازنده بزرگ هواپیمای مسافری جهان است. مشتریان این شرکت‌ها به طور روزافزون به مدل‌های نسل جدیدی علاقمند هستند که برای جبران افزایش قیمت‌های سوخت، مصرف سوخت کمتری دارند.
 
هواپیمای جدید آ350 ایرباس که هفته گذشته برای نخستین بار پرواز کرد، 65 سفارش جدید دریافت کرد که شامل تغییر سفارش از مدل‌های قدیمی‌تر به این مدل بود و ایرباس 20 سفارش برای آ 350 که بزرگ‌ترین هواپیمای این شرکت است نیز به دست آورد.
 
یک سفارش بزرگ از سوی یونایتد ایرلاینز بود که روز پنجشنبه برای خرید 10 فروند A350-1000 به توافق رسید. این هواپیما بزرگ‌ترین مدل خانواده آ 350 است که معمولا ظرفیت 350 مسافر را دارد. این ایرلاین همچنین سفارش قبلی برای 25 فروند A350-900 را به مدل 1000 تبدیل کرد. ارزش سفارش جدید بر مبنای لیست قیمت، 3.3 میلیارد دلار بود.
 
به گزارش آسوشیتدپرس، این هواپیما همچنان تحت آزمایش است اما انتظار می‌رود در نیمه اول سال آینده وارد خدمات شود و به دلیل اینکه ساعت پرواز آن کافی نبود، در نمایشگاه پاریس به نمایش درنیامد.
 
در این بین بوئینگ مدل پهن پیکر 10-787 دریم لاینر را که مدعی است 102 سفارش داشته است و مانند آ 350 در ساخت آن به صورت گسترده از فیبر کربن سبک استفاده شده، رسما رونمایی کرد. این شرکت همچنین برای شش فروند 777 که یک هواپیمای پهن پیکر دو موتوره است، سفارش دریافت کرد.  هواپیمای A350-1000 قرار است در سال 2017 وارد خدمات شود و انتظار می‌رود 777 ایکس نیز تا پایان دهه جاری فعالیتش را آغاز می‌کند.
 
در قسمت هواپیماهای کوتاه برد، ایرباس روز پنجشنبه برای 80 فروند هواپیمای جت سفارش دریافت کرد.  شرکت لیزینگ هنگ کنگ اویشن کپیتال برای خرید 40 فروند نسل جدید آ320 و 20 فروند نسل جدید آ 321 موافقت کرد. در این بین شرکت آمریکایی اسپیریت ایرلاینز برای 20 فروند آ 321 به ایرباس سفارش داد و 10 سفارش قبلی خود را از آ 320 به آ321 تغییر داد.
 
هواپیماهای اسپریت تغییراتی در بخش بال‌ها خواهند داشت که بهینگی مصرف سوخت را افزایش می‌دهد و طراحی داخلی آن پذیرای ظرفیت مسافر بیشتری است. مصرف بهینه سوخت جت کوچک‌تر ایرباس یکی از امتیازات بزرگ فروش آن بوده است. بر مبنای لیست قیمت، ارزش قرارداد هنگ کنگ اویشن کپیتال 6.3 میلیارد دلار و سفارش اسپریت 2.1 میلیارد دلار است.
 
هر دو مدل آ 320 و آ 321 در ردیف هواپیماهای کوچک‌تر قرار می‌گیرند و هر یک گنجایش 180 مسافر را دارد. با این‌همه آ 321 می‌تواند برای افزایش ظرفیت تا 220 نفر تغییر داده شود. با اقدام ایرلاین‌ها به ویژه ایرلاین‌های آسیا و آمریکای لاتین برای توسعه فعالیت به بازارهای جدید، عمده سفارش‌های امسال مربوط به جت‌های کوچک‌تر بود.
 
طرفداران بوئینگ می‌گویند نسل جدید هواپیماهای این شرکت حتی بدون هیچ تغییری در طراحی، از نظر اقتصادی برتر هستند اما جان لیهی، مدیر فروش ایرلاس با رد تعریف‌ها از هواپیمای 777 ایکس به عنوان یک هواپیمای کاغذی، اظهار کرده که A350-1000 با تضمین قطعی در مورد کارایی به فروش رفته است.
 
تحلیل‌گران می‌گویند جنگ لفظی میان دو رقیب تازه شروع شده و تا نمایشگاه هوایی دوبی در ماه نوامبر ادامه خواهد داشت.
 
۱۳۹۲-۰۴-۰۳ ۱۲:۲۳:۳۶
ما هم دنبال هواپیماهای از رده خارج فوکر و ام دی وایرباس های بالای 20 سال هستیم !!! (1471334) (alef-10)