کد مطلب: 231419
پاسخ وزیر آموزش و پرورش به منتقدان
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
وزیر آموزش و پرورش گفت: من در تمام حوزهها کار کردهام و نظراتی دارم، اما نظراتم را به کارشناسان تحمیل نمیکنم و با آنها بحث میکنیم تا به نقطه بهینه برسیم.
به گزارش فارس، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه «ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی که به جای نمره استفاده میشود و باعث از بین رفتن رقابت بین دانشآموزان میشود»، گفت: ارزشیابی توصیفی در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است؛ مثلاً در برخی کشورها سه سال اول ابتدایی را توصیفی اعلام کردند و از سال چهارم به همان سبک قدیم دنبال میشود.
او گفت: به عنوان نمونه بعضی کشورها گفتند سه سال اول ابتدایی توصیفی هم نباشد که به آن ارتقای اتوماتیک گفته میشود؛ یعنی تمام دانشآموزان اول ابتدایی به دوم میروند و تمام دوم ابتداییها به سوم میروند و در سال چهارم امتحان میگیرند؛ بعضی کشورها یکسال در میان امتحان میگیرند و اولها به دوم میروند و بعد امتحان میگیرند و اگر ضعیف باشند همانجا میمانند و اگر قوی باشند به کلاس سوم میرود و باز کلاس سوم به چهارم امتحان نیست.
فانی با اشاره به مشکلاتی که سیستم نمرهدهی قبلی ایجاد کرده بود، گفت: یکی از اشکالات عمده آن، این بود که بچهها تلاش میکردند بیست بگیرند و اگر دانشآموزی ۱۹ میگرفت مادر و پدر او در خانه تحقیرش میکردند، ولی این ارزشیابی توصیفی این موضوع را تسکین داده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در خیلی از کشورها در دوره ابتدایی امتحانات نیست و مردودی ندارند، زیرا اگر مردود باشند آن دانشآموزان ناامید از ادامه تحصیل میشود و ترک تحصیل میکنند؛ ترک تحصیل عوارض سوء اجتماعی دارد و فرزندان خیابانی را به همراه دارد.
او ادامه داد: ترک تحصیل باعث گرایش همان بچهای که سر خیابان ایستاده و ماشین پاک میکند، میشود یعنی دو سه سال درس خوانده و بعد ترک تحصیل کرده است؛ اینها همه مسائلی است که وقتی در کنار هم میگذاریم تصمیمگیری سخت میشود؛ از یک زاویهای نگاه میکنند و میگویند این ارزشیابی توصیفی چیست، اما اگر آن عوارض و حاشیهها را مطالعه کنیم آن وقت احساس میکنیم خیلی ساده نمیشود تصمیمگیری کرد.
فانی با بیان اینکه اکنون وقتش است که وارد بحثهای آییننامهها شویم و امیدوارم بتوانیم تا آخر سال ۹۳ این بحثها را جمع کنیم، گفت: به هر حال ارزشیابی توصیفی مزایا و معایبی دارد و آن سبک قدیمی هم یک سری معایب و مزایا دارد و باید به نقطه بهینه برسیم.
گفت: حالا نقطه بهینه کجاست شاید این باشد که در ابتدایی سه سال اول توصیفی باشد و از سال چهارم به بعد سبک قدیم باشد و شاید تا چهارم توصیفی باشد و بعد از آن سبک قدیمی باشد؛ اینها واقعاً نیاز به مطالعه و بررسی همه جانبه دارد و من خیلی خوشحال میشوم که جلسهای باشد که بحثهای کارشناسی انجام دهیم؛ من در تمام حوزهها کار کردهام و نظراتی دارم اما نظراتم را به کارشناسان تحمیل نمیکنم و با آنها بحث میکنیم تا به نقطه بهینه برسیم.
دکتر شریعت
۱۳۹۳-۰۳-۳۱ ۱۳:۱۹:۴۴
جناب آقای دکتر فانی. سیستم نمره ای که بسیار مخرب است سالها است تا پایان تحصیلات دانشگاهی در تمام دنیا منسوخ شده است. واقعا این سیستم مخرب و امتحان محور است. برای همین آموزش و پرورش ما در رتبه 118 بین 181 کشور بررسی شده توسط سازمان ملل در سال 2013 بود. (2214563) (alef-13)
من مدير يك دبستان هستم.
جناب آقاي وزير صرفا دانش آموزان ضعيف را در اين طرح مي بينند. پس رقابت دانش آموزان زبده تر چه ميشه؟
آيا معلمان ابتدايي كاملا با اين شيوه هماهنگ هستند؟!!!!!!!!!!
آيا ترك تحصيل دانش آموزانيكه شما فرموديد، در پايه هاي بالاتر مثل مقطع راهنمايي بيشتر نميشه؟
آيا اگر دانش آموزي در پايه اول ابتدايي مردود بشه و با آمادگي بيشتر پايه دوم را شروع كنه امكان ترك تحصيل كمتر نميشه؟
و ..... (2214745) (alef-13)
اقای وزیر من به عنوان نیروی مقطع ابتدایی تمنا دارم یا دلائل قانع کننده ای بیاورید و یا در ارزشیابی توصیفی تجدید نظر نمایید . یک نظر سنجی از همکاران مقطع ابتدایی تمام نکات ضعف شیوه توصیفی را روشن می کند . (2215068) (alef-13)