نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 280037
تصویرسازی آمریکا از خود در شبکه های اجتماعی
احسان موحدیان، 11 تیر 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۳
در چهار سال اخیر و به خصوص پس از ناآرامی ها و انقلاب های متعدد در کشورهای عربی که با پیشرفت سریع فناوری های ارتباطی همزمان شده، دولت آمريکا به استفاده گسترده از شبکه های اجتماعي مجازي براي پيشبرد ديپلماسي و اهداف سياست خارجي خود در نقاط مختلف جهان و از جمله خاورميانه روي آورده است.

این فرایند منجر به شکل گیری نوع جدیدی از دیپلماسی شده که محققان برای توصیف آن از اصطلاحاتی همچون سایبر دیپلماسی، دیپلماسی دیجیتال، دیپلماسی عمومی ۲ و .... استفاده می کنند.

محققان، نقطه قوت دیپلماسی دیجیتال در مقایسه با دیگر انواع دیپلماسی و به خصوص دیپلماسی عمومی را جنبه تعاملی آن می دانند. به بیان دیگر در دیپلماسی سنتی تنها تعامل خشک و رسمی دولت ها از طریق سفارتخانه ها و معدود دستگاه های دولتی ممکن است و از طریق دیپلماسی عمومی برای برقراری ارتباط یکسویه و از بالا به پایین میان دولت ها و عموم مردم تلاش می شود. اما با بهره مندی از مزایای دیپلماسی دیجیتال، ارتباط میان دولت ها و شهروندان دیگر کشورها شکلی دوسویه یافته و دریافت نظرات افراد عادی و انتقال پیام های آنان از پایین به بالا نیز امکان پذیر می شود.

بنابراین دیپلماسی دیجیتال به معنای متحول کردن دیپلماسی عمومی از طریق به حداکثر رساندن تعامل با شهروندان خارجی و توسل به دیالوگ به جای مونولوگ است. امری که از سوی کاندولیزا رایس و هيلاري کلينتون وزراي خارجه اسبق آمريکا ، "ديپلماسي متحول شده" و "سياست ورزي به سبک قرن بيست و يکم" توصيف شده است. جان کری وزير خارجه فعلي آمریکا هم با نگارش مطلبی در وبلاگ blogs.state.gov در می ۲۰۱۳ حضور در شبکه های اجتماعی را عامل شکل گیری دیالوگ با حداکثر تعداد ممکن از مخاطبان و یافتن زمینه های مشترک میان طرفین دانسته؛ امری که کارويژه اصلی دیپلماسی است.

ديپلماسي ديجيتال؛ فرايندي سه مرحله اي

کارشناسان و صاحب نظران عرصه ديپلماسي دیجیتال معتقدند براي استفاده موثر از شبکه هاي اجتماعي مجازي به منظور پيشبرد اهداف ديپلماسي، بايد از فرايندي سه مرحله اي استفاده کرد. اين سه مرحله عبارتند از: انتشار اطلاعات در شبکه هاي اجتماعي توسط ديپلمات ها برای کاربران هدف، تلاش برای گسترش دامنه تاثیرگذاری اطلاعات عرضه شده و تعمیق و فراگیر شدن مباحث به گونه ای که حداکثر تعداد افراد ممکن درگیر آنها شوند و در نهایت رسیدن به هدف اصلی از کاربرد دیپلماسی دیجیتال یعنی برقراری یک ارتباط دو طرفه و گفتگو میان نهادهای دیپلماتیک فعال در شبکه های اجتماعی و شهروندان کشورهای هدف.

ایالات متحده آمریکا برای اجرای این فرایند سه مرحله ای به صرف هزینه های کلان، راه اندازی زیرمجموعه های تازه در وزارت خارجه این کشور(از جمله اداره دیپلماسی الکترونیک در سال ۲۰۰۳) و استخدام صدها نفر پرداخته و تنها در جریان وقوع انقلاب های عربی ۶۰۰ هزار دلار را صرف تبلیغات در شبکه های اجتماعی مختلف برای جذب مخاطبان عرب به صفحات وابسته به وزارت خارجه آمریکا در فیس بوک نموده است.

اما بررسی ها نشان می دهد این کشور در تحقق دو مرحله بعدی ناکام مانده است. به عنوان مثال تنها دو درصد از اعرابي که به صفحات مذکور در فیس بوک مراجعه کرده اند آنها را لایک کرده یا مجددا به اشتراک گذارده اند. همچنین بررسی نظارت کاربران این صفحات نشان داده که عموم اعراب نگاه مثبتی به تبلیغات و مضامین مطرح شده از سوی دیپلمات های آمریکایی نداشته اند.

تشکيل یک گروه ده نفره در وزارت خارجه آمریکا با عنوان Digital Outreach Team در سال ۲۰۰۶ برای تعامل با شهروندان عرب زبان، پاکستانی و ایرانی در سایت های محبوب محلی و پاسخ به ابهامات آنها در مورد سیاست خارجی امریکا هم به نتایج مطلوب منجر نشد و بر اساس بررسي های انجام شده رد و تمسخر دیدگاه های طرف آمریکایی غالب ترین واکنش کاربران خاورمیانه ای بوده است.
اما واکنش هايي از اين دست باعث نشده آمریکا از توسل به دیپلماسی دیجیتال برای پیشبرد اهداف خود در عرصه سیاست خارجی در منطقه دست بردارد.

بررسی های فرگس هارسون از موسسه Lowy در سال ۲۰۱۲ نشان داد که در آن زمان بیش از ۹۰۰ نفر از پرسنل وزارت خارجه آمریکا در ماموریت های خود از قابلیت های گوناگون دیپلماسی دیجیتال استفاده کرده اند و ۱۵۰ نفر به طور تمام وقت دراین امر مشارکت داشته اند. نهادها و افراد دست اندرکار سیاست خارجی این کشور هم با بازنگري در سياست هاي خود در فضاي ديجيتال، صدها صفحه اختصاصی در توییتر، فیس بوک، یوتیوب و گوگل پلاس راه اندازی کرده، وبلاگ های متعددي با موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاستی و ... تاسيس کردند و حتی از ايجاد وب سایت برای ارائه خدمات کنسولي به ساکنان برخي کشورهای خاورميانه که به هر علت در آنها حضور دیپلماتیک مستقیم ندارند، خودداری نکردند.

تصویرسازی آمریکا از خود در شبکه های اجتماعی

به دنبال وقوع حملات ۱۱ سپتامبر و لشگرکشی های ایالات متحده به عراق و افغانستان برای انتقام گیری از عاملان این واقعه، محبوبیت این کشور در میان افکار عمومی منطقه و جهان به شدت آسیب دید. نظرسنجی های انجام شده توسط موسسات معتبری همچون گالوپ و Pew طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ از کاهش دو رقمی محبوبیت این کشور و مخالفت شدید با سیاست خارجی آن در خاورمیانه و حتی در کشورهایی همچون آلمان و فرانسه حکایت می کرد. لذا توسل به دیپلماسی عمومی برای بازسازی چهره آمریکا در دنيا و به خصوص در منطقه خاورميانه از همان زمان آغاز شد .

با روی کارآمدن اوباما و با توجه به شعارهای او در مورد لزوم بازسازی روابط با جهان اسلام و پرهیز از یکجانبه گرایی در روابط بین الملل زمینه مساعدی برای پیشبرد دیپلماسی دیجیتال توسط این کشور هم فراهم شده و سه هدف عمده برای این کار تعریف شد که عبارت بودند از افزايش درک از سیاست و فرهنگ آمریکا، افزودن بر نفوذ آمریکا در جهان و جلب همراهی افکار عمومی . نظرسنجی ها نشان می دهد اگر چه با افزايش کاربرد ديپلماسي ديجيتال اعتبار ایالات متحده آمریکا در نزد افکار عمومی جهان در سال های اخیر تا حدی افزایش یافته، اما هنوز هم به سطح قبل از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر بازنگشته است.

بررسی مضامین پست های فیس بوکی و تویتری وزارت خارجه امریکا نشانگر تلاش برای تحقق اهداف فوق الذکر است. به عنوان نمونه، بررسی حساب کاربری انگليسي زبان این وزارتخانه در فيس بوک و توييتر و تحلیل محتوای کیفی آن در دسامبر سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که بخش اعظم مطالب موجود با هدف ترمیم روابط کاخ سفید با جهان اسلام و اعراب و ارائه تصویری ملایم و انسانی از سیاستمداران آمریکایی ارسال شده اند. اما وزارت خارجه آمریکا با فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی اهداف دیگری را نیز تعقیب کرده که عبارتند از القای رهبری اخلاقی آمریکا در جهان، ارائه تصویری تاثیرگذار از قدرت نظامی آمریکا و در نهایت اثبات برتری اقتصادی این کشور بر دیگر کشورها.

در مجموع آمریکا قصد دارد خود را به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی و مسئوليت پذير در ذهن کاربران شبکه های اجتماعی ترسیم کند؛ ابرقدرتي که بر مبناي ارزش هاي اخلاقي عمل کرده و در قبال جهان اسلام هم متعهد به استفاده از ديپلماسي و برقراری روابط خوب است. اما باید توجه داشت که موفقیت در این زمینه برای آمریکا و هر کشور دیگری بستگی به عملکرد واقعی سیاستمداران آنها در جهان خارج، درک واقع بینانه از پتانسیل ها و امکانات فضای مجازی، شناخت حساسیت ها و علائق کاربران محلی و تعامل با آنها بر همین اساس دارد.

همچنین باید توجه داشت که فناوری های ارتباطی در جهان مجازی به طور مرتب در حال تغییر و پوست اندازی هستند، تعداد کاربران این فناوری ها در برخی نقاط جهان به دلایل مختلف هنوز محدود است و استفاده از ديپلماسی دیجیتال تنها در کنار دیگر ابزار دیپلماسی عمومی و سنتی دولت ها را به سمت تحقق اهداف سیاست خارجی رهنمون می سازد.
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۰:۵۴:۳۵
تکنولوژی ای که خودشان خلق کرده اند استفاده هم میکنند. مگر همه دنیا از آن بهره برداری نمیکنند؟ (3010498) (alef-13)
 
یک روزنامه نگار
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۲:۰۶:۵۹
کمتر کسی از اعراب یا سایر نقاط جهان حرفهای امریکایی ها را باور می کند. اما در ایران خودمان متأسفانه اینطور نیست. به این دلیل که از بام تا شام از امریکا غول می سازیم و مقصر تمام مشکلاتمان را هم آنها می دانیم. این حرف ضمن اینکه باورنشدنی است، میل به پذیرش تبلیغات امریکایی ها در کشور خودمان را هم زیاد می کند.
تبلیغات شدید و غلیظ ما علیه امریکایی ها یک طرف، انداختن همه مشکلات به گردن آنها از طرف دیگر و همچنین ایجاد نارضایتی داخلی باعث شده که جوان ایرانی خیال کند امریکا منجی اوست، با تروریسم مبارزه می کند و خواهان دموکراسی آزادی در خاور میانه است. در حالی که تمام این ادعاها دروغ است، ولی جوان ایرانی آن را باور می کند!
نقشی که مدیریت سیاسی غلط ما در باورپذیری امریکایی ها (در همه زمینه ها) ایجاد کرده، هیچ کسی تا کنون ایجاد نکرده است.
یک روزنامه نگار (3010667) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۲۰:۱۴:۴۸
اینترنت یک ابزار دو طرفه است و اینکه ما جوابی در مورد انتقادات نداریم دلیل بر بدی آن یا سوئ استفاده دیگران نیست . (3011459) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۲۰:۱۵:۳۵
شما نگران نباشید . اگر کشوری عملکرد واقعیش خوب یا بد باشد دیر یا زود مشخص می شود . (3011460) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۲:۱۳:۴۵
در فضای اینترنت نوعی دموکراسی جهانی آنهم بصورت ناب وجود دارد؛ بدین معنی که این مردم هستند که حرف اول را در بزرگ شدن و جهانی شدن خبر یا شخص یا کالایی را بر عهده دارند و صرف هزینه های هنگفت حتی توسط بزرگترین و مجربترین شرکت های تبلیغاتی دنیا هم نمی تواند تاثیر زیادی بر اراده و افکار مردم بگزارد و هرآنچه واقعا عامه پسند هست به اوج شهرت و جهانی شدن میرسد و هرآنچه حرفی برای گفتن ندارد در اقیانوس عظیم اطلاعات اینترنت گم میشود! (3010688) (alef-13)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۴-۱۱ ۱۲:۴۹:۴۱
پس می بینید که کشورهای موفق قبل از هر چیز روی فکر مردم کار می کنن. چون ما قدرت رسانه ای قوی برای کار کردن روی فکر اونها رو نداریم باید از راه اینترنت که برای همه آزاده این کارو کنیم. توصیه می کنم این مطلب لینک زیری رو بخونید تا یه ایده به دستتون بیاد از اینکه چه کارهایی می شه کرد:

http://www.alef.ir/vdci53ar5t1ayw2.cbct.html?279544 (3010797) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.