نظر منتشر شده
۱۰۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 277590
آقای مسئول؛ واردات تعطیل؛
هنرِ «خرید کالای خارجی» نزد ایرانیان است و بس!
محمدجواد عزتی‌راد*، 31 خرداد 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
ماجرا از آنجایی آغاز شد که "جنس خارجی" از ماهیت شناسایی اصلی خود یعنی "کیفیت" خارج شد و جای خود را به "جایگاه و شان اجتماعی" داد؛ یعنی دیگر شلوار ترک به دلیل جنس خوب و خوش بافت بودنش مورد توجه نبود؛ بلکه اصل ماجرا در همان اتیکت روی شلوار که نام فلان برند خارجی را در اذهان تداعی می‌کرد، خلاصه شد.

به گزارش نکته آنلاین،تبدیل شدن روند استفاده از اجناس خارجی به یک مسیر برای طی پله‌های شئون اجتماعی و تفاخر به Reebok و Adidas و Lacoast و هزاران اسم عجیب و غریب دیگر، جوانان ایرانی را در شهرهای بزرگ به مسیری هدایت کرده که نهایتا منجر به همان صفحه‌ای در اینستاگرام شد که واکنش‌های گسترده اجتماعی را به دنبال داشت؛ "بچه پولدارهای تهران."

مساله فرهنگی بسیار تاثیرگذارتر از مساله کیفیت اجناس توانسته جوانان را به سمت مصرف کالای خارجی سوق دهد. به عنوان مثال، این یک مسیر منطقی و انتخاب صحیح است که هر فرد بنا به نیازهای شخصی و کاربردی خود دست به انتخاب و خرید یک گوشی تلفن همراه بزند. یعنی ابتدا فعالیت‌ها و کارایی مورد نظر خود را شناسایی کند و سپس اقدام به تهیه یک تلفن همراه کند. با این حال، متاسفانه در جامعه ایرانی، برخلاف این روند از سوی جوانان طی می‌شود و اساسا عکس "یک سیب گاز زده" است که همه را به سمت خود جذب می‌کند؛ بدون اینکه افراد حتی کوچکترین سررشته‌ای از سیستم عامل گوشی آیفون و نحوه کاربری سخت آن داشته باشند.

همین مساله را می‌توان در زمینه خرید سایر کالاهای دیجیتال و الکترونیک و به طور کلی در زمینه همه کالاهای مصرفی مشاهده کرد. مساله تاسف بار اینجاست که دامنه این "خارجی گرایی" تا اندازه‌ای گسترده شده که حتی میوه‌ها و سبزیجات نیز مشمول آن شده‌اند و امروز خیلی بدیهی است که از نام پرتقال مصری و سیب فرانسوی برای تعیین باکیفیت بودن میوه‌ها برای ما تعریف کنند. البته بسیاری از مردم از این روند خوشنود نیستند و به دنبال جایگزین مناسبی برای این مساله هستند. قطعا اگر سیب دماوند به صورت باکیفیت و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد، کسی به دنبال سیب سبز فرانسوی نخواهد رفت.

جالب اینجاست که برخی افراد وقتی کالای خارجی با کیفیت را مصرف می‌کنند با گذشت زمان برایشان عادت شده و حتی اگر آن کالا کیفیت خود را از دست بدهد باز هم برای این افراد مورد تائید بوده و حاضر نیستند تا کالای ایرانی با کیفیت را خریداری کنند.

قدیمی‌ها می‌گفتند، هنر نزد ایرانیان است و بس. امروز فقط کالاهای خارجی را هنرمندانه در خانه می‌چینیم و از آن هنر فقط همین برایمان مانده است. نگوییم که کالای وطنی،کیفیت ندارد که کیفیت را باید بهبود ببخشیم و در مقام مصرف کننده، تولید کنندگان را وادار به خوب تولید کردن کنیم. البته این مساله صرفا منحصر به مردم نیست؛ بلکه مسئولین مربوط هم باید با اختصاص یارانه به تولید و همچنین حمایت از صنایع داخلی، زمینه را برای تولید کالاهای ایرانی به صورت باکیفیت و با قیمت مناسب فراهم کنند.

از آنجایی که مساله قیمت تمام شده قطعا یکی از موضوعاتی است که تاثیر مستقیمی بر انتخاب مردم دارد و می‌تواند آنان را به سمت خرید کالای ایرانی سوق دهد، توجه خاص مسئولین به ویژه در حوزه صنعت – نظیر خودرو، وسایل الکترونیک و غیره – به مساله ارزان بودن اجناس تولید شده در داخل کشور را نیاز دارد.

در واقع سوال بزرگ «علت مصرف کالاهای خارجی توسط مردم ایران»، دو بال متصل به هم دارد که پاسخ به آن نیازمند همراهی و همکاری هر دو بال یعنی مردم و مسئولین است. با این اوصاف، شاید تنها راهی که باید در این زمینه طی شود تا نهایتا جوانان ایرانی به جای گذراندن این مسیر اشتباه و دل بستن به کسب اعتبارهای خیالی، یک جایگزین مناسب برای معرفی شان بالای خود در جامعه پیدا کنند تا بتوانند با عوض کردن ارزش‌هایی که در کف جامعه جریان دارد، اقدام به افزایش اعتبار خود در میان دوستان کنند.
 
کلمات کلیدی : کالای ایرانی+تولید داخل
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۰۳:۵۴
آقا این حرفها رو ب...چند درصد جامعه چنین تفکری دارند. من اگر خواستی آدرس بهت میدم کت شلوار ترک ارزونتر و بسیار با کیفیت تر از ایرانی موجوده هر وقت کالای ایرانی با این همه حمایت دولتی تونست رقابت کنه من در بست در خدمتم ... از رویا بیا بیرون تولید کننده ما فکر بهبود کارش نیست چرا خوب معلومه سود بساز بفروش خیلی بالاست (2982643) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۳۶:۲۲
آفرين منهم با شما موافقم. طرف كار توليدي داره سودشم بد نيست و حتي زندگي مرفهي هم داره اما همش غر ميزنه كه اگه پولم رو برده بودم تو بساز بفروشي الان فلان قدر بيشتر سرمايه داشتم! واقعا بايد تاسف خورد به هر حال مملكتي كه پزشك و توليد كننده و كلا همه مردمش تو حسرت بساز و فروشي هستند يا درگير بسازو بفروشي! خدا نيامرزه كسي رو كه ارزش زمين و ملك رو الكي تو اين مملكت به اينجا رسوند! كه هر چي ما ميكشيم از اين موضوعه. پول نفت رو مياريم تو مملكت تبديلش ميكنيم به خونه و برج با خداد تومن قيمت اونم با اين كيفيت نازل بجاي اونكه تبديلش كنيم به يه كالاي با ارزش افزوده بالاتر براي صادرات يا مصرف واقعي. واقعا الان يكي از علتهايي كه توليد تو مملكت پا نميگيره همين ارزش الكي زمينه كه شما براي راه انداختن يك دفتر به كلي سرمايه نياز داري چه برسه به كارخونه!!! (2982805) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۴۴:۳۱
هنر واردات محصولات بی کیفیت توسط بعضیها هم نزد ایرانیان است وبس (2983215) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۳۸:۵۸
رویا چیه عمو؟ من خودم لوازم خانگی خونم بجز تلویزیون ایرانیه که اونم موقع خرید ایرانیشو پلاسما میخاستم گیر نیاوردم، خیلی هم راضیم، برادر خانوم و مادر خانومم هم اینجورین و هیچ مشکلیم ندارن، راه به راه تعمیرگاهم نیستم، این مشکل فکری ماهاست (2983414) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۳۳:۵۴
اگه واقعن فک میکنی تمام لوازم خونت ایرانیه خیال باطل کردی (2984042) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۱۴:۵۰
کالای ایرانی با کیفیت بسیار کم است! من خودم برای کاور مک بوک ایرم، کار چرم ایرانی خریدم! عالی است، طراحی ن.. و اجرای د..، قیمت 180 هزار تومان. به نظر من از محصولات خارجی به مراتب بهتر است، ولی به طور کل، بلی من هم از محصولات غیر ایرانی تجربه بهتری دارم و این سبب می شود هنگام خرید اولویت را به چنین اجناسی بدهم!
به عنوان مثال واقعا کدام انتخاب ها قرار است با کفش آدیداس یا سالامون یا نایکی رقابت کند؟ یا مثلا کدام شلوار جین را من باید به ماوی یا کنز یا لیوایس ترجیح دهم؟
مسلما من کت های لیدرلی و ... ایران را دوست دارم، فقط وسعم نمی رسه بنابراین چرم ارزان تر ترک یا اسپانیا می گیرم.
در ایران جنس خوب داریم ولی فقط قدرت خرید برخی از این اجناس خوب وجود دارد. (2983549) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۵:۱۲:۲۷
اقای عزتی راد بفرمائید گوشی موبایلتون مارکش چیه و مال کدوم کشوره!!!!! (2983807) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۵۹:۲۴
از من جی ال ایکسه
خیلی هم ازش راضیم (2984093) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۵:۴۳:۲۹
امثال شماها حقوق مفت واردات و بخر و بفروش و دلالی رو می خورید و کارگر این مملکت نیستید تا این مسائل رو درک کنید
خیلی براتون متاسفم (2983907) (alef-11)
 
گنجی
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۰۹:۴۲
من یک اجاق گاز ایرانی با بهترین برند و به قول خودشون بهترینش را گرفتم

در حالی که با همان هزینه می توانستم اجاق گاز ایتالیایی بخرم

برای روشن کردن فر آن باید چند نفر همزمان زحمت بکشند و مقدمات خاصی لازم

داره و بعد از ربع ساعت می توان فر آن را آن هم برخی قسمت هایش را روشن

کرد !!!

اولین بار که فر آن را روشن کردیم تمام دسته های شیر های ان به علت داغ شدن

به بیرون شلیک شدند !! و زمان سنج فر آن اصلا کار نکرد

دست به دامان نمایندگی مجاز شدیم ایشان پس از 5 روز تشریف آوردند و با دیدن

اجاق بیچاره که با وزن 125 کیلو نصف آشپزخانه ما را اشغال کرده بود گفتن:: ها

ها ها این زمان سنجش دکوریه !!! تنها کاری که می تونم بکنم اینه که زمان

سنج را در بیاورم( شبیه آپاندیست) خلاصه ما موافقت نامه عمل را امضا کردیم و

ایشان زمان سنج را در آورد !!! البته بعدش دو تا از شعله هایش ترموکوپلش هم

از کار افتاد !!

اکنون ما یک اجاق گاز سه شعله داریم که روشن کرن فر آن خودش نمونه ای

روشن از خلاقیت ایرانی است و باید به عنوان اختراع به ثبت برسد !!!! (2983973) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۲۱:۰۰:۴۳
من برای خونه بابام اینا یه گاز رومیزی ایرانی خریدم . بعد از چند بار انفجار و پرت شدن در کابینت زیر گاز اونو بردیم نمایندگی بازش کرد و گفت هیچ مشکلی نداره احتمالا از شلنگ گازت نشتی می ده ولی باز هم بعدش چند بار اینطور شد .من و بابام تو خونه گاز را باز کردیم و با کف صابون تست کردیم از 6 لوله ی داخل گاز 3 تاش سوراخ بود و نشتی میداد خدا رحم کرده بود که کل خونه نرفته بود رو هوا . الان هم به امید خدا می خوام جهیزیه برای خواهرم بخرم و هرچند به این حرف که ایرانی باید جنس ایرانی بخره اعتقاد دارم ولی تصمیم گرفته ام که جنس ایرانی نگیرم ، چون از اون طرف تولید کننده ایرانی نمی تونه یا نمی خواد کیفیت تولیداتشو ببره بالا پس نباید انتظار داشته باشه من جنس ایرانی بخرم (2984578) (alef-11)
 
مصرف کننده
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۵۰:۱۶
موافقم
من در یک شرکت قطعه ساز خودرو کار میکنم، یه جمله بگم الزامات کنترل کیفیت در صنعت ایران بی معنیه، چه برای روسای من چه برای خود خودروسازان که مشاری قطعات شرکت ما هستن
از زمانی که به این شرکت اومدم فقط در مواقع ضروری به خاطر قدرت خریدم کالای ایرانی میخرم
مشکل اینجاست که با سود تضمین شده به دلیل انصار بازار داخلی تولید کننده ها به دنبال افزایش سطح کیفیت نیستن هر چه قدر بیشتر ازشون خرید بشه کیفیت تولیداتشون کمتر میشه تا زمانی که رقابت واقعی بدون حمایت های ویژه از صنعت داخلی باشه تغییری در نگرش تولید کنندگان ایجاد نمیشه (2984078) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۲۱:۲۰:۴۱
من هم در یک شرکت قطعه سازی خودرو کار میکنم و به صراحت میگم که داری دروغ میگی و اصلا شاغل در صنعت نیستی. (2984596) (alef-11)
 
مرفه بی درد
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۷:۰۵:۴۵
هنر واردات کالای بی کیفیت چینی هم در دست کاخ نشینان است (2984104) (alef-11)
 
فرشید
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۸:۴۳:۰۱
بسیار خوب! هر کسی حق داره محصول خارجی رو بخره ولی اونهایی که عاشق جنس خارجی هستند در حال و آینده حق ندارند از مشکل بیکاری اطرافیانشون کوچکترین ناله ای کنند.چون خودشون مسبب این وضعیت هستند.بفرمایید جنس خارجی بخرید و برای مردم چین و ژاپن و کره و ترکیه و ... اشتغالزایی کنید. (2984304) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۰۴:۴۹
وقتی در کشور برند سازی نشده
وقتی در کشور به حرف مصرف کننده گوش داده نمیشه و تولید کننده احترامی برای مصرف کننده قائل نیست
وقتی از اعتماد مصرف کننده سو استفاده میشه و از کمیت و کیفیت زده میشه
وقتی خدمات پس از فروش و گارانتی عملا بی معنی است.
وقتی اکثر کالاهای ایرانی اسمشون ایرانی است و در اصل منتاژ قطعات و مواد اولیه ی چینی هستند
به نظرتون چرا باید ایرانی خرید؟!
در ضمن وضع مالی مردم هم زیاد خوب نیست که به تولید داخلی کمک کنند! (2982649) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۰۹:۵۱
من کالای بی کیفیت که با قیمتش تناسب نداشته باشه نمی خرم. چه ایرانی چه خارجی.
کالای با کیفیت خوب و گارانتی و خدمات فروش واقعی و با قیمت مناسب ( نه الزاما ارزون) تولید بشه، لعنت به من اگه نخرم. (2982672) (alef-1)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۱۳:۳۴
نوییسنده خریداران کالاهای خارجی را در اصل افرادی معرفی میکند که تمایل به دیده شدن دارند و این کار را نه در راستای رفع نیاز که در راستای ارضای عقده های درونی انجام می دهد ولی این معرفی بزرگترین توهین به خریداران اجناس خارجی میباشد که با واقعیت فاصله دارد.بنده جنس خارجی میخرم چون تولیدکنتده ایرانی احترامی برای من قائل نیست.چون همه مردم ایران دارن نق میزنن این نارضایتی در خروجی همه ی کارهاشون نمود پیدا میکنه یعنی اون کارگر یه پیچ ساده را زمانی که با نارضایتی میبنده من مصرف کننده نمیتونم به اون اعتماد کنم.بنده متاسفانه فقط ماشینم ایرانیه چون پول خرید خارجیشو ندارم و تنها چالش روزانه من هم همین ماشینه و امکان نداره که بخش عمده ای از درآمدم را خرج خرابی های پی در پی این ماشین به ظاهر نو نکنم. (2982687) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۱۵:۵۳
هنر تولید اجناس بنجل و تحمیل تولیدات آشغال و بیکیفیت و بی گارانتی داخلی(مثل خودرو) نیز فقط نزد ایرانیان است و بس. (2982700) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۲۱:۴۸
آیا ما باید همه چیز را خودمان تولید کنیم؟ (2982736) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۴۲:۱۸
خیر
ولی اگر چیزی در داخل و توسط کارگر ایرانی تولید می شود به آن احترام بگذاریم و با هدف بهبود تولید، جنس ایرانی بخریم.
افزایش تولید کالا ایرانی = بهبود کیفیت و خدمات کالا و کاهش قیمت آن (2984064) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۰۰:۱۹:۴۷
ولي در عمل خلاف فرمول شما ثابت شده . (2984954) (alef-11)
 
مجید
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۲۷:۰۲
وقتی پول به سختی در میارم به راحتی نمیدم جنس بی کیفیت داخلی بخرم و اگر اعتراض بکنم به فروشنده بدهکار هم بشم!!!!!!
کیفیت فدای دزدی شده !!!!!هر وقت درست شد به روی چشم (2982776) (alef-11)
 
مازندرانی
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۳۲:۵۱
من ازدواج که کردم برای حمایت از کارگر و کالای ایرانی رفتم یخچال سایوان خریدم سال 84.بعداز 6 ماه کارکردن گازش خالی شد.با هزاربدبختی و کارگر گرفتن بردیم مغازه دوستم گاززد دوباره بعداز چندماه گاز خالی کرد...خلاصه به توصیه دوستان سال 1385 رفتم یخچال ال جی خریدم و خدا روشاهد میگیرم تا امروز یعنی 31/3/94 آخ نگفته و هرچی هم توش بمونه تا حداقل سه یا چهار هفته همون تازگی اول رو داره.درسته باید ازتولیدداخل حمایت کرد ولی قرارنیست دراین راه ورشکسته بشیم.ممکنه همه شون اینجوری نباشن ولی تجربه نشون داده صنایع داخلی دقتی درمونتاژندارن و احساس مسئولیت نمیکنن. (2982791) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۴۴:۲۲
از خودمان سوال کنیم آیا کیفیت کار و خدماتی که من به هم وطنم می دهم مثل کیفیت خدمات یک خارجی به هم وطنش است (2984067) (alef-11)
 
رحمانی
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۰۳:۴۴:۰۳
نخریدن کالای ایرانی= راحتی اعصاب و هدر نرفتن پول بی زبون . (2985216) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۳۵:۲۸
ضمن اینکه متأسفانه در جامعۀ ما چشم و همچشمی برای پز دادن درمورد فلان مدل موبایل و لپ تاپ و برند لباس و فلان مدل نوک دماغ سر بالا و... ترمز بریده ولی در عین حال با تأسف بیشتر ، کاهش و افت شدید کیفیت تولیدی (مقایسۀ مثلا سرنوشت تولیدی پیکان و یا همین پراید) و حرص شدید تولیدگران برای پول بسیار بیشتر به جیب زدن و .... ، هم بیش از بیش و پیش ، دامنه و عمق این بلبشو و بازار آشفته از یکسو و ناهنجاری اجتماعی - فرهنگی- اقتصادی از دیگر سو ، را دامن زده و میزند ؛ (2982799) (alef-11)
 
بنده خدا
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۴۲:۵۴
من چند وقته تصمیم گرفتم تا جنس ایرانی هست خارجی نخرم.
گوشی و تبلتم رو ایرانی خریدم.
می دونم بعضی جاها تو کیفیت جلوی خارجیش کم میاره، ولی به دو دلیل کاملا راضی و خوشحالم:

1- به ادامه شاغل بودن یک هموطن کمک کرده ام.
2- خودم رو یک نفر از مشارکت کنندگان در مسیر بهبود این کالا میبینم.

البته این در مورد کالاهایی که تولیدکننده هاش یک عده بلانسبت دزد هست صدق نمی کنه. مثالش رو در صنعت همه میدونیم! (2982839) (alef-1)
 
هموطن
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۲۳:۲۶
تبلت ایرانی؟؟؟ مطمئن باش چینیه (2983355) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۰۳:۵۸
اینا چینیه (2983513) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۰۹:۴۸
دوست عزیز چیزی که شما دارید بش میگید ایرانی، یک قطعه هم ازش در داخل تولید نشده، همش چینیه، تا چند وقت پیش توی ایران مونتاژ میشد، الان رو نمیدونم هنوز مونتاژ داخله یا نه (2983539) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۱۸:۵۵
شعار راه حل نیست دوست عزیز! نوشته شما شعاری است! تولید کننده تبلت ایرانی به دلیل اینکه مونتاژ بدون برند می کند هرگز در بازار جهانی با روند موجود جای نخواهد داشت! شما می خواهید حمایت بفرمایید، فرش ایانی بخرید، کار چوب ایانی بخرید، ... و محمتر اینکه کالای در خور تولید بفرمایید! (2983567) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۲۶:۵۹
در جواب دوستی که گوشی و تبلت ایرانی خریده باید بگم متاسفانه اشتباه کردی چون اونی که خریدی صد در صد چینی و فقط یه اسم ایرانی روش هست چون تکنولوژی ساختش رو نداریم بلکل
بعدهم هیچ لزومی نداره ما همه چیز رو خودمون تولید کنیم (2983602) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۵:۲۲:۳۸
منم موافقم، یه گوشی جی ال ایکس اسپایدر ایرانی خریدم که طبعا بعضی قطعاتش هم چینی، ولی کارخونوش تو خرم شهره و 500 تام پرسنل داره، گوش مشابه هوایش با همین قیمت دوربینش 8 ته، ماله من 13 و کیفیتش فوق العادس، باتریشم عالیه، من راضیم، حالا چن تا قطعشم چینی باشه، چه مشکلی داره؟ باید ازشون حمایت باشه با خرید تا بتونن کیفیت و تولید رو افزایش بدن. (2983842) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۴۴:۰۰
باور کن کره ای یا هم محصول ژاپن می پسند و حاضرند پول زیادتری بدهند (2982844) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۴۶:۲۳
پنجشنبه ی گذشته رفتم ایران خودرو برای گرانتی میگم دنده هاش سفت جا میرن، برگشته میشه طبیعی هست. بعد از کلی بحث، آخر میگه از صفحه کلاچ هست باید تعویض بشه، اگر بخواییم عوض کنیم، نداریم!!!!! باید امداد شود دو هفته دیگه، در ثانی باز هم همین جوری میشه چون جنسش بده، اگر میخوای خوب بشه برو بیرون فرانسوی و یا ترکیه ای بنداز!!!
این هم حمایت از تولید داخل، و اجبار مردم به خرید از این دو شرکت ایرانی.
خب، چرا از همون اول تعطیل نمیکنید و خارجی وارد نمیکنید، ماشین های 30 تا 40 میلیونی خارجی رو هفتاد هشتاد و 100 میلیون میدید که نتونیم بخریم بریم این آشغال ها رو بخریم و بعد بگن برو قطعه ی فرانسویش رو بنداز اینا شرکتیه؟
بقیه محصولات ایرانی هم بی کیفیت هست به جز صنایع دستی و محصولات هنری، محصولات برقی و ...همش مزخرف (2982852) (alef-1)
 
سالار
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۴۸:۳۴
فکر می کنید اگر واردات تعطیل شود چه اتفاقی می افتد؟ برای جواب مراجعه کنید به محدودیت بر واردات خودرو. حلا یک نفر پیدا می شود که یا خواب است یا خودش را به خواب زده است و می گوید اگر واردات پوشاک، لوازم آرایشی، گوشی های موبایل، تبلت، انواع لپ تاپ و ... متوقف شود از فردای آن روز محصولات با کیفیت ایرانی در برندهای مختلف بازارهای داخلی رو پر خواهند کرد.
ولی واقعیت این است که اگر امیدمان به این چند تا کارگاهی که توی کوچه پس کوچه ها دارن مثلا تولید میکنند باشد ایرانیها حتی باید قید لباس و کفش پوشیدن را هم بزنند. کی گفته جنس ایرانی رو فقط باید ایرانی بخره؟ تولیدکنندگان عزیز تولید کنند بفروشند به چینی ها چی میشه مگه. (2982864) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۴۹:۳۴
تمام کالای به ظاهر ایرانی چینی مونتاژ داخل هستند (2982873) (alef-1)
 
کیفیت ؛ تنها رمز ماندگاری
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۴۹:۵۲
آقا !
وقتی یک جنس خارجی با کیفت است و یک عمر برات کار میکنه و آخ نمیگه ؛ چرا باید یک جنس بدون کیفیت بخرم که هفته دوم باید ببرمش گارانتی که هیچگونه خدماتی هم بهت نمیده ؟؟؟!!! (2982875) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۵۷:۰۸
به نمایندگی ایران خودرو میگم "برای یه مشکل چند بارباید بیام نمایندگی؟" میگه "هزار بار" (2983492) (alef-11)
 
املی
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۵۳:۰۰
اقا یکی نیست بگوید اقایان تولیدکننده شما هم انصاف بخرج دهید کیفیت تولید را افزایش دهید فقط میگویند از کالای ایرانی بخرید حمایت از تولیید کی از مصرف کننده حمایت میکند؟ مثلا ما 45سال داریم از ایران خودرو ماشین میخریم ایا تولیده کننده ما برای بهبود کیفیت تلاش کرد؟ خیر نه تنها تلاش نکرد تا دیده مشتریان برای خودروی بی کیفیتشان پیش فروش میکنند و تا6ماه چشم به در میمانند تا خودروی مورد نظر را تحویل بگیرند وتازه رنگ دلخواه شمارا هم نمیدهند ابشن های انها را هم کم میکنند و تازه باید برای تعمیر بروی تعمیرگاه حالا کی کدام مقام مسئول کشور بفکر مصرف کننده بود وهست تا ما برای اشتغال زایی و بزن دررویی خودروسازان 45سال ماشین خریدیم ایا 45سال کم هست برای بهبود کیفیت؟
یا شرکت دست چین و دیگر شرکتهای تولید کننده مواد غذایی ابلیمو را مواد شیمیایی و اب کاه تحویل مشتریان میدادند بازهم تولید داخل بخریم؟ سوسیس و کالباس با گوشت سگ و خر وهزاران مورد دیگر ویا مرغداری ها از داده اهن وکرتون به مرغ و یا میوه جاتها و .......... نمیخریم نمیخریم باید تولیدکنندگان را تحریم کنیم (2982899) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۵:۳۷:۳۸
کارگر و تولید کننده ایرانی بیشتر زرنگی را در بزن در رویی می داند.
اهل زحمت نیست تنبل است می خواهد یک شبه در مال اندوزی و چپاول ره صد ساله رود. ا
ینست که ایرانی سر از سوئ استفاده های مالی چند هزار میلیاردی در می اورد. اما ثروتمند ژاپنی المانی امریکایی کره ای... با زحمت بر مرغوبیت کالا به بازارهای جهانی راه می یابند و پیشرفت می کنند و ثروت اندوخته میشود. (2983889) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۵۴:۰۰
ما جنس ایرانی نداریم اکثریت چینی هستند با برند ایرانی ! OEM تا حالا شندید ؟ (2982906) (alef-1)
 
سید
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۵۸:۳۷
وقتی اهرمهای نظارتی و دولتی و هزینه های سربار تولید فشار مضاعف را بر تولید کننده وارد می کند و هر واحد تولیدی فقط سعی در سر پا نگه داشتن واحد خود دارد مقوله به روز سازی و کیفیت امری فراموش شده است که خود باعث بحرانی تر شدن وضعیت واحدهای تولیدی و سپردن کامل بازار به اجناس و برندهای خارجی گردیده است . (2982940) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۱:۵۹:۱۲
کالای ایرانی خوبه ولی تا زمانیکه براش مشتری جذب کنند بعد از آنکه حسابی جاشو تو بازار باز گرد می بینید کم کم کیفیتش اومد پایین چون تولید کننده فقط فکر جیبشه و منافع امروزشو می بینه نه آینده رو وچون می بینه فروشش رفته بالا کم کم مواد اولیه مصرفی اون محصول رو میاره پایین و یا میرن کالاهای از رده خارج شده چینی واروپایی رو میارن به مردم غالب میکنن و شیپور هم میزنن! البته بعضی از تولید کننده ها در طراحی خیلی عقب موندن و خودشون رو سازگاره با دنیا نکردن.اصلا تو ایران کیفیت مهم نیست کمیت مهمه! اینه که مردم اعتماد زیادی به کالای به اصطلاح ایرانی! ندارن (2982948) (alef-1)
 
متنفر از شعار زدگی
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۰۲:۵۵
به نوه 2 ، 3 ساله یکی از مسئولین ما که مدام شعار استفاده از اجناس داخلی را میدهد ؛ شلوار جین ترکیه میپوشانند !!!!!!!. (2982980) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۴۵:۱۱
آخه جالب اینجاست که کالسکه بچه هه هم ساخت ایتالیا است ! (2983441) (alef-11)
 
محمدی علوی
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۰۴:۵۲
مسئول مملکتی ما سوار بنز الگانس ساخت آلمان میشود ، و مردم کشور را به استفاده از اجناس تولید داخل تشویق میکند !!! (2982998) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۰۷:۲۷
توره خدا به همه کار ِ مردم ، کاری نداشته باشید !
یارو داره ، دوست داره جنس با کیفیت و گرون بخره !
ای بابا !!! (2983017) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۰۹:۳۰
یعنی واردات را مردم را با پول نفت می کنند؟! در ایران وقتی از سیاست و اقتصاد و.... حتی لباس پوشیدن و حرف زدن و اعتقادات مردم در انحصار حکومت است اینقدر به مردم تهمت نزنید. (2983031) (alef-1)
 
عالمی - تهران
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۰۹:۵۲
پراید - 0 - تولید داخل خردم با 17 تا عیب و ایراد اساسی .
بردم نمایندگی ، پاسخگو نبودند !
حالا شما هِی شعار بدید : تولید داخل ... تولید داخل (2983034) (alef-1)
 
کارگر قطعه ساز سایپا
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۴۳:۱۶
هیچ خبر داری مواد اولیه سپر پراید رو داریم وارد میکنیم ؟!!!
بنده خدا !!
کدوم تولید داخل ؟؟؟!!!! (2983432) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۵:۲۶:۵۳
پس این قطعات نامرغوب کار ایران نیست تولید و کار همون خارجی های از ما بهترون هستند. ! (2983856) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۴۸:۴۹
چه ربطی داره
چین و ژاپن هم کلی مواد اولیه از ایران وارد و کلی فراورده و محصول تولید می کنن (2984074) (alef-11)
 
بسیجی واقعی
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۱۴:۳۷
مسئولان یه ذره از اجناس تولید داخل استفاده کنند ، تا ملت یاد بگیرد ! (2983072) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۱۶:۳۵
هنر تولید کالای بی کیفیت نزد ایرانیان است و بس!!! (2983084) (alef-1)
 
فکاهی
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۴۱:۱۱
در این زمینه ( تولید کالای بی کیفیت ) ایران و چین خواهر خوانده معنوی هستند . (2983425) (alef-11)
 
sam
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۴۱:۰۴
فکاهی،کی گفته است که تمامی اجناس چینی بی کیفیت هستند؟ چین بزرگترین صادر کننده کالا در جهان است و سالانه صدها میلیارد دلار کالا به آمریکا، کانادا، اروپا و....صادر می کند و پیشرفت و رشد صنعتی آن هم اصلا قابل مقایسه با ایران نیست.ما در حد پاکستان هم نیستیم چه برسد به چین! (2984061) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۰۰:۲۶:۵۴
باز خوب شد گفتي پاكستان , اگه ميگفتي بنگلادش من ناراحت ميشدم چون بنگلادش منسوجاتش رو به اروپا و آمريكا صادر ميكنه . (2984976) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۲۴:۲۰
کلا به نظرم دو گروه از آدم ها خرید جنس ایرانی رو پیشنهاد میدن:
1. آدم هایی که تا حالا جنس خارجی مصرف نکردن.
2. آدم هایی که تا حالا جنس ایرانی مصرف نکردن.
البته اینا فقط کسایی هستند که بر اساس خلوص نیت نظر میدن، اگه بخوایم سود "شخصی" رو هم بهش اضافه کنیم داستان تغییر میکنه. (2983125) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۲۶:۰۹
بقول انگلیسیهای خائن ما انقدر ثروتمند نیستیم یک جنس را دوبا بخریم (2983137) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۳۹:۵۵
احسنت .
حرف درست رو هر کسی بزنه مورد تائید ماست . (2983420) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۰۰:۲۷:۳۳
ميگن ما اونقدر ثروتمند نيستيم كه جنس ارزون بخريم (2984983) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۱۰:۴۶:۰۹
میگن ما اینقدر پولدار نیستیم که جنس دست دوم بخریم (2995121) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۲۷:۱۷
مثل ایران خودرو و سایپا انحصاری کنید می خرند؟؟؟؟ (2983145) (alef-1)
 
دلسوزي
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۲۹:۵۶
يك ماهيه يه كولر آبي گرفتم هنوز نمايندگيش واسم نصب نكرده تو خود بقيشو بخوان...... (2983155) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۳۲:۰۷
چرا شما هر وقت صحبت از کالای خارجی میشه یاد شلوار وپیراهن میوفتید برادر من شما جنس ایرانیه با کیفیت بیار هرکی نخرید من رفتم گوشی ایرانی خریدم دیدم از آهنگ ومنوی داخلش چینی تازه بی کیفیت از یخچال وتلویزیونش که دیگه نگو خوب ما میریم چینی با کیفیت میخرین نه جنس بنجل ایرانی شما دنبال انحصار گرایی هستید تا همون بلایی که سر خودروسازی ما اومد سر اجناس دیگر هم بیارید شما اول برید صداقت رو یاد بگیرید وبه تولید کنندگان ویا مونتاژکنندگان یاد بدین بعد داد سخن بلند کنید من چرا باید جنس بی کیفیت چینی ایرانی رو با قیمت گزاف بخرم در حالی تو افغانستانم این اجناس داره با قیمت پایین تری عرضه میشه از جون این مردم چی میخواید (2983163) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۳۶:۳۰
این همه خودرو ایرانی خریدیم آیا کیفیتشان بیشتر شد؟ (2983182) (alef-11)
 
کاظم
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۴۲:۰۰
مسئولین محترم ما اینقدر که از مردم توقع دارند کمی هم خودشان حرکت مناسبی انجام میدادند خوب بود.
وقتی شما هنوز نتوانسته اید استانداردهای مناسبی برای محصولات ایرانی تنظیم نمایید چه توقعی از مردم دارید که جنس خارجی نخرند.
واقعا این سیاست یک بام و دو هوا همه را خسته میکند.
مثالی برایتان میزنم:روزی در شمال کشور و منطقه رودسر و لاهیجان چای تولید میشد ولی چون حمایتی از طرف مسئولین صورت نگرفت تولید کنندگان محلی دلسرد شدند.
زمانی که چای رونق داشت حتی در دوره جنگ پول تولید کنندگان بموقع پرداخت میشد ولی این روند الان وجود ندارد

در کشور ما بارها دولت اعلام میکند سوبسید پرداخت میکند در حالی که با کیفیتی که محصولات بدست مردم میرسد عملا سوبسید از جیب مردم است (2983205) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۴۴:۵۸
بحث ایرانی و خارجی نیست عزیز من. مردم پولشون رو با زحمت بدست میارن. دوست دارند کالایی بخرند که پولشون حروم نشه. شما برید ببینید اونجایی که کلا جلو کالای خارجی رو گرفتیم و مردم رو مجبور کردیم کالای ایرانی بخرند اون صنعت پیشرفت کرد یا از این وضعیت حداکثر سو استفاده را برای خالی کردن جیب مردم بیچاره کرد. متاسفانه کالایی هم که تحویل مردم داده شد برایشان بلای جان شد . فقط بحث صنعت هم نیست الان وضعیت میوه را هم نگاه کنید دیگه کم کم خانواده ها خیلی از میوه های داخلی را کلا فراموش کرده اند در صورتی که اگر بازار متعادل رقابتی داشتیم اینطور نبود. الان خیلی از میوه ها با دلار 3 هزارتومن هم وارد بشه قیمتش نصف میوه های داخلی در میاد اونوقت این سود داره الان تو جیب کی میره به اسم حمایت از باغدار بنده خدا؟ تا کی مردم باید پول پورشه های فرزندان دلال جماعت را از جیبشون و با حقوق کارگری و کارمندی تقبل کنند به اسم حمایت از تولیدات داخلی؟ (2983217) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۵۲:۲۹
ببین برادر من نمیدونم اقتصاد خوندی یا نه شما اگر خرد و کلان رو خونده باشی و مکتب شیکاگو و تفکرات میلتون فریدمن رو خونده باشی میبینی که قیمت عامل بسیار مهمیه بعدش هم کیفیت برا خریدار مهمه
شما وقتی می ری بازار میخای به فرض گیلاس بخری نگاه میکنی به کیفیت و قیمت درسته؟
حالا فرض کن مساله عوض بشه و مردم بروند سراغ خرید جنس بی کیفیت به هر قیمتی یا بروند جنس با کیفیت متوسط ولی گران رو بخرند و جنس یا همون گیلاس بی کیفیت رو نخرند این وسط چه اتفاقی میفته؟ اصلا بهش فکر کردی؟
وقتی که مشتری جنس بی کیفیت را ترجیح دهد کلیه قوانین طبیعت و اقتصاد و اجتماع به هم میخوره و تولید کننده هم میره دنبال تولید کردن چیزای بی کیفیت البته خدارو شکر که هنوز اینطور نشده و نخواهد شد
حالا شما از ما چه میخواهید؟ میفرمایید جنس ایرانی بخرید ولو اینکه بی کیفیت باشه ما میگیم این کار کار درستی نیست به دلایل زیر:
1-وقتی جنس بی کیفیت طرف رو در مقیاس انبوه همه با هم بخریم نمیره کیفیتش رو ببره بالا میگه مشتری داره این جنس خریدار داره مثل همین اتومبیل سازی خودمون. ببین در اتومبیل سازی دولت مردم و حتی جهان(با بالا ذبردن تعرفه های داخلی) انگار داره حمایت میکنه اما اتفاقی نیفتاده
2-خرید جنس بی کیفیت برای من هم هزینه مادی داره هم هزینه جانی چون کالای بی کیفیت نیاز منو ارضا نمیکنه باید برم دومی رو بخرم و...اتومبیل امن نیست جونم به خطر میفته؟(20 هزار کشته جاده ای)
3-این افرادی که جنس بی کیفیت تولید میکنند و ازشون حمایت میکنیم دچار این توهم میشن که جنس من عالیه اینو برمیدارن میبرن خارج و اعتلبار ایران رو بهش لطمه میزنن و یه کاری میکنن همونی که جنس مرغوب هم تولید میکنه نتونه کالاش رو دیگه اونچا بغفروشه(به کشورهای تازه استقلال یافته شوروی ما صادرات کالای نامرغوب داشتیم اعتبار اقتصادی ایران رو خراب کردیم ایضا در عراق)
4-اقا جان منابع محیط زیست را دور میذریزیم چون صرف کالای بی کیفیتی شده که نیاز شخص رو براورده نکرده یعنی محیط زیست رو با خرید کالای بی کیفیت نا بود میکنیم.
والا من نمیدونم چقدر باید بنویسم از بس اینا رو ما نوشتیم دیگه خسته شدیم. (2983246) (alef-11)
 
بهزاد
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۲:۵۵:۱۳
مهم خراب نشدن جنس کره و ژاپنه اگه جنس ایرانی بهتر باشه کیه نخره من خودم هشت ساله یخچال کره ای دارم هنوز آخ نگفته در عوض بابام یخچال ایرانی داره چند بار برده تعمیر گاه. (2983255) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۵:۵۴:۴۸
من یخجال جنرال استیل ساخت 40 سال دارم پیش هنوز خوب کار میکند. موضوع این هست جنس ئارداتی فراوان و ارزان چینی فرصت به تولید کننده نمی دهد . رفتند همه سوی واردات اسان و بی درد و سر و بنداز بالا (2983935) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۰۰:۳۳:۴۵
40 سال پيش تمام اجناس ايراني با كيفيت بودند , ارج , آزمايش يا همين جنرال استيل چون تكنولوژي كارخونه ها به روز بود و توليد كننده مجبور بود براي رقابت با جنس خارجي توليدش رو درست انجام بده . هنوز چين و هند هم به جرگه صادركنندگان جنس آشغال نپيوسته بودند و حتي جنس كره اي هم نبود . بدترين جنسها اون موقع تايواني بودن , تازه جنساي ژاپني داشتن با كيفيت ميشدن . در ايران كالاها رو بر اساس استاندارد آمريكا و اروپا ميساختند . (2985004) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۲۶:۴۷
سلام نگرش به هر موضوعی طی زمان درازی شکل میگیرد چه جنبه های مثبت و چه منفی لذا در این مورد هم باید حساب شده و علمی کار کرد مثلا در مورد آبلیمو با آن اخبار وحشتناک اگر فردی خودش آبلیمو در آورد یا در صورت بودن آبلیموی خارجی از آن بخرد ما باید ناراحت شویم که چرا ایرانی آن را نمی خری مشکل :1-طمع زیاد تولید کننه ایرانی است که سود کوتاه مدت خود را به کیفیت و حتی سود بلند مدت خود ترجیح میدهد2-ضعف استاندارد وقوانین و جریمه ها در برخورد با تخلفات تولید کننده است 3-ضعف سیستم توزیع که کالای تولیدی را چندین برابر قیمت تولید به مصرف کننده میرساند4-ضعف یا نبود خدمات پس از فروش آیا براستی در دنیا اینقدر مغازه و واحد صنفی فروشنده کالا وجود دارد چرا در این کشور فروشگاههای زنجیره ای بزرگ توسط بخش خصوصی شکل نمی گیرد؟؟؟ (2983374) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۳۱:۲۹
مثلا alcatel خوبه،
خوب آمریکایی ها هم سامسونگ و سونی میخرن، مشکل جایی دیگست که فکر میکنید ما همه چیز باید خودمون درست کنیم، که در علم اقتصاد کلا خنده داره. (2983387) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۰۴:۰۴
حتما میخرن دیگه خودشون میدونن (2983514) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۱۸:۳۲
ملت ايران مطمئن باشند باپوشيدن مارکهاي خارجي , خارجي نميشوند و هرجاي دنيا بروند آخرش ايراني هستند , پس بهتراست کيفيت خودشان را بالا ببرند (2983562) (alef-11)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۲۱:۰۵
آقای مسئول؛ واردات تعطیل؛ محصولات بی کیفیت و گران ایرانی آزاد (2983578) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۳۹:۱۸
در گذشته منظور کالای حارجی ساخت انگلیس المان ژاپن و امثال اینها بود اکنون منظور شده ساخت بنگلادش و امثال اینها هم !!!. (2983658) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۴۳:۵۰
پراید از زمان وارد شدن تا بحال مدلش هم عوض نشده یک پراید سال 70 را با سال 94 را نمیتوان از هم تشخیص داد همه شبیه هستند حتی مدلش را عوض نمیکنند چه برسد به موتور کیفیت ووووو ماشین خارجی سال 70 تا سال 75 را میتوان تشخیص داد از مدلش از بس که بی خلاقیت و ایستا هستند اجناس ایرانی (2983687) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۵۲:۱۲
جناب توکلی یک توصیه به عنوان کسی‌ که شما را شخصاً به نمایندگی‌ خود انتخاب کردم ( البته دیگه ایران نیستم ) در مجلس طرحی را به تصویب برسانید که هیچ مسئولی در همه ارکان نظام و نهادهای خارج از سه قوه و سه قوه حق استفاده از هیچ گونه وسیله نقلیه خارجی‌ ندارد .

اصلا ماشین رو ولش کنین فقط بخواین از خودکار و مداد تولید داخل برای نوشتن استفاده بکنن . تا حالا از خودتون پرسیدین که چرا از خودمون شروع نکنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟ (2983728) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۴:۵۴:۴۲
بسمعه تعالی . یک مثال میزنم براتون .مبل راحتی ایرانی را با کلاف چوب جعبه میوه به فیمت بالا مبفروشند و بعد شما اینجا میفرمایی مبل ایرانی بخریم . اگر اعتراض هم بکنی میگویند ماهانه اجاره فروشگاه بالاست . طبق پرس و جویی که من در یازار مبل 3 یافت آباد کردم احاره مغازه بسته به متراژ بین 30 تا 150 میلیون است . میل را از سازنده ایرانی یا از ترکیه وارد میکنند و به 3 تا 4 برابر قیمت بدست مصرف کننده میدهند . چرا حون اجاره مغازه سنگین دارند و خواب سرمایه و طمع سود بالا و الخ . با تحریم و اجازه رقابت ندادن به خارجی ها آمدند مملکت را دورش را بستند و دادند دست یه چند هزار دلال وارد کننده و مونتاژکار داخلی که دارند مردم را پوست میکنند . شما اگر خدمتگزار مردم هستید و راست میگویید اجازه بدید قانون تجارت جهانی در ایران اعمال شود هم دولت به مالیات و درامدش میرسد . هم شرکتهای بزرگ خارجی وارد ایران شده و تولید و اشتغال را ایجاد میکنند و هم مردم پوستشان توسط یه سری مغازه دار و بنکدار خارح نشین و اجاره بگیر کنده نمیشه . سرتون را درد آوردم یه سری به سایت آمازون و یا قیمت همین مبل در ترکیه بزنید لطفا . همه پیز در ایران به 3 تا 8 برابر قیمت واقعی اش به دست مردم میرسه . 3 تا 5 برابر را همینطور ننوشتم . به تحقیق به این عدد رسیدم . (2983742) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۵:۰۵:۴۲
وقتی یک چیزی خوب باشه مردم میخرن،
این داستان حمایت زورکی از محصولات داخلی مرا به یاد صداوسیمای انحصاری خودمان میاندازد.
به زور میگویند فقط برنامه های صداوسیما را نگاه کنید و ماهواره نبینید و جمع آوری می کنند دیش ها را و ... اما مساله بر سر محتوا هست، وقتی محتوا بی ارزش.... و مطابق نظر یک سری افراد محدود هست و چیزی برای اکثریت مردم ندارد، چه انتظاری هست؟ اخیرا برنامه خندوانه که به سبک برنامه های لیت نایت شو آمریکایی ساخته شده مورد توجه بوده ، کسی مردم رو مجبور نکرده ببینند، خودشان دوست داشتند. وقتی کیفیت و محتوا خوب باشد مردم میبینند و احتیاجی به تعریف و تمجید نیست. تولید کالا هم همین هست وقتی با کیفیت باشد مردم میخرند اما وقتی بی کیفیت هست و گارانتی بد هم دارد نباید به زور انتظار داشت مردم حمایت کنند (2983779) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۵:۲۲:۳۷
تولید کالای داخلی در هر کشور سمبل و نماد پیشرفت و مرغوبیت و غرور اقتصادی علمی فرهنگی یک کشور است.و به آن افتخار می کنند.
برای همین بر روی ریزترین قطعات و تراشه های درونی دستگاه ها ژاپنی ها با غرور و افتخار می نویسند MADE iN JAPAN
و ما با اینهمه پپیشینه ارزشمند علمی فرهنگی چقدر مایه شرمساریست که ایرانی میداند کالای تولیدی اش چنان بد است که سراغ کالای تولید بنگلادش میرود بعنوان کالای بر تر . (2983841) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۵:۳۱:۴۸
تا هنگامی که بجای تولید کالای خوب دلالی و بازارگری و واردات حرف اول را میزند وضعیت چنین است. (2983872) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۰۳:۴۸
کالای ایرانی یعنی همون ابلیموهایی که گندش در آمده؟ حالا کی میخره؟ شما؟ من که عمره بخرم. خدا گفته دنیا و زمین و آسمان را برای تو قرار دادم ولی نگفته تو را برای جیب بعضی ها افریدم (2983959) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۱۱:۱۲:۴۰
تولید کنندگان کالای نامرغوب به شخصیت تولید داخلی اسیب میزنند به این لحاظ نیز مجرم هستند (2985818) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۶:۴۵:۳۶
قرارنيست که ماهمه چیزوخودمون بسازیم درعوض سعی کنیم توزمینهایی که تواناییشوداریم وتوجهان اولیم پیشرفت کنیم وتوسعش بدیم وبرندسازی کنیم مثل زعفران پسته فرش داروهای گیاهی وخیلی چیزای دیگر... (2984069) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۷:۵۵:۲۷
با سلام
زورکی نمیشه مردم را واداشت که کالای بی کیفیت بخرند کیفیت را اگر بالا ببرید طرف خودش میفهمه که چی به نفعشه (2984227) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۸:۲۴:۲۰
باید تولید کنندگان با کیفیت ایرانی مثل پارس خزر وبوتان وپاکسان باید تشویق شوند مدیران جوانی که در ایران به تولید گوشی همراه مشغولتد واشتغال مناسبی برای 1500نفر ایجاد کرده اند باید لوح تقدیر وسپاس داده شوند هیچ کشوری تمام وسایل وقطعات یک فر اورده را به تنهائی تولید نمیکند (2984276) (alef-11)
 
سورنا
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۹:۲۱:۲۵
اکثر تولید کنندگان ایران قطعه رو از چین و کره میخرن میان اینجا مونتاژ میکنن به
اسم برند ایرانی خب این چه نوع تولید و محصول ایرانی هست؟ (2984402) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۲۰:۵۱:۵۳
اگر کسی هم کار تولیدی کنه کلی هم باید حرف بشنو ولی کسی که کار دلالی انجام میده به عنوان فرد زرنگ باهوش میشناسند هنر متلک انداختن هم نزد ایرانیان است بس! (2984565) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۲۳:۰۶:۱۸
هنر تولید کالای بی کیفیت نزد ایرانیان است و بس (2984710) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۰۴:۳۰:۵۸
دو تا صنعت رو مثال میزنم
1-خودرو: ایا تولید کننده به ما رحم میکنه که ماشین رو ایمن تر بسازه؟ پاسخ نه
2-صنایع غذایی: ایا دوستان رحم میکنند به ما و کالای تقلبی بیرون ندهند؟ شیر که پالم و وایتکس و...داره نان که جوهر قند و جوش شیرین داره ابلیمو که تقلبیه و...
خب ما چرا باید رحم کنیم و ازشون بخریم؟ ایا عاقلانه است؟ (2985234) (alef-11)
 
جلیلی
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۰۷:۵۷:۱۷
دوست عزیز و آقای محترم شاید شما اتیکت شلوارتون رو جایی میزنید که همه ببینن ولی به خدا اتیکت شلوارهای ما همش داخل شلواره و دیده نمیشه پس وقتی شلوار ترک میخریم واسه اینه که میدونیم چند برابر شلوار ایرانی عمر خواهد کرد. سالهای ساله که شعار داده میشه ایرانی جنس ایرانی بخر ولی هیچوقت نمیگن ایرانی جنس خوب بساز.من نوعی اونقدر درامد ندارم که بخوام برای پیشرفت تولید در کشورم که البته به هزار دلیل پیشرفتی هم در کار نیست کلی هزینه کنم و مثلا سالی چند تا شلوار گران قیمت ایرانی بخرم.شماها فقط بلدین شعار بدین متاسفانه. (2985342) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۱۰:۴۰:۴۴
هر کالای خارجی بصرف خارجی بودن نباید خرید کالاهای خارجی راباید خرید که از کیفیت ان باخبر باشیم فرزند من یک گوشی سونی ابکسپیرا خریداین گوشی هنگ میکرد وحتی برای re_setکردن ان جدا کردن باطری از گوشی مقدور نبود ومشگلات عدیده ای ایجاد کرد واجبارا مجبور به تعویض باطری بقیمت 90000تومان شد (2985714) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۱۱:۴۴:۵۱
انتظار بیجا از مردم ! وقتیکه بنده یک دوچرخه برای کودک سه ساله ام خریدم ولی توی خیابان از وسط شکست !!!! و متاسفانه بچه آسیب دید چطور میتونم بگم جنس ایرانی ؟؟ پول بیشتر میدم البته گاهی در عوض جانمان در امان هست . (2985933) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۱۶:۰۹:۳۳
علت بی کیفیتی کالا های ایرانی بعلت 1- حمایت های نادرست 2- مدیریت غلط ورانتی و رشوه ای 3- نکنولوژی قدیمی 4- استخدام های رابطه ای 5 - بها ندادن به دانش ومتخصصین و0000 (2986807) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۳:۲۴:۳۰
همه سر وته یه کرباسیم. نه تولید کننده حقوق مصرف کننده را رعایت می کنه نه مصرف کننده دلش به حال تولید این مملکت سوخته. همه فقط به فکر منافع کوتاه مدت خودمانیم. (2989378) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۴-۰۵ ۱۸:۲۷:۲۹
من دبستان که بودم مداد فشاری اطلس می خریدم قیمتش ۳۰ تومن بود تقریبا هر یکی دو ماه خراب میشد و یکی دیگه می خریدم. یه روز خسته شدم یک المانی خریدم ۱۸۰ تومن عالی بود دیگه هیچ وقت خراب نمیشد و وقتم رو برای اینکه نوک توش شکسته تلف نمی کردم تا چند سال داشتمش از اون به بعد تصمیم گرفتم جنس خارجی بگیرم تا گذشت و در جوانی یه پراید سایپا گرفتم. هر دوهفته خراب میشد الان یک خودرو خارجی گرفتم الان دوساله عین ساعت کار میکنه. البته جنسهای ایرانی تو بعضی زمینه ها خوبه مثل بخاری٬ فرش٬ کولر ابی . به نظر من تو خرید باید به سه چیز دقت کنیم. مقدار پولی که برای خرید اون جنس کنار گذاشتیم. ۲- توقعاتمان از اون جنس۳- برند شرکت سازنده. (2998495) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۰:۵۱:۱۸
خارجی ها فوت اخر صنعت خودشونو به ما یاد نمی دن ما هم همیشه در جا می زنیم. ایرانی هر چی می سازه یک جای کارش می لنگه. (2998994) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.