توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 257592
واشنگتن پست: هیلاری کلینتون هوشمندانه‌تر به میدان می‌آید
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۵
در آخرین هفته‌های پیش از ورود رسمی به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، هیلاری رودهام کلینتون، برای جلوگیری از تکرار اشتباهاتش در انتخابات سال ۲۰۰۸ در حال ایجاد یک کمپین قدرتمند و پژوهش‌محور است.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره وضعیت کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون می‌نویسد:

«کلینتون هم‌چنان با بسیاری از چالش‌های مشابه هفت سال گذشته مواجه است؛ زمانی که او از یک رقیب حرفه‌ای و گزینه‌ای احتمالی برای اولین بانوی رییس‌جمهور در تاریخ آمریکا به یک رقیب بی‌تجربه و ناشی در امور سیاسی تبدیل شد. کمپین او نیز در آن سال از کمپینی که به نظر شکست‌ناپذیر می‌رسید به کمپینی بدل گشت که به اشتباهات استراتژیکش شهره شد.

اما اکنون حامیان کلینتون معتقدند که او این‌بار در حال ایجاد یک کمپین و پیام انتخاباتی هوشمندانه‌تر و مناسب‌تری است که با تمرکز بر فرصت‌های اقتصادی و تلاش‌های مادام‌العمرش برای بهبودی شرایط زندگی‌ زنان به فعالیت بپردازد. کلینتون به عنوان وزیر خارجه سابق آمریکا هم‌چنین تلاش می‌کند تا بسیاری از استراتژی‌های باراک اوباما را که در انتخابات ۲۰۰۸ برای رقابت با خود او استفاده شده بود، به کار بگیرد.

این در حالی است که بسیاری از استراتژیست‌های برجسته کمپین اوباما اکنون از کلینتون حمایت می‌کنند و درنتیجه او اکنون مدل اوباما در استفاده از نظرسنجی‌ها و مشاوران متعدد برای جذب اطلاعات متنوع به کمپین خود را در کنار برنامه‌های انتخاباتی دیگر خود قرار داده است.

بسیاری از حامیان کلینتون با اشاره به هفته‌های پایانی فعالیت‌های او به عنوان یک نامزد در سال ۲۰۰۸ آن فعالیت‌ها را آغازی مناسب برای سال ۲۰۱۶ می‌دانند. او در آن زمان به دلیل تسلیم نشدن در رقابت، چابکی و آرام کردن وضعیت کمپینش حتی در ظاهر، مورد ستایش قرار گرفت.

دیوید آکسلرود، استراتژیست سیاسی ارشد اوباما در این باره می‌گوید: من در سال ۲۰۰۷ به هیلاری به عنوان یک نامزد نه چندان عالی اما خوب نگاه می‌کردم. طی سال ۲۰۰۸ نیز نظر مشابهی داشتم تا زمانی که او در انتخابات درون حزبی ایالت آیووا شکست خورد و سرنوشتش به خطر افتاد. اگر او همان نامزد باشد می‌تواند بسیار خوب عمل کند. با این حال حتی برخی از هواداران سرسخت او درباره توانایی کلینتون در جبران برخی اشتباهاتش از جمله کمرو بودن او در دیدارهای عمومی و اعتماد بیش از حد به گروه کوچکی از دستیاران قدیمی‌اش نامطمئن هستند.

در همین حال یکی از دموکرات‌های برجسته و از حامیان کاندیداتوری کلینتون در این باره اظهار می‌کند: او هنوز هیلاری کلینتون است و دفعه آخر هیلاری کلینتون یک کاندیدای عالی نبود. شما در دو کمپین به آدم دیگری تبدیل نمی‌شوید. افرادی که این روزها شاهد تلاش‌های کلینتون هستند، می‌گویند، او اکثرا در خانه خود می‌ماند و جلساتی برای بررسی فعالیت‌های رای‌دهندگان و تغییرات اجتماعی-سیاسی در رسانه‌های اجتماعی دارد.

او هم‌چنین جلسات رایزنی و گفت‌وگویی دارد که طی آن‌ها درباره شکست‌های اقتصادی طبقه متوسط و زنان شاغل و هم‌چنین طراحی راه‌حل برای آن‌ها می‌پردازد؛ راه‌حل‌هایی که در کمپین‌ها به مذاق سایرین خوش بیایند. به نظر می‌رسد کلینتون قصد دارد از بحث "تصلب ساختاری" خود برای زنان نیز که در سال ۲۰۰۸ طی سخنانی از گذشته خود به آن اذعان کرد، استفاده کند.

یکی از دموکرات‌هایی که این روزها مستقیما با کمپین کلینتون برای ریاست جمهوری و سنا فعالیت می‌کند در این باره عنوان می‌کند: هیلاری در دور گذشته بسیاری از فرصت‌ها را از دست داد؛ فرصت‌هایی که می‌توانستند انرژی و احساسات زیادی ایجاد کنند.

وی با اشاره به بحث تصلب ساختاری گفت: این مسئله‌ای است که مردم به خاطر آن‌ راهپیمایی می‌کنند؛ این پیامی است که مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند. هم‌چنین بسیاری از فعالان کمپین‌های او معتقدند، کلینتون شاید هرگز تمام اشتباهات پیشینش را برطرف نکند اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که او متوجه اشتباهاتش شده است.

در همین حال کریس لهان، یکی دیگر از استراتژیست‌های دموکرات با اشاره به زن بودن هیلاری کلینتون مدعی می‌شود: جنسیت کلینتون برای کاندیداتوری او بدی‌ها و خوبی‌هایی دارد. وی می‌افزاید: این مسئله از آن جنبه خوب است که او به عنوان یک مادر یا مادربزرگ با ریشه‌ای از طبقه متوسط با هم سویی با مردم به خوبی از پس گفت‌وگو با رای‌دهندگان برمی‌آید. از سوی دیگر بسیاری ممکن است با تاکید بر این موضوع که در سال ۲۰۱۶ تغییر مسئله مهمی‌ است از او انتقاد کنند.

کلینتون ۶۸ ساله روش‌های مختلف کمپین‌ دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره ۲۰۱۴ را بررسی کرد. از آن به بعد او به دنبال مشورت مجموعه‌ای از تجار، سیاستمداران و فعالان حقوق بشر و هم‌زمان مداقه در نظرسنجی‌ها و سایر بررسی‌ها بوده است. نیک مریل، سخنگوی کلینتون در این باره می‌گوید: اگر او در این انتخابات کاندید شود به طور قطع این بار شرایط متفاوت خواهد بود. آن طور که او تصمیم گرفته، می‌خواهد شبکه‌ای گسترده از افراد متنوع و متخصص در امور مختلف از سیاست گرفته تا چگونگی فعالیت یک کمپین موفق را به کار گیرد.

با این حال، سخنرانی‌های کلینتون در سال ۲۰۱۴ معمولا درباره تلاش زنان طبقه کارگر و متوسط برای تامین هزینه‌های مالی و یا حقوق‌های نابرابر با مشاغل تخصصی بوده است. او در مواردی نیز به شرح تجربیات شخصی خود به عنوان یک زن شاغل و وعده آینده‌ای درخشان‌تر و عادلانه‌تر پرداخته است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند، این مسائل نشان می‌دهد کلینتون سعی دارد کمپین و پیامی پوپولیستی مبنی بر بازی عادلانه و بازپرداخت حق افراد راه بیاندازد. این کمپین بر رای‌دهندگانی تمرکز خواهد کرد که احساس می‌کنند از گردونه اقتصادی بیرون مانده‌اند.

نیرا تاندن، یکی از دوستان قدیمی کلینتون و رییس مرکز پیشرفت آمریکا در این باره می‌گوید: من معتقدم هرکسی که برای ریاست جمهوری ۲۰۱۶ کاندید می‌شود باید رویکردهای جدیدی درباره چگونگی ایجاد پیشرفت در اقتصاد ارائه دهد. وی ادامه می‌دهد، اگر کلینتون تصمیم به کاندیداتوری بگیرد شعار اقتصادی او بازتابی از تجربیات خود او در مبارزه برای اجرای عدالت اقتصادی خواهد بود.

به گفته بسیاری از تحلیلگران احتمال می‌رود کلینتون مانند سال ۲۰۰۷ در اوایل ماه آوریل اعلام کاندیداتوری کند. در سال ۲۰۰۸، انتخابات درون حزبی ایالت آیووا در کنار برتری اوباما بر تجربه و رقابت‌طلبی کلینتون، مشکلات عمیق در کمپین وی را عیان کرد. در پی مشکلات متعدد، کلینتون مجبور به ایجاد تغییر در کمپینش شد و مدیر و دوست قدیمی‌اش پاتی سولیس را اخراج کرد و یکی از استراتژیست‌هایش را کنار گذاشت.

کلینتون اکنون باز هم تغییراتی در تیم خود ایجاد و رابی موک، یکی از دموکرات‌های فعال و جوان را مدیر کمپین هنوز اعلام نشده‌اش کرده است. او هم‌چنین افرادی را به تیم خود اضافه کرده که بیش از این در بین حلقه کلینتون دیده نمی‌شدند از این جهت جوئل بننسون، کارشناس نظرسنجی کمپین اوباما نیز به عنوان سیاستمدارکهنه‌کار در کمپین کلینتون فعالیت خواهد کرد.

علاوه بر این، کمیته‌های اقدام سیاسی‌ای نیز (Political action committee) توسط مردم تشکیل شده که به صورت غیررسمی برای کمپین او فعالیت می‌کنند. با این حال با وجود ناسازگاری بین کمیته‌های اقدام سیاسی و حلقه اصلی نزدیکان کلینتون بسیاری از مشکلات و موانع هنوز در کمپین او باقی مانده است. این کمیته‌ها از اعمال کنترل بیش از حد نزدیکان کلینتون شکایت می‌کنند.

در همین حال سایر دموکرات‌ها پنهانکاری در کمپین کلینتون را که نمونه‌ای از آن را می‌توان در تصمیم‌گیری او برای اعلام کاندیداتوری دید، مشکل دیگری توصیف و ابراز امیدواری می‌کنند که او اکنون بداند پنهانکاری و مصلحت اندیشی آخرین بار کمکی به او و پیروزی‌اش نکرد.

در همین حال تمایل هیلاری کلینتون به دریافت پول‌های گزاف برای سخنرانی و رفاقتش با غول‌های وال استریت پیش‌بینی شرایط را برای استرات‍ژیست‌ها درباره موفقیت کمپین او با تمرکز بر شرایط اقتصادی طبقه متوسط دشوار کرده است. عملکرد ضعیف کلینتون در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های سال گذشته به مناسبت انتشار کتابش تحت عنوان "تصمیم‌های دشوار" هم‌چنین باعث نگرانی‌هایی درباره عدم تغییر ناشی‌گریهای او در کمپینش شده است.

او در یکی از مصاحبه‌هایش به گفت‌وگو درباره ورشکستگی خود و همسرش پس از خروج از کاخ سفید پرداخته بود؛ سخنانی که مورد توجه جمهوری‌خواهان قرار گرفت و انتقادات بسیاری را برانگیخت. اما واکنش دفاعی سریع او به این انتقادات بیانگر این بود که او دیگر در مقابل این انتقادات پوست کلفت شده است. در همین حال یکی از حامیان سرسخت هیلاری با انتقاد از مشاوران او برای عدم آماده کردن کلینتون جهت مصاحبه و سخنرانی متذکر می‌شود: در این سخنرانی‌ها و گفت‌وگوها مسائل زیادی وجود داشت که هیلاری برای آن‌ها آماده نبود.

در مقابل جمهوری‌خواهان تاکید می‌کنند، کلینتون هنوز مشکلات و نقص‌های سال ۲۰۰۸ را دارد. هفته گذشته، رینس پریبوس، رییس کمیته ملی جمهوری‌خواهان در مصاحبه‌ای عنوان کرد: کلینتون برای سیاست مناسب نیست. او همواره در حال اشتباه کردن است.

حامیان کلینتون نیز تایید می‌کنند که او برخی اوقات بی‌احساس و خشک به نظر می‌آید و نشان دادن روی باز و احساسات به مردم برای او دشوار است. اما این بار چند نمونه از این رفتارها می‌تواند داستانی برای رسانه‌ها شود که در آن کلینتون از نیازمندی‌های مردم دور و با آن‌ها ناآشناست. علاوه بر این در بین دموکرات‌ها و حتی حامیان کلینتون احساس کمبود دیگری نسبت به توانایی‌های هیلاری وجود دارد؛ برخی از دموکرات‌ها معتقدند کلینتون بیش از فعالیت سیاسی مناسب سیاست است و اینجاست که او می‌تواند تلاش بسیاری برای پیروزی انجام دهد.

لهان به عنوان یکی از استراتژیست‌های مهم دموکرات‌ها خاطرنشان می‌کند: براساس توقعی که ما از او برای پیشرفت داریم، هیلاری کلینتونی که در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ دیدیم - با وجود اینکه تقریبا از دور رقابت‌ها حذف شده بود- کلینتونی است که ما قرار است در ۲۰۱۶ شاهدش باشیم.»
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.