نظر منتشر شده
۴۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 263801
آیا زنان شاغل، موظف هستند حقوق شان را خرج هزینه های خانه کنند؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۲
چندی پیش مرد جوانی به دادگاه خانواده مراجعه کرد و درخواست طلاق داد. وی در خصوص علت آن به قاضی گفت: آقای قاضی همسرم سرکار می‌رود و درآمد خوبی هم دارد. ولی او اصلا پول‌هایش را برای زندگیمان خرج نمی‌کند. هرچه می‌گویم در بعضی مواقع تو هم کمی پول خرج کن می‌گوید این وظیفه تو است.

به گزارش فردا، مرد جوان ادامه داد: او حتی خرج لباس و وسایل خودش را هم از من می‌گیرد و پول‌هایش را یا پس انداز می‌کند و یا برای خانواده خودش خرج می‌کند. دو سال است که دارم این رفتارهای او را تحمل می‌کنم ولی دیگر طاقتم تمام شده و تصمیم به جدایی گرفتم.

وی افزود: همسرم اصلا به من اعتماد ندارد و حاضر نیست حتی ریالی برای زندگیمان پول خرج کند. به نظر من زندگی در کنار این زن خودخواه اصلا فایده‌ای ندارد و ما هرچه زود‌تر از هم جدا شویم بهتر است.

بعد از صحبت‌های این مرد قاضی همسر وی را نیز به دادگاه احضار کرد تا صحبت‌های او را هم بشنود. ‎

زنان مالك تمام اموال و در آمدهای خويش هستند
در دهه های اخیر زنان سهم زیادی از نیروی کار جامعه را به خود اختصاص داده و در همه جای دنیا اشتغال زنان خارج از خانه رو به افزایش است. از سوی ديگر بیشتر زنان شاغل کارهای داخل خانه را نیز انجام می‌دهند، مانند آشپزی، مرتب کردن منزل، مراقبت از فرزندان و ... .

در واقع شرايط حاكم بر زندگی زنان شاغل حاكی از آن است كه نه تنها از مسئوليت‌‏های ديگر زنان كاسته نشده است بلكه اشتغال آنان بار مضاعفی را بر دوش‌شان افزوده است. در این بین مردان به ندرت در خانه مسئوليتی را مي‏‌پذيرند. آن‏ها به عكس برای زن خود در خانه كارهای بيش‏تری هم توليد می‌كنند!

اسلام به دليل نقش حساس و تأثيرگذار زنان در خانواده، نان آوری و تامين معاش را از عهده‏ آنان برداشته و مردان را موظف به تامين نفقه‏ همسر و فرزندان ساخته است. طبيعی است زن هنگامی می‌تواند با آرام و آسايش خيال و با فراغت خاطر به ايفاي نقش در خانواده بپردازد كه اولا دغدغه‏ تامين هزينه‏‌های زندگی را نداشته باشد ثانيا فرصت‏‌های او و انرژی او در خارج از خانه به‏ گونه‏‌ای صرف نشود كه توان كافی و مفيد براي تاثيرگذاری در خانواده، برای او باقی نماند.

از ديدگاه اسلامي زنان مالك تمام اموال و درآمدهای‌شان هستند و وظيفه‏ تامين هزينه‏‌های فرزندان و خانواده را ندارند و می‌توانند با صرف نفقه‏ تامين شده از سوی شوهر، تمامی درآمدهای خويش را آن‌گونه كه خود مايلند مصرف نمايند و شوهران حق تصرف در اموال زنان را ندارند.

آیا زنان شاغل موظف هستند، حقوق‌شان را خرج هزینه های خانه کنند؟
دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه، در پاسخ به سوال خبرنگار فردا در رابطه با این که زنان در جامعه ما موظف هستند که خرجی بدهند یا خیر؟ می گوید: از نظر سنتی، شرعی و عرفی خرجی دادن زن در خانه معنایی ندارد اما مشاهده شده است که در طول تاریخ زنان دوشادوش مردان و بلکه بیشتر از مردان کار کرده و درآمد را برای خودشان نگه نمی داشتند. همچنین در دوره هخامنشیان زنان دو برابر مردان حقوق می گرفتند و حقوقشان را صرف هزینه های زندگی می کردند.

قرایی مقدم می افزاید: این مسئله که خانمی نخواهد درآمدش را صرف خرج کردن در منزل کند کاملا درست است اما این عمل موجب جدایی عاطفی می شود. در زندگی زناشویی، زن و مرد یکی هستند و "من" و "تو"یی وجود ندارد.

این جامعه شناس با تاکید بر این موضوع که در طول تاریخ و در امروزه بیشتر زنان تولید کننده و برخی مردان دلال بوده اند، تصریح می کند: زن و مرد برای سعادت و برای موفقیت تشکیل خانواده می دهند. درست است که مرد وظیفه دارد خرجی بدهد ولی باید در زندگی زناشویی تعامل وجود داشته باشد و با توجه به شرایط گرانی و تورم امروزه، این کار موجب می شود که از شروع زندگی بنای جدایی پایه ریزی شود و پیوند بریده شود.
 
قرتاسي
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۷:۵۹:۴۳
متاسفانه اكثر زنان شاغل اين گونه هستند (2751343) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۲۳:۳۷:۲۲
واقعا متاسفم اکثر زنان شاغل هم بیرون کار می کنند و هم توی منزل تمام کارها را انجام می دهند (2751948) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۳۹:۳۳
و بد بختانه مردها زن داری بلد نیستند.در همان تهران به ان بزرگی چرا فقط این یک نفر شاکی شده ؟پس بقیه با هم بلدند کنار بیایند. (2752087) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۱:۰۲:۲۸
چه گونه اند ؟روشن بفرمایید زن وظیفه اقتصادی دارد یا ندارد؟مسئله این است. (2752115) (alef-10)
 
مسعود
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۸:۲۷:۰۶
پدر من كشاورز ودامدار است مادر علاوه بر كارهاي خانه دركارهاي دامداري مانند دوشيدن شير دادن خوراك به دام ها ودر كشاورزي مانند جمع آوري علوفه و غير به پدر كمك مي كند با اين كارازنظر سنتی، و عرفی زنان درخرجي خانه كمك ميكنند (2751420) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۴۲:۱۲
خدا به مادرتان عمر طولانی بدهد اما شما پدرتان را با اقایان شهری که همگی مدرک مهندسی دارند و دنبال کار نازک و دستمزد کلفت هستند یکی نکن . (2752091) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۴۳:۴۹
به این میگن زندگی.کشاورزی دامداری دوشیدن شیر جمع اوری علوفه ......به به خدا قسمت کند. (2752095) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۴۵:۲۳
اقا مسعود شما هم همسری مثل مادرت انتخاب کن .ارامشت تضمینه.البته اگر گیر اوردی. (2752098) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۸:۳۹:۵۳
قابل توجه مجلسیان و دولت که می خواهند در امد زن را برای خانواده حساب کنند و یارانه خانواده او را قطع کنند (2751467) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۱۵:۳۹
هر وقت یارانه ها کم کردند شما اعتراض بفرمایید. (2752030) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۸:۵۶:۴۰
با سلام
سایت محترم "الف" لطفا به صورت ناقص به موضوع نپردازید.همچنان که زن وظیفه کار کردن ندارد و می تواند پول خود را پس انداز کند.مرد هم انتظار دارد وظایف زن به طور صحیح اجرا شود.و کارهای خانه را انجام دهد نه اینکه مشغول فعالیتهای غیر از زندگی شود. (2751507) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۲۳:۴۵:۴۵
کار درخانه از وظایف زن نیست (2751969) (alef-10)
 
یک مسلمان
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۸:۵۸:۱۲
مرد طبق قانون اسلام نباید نفقه را گردن زن بیندازد ولی طبق قانون اسلام میتواند از سرکاررفتن زن جلوگیری کند پس بهتر است که من وتو را کنار گذاشته وبه مابودن فکر کنند (2751512) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۱۸:۲۵
ما؟چه کلمه زیبایی. (2752040) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۱:۰۱:۰۷
بهتر نیست به جای اظهار نظر از منظر حقوقی نگاه کنیم ؟چرابه جای حقوفدان جامعه شناس جواب میدهد؟هر کسی باید در حوزه معلومات خودش حرف بزند.این یک مشکل حقوقی است. (2752114) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۹:۰۷:۵۶
جهت اطلاع! :
همانطور که درآمد زن متعلق به خودش است، خروج از منزل هم با اجازه شوهرش میباشد.
اگر دو نفر هم با هم یکی میشوند (ازدواج و زندگی مشترک) دیگه من و تو نداره.
نمیشه که اون قسمتی که به نفعمون هست رو در نظر بگیریم ولی اون قسمتیش که خوشمون نمیاد قبول نکنیم.
اگر فرض کنیم اینکه زن خارج از خانه کار کند و در آمد کسب کند ولی همه آن متعلق خودش است از اسلام گرفته شده است، پس حتما اجازه و رضایت خروج از خانه زن و کار در اجتماع هم لازم خواهد بود.
واقعا که!! (2751534) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۹:۱۳:۱۵
یعنی خانم هم خانداری کند هم بچه داری کند هم بیرون کار کند و هم مهمانداری دوستان و خویشان همسر کند و هم خرج و مخارج آقا را تامین کند بعد.... آقا فقط آقایی کند و دستور بدهن و توقع هم داشته باشد.
فکر میکنید از این نوع خانواده ها کم هستند؟ (2751549) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۷:۵۷:۱۳
خیر ، به نظر من درستش اینه :
آقا تحصیل کنه، خانم تحصیل کنه.
آقا کار کنه ، خانم کار کنه.
آقا در خانه به همسرش کمک کنه، خانم در حل مسایل زندگی کمک کنه.
آقا محبت کنه، خانم محبت کنه.

آیا آدم به خودش دستور میده؟!! خیر.
هر وقت به این درک رسیدیم که با ازدواج یکی میشویم نه دو تا، اونوقت دیگه نمیگیم پول من ، پول تو.. مشکل من مشکل تو، سختی من سختی تو....

به نظر من این خانواده هایی که مثال زدید ، دچار بیماری هستند!
مشکل اینه که اصلا بعضی مردم نمیدونن برا چی ازدواج میکنند. انگار دو تا بچه کوچولو میخواهند با هم بازی کنن!! (2752261) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۹:۱۵:۴۷
زني كه كار ميكند در واقع از وقتي كه بايد براي رسيدگي به امور خانه و خانواده صرف كند كسب در آمد ميكند و به اين ترتيب بخشي از وظايف او بر عهده شوهرش قرار ميگيرد و يا از رفاه و آسايش خانواده كم ميشودپس بايد با كمك به خرج خانواده بخشي از اين قصور را جبران كند (2751556) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۱۴:۲۲
خانه داری وظیفه زن نیست.طبق همان اسلام مرد باید برای کار های خانه کارگر بگیرد و نیز موظف یه همسرش بابت شیر دادن بچه پول پرداخت گکند.قبول بفرمایید این بحث به کجا نمیرسد. (2752026) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۹:۱۷:۳۴
مگر همه قوانين اسلام در مورد زنان اجرا ميشود كه اين مورد بايد اجرا شود مگر طبق قوانين اسلام زن حق خروج از خانه بدون اجازه شوهرش را ندارد اجرا ميشود !!!! (2751562) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۱۴:۵۶
خیر اجرا نمی شود . (2752027) (alef-10)
 
دکتر جان سلام
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۹:۲۰:۰۴
دکتر عزیز حق با شماست و شرع و عرف هم درست میگه اما این شرع و عرف چیزهای دیگه ای هم میگه و شما فقط نصف لیوان رو دیدید اول اینکه زن بدون اجازه مرد حق خروج از منزل رو نداره دوم اینکه مرد بمقداری که در شرع معین شده باید خرجی بده مثلا یکدست لباس برای یک سال و حداقل مایحتاج و نیازمندیهای خانه سوم از وقتی که باید برای همسر و فرزندانش بگذاره کسرکرده و سر کار رفته که ا ین جفای به همسر و فرزندان است چهارم مرد میتونه از الباقی مخارجی که از این طریق صرفه جویی می کنه به هر کس که دلش خواست هدیه بده مثل مادر و خواهر و یا اموالش رو در زمان حیات بنام مادرش بزنه و هزاران بامبول دیگه که نمیشه گفت و یا من الان بفکرم نمیرسه به هر حال این بازی بی سرانجامیه (2751569) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۹:۲۷:۳۶
حق با اين آقا هست ولي ميتونه به خانومش بگه كه نره سركار،چون هيچ كمكي براي بهبود زندگيشون ندارن،خب آقا كار كنن خانوم هم نفقشو بگيره بشينه خونه و به كارهاي خونه و همسرداري برسه،اين خانوم معني "ما" را نميداند،ايشون مجرد ميبودن بهتر بود!زندگي مشترك يعني اينكه در همه مسايل بايد اشتراك داشت (2751584) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۲۰:۱۶
زن وظیفه اقتصادی ندارد.اما نمیدانم چرا اقایان برای ازدواج دنبال خانم شاغل هستند؟ (2752045) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۹:۴۳:۰۸
زنی که از 7 صبح سر کار می رود و 6 بعد از ظهر در منزل است ، در خانه حضوری کمرنگی دارد به نظر بنده نه همسر خوبی برای شوهرش است و نه مادر خوبی برای کودکش و نه کارمند خوبی برای محل کارش چرا که در محل کار تمام حواسش به بچه و خونه است و در خانه خستگی و استرس محل کارش را با خود می آورد . بهتر است اگر کار می کند پس برای زندگی مشترکش باشد و دست از خودخواهی و تکبر بردارد . چقدر بعضی از این زن ها موجود خودخواهی هستند. اگر خداوند در زن خصلت های مردانه می گذاشت جهان گلستان بود . (2751621) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۲۱:۱۵
همسر شاغل نگیرید خلاص. (2752047) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۱:۱۰:۵۱
جامعه ما هنوز پر است از مردان خودخواه، مردانی که زن را برای این می خواهند که به قول خودشان فضای امن و بدون استرس در خانه ایجاد کند و بچه ها را بزرگ کند تا آقایان پله های ترقی شغلی و اجتماعی را یکی یکی طی کنند، این خودخواهی ها کی تمام میشود؟ از نظر این مردان زن حق ندارد آرزوی ترقی شغلی و اجتماعی داشته باشد و این آرزوها فقط برای مردان حلال است. متاسفم برای این همه خودخواهی (2752124) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۹:۵۴:۲۶
مرد حق دارد از شاغل بودن همسرش جلوگیری نماید مگر اینکه شرط ضمن عقد داشته با شند (2751651) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۲۲:۲۸
مردی که همسر شاغل انتخاب می کند نمی تواند از کار کردن همسرش جلوگیری کند. (2752050) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۱:۱۰:۰۸
شما وکیلی؟ (2752122) (alef-10)
 
مردي كه همسرش سر كار ميرود و تمام حقوق همسرش را دريافت ميكند و فقط برجي 170 هزار تومان به همسرش پول توجيبي ميدهد
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۲۰:۰۴:۴۱
اين درست است كه شرعا وقانونا زن نبايد خرجي دهد اما بايد اين را در نظر گرفت كه همين قانون و شرع بيرون رفتن از خانه را براي زن بدون اجازه مرد جايز نميداند بنابر اين و با در نظر گرفتن تغييرات اجتماعي پيش امده در سده ي اخير بهتر است هر دو طرف با هم مسامحه كنند يعني مرد در اين مورد از حق خود بگذرد و زن نيز چنين كند تا بشود زندگي را سروسامان داد .
ديگر اينكه مرد ضامن پرداخت نفقه است نه ضامن پرداخت هزينه هايي كه بواسطه ي سر كار رفتن همسر بوجود مي ايد
سوم انكه وقتي زن سر كار ميرود بالطبع از انجام صد در صد وظايفش باز ميماند
چهارم اينكه اگر زن ظبق حق قانوني خود در امدش را درخانه نياورد باعث ايجاد فاصله عاطفي ميشود
پنجم اينكه اگر اين اقا فرزند ندارند بهترين كار اين است كه فورا اين خانم را طلاق دهد (2751660) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۲۲:۰۵:۲۶
این خانم می داند که اگر بخواهد بدون در نظر گرفتن گذشت و تعامل و همدلی و فقط بر اساس گرفتن حق زندگی کنند، خانم نمی تواند بدون اجازه همسر کار بیرون از منزل کند؟
حقوق شرعی یک طرف هستند و گذشت متقابل یک طرف.
من که متاهل هستم می فهمم اگر فرض این خبر درست باشد که خانم در حال خودخواهی و اهمیت دادن به خانواده خود بدون در نظر گرفتن همسر و زندگی اش است، این خانم باید سرپرست خانواده اش شود نه همسر و همدوش مردی دیگر.
متاسفم از این روش زندگی ها. کجا می رویم؟ (2751829) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۲۲:۱۳:۰۸
زنی که در بیرون کار می کند به خانه کم تر می رسد. از یک سو هزینه های زندگی این خانواده به علت بهره گیری بیشتر خانم از خدمات بیرون، افزایش می یابد و از طرفی کیفیت زندگی هم کم تر می شود. بنابراین چرا باید علی رغم همه این اثرات در زندگی، درامد زن باید فقط از آن او باشد؟ (2751838) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۲۲:۵۹:۲۵
فکر کنم هیچ زنی در خانواده شما بیرون کار نمیکند و نمیکرده است. من با چهار فرزند استاد دانشگاه بوده ام ( اکنون باز نشسته ام) شکر خدا با بهترین شرایط فرزندانم را بزرگ کردم و اکنون جزو موفقترین افراد هستند. هیچگاه بی نظمی و اصراف در زندگی نداشتم. همه اینها با کمک و همیاری همسرم میسر شد. به دلیل اینکه فرد با ایمانی است و خودخواه نیست. (2751900) (alef-13)
 
املی
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۳۴:۲۸
دوست عزیز شما که خود را استاد دانشگاه معرفی کرده اید متاسفم به نحوه پاسخگویی شما اقای استاد دانشگاه اخلاق دوتا برادر و دوتا خواهر با هم فرق میکند واین دلیل نمیشود چون همسر شما خانم با ایمانی هست و خودخواه نیست پس کل خانمها مثل خانم شما هستند این چه پاسخی ارائه میکنید واین چه منطقی در فکر یک استاد دانشگاه طراوش میکندمن در کامنت دوستم کاملا موافق هستم علیرغم اینکه امثال استادی مثل شما مخالف باشند در کل جمعیت ایران و اینچوری عرض کنم چرا فرزند شما ویا خودت و یا دیگر عزیزانت نخبه یا پرفسور نشده اید؟چرا فرزند شما قاری و حافظ کل قران نشد؟مثلا من برادرزاده ام حفظ کل قران هست چرا شما خلبان نشده اید؟ من خلبانم پس ملاک این که فرزند من خداشناس وارزشی هست درست هست فرزند صالح داشتن یک نعمت هست ولی نمیشه همسر وفرزندانمان را بکوبیم به سر همسر و فرزندان دیگر مردم این کشور پس لذا من در استاد دانشگاه بودنت شک دارم شاید باشید درحد علمی کاربردی بسیار کامنت سخیف و سبکی گذاشته اید (2752075) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۳۴:۴۷
شما به چی اعتراض داری ؟به قانون /هیچ قانونی زن را موظف به پرداخت هزینه های زندگی مشترک نمی کند. (2752077) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۲۳:۵۹:۱۵
به نظر من به تعداد ادمها اخلاق وروش وجود دارد بنابراین نمیشود نسخهای را که برای یک زندگی می دهند برای زندگی دیگر هم کارساز باشد بهتر است خود افراد باشناخت کاملی که از خودشان دارند برنامه ریزی کنند (2751997) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۰۳:۰۸
من هم همسرم مدام قانون مدنی برخم می کشید از 7ونیم صبح سر کار می رفت تا 5 ونیم عصربچه یمان هم در کودکستان تشنه ی محبت ماها بود ما خسته تازه از راه رسیده بچه ی مشتاق محبت وبازی با ما به هر روی همسرم در امدش را حتا یک ریال صرف زندگی مشترکمان نمی کرد به ارامی وتدریجی حس بی معنی بودن با هم بویزه از جانب خودمبیشتر شد چون فهمیدم زندگی مشترک من وتو شدن داشته باشد ارزش با هم بودن وماندن را نداره یک روز که خانمم سر کار بود دادخواست طلاق تحویل دادگاه دادم اکنون همسر پیشینم خوب دریافته زندگی وعشق ومحبت همدل نبودن چه بلای برسر احساس هردویماناورده است بویزه کودک اواره شده اری قانون و عرف وسنت جای خود هدف از اغاز زندگی مشترک ذوب شدندرهم ویکی شدندلها واحساس ها است نه پول وثروت کار واشتغال برخی به اندازه دوستان همکلاسی شان وهمدانشگاهیشان محبت ودوستی در زندگی زناشوی خود با همسرشان ندارند وقتی که درزندگی زناشوی هدف مشترک درک وفهم نشود ایثار وفداکاری ومحبت نباشد وقتی از اموزه های ادیان الهی دور شوند بجای ارامش نیک فرجامی سختی رنج وازردگی خاطر می اید خاطره دوستانم نرن (2752002) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۱۵:۰۲
باید قوانین اروپایی زن و مرد یکسان باشندچه در مسئولیت و چه در مالکیت (2752028) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۰:۵۸:۱۰
چرا از جامعه شناس می پرسید باید یک قانوندان پاسخ بدهد. (2752111) (alef-10)
 
مونا
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۶:۴۳:۲۰
برای اطلاع باید بدونید که حتی وظیفه انجام کارهای منزل هم به عهده زن نیست و هرکاری که زن در خانه انجام میده حتی شیر دادن به فرزند می تونه طلب حقوق کنه اما ما زن ها به خاطر عشق به زندگی و همسر هیچوقت حاضر به بیان این حقوق خود نیستیم چون ازدواج یعنی ما شدن و فراتر از قانون ها ی بیان شده یه توافق نانوشته بر اساس عشق هست همونطور که من وهمسرم این رو توی زندگی به کار بستیم و شکر خدا بهترین زندگی رو داریم. هر دو شاغلیم و هر دو تلاش می کنیم بهترین زندگی رو برای خودمون و بچه هامون درست کنیم (2752192) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۶ ۰۷:۰۳:۳۴
زن و مرد باید با هم زندگیشان را بسازند در دنیای مدرن.
این نگاه سنتی و مربوط که گذشته ها که، مرد بیرون کار می کند، زن در خانه هست، زن از قبل باید جهیزیه بیاورد، مرد باید نفقه بدهد و مهریه و ... اینها دورانش گذشته.
وقتی زن و مرد با هم کار کردند و زندگیشان را بنا کردند این ارزشمندتر هست (2752204) (alef-10)