نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 278805
آیا می‌توانیم در ماه مبارک رمضان تقوای رسانه‌ای را مراعات کنیم؟
بخش فرهنگی الف، 6 تیر 94
تاریخ انتشار : شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
آیا ممکن است در ماه مبارک رمضان بتوانیم تقوای رسانه‌ای را مراعات کنیم؟ یادداشت ذیل، این وظیفۀ خطیر را به ما یادآوری می‌کند.

از امام رضا(ع) به نقل از پدرانش علیهم ‌السلام تا امیرالمؤمنین(ع) در خصوص خطبه پیامبر اکرم(ص)، هنگام فرارسیدن ماه رمضان، اینچنین روایت شده است: «روزی، پیامبر خدا برای ما خطبه‌ای خواند و فرمود: ای مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خدا بهترینِ ماه‌ها است و روزهایش برترینِ روزها، شب‌هایش افضل شب‌ها و لحظه‌هایش، فوق همۀ لحظات ...». (عیون اخبار الرضا ع: ج۱/ ص۲۹۵/ ح۵۳)

خداوند حکیم را شکرگزاریم که این توفیق را بار دیگر نصیب ما کرد تا ماه پربرکت رمضان را درک کنیم و روزه‌دارِ این ماه شویم. به برکت حلول این ماه مبارک، فضای خانه و محله و شهر و دیارمان، تغییر محسوسی در جهت خدایی شدن می‌کند که آثار آن باهر است. اما چگونه می‌توان این تغییر و تحول در احوالات درون و برون را تقویت کرد؟

آنچه مکرر گفته ‌شده است این است که برای بهره‌مندی هرچه بهتر و بیشتر از ماه مبارک، مراقب "احوالات درونی" خود باشید. اما کافیست که ادراکات و احساسات ما تحت تأثیر قرار گیرد تا تغییر و تحول معنوی و الهی‌ای که از برکات این ماه مبارک است افزایش یا متأسفانه کاهش یابد.

"رسانه‌ها" در این معنی، از تأثیر بسیاری برخوردارند و می‌توانند با فراهم آوردن فضای متناسب با ماه مبارک، حالات معنوی ما را قوت بخشند. ولی رسانه‌ها روی دیگری نیز دارند، به‌عبارت دیگر رسانه‌ها همچنین از قدرت بالایی برای تضعیف حال و هوای معنوی برخوردارند.

در ادامۀ خطبۀ پیامبر اکرم(ص)، اینچنین آمده است: «چشم‌هایتان را از آنچه نگاه به آن حلال نیست، بپوشانید؛ گوش‌هایتان را از آنچه شنیدنش روا نیست، فرو بندید...».

این توصیه ظاهراً یک سفارش فردی است؛ البته هست ولی تمام آن نیست. گاهی شرایط ِمحیط و جامعه، رشتۀ تقوا را از دست خارج می‌کند به‌گونه‌ای که این پرهیز اگر نگوییم غیرممکن می‌شود، دست‌کم بسیار مشکل می‌شود.

از اینجاست که نقش رسانه‌ها بروز می‌یابد. رسانه‌ها در اندازه‌های کوچک و بزرگ، با کاربرد فردی و جمعی، در پوشش محدود و وسیع عضو جدایی‌ناپذیر اجتماعات بشر امروز شده‌اند. لذا هر برون‌دادی از این رسانه‌های رنگارنگ، بسته به ماهیت آن‌ها، مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

امروزه رسانه، خلوت را از انسان ستانده است و گوشی‌های تلفن همراه، هماره ملازم ما شده‌اند. به طوری که ما آنها را، به‌ ناچار یا به دلخواه، از خود جدا نمی‌کنیم! رسانه‌های جمعی و به‌خصوص تلویزیون نیز جای خود را باز کرده‌اند. شبکه‌های پرتعداد و متنوع تلویزیونی زمان افراد زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. لذا فعالیت و برنامۀ رسانه‌ها، تأثیر مهمی در زندگی ما دارند. اقداماتی از قبیل پخش سریال‌هایی که با ماه مبارک رمضان تناسبی ندارند، تولید برنامه‌های در اصطلاح جنجالی که از هیجانات احساسی کاذب و توهین و افترا مبرّا نیست، انتشار اخبار کذب یا تیترهای دور از ‌انصاف، تحلیل‌های نادرست و جهت‌دار سیاسی از وقایع و ... همه و همه باعث می‌شود تا عمل به سفارش رسول اعظم(ص) مبنی بر پرهیز از «دیدن و یا شنیدن آنچه حلال نیست» دشوار و گاهی ناممکن شود.

لذا از اهالی رسانه، تولیدکنندگان، نویسندگان و توزیع‌کنندگان محتوای رسانه‌ای انتظار می‌رود تا علاوه‌ بر آنکه بر خودسازی شخصی در این ماه عزیز کوشش می‌کنند، سازمان رسانه‌ای خود را نیز به‌مثابه یک فرد، به ‌سوی پرهیز از ناملایمات و بی‌اخلاقی‌های مع‌الأسف رایج در فضای رسانه‌ای، سوق دهند. اگر این تقوای رسانه‌ای در این ماه مراعات شود امید است که در بقیۀ ایام سال نیز بتوانیم از روی این الگو مشق کنیم إن شاء الله.
*مشرق
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۰۹:۵۴
خدا کند رییس جمهور محترم و همچنین معاونان ایشان بدانند که با مردم چگونه صحبت و برخورد کنند.

راننده تاکسی و بی شناسنامه و ده ها تهمت و توهین به اقشار مختلف مردم دون شان برخی افراد است. (2999238) (alef-13)
 
نیما
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۱۵:۳۱
شما لیالی قدر اخلاق رسانه ای را رعایت بکن، بقیه سال پیش کش. (2999247) (alef-13)
 
مرادیان
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۱۸:۲۴
از خداوند بزرگ می خواهیم در این فشار غیر رسانه ای که عده ای از مردم در بین مردم رایج کردند که روزه برای کلیه ها بد است روزه مان را قبول کند.آمین (2999256) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۲۲:۳۳
با سایت الف خیر! آنچه در هفته نخست ماه مبارک رمضان در سایت الف دیدیم میبایست گفت خداحافظ تقوا (2999261) (alef-13)
 
مصطفی
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۸:۳۱:۱۲
آقای الف شما خودت رعایت می کنی؟ (2999271) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۹:۰۸:۰۵
جناب الف

سالهاست که تقوی از رسانه های ما رخت بر بسته و یکی از علل مهم ان هم تعطیلی انصاف در گروه های سیاسی و خصوصا بلندگو بدست های جناح های مختلف است. البته صدا و سیما هم نقش بی نظیر و انکار ناپذیری در تعطیلی اخلاق و تقوای رسانه ای ایفا نموده است. (2999323) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۹:۱۶:۳۲
"انتشار اخبار کذب یا تیترهای دور از ‌انصاف، تحلیل‌های نادرست و جهت‌دار سیاسی از وقایع و ..." ........چرا یاد صداوسیما افتادم؟! (2999342) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۹:۴۷:۰۴
شاید مدتیه روزنامه کیهان نمی خونی و فقط صدا و سیما تماشا می کنی! وگرنه یاد هر دوشون می افتادی!!!!!!!!!!! (3000839) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۱:۱۷:۲۲
شما همین که آقای هاشمی را تخریب کنید و مقالات با غرض چاپ کنید از فضائل این ماه بهره مند شدید کامل؟؟؟؟ (2999587) (alef-13)
 
مهندس جنت شهري
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۲:۲۵:۲۹
پس جنابعال ميفرماييد صدا و سيما تعطيل بشه...بسياري از روزنامه ها تعطيل بشه...عجب حرفي ميزني شما.......... (2999785) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۲:۴۱:۳۳
نخیر، نمی توانیم تقوای رسانه ای را در ماه مبارک رمضان رعایت کنیم!!!!!! ، می پرسید جرا؟ خوب معلوم است، اگر می توانستیم در ماه مبارک رمضان یا کار درست انجام دهیم، چه دلیلی داشت که در سایر ماه ها این کار را نکنیم؟ مگر کار درست کردن مختص و مخصوص ماه رمضان است؟!!!
یعنی چشم بر نامحرم بستن و مشروبات الکلی ننوشیدن و به ندارها رسیدگی کردن و آدم درستی بودن فقط در ماه رمضان واجب است؟!!! واقعا که ما مسلمانهای امروز چه دینی برای خودمان ساخته ایم!!! آدم بودن به رمضان و غیر رمضان ارتباطی ندارد. همیشه باید انسان بود، همیشه باید نقوی داشت. همیشه باید خوب بود. (2999836) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۴:۱۰:۵۱
اینجا رعایت انصاف و عدالت از هیچ کس انتظار نمی رود ! (3000092) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.