نظر منتشر شده
۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 241373
در دیدار روحانی و پوتین تاکید شد:
روابط سیاسی تهران- مسکو گسترش می یابد
بخش خارجی الف، 21 شهریور 93
چهاردهمین نشست سازمان همکاری شانگهای با حضور ۶ کشور عضو و ۵ کشور ناظر، صبح امروز در کاخ نوروز در شهر دوشنبه آغاز به کار کرد.
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰
رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس‌ جمهوری فدراسیون روسیه، طی دیداری بر ضرورت توسعه هر چه بیشتر روابط سیاسی دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار که روز جمعه در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با همسایگان بویژه روسیه اهمیت زیادی قایل است. رییس‌ جمهوری با اشاره به مذاکرات یکسال گذشته خود با رییس‌ جمهوری روسیه که در بیشکک و شانگهای صورت گرفته بود، افزود: پیگیری اهداف بلند مدت در روابط فی‌مابین به نفع دو ملت و کل منطقه است و ارتباطات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی تهران – مسکو طی سال گذشته در مسیر صعودی قرار گرفته است.

دکتر روحانی، اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط ایران و روسیه را جدی خواند و افزود: دو کشور در زمینه علم و فناوری همکاری‌های خوبی داشته‌اند و این روند باید با توسعه هر بیشتر روابط دو کشور در زمینه‌های فنی و مهندسی، تجارت و همچنین صدور خدمات و کالاهای کشاورزی تقویت شود.

رییس‌ جمهوری، ارتباط هر چه آسان‌تر و بیشتر تجاری و بخش خصوصی دو کشور را پشتوانه ارزشمندی برای همکاری‌های استراتژیک ارزیابی کرد و خواستار تسهیلات هر چه بیشتر طرف روسی برای سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی ایران شد.
«ولادیمیر پوتین» رییس‌ جمهوری روسیه نیز با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با دکتر روحانی، گفت: روابط دو کشور همواره در حال گسترش است و علاوه بر پروژه‌های به ثمر رسیده، طرح‌های زیادی در مسیر توافق یا اجرا قرار دارند.

رییس‌ جمهوری روسیه به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: برای پیگیری و تحقق این توافقات، کمیته ویژه‌ای در روسیه تشکیل خواهد شد. رییس‌ جمهوری روسیه همچنین به برخی همکاری‌ها در زمینه علوم نوین، فناوری ارتباطات و نیز ادامه همکاری در حوزه انرژی اشاره و بر رساندن روابط فرهنگی و اجتماعی ایران و روسیه به نقطه‌ای مطلوب تأکید کرد.

در این دیدار همچنین روند مذاکرات ایران و ۱+۵ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و طرفین از رسیدن به توافق جامع در دوره زمانی مورد نظر حمایت کردند.

روحانی در سخنرانی خود در نشست اجلاس سران همکاری شانگهای گفت: تصور اینکه فقط بمباران مشکل تروریسم را حل می کند ، ساده اندیشی است. متن کامل سخنان رییس جمهوری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رحمان ، رییس جمهوری تاجیکستان ؛
روسای جمهور محترم؛
دبیر کل محترم سازمان همکاری شانگهای ؛
خانم ها ،آقایان ؛

در ابتدا مایلم مراتب خرسندی را از حضور در کشور زیبا ، دوست و همزبان و هم فرهنگ جمهوری تاجیکستان و همچنین قدردانی نسبت به برگزاری این نشست و میهمان نوازی گرم و صمیمانه جناب آقای رحمان ، رییس جمهوری محترم ، دولت و مردم شریف تاجیکستان ابراز نمایم.

عالیجنابان
من در اجلاس سال گذشته از افراط گرایی ، تروریسم و جنایات سازمان یافته بین المللی سخن گفتم و آنها را نه تنها یکی از چالش های اصلی عرصه امنیت در حوزه سازمان شانگهای خواندم بلکه با این باور که افراط گرایی و خشونت چالش جهانی است در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز آن را مطرح نمودم و خوشحالم که این نگرانی با اجماع جهانی به صدور قطعنامه در مبارزه باخشونت و افراط منجر گردید.

اکنون یکسال از آن تلاش ها می گذرد و جهان روز به روز به عمق این هشدار و خطرات این پدیده شوم پی می برد . من در اجلاس سیکا در شانگهای مجددا در این خصوص هشدار دادم و مایه خرسندی است که در آنجا قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان یکی از اسناد آن اجلاس به ثبت رسید. اکنون نیز امیدوارم که این قطعنامه در اسناد سازمان شانگهای و در برنامه آن به عنوان یک اولویت و ضرورت پرداختن به چالشی بزرگ مدنظر قرار گیرد.

روسای محترم جمهور؛

امروز اغلب کشورهای عضو سازمان شانگهای کم و بیش با خطر افراط و تروریسم روبرو هستند بنابر این برنامه ریزی سازمان یافته ، همکاریهای دو و چند جانبه ، تعاملات سیاسی و اطلاعاتی ، و مقابله با فقر فرهنگی و اقتصادی ، و حمایت سران کشورهای عضو از این اقدامات تنها راه مقابله با این بحران و عبور از مشکلات رو به رشد آن است. جمهوری اسلامی ایران از آغاز موج جدید این بحران که برخی از بازیگران منطقه ای و بین المللی با سرازیر کردن منابع مالی ،تسلیحاتی و اطلاعاتی به تقویت گروههای افراطی و نظامی کردن آن همت گماردند ،تاکید داشت که حمایت از تروریسم و افراط در نهایت ، منطقه را در کام خود فرو خواهد برد.

اکنون شاهد آن هستیم که گروههایی جنگ طلب و افراطی علاوه بر توحش و کشتار در سوریه، چه بر سر ملت عراق آوردند. بحران امروز عراق ، میراث شوم عملکرد دیروز قدرتها و کشورهای توسعه‌طلب است.

کانون بحران شکل گرفته در منطقه ، به مرکز جذب افراط گرایان و گروههای تروریستی مبدل شده و حل و فصل بحران نیازمند اجماع، عزم جدی و اقدام مشترک منطقه ای و بین المللی است در غیر این صورت، این بحران از ظرفیت درگیر کردن تمام منطقه ، و ایجاد تهدید در خارج از منطقه برخوردار خواهد بود.

در سرزمین فلسطین نیز جنایات جنگی ، کشتار بی رحمانه و آوارگی هزاران مرد ، زن و کودک بیگناه در غزه ، و حرکت غیرانسانی در تخریب زیرساخت های اولیه مورد نیاز مردم آن ، بار دیگر ثابت کرد که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از قواعد حقوق بین الملل و معیارها و اصول اولیه و اخلاق انسانی پایبند نیست؛ و تنها منطق این رژیم اشغالگر ،زیاده خواهی از طریق جنگ افروزی است.

جامعه جهانی نیازمند تعامل، دوستی، هم زیستی مسالمت آمیز ملل و اقوام گوناگون در سایه اعتدال بوده و برقراری صلح نیز مستلزم مقابله با خشونت و نفی افراطی گری است و اکنون برای آنان که با اشتباهات محاسباتی و جهت اهداف کوتاه مدت سیاسی و نادرست خود به ایجاد و حمایت و تجهیز گروه های تروریستی دست زده اند روشن شده است که این پدیده غیرقابل کنترل تروریستی نه تنها قادر نیست اهداف نامشروع این قدرت ها را تامین و تروریزم و افراط را به ابزاری برای سرکوب استقلال ملت ها تبدیل کند بلکه اکنون خود آن ها نیز در معرض تهدید گروه های دست پرورده خویش قرار گرفته اند زیرا تحلیل نادرست از مسایل منطقه باعث شده است که تروریسم در منطقه سازماندهی شده و رشد کند.

چنانچه خطر تروریسم به درستی و به هنگام مورد توجه قرارگرفته بود و به نام آزادی و دموکراسی به تقویت مالی و نظامی گروه های تروریستی اقدام نمی شد امروز مردم بی گناه سربریده نمی شدند. اکنون هم تصور اینکه فقط بمباران هوایی می تواند مشکل تروریسم را حل کند ساده انگاری و گریز از پیچیدگی مسئله است، مقابله با فرهنگ خشونت و سازمان ترور نیاز به فهم مسایل اجتماعی و سیاسی منطقه دارد و جز با مدیریت و مشارکت مردم و دولت های منطقه به توفیق نخواهد انجامید.

شرایط سیاسی امروز افغانستان موجب نگرانی اعضای سازمان است و ما امیدواریم با توجه به اهمیت این کشور و ضمن کمک و حمایت همه اعضای سازمان از ثبات و امنیت آن، مردم و گروه های سیاسی افغانستان با عزم، دوراندیشی و درایت از این شرایط در جهت تامین منافع مردم خود عبور نمایند.

رییس جمهوری گفت: در کنار این واقعیت که اصلی ترین دغدغه کشورهای جهان به خصوص اعضای سازمان شانگهای است، ثبات، توسعه منطقه ای و رفاه ملی نیز از موضوعات مهم دیگری است که باید همواره مدنظر قرار گرفته و این سازمان با توسعه طراحی سازو کارهای تاثیرگذارتر در عرصه های منطقه ای و بین المللی به نقش آفرینی مبادرت کند.

بی تردید برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کنار اقدامات اطلاعاتی و امنیت، یک ضرورت است لذا بی تردید یکی از راه های بلند مدت برای خشکاندن تروریسم خواهد بود. سوء استفاده ابزاری رو به گسترش غرب از تحریم و تبدیل آن به نوع سلاح مخرب نشان می دهد که این ابزار هم به آسانی می تواند علیه هر یک از اعضای جامعه جهانی و ازجمله اعضای سازمان همکاری شانگهای به کار گرفته شود.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مقابله با تحریم ها می بایست به یکی از اصول این سازمان و کشورهای عضو آن تبدیل شده و تنظیم مناسبات میان اعضا و توسعه روابط دوجانبه به دور از فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم سامان یابد.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه انرژی، آب و توسعه شبکه های مواصلاتی برای دسترسی به بازارهای جهانی، بی شک در جهت ثبات و توسعه منطقه ای حائز اهمیت خواهد بود، گفت: در این جهت و با استفاده از فرصت مایلم به تلاش های اخیر در بهره برداری از خط آهن سه جانبه ایران - ترکمنستان - قزاقستان تا آذرماه سال جاری و همچنین ورود به مراحل اجرایی موافقتنامه کریدور ترانزیتی چهارجانبه ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان که موجب تسهیل بیش از پیش ارتباط آسیای مرکزی و خلیج فارس از طریق ایران شده و سازمان شانگهای را از ساختار ارتباطی پیشرفته ای از خلیج فارس تا اقیانوس هند و از آنجا تا دریای چین برخودار می کند اشاره کنم.

جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ذخایر عظیم انرژی و همچنین با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک خود توانسته نقشی اساسی در همگرایی منطقه ایفا کند. روشن است که بدون حضور و نقش آفرینی ایران، طراحی کریدورهای حمل و نقلی و انتقال انرژی در منطقه فاقد توجیه اقتصادی و عملیاتی خواهد بود.

رییس جمهوری در پایان ضمن قدردانی از تلاش های دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و رییس جمهور تاجیکستان، از خداوند متعال برای تمامی کشورهای عضو سازمان به ویژه کشور عزیز تاجیکستان موفقیت و سربلندی روزافزون را آرزو کرد.

همچنین در حاشیه اجلاس روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ظهر جمعه در حاشیه اجلاس شانگهای در تاجیکستان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با اشاره به روابط مستحکم ایران و چین، به مذاکرات خود با همتای چینی در اجلاس گذشته شانگهای و تشکیل هفت گروه کاری مشترک اشاره کرد و خواستار اجرای هر چه سریعتر توافقات فی‌مابین شد. «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین نیز جایگاه مهم ایران در منطقه و جهان را یادآور شد و گفت: چین خواهان روابط استراتژیک با ایران است. رییس جمهوری چین همچنین از سفر خود به جمهوری اسلامی ایران در سال آتی خبر داد.

اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در نشست امروز هر کدام تا ۱۰ دقیقه می توانند صحبت کنند که این زمان برای اعضای ناظر یعنی شامل ایران، هند، افغانستان، مغولستان ، پاکستان و میهمانان افتخاری ، دبیر کل و مدیر اجرایی سازمان، تا ۷ دقیقه خواهد بود. ترکیه، سریلانکا، بلاروس و ترکمنستان نیز به عنوان میهمانان ویژه در این اجلاس شرکت دارند. پس از سخنرانی سخنرانان، مراسم امضای اسناد و کنفرانس مطبوعاتی با حضور اعضای اصلی این سازمان برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار حامدکرزی همتای افغانستانی خود نیز با اشاره به اهمیت ثبات و آرامش در سایه همکاری و حضور همه گروههای سیاسی افغانستان، تاکید کرد: تحقق اراده و خواست مردم افغانستان مهمترین عامل در توسعه این کشور است و جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مساعدتی در این زمینه آماده است.

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در این دیدار ، آخرین تحولات سیاسی و داخلی افغانستان پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور را به اطلاع رییس جمهوری ایران رساند. در این گفت وگو ، اقدامات و تحرکات کشورهای مختلف منطقه و نیز نقش قدرتهای فرامنطقه ای در زمینه آینده افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سازمان همکاری‌ شانگهای (shanghai Cooperation Organization)، بیست و پنجم خرداد ۱۳۸۰ هجری خورشیدی (۱۵ ژوئن ۲۰۰۱) تاسیس شد. جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند.

اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای (SCO) با داشتن مساحتی معادل ۳۰ میلیون و ۱۸۹ هزار کیلومتر مربع، سه پنجم از مساحت آسیا و با جمعیتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر، حدود یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند.

رییس جمهوری همچنین در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای که با عنوان «همکاری، هم رشدی و هم شکوفایی» برگزار می شود، با مقامات کشورهای حاضر در این اجلاس دیدار و گفت وگو می کند.
 
محمود
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۱۲:۳۳:۴۵
با توجه به اینکه این سازمان یک ارگان بین‌المللی اقتصادی است امیدواریم نتایج مفیدی برای ایران داشته باشد چیزی که اقتصاد به کما رفته ما بدان نیازمند است. (2370460) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۱:۴۵:۱۶
از این سازمان چیزی به ما نمیرسه اصولا سازمانهایی که با کشورهای کمونیستی وسوسیالیستی اداره میشن خیرشون به کسی نمیرسه !! (2371304) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۴:۱۱:۰۲
هر کشوری ابتدا به منافع خود اهمیت میدهد و سپس به منافع دیگران طبیعی است کشورهای کمونیستی و بلوک شرق هم اینگونه باشند مگر کشورهای غربی دنبال منافع خودشون نیستن ؟! به نظر شما حضور امریکا در منطقه اسیا چیزی جز بهره برداری اقتصادی برای امریکا میتونه باشه ؟! امریکائیها هم کم جنایت نکردن این رو خوبه از افغانها و عراقیها بپرسید در زمان ح (2372276) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۴:۱۲:۵۹
درود بر آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم که روابط با کشور همسایه روسیه رو تجدید میکنه . ارامش و دوستی در منطقه شرط موفقیت اقتصادی کشور ما خواهد بود . (2372281) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۴:۱۹:۳۹
با به هم ریختگی روسیه در سال های 1986 و ضعف رهبران شوروی علاوه بر بهم ریختگی اقتصادی در ان کشور . دقیقا کشور ما نیز دچار بحران اقتصادی شد و قیمتها افزایش پیدا کرد . و این نشانه نقش استراتژیک روسیه در منطقه از جمله کشور ما نیز بود. (2372293) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۲:۴۹:۴۷
این دولت هر چی بیشتر دولت قبل رو کوبید داره سر خودش میاد،روسیه وچین و...مخالفان واردات کلای چینی(بیش از اندازه) خودشون دارن بیشتر از همیشه وارد می کنند (2371406) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۰۷:۴۳:۲۳
چرا روسیه و چین با عضویت ایران مخالف هستند و فقط در حد ناظر ایران میتواند در این اجلاس شرکت کند. (2371635) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۰:۵۹:۲۶
روسیه وچین اگر پاش بیفته بیشتر از غرب به ما توهین وبی اهمیتی می کنند اصولا ساختارشون خشنه ! قابل اعتماد نیستند ایران با درس گرفتن از قضیه اس 300 دیگه نباید با طناب اینا تو چاه بره ! (2371878) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۱۸:۰۱:۱۲
ای کاش همچنان سیاست های نه شرقی و نه غربی امام همچنان پی گیری میشد.
ای کاش. (2371019) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۱۸:۴۴:۴۳
اگر وابستگي به امريكا بد است ، وابستگي به روسيه بدتر .

شعار انقلاب اين بود :‌نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي (2371084) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۰۵:۳۹:۵۵
کسی نمیخواهد وابسته به روسیه شود ، صحبت بر سر معاملات تجاری است برادر . (2371603) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۱۹:۱۲:۵۱
روسیه را نباید پرستید و البته نباید از او متنفر شد. گسترش یا قطع روابط با همه کشورها باید در چارچوب منافع ملی و براساس خواست اکثریت مردم باشد. (2371107) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۱۹:۳۲:۰۱
خدا به دادمون برسه, تازه میخوان از این بیشترش هم بکنند. (2371134) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۱:۴۵:۳۹
روابط با روسیه منطقی نیست (2371305) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۳:۲۴:۳۱
کاملا منطقی و لازم است... (2371451) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۱:۴۹:۲۲
اگه بنا به برقراری رابطه با زورگویان است آمریکا شیرین تره والله ! (2371311) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۱:۵۲:۱۶
روسها همیشه به ما سود رسانیده اند .
مردم ایران با روسها احساس برادری می‌کنند . (2371316) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۰۲:۴۵:۲۳
اشتباه گرفتي داداش . روس ها در طول تاريخ هيچ سودي به ما نرسانده اند . به خير ايشان اميدي نيست. (2371594) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۱:۱۷:۱۴
پس تاریخت خیلی ضعیفه ! (2371922) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۱:۲۱:۳۹
روسیه اگه خیلی میخواد روی آمریکا رو کم کنه بره سوریه با داعش مبارزه کنه تا هم اجازباز شدن پای آمریکا به بهانه داعش به سوریه را نده وهم نشون بده پشت سر هم پیماناش می مونه مثل آمریکا ! وهم نشون بده اگه اوکراین رو از چنگش بیرون کشیدن اجازه نمیده سوریه را هم از او بگیرند ! (2371930) (alef-10)
 
احمد ك
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۲:۲۲:۱۰
روابط ايران باروسيه بايد در حد يك بازي ديپلماتيك واخذ امتياز از غرب باشد ودر اين موقعيت كه بحران اكراين دارد جدي ميشود شانس ايران در رفع تحريم وجذب سرمايه گزار خارجي بسيار بالا رفته ،اين فرصت وبازي را بايد به نحو زيركانه به نتيجه رساند روابط عميق باروسيه مثل نيروگاه بوشهر نتيجه باخت براي ايران بوده وخواهد بود (2371362) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۲:۴۲:۲۴
فقط زمان احمدی نژاد روسیه بد بود؟ (2371389) (alef-10)
 
سید رسول
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۲۲:۴۴:۵۱
روس ها ثابت کردند که رفتارشان به شدت منفعت طلبانه است واین رفتار را زالو صفتانه انجام میدهند. (2371393) (alef-10)
 
قرتاسي
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۰۷:۱۸:۰۲
بنظر شما اين به معني شكست در مذاكرات نيست؟ اين نوع روابط با اين حجم و ناگهاني خيلي تابلو هستش؟ (2371619) (alef-10)
 
م ل اراکی سوئد
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۱:۰۹:۳۵
ما هیچ موقع برای قطع رابطه با غرب پیشقدم نبوده ایم و این امریکا و متحدین او هستند که همیشه سعی در تحت فشار گذاشتن ایران را داشته اند. امریکا نمی تواند با یک کشور مستقلی مثل ایران کنار بیاید. امریکا و غرب میخواهند که ایران نوکر آنها باشد. اگر غرب دست از گستاخی بردارد و به یک رابطه بر اساس احترام متقابل تن دهد اکثر مشکلات ما با غرب حل میشود. البته در طول تاریخ همیشه غرب (یونان، روم، اسپانیا، پرتقال، انگلیس، فرانسه و الان هم آمریکا ) با شرق و بخصوص ایران خصومت داشته اند و موی دماغ بود اند و اختلافات کنونی با غرب نیز ادامه همان قدیم است و چیز جدیدی نیست. (2371899) (alef-10)
 
محمدی اکبر
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۲۲:۲۰:۲۹
آنها یی که مخالف روابط سطح بالاتر ازین روابط فعلی با روسها هستند حق دارند الان بهترین وقت است که ما از تحریم روسیه برای منافع ملی امان سود ببریم روسیه باعث شد که آذربایجان جداشد روسیه هزاران بلا سر ما آورده آنانی که تاریخ نمیدانند بیجهت کامنت های موافق نگذارند و وقت خواننده ها را نگیرند.. (2372904) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۶-۲۳ ۰۹:۱۲:۳۷
1- راهبرد ایران در موضوع روسیه چیست؟ آیا روسیه را می توان کشور متحد نامید؟ آیا روسیه از نقاط مشترک سیاسی با ایران برخوردار است؟ آیا تعریف روسیه و ایران از آمریکا وجه مشترکی دارد؟ ایا روسیه در نگاه به موضوع هسته ای ، تروریسم ، نفوذ منطقه ای ، اثرگذاری در لبنان - سوریه - عراق - افغانستان - آسیای میانه و قفغاز یا تحریم فراگیر و همه جانبه جهانی علیه ایران از تفاوت معناداری با آمریکا ، اروپا یا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل برخوردار است؟ آیا می توان روسیه را شریک تجاری ایران نامید؟
2- روسیه طی بیش از پانزده سال گذشته تنها کشوری است که مستقیم و با انبوهی از متخصصین نیروگاهی اتمی در بخشی از پروژه اتمی ایران حضور دارد چین نیز طی دو دهه گذشته به بزرگترین طرف تجاری ایران تبدیل و در شرف انحصار کامل بازار است. روسیه و چین عضو دائمی و دارای حق وتو شورای امنیت سازمان ملل هستند یعنی هیچ قطعنامه و اقدامی بین المللی قانونی(شورای امنیت سازمان) بدون نظر و همراهی هر یک از دو کشور ممکن نیست. روسیه و چین بی هیچ ابهام و تردیدی تمامی قطعنامه ها و اقدامات تحریمی و محدود کننده علیه ایران را مورد تأیید و تصویب قرار دادند. روسیه و چین بدون برخورد با اعتراض جدی از سوی ایران در تمامی سالهای گذشته ضمن حفظ شرایط ممتاز مذکور در تمامی تصمیمات و اقدامات ضد ایرانی حضوری فعال داشتند. لذا تصور می کنم طرح سوال ذیل قابل تأمل باشد که وقتی بزرگترین همکاران بین المللی ایران در حوزه تکنولوژی اتمی و تجاری علی رغم حضور بسیار گسنرده در ایران می توانند همزمان در شکل گیری و اعمال تمامی تصمیمات و اقدامات ضد ایرانی حضور داشته باشند نباید منطقا و حداقل به همین اندازه برای تردید و بددلی دیگران نیز حقی قائل شد؟
3- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه علی رغم ناخشنودی و تعجب مقامات نه کشور حاضر در نشست جده بدون توجه به سخنان هیجان انگیز و جهانی مقامات کشورهای حاضر در نشست و با تأکید بر ضرورت حمایت از جان 49 تبعه ترک که بدست داعش اسیر شده اند بدون امضای بیانیه پایانی ائتلافی برای مبارزه با داعش جده را ترک کرد. طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه در مذاکرات سفر به تهران در سال 90 در مقابل بسیاری از سخنان کلی و جهانی مسئولین کشورمان بدون هیچ تعارف دیپلماتیک ابتدا به موضوع مطالبات معوق پیمانکاران ترک فعال در پروژه مسکن مهر اشاره می کرد. مرور سخنان روسای جمهورمان طی سالهای 80 الی 93 در مراکز بین المللی مانند شانگهای از این حیث شاید جالب توجه باشد چنانکه آقایان خاتمی ، احمدی نژاد و روحانی روسای جمهور وقت از همه چیز و همه جا گفتند و می گویند الا مهمترین موضوع مستقیم کشورمان یعنی تحریمهای ظالمانه و سختگیرانه بین المللی که اعمال شده است.
4- چرا ایران طی تمامی سالهای گذشته قادر نبود حداقل دو کشور چین و روسیه یعنی مهمترین شرکای اتمی و تجاری کشورمان را به صلح آمیز بودن فعالیت اتمی مطمئن سازد؟ چرا اعضای شانگهای علی رغم میزبانی از روسای جمهوری اسلامی ایران بعنوان عضو ناظر حاضر به حمایت از فعالیت آزاد اقتصاد تحریمی ایران نیستند؟ دستگاه دیپلماسی ایران طی سالهای مذکور چرا هرگز قادر به تغییر مواضع کشورهای مذکور در موضوع فعالیت اتمی ایران نشده است؟ کشورهای مذکور طی چه شرایطی در موضوعات مشابه از ایران حمایت خواهند کرد؟
65 ضمن تأکید جدی بر اهمیت درک ریشه های دشمنی آمریکا ، انگلیس و اسرائیل به موجودیت ، ماهیت و اهداف جمهوری اسلامی ایران تصور می کنم اگر شرایط مذکور در مورد روسیه و چین را با مقداری مسامحه و خطا بپذیریم آیا نباید دشمنی و خصومت محور چین - روسیه را با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم؟ آیا روسیه و چین برای ما مصداق دقیق رفیق دزد و شریک قافله نیستند؟ آیا دشمنی ملموس و صریح دیگر کشورها قابل اعتمادتر از دوستی کشورهایی که در تمکامی مراحل دشمنی همراه و همگام با دشمنان گام برداشتند نیست؟
6- تصور می کنم تأکید بر این نکته تکراری از اهمیت خاصی برخوردار باشد که اگر طی تمامی سالهای مذکور قادر به ایجاد اطمینان نسبت به سلامت اتمی کشورمان برای همکارانی که تقریبا انحصار حضور در فعالیت اتمی و تجاری ایران را در اختیار دارند نبودیم چگونه در صدد ایجاد چنین اطمینانی برای کشورهای فاقد کمترین رابطه یا بیشترین خصومت هستیم؟ (2373196) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.