توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 256359
صعود آماري مخاطبان سينماي ايران
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۶
از زمانی که بحث اکران فیلم‌های کم‌تماشاگر که با اصطلاح مخاطب خاص از آنها یاد می‌شود مطرح شد، کسی فکر نمی‌کرد اقبال مخاطبان به اين فيلم‌ها و فروش آنها در سالن‌هاي سينمايي، آمار و ارقامی را به تثبيت برساند که بتواند در میان اهل تجربه سینمای ایران امیدواری ایجاد کند. بحث اکران فیلم‌های این گروه از مخاطبان که درنهايت به شكل‌گيري گروه سینمایی «هنر و تجربه» انجامید از سال گذشته و از جشنواره سی‌ودوم جشنواره فیلم فجر آغاز شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در آن دوره فیلم‌هایی به جشنواره ارائه شد که پيش‌بيني می‌شد در گروه‌های پنج‌گانه اكران سینمایی فروش قابل توجهي نخواهند داشت. به همين دليل سال گذشته و در سي‌ودومين دوره جشنواره فيلم فجر یک سالن اختصاصی در برج میلاد به این سري از فیلم‌ها اختصاص داده شد و اتفاقا استقبال زیادی از آنها به وجود آمد، به‌طوری‌که بارها تقاضای نمایش مجدد این فیلم‌ها در سالن اصلی برج میلاد مطرح شد.

به دنبال آن اتفاق مديران سازمان سينمايي گروه جديدي را تعريف كردند؛ «هنر و تجربه» از سیزدهم مهر ماه امسال در پنج سالن سینمایی (چهار سالن در تهران و یک سالن در شهرستان) فعاليت رسمي‌اش را آغاز كرد و فيلم‌هاي اكران شده در اين گروه حتي مورد توجه مخاطبان عام هم قرار گرفتند. حتي بسياري از مخاطبان براي تماشاي برخي از فيلم‌ها به تهران آمدند و در سالن‌ها به تماشاي آثار اين گروه نشستند كه در اين ميان سهم فيلم‌هايي همچون «ماهي و گربه» ساخته شهرام مكري و «پرويز» ساخته مجيد برزگر بيشتر از بقيه فيلم‌ها بوده است.

حالا سه ماه از آن تجربه گذشته است و نخستين آمار فروش و تعداد مخاطب این فیلم‌ها منتشر شده است. آماري كه اگرچه در برابر هزينه‌هاي توليد در سينماي ايران رقم ناچيزي است اما تا همين جاي كار هم اميدواركننده است و به درآمدزايي سينماي ايران كمك كرده است. بر همین اساس به گزارش روابط عمومی گروه سینمای هنر و تجربه، تعداد مخاطب، میزان فروش و تعداد سانس‌های مجموعه فیلم‌های این گروه سینمایی که از ۱۳ مهر تا ۱۳ دی درسینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده است، اعلام شد. طبق این گزارش میزان فروش فیلم‌ها هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام شده است که حدود ۱۴۰ هزار مخاطب در ۲۱۶۰ سانس به تماشای این فیلم‌ها در ۵ سالن سینما نشسته‌اند.

ماهي و گربه، يك شب، از تهران تا بهشت، بيداري براي سه روز، تابور، آفتاب مهتاب زمین، روایت ناپدید شدن مریم، آشنایی با لیلا، من از سپیده صبح بیزارم، پوسته و پرویز ۱۱ فیلم سینمایی هستند که در این مدت اکران شده‌اند. همچنین ۵ فیلم مستند «شش قرن و شش سال»، «۰۲۱»، «از ایران یک جدایی»، «خاطراتی برای تمام فصول» و «عروسک» در ۳ باکس نمایشی و ندامتگاه، تهران پايتخت ايران است و «اون شب كه بارون اومد» فیلم‌های مستند کلاسیک شیردل و «یک اتفاق ساده» سهراب شهیدثالث، دو فیلم «مسافر» و «لباسی برای عروسی» عباس کیارستمی و ۳ فیلم مستند تاریخ سینما «دشت بژین، شعر سینما و مردی با دوربین فیلمبرداری» در کنار حدود ۲۰ فیلم کوتاه به نمایش درآمده‌اند.

در این مدت فیلم سینمایی خارجی «سزار بايد بميرد» نیز اکران شده است. براساس مصوبه شوراي سياست‌گذاري سينماي هنر و تجربه، فروش فيلم‌ها در سينماهاي طرف قرارداد به‌جز سانس‌هاي فوق‌العاده به‌صورت كامل و بدون كسر هزينه‌هاي حق‌السهم سينماها، هزينه‌هاي آماده‌سازي و تبليغات و حق‌السهم دفتر پخش به صاحبان اثر پرداخت مي‌شود.

قرار است به‌زودی میزان مخاطب و فروش و ضریب صندلی هر فیلم به‌طور مجزا اعلام شود. اکران فیلم‌های سینمایی و مستند ایرانی، حداقل ۶ ماه بر اساس ارزیابی میزان جذب مخاطب ادامه خواهد داشت و اکران فیلم‌های كنوني تا انتهای اسفند ادامه خواهد داشت.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.