نظر منتشر شده
۳۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 260345
در حاشیه اعطای تندیس جشنواره برلین به جعفر پناهی؛
محروم الورودها!
داریوش سجادی، 28 بهمن 93
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۶
اعطای تندیس «خرس طلائی» به جعفر پناهی بواسطه ساخته اخیرش (تاکسی) به اعتبار سیاسی کاری متداول جشنواره برلین امری قابل انتظار و قابل فهم بود.

هر چند نسخه کامل «تاکسی» را ندیده ام اما دیدن چند راش کوتاه از این فیلم با میزانسن های تکراری و همیشگی و ملال آور در سنت سینمای سکولار و جماعت مبتلا به «شُبهه روشنفکری» در ایران، کفایت ادله می کند تا بار دیگر بی بُنیگی و سترونی این جماعت مبتلا به «درد بی دردی» و دور مانده از واقعیات بومی و زیر پوستی خاستگاه شان را با شفافیتی تلخ در ذهنیت بیننده تصویر آمائی کند!

ترشرویانه جامعه سکولار ایران سالهاست که در جمیع حوزه های اندیشگی مبتلا به نازائی و در خود ماندگی شده و غالب آثارشان آکنده از توهم و شکلک درآوردن و دهان کجی و تخفیف و بی وقعی به فرهنگ و هویت بومی شان است. بدین اعتبار مستحسن آنست تا قائل به یک «این همانی» بین «خاستگاه جغرافیائی» ایشان با «خواستگاه فکری» ایشان باشیم.

خواستگاهی که تمام قد و چشم و گوش بسته، برگرفته و مونتاژ شده از فرهنگ و هویت و اندیشه غربی است. بدین اعتبار هر چند در نمونه «جعفر پناهی» و جشنواره اخیر برلین، پناهی به دلیل «ممنوع الخروج بودن» نتوانست «خرس اش» را شخصاً تحصیل کند اما ظاهرا ایشان قبل از «ممنوع الخروجی» از کشورش در کنار دیگر هم قطاران «مشتبه به روشنفکری» مبتلا به «محروم الورودی» به ساختار و بافتار و واقعیات و اعتباریات و فرهنگ و هویت بومی و ملی و میهنی، کشورشان شده اند.

با وام گیری از «مسعود کیمیائی» در «تیغ و ابریشم» جایگاه و پایگاه این مشتبهین به روشنفکری در دنیای واقعی، مانند آن ساختمانی است که:

«پذیرائی دارد، اتاق خواب دارد، اتاق نشیمن دارد، پنجره رو به باغ دارد، پنجره رو به دیوار دارد و خلاصه «پــِـرت» هم دارد! پــِـرت یعنی به درد نخور! اضافی! بیخودی»!

و شوربختانه و ناگریزانه ایرانیان موظف و محکومند تا این «جماعت پــِـرت» را «چلیپا کش» خود در همه فراز و فرودهای مُقدّر تاریخی شان، میزبانی کنند!
 
علي
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۸:۳۵:۵۴
شما چه انتظاري داري ؟!!!
طرف با يه هندي كم و خواهرزاده اش ، برداشته يه فيلم ساخته ، اونم با محدوديت بيست ساله اي كه براش ساختن !!!!
بعدش هم آقاي نويسنده
شما بهتر بود اطلاع پيدا ميكردي كه اگه خود جشنواره ما كه شديدتر از برلين سياسي هست و بود ، قبول ميكرد اين فيلم رو نمايش ميداد ، آقاي پناهي فيلمش رو از برلين خارج ميكرد
شما دست و پاي يه نفر رو بستين و بعدش انداختين تو آب و انتظار شناي بدون نقص ازش دارين ؟!!!!!!! (2686878) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۸:۴۱:۴۱
اینقدر که پیام فیلم تاکسی برایم شفاف بود که مطالب سنگین اقای سجادی منو قانع نکرد..... اصلا چه عیبی داره که از این قبیل فیلم ها در صحنه های فرهنگی و اجتماعی ایران باشه ... حتما باید فیلم های ممنوعه و مستهجن باشه که تبعات داشته باشه .... ایشان یک کار چالشی انجام داده و یک لایه برداری از بافت اجتماعی و سیاسی ایران برداشته .... مهم خوب تحلیل کردن این فیلم هست نه کنایه زدن به این و آن .... البته هم آقای امثال آقای جعفر پناهی و هم آقای سجادی باید در آثارشان شان و شعور ملت را مدنظر قرار دهند و بدانند افکار عمومی عیار سنجش کارها هست نه چیز دیگر .... (2686893) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۰:۵۱:۴۵
شما اصلا فیلم رو دیدی ؟
میشه یع نقدار در مورد پیام این فیلم توضیح بدی !
یه مقدار اگر احساسات رو در بیان مسائل کم کنیم و جو گیر نشویم بهتره ! (2687247) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۸:۴۸:۱۸
چرا با دگر اندیشان اینجوری برخورد میکنین؟
اینجا مثلا رسانس؟؟؟ (2686906) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۸:۵۰:۰۱
شما که میگویی جایزه ی آقای پناهی سیاسی بوده چرا ایشان به دلایل سیاسی نمیتواند فیلم بسازد؟
چیزی که عوض داره گله نداره (2686909) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۱:۲۵:۲۳
خود گزارشگر هنری شبکه یورونیوز گفت که این جایزه سیاسی است نه هنری.. (2687354) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۲:۰۱:۳۹
خب این که نشد جواب سیاسی بوده باشه شما به پناهی اجازه فیلمسازی تو داخل بدین نذارین بره اونطرف جایزه سیاسی بگیره (2687476) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۳:۲۷:۲۸
پس این که الان ساخته چیه اونوقت؟؟!! (2689831) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۲:۵۹:۱۱
پناهی هم سیاسی است و خیلی طبیعیه که فیلم سیاسی بسازه هیچ کس هم نگفته فیلم سیاسی ساخته نشه (2687655) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۰۳:۳۸
من هم فیلم رو ندیدم و هیچ تخصصی ندارم در فیلم و سینما. ولی به نظرم کمال بی انصافی است که چیزی رو ندیده قضاوت کنیم.

در ضمن، کم همه زندگی ما آغشته به سیاست زدگیه؟ حالا جشنواره برلین فقط سیاسی شده؟

شما اگه واقعا فکر می کنی این جعفر پناهی خیلی آدم ضعیف و بی بنیه ای هست در فیمسازی (که ممکنه باشه یا نباشه) پیگیر شو که چرا از فعالیت فیلمسازی اون هم 20 سال محروم شده (2686944) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۰۹:۱۳
سلام
درست
اما نیاز نبود انقدر ثقیل حرف بزنید. (2686955) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۱۲:۲۶
به اقرار خودتان فیلم را ندیده‌اید. بهتر نیست قبل از اینکه به واقعه‌، حادثه یا حقیقتی اشراف کامل ندارید سخن نگویید.
تا مرد سخن نگفته باشد / عیب و هنرش نهفته باشد (2686962) (alef-13)
 
فهیم
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۱۳:۲۷
متن خیلی ادبی بود ولی یک سوال ،سینمایی که به قول شما وبه نظر اینجانب عامه پسند نیست وشاید اکثریت مردم ایران حتی اسم جشنواره برلین را نشنیده وبا شنیدن نام برلین یاد کنفرانس کذایی برلین وتصاویر +18 آن که از تلویزیون ایران پخش شد می افتندچه ضرری برای این کشور دارد ودر مقابل غول هایی رسانه ای که هر روز دارند اینهمه تبلیغات منفی میکنند چه اثری دارد. چرا باید از خروج این آدم جلوگیری کرد برود جایزه اش را بی سرو صدا بگیرد خواست بیاید خواست نیاید اگر اینقدر سیاه نمایی میکند که شما میگویی خوب مامردم که داریم در این کشور زندگی میکنیم بنظرم از خیلی از مسئولین بیشتر فرق راست ودروغ را میفهمیم پس می توانیم این نوع به قول شما روشنفکری پیر وعوامانه را بفهمیم ایا جلوگیری از خروج این ادم بیشتر به این تبلیغات وسیاه نمایی دامن نمیزند چرا رویکرد شبکه های برون مرزی ودرون مرزی ما در مواجه با این موضوعات متفاوت است بخدا ما مردم عوام هم عقل داریم وهم شعور شاید اگر این رفتارها نبود این فیلم از حلقه روشنفکران به قول شما خارج نمیشد اما حالا بسیاری از روی کنجکاوی هم شده فیلم را می بینند حتی بقول شما در حد چند راش کوتاه که به نظر برای نقد هر اثری بسیار کم وساده انگارانه است ومحملی برای افتخار بازگو کرد ندارد . (2686966) (alef-13)
 
noorsoobh
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۱۳:۵۷
فقط این قسمت را با دقت بخوانید و ببینید چه کسانی و با طرز تفکر و با چه بینشی در مورد مسائل فرهنگی تصمیم می گیرند :هر چند نسخه کامل «تاکسی» را ندیده ام اما دیدن چند راش کوتاه از این فیلم با میزانسن های تکراری و همیشگی و ملال آور ...
وقتی یکی از کارگردان های مطرح آه از نهادش بر می خیزد وقتی با یکی از نمایندگان که در مورد فیلم و سینما اظهار نظر می کند و حکم به توقیف فیلم می دهد در حالی که این نماینده مجلس سینما نمی رود و فیلم هم نمی بیند . حالا نقد این عزیز هم مثل اظهار فضل این نماینده می ماند که فیلم را ندیده به نقد کشیده واقعاً همه چیزمان به هم می آید!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ (2686968) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۱۶:۰۶
من نظری درباره فیلم ندارم چون ندیدم اما قاعدتا این متن با بغض نوشته شده چون نویسنده فیلم رو ندیده داره نقد میکنه! کسی فیلم رو با دو تا سکانس ارزیابی نمیتونه بکنه. از سایت وزین الف هم درخواست دارم اعتبار سایت خبری خودش رو با این دست نوشته ها و تحلیل ها خدشه دار نکنه. (2686979) (alef-13)
 
امید
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۲۱:۴۰
حقیقتش خیلی به این موضوع فکر کردم اما به نظرم آن چیزی که هیات داوران در چرایی اعطای جایزه گفته خیلی پراهمیت است و برای همین هیچ دلیلی نمی بینم برای اینکه این جایزه ای برای سینما و فیلم نباشد. ساختن فیلم در شرایطی کاملا متفاوت از بسیاری از فیلم سازان در جهان. همان طور که نوشتند نامه ای عاشقانه برای سینما. خود این موضوع نشان دهنده نگاه هیات داوران است. قطعا از نظر شیوه‌ای که برای روایت یک داستان انتخاب می‌کند خیلی محدود بوده است ولی نفس داستان‌گویی و جلوی دوربین‌بردن آن در شرایط پرخطر از یک نوع رابطه خاصی با سینما صحبت می‌کنه.
برای همین به نظرم، جشنواره با در نظرگرفتن همه شرایطی که یک فیلمساز در آن فیلم ساخته و برای آنها فرستاده، و زاویه‌های انسانی چنین انتخابی و چیزهایی دیگه‌ای که از حوصله این کامنت خارجه، نشون داده که قضاوتشون از یک فیلم یک چیز آبستراکت و خارج از زمان و مکان و موقعیت نیست و این خیلی جشنواره را با ارزش می کنه. بنابراین در پاسخ به کسانی که می‌گویند فیلم های بهتری در جشنواره بود و یا جشنواره سیاسی است .نظر من این است که اساسا قابل مقایسه نیست. چنین فیلم‌هایی در هیچ نوع طبقه بندی متعارفی در سینما جا نمی‌گیرند و نه برای فیلم اقای پناهی منصفانه است که بخواهد مثلا از نظر تکنیکی یا روایت پردازی و مسائلی از این دست مقایسه بشود، نه برای فیلم‌های خیلی عالی‌ایی که در این جشنواره بودند. و طبیعی است که این جایزه برای پناهی بود و فیلمش و این دو را از هم جدا نمی‌شود کرد (2686994) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۲۱:۴۳
افکار آقای سجادی و اربابانش و طرز فکر آنها از کسی پنهان نیست ولی قضاوت او در باره ی فیلم آقای پناهی بسیار نا بجا و سخیف می نمایدزیرا که به گفته ی خودش تمام فیلم را ندیده و آن قسمت از فیلم را هم که ایشان مشاهده کرده برای عموم ایرانیان به لطف قضات عادل حکومتی میسر نمی باشد و مردم نمی توانند مثل ایشان در خصوص فیلم قلم فرسایی کنند.ضمنا" اگر سیاسی کاری متداول جشنواره برلین برای امثال شما در اعطای جایزه اول به ساخته ی آقای جعفر پناهی هنرمند محبوب و مردمی با تمامی موانعی که حاکمیت برای فعالیت او ایجاد کرده امری قابل انتظار و قابل فهم می باشد، سیاسی کاری خودتان را در رخنه بر تمامی شئونات زندگی مردم این سرزمین چگونه توجیه می کنید؟ نگویید برای حفظ اسلام که این ادعا سالهاست نزد مردم ایران عزیز خریداری ندارد. (2686995) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۵:۲۱:۳۷
یک احسنت بر شما که درد دل مرا گتید و البته صد احسنت بر سایت الف که نظر شما را انتشار داد. (2688036) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۲۳:۲۸
لطفا از جانب مردم ایران حرف نزنید. ضمنا اجازه فعالیت به همین جماعت بدهید و ببینید که صفهای طولانی از همین مردم برای دیدن آثار همین اشخاص در خیابانهای همین کشور، تشکیل می شود.
بله شما به محبوبیت داخلی و بین المللی این اشخاص حسادت می کنید. همین شما و امثال شما اگر خودتان را، در یک جشنواره بین المللی جایزه بدهند، در بوق و کرنا می کنید و فریاد می کشید که جهان حقانیت شما را ثابت کرد، اما اگر کسی از جماعت شما نباشد و چنین جایزه بگیرد، لابد شبه روشنفکر و دست نشانده است. (2686998) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۳۲:۱۴
پس دو نتيجه كلي مي گيريم .
اول اينكه كاش تا چيزي را كامل نديديم به خود اجازه نقدش را ندهيم .
دوم اينكه ممنوع الخروجي هم ديگر نمي تواند نتيجه مطلوب ما را داشته باشد . (2687020) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۳۳:۴۸
جناب آقای سجادی
من واقعا کاری به موضوع مطلب ندارم (کما اینکه از جهاتی مورد تایید من هم هست)
اما به راستی درک علت بکار بردن این همه لغات پیچیده و غامض در یک نوشتار چند سطری برایم مشکل است ! (2687027) (alef-13)
 
يك بنده خدا
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۴۹:۰۲
جالب اينجاست كه جناب آقاي سجادي بدون اين كه اين فيلم را به طور كامل ديده باشند، اين همه بر آن تاخته و نديده به سكولاربودن متهم كرده اند. اي كاش ايشان مي دانستند كه بي دليل به ديگران تهمت زدن و بيان جملاتي كه بيشتر به عقده گشايي شبيه است تا نقد، عقوبت اخروي دارد. (2687080) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۵۰:۳۵
چی گفتی؟ یه کم واضح تر بگو ؟ (2687083) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۰:۵۲:۳۴
میگه دنبال یه مرد میگردم که به این فیلم مجوز اکران بده، اونوقت ببینیم نظر مردم در موردش چیه!
مرد حسابی تو حتی فیلم رو هم ندیدی، چطور فیلم ندیده رو تحلیل می کنی!؟
خدایا؛
اینا دیگه کین!؟ (2689010) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۹:۵۴:۵۱
من هم تا حدودی با نظر نویسنده موافقم (2687094) (alef-13)
 
امیر علی
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۳:۳۶:۴۰
منم موافقم با نظر شما، تا حدودی
اما فقط دریافت خرس طلایی رو موافقم (2687755) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۰:۰۵:۱۰
جنابعالى كه حتى تحمل ديدن يك فيلم چند دقيقه اى را نداشته ايد چگونه به نتقد نشسته ايد، آيا با بكار بردن الفاط و واژه هاى سنگين در مقاله خود و نشان. دادن حب و بغض كامل خواسته ايد چه موضوعى را ثابت كنيد بجز تعصب متحجرانه و غير منطقى و سياسى كارى ؟ آقاى محترم بيائيد چشم ها را به واقعيت هاى موجود باز كنيم بيائيد دلها را از كينه ها پاك كنيم ، بيائيد مغز هايمان را از افكار منفى بدور نگهداريم ، باشد كه ما ايرانيان نيز مانند خيلى از مردم جهان پشتيبان يكديگر باشيم، از هم در هر كجاى دنيا حمايت كنيم ، به كارها اعمال خوب هم احترام بگذاريم و كمى هم انصاف داشته و آنرا مخلوط با سياست محض نكنيم ، باشد كه خداوند آنروز را برايمان ارزانى بدارد، آمين (2687121) (alef-13)
 
مزدک
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۰:۰۸:۰۵
متاسفانه جانمعه ما پر شده از غرض ورزی و توهین و امثالش
دوست عزیز در یک جامعه چند صدایی و متمدن تکرار میکنم متمدن هر کس آزاد است حرفش را بزند
مگر نمیگویید که جامعه را جریحه دار می کند . بر خلاف اسلام و فلان و فلان ... عزیزم جامعه ای کی که با زده شدن یک حرف ، یک فیلم ، یک شعار ستونهایش می لرزد و جریحه دار می شود عدمش به از وجود است
دوست عزیز در تمام این سالها مقصر خود ما هستیم . اگر جامعه ای ایدئولوژی و دینش آموخته شده باشد و اگر مفاهیم را بر اساس اصول اکادمیک به مردمش بیاموزد آن جامعه هیچ ترسی از فیلمم و ماهواره و شعار و تهدیدهای قدرتها نخواهد داشت
بیاموزیم که به همه دیدگاهها احترام بگذاریم. ما شیعه همان امام صادقی هستیم که در جواب اصحابی که با خداناباوران دعوا کرده بود توحید مفضل را آموخت تا پیروانش بر اساس استدلال نه هوچ گری و تهدید و محرومیت نه تنها در برابر سیل مخالفان بایستند بلکه آنها را هم به سمت خود بخوانند (2687127) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۱:۰۷:۱۵
نویسنده خود اعتراف می کند که فیلم را ندیده چطور ندیده نقد می کنی؟؟؟ (2687289) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۱:۵۰:۱۴
وقتی فیلمی را ندیده ای چگونه به خودت اجازه قضاوت کردن می دهی ؟؟؟؟
واقعا" جالبه (2687442) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۲:۳۵:۴۳
اصلا باید دید پناهی به چه مجوزی مسافرکشی کرده ؟ (2687582) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۲:۲۲:۵۲
اینو خوب امدی! (2689088) (alef-10)
 
امين بديعي
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۷:۴۰:۲۵
بنده با نگارش اين كامنت كوتاه قصدم بي احترامي به آقاي جعفرپناهي نيست ،‌زيرا نه ايشان را مي شناسم و نه كاري از ايشان ديده ام و از اين جهت متاسف نيستم زيرا وقتي كسي در سن و سال بنده ( 57 ساله ) كه اكثر قريب باتفاق ، يعني تمامي كارهاي كارگردان هاي بزرگ كشورم از جمله ،‌علي حاتمي ،‌كيارستمي ، كيميايي ، حاتمي كيا و . . . را ديده است ، آقاي پناهي را نمي شناسد فكر ميكنم امري عمومي باشد !
متاسفانه اجراي بعضي سياستهاي بد فرهنگي به وسيله افرادي كه اصلاً شناختي از فرهنگ ندارند خصوصاً در اين چند ساله اخير كساني را مدعي و طلبكار اجتماع نموده است كه در يك حالت عادي دكانشان قطعاً مشتري نداشت و خود به خود از گردونه فرهنگ حذف مي شدند ! از جمله اين افراد جناب آقاي پناهي است كه از بخت بد ملت و خوش اقبالي خود ايشان فعلاً قرار است با ايشان و آثار ايشان برخورد شود كه اگر نبود اين سياست مقبوليت ملي ايشان به خوبي روشن مي شد ! (2688314) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۸:۴۸:۴۵
جعفر پناهی عزیز همیشه باعث سربلندی مردمش بوده. (2688410) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۱:۱۲:۳۳
وخشم امثال سجادی ها برقرار. (2689537) (alef-11)
 
وحید
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۹:۴۱:۲۰
صرف نظر از درست با نادرست بودن این یادداشت، کسی که هنوز فیلم رو ندیده، چطور به خودش اجازه می ده در موردش نقد بنویسه؟ مگه ما رو مجبور کردن در مورد همه چیز دیده و ندیده، مربوط و غیر مربوط نظر بدیم؟ بعضی وقتها هم بد نیست کنار بشینیم و نظرات کارشناسان واقعی رو در مورد یه موضوع بخونیم و از اونها یاد بگیریم. (2689343) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۹:۵۴:۴۸
به این جماعت شبه روشنفکر سربار ملت توصیه میشود کتاب غربزدگی اثر جلال ال احمد را مطالعه نمایند. (2690648) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.