نظر منتشر شده
۷۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 258249
گاردین بررسی کرد:
آیا وقت آن رسیده که با ایران دوست و با عربستان دشمن بشویم؟
بخش خارجی الف، 10 بهمن 93
«مایکل آکسورثی» که ین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ در وزارت خارجه انگلیس مسئول میز ایران بوده در یادداشتی در روزنامه گاردین نوشته غرب باید با توجه به اینکه ایران یکی از نیروهای ثبات در منطقه به شمار می‌رود از ایده اتحاد با این کشور استقبال کند. بخش خارجی الف، این مطلب را ترجمه کرده که در ادامه مخاطبان می توانند آن را مطالعه کنند.
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۵
اتحاد غرب با عربستان مانعی برای ثبات منطقه خاورمیانه و آرامش آن محسوب می‌شود. پادشاه سلمان نیز اشتیاق زیادی برای اصلاحات در منطقه نشان نداد.

چند سال پیش وزیر امور خارجه اسبق، آقای جولیان بولارد، سیاست جدیدی را مطرح کرد. او اظهار داشت بهترین دلیل برای فراگیری زبان آلمانی این است که بتوانید کلمات قصار نیچه را بخوانید. من اطمینان ندارم که خیلی‌ها این پند را پذیرفته باشند، اما من آن را قبول دارم. حداقل شاید این را خوانده باشید که می‌گوید "اگر مدت زیادی غرق تماشای خلیج شوید، خلیج هم به شما می‌نگرد".

اوضاع در منطقه‌ی خلیج فارس در حال تغییر است. مرگ پادشاه بیمار عربستان و جانشینی‌اش توسط برادر بزرگتر بیمار ناتنی‌اش، مصادف با شورش حوثی‌ها در یمن و موفقیت‌های آنان بود. همزمان نمایندگان ۲۰ کشور از جمله انگلیس، آمریکا و عراق برای مقابله با گروه ضد اسلامی داعش در بغداد به دنبال اتحاد هستند تا بتوانند با داعش مقابله کنند.

در حالی که خاورمیانه با تحولاتی جدید مواجه است، دول غربی نقش حساسی دارند. چند وقت پیش ما مصمم به بمباران سوریه برای براندازی اسد بودیم. اکنون بعد از گذشت تنها ۱۸ ماه یا بیشتر، مهار گروه به مراتب خطرناکتر داعش را برای کسب موفقیت‌های سیاسی غرب، مدیون دوام حکومت اسد هستیم و آنرا یک ضرورت تلقی کردیم.

در همین زمان نگرش ما نسبت به ایران تغییر کرد. روند مذاکرات در مورد موضوع هسته‌ای ایران به کندی پیش می‌رود. هفته‌ی پیش از یکی از همکارانم شنیدم که که ایران را به عنوان یک قدرت متعارف برای ثبات منطقه‌ی خلیح فارس می‌دانست و این من را به وجد آورد. اما تغییر دیدگاه در قبال ایران هنوز به حدی نرسیده که بتوان از ایده‌ی اتحاد با ایران در عراق و سوریه استقبال کنیم. وضعیت نابسامانی است و هنوز صداهای پرنفوذی در آمریکا شنیده می‌شود که همانند سعودی‌ها در رابطه با توسعه طلبی‌های ایران هشدار می‌دهند.

همان صداها تمایل دارند که با ستایش از پادشاه عبدالله بن عبدالعزیز(چیزی نشنیدم که باعث شود به این فکر کنم که جانشینی او علاقه برای اصلاحات را بیشتر می‌کند)، این دیدگاه را نادیده بگیرند که برخی از افراطی‌ترین گونه‌های افراطگرایی‌ و تروریسم چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ معنوی ریشه در عربستان سعودی دارند. در چنین موقعیتی کشوری که همواره بر حسب عادت آن را دشمن خود دیده‌ایم(ایران) اکنون بیشتر در شمایل یک دوست بالقوه به نظر می آید و کشوری که آن را به عنوان متحد خود می‌دانستیم اکنون اگر هم دشمن مطلق حساب نشود ولی هر چه بیشتر شبیه آن دسته از دوستی‌هایی محسوب می‌شود که ما را از دشمن بی نیاز می‌کند.

تا حدودی عاقلانه نیست که از ایران توقع متحد شدن علیه داعش داشته باشیم. ما بایستی روابط مجدد دوستیمان با ایران را توسعه دهیم، با وجود روابط تیره امید بسیار کمی وجود دارد. اما قدرت نظامی، سلاح ایران در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه قدرتمند نیست. سیستم حفاظتی انقلابی آنها بسیار کارآمد و با تجربه است ولی بعید است که بیش از آنچه در عراق و سوریه در حال انجام است قادر باشند انجام دهند.

حتی اگر آنها همکاری کنند، همکاری‌شان باعث ثبات در دراز مدت احتمالا نخواهد شد به این دلیل که فاصله موجود در شیعیان ایرانی در عراق و سوریه مخالفت گروههای سنی عرب را باعث می‌شود. راه حل اساسی برای موفقیت علیه داعش این است که اعراب سنی را به همکاری تشویق کنیم و آنها خودشان داعش را طرد کنند همان گونه که القاعده را رد کردند و با آنها در عراق جنگیدند و دست همکاری با آمریکا از سال ۲۰۰۷ دادند. متأسفانه حمایت غربی ها و ارتباطشان با گروههای سنی های عرب مانع موفقیت سیاسی شده و به همین دلیل است که داعش پابرجا مانده است. ایجاد ارتباط دوباره با سنی ها بسیار دشوار است زیرا آنها احساس می‌کنند به آنها خیانت شده است.

در ایجاد سیاست مناسب در منطقه در شرایطی که تقسیمات فرقه‌ای در حال افزایش است، از همه مهمتر این است که تعهدات ما در مورد ثبات روشن وصریح است، خصوصا تعهدات ما برای نابودی داعش و القاعده، اما تاکنون به دلایلی پابرجا مانده‌اند. من به همان جمله بولارد و نیچه اشاره می‌کنم: خلیج فارس به تو می‌نگرد، به عبارت دیگر، تنشهای موجود در منطقه ما را ملزم به بازبینی سیاست‌هایمان می‌کند.

ثبات در منطقه‌ی خلیج فارس همان چیزی است که ما می‌گوییم و می‌خواهیم، و هر چقدر تجزیه، تحلیل و تفسیر بیشتر اتفاق بیفتد بیشتر محتمل می‌شود. آیا ما واقعا این را خواستاریم؟ چه مقدار ما خواهان این هستیم؟ آیا خواستن این کافی است؟ برای مثال، آیا خطر اینکه متحدان ظاهریمان را از دست دهیم در بخش شرقی خلیج فارس وجود دارد و اینکه موضعشان را در مورد معاملات پرسود سلاح تغییر دهند؟ این اتفاق می افتد اگر ما نقش کلیدی برخی کشورها را در نابودی گروههای افراطی سنی مانند داعش و القاعده در نظر نگیریم.

بسیاری بر این اصل توافق دارند که ایدئولوژی افراط‌گرایان داعش همان نشأت گرفته از وهابیت می‌باشد که ریشه آن در عربستان سعودی می‌باشد. آنچه که این افراطی ها را رشد و پروش می‌دهد ناشی از اختلافات فرقه‌ای بین شیعه و سنی می‌باشد که تا به حال فاجعه‌ای است که در تصور نمی‌گنجد.

ما از طریق فروش سلاح به کشورهای عرب منطقه خلیج فارس، چشم بر حمایت آن‌ها از افراط گرایان می‌بندیم و در حقیقت منابع لازم را نیز برای این کار در اختیار آن‌ها می‌گذاریم. اگر دولت‌های غربی بخواهند وجهه‌ای حداقلی در منطقه داشته باشند، باید در این گونه سیاست‌های خود تجدید نظر کنند.
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۰۶:۰۵:۲۳
روسیه دشمن درجه یک ملت ایران و دشمن درجه دو ما امریکاست. من در صورت انتخاب بین این دو دشمن برای تبدیل به دوست امریکا را انتخاب میکنم. چون روسها دوستانی هستند که دشنه تحریمها را از پشت با یک دست بر بدن ما فرو کردند و دست دیگر خود را جلوی ما دراز کرده و با نامردی گفتند:
شل کن بیا!
امریکا معمولا دوستی و دشمنی اش بر خلاف روسیه روشن و واضح و قابل تفکیک از هم میباشد. (2649926) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۱:۰۴:۱۷
شايد بهتر باشد از كلمه دشمن محتاتانه تَر استفاده كنيم. مسئله تعارض منافع است. وگرنه نه روسيه ونه امريكا دشمن ما نيستند و با هر دو ميتوان با حفظ منافع ملي رابطه داشت. دشمن داعش و القاعده هستند كه اصلا نميخواهند ايران وايراني وجود داشته باشد. (2650144) (alef-11)
 
خلاق
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۸:۲۸:۰۱
صحیح می فرمایید روسیه و آمریکا دشمن ما نیستند و ای کاش روزی ما هم مانند ترکیه بتوانیم از هر موقعیتی استفاده کنیم ؟ هیچ کشوری تا ابد دوست و هیچ کشوری همیشه دشمن نیست !!!!1 (2651399) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۱:۲۰:۲۳
اسرائیل رسماً و نه یکبار و دوبار ایران رو تهدید به حمله نظامی کرده اونوقت دوستمون میفرمایند روسیه دشمن درجه یکه. ظاهرا آخرالزمون شده معادلات ژئوپولوتیک تغییر کرده.اسرائیل هم خط قرمز ماست هم امریکا. خیلی برخی دوستان دارن بال بال میزنن که با امریکا دوست بشن بفرمایند اول برن به جناب نتانیاهو عرض ارادت کنن مشکل دوستیشون با امریکا هم حل میشه ان شاءا... (2650168) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۱۶:۵۲
برادر شاید فراموشی گرفتید، این ایران بود که برای اولین بار شعار نابودی اسرائیل را سر داد و این ایران هست که شبانه روز شعار نابودی اسرائیل را سر می‌دهد. (2650243) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۴۰:۵۲
دوستم ایران اولین بار شعار نابودی اسرائیل رو سر نداد ایران اولین بار از طریق امام موسی صدر مستقیما برای نابودی اسرائیل تلاش کرد. از طریق شهید چمران اولین بار مبارزه مسلحانه رو شروع کرد. اسرائیل وصله ناجور خاورمیانه است و تا کندن این وصله ناجور ما دست بر نمیداریم. انشاالله روز موعود که میرسه از اونایی نباشم که چشمشون رو به روی حسین(ع) بستن و لباس عافیت پوشیدن با هزار و یک دلیل (2651093) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۵:۱۳:۱۰
فعلا شما هم بروید به روسیه تعظیم کنید و 7قطعنامه علیه این ملت رادر شورای امنیت علیه ما تائید کند. (2650466) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۰۵:۲۳
امان از توهم (2650228) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۳۲:۲۴
یک سری خودشون رفتن نشستن تو بقل امریکا دوست دارن طرف مقابل رو هم هل بدن تو بقل روسیه که خودشون توجیه بشن. کی خواست بره تو بقل روسیه؟ ما بسته به موقعیت با هر کشوری که منافعمون اشتراک داشته باشه همراهی میکنیم که دیدی با امریکا هم ر افغانستان کردیم. البته گفتم کشور اسرائیل که کشور نیست (2651076) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۷:۰۲:۳۴
بغل مجید جان نه بقل (2651337) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۰۵:۴۹
یعنی این روسیه بود که در سازمان ملل تحریم ها را وضع کرد؟؟؟ (2650230) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۵:۲۱:۲۴
شما یک دوست مثل روسیه داشته باشید نیازی به دشمن ندارید (2650479) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۵:۳۰:۰۳
بندگان امریکا با وصله زدن به طرف مقابل که مثلا اگر ما نوکر امریکاییم شما نوکر روسیه سجده کردن خودشونو توجیه میکنند (2651312) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۵۲:۳۲
اصلاً امریکاییها گل اند، مثل ماه میمونند
همه اش هم تقصیر دولت قبلیه (2651112) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۰۸:۱۱
با این نظر شما باید پرسید که چرا آقای روحانی تدبیری به خرج داده اند و با انتخاب نماینده ویژه (آقای ولایتی) و فرستادن ایشان به مسکو در راستای تحکیم هرچه بییشتر روابط ایران و روسیه برآمده اند. (2650236) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۸:۰۳:۰۱
از تدبیر ایشان است. تا قدرت چانه زنی در مذاکرات با امریکا و با روسیه را با لا ببرد. فراموش نکنید تانکهای T72 و میگهای روسیه به صدام. موشکهای "الحسین"که تهران را هدف قرار داد تقدیمی شوروی به عراق در جنگ بود. حالا شما ممکن است برای رفع تحریم به امریکا به توافق برسید اما برای راضی کردن دیگر اعضا چون شوروی و چین باید باج بدهید و مطمئن باشید هر کدام باج خود را خواهند خواست. (2650682) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۰۵:۴۹
خوابی داداش؟! شوروی بیش از 20 ساله که فروپاشیده و روسیه با شوروی زمین تا آسمان فرق می کنه . نکنه شما فکر میکنی روابط گرم ما با عراق هم روابط گرم با صدامه !!! (2651026) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۱:۱۹:۲۱
دوست ممکن است روزی دشمن گردد و دشمن ممکن است روزی دوست گردد. پایان دشمنی ها را نزدیک کنید. این فرصتهای طلائی کمتر بدست میاید. در حال حاضر شرایط بگونه ایست که امریکا به ما و ما به امریکا نیاز داریم. اما در حال حاضر این روسیه است که یکطرفه به ما نیاز دارد و ما به این کشور دو رو نیازی نداریم (2651257) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۴ ۲۰:۳۰:۵۴
مشکل از کمبود مطالعات شماست.
اگر کمی سوابق مسئولان حال حاضر روسیه رو بررسی کنید متوجه می شوید که تمام آن ها دارای سوابق و مسئولیت هایی فراوانی در آن حکومت بودند.
پوتین : حضور در ارتش سرخ، حضور در کا.گ.ب به عنوان یکی از مدیران امنیتی، حضور در بین روسای بلند پایه سازمان امنیت تازه تاسیس روسیه پس از فروپاشی شوروی و ....
لاوروف: حضور در وزارت خارجه شوروی سابق، سفیر شوروی در چند کشور، حضور بین مسئولان ارشد وزارت خارجه روسیه پس از فروپاشی و ....
آبراموویچ: یکی از مدیران میانی شرکت نفت شوروی واز سهامداران جز بخش گاز، تبدیل شدن به یکی از سهامداران شرکت گازپروم روسیه ( بخش گازی شرکت نفت شوروی که پس از فروپاشی به شرکتی مستقل تبدیل شد) و...

و موارد بسیار دیگر که با مطالعه راجع به مسئولان روسیه به آن می رسید.

مشکل اینجاست که پس از فروپاشی شوروی بسیاری از مسئولان آن از بین همان مسئولان سابق برخاستند و کسی نه اعدام شد و نه تبعید و نه موارد مشابه. مسئولان حکومت جماهیر شوروی شدند مسئولان حکومت فدراسیون روسیه.
اما در همان عراقی که به عنوان مثال فرمودید بسیاری از مسئولان نظام صدام کشته و تبعید و زندانی و ..شدند و مسئولان جدیدی دولت عراق را تشکیل دادند که رابطه با آن ها به نفع ایران بوده و هست.
روسیه همان شوروی است اما عراق حال حاضر همان عراق صدام نیست. هیچکدام از مسئولان حال حاضر عراق در حکومت صدام سابقه نداشته و اگر هم سابقه ای بوده سابقه مخالفت و زندان و تبعید بوده.
قیاس شما تقریبا قیاس مع الفارق است. (2660762) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۴۸:۱۵
ساده لوح (2650286) (alef-3)
 
حسینعلی خان
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۱۴:۱۸
خدا از زبونت بشنوه.
گل گفتی (2650321) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۳۰:۵۱
حدود یک سوم خاک ایران را روسیه جدا کرده و خاک ما را هم اشغال کره بود در جنگ هم تا تونست به عراق تسلیحات داد. روسها قابل اعتماد نیستند یبار دوبار سه بار چند بار باید ضرر کنیم تا دستمون بیاد چه خبره (2650338) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۰۶:۳۹
هیچ کشوری قابل اعتماد نیست. مهم این است که روسیه دشمن ماهم نیست اما آمریکا و اسر ائیل چرا... (2651029) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۳۵:۵۸
اما انگلیس که افغانستان و بحرین رو جدا کرد و امریکایی که همین 20 سال پیش هواپیمای مسافربری ما رو زد و به اعتراف خودش (منابعش هم در فارین پالیسی موجوده میتونید سرچ کنید الف اجازه لینک نمیده وگرنه میزاشتم) گرای موشک های شیمیایی رو به عراق داده و تحریم های هوشمندانش صاف مردم رو نشونه رفته قابل اعتمادند (2651084) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۵:۳۲:۰۵
خاک مهمتره یا جون ده میلیون انسان؟؟؟برو ببین کیا کشتنش!بعدشم لابد اون خاکو خداوند اول خلقت به ایران هبه کرده -ی زمان اغا محمد خان گرجستانو به توبره کشید ی زمان روسیه.این گلگی داره؟؟؟ (2651314) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۲ ۱۵:۲۶:۱۳
معلومه شما از کدام روسیه می گید. ایران امروز نه دولت محروسه قاجار است و نه شاهنشاهی پهلوی.
روسیه امروز نه تزاری است و نه اتحاد جماهیر کمونیستی شوروی
عراق هم حکومت نعثی صدام نیست
اما آمریکا و انگلستان و فرانسه همان بودند که هستند. (2654959) (alef-13)
 
ب
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۶:۳۸:۵۵
سخنان بزرگترین تئوریسین فراماسون آمریکا درباره ایران

کیسینجر همچین در مصاحبه‌ای درباره ایران و آمریكا می‌گوید: آمریکا در حالِ گسترش دام برای روسیه و چین است و دراین استراتژی آخرین میخِ "تابوت"، ایران است. کشوری که هدفِ اصلی‌ اسرائیل است. جنگ میتواند شروع شود. من به پنتاگون گفته بودم که هفت کشورِ خاورِ میانه بدلیل منابع طبیعی آنها باید مهار شوند، آخرینِ آنها ایران است. برای این استراتژی پنتاگون تقریبا خوب عمل کرده و فقط ایران مانده است. ایران می تواند شرایط را به نفعِ ما رقم بزند. ‌نیرو‌های جوانِ ما آمادگی چنین جنگی را دارد و ما میتوانیم از پس آن بر بیائیم. اگر "نفت" را مهار کنیم، کشور‌ها را مهار کرده ایم و وقتی‌ "غذا" را مهار کنیم، ملت‌ها را مهار کرده ایم، به هر حال همه راه‌ها به ایران ختم می‌شود.


منبع: قرارگاه حامیان دکتر حسن عباسی - آشنایی با هنری کیسینجر (2650580) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۹:۳۲:۴۷
اینها قبلا در ویتنام امتحان پس داده اند. (2650814) (alef-11)
 
ر
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۰:۴۹:۴۸
آقا این قرارگاه شما مجازیه؟ از اونجا میخاین به کیسینجر حمله کنید؟ چرا نمیرید دکتر؟ (2650923) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۵:۳۳:۰۰
این همونی نیست که میگفت عراق دو هفته ای تهرانه؟بزرگشون که اینه بقیشون کیان؟ (2651315) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۰:۳۴:۰۳
ایران و روسیه برای مقابله با آمریکا با هم همکاری د ارند و آن دوستی که مدنظر شماست وجود ندارد .درضمن (با توجه به سابقه شوروی )ایران هم آنقدر بی هوش وحواس نیست که بیگدار به آب بزند .ایران میداند که ذات استعمارگری روسیه تغییر نکرده بلکه در این برهه ی زمانی ،ایران با روسیه دارای منافع مشترکی شده اند که همکاری آنان را اجتناب ناپذیر نموده است واز این رابطه هرکدام منافع مد نظر خود را می برند. (2650903) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۰۷:۵۷
آی قربون آدم چیز فهم... (2651032) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۵:۳۳:۴۷
بابا خود ایران میدونه روسیه هم دوستش نیست که اگر بود اینور میز بود نه اونور (2651316) (alef-11)
 
شهرام////////////////
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۱:۴۰:۳۰
من با این نظر موافقم و براش نیز دلیل دارم.
به نظر من دشمنهای ما بیشتر کشورهایی هستند که در نزدیکی ما هستند ...مثل روسیه ..انگلستان...امارات...ترکیه.....عربستان
و به نظر بنده آمریکا بعد از این کشورها قرار داره
چرا؟
بیاید دلایل دشمنی و دوستی کشورهای دیگر رو بشمریم
خوب دشمنی یعنی اینکه کشوری دوست نداشته باشه ما کشوری قدرتمند و با ثبات و با اقتصادی قوی بشیم
خوب اگر ما به این حد برسیم چه کسی ضرر خواهد کرد
1-روسیه(چون بازار گاز و یعنی اهرم زورش به اروپا در خطره)دلیلی که برای این هم دارم اینه که روسیه تا الان در طرحهای نفتی وگازی ما شریک نبوده با اینکه کشور قدرتمندی در استخراجه
2-انگستان--خوب ما قدرتمند بشیم نفتمون رو خودمون مصرف میکنیم,انگلستان اینو نمیخواد.
دوست داره همش ما نتونیم از نفتمون استفاده کنیم--قدرتمند بودنمون از لحاظ اقتصادی وابستگی خاورمیانه رو به ما بیشتر میکنه و کم کم جای انگلستان رو در خاور میانه می گیرم
3-امارات---تمام اون زمینه های سرمایه گذاری در اون کشور رو ما داریم و یا به عبارتی خیلی خیلی خیلی خیلی بیشتر داریم
4-ترکیه---ساده و راحت بگم,گاز ارزون از کجا بخره بهتر از ایران که یکش گرو دوش باشه---زمینه های توریستی-اقتصادی-صادراتش به ما--و...
5-عربستان---همش بر میگرده به تفکر های دینی که ما خیلی خیلی راحت میتونیم دل برادر دینی و سنی مونو بدست بیاریم
6-آمریکا---دلیلی بجز امنیت اسرائیل وجود نداره...اونم نمیدونم بشه یا نه که بستگی به حکام ما داره
و حالا چرا دوستی
کشورهای 1تا4 فقط برای چاپوندنمون
کشور آمریکا دوست داره دوستی قدرتمند و با ثبات و حافظ منافع آمریکا, که بشه همه جوره باهاش همکاری کرد رو درخاور میانه داشته باشه ..حالا چه بهتر از ایران...ایران پهناور...ایران با مردمه جلوتر از خاور میانه در دموکراسی فرهنگ-تحصیلات
در خاورمیانه (2651268) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۸:۱۴:۳۲
چقدر کامنت گذار سبز
از کی تا حالا روسیه دشمن درجه یک و آمریکا دشمن درجه 2ست؟!!!
یاد شعار مرگ بر روسیه افتادم در ایام فتنه (2651384) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۰۷:۵۰:۰۸
گول انگلیسیها را نخورید که در تاریخ مشهور به تفرقه بینداز و حکومت کن هستند و یک سوال ایا ظهور اتفاق افتاده کتابی را جع به زندگی امام خمینی در فرودگاه خواندم که سراسر زندگی این بت شکن بزرگ پر از کرامات می باشد وقتی شما این جور زندگی کنی برگزیده می شوی نامت بلند اوازه می شود اتفاقات دنیا همین ضرب شست حزب الله ایا مقدمه ظهور می باشد خصوصا جنگ سوریه ترسیدن اردوغان از دخالت نظامی و نابودی مرسی در مصر و نابودی صالح در یمن و جنگ نیابتی شرق و غرب در اکراین و ناتوانی داعش در تصرف شهرهای شیعه نشین و پیشرفت های نظامی ایران و معرفی امام زمان در سازمان ملل ...اقای رحیمی را عفو کنید چونکه خدمات اون دولت بیشتر از مضراتش بوده شما که کسانی را که کشور را تا رز نابودی پیش بردند به مصلحت نگه داشتید انهایی که دروغهایشان هزاران هزار بار خطرناکتر و نابود کننده تر از امثال مسئولان دولت گذشته بود محاکمه و زندانی کردن رحیمی اعتماد را کم رنگ می کند حالا که ایشون می گویند پولها را صرف پیشبرد امور کشور کرده البته از فقه سر در نمیارم و گناه کسی را هم نمی شور و هرگز از گناه کار حمایت نخواهم کرد فقط مصلحت (2649996) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۰۹:۵۸:۱۸
آنچه عملکرد کشور ها نشان میده، در این ایام، عربستان شیطنت زیاد میکند و برعکس ایران نقشی قابل قبول در منطقه و جهان دارد، پس دلیل ادامه روابط دوستانه به سعودیها نیست و بنفع غرب هست که از نقش ایران برای داشتن دنیایی بهتر، استفاده کند. بلطف روشنگرایی رییس جمهور روحانی و عملکرد بین المللی وی. امیدوارم این روند ادامه یابد و احمدی نژاد مانند ها و حامیان وی برای ابد، بقدرت نرسند که برای کشور و دنیا خوب نیست. (2650094) (alef-11)
 
شهرام
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۱:۳۰:۳۷
با سلام خدمت خوانندگان عزيز. بنده هم كاملا موافق دوست عزيز هستم .تاريخ نشان داده كه هر كشوري بسمت شوروي قديم و روسيه جديد يا همان بلوك شرق رفته جز بدبختي وفلاكت مردمش و چپاول توسط روسيه چيزي عايدش نشده اما با كمي تامل به امريكا و بلوك غرب متوجه رفاه و آباداني و پيشرفت سرسام آور آنها ميشويم.ما هرچه بدبختي داريم زير سر همين كشور دشمن درجه يك شمالي هستيم. (2650182) (alef-11)
 
س
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۰۶:۴۲
آمریکا دشمن شماره یک ماست و سلاحش هم اسراییل است. روسیه و غرب نه دشمن دایمند نه دوست دایم. ما میتوانیم منافعشان را طوری جلوه دهیم که در جهت منافع ما باشند یا لااقل از دشمنی با ما منفعتی بدست نیاورند. راه حلش هم افزایش قدرت درونی ما چه از لحاظ اجتماعی سیاسی و چه اقتصادی و فرهنگی. و سپس برخورد با آنها از موضع قدرت و نه ضعف است.
شنیدید که اگر از سگ فرار کنی دنبالت میدود و اگر بایستی از کنارت میگذرد؟ باید در ما قدرت ببینند. (2650233) (alef-11)
 
احسان
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۲:۰۷:۵۱
اگر کسی از روابط جاری و صد البته پنهان حاکم بین کشورها مطلع باشه تصدیق میکنه که آمریکا دوست لازم نداره، مگه اینکه اون دوست حسابی و به نحو احسن سواری بده!
والا من که راضی نیستم خودم یا کشورم به یه قلدر سر گردنه بگیر سواری بدیم.... (2650235) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۷:۵۴:۱۴
به سود آمریکاست که مردم کشورهای دوستش پیشرفت کنن چون هرچه پیشرفت کنن و وضع رفاهشون بهتر باشه بیشتر به دمکراسی و منافع ملی روی میاورن و در نتیجه به نفعشونه که به آمریکا بعنوان قویترین اقتصاد جهان نزدیک بشن.

اما روسیه برعکس میخواد کشورهای دوستش مردم ضعیفی داشته باشن تا حکومتهای مستبد داشته باشن و بتونن برخلاف منافع ملیشون با کشور روسیه نزدیک بشن چون نزدیکی به روسیه از نظر اقتصادی به زیان کشورهاست. (2650670) (alef-11)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۰:۴۸:۲۸
احسنت احسنت.. حالا فهمیدم چرا عربستان و قطر و امارات و اخیرا مجددا طالبان طبق گفته خودشون از دوستان آمریکان.. همش برای پیشرفت و دموکراسی دوستان آمریکاست (2651232) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۲۰:۰۹:۴۵
کشورهایی مثل عربستان انقدر از نظر فرهنگی عقب هستند که خیلی طول میکشه تا بتونن به پیشرفت فرهنگی و دمکراسی واقعی برسن. بنابراین در این مدت برای آمریکا بحث کنترل نفت در مورد این کشورها خیلی مهمتره. (2653110) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۰۵:۲۳
دشمن اصلی ما اسرائیل است نه امریکا (2650312) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۴:۱۳:۲۹
دشمن اصلی ما داعش و اعراب (2650392) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۵:۲۵:۵۶
اعراب(داعش امارات عربستان و...) و روسیه دشمنان ما هستند (2650490) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۵:۴۸:۲۲
اره اعراب(22 کشور)باامون دشمنند بعدش ما بریم سمت امریکا امریکا همشونو میندازه دور که اخ جون من ایران دارم!!!امریکا برای قدرتمند شدن اول در کشورشو بست گفت من فقط با کشورهای قاره خودم کار دارم بعد شد اروپا بعدش جهان
حالا ما میگیم هیچ کجا فقط امریکا با همسایه دشمن با اونور دنیا دوست
من فکر کنم مشکل اعصابم به خاطر اومدن تو سایته الف باشه همینه که چند وقته کم میام.الانم ساعت 6 صبحه دارم خبرو میخونم چند تام نظر دادم (2651320) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۲ ۲۱:۰۹:۳۱
همه ی کشورهای دنیااگر بهشان روبدیم با ما دشمنی میکنند به دوستات هم رو بدی ممکنه جرات اذیت کردنتو پیدا کنند (2655925) (alef-13)
 
روح الله
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۹:۵۹:۱۳
یک ضرب المثل چینی میگه سعی نکن من رو با خودت دشمن کنی چون اگر بخواهی این کار را بکنی حتما موفق می شی ....تحریم (2650855) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۰:۲۵:۲۹
شما که میگی دشمن ما اسرائیل است یک نمونه از دشمنیش رو می تونی به من نشون بدی . کور کورانه قضاوت نکن ، دشمن من و تو کسایین که به اسم اسلام این سرزمین رو به خاک و خون کشیدن و هزاران تن از جوانان ما رو به جنگ بیهوده فرستادن ، کجایی روزگار که یادت بخیر ... (2651520) (alef-13)
 
بینوا
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۵۸:۳۵
من موافق دوستی با آمریکا نیستم.اما نمیشه روسیه رو بهتر دونست.چون آمریکا با همه دشمنیش نتونسته یک وجب از خاکمون رو بگیره.اما روسیه ....،تعداد کشته های ما در طول تاریخ توسط روسها غیر مقایسه است با آمریکا.فراموش کردین همین روسها چقدر از ثروت کشور رو در طول تاریخ به تاراج بردن.......
امام فرمودند نه شرقی نه غربی.حالا بعضی ها که خودشون رو انقلابی میدونن.چرا به این حرف امام توجه ندارن.حتما چون فکر میکنن روسیه در شمال کشورمون قرار داره شامل سخن امام نمیشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2650372) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۱۸:۵۸
روسیه فعلی روسیه زمان کمونیستی نیست. امام اونهمه در مورد عراق هم گفت . مگه با رفتن صدام بازهم عراق همون عراق؟؟؟؟ اونی که امام گفت در مورد روسیه نبود . درمورد شوروی کمونیستی بود... (2651054) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۳:۵۸:۵۹
خدا می داند آمریکا چه روباهی است و روسیه چه گرگی!
برای ما نه آمریکا، نه روسیه، نه چین و نه ..... یار می شوند. هرمملکتی به دنبال منافع خود و پیاده سازی افکار و برنام های خود است. در این راستا از هر اقدامی هم فروگذار نیستند. تنها راه رستگاری ما در این جهان ناسالم، اتکاء به خودمان است وبس. ما چاره ای جز این نداریم. (2650373) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۴:۲۸
دشمن اصلی ما نه امریکاست و نه روسیه و نه هر کشور دیگری
دشمن اصلی ما طرز فکر ماست که حوزه ی سیاست که حوزه ی دیپلماسی تدبیر و حتی مکر و تزویر است را با حوزه های دیگر اشتباه گرفته و شعارزده عمل می کنیم
دشمن اصلی ما خودمونیم که به جای توجه به منافع ملی و تلاش برای ارتقای کمی و کیفی زندگی ایرانی دنبال ارشاد و هدایت دنیا هستیم. (2650415) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۲۷:۳۵
امام علی(ع) می فرمایند (چیزی با این مضمون): معاویه فکر میکند کهسیاست را بلد است ام او حیله گر است . اگر من هم می خواستم حبیله گری کنم از او بهتر بودم ولی حیله گری روش من نیست.
میخواستم بگم که سیاست ما هم حیله گری نیست و نباید باشه.نباید از هرروش غیر مشروعی برایرسیدن به هدف استفاده کنیم. شاید این کار باعث بشه یه گوشه ای از نظر حضرت آقا هم برای شناسایی اسلام واقعی به جهان تامین بشه. پس خودمون رو درست کنیم و به دیگران هم درست بودن رو با عملنشون بدیم. (2651069) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۴:۳۷:۰۷
"قدرت نظامی، سلاح ایران در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه قدرتمند نیست. سیستم حفاظتی انقلابی آنها بسیار کارآمد و با تجربه است ولی بعید است که بیش از آنچه در عراق و سوریه در حال انجام است قادر باشند انجام دهند."

به اسراییل بگو یه حمله به ایران بکنه تا قدرت نظامی ایران را ببینی... (2650419) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۵:۳۰:۲۷
بیش از هر چیز در حال حاضر به همدلی و وحدت و توجه به فرامین رهبری نیاز داریم از هر گونه تفرقه باید پرهیز کنیم و یکصدا علیه دشمنان نظام و دشمنان دین و مذهب متحد باشیم.
اسلام پیروز است ان شاء الله (2650499) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۵:۳۶:۲۴
این مطلب اگه دقت کرده باشید توی بخش comment is free گاردین منتشر شده که یه جور تریبون آزاده و مطالبش نظر روزنامه نیست.
توی همین ستون اگه بیشتر بگردید مطالبی می‌بینید که جهت‌گیری‌شون کاملا عکس مقاله آقای آکسورثی هستش. (2650511) (alef-13)
 
باغصفا
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۶:۳۵:۳۷
چرا ما ایرانیها باوجود اطلاع نداشتن از شرایط سیاسی حال حاضر ایران وجهان نظرات کارشناسی میدیم واقعا چرا بامحسن موافقم (2650576) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۷:۵۷:۲۲
آمریکا دلیلی برای دوست شدن با ایران ندارد. هم اکنون موضع خاور میانه همانطور است که آمریکا می خواهد. از نظر آمریکا، یک کشور که بتواند خاور میانه را بترساند: ایران، و چند کشور که با ترسشان از آمریکا کمک بخواهند و با اسرائیل نزدیک شوند در عین حال تسلیحات بخرند: اردن، عربستان، شیخ نشینان، و مصر.

بنابر این بر خلاف نظریه های داده شده از بسیاری مسئولین در ایران، ایران رُل خود را بازی می کند کما اینکه نمی خواهد که اینطور باشد. برای بر هم ریختن چنین معادله ای، ایران می تواند با اعلام دوستی با تمامی کشورهای منطقه من جمله اسرائیل و آمریکا، نقشه آمریکا را بهم ریخته و رُل اجباری که از طرف آمریکا تلقین شده را عوض کند.

چنین کاری قدرت سیاسی و منطقِ ایران دوستی و جهانشناسی می خواهد که در شرایط کنونی بسیار سخت بوده و آمریکا هم اینرا می داند و بکارش براحتی ادامه می دهد. سود آمریکا از داشتن کشورهای دینی سیاسی همانند اسرائیل یهودی، عربستان سنی، و ایران شیعی بدست می آید و تمامی برنامه های دراز مدت آنان بر حساب چنین معادله ای ریخته شده و دلیلی برای تغییر چنین موقعیتی نمی بینند و آنرا دوست دارند.

در این حال است که این کشورها خودشان فکر می کنند که با سیاست خود دارند منطقه را تغییر می دهند ولی چنین نیست. سیاست کلی منطقه از طرف آمریکا و دوستان غربیش چنین که هست ریخته شده و خودشان خوششان می آید وقتی کشوری آن سیاستها را خودی بداند!

اگر کشوری تصمیم بگیرد که ثبات منطقه و توازن برقرار کند، سورپرایزهایی همچون داعش و غیره اوضاع را به همان که بود بر می گرداند. پس اینجا ما می توانیم با قانون بازی چیده شده آنان که بنظر چیده شده نمی آید ادامه دهیم و یا بازی را با تغییر کلی رُل خود عوض کنیم و تا آنها بیایند بازی جدید را دریابند، ما کمی جلو می افتیم وگرنه همین که هست خواهد بود. (2650675) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۹:۱۰:۳۹
نویسنده خودش گفته "خلیج فارس"؟ یا گفته "خلیج" مترجم امانت داری نکرده!؟ خلیج همیشه فارس هست اما این کار از نظر اخلاق ترجمه درست نیست. (2650770) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۱۹:۴۱:۲۷
دشمن اصلی ما هیچ کس نیست الا خود ما. بقیه در رده بعد قرار دارند. جهل ما، بیسوادی ما، ضعف علمی ما، تکنولوژی ضعیف ما، رفتارها و کردارهای غلط در حوزه فرهنگی - اقتصادی و اجتماعی و بسیاری از مشکلات دیگر. هر کس می خواد از ما بهره کشی کند و پوست موز زیر پای بندازد. ما عقل و چشم خود را باید بکار گیریم. (2650829) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۰:۴۷:۳۹
لطفا به تبریز مسافرت کنید و از بازماندههای دوران اشغال تبریز توسط روسیه سوال کنید . انها حتما جنایتها و تجاوزات ارتش روس به دختران ایرانی را به شما یاد اوری خواهند کرد. (2650918) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۱:۰۹:۰۶
چرا آرمان نه شرقی و نه غربی را فراموش کرده اید (2650956) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۰:۴۹:۵۶
برای اینکه از این شعار زیاد ضربه خوردیم (2651552) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۰۰:۵۵
بلاخره بعد از دهها سال يك دولت پيدا شد كه توان ايجاد موازنه بين شرق و غرب را داشته باشد ، قذم زدن با جان كري و فرستادن نماينده ويژه براي پوتين شجاعتي مي خواهد مثال زدني .
يادمان باشد ، اگر ضعيف بوديم ، اين افراد حتي براي باج و امتياز گرفتن هم وقت خود را در اختيار سياستمدار ما قرار نمي دادند . (2651022) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۰ ۲۲:۵۳:۰۷
بزک نمیر بهار می آد کمبزه با خیار می آد. (2651115) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۱:۳۱:۰۸
خود اوباما دقيقا ميدونه مشكل اصلي خاورميانه افراط گرايي سنيه بنابراين طبيعيه كه راه علاج اين واقعه حمايت از جريانهاي ضدش يعني شيعه عقلگرا يا جريان سكولاره. بنابراين بطور طبيعي امريكا بايد به ايران بيشتر از عربستان نزديك باشه. (2651265) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۳:۰۳:۱۱
خوب البته یکسری کارهایی می کنیم که به نفع امریکادرمنطقه است (افغانستان . عراق . داعش .و.....) اما امریکاهنوز کاری به نفع منافع ملی مانکرده است !یعنی مفت ومجانی به منافع امریکاخدمت می کنیم .بهتره بابت این کارها نفع خودمان راطلب کنیم (2651905) (alef-13)
 
مصطفی
۱۳۹۳-۱۱-۱۲ ۰۷:۴۶:۵۲
اختلاف افکنی بین کشورهای منطقه روش دنیای غرب است تابتوانند منافع نامشروع خودازاین منطقه زرخیز راببرند . راه حل مقابله باانان تشکیل اتحادیه کشورهای خاورمیانه (اقتصادی . امنیتی. فرهنگی .زیست محیطی و.....)مشابه اتحادیه اروپاست. (2653709) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۱-۱۵ ۱۳:۱۵:۰۹
ما از دیگران دشمن ودوست میسازیم رفتار دولت مردان سیاسی ما اشتباه است (2662334) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۱۱-۱۵ ۲۰:۴۸:۳۲
ما اگر با امریکا دوست شویم بهتر ازروسیه است هم از نظر اقتصاد وهم از نظر صنعت (2663551) (alef-13)
 
آبی
۱۳۹۳-۱۱-۱۵ ۲۳:۳۰:۳۰
مشکل نه در آمریکا نه در روسیه نه در عرب نه در اسراییل است
این قانون جنگل است هرچه ضعیفتر باشی با وجود توسعه ظاهری گاو فربه تری برای کشتار خواهی بود
اگر من و تو نباشیم مشکلی نیست که ما بوجود آید اما تا من من هستم و تو تو هستی و تا وقتی چشم میپوشیم از ضعفهایمان و به قول امیر علاف امر عمه جان ناصر الدین شاه باشیم به رونق و قدرت و صلاح نمیرسیم
آنچه عرصه دنیا را فرا گرفته بخاطر وجود سکولار ها در راس دولتها عملا یک نظام لامذهب جهانی است و عرصه مقهور کردن این نظام لا مذهب جنگ و جدل نیست تنها وتنها در گسترش خرد فردی و جمعی در همه چیز است نه برای آنکه همه ادیان ظرفیت ساختن آینده را دارند بلکه برای آنکه همه ادیان برای یافتن قدرت هدایت نیاز به تفسیر علمی از وجود دارند .
اشتباه نشود به مطلق بودن علم اعتقاد ندارم اما به تفسیر پذیری بر اساس علم اعتقاد دارم (2663890) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.