نظر منتشر شده
۱۵۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 235523
حاشیه نویسی برای همایش روز جهانی جمعیت؛
تشکیل خانواده بالنده و مقابله با تجرد قطعی
مهدی یاراحمدی خراسانی، 2 مرداد 93
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴
با وجود این که ساعت کاری به پایان رسیده اما انگیزه و رغبتی برای رفتن به منزل ندارد. کسی در خانه منتظر او نیست. آخر این جوان، مدت زیادی است که از خانه پدری جدا شده، ازدواج نکرده و به تحصیل و کار مشغول است.

هرچند بعضی وقت ها احساس تنهایی و غربت عجیبی می کند ولی راه و چاره ای برای پایان دادن به این همه تنهایی نمی بیند. همدم روزها و شب‌های او در همه ی این سال‌ها اینترنت، ماهواره، تلویزیون و کتاب است. حالا دیگر مثل گذشته که جوان تر و شاداب تر بود تحمل این همه تنهایی را ندارد. با بی‌حوصلگی به خانه می‌رسد. کسی نیست به استقبالش بیاید و به او خوش‌آمد بگوید. خانه سوت و کور است. نه سر و صدایی هست و نه بوی غذایی به مشام می‌رسد که نشانگر حضور زندگی در خانه باشد، راستش دیگر مثل گذشته دل و دماغ کار کردن را هم ندارد. با خودش زیر لب غرولند می کند آخر این همه تلاش و کار برای چی؟ برای کی؟ و ...

همه این ها تنها گوشه ای از شیوه ای متفاوت برای زندگی در هزاره سوم است پدیده ی شومی به نام تجرد قطعی.

معظلی اجتماعی که در آن پسر یا دختر جوان به مرحله‌ای می‌رسند که امکان و شرایط اولیه لازم برای ازدواج را از دست می‌دهند. این مسأله بیشتر برای دختران مهم است، زیرا اگر دختر از سن خاصی بگذرد، احتمال ازدواج او پایین می‌آید؛ البته نه اینکه دیگر فرصت ازدواج نداشته باشد؛ بلکه احتمال آن به حداقل می‌رسد.

در همین راستا همایش مراسم روز جهانی جمعیت که امسال بر مبنای محورهای اساسی با دو عنوان "سرمایه گذاری روی جوانان" و تبیین سیاست های کلی جمعیت" برگزار گردید خبرها و حاشیه های قابل توجهی داشت. خصوصاً آمار و اطلاعاتی که از سوی مسئولین و کارشناسان ذیربط عنوان گردید. در این همایش رئیس مرکز آمار ایران خبرهای قابل تأملی از افزایش آمار تجرد قطعی در کشور از ۱.۸ به ۲.۸ درصد ارائه داد. که در این بین آمار تجرد قطعی در زنان بالاتر از مردان است. در حوزه دانشجویی نیز عنوان شد ۳۶ درصد دختران بین ۲۰ تا ۲۹ سال و ۵۹ درصد پسران در همین سن هنوز ازدواج نکرده اند که لازم است برای افزایش نرخ باروری سیاست های تشویقی را در موضوع تسهیل ازدواج دنبال کنیم.

تجرد قطعی ممکن است به دو صورت اتفاق می افتد؛
حالت اول؛ زمانی است که دختر یا پسر جوان به دلیل فراهم نبودن شرایطی از قبیل؛ نبود امکانات مالی، تصمیم های غلط خود و یا خانواده، پیدا نکردن فرد مناسب و مورد نظر خویش، سیاست های غلط جمعیتی و کاهش باروری در کشور و یا هر عامل اثرگذاری دیگری که قدیمی ها از آن به عنوان "قسمت" یاد می کردند بختش باز نمی گردد و ازدواج نمی کند.

و حالت دوم؛ زمانی است که جوان خود عالمانه و آگاهانه و با نیت فرار از مسئولیت ها و محدودیت های احتمالیِ زندگی مشترک قید ازدواج را می زند، خانواده گریز می شود و تجرد قطعی را انتخاب می نماید.
حالت اول که تأثیر عوامل محیطی در بروز آن اثرات زیادی دارد موضوع این بحث نیست اما حالت دوم که در آن جوان به این نیاز فطری و غریزی خود از روی اختیار پشت می کند موضوع اصلی این نوشتار است. زمانی می توان با اطمینان از این رخداد اجتماعی به عنوان یک معضل سخن گفت که بدانیم متأسفانه عده ی زیادی از افراد متأهل نیز به دنبال راهکارهایی برای دستیابی به تجرد قطعی هستند. که افزایش چشمگیر طلاق های توافقی و عاطفی بهترین نشان این امر است. به بیان دیگر امروزه تعداد جوان‌هایی که به طلاق می‌اندیشند به طرز قابل توجهی در حال افزایش است. تا جایی که تقریباً‌ همه متولیان امر خانواده نگران این مسأله شده‌اند؛ بر اساس آمار در برخی شهرها مانند تهران از هر چهار ازدواج، یکی به طلاق منجر می‌شود. که این امر خود می تواند زنگ خطری برای جوانان ما باشد.

هرچند سازمان های مختلفی که متولی امر ازدواج جوانان و تشکیل خانواده بالنده و پایدار در کشور هستند تلاش زیادی در این راستا انجام می دهند اما باید گفت: با توجه به رویکرد جنگ نرم برای اضمحلال نظام خانواده از طریق ماهواره و اینترنت این تلاش ها نیازمند توسعه، تدبیر و عزم همگانی است که تنها از عهده یک وزارتخانه همچون "وزارت خانه ورزش و جوانان" خارج است. صدا وسیما، رسانه ها، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه و دانشگاه و هر فرد یا نهاد دیگری که می تواند به امر تشکیل و تداوم خانواده بالنده و پایدار کمک کند مسئول است تا این سنت تشکیل خانواده که محبوب ترین نهاد نزد پیامبر اکرم(ص) است را زنده نگه دارد تا در اعماق وجود جوانان ریشه یابد.

از مسئولان و تصمیم سازان توقع می رود به جای تدوین سیاست های تنبیهی به فکر تسهیل ازدواج جوانان باشند تا روند صعودی افزایش تعداد خانواده های آشفته و گسسته متوقف شود و جای خود را به خانواده های بالنده دهد. همان چیزی که شایسته ی یک جامعه ارزشی و اسلامی است.
 
فرهاد
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۱:۳۵:۰۷
در حال حاضر با توجه به شرایط چیزهایی که از ازدواج بدست میاید در مقابل فشاری که وارد میشود ناچیز است (2270314) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۴:۱۴:۲۹
حالا مگه ما که ازدواج کردیم، استقبال گرم و غذای گرم در انتظارمونه. من میدوم، اون میدوه، آخر شب میرسیم خونه، خسته و کوفته. نه غذایی و نه استقبالی. یه کم اعصاب همو خورد میکنیم. یه کوفتی میخوریم، میریم کپمونو میذاریم، باز فردا همین. مشکلی که حل نشد، هزار و یکی هم بهش اضافه شد.
تو هم دلت خوشه عمو... (2270537) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۳۸:۰۱
ادبیات زشت شما باعث تاسف است.


کسی که با این ادبیات شرح زندگیش را بیان می کند، باید هم زندگی خوشی نداشته باشد. (2271028) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۴:۳۴:۵۵
یا هنوز مجردی یا نفست از جای گرم در میاد (2271302) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۳۵:۳۷
به نظر من اصلی ترین علت دیرازدواج کردن جوونا امروزه دوست شدندختراوپسرهاست.تعارف که نداریم الان پسرا باصدتا دختر دوست میشن بدون اینکه هیچ مسئولیت و...داشته باشن و لذتشونومیبرن دیگه به فکرازدواج نمیفتن البته با این دوستیا دیدشونم نسبت به همه دخترا تغییر میکنه و چه دختر چه پسر نمیتونن دیگه به کسی به عنوان همسر اعتماد کنن بخاطر ترس از خیانت.اگردخترا با کسی دوست نشن درنتیجه پسرا جدی به فکرتشکیل زندگی میفتن نه اینکه امروز با چه دختر و چه مدل مو و لباسی دوست شم !خیلی از فسادای اجتاعی و این مشکلاتم کم میشه باورکنید.... تومحیط دانشگاه های غیردولتی پسرا به چشم خریدن به دخترا نگاه میکنن که هرکسی آرایش بیشترو سبک ترباشه سمتش میرن واسه دوستی چون اگرپسری واقعاقصدازدواج داشته باشه بیشتر توانتخابش دقت میکنه. (2271396) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۴۰:۰۲
اشکال خیلی از پسرها این که پدر مادرشون یادشون رفت پسرشون باید بشه مرد 1 خونه. چنان تربیتشون کردن که ترسو و مسئولی ناپذیرند. عافیت طلبند نمیخوان زن بگیرند. میخوان تک دختری زیبا پول دار مهربون وکدبانو بگیرن که یه دفعه به همه آمال و آرزوهاشون بی دردسر و زحمت برسن. (2271398) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۰۸:۳۵:۴۹
اي دوست محترم شما زندگي خودت را تعريف كن تا بقيه لذت ببرند يا تجربه كسب كنند (2275412) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۰۸:۵۰:۳۴
تو بانك نشسه بودم واسه يه وام كوفتي براي رهن خونه يه آقايي اومد پيش رييس بانك و اعلام كرد ماهي 1.5ميليون حقوق بازنشستگي و 5 ميليون حقوق ماهيانه بابت كار فعلي اش ميگيرد و درخواست 70 ميليون تومان وام براي برگزاري مراسم ازدواج پسرش داشت . اين است دنيايي كه براي جوانان ساخته ايد ...وجدان داران با وجدان خود خلوت كنيد اين چاره كار است (2275420) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۳۹:۴۱
ازدواج از همان روز نخست آفرینش جهان هستی جزء قوانین آفرینش بود. آدم و حوا اگر باهم ازدواج نمی کردند الان انسانی روی زمین وجود نداشت. نه فقط انسان، بلکه قانون زوجیت برای همه موجودات جهان از گیاهان و جانوران گرفته تا مولکول ها و اتم ها وجود دارد و انسان هم برای این که به کامیابی حقیقی برسد باید خودر ا با قوانین هستی هماهنگ کند. (2271030) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۳۰:۱۶
ازدواج برای دست‌یابی به خوشبختی خودفریبی بزرگی است (2271392) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۳۴:۴۰
یک واقعیت تلخه که دیگه از اون صفا و صمیمیت و محبتی که فلسفۀ آفرینش بر آن استوار شده ، در جوامع صنعتی شده اثرات کمتری دیده میشه و از جمله مشکل تهدید کننده و بی سابقه ای همچون پیری جامعه و نبود نوزاد جانشین ، چهرۀ کریه خود را به دنیای امروز نمایانده و باز هم بدتر از اونجا ها ، وضعیت جامعۀ ماست که همچون کلاغ راه رفتن کبک را تقلید کردیم ولی......دیگه در راه رفتن کلاغی خودمون هم ناتوان مونده ایم ؛
همین ما بودیم که در زمان های نه چندان دور ، همه جا این نوشته های " دارای کاربرد " را بر دیوار ها می دیدیم که " خدا بیامرزد (و یا لعنت کند !!!!) پدر و مادر کسی را که در اینجا پارک نکند ( و یا پارک کند)"؛ .
ولی امروزه چون بینندۀ این جمله ، خود خواسته و با اراده ای از دل برآمده ، " پدر و مادر " را به خانۀ سالمندان سپرده و صواب یا گناهشان را نیز پشیزی ارزش نمی گذارد ، پس جملۀ پیش- گفته نیز از دیوار رخت بربسته و جای را سپرده به این نوشتۀ زشت ، خشن و حتی مجرمانه و بر گرفته از قانون جنگل !!!! :
" پارک نکنید ! و گرنه 4 چرخ پنچر می شود " ؛
آیا جز اینست که معنویت ، خوی انساندوستی ، انسانیت و حتی انسان بودن ، رخت بربسته از جای جای زندگی ما و..... ؟!؟!؟!؟!؟!؟ (2271395) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۳۶:۲۷
ازدواج مستحبه پس یعنی اگه پیش اومد چه خوب اگه نیومد که هیچ
مهم این که ادم زندگی کنه طوری که بار زندگیشو رو کسی نندازه (2271397) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۴۹:۵۰
اكثر پسرها تا موقعی كه دستشون به جیب باباشون میره و به طور كلی مستقل نشدن به فكر زن گرفتن نمی افتن.
و دخترها هم برای یافتن كسی مناسب انتظار می كشن.
نتیجه ش میشه بالارفتن سن ازدواج
ببینم یعنی شما میگین یه پسری مثل من که هنوز مستقل نشده و کار نداره بیاد ازدواج کنه و خرجی زنش و احتمالاً فرزندان آیندشو از باباش بگیره، تا سن ازدواج بالا نره؟
اونوقت این برادر و خواهرای کوچیکترش چه گناهی کردن؟ (2271404) (alef-13)
 
ابراهیم
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۵۷:۴۰
ای کاش آدم و حوا ازدواج نمی کردند . (2271407) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۵۲:۳۱
نداشتن خواستگار يكي از مشكلات رايج در ميان دختران امروزي است. اين مشكل بسيار فراگير شده .متاسفانه در جامعه ما قانون نانوشته اي در ميان مردم باب شده كه خوبي دختر را مي توان از تعداد خواستگارانش فهميد. اما باید توجه داشت که ایراد از پسران است که فاقد شرایط لازم برای خواستگاری رفتن و تشکیل زندگی مشترک هستند. (2271042) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۶:۵۶:۵۶
اگه مشگل از اقایان می باشد پس چرا بعضی از دخدر خانم ها خواستگاران زیادی دارن؟ (2271330) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۷:۴۸:۰۰
خوندن درد دلهای مردم جذابتز از متن اصلی بود.وحقایق رو گفتن ولی اگع زن و مرد هردو شاغل باشن شرایط مالیشون بهتر هم میشه به عبارتی نیاز به دو تاخونه ندارن!بین همکاراتون کسی رو پیدا کنید و ازدواج کنید اگه دوست دارید ازدواج کردنو....من ۲۹سالمه و معلمم وحقوق زیادیم نمیگیرم ولی فرد موردنظرمو پیدا نکردم وگرنه هستن دخترخانم هایی که شاغلن و مشگل مالی ایجاد نمیکنن....پسرها هم سخت پسند شدن چ از جهتی دوستی های قبل از ازدواج باعث تردید میشه که بخوایم بار مسئولیت ازدواج رو قبول کنیم. (2271342) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۴۲:۰۱
وقتی به یکی از خواستگارام گفتم مهریه نمی خوام مادرشون گفتن آخه اینجوری هم نمیشه. هیچ ارزونی بی حکمت نیست ! تصورشون از من کالای ارزون بود و ازدواج را مثل معامله می دیدن ومطمئن بودن من نقص یا مریضی دارم که اینقدر کوتاه اومدم! (2271399) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۲۰:۵۱:۴۴
شما همیشه درک طرف مقابل تان را هم در نظر بگیرید. (2278514) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۴۳:۲۸
من از بس خواستگار داشتم و بي دليل اومدن و رفتن ديگه تحت هيچ شرايطي نذاشتم کسي بياد خواستگاريم .انشاا... هر موقع امام زمان ظهور کردن، چون الان ازدواج کردن بي فايدست. (2271400) (alef-13)
 
ahmed
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۱۲:۲۲:۳۸
منطقی که تو این متن دیدم در کتاب فلسفه و منطق ندیده بودم. (2274047) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۴۸:۰۲
اصلا خواستگار کم نشده. البته برای دخترای خوب.میدونین منظورم چیه؟
منظورم اینه که همه پسرا حالا چه خوب چه بد میرن خواستگاری دخترای خوب و گاهی اوقات مومن. به همین دلیل میبینی یکی خیلی خواستگار داره یکی اصلا نداره. (2271402) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۴۹:۱۱
چیزی که زیاده خواستگاره
بهتر بود می گفتی علل کبود خواستگار خوب چیه؟؟
که اینم بر می گرده به پسرای جامعه که ماشاالله از نظر اخلاقی در حال پسرفتن
انگیزه بیشتر پسرا برای ازدواج که معلومه چیه، خب وقتی قبل از ازدواج به یمن ازادی های زیادی که دارن می تونن به اون خواستشون برسن چرا دیگه بیان برن زیر بار مسئولیت زندگی؟؟
این دخترا هم بی شوهر بمونن بهتر از اینه که بهترین سال های جوونیشونو کنار یه مردی بگذرونن که زندگی رو بهشون جهنم کنه و بعد با کلی بدبختی و بخشیدن مهریه و اینا طلاق بگیرن و برگردن سر جای اولشون با کلی مشکل اضافه...
مهم ازدواج خوبه ...وقتی هم مرد خوبی پیدا نشه واسه این کار بهتره که مجرد بمونن..نه اینکه به هر قیمتی ادم بخواد ازدواج کنه (2271403) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۰۷:۱۹:۱۱
دخترا هم که دارن به عصمت میرسن، شما یه جوری حرف میزنی انگار یه پرستو می خواد با یه کفتار زندگی کنه.بماند که بیشتر طلاق ها نتیجه ی دوست پسر داشتن خانوم هاست به قول نویسنده تاثیر ماهواره (2275387) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۵۴:۴۰
ازدواج همه زندگي نيست ، بلكه تنها يك بعد از ابعاد زندگي است . پس تا زماني كه شرايط ازدواج براي فرد فراهم نشده، باید از فرصت استفاده كند و در ساير ابعاد مثل تحصيل در مقاطع بالاتر و ... بكوشد. (2271046) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۵۸:۱۳
نمیشه تمام مشکلات دیر ازدواج کردن رو هم گردن آقایون انداخت اما من فکر میکنم با توجه به سنت خواستگاری مرد از زن در ایران ، سهم بزرگی از ترشیده شدن دخترای مملکت ما رو پسر های بی عرضه ای میبرند که عرضه ندارند هم درس بخونند و هم کار بکنند . درسته که سخت میشه این کار رو کرد اما شدنیه . (2271051) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۹:۳۸:۳۶
یکی بگه کدم کار؟ این بیگاریهای ماهی 500 تومن بدون بیمه رو می گی؟ (2271365) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۱۳:۳۱:۴۷
بی ارزه یا بی پارتی هشت سال پیش من در به در دنبال کار بودم که بتونم ازدواج کنم ولی نشد.در همون زمان اون فزصت شغلی دادن به یک خانم در یک نهاد نیمه دولتی بدون ازمون و هیچی . مشکل ازدواج یکش همین حق و ناحق کردن هاس . (2275968) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۱۰:۴۲
چرا دخترها يا پسرها همه قبل ازدواج همش به ازدواج فكر ميكنند و علاقه زياد به ازدواج دارند ولي همين كه ازدواج ميكنند به مجردا ميگن ازدواج نكني ها ؟ (2271063) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۹:۳۱:۴۰
منم دقیقا میخواستم همینو بگم (2271362) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۹:۳۷:۱۹
گل گفتی دمت گرم! در کارخانه همه حیران هستند چرا من هر روز 5 ساعت اضافه کاری می کنم در حالیکه هر روز فقط 2 ساعتش حساب می شه... کسی از مشکلات ما خبر نداره.... (2271364) (alef-10)
 
ALEN
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۱۵:۰۷:۵۹
جواب شما اونجاییه که میگید:من میدوم اونم میدوه!!!
اخوی، المراه ریحانه...زن گله...وقتی گل رو توی فراز و نشیب اجتماع بندازی پرپر میشه و طراوتش رو از دست میده...خانم باید کدبانویی کنه و نه حمالی!!!
اونوقته که زندگیت گلستان میشه!!!

خدایا چرا به منی که اینقدر زن دوس دارم یه دونه نمیدی ولی به اینایی که دوس ندارن میدییییییییییییییییییی؟!؟!چرا؟؟؟ (2276282) (alef-14)
 
ALEN
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۱۵:۳۳:۵۳
من یه مسلمونم...
کتاب الهی من قرآنه...
توی این کتاب خدا فرموده که اگر ازدواج کنید معیشتتون به خطر نمیافته...
این وعده ی الهیست و من به خدا و صداقتش ایمان دارم و ازدواج خواهم کرد...با همه ی بی پولیم ازدواج خواهم کرد و به وعده ی خدا ایمان دارم...

صدق الله العلی العظیم (2276326) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۴:۲۵:۴۵
پدر من با 65 سال سن با دو تا بچه بعد 32 سال زندگی مشترک میگه یکی بس بود عجب اشتباهی کردیم دو تا بچه اوردیم
منم الان مجردم خوش می گذره مشکلی ندارم گردش و تفریح و بازی و شوخی و هر کاری بخام می کنم البته پول ندارم و این درد و از همه مهمتر اقا بالا سر ندرم
خلاصه خدا به شما یکم عقل بده به ما پول چون ما عقلشو گرفتیم و دیدیم بچه یکیشم زیاد (2270565) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۴۲:۱۴
خداوند در قرآن مجید نقل به مضمون فرموده است: برای شما همسرانی از جنس خودتان آفریدیم تا به واسطه آنها به آرامش برسید و بین شما محبت و دوستی برقرار کردیم.

ازدواج دو خط شکسته را یکی می کند، به دو زندگی بی هدف، کار می بخشد و نیروی هرکدام را برای انجام آن کار دو برابر می کند. (2271032) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۰۲:۳۳
اوج هدف و دیدگاه پسر های این دوره زمونه این که : درسمو تموم میکنم , دو سال میرم سر بازی بعدش هم دو سه سال میرم سر یه کاری، به یه پول و پله ای که رسیدم اون موقع زن میگیرم . خب این پروسه یعنی شما زودتر از 30 سالگی نمیتونی زن بگیری و این یعنی فاجعه . (2271055) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۰۵:۰۰
دیر ازدواج کردن ، حل کردن مسئله نیست ، پاک کردن صورت مسئله است. (2271057) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۱:۰۹:۲۸
با این اظهار نظر شما ميشه فهمید که به عقل کمی بیشتر از پول نیازمندید (2271207) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۹:۴۶:۰۴
نفست از جای گرم بلند میشه. طعم فقر را نچشیده ای. (2271368) (alef-10)
 
مگه مهمه
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۰۷:۰۸:۳۸
همه ی این هایی که همه گفتن یک علت مادر تخصصی داره اونهم روند بی برنامگی و سوء مدیریت آقایون مسئولینه همه و همه. مگه فقط ازدواج کم شده روابط فامیلی کم شده، محبت کم شده، بخشش کم شده کافیه تو خیابون تنت به کسی بخوره احتمالا کشته میشی، اصولا انسانیت کم شده که این هم از برکات .... ماست (2275382) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۱:۵۷:۱۳
این جوان را بیاورید در الف تا اوقات فراغت خود را مثل نویسنده های محترم که از سر بیکاری آسمان و ریسمان را بهم می بافند و از سر شکم سیری زبان فقر و نابسامانی های اجتماعی شده اند . بدون آنکه در بین مردم تجربه و یا حداقل درد مردم را دیده باشند
این چاه درسته که برای مردم آب نداره ولی برای بعضی ها نون که داره!
این را می گویند ارتزاق از درد مردم با مصیبت خانی و مرثیه پردازی! (2270342) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۴۶:۰۱
ایول گل گفتی (2270677) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۴۲:۴۷
قبول کنیم یا نه، متاهل ها در جامعه اعتبار بیشتری دارند. در محل کار آنها را بیشتر تحویل می گیریند و در میان دوستان و آشنایان نیز افراد متاهل بیشتر از مجردها مورد اطمینان و احترام اطرافیان هستند. علاوه بر این، متاهل ها از مزایای بیشتری هم برخوردارند. (2271033) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۹:۴۸:۱۸
این مال 10 سال پیش به قبله. الان همه چی برعکس شده. وقتی بیشتر دوستان مجردند و می خواهند مثلا به یک تفریح بروند،‌ آن وقت تو هستی که تنها می مانی و آنها هستند که خوش می گذرانند.
در کل، ازدواج کردن برای کسب محبوبیت و احترام هم نادرست است و هم بی نتیجه. (2271369) (alef-10)
 
صادقی
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۵:۰۱:۳۹
من یه دختر خوب میخوام برای ازدواج کسی سراغ داره؟ کار ندارم، پول ندارم، خونه هم ندارم. معرفت دارم با مدرک دکتری (2271315) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۶:۲۳:۲۴
حالا حالا بايد سماغ بمكى دوست عزيز كسى با اين شرايط زن شما نميشه (2271530) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۱:۵۹:۳۷
شرایط اقتصادی کشور برای مردم عادی (و نه ازمابهتران) خوب نیست. همین شرایط نا خوب هم ثبات ندارد و مدام در حال نوسان است. باید مقامات محترم به جای وراجی های بی فایده ای که جز آسیب به کشور چیزی ندارد به تدبیر امور ملک و رعیت بپردازند و زندگی در ایران را تسهیل کنند. با شعار دادن و حرفهای الکی مشکل ازدواج و فرزندآوری حل نمی شود. وقتی شخص نمی تواند شغل مطمئن داشته باشد که درآمد مطمئن برایش داشته باشد چرا باید ازدواج کند؟. جوان امروز در آپارتمانهای 40 تا 80 متری چند تا بچه می تواند درست کند که در خانه جا بشوند؟ اگر زودتر به این مسایل رسیدگی نشود با از بین رفتن و مردن نسل قبل الگوی غالب می شود همینهایی که شما بدتان می آید و این سبک زندگی عادی می شود (2270346) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۰:۰۶
تدبیر؟ اگر تدبیر بود که الان وضعیت این نبود (2270688) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۰۰:۵۵
معمولاً آدمهایی که مدرک گرفتن رو شرط سر کار رفتن میدونند، ذهنیت خیلی ماورایی هم از زندگی دارند . حقوقی برجی حداقل 2 میلیون تومان . خونه ای حداقل توی مرکز شهر و یه 206 غراضه ای که بشه باهاش این بر و اون بر رفت . همچین آدمهایی توی خواستگاری رفتن هم 150 جا خواستگاری میرند تا یکی رو قبول کنند . کلاً این آدم ها مشکل دارند . (2271054) (alef-13)
 
حامی
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۶:۱۵:۴۷
احسنت
فقط حرف زدن کار پیرزن سرکوچه هم هسن.به عمل کار برآید نه به سخن دانی
در ضمن اینایی که فقط حرف می زنن دروغ گفتن به کاتالیزور حرفاشون تبدیل شده متاسفانه (2270721) (alef-10)
 
abbas
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۰۰:۴۴
روز جهانی جمعیت را برعکس القا میکنید (2270347) (alef-13)
 
1982
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۳۸:۴۲
تشکیل خانواده بدی که چی تو خونه 40 متری نبود کار از صبح میری سرکار تا شب اخرش دوزار میزارن کف دست ادم ولی یه عده انقدر دارن که نگو اشکال از کجاست از مدیریت توزیع منابعه خیلی ندارن ولی یه عده خاص دارن همین (2270390) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۳۹:۵۹
سیاست نظام بر افزایش جمعیت تاکید دارد ولی دولت یارانه متولدین سال 93 را قطع کرده و نمی‌پردازد. متاسفانه دولت برای فراهم آوردن شرایط رشد جمعیت پای کار نیست. (2270392) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۴۲:۴۸
این همه که در خصوص ضرورت افزایش جمعیت کشور تأکید می‌شود انتظار می‌رود دولت برای حل مشکل نازایی و ناباروری بعضی از زوجین کاری بکند. تاکنون برای بچه‌دار شدن هزینه زیادی کرده‌ایم از آنجا که دولت هیچ کمکی نمی‌کند بطور کل پشیمان گشته‌ایم. (2270401) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۴۳:۰۱
فقط شعار (2270404) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۴۳:۳۳
110 هزار جوان تازه ازدواج کرده در صف وام ازدواج هستند دولت اعلام کرده توانایی پرداخت وام ندارد. از آن طرف اعلام می‌کنند باید جمعیت کشور افزایش پیدا کند. چرا برنامه‌های دولتمردان با سیاست‌های کلی نظام سازگاری ندارد؟ (2270407) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۴۷:۳۰
کی دولت گفته جمعیت زیاد بشه؟! رئیس جمهور یا وزیر دولت در مورد افزایش جمعیت حرفی زدند؟!! کسان دیگری خواهان جمعیت زیادند! (2270678) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۰:۰۵:۳۹
میخواهند جوانان حاشیه امنیت قدرت شان شود. (2271161) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۴۵:۲۹
انتظار می‌رود مجلس و دولت با مدیریت جهادی حرکت جهادگونه در زمینه ایجاد اشتغال، امنیت شغلی و امکانات ازدواج را فراهم آورند تا برنامه‌های ازدیاد جمعیت به موفقیت انجامد. (2270414) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۴۶:۰۹
برای تشویق مردم به افزایش جمعیت باید علاوه بر رایگان کردن هزینه زایمان و پرداخت حق اولاد به دارندگان بیش از دو فرزند، با هزینه دولت زوج‌های نابارور نیز درمان بشوند. (2270416) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۴۶:۵۱
برای وام ازدواج یک سال است که به دنبال تهیه مدارک و ضامن و نامه کسر از حقوق و... و منتظر تماس بانک هستم اما از پرداخت آن طفره می‌رود ولی برخی‌ها میلیاردی وام می‌گیرند اقساط آن را هم پرداخت نمی‌کنند . (2270420) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۴۷:۳۳
با توجه به تأکید و سفارش رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولین امر مبنی بر ازدیاد جمعیت، چرا در ادارات فقط به دوفرزند حق اولاد می‌دهند و به فرزند سوم چیزی تعلق نمی‌گیرد؟ این‌ها مواردی است که مسئولان پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب، به آن توجه کنند. نمایندگان محترم مجلس در این موارد ورود پیدا کنند و به وضع قوانین متناسب با رشد جمعیت اقدام کنند. (2270422) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۳۰:۲۲
چون خیلی جوان بیکار داریم و اونها نه مثل شما شغل دولتی دارند و نه چیزی شما مثل این که خیلی طلبکار هم هستی (2270653) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۵۲:۱۶
اول باید مشکل بیکاری حل بشه بعد گرانی ! تورم ! مسکن و .... (2270428) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۰۷:۲۳
دو دلیل اصلی کاهش نرخ ازدواج :

1) برطرف شدن غرایز از راههایی غیر از ازدواج که این راهها در سالهای اخیر تنوع و گسترش یافته اند.
2) راحتتر بودن دختر در خانه پدر. امروزه کمتر پسری است که از آنچنان توانایی مالی برخور دار باشد که بتواند برای یک دختر آسایشی بیشتر از آسایش خانه پدری برای او فراهم کند. (2270453) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۴۹:۳۲
واقعا شما فک می کنی عوامل اصلی کاهش ازدواج اینا هستن؟! سربازی و بیکاری عامل های مهم تری نیستن به نظرتون؟! واقعا که... (2270504) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۶:۵۵:۳۱
مگه زمانهای گذشته کسی سربازی نمیرفت؟! (2271546) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۴:۱۴:۰۲
خواهر های کوچکتر ، دختری رو که فرمودید سر کوفت نزنن یه وقتی !!!! بابا جون نون خور اضافی نمیخواد ،، شوهر کن برو دیگه !!! زندگی ما رو هم معطل کردی !!! (2270535) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۴۹:۲۳
دو دلیل شما کاملا بی مورد هستند
اولین لیل دلیل اقتصادی و معیشتیه
ضمنا هیچ دختری دوست نداره تا اخر عمر توی خونه پدر بمونه
دنبال توجیه کردن نباشید (2270683) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۷:۵۱:۱۸
من دوست دارم کار بمن بده تا اخر عمر برات تو خومه بابام مب مونم (2270836) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۱۲:۲۴
خیلی ظاهری تحلیل کرده اید
عدم تناسب رشد جمعیتی و به هم زدن هرم جمعیتی باعث شده
که قطعا دختران زیادی در دهه دوم 50 و 60 بدلیل کمبود پسر ماقبل خود مجرد بمانند حال شما جواب این اشتباه را بده تا بعد (2270460) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۱۳:۲۹
در دنیای مدرن ازدواج بی معنی است
دیگر گذشت ان زمان که انسان یا کسی در دو سه چهار جلسه دیدن یک عمر ازدواج کنه
قطعا طلاقها بیشتر میشه این طبیعی است

خوشبختانه درک جوانان دختر و پسر ما زیاد شده است (2270461) (alef-10)
 
ﻋﻠﯽ ﻣﯿﺮﺯﺍ
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۱۶:۰۵
ﻣﻌﻀﻞ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ (2270466) (alef-14)
 
کامران
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۳۳:۳۵
دخترا انقدر توقعشون بالا رفته من که جرات زن گرفتن ندارم فوق لیسانس دارم ولی 3 ساله دنبال کار میگردم نیست همش پارتی می خواد با این حال بی خیال ازدواج میشم (2270479) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۳:۴۲:۱۵
توقع دختر ها بالا رفته؟حداقل انتظار یک زن از مرد این است که همسرش بیکار نباشد.این توقع خیلی بالاست؟ (2271135) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۳:۲۱:۰۷
خوب وقتی کار نیست ! کی مسئول ؟!! (2271445) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۴:۴۵:۰۶
ایکاش تنها توقع دخترها و خانواده هاشون همین بود ولی خودتون هم میدونید که اینگونه نیست. (2271493) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۰۰:۳۰:۵۸
کار اولشه بعدش میگه خونه ماشین طلا مسافرت تفریحات انچنانی ...
تنها چیزی که مهم نیست زندگیه (2271810) (alef-10)
 
صبا
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۴۲:۱۸
خوش به حال آن مجرد .چون کسی با او در خانه با او دعوا نمیکند و نگران خرج مدرسه و کرایه خانه و خورد و خوراک و بیمارستان زن و بچه را ندارد. (2270488) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۴۴:۳۷
جالبه دیگه در مورد اینکه این مشکل را خود حکومت با افزایش شدید جمعیت در دهه 60 و با عملکرد بسیار ضعیف اقتصادی و... بوجود اورد هم صحبت نمیکنند انگار که این ایران بخشی از کره مریخ بوده جدا شه اومده افتاده روی زمین .عزیز من این مشکلات جوانان را خود شما بوجود اورده اید چرا جوری صحبت می کنید انگار این مشکل همیشه بوده؟
در تمام موارد حرفها به گونه ای است که انگار از افریقا اومدن این مشکل را بوجود اورده اند ما خواستار حل فلانیم ما خواستار برخورد با مفاسدیم اخه این که نشد اداره کردن مملکت عزیز من (2270495) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۲:۲۲:۵۷
رئیس جمهور خواستار حل ...شد!!! همه خواستار هستند ولی معلوم نیست از کی میخوان ؟کی باید کار انجام بده؟ کی مشکل رو بوجود اورده؟...
نمیگن رئیس جمهور گفت مشکل فلان را که خود دولت بوجود اورده میخواهم حل کنم قول میدهم حل بشود همه حرفها خواستار شد و...است ما خواستار حل مشکل ...هستیم!!!
مشکل وام ازدواج باید حل بشود خب چرا حل نمیشه؟ چرا نمیگی وام ازدواج این مشکلشه و داریم حلش می کنیم اقدامات الف و ب و ج را انجام داده ایم برای حل
خواستار مبارزه با مفاسد اقتصادی شد
خواستار مقاوم سازی روستاها شد
خواستار حل مشکل الودگی و ترافیک شد
خواستار ...شد
عبارت درست این است:
اینجانب... رئیس ...با مسولیت ... در مدت زمان...مشکل ....را که عامل ... ایحاده کرده با راه حل ...و از طریق و با کمک ...و با هزینه ...حل خواهم کرد.
نه اینکه من خواستارم خواهانم میخام باید فکری بنیادی کرد باید فکری اساسی کرد ما باید حلش کنیم و...این حرفها ارزش نداره (2271423) (alef-13)
 
نسیم شمال
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۴:۱۲:۰۳
به نظر می رسد تفکیک 2 نوع از علل عدم ازدواج جوانان نفی خود صورت مسئله است. در حالی که اکثرا معتقدیم مهم ترین علل عدم ازدواج جوانان در شرایط فعلی و در جامعه ی ما مسائل اقتصادی و رفاهیه .شاید درصد کمی هم باشند که علی رغم داشتن شرایط اقتصادی و ...تمایل به ازدواج نشان نمی دهند ولی مطمئن باشید در جامعه ما مهم ترین علت عدم ازدواج جوانان این نیست.متاسفانه چون مسئولان از ارائه ی راهکارهای عملی و منطقی در مورد اشتغال جوانان چه به صورت برنامه های ضربتی و چه به صورت برنامه های میان مدت و بلند مدت عاجر هستند بجای حل مسئله بیشتر گرایش به پاک کردن صورت مسئله دارندو فرافکنی و رفع مسئولیت .متاسفانه مسئله اشتغال جوانان فقط تبدیل به شعارهایی شده برای کسب رای خود جوونا فراموش شدند جز نورچشمی ها. (2270532) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۴:۱۴:۵۰
من که بمحضی که کار تموم میشه با خیال راحت و بسرعت میرم خونه استراحت میکنم و نفس راحت میکشم! (2270539) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۴:۴۹:۱۲
الان هم کسی غصه تنهایی و افسردگی جوان ها رو نداره. تمام این حرفها به خاطر اینه که فعلا برنامه مون افزایش جمعیت هست وگرنه هیچ اهمیتی نداره که جمعیت فعلی در چه شرایط و احوالی دارند روزگار می گذرونند! فقط متاسفم برای خودم که اینجا متولد شدم! (2270604) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۱۰:۳۰
اگر همه چی نرمال پیش بره برای ازدواج در شرایط حداقلی ، سن 35 میشه...تازه باید بگردی دنبال آدمی که باب دلت باشه...وبعد تازه معیار های بلبشو یی میاد که نگو.......میشی 40 ساله وبعد... (2270629) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۱۶:۵۹
فکر نمیکنم هیچ جایی دنیا اولین دلیل عدم ازدواج در جوانان مشکل مالی باشه حتی جاهایی که مشکلات مالی بیشتری نسبت به ما داشته باشندکه ما اینقدر مسئله مالی را در ازدواج نکردن مطرح میکنیم (2270640) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۸:۰۱:۵۵
اینجا همانجای دنیاست که شما به دنبال آن هستی. البته در هیچ جای دنیا به زوجی که در خانه 35 متری زندگی می کنند، توصیه نمی شود که بچه دار شوند.
اصولا ما به بقیه دنیا چه کار داریم. ما مثل خودمان هستیم. (2270850) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۲۲:۰۸:۴۲
من 45 سال دارم لذا مال یک نسل قبل هستم وقتی به دنیا اومدم 6 نفر اعضای خانواده ما با وجود داشتن تمکن مالی در یک اتاق یک خانه بزرگ فامیلی زندگی می کردیم صاحب خانه و سایر خانواده های فامیل هم به همین صورت از هر 10 عضو فامیل هم فقط یکی خودرو داشت بس سطح توقعات بالا رفته وگرنه در هر شرایطی میشه زندگی کرد. (2271739) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۱۷:۴۱:۳۶
شما برو سر حوض یخ بشکون چون به اون زمان علاقه داری (2274744) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۲۰:۵۹:۳۸
حق با شماست. اما در ان زمان وقتی از صفر شروع می کردی، کسی با شاسی بلند جلوی همسر فقیرت رژه نمی رفت.
تلوزیون بجای اوشین، فیلم میلیاردرها را نشان نمی داد.

در واقع آنچه شروع زندگی از صفر را سخت کرده است، تغییر محیط و شدت فاصله طبقاتیست. (2278521) (alef-13)
 
علی 12
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۹:۳۶:۰۸
حرفت تقریبا درسته
منم متنبه شدم
همین فردا شب میرم خواستگاری. مطمئنا خانواده دختره هم این دلیل شمارو ببینین قبول میکنن.

عزیز من اولی دلیل مشکل مالیه
دومین دلیل نداشتن شغله
سومین تا ششمین دلیل هم مشکل مالیه
هفتمین دلیل هم در صورت داشتن تمکن مالی و شغل خوب، نخوردن دخل و خرج به همه. (2270951) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۳۱:۱۳
سلام
میخوام واستون درد دل کنم
نمیدونم جوونم یا میانسال ، 32 سال سن دارم و کارمند رسمی دولت هستم و دقیقا یک میلیون و صدهزار تومان حقوق میگیرم و 70 درصدشو میدم اجاره تو تهران ، 10 درصد پول آب و برق و .....20 درصد هم با کمترین امکانات غذایی صرف خوراک میشه ....اگه بخوام ازدواج کنم باید از ارباب رجوع پول زور بگیرم پس ترجیح میدم ازدواج نکنم و همچنان با همین امکانات به تنهایی زندگی کنم (هر چند دلم میخواد که مثل برخی دوستان خانواده تشکیل بدم و از تنهایی خسته ام) ، در محل کار از همه بیشتر کار میکنم اما مسئول تخصیص پاداش و اضافه کار میگه چون مجردی اضافه کاری بهت کم میدم ، اداره نامه زده وام خرید خونه میدیم اما به مجرد ها نمیدیم (بماند که وام ها و همه چیز مال نور چشمی هاست که هم خونه دارن و تازه تو خونه سازمانی سالهاست جا خوش کردن) ، اینها بخشی از درد دل هست که تو دلم مونده و نمیدونم چرا به شما میگم....در کشوری که یکی میتونه وام میلیاردی و هزار میلیاردی بگیره و پس نده و تازه از طرف دولت محترم حمایت هم میشه(اشاره به رانت 650 میلیون یورویی که آقای نوبخت سرسختانه ازش حمایت میکنه) جوان جایگاهی نداره.....همه دعا کنید فقط خدا بهمون رحم کنه:( (2270655) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۶:۴۱:۰۳
حالا خوب شما کار داری ما که بیکاریم ! (2270744) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۷:۵۵:۵۷
همه که ما تهرانی ها کار خونه و ازدواج نداریم دیگه همه شغلها با پارتی شما شهرستانی ها گرفتین ما موندیم بیکار و بی کلاه (2270843) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۲:۱۳:۰۲
همه امكانات و بودجه مملكت رو هم به نامردى و براى بستن دهان پايتخت نشينان خرج تهران ميكنند دوست عزيز حداقل اگه انصاف را رعايت نميكنى ازاده باش و سرى به شهرستانها بزن هر شخص با شناسنامه ايرانى يك ايرانى است تهرانى و شهرستانى ندارد (2271252) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۸:۰۶:۲۹
فریب وام مسکن و اضافه کاری و این حرفها را نخور. ازدواج خرج های نجومی داره که این وامها یک درصدش رو هم پوشش نمی ده. از خیر همه این تسهیلات بگذر، نهایتا اگر تونستی شغل دوم پیدا کن.
باور کن که اجاره نشینی بدون ازدواج راحتتر از ازدواج و زندگی در خانه 35 متری است.
سعی کن برای خودت، در بلند مدت یک خانه کوچک بخری ولی زیر بار منت دولت نری. (2270857) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۱:۳۸:۱۷
شرایط من با شما مشابه هست. من هم 32 سال دارم و نمی دانم الان جزء جوان ها هستم یا نه، چون توی آمارها که همه چی رو تا 29 سال اعلام میکنند و اسمی از ما بالای 30 سال ها نیست.
من حقوقم مشابه شما حدود یک میلیون و 100 هزار تومان هست با این تفاوت که کارمند یک شرکت خصوصی هستم و لذا امنیت شغلی هم ندارم. باز خوبه شما کارمند دولت هستید و امنیت شغلی دارید اما من نمی دانم سال بعد قراردادم تمدید می شود یا نه، چطور می تواننم ازدواج بکنم وقتی نمی دانم سال آینده شغل دارم یا نه.
تازه، چطور میتوان فردی با معیارهای مناسب پیدا کرد اصلا در این کشور تفکیک جنسیتی شده، چطور میتوانند دو نفر قبل از ازدواج با هم آشنایی داشته باشند. درثانی من صبح ساعت 7 سر کار هستم تا حدود چهار و نیم الی پنج عصر، دیگه چطور میشه به ازدواج فکر کرد وقتی خسته به خونه برمیگردم .
مورد بدتر اینکه باید هنوز زندگی را شروع نکرده و همدیگر را نشناخته میلیون ها تومان در غالب سکه طلا بدهکار شوی!!! بابت زندگی نکرده!!! (2271226) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۴:۴۰:۴۹
من 34 سالمه. کارمند بخش دولتی هم بودم. خونه بابام رو هم داشتم. سال 88 ازدواج کردم. فشار کار باعث شد از کار بیام بیرون. الان با یک بچه تو خونه، 3 ساله بیکارم. زن و بچه رو فرستادم خونه باباش. خودم هم خونه بابام هستم. دنبال کار میگردم. آقایانی که حرف از ازدواج جوانان می زنند. کمی به فکر اشتغال، مسکن و هزینه های اقتصادی باشند. همین متاهل ها هم کم کم به فکر جدایی نیافتند (2271305) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۳:۲۳:۵۳
ازدواج بر اثر مسائل مالی تعویق نیاندازتوقرآن آمده فوقش طلاق میگیری انسان مگ چند بار زنده است مثالش خودم تاقبل از ازدواج هیچی نداشتم بهد از ازدواج کمک کم همه چی درست شد (2271447) (alef-10)
 
همدرد
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۱:۳۱:۰۸
جانا سخن از زبان ما می گویی !!! (2272247) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۲۱:۰۲:۱۶
برو خدا را شکر کن. من همسن تو هستم.32 سالمه. با مدرک فوق لیسانس. حق التدریسم/

در سال کمتر از یک میلیون تومان در امد دارم! (2278527) (alef-13)
 
مجرد
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۶:۰۳:۲۰
اب بابا ما نخوایم ازدواج کنیم کی رو باید ببینیم؟ (2270710) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۸:۰۷:۳۲
سعی کن تا 40 سالگی مقاومت کنی. بعد از این سن، تقریبا همه بیخیالت میشن. خودت باید به کاری که می کنی مطمئن باشی، همین. (2270858) (alef-13)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۶:۲۶:۴۷
منکه معللم و دارم وارد 30 سالگی میشم ماهی 900 هزار تومان می گیرم آیا با این پول میشه ازدواج کرد؟ الان اکثر معلمهای ما شغل دوم و سوم دارند دلالی می کنند بنگاهی دارند نمایشگاه ماشین دارند عطاری و سو پر مارکت و مسافر کشی و کار در آزانس تا شغلهای مختلف و گوناگون رو انجام می دند بعد می گند چرا آموزش وپرورش ضعیفعه چون اصلا معلمین از لحاظ معیشتی تامین نیستند و دیگه اهمیتی به تعلیم و تربیت نمی دند دولت هم که کلا مردم رو ول کرده فقط میگه هیچی نداریم وام ازدواج نمیده حقوق معلمها رو زیاد نمی کنه استخدام نمی کنه
ولی همون طور که تو اول متنتون اشاره کردید من خودمم ساعت 12.30 که به مدرسه میرم همه معلمها منتظرند که زود 5.30 بشه برند خونه شون اما من اصلا دلم ئنمی خواد خونه برم که حتی روزهای غیر موظفی رو هم مدرسه میرم (2270733) (alef-10)
 
واقعیت
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۶:۳۹:۰۹
همه دوستان مشکل مالی رو مطرح می کنن اما دلیل دیگه ای هم هست و اون اینه که حدود ده درصد افراد هر جامعه انسانی به جنس مخالف علاقه ندارن مثلا در ایران حدود هفت میلیون نفر اینطوری هستن. قدیم ها همه ازدواج می کردن و کسی نمی دونست اصلا گرایش جنسی به چه معنا هست اما حالا که علم ثابت کرده افراد به دلایل هورمونی - ژنتیکی با گرایشات جنسی مختلف به دنیا میان و اینکه رسانه ها این مساله رو مطرح کردن افراد به گرایش جنسی خودشون اگاه هستن و کسایی که به جنس مخالف علاقه ندارن دیگه حاظر نیستن تن به ازدواج های ناموفق بدن. متاسفانه هنوز هم در جامعه ما افراد برای ازدواج تحت فشار قرار می گیرن و بعد از ازدواج سریع معلوم می شه که به دلیل گرایش جنسی متفاوت نه می تونن نیازهای جنسی و عاطفی طرف مقابل رو تامین کنن نی نیازهای خودشون تامین می شه. باید متوجه بود که نیاز جنسی یکی از اصلی ترین نیازهای انسانه و وقتی کسی به طرف مقابل گرایش نداشته باشه هیچ وقت عشق واقعی بین اونها وجود نخواهد داشت و همین امر موجب مسولیت گریزی افراد می شه چون برای فرد خیلی سخته که مسیولیت کسی رو قبول کنه که هیچ علاقه ای بهش نداره. مطمینا حدود ده درصدر از خواننده های الف این موضوع رو خودشون حس می کنن. (2270743) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۷:۲۸:۱۶
1. با توجه مشکلات کم ابی و ...........................
2.مشکلات اقتصادی و کوچکی مسکن و نبود در امد مناسب
3.متاسفانه امروزه خانم ها تابع شوهرانشان نیستن و اسلام و شرع را نمی فهمند نتیجه زندگی سرد و پرتنش و پشیمانی افرادی که ازداواج کرده اند
نتیجه کاهش جمعیت به خاطر شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرار از ازدواج و طلاق حتمی
متاسفانه ما ایران ها کشور کم تولید و تحریم دنبال زندگی رفاهی هستیم نه مثل پاکستانی ها با کمترین امکانات ازدواج می کنند و بیشترین بچه را ادارند چون راحت را ندارند اما به زندگی سخت راضی هستند (2270810) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۹:۱۰:۵۸
والا من یه خانمم ولی فکر می کنم اکثر اقایان هم با شما هم عقیده نباشند که زندگی کردن و داشتن بچه زیاد به سبک پاکستان بهتر از مجرد ماندن باشد !بچه داشتن مسئولیت خاص خودش را دارد که با سی چهل سال پیش از زمین تا اسمان مفهومش رفق کرده . به شخصه برای خود من کیفیت زندگی ام مهم است نه کمیت و زاد و ولد بی مورد . (2270932) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۱۳:۲۰
اگر خانم ها تابع شوهرانشان باشند و اسلام وشرع را بفهمند مشکل کاهش جمعیت و ازدواج حل است؟ (2271017) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۱۴:۳۵
یعنی پاکستان از ایران بهتر است؟ (2271019) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۷:۴۷:۳۵
به خدا شرایط بد اقتصادی و انتظارات بالای زن ها هستش نه چیز دیگه.من ندارم که همون اول ازدواج 10 میلیون طلا بخرم............ (2270832) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۹:۵۱:۵۱
راه حلی که به نظر من میرسن اینه که دولت با کمک حوزه های اسلامی روحانیت سایت های همسریابی کاملا مطمئن و مطابق با شرع مقدس راه اندازی کنند و جوانان کفو و همطراز را به هم برسانند اینکار هم کار فرهنگی بزرگی محسوب میشود وهم کار. اجتماعی و ملی اقتصاد ودیگر حوزه های اجتماعی را نیز فعال خواهد کرد این همه بودجه که برای فوتبال میگذارند اگر ۵۰ در صد آنرا به این امر اختصاص بدهند ۸۰ تا ۹۰ درصد مشکلات جوانان حل خواهد شد اما کو گوش شنوا به امید حق (2270963) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۹:۵۵:۱۱
به خدا اینقد دوست دارم ازداوج کنم بچه داشته باشم ولی چکار کنم بیکارم، شغل نیست باید پارتی داشته باشی که ما نداریم
تا الان هم مسئولین فقط حرف زدن اقدام عملی برای اشتغال جوانان انجام ندادن
با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه (2270967) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۰:۳۳:۳۲
ای بابا تو این وضع گرونی جهیزیه کجا بود
فوق لیسانس گرفتم بیکار که حداقل خودم یه دو تا وسایل بگیرم که فردا نکوبن تو صورتم که عروس ما جهیزیه نداشت
سن هم که ماشالله مث کنتور آب و برق نفهمیدم کی 25 سالم شد
تو این دور و زمونه که پسرا میرن دختر 16-17 ساله میگیرن
ما هم بمانیم با تمام افتخارات و مدارک تحصیلات عالی و باهاش تو این تابستونی مگس بپرونیم
دلتون خوشه هااااا
ازدواج
.......... (2270994) (alef-13)
 
شاپور
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۱۲:۰۲
با سلام واقعا ازدواج برای چه 750 تومان حقوق شلوار 100 کفش 100 پیراهن 70 تومان حقوق من برای چند نفر بس است شما راهنمایی فرامایید (2271016) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۴۷:۰۹
lمنم استخدام رسمی دولتم با ماهی 3میلیون دریافتی ولی جرات ازدواج ندارم. (2271036) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۲۰:۴۴:۵۸
وضع تو که خوبه ما بخش خصوصی کار میکنیم 2 شیفت کار کنیم بترکه 2 میلیون میشه. ما فکرشم نمیکنیم بتونیم ازدواج کنیم (2271712) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۱۹:۳۳
فرا افکنی مثل همیشه . انداختن مشکل به گردن ماهواره . وقتی بی کارم با چی ازدواج کنم . ماهواره گفت بیکار باشین ؟ خونه گرون باشه ؟ خرج گرون باشه ؟ (2271071) (alef-13)
 
امير
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۲۹:۳۹
1-سربازي براي تحصيلكرده ها ٢-هزينه بالايه اجاره املاك چه براي كار و چه براي زندگي ٣-بيكاري٤-هزينه بالاي مراسم عروسي ٥-توقعات بالا كاش دخترها توقع نداشتن همه مشكلات زندگيشون تو خانه همسر حل بشه ماشين مدل بالاو...٦-تنوع طلبي بدليل بالا رفتن سن ازدواج هم در مردان و هم در زنان و اما مشكل بزرگ پسران واقعاً خدمته من كار دارم درامدمم خوبه بچه پولدارم نبودم با كارگري شروع كردم درسمم خوندم اما الان برم خدمت كارمو از دست ميدم بعد چطوري از تنهايي در بيام؟؟؟ (2271083) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۴۹:۲۴
مشکل اینه که همه چی رو وارد میکنین. خیلی از واردات رو میشه با تولید داخلی جایگیزین کرد (کاری که ترکیه و برزیل و ... انجام میدن) هم ایجاد اشتغال میشه هم امید به زندگی در نیروی فعال بالا میره. بابا بس کنید این همه رانت و واردات توسط یک عده افراد خاص رو.
الان چین با اون همه جمعیت مشکل نداره واقعا مساله به این سادگی رو باید اینقدر پیچوند؟ (2271102) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۵۳:۱۲
در اوایل سال 93 هرم جمعیتی طبق پیش بینی های قبلی معکوس شد. طبق آمار رسمی تعداد پسران آماده به ازدواج نسبت به دختران اماده به ازدواج بیشتر شده است. بنابراین شانس ازدواج برای پسران پایینتر از شانس ازدواج برای دختران است. مگر اینکه فرهنگ همسن گزینی و ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خودشان در جامعه ترویج و فرهنگسازی شود. (2271105) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۲:۵۴:۰۱
این روزا افراد ترجیح میدن شریک زندگیشونو خودشون انتخاب کنن و کسایی که اهل دوستی نباشن بیشتر ضرر می بینن چون خودشونو وارد رابطه نمی کنن و شانس کمتری برای ازدواج دارن. (2271107) (alef-13)
 
elahe
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۰:۰۱:۲۶
moshkelate zendegi ziyade nemishe ezdevaj kard (2271153) (alef-13)
 
34
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۰:۱۵:۲۸
من که به تجرد قطعی رسیدم زندگی اطرافیانمو نگاه میکنم حالم از ازدواج بهم میخوره با اینکه با کار زیاد کمی پول جمع کردم اما میترسم با یک مهریه همشو از دست بدم (2271174) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۰:۱۶:۰۵
دوستان خود بنده نه خانواده مرفهی دارم نه خیلی سنم زیاده ولی بصورت مجردی زندگی میکنم الان 4-5 سال هست (در تهران) و میانگین در امد میاهیانم هم بالای 4-5 میلیونه کار دولتی هم ندارم خیلی هم دنبالش بودم جایی استخدام نشدم و دارم واسه خودم کار میکنم (طراحی هستم) وخیلی از هم سن هامم میشناسم در امدشون خیلی بیشتر از منه
ولی واقعا به خاطر مشغله زیاد و عادت به تنهایی نمیتونم ازدواج کنم و حقیقا دیگر میلی به ازدواج ندارم هرچند از تنهایی واقعا خستم شاید به خاطر کمبود دخترهایی که واقعا کسی بتونه تحملشون کنه باشه شاید هم به خاطر اینه که جوون از موقعی که منطقی احساس میکنه باید ازدواج کنه و نمیتونه حالا به هر دلیلی مثلا مالی بگذره دیگر ازدواج و تاهل براش خیلی سخت بشه
به نظرم این یه چیز عجیب و غیر طبیعی نیست زندگی مدرن و ماشینی خود به خود خیلی ها رو به زنگی مجردی وادار میکنه (2271175) (alef-13)
 
هموطن
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۱:۰۳:۵۵
دو، سه، نه چهار سال با هم رسماً نامزد بودیم، مهمترین فرد برای من بود ، یعنی تنها کسی بود که من دوسش داشتم ، کارمندرسمی اداره دولتی بود ولی کلی وام داشت و ماهیانه فقط صد هزار تومان براش می موند و من هم خیلی سعی می کردم با مدرک ارشد دانشگاه تهران کاری گیر بیارم تا بتونیم با هم زندگیمونو شروع کنیم البته یه جاهایی هم قبول شدم اما نشد که سرکار برم، میخاستم یه کارگاه راه بندازم وامشو ندادنو...،از سویی هر روز میپرسیدن چرا زندگی مشترکتونو شروع نمی کنید من هم نمی خواستم که فک کنن نامزدم بی عرضه است هی گفتم تفاهم نداریم تفاهم نداریم تا این که بلاخره دیدم داره خیلی اذیت میشه و واقعاً کار بیشتری از دستش بر نمیومد که انجام بده ، گاهی اینقدر اعصابم خورد میشد که چند روز گوشیمو خاموش می کردم که نکنه از عصبانیت چیزی بهش بگم اما تا اومدیم به خودمون بجنبیم 4 سال گذشته بود و باید کاری می کردیم، ما به این نتیجه رسیدیم که با بیکاری من و اوضاع ایشون نمی تونیم زندگی مشترکمونو شروع کنیم حلقشو بهش پس دادم و همین.
این موضوع واقعاً از یک جهت کاملاً بدیهی است جوانای ما اوضاع اقتصادی مساعدی ندارن. (2271205) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۳:۳۰:۳۴
به نظرم نباید کم می آوردید پول میاد میره ولی دوست داشتن ی نفر حتی تصنعی شاید در عمر یک بار هم پیش نیاد (2271452) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۳ ۱۵:۴۷:۴۱
نه این به خاطر ماهواره ها بوده (2487074) (alef-10)
 
زهره
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۱:۱۳:۲۵
من با توجه به متن احتمالا جز مجردان قطعی (دختر 35 ساله )هستم. از زندگیم به شدت لذت میبرم ، ورزش می کنم، سفر می روم، کتاب می خوانم، دوستان خوبی دارم و با تلاش بسیار کار خوبی پیدا کردم و در آن موفق هستم.

هر شب هم با خوشحالی در خانه تاریکم را باز می کنم. خوشحالم که ازدواج نکردم . چون تنهایی بسیار بدتر از ازدواج بد است.

ما عادت داریم غر بزنیم. ازدواج کرده غر می زند مجرد غر می زند. بروید زندگیتان را بسازید! با تلاش همه چیز بدست می آید.

زندگینامه آدمهای بزرگ را بخوانید خواهید دید که شما 1/10 آنها هم مشکل ندارید! (2271212) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۳۲:۴۶
آفرین به طرز فکر صحیح شما. مشکل ازدواج کردن یا نکردن نیست مشکل طرز فکر ماست. الان هم مجردها غر میزنن هم ازدواج کرده ها! (2271393) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۱:۲۵:۴۱
این همه مطلب خوب نوشتی در پاراگراف یکی مونده به آخر خرابش کردی. وقتی داری میگی به دلیل نبودن امکانات جوانان نمی توانند بر خلاف میلشان ازدواج کنند، چه ربطی به ماهواره داره. ضمنا صداوسیما چه کار میتونه بکنه؟ مشکل اقتصادی و بیکاری و عدم امنیت شغلی رو حل کنه؟
اتفاقا این سریال ها خصوصا ترکی ها که از ماهواره پخش میشه آدم دلش میخواد زودتر ازدواج کنه. اما هم مسائل اقتصادی و هم مسائل حقوقی همچون مهریه و هم تفکیک جنسیتی در کشور که باعث عدم آشنایی می شود، همه و همه دست به دست دادند تا ازدواج صورت نگیرد (2271220) (alef-13)
 
مریم
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۱:۳۷:۲۵
بله اگر کار دارید وحقوقتون کمه با یه خانم شاغل ازدواج کنید. یه کارهایی میشه کرد. (2271225) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۱:۵۲:۳۸
من خودم از این دسته از ادم ها هستم. هر چی پول در میارم کفافه زندگیم نمی کنه. اخه این چه وضعشه این همه تورم... (2271238) (alef-13)
 
جوان
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۲:۴۹:۳۴
الان ساعت 2:45 بامداد هست که دارم اینو می نویسم ! دارم کارهای دانشگاهم رو انجام میدم . میخوام از ایران برم و زندگیم رو اونور بسازم . چون خیلی از دوستام که رفتن الان اونور شغل خوب و آرامش و آزادی و امکانات بیشتری از نظر تحقیقاتی واسه کارهاشون دارند . یکی از رفیقام هم اونجا ازدواج کرده . ماشین و خونه داره واسه خودش در حالیکه سنش فقط 29 هست و هیچ پارتی جز خدا نداشت . فقط جوان پرتلاش و با سوادی بود . در کارش دقیق بود و انصاف رو رعایت می کرد . در ایران واسش تره هم خورد نمی کردن ! پاسکاری می کردن .
اون بعد لیسانس رفت ، خدا زد پس کله من موندم اینجا ارشد بخونم ، دانشگاه صنعتی فلان ! البته توی کارم فقط یه وقفه بوجود اومد که دارم به فرصت تبدیلش می کنم .

شما که ارزشی واسه به اصطلاح نخبگانتون قائل نیستید ! بماند که این اصطلاح ها هم شیره مالی سر یه عده از جوانهاست . دوران نخبه پروری گذشته . الان در کشور های روز دنیا امکانات بین همه تقسیم میشه

فقط این اسم نخبگی توی خدمت سربازی به کمکم اومد که یکم از خدمتم کم شد . البته کلی زحمت کشیدم واسه همین کار و پروژه

کشور ما نیازی به جوان های خلاق و کاری نداره . پر از استاد های عقده ای و پر از دانشگاه های بی ثمر و پر از حرص و پر از طمع و پر از تشریفات و پر از دروغ و ... و خالی از ذره ای انصاف ! فقط انصاف که کسی برای این مردم و این مردم برای خودشون ندارن

این شرح حال من بود . الان میخوای چاپ کن میخوای نکن ! دیگه باید حرص اینم بخورم ؟! (2271273) (alef-13)
 
alii
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۶:۰۳:۲۴
من که ایشالله تا آخر تابستون ارشد عمران رو میگیرم ، بعد به زور باید ۲ سال خدمت کنیم ، که تا تموم بشه میشم ۲۷ ساله، بعدش به هر دری میزنم که برم خارج که شاید اونجا بشه آینده و امید رو پیدا کرد ، پس اصلا ازدواج برای کسی مثه من برابر مرگه (2271327) (alef-13)
 
احد
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۷:۳۲:۵۲
تا مملکت دست عده ای است که فقط به فکر منافع خود هستند و برای دیگران شعار می دهند و موعظه های به اصطلاح اخلاقی می کنند وضعیت همه چیز بویژه ازدواج روز به روز بدتر خواهد شد. (2271339) (alef-13)
 
موسوی
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۸:۲۹:۵۱
اخه تو این مملکت چ کسی داره به وظیفه خودش درست عمل می کنه ک حالا من جوان 30 ساله ک تا الان مجرد هستم سعی کنم به یه وظیفه ام ک همانا تشکیل خانواده و رضایت اولیا و نظام و .... باشه عمل کنم . (2271350) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۹:۱۹:۴۵
من نمیدانم تشکیل خانواده چرا اینقدر برای شما مهم شده؟ خانواده ای که باید کلی مشکل رو تحمل کنه بهتره تشکیل نشه
الان باید تمام مقالات شما اقتصادی باشه تا اون وضعیت درست نشه اینم درست نمیشه
برای اینکه اقتصاد درست بشود هم باید دموکراسی وجود داشته باشد. (2271357) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۰:۱۱:۲۱
من الان سه سال دارم پول حمع می کنم یک ماشین بخرم که این ماه می خواستم بخرم اقایان یک شبه بعد سه سال زدن تو کاسه کوزه من و قیمت خودرو دو برابر کردن حالا من باید سه سال دیگه پول جمع کنم تا میام بخرم باز گرون میشه جریان ایران می دونی شبیه چی شبیه اون سگس می مونه که یک تکه استخون به نخ براش وصل کردن هی که میا د اون استخون بگیره نخ می کشن ده متر جلو تر
از 100 سال پیش تو امیریکا 1 دلار 1 دلار نه اینکه از 35 سال پیش در ایران یک دلار 100 تومان بوده حالا بعد 35 سال یک دلار 3500 تومان شده
حالا پیدا کنید پرتقال فروش (2271374) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۱:۳۳:۴۲
تا اقتصاد ثبات و تعادل پيدا نكند و ثروت به عدالت توزيع نشود اين داستانسرايي ها ادامه دارد (2271394) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۲:۰۶:۵۱
خانواده بالنده؟ اصلا در جامعه ما امکان پذیر نیست به نظر من همینکه یک خانواده تشکیل شود خودش هنر است بهتر است تیتر را به خانواده زنده و نمرده تغییر دهید. (2271409) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۲:۱۵:۵۳
راجع به علل ازدواج نکردن پسرها:
1-مشکلات اقتصادی(چند دهه پیش مسکن این همه گران نبود و تورم و بیکاری نبود الان ایجاد شده)
2-مشکلات ناشی از مهریه برای پسرها و بیم از درگیری های قضایی و دادگاه و.. و درگیر هزینه سنگین مهریه شدن(قبلا مهریه این همه سنگین نبود و وظیفه مرد هم پرداخت ماهیی یک سکه نبود الان ان رسم ایجاد شده
3-توقعات روزافزون خانمها که انصافا کوه رو هم متلاشی میکنه(قبلا توقعات بیشتر معنوی بود والان به صورت مالی و هزینه های زیاد خودش رو نشون میده .توقععات و هزینه های بچه را هم اضافه کنید)
4-نبود دختر مناسبی که تفکرش در راستای تفکر پسر باشه( پیدا کردنش اسان نیست چون در همه جا که تفکیک جنسیتی شده در خیابان هم نمیشه دنبالش گشت امکان اشنایی با خانمها و یافتن دختر مناسب نیست)
5-مشاهده کردن تجارب منفی و شکستهای بزرگترها(قبلا نرخ طلاق اینقدر بالا نبود)

کلا به نظر من ازدواج ر جامعه ما کارایی نداره یعنی یک پسر ورودی ها و هزینه هایی که میکنه نتایج و فواید بسیار ناچیزی بدست میاره و در واقع پسرها اجتناب میکنند از وارد وضعیتی شدن که باعث برهم خوردن ارامششون بشه

اینا دلایل پسرها بود خانمها هم قطعا دلایلی دارند اما دلایل خانومها معمولا باعث نمیشه که یه پسر ازدواج نکنه اگر تصمیم گرفته باشه به هر نحوی شده ولو با تلف کردن زمان زیادی بالاخره ازدواج میکنه.
به نظ من اگ این 5 عامل کنترل نشه قطعا میزان تجرد و همچنین طلاق شدیدا بالا خواهد رفت (2271416) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۲:۵۱:۰۸
با سلام درست است که مشکلات اقتصادی عمده دلیل عقب افتادن ازدواج در کشور ما است ولی از وقتی ما فرهنگ شتر مرغی را که هم میخواهی هم مثل اروپایی باشیم هم اداب ایرانی خودمان هم اداب عربی اسلامی. (2271437) (alef-13)
 
پسر37ساله
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۳:۱۶:۰۴
تجرد بهتره ازاین ناسامانی اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی که گرفتار هستیم (2271444) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۳:۲۵:۴۳
من تو اطرافیانم کسی رو ندیدم که بعد از ازدواج خوشبخت باشه، کمه کمش هفته ای یه بار جنگ اعصاب و دعوا و ... . منم 30 سالمه قصد ازدواج هم به هیج وجه ندارم نیازی هم نمیبینم . اون وقتی که دو سال از وقتتمون رو تو سربازی حروم کردید باید به فکر ازدواج ما بودید حالا دیگه دیر شده. (2271448) (alef-10)
 
دانشجوی دکتری
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۵:۱۰:۱۶
مشکل ما توی همه زمینه ها کج فهمی و به بیراهه رفتن و ندانستن ریشه مشکلاتمونه!!؟ به جای گفتن حقیقت خودمونو گول میزنیم تا موقعی که عدالت واقعی در همه زمینه ها اجرا نشه وضع مملکت ما بهتر که نمیشه هر روز بدتر از روز قبل میشه. به بیراهه نرویم....... (2271501) (alef-10)
 
Saeid
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۲۳:۳۴:۱۳
آخه من فوق ليسانسي كه تازه درسم تموم شده و بايد 21 ماه از زندگيم را تازه برم براي چند تا از خدا بي خبر پا بزنم و به اصطلاح خدمت كنم، به همه چيز فكر ميكنم به جيز ازدواج (2271789) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۰۸:۰۵:۱۶
واقعا
مهمترين مسئله همين خدمت اجباري ......
ولي كسي نميخواد توجه كنه (2275403) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۰۸:۱۳:۱۱
محض استحضار اون کسایی که فکر میکنن با هر کاری و درآمدی میشه ازدواج کرد و زندگی خوبی داشت، اینو میگم:
من کارمند رسمی ام با حدود 2میلیون تومن ، متاهل و دو تا بچه ... خداوکیلی اگه کسی بخواد زندگی کنه -نه اینکه بخواد زنده بمونه- میشه با این حقوق و با یه خانواده 4 نفره زندگی کرد؟؟ فقط داریم میدویم که گشنه نمونیم، خوشی کجا بوده؟
بقول مازلو ما تو هرم اول موندیم(نیازهای اولیه) با اینکه کارمند رسمی هستیم. نه لباس خوبی میتونی بپوشی، نه مسافرت آبرومندی میتونی بری،نه غذای خوبی میتونی بخوری و... چرا که همه حقوقت بابت...
نه جانم! فکر نان کنید که خربزه آبه! (2271911) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۱۰:۵۳:۵۲
ازدواج کار میخواد
ازدواج درآمد میخواد
ازدواج سن و سال مشخصی میخواد
با این همه فشار خرج و مخارج زندگی و کرایه خونه و.... و بیکاری و یا درآمدهای خیلی پایین جوانا مگه میشه ازدواج کرد؟!!!ازدواج هم بشه نتیجه ش میشه همین که الان تو دادگاه های خانواده هست، طلاق طلاق طلاق
بیکاری باعث فساد شده بیکاری جوانها رو افسرده و بی انگیزه و بی انرژی کرده
بدون کار و شغل هیچ کس خودش و یک نفر دیگه رو بدبخت نمیکنه (2272153) (alef-10)
 
نیما
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۰۴:۴۱:۵۶
الف چرت نگو ....
تا وضع اقتصادیم خوب نباشه من یکی ازدواج نمی کنم. (2273681) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۱۰:۲۸:۴۱
وقتی نظام اسلامی ما هنوز قادر به پرداخت وام ازدواج جوان نیس وامی که بلاعوض نیس بلکه با سود و کارمزد در ابتدای زندگی زوج های جوان مطالبه میشود چطور توقع داریم آمار جمعیت در ایران افزایش یابد یا موارد ذکر شده در این مقاله را شاهد نبود (2273844) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۱۶:۴۶:۵۷
من اون درسی که لازم بود از کامنتهای مردم گرفتم! نه از مطلب اصلی!!!
هرکسی فکر ازدواج به سرش زد کافییه بیاد این کامنتها را بخونه تا عقلش بیاد سرجاش و کلابیخیال بشه! (2274620) (alef-13)
 
سی
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۰۱:۲۹:۴۱
احمقانه ترین کار در این زمانه ،ازدواج است،فقط کافیه اندازه یه جلبک شعور داشته باشی تا اینو بفهمی. (2275297) (alef-10)
 
ت
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۰۹:۰۴:۱۶
بذارید پولهای بیت المال برگرده همه میرن سر کار البته الانم همه سرکارند (2275429) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۱۱:۴۰:۲۲
داشتن يك زندگي معمولي با امكانات اوليه مناسب البته نه در حد امكانات شما مديران و مسئولين محترو دولتي ، آرزوي همه جوانان است ولي چه ميشه كرد كه ازدواج در اين شرايط از چاله به چاه افتادن است . البته واسه ما مردم سازش پذير همه چي امكان داره ازدواج كنيم چند تا بچه بياريم حقوق كم داشته باشيم ماشين نداشته باشيم مستاجر باشيم قسط فراوان داشته باشيم تفريح نداشته باشيم خوب غذا نخوريم 15 ساعت در روز كار كنيم واسه اضافه كاريمان هم ماليات بديم از دولت انتظاري نداشته باشيم و .....آره ميشه (2275622) (alef-14)
 
اسد
۱۳۹۳-۰۵-۰۷ ۱۸:۱۷:۴۵
مسئول محترم به اين عوامل وابسته به هم توجه نماييد :
-نبودن كار با درامد كافي - بالا بودن هزينه زندگي مشترك - بالا بودن هزينه اجاره بها در شروع زندگي و مسكن در ادامه زندگي - بال بودن هزينه هاي رفاهي مانند خودرو ، مسافرت ، تحصيل و غيره - بيكار بودن پسرها و سره كار رفتن دختر ها - دانشگاه رفتن دخترها و دانشگاه نرفتن پسرها - بالا رفتن توقعات و نبودن اخلاق ديني - عدم برقراري عدالت در تقسيم سرمايه و خدمات - دروغ گويي مسئولين - تك فرزند يا كم فرزند داري - بودن آرامش غير اخلاقي و اخلاقي در شرايط مجردي - نگذراندن بيشتر ساعات روز در شرايط سخت كاري براي درآمد مناسب - راضي شدن به داشتن حداقل درآمد براي زندگي مجردي - شرايط گريبان گير بر عليه مرد در زمان عقد - شيوع سنت مهريه سنگين - قوانين نادرست خانواده -
حل تك تك اين مشكلات واجب و غير قابل انكار است پس دنبال منشا مشكل جاي ديگر نباشيد و از اهم شروع كنيد كه با حرف و وراجي گرهي باز نميشود (2277505) (alef-13)
 
hamvatan
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۰۲:۱۶:۵۸
با خواندن نظرات دوستان خیلی چیزا دستگیرم شد ,
حدود دو سال هست که آلمان زندگی میکنم ... خبری از دین و نماز و روزه داری نیست
اما آدم ها با شرافت زندگی میکنن , به هم دروغ نمیگن , خیانت خیلی کم اتفاق میوفته و اتفاقن زیاد هم ازدواج میکنن و زیاد هم بچه دار میشن.
خود من توی ایران که بودم فقط عضو بنیاد نخبگان بودم که تقریبا هیچ کمکی هیچ جائی به من نکرد . اما اینجا بدون اینکه لقب نخبگی بهم بدن درامد کافی واسه چرخوندن ی خونه , خوراک , پوشاک و حمل و نقل یک خونواده رو دارم ... الان کم کم تازه دارم به تشکیل خانواده فکر میکنم , چون مطمئن ام از پسش بر میام , به علاوه هم اینترنت هم ماهواره و دوستی قبل از ازدواج رو تجربه کردم , اما تاثیری نداشته وگرنه الان هنوز باید ازدواج رو عقب مینداختم به نظر شما (2277770) (alef-10)
 
مریم
۱۳۹۳-۰۸-۲۷ ۲۱:۳۵:۵۷
من که هیچ اشتیاقی برای ازدواج ندارم،،قطعا مجردی بهتره (2497070) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.