نظر منتشر شده
۸۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 244424
نقد سخنان جانشين نوبخت درباره كاهش حقوق بازنشستگي كارمندان دولت
محمد تقي روانگرد، 15 مهر 93
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۲
جناب آقای عسگری آزاد جانشين معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني معاونت نظارت و راهبردي رييس جمهوري در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر در تاريخ ۰۸/۰۷/۱۳۹۳ در خصوص صدور بخشنامه مورخ ۱۷/۰۴/۱۳۹۳ خود در خصوص عدم کسر حق بیمه از فوق العاده اضافه کاری کارمندان صندوق تامین اجتماعی شاغل در دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، نکاتی را خاطرنشان ساخته اند که بسیار جای درنگ و تامل دارد. يادداشت حاضر درصدد است میزان صحت و سقم سخنان ایشان را بر سبیل نقد بازکاوی نماید.

***
۱. جناب آقاي عسگري آزاد در مصاحبه خود گفته اند: " کسورات فقط باید از حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر کسر شود."

این سخن که بخشی از مفاد ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری است، سخن درستی است، لکن متعلقِ آن صرفاً کارمندان مشترک صندوق بازنشستگی کشوری هستند و نه کارمندان مشترک صندوق تامین اجتماعی. زيرا كارمندان مشترك صندوق تامين اجتماعي به حکم مفاد ماده ۱۰۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، از نظر برخورداری از مزایای تامین اجتماعی مشمول قانون تامين اجتماعی اند و نیز به حکم مفاد صدر ماده ۵۹ قانون برنامه پنجم "از هر جهت" از جمله شرایط بازنشستگی و سایر مزایا نیز تابع قانون تامین اجتماعی می باشند.
بنابراين تعميم اين گزاره در مورد كارمندان مشترك صندوق تامين اجتماعي، تعميمي نادرست مي باشد. چرا كه مولفه هاي مشمول كسور حقوق و مزاياي كارمندان مذكور، بر اساس قانون تامين اجتماعي تعيين و كسر مي گردد، نه بر اساس مفاد ماده ۱۰۶ قانون مديريت خدمات كشوري.

۲. ایشان در بخش ديگري از سخنان خود گفته اند:

"با توجه به اینکه اضافه کار به صورت مستمر پرداخت نمی شود، قانون برای این پرداختی ها هیچ گونه کسوراتی در نظر نگرفته است."

باز اگر متعلقِ این سخن، کارمندان "مشترک صندوق بازنشستگی کشوری" باشند، سخن درست و صحیحی است. لکن موضوع بحث بر سر حق و حقوق کارمندان مشترک صندوق تامین اجتماعی است. اضافه کار این دسته از کارمندان به موجب مفاد ماده ۳۰ و بند ۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی و به استناد مفاد بخشنامه ۵ جدید درآمد آن سازمان، مشمول کسر حق بیمه و به تبع آن مشمول پاداش پایان خدمت و محاسبه در حقوق بازنشستگی این دسته از کارمندان است. بنابراين از اضافه كار اين دسته از كارمندان صرفاً بر اساس قانون مذكور مي بايست كسور كم شود.

ضمن آنکه سخن ذکر شده مغایر با مفاد رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۳/۷۳ مورخ ۱۴/۰۸/۱۳۷۳ می باشد که مفاد آن در اين رابطه چنين است: " نظر به اینکه بند ۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی ناظر به کار مستمر و غیر مستمر نبوده بلکه ناظر به مزد و حقوق و مزایا می باشد و پرداخت حقوق اضافه کاری پس از ارجاع اضافه کاری و انجام آن جزء اختیارات کارفرما نبوده بلکه حقی است که مستمر گردیده و اصولاً پرداخت حقوق و مزایا در مقابل نوع کاری اعم از مستمر و غیر مستمر امری است مستمر."

۳. ایشان در فراز دیگری از مصاحبه خود گفته اند:

"در توافقی که با سازمان تامین اجتماعی حاصل شده است این میزان کسورات (منظور کسورات قبلی كارمندان مشترك صندوق تامين اجتماعي است) در حقوق بازنشستگی آنان و همچنین پاداش سنوات محاسبه و منظور می شود."

اولاً: جناب آقاي عسگري آزاد از کدام توافق با سازمان تامين اجتماعي خبر مي دهند؟ معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی كه به صراحت از مخالفت خود با مفاد این بخشنامه در اخبار، جرايد و سايت هاي خبري سخن گفته و مي گويد.

ثانیاً: پرسیدنی است که چرا معاونت محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور از سال ۱۳۸۹ تاکنون به وظیفه قانونی خود در تبصره الحاقی به ماده ۱۰۶ که موظف به تدوین دستورالعملی با هماهنگی سازمان تامین اجتماعی بوده، عمل نکرده است؟ آیا جز این است که مفاد قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری با تصویب مفاد صدر ماده ۵۹ برنامه پنجم توسعه، عملاً نسخ گردیده و دیگر ضرورتی برای آن اقدام باقی نمانده است؟! بنابراين سخن از توافق امر بي معنايي است. چرا كه اساساً چيزي وجود ندارد تا بر سر آن توافق صورت گيرد.

ثالثاً: به موجب قانون تامین اجتماعی، معدل دو سال آخر كسورات بازنشستگي مستخدم (از جمله اضافه كار) به هنگام بازنشستگی ملاک تعیین حقوق بازنشستگی کارمندان مشترک تامین اجتماعی است. حال چگونه وقتی که در دو سال آخر خدمت، از اضافه کاری کارمندان کسور بازنشستگی کسر نمی شود، این اضافه کاری می تواند در حقوق بازنشستگی آنان مورد محاسبه قرار گیرد؟ و نیز چگونه می تواند مبنای پاداش سنوات پایان خدمت آنان قرار گیرد؟

۴. ایشان گفته اند:
"بیش از ۸۰ درصد دستگاه های اجرایی کشور حتی قبل از اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شود حق بیمه را از اضافه کاری کارمندان مشمول مقررات سازمان تامین اجتماعی کسر نمی کردند و دستگاه هایی هم که حق بیمه از محل اضافه کاری کسر می کردند برای قطع این کسورات اقدام کردند."

پرسیدنی است:

اولاً: سندیت این آمار ۸۰ درصدی کجاست؟ این سخن به هيچ وجه با واقعیت همخوانی ندارد.
ثانیاً: چرا بایستی دستگاه های اجرایی قبل از تصویب قانون مدیریت خدمات كشوري از اضافه کاری کارمندان مشترک تامین اجتماعی کسور بازنشستگي كم نکنند؟ بلکه برعکس همه دستگاه های اجرایی برای کارمندان مشمول صندوق تامین اجتماعی، هم کسور بازنشستگی را کسر نموده اند و هم در پاداش پایان خدمت آنان لحاظ کرده اند و هم در تعیین حقوق بازنشستگی آنان از سوی سازمان تامین اجتماعی مورد محاسبه قرار گرفته است. اگر يك دستگاه اجرايي غیر از این رفتار کرده باشد، در واقع آن دستگاه خلاف قانون عمل کرده است.

۵. ایشان گفته اند:
" کسر حق بیمه از اضافه کاری میان کارمندان رسمی و قراردادی و پیمانی نابرابری ایجاد می کند."
اولاً: بین کارمندان قراردادی و پیمانی از نظر کسر حق بیمه اضافه کاری هیچ گونه تفاوتی وجود نداشته و ندارد. همواره از قدیم الایام تا به امروز، از اضافه کاری آنها کسور بازنشستگی کسر شده است.

ثانیاً: کارمندان رسمی که در مشاغل حاکمیتی شاغلند، به موجب ماده ۱۰۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، بنا به درخواست خود می توانند از مزایای صندوق تامین اجتماعی برخوردار شوند. ضمن آنکه همه کارمندان دولت به موجب ماده ۱۰۲ قانون مدیریت خدمات کشوری در طول خدمت، یک بار مي توانند صندوق بازنشستگی خود را تغییر دهند.

ثالثاً: اگر منظور از کارمندان رسمی، کارمندان مشترک صندوق بازنشستگی کشوری هستند، آنگاه باید گفت که از قدیم الایام (از دهه ۱۳۵۰) تا به امروز، هیچ وقت از اضافه کاری آنان کسور بازنشستگی کسر نشده است. طبعاً آنها به هنگام اشتغال به خدمت، از این مزیت برخوردار بودند که ماهانه كسورات كمتري از حقوق و مزاياي دريافتي آنان كسر شده است.

رابعاً: حتي بنا به فرض، اگر قرار براين باشد كه تبعیض ميان كارمندان برداشته شود، آنگاه اين پرسش قابل طرح است كه چرا برای ترمیم وضعیت اسفناک حقوق بازنشستگان کشوری که به واسطه قلت حقوق و مزایای خود در رنج و مشقت به سر می برند، چاره اي اندیشیده نمی شود؟ و بر عکس سعی می شود تا صعوبت معیشت آنها برای کارمندان مشترک صندق تامین اجتماعی هم تعمیم داده شود. آيا بهتر اين نيست كه ترميمي در فرمول كسر كسورات از مولفه هاي حقوق و مزاياي كارمندان مشترك صندوق بازنشستگي كشوري صورت گيرد تا وضعيت آنهايي كه در آستانه بازنشستگي قرار دارند، كمي بهبود يابد؟!

۶. آقاي عسگري آزاد اضافه كرده اند:

" کارمندان دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که از لحاظ بیمه و بازنشستگی تابع مقررات صندوق تامین اجتماعی هستند و قبل از تصویب این قانون از مزایای غیرمستمر انان کسور بازنشستگی برداشت شده است می توانند کسور مربوطه اعم از سهم کارمند و کارفرما را یکجا از صندوق تامین اجتماعی دریافت کنند و یا حسب تقاضا مطابق مقررات مربوط، به نسبت سال های پرداخت کسور قابل احتساب در حقوق بازنشستگی آنان خواهد بود."

اولاً: این گفته ایشان، عین متن قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری است و لذا همانگونه که ذکر گردید، مفاد این تبصره الحاقی، همچون مفاد ماده ۱۰۶ با تصويب مفاد صدر ماده ۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه، به حکم قانون موخر، برای کارمندان مشترک صندوق تامین اجتماعی نسخ گردیده است.
ثانیاً: بنا به فرض و بدون توجه به مفاد بند اولاً، اگر همه کارمندان یاد شده بخواهند کسورات پرداخت شده خود را از این بابت، به صورت یکجا از سازمان تامین اجتماعی مطالبه کنند، اولین پرسش قابل طرح این است که با کدام نرخ، کسورات آنان به آنها پرداخت می شود؟ با نرخ امروز یا دیروز؟ طبعاً بایستی پرداخت کسورات به نرخ روز باشد. دومین سوال این است که فرمول محاسبه آن را چه کسی نوشته و يا تائید نموده است؟ و آن فرمول كجاست؟! مزید بر آن، آیا پرداخت یکجای همه آن کسورات دريافت شده به نرخ روز از سوي صندوق تامین اجتماعی، آن صندوق را به لحاظ نقدینگی دچار مشکل نخواهد كرد؟ بي شك تنها همين اقدام، صندوق تامین اجتماعی را تا آستانه ورشکستگی سوق خواهد داد.

۷. ایشان در آخرین فراز سخنانشان گفته اند:

"این بخشنامه اصلاً باعث کاهش حقوق و سنوات کارمندان تحت پوشش تامین اجتماعی نمی شود."
اولاً: پرسیدنی است اگر این چنین است پس چرا این همه اعتراض از سوی کارمندان مذکور، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، مديران و روساي دستگاه هاي اجرايي و كارشناسان اين حوزه صورت گرفته است؟ آیا واقعاً همه آنها در فهم حقیقت و محتواي این بخشنامه عاجزند؟!

ثانیاً: چگونه ممکن است میزان اضافه کاری در پاداش سنوات و حقوق بازنشستگي اين قبيل كارمندان لحاظ نشود و کماکان از عدم کاهش حقوق و مزایاي بازنشستگي آنان سخن گفت؟ حقيقت اين است كه با اجراي اين بخشنامه و عدم كسر كسور بازنشستگي از اضافه كار، معدل دو سال آخر كسورات بازنشستگي اين دسته از كارمندان كاهش قابل توجهي خواهد يافت و همان طور كه در اخبار مختلف از سوي مسئولين سازمان تامين اجتماعي عنوان گرديده، حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد از حقوق بازنشستگي آنان جداي از پاداش سنوات پايان خدمت اين دسته از كارمندان، كاهش صورت خواهد گرفت.

این فراز از سخنان جناب آقای عسگری آزاد از ناشنيده ترين اظهارنظرهايی است که تاکنون بیان شده است. به هرحال امیدوارم این نوشته تا حدودی توانسته باشد دغدغه كارشناسان و كارمندان قرباني اين بخشنامه را در باب آنچه که جناب آقای عسگری آزاد در دفاع از بخشنامه خویش آورده اند، برطرف کرده باشد.
 
علي شيرازي
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۸:۴۷:۱۲
در نهايت ايشون اگه خيلي علاقه به اجراي اين قانون دارند بايد بصورت سنواتي باشد يعني از امروز و در مورد كارمنداني كه از امروز به بعد استخدام ميشوند نه اينكه عطف بما سبق شود..
گناه كساني مثل پدر بنده كه 29 سال از اضافه كارشان ماليات كم شده چيست؟ (2411797) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۸:۴۹:۴۴
ظاهرا"برای بعضی ها عدالت به معنی توزیع فقر است خداوند به راه راست هدایتشان کند (2411801) (alef-10)
 
جوان
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۱۳:۵۱
بازنشسته ای اگر حقوق ماهیانش یک میلیون باشه بعد از یکسال میشه دوازده میلیون تومان.
دوزاده میلیون تومان براتون آشنا نیست؟آفرین! حداقل حقوق ماهیانه مدیران و معاونان سازمانهای دولتی.
ببین کیا دارند برای قشر بدبخت تصمیم می گیرند. (2412001) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۰۹:۱۴
روحانی مچکریم ! (2414285) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۸:۵۱:۰۲
عالی بود این نقد ، من خودم بیش از 20 سال در این زمینه تجربه کار دولتی دارم و به جرأت میگم تمام و کمال تمامی ادله ممکن در رد سخنان و بخشنامه آقای عسگری را آقای روانگرد بخوبی بیان نموده اند ، متأسفانه بزرگترین مشکل سیستم دولتی ما عدم وجود شایسته سالاری و نشاندن افراد در جای خود است و نتیجه آن صدور چنین بخشنامه های غیر کارشناسی و غیر آگاهانه ای است که کم هم نیستند !! (2411804) (alef-10)
 
نظری
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۱۰:۲۶
مدیران بالای ده میلیون حقوق می گیرند که حق و حقوق کارگر و کارمند و بازنشسته رو قطع کنند. (2411992) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۰۹:۲۴
روحانی مچکریم ! (2414286) (alef-13)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۸:۵۲:۲۷
نشد یه روز بی دردسر طی کنیم. (2411806) (alef-10)
 
رفعتی
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۸:۵۳:۳۰
همین کارا رو هم دولت قبلی می کرد. (2411807) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۹:۴۵:۲۵
از صدقه سر دولت قبل هست که میزان پرداختی بازنشستگان افزایش چشمگیری یافت والا که در دولت های سازندگی و اصلاحات بازنشستگان جزو اقشار بدبخت جامعه بودند.یکم انصافم خوب چیزیه. (2411931) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۰۱:۱۸
یعنی اگر دولت قبلی میکرد دولت فعلی هم باید انجام دهد؟ (2411970) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۰۹:۳۳
روحانی مچکریم ! (2414287) (alef-13)
 
جوادیان
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۸:۵۴:۲۸
رفتار و حرکات این دولت با دولت قبل یکسانه فقط ادبیات سخن مقداری اصلاح شده. (2411808) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۹:۱۵:۲۶
سیر از حال گرسنه خبر ندارد (2411848) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۲۸:۴۵
ضمن تشکر از جناب آقای روانگرد که با توجه به قوانین و مقررات پاسخ لازم را به سخنان جناب آقای عسکری آزاد داده اند سوال من و هزاران کارمند که صادقانه و متعهدانه برای این نظام مقدس تلاش می نمایند و برابر قوانین ومقررات همین نظام حقوق و مزایا دریافت می نمایند این است که چرا مباحثی که هیچ جایگاهی ندارد مطرح می نمایند که موجب دلسردی و عدم ایجاد انگیزه و نا امیدی در بین این طبقه زحمتکش فراهم می نماید . همه می دانند که این بحث ها غیر از یاس چیز دیگری نیست لذا از این دولت انتظار بیشتری در قانون گرایی و قانونمندی میرود آیا این درست است کسی که مدت 28 سال کمتر و بیشتر تمام کسورات قانونی حقوق و اضافه کاری پرداخت نموده حالا با یک بخشنامه از حق خود و خانواده محرود گردد که سالیان سال پرداخت نموده است .واقعا که... (2412181) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۴:۰۱:۱۶
احسن خيلي خوب استدلال كردي اما كو گوش شنوا زورشان به كارمند بدبخت ميرسه (2412551) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۹:۲۴:۲۷
یک پیشنهاد سازنده دارم

آقای طیب نیا، کل حقوق بازنشسته ها را قطع کند

در عوض، با گماردن ماموران خاص، کلیه هزینه های زندگی بازنشستگان را تامین کند.

منصفانه هست. خواهیم دید که چندین برابر باید خرج یک بازنشسته شود تا زندگی آبرومندانه ای داشته باشد.

خجالت هم خوب چیزیه والله. بجای اینکه بروند درآمدهای نامشروع دلال های وام بانکی و سهام بورسی و مسکن رو قطع کنند، چشم دوخته اند به حقوق ناچیز بازنشسته ها. (2411871) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۹:۴۳:۲۷
قانون تكليف رو مشخص كرده.. منم یه کارمندم و از این موضوع ضرر می کنم ولی حرف آقای عسکری قانونیه دیگه برادر.. (2411927) (alef-10)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۷-۱۷ ۱۰:۴۲:۵۰
کجا قانونیه؟
تحریف قانون.....
شما به صدر ماده 59 مراجعه کن.....
نه پاراگراف دوم ماده 59 (2416225) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۹:۵۰:۳۴
متاسفانه بعضي دوست دارند براي خود يك عمر لعل و نفرين بخرند . (2411945) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۰۹:۵۱
روحانی مچکریم ! (2414288) (alef-13)
 
حمیدی
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۰۷:۰۵
بازنشتگان بانک تجارت ماهها از گرفتن مزایای حقوق محروم شده و اکنون اختلاف حقوق بازنشتگان بانک تجارت با شاغلین به حدود 10 شاغل و 2 بازنشته رسیده (2411982) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۰۷:۱۰
وقتی اقای روحانی شدند من که یک بازنشسته ذوب اهن هستم خیلی خوشحال شدم وفکر کردم مشکل پرداخت حقوق ماحل میشود ولی متاسفانه تا امروز پانزده مهر سال 93 میناشد هنوز این مشکل حل نشده است وهیچ امیدی هم به حلش نیست چون برای مسولین مهم نیست (2411983) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۱۰:۰۴
روحانی مچکریم ! (2414292) (alef-13)
 
مصطفی روغنی زاده
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۱۹:۲۵
با سلام،

آنجه در باره نظام های بازنشستگی ایران باعث تاسف شدید است آن است که در صندوق های ایران، اعضای سیاستگذاری بنام هیات مدیره، هیات امنا و عنوان هایی از این دست ) وجود دارد که متاسفانه به جز مواردی نادر ، بیشتر این افراد مقام های بلند پایه دولتی هستد و آنقدر شغل های متعدد دارند که مسایل صندوق ها هرگز در اولویت کاری آن ها نیست و تاسف بار تر آنکه این افراد اساسا هیچ شناختی در باره چکونگی سامانه های بازنشستگی ایران و سایر کشور های جهان و اهمیت این نظام ها ندارند.

خوب است سیاستگذاران صندوق ها بدانند که در دوران حاضر، بزرگترین نهاد های اقتصادی غیر بانکی از نظام های بازنشستگی ناشی می شود.برای نمونه دارای صندوق های بازنشستگی در امریکا بیش از تولید ناخالص آن کشور است (تولید ناخالص امریکا در سال گذشته بیش از 16000 میلیارد دلر بوده است). و یا در کشور هلند دارایی صندوق های بانشستکی بیش از 140 در صد تولید ناخالص کشو هلند است.

با این مقدمه کوتاه می توان درک کرد که اگر صندوق های یازنشستگی براساس منطق محاسبات بیمه ای طراحی و توسط سیاستگذاران خبره و تمام وقت اداره شوند این صندوق ها افزون بر رفاه اجتماعی و آرامش خاطر مشترکین (شاغل، بازنشتته و بازمانده) می توانند در رشد و شکوفایی توسعه اقتصادی موثر باشند.

گر چه می توان در باره چالش های صندوق های بازنشستگی ایران و را ه های برون رفت از آن ها ساعت ها و روزها سخن گفت و صد ها برک نوشت اما پیشنیاز این امر خواست مدیریت کلان کشور از جمله نمایندگان محترم مجلس و آشنا شدن آن ها با این مفاهیم است.

جناب آقای عسگری آزاد چندی پیش گفته بودند که مشکل صندوق ها کاهش تعدادشاغلین به بازنشستگان است. این نظر صد در صد اشتباه است.

با تشکر روغنی زاده 09126300062 (2412017) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۱۴:۳۸
حقایق محمی مطرح شده است. (2414305) (alef-13)
 
رامین
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۲۰:۵۶
نوشته بسیار مستدل و خوبی بود.ضمن اینکه طراحان این طرح را میتوان بعنوان یک سرقت آشکار از جیب شریفترین و زحمتکش ترین اقشار جامعه در دادگاه محاکمه کرد. (2412021) (alef-10)
 
دانش
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۲۷:۱۷
بارها در نظرات خودم گفته ام. اقاي عسگري ازاد گزينه بسيار بدي براي تصدي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور هستند. ايشان شديدا باعث نارضايتي مردم شده اند و از كساني هستند كه در ميان ملت وجه دولت روحاني را به شدت خراب كرده اند. (2412034) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۰۷:۴۴
چرا میگی وجهه را خراب کرده ؟ یه کاری رو بش گفتن باید انجام بده دیگه ! دستور را یکی دیگه میده ایشون اجرا میکنه و فحششو میخوره . پول فحش خوردنشو هم میگیره ! داستان تزار خوب وزیر بد دیگه خیلی قدیمی شده (2414278) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۲۷:۲۶
درود بر احمدی (2412035) (alef-10)
 
فرهنگییان جنوب
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۳۸:۲۵
آره این روزها چشون شده بطور مثال درشهریور ماه که یک ماه بسیار پرخرجیه بابت مقرری سالهای 89 .88.87از حساب فرهنگیان ماهیانه مبلغ حدود یک میلیون ریال برای مدت شش ماه برداشت میکنند دلیل .برای اینکه تو آن سالها از حقوق شما برداشت نشده حالا باید یکجا کم بشه زیادش نمکنین لااقل کم نکنین به عمل کار براید به سخندانی نیست (2412058) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۱۰:۲۱
روحانی مچکریم ! (2414294) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۴۷:۵۹
بسم رب المهدی....
روزی هزار بار که شکر خدا کنیم
شاید که حق آمدنش را ادا کنیم
شب های ماتم آمده باید که خویش را
آماده تا برای دو ماه عزا کنیم
امسال هم بدون تو سرزد هلال غم
کی با رخ تو دیده به این ماه وا کنیم
ما عهد کرده ایم، به هر بزم روضه ای
اول برای روز ظهورت دعا کنیم
صاحب عزا بیا که به اذن نگاه تو
در سینه باز خیمه ماتم بپا کنیم
دستی بده که سینه زن نوحه ها شود
اشکی بده که خرجی این دیده ها کنیم
شاگرد مکتب شهدا و ولایتیم
هیهات اگر که بیرقتان را رها کنیم
یک روز میرسد که همه در جوار تو
عزم زیارت نجف و کربلا کنیم
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
التماس دعای فرج (2412079) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۵۶:۰۷
وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيَما بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللّهِ أَحْسَنَ اللّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ:



«و آن كس كه رابطه ميان خود و خدايش را اصلاح كند خداوند رابطه ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد» (2412098) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۵۷:۳۷
أَبِي الْمَغْرَاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنِّي لَأَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الْحُبَّ الَّذِي تُحِبُّونَّا لَيْسَ‏ بِشَيْ‏ءٍ صَنَعْتُمُوهُ وَ لَكِنَّ اللَّهَ صَنَعَهُ. (محاسن ج‏1 ص 149)

امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: همانا داناتر هستم به اینکه ، این محبّتی که ما را دوست دارید شما هیچ دخالتی در ایجادش نداشتید بلکه خداوند او را ایجاد کرده است (2412101) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۵۸:۱۸
با "بی تدبیری " ایشان "امید" از کارمندان سلب شد . (2412103) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۰۸:۴۲
ایشان مجری تدابیر متخذه بالاست . حالا هی بگید مچکریم (2414282) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۰۴:۴۴
دوستان عزيز مشكل با مقاله ونقد حل نميشود اقدام قانوني. از طريق مجراي قانوني لازم است من وقت ندارم خواهشمند است هر كسي وقت دارد به سايت ديوان عدالت اداري مراجعه و بعد از دريافت فرم شكوائيه بشرح ذيل نسبت. به ابطال. اين تصميم غير قانوني اقدا م. كند رياست محترم ديوان عدالت اداري. باسلام در خصوص صدور بخشنامه مورخ ۱۷/۰۴/۱۳۹۳ معاونت نيروي انساني. رياست جمهوري مبني بر عدم کسر حق بیمه از فوق العاده اضافه کاری کارمندان صندوق تامین اجتماعی شاغل در دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، نظر به تعارض اين بخشنامه با ماده ٤ قانون مدني مستند به اراي شماره ٣٣٠مورخ ٨٦/٦/١٨در خصوص حق مكتسب و شماره ٥٤٤مورخ ٨٣/١٠/٢٧در خصوص تغيير حقوق مكتسب و شماره ٣٨٨مورخ ٨٦/٦/٤و راي ٧٠٥مورخ ٨٣/٢/١٠در خصوص تهديد حق مكتسب از سوي هيات عمومي ديوان عدالت اداري و با اختيار حاصل از اصل ١٧٠قانون اساسي خواهشمند است با توجه به اين اصل پذيرفته شده حقوقي كه قوانين مصوب هميشه ناظر بر اينده است و عطف به ما سبق نميشود لذاهيچ قانون و مصوبه اي و بخشنامه اي نمي تواند ناظر بر لغو و يا تهديد حقوق مكتسبه افراد در گذشته باشد نسبت به ابطال اين بخشنامه اقدام قانوني صورت گيرد والسلام (2412116) (alef-10)
 
احمدی جونم
۱۳۹۳-۰۷-۱۸ ۰۰:۳۰:۲۶
مرد مومن مشکل فقط عطف بما سبق شدن نیست که!
بخشنامه از زمان اجرا هم مغایر قانونه!!! (2417462) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۰۵:۳۳
می شه بگید اگر حقوق و مزایا را کم نمی کند چه دلیلی دارد که که تامین اجتماعی خود را از دریافت کسورات اضافه کاری که رقم قابل توجهی می باشد محروم می کند بعبارت دیگر چرا باید تامین اجتماعی کسورات کمتری دریافت کند در صورتی که حقوق پرداختی آنها تغییری نکرده است (2412118) (alef-10)
 
كمال
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۰۶:۱۱
كاركنان سازمان تامين اجتماعي با ما كاركنان صندوق بازنشستگي كشوري چه فرقي دارند كه از اضافه كار انان كسور بازنشستگي كه بيشتر ان سهم كارفرماست كم شود ولي ما كاركنان صندوق بازنشستگي اين مزيت را نداشته باشيم بهتر است دولت براي اجراي عدالت با هردو صندوق يكسان برخورد نمايد يك رئيس در اداره ما كه جزو صندوق كشوري است به اندازه يك ابدارچي بازنشسته مشمول سازمان تامين اجتماعي حقوق بازنشستگي نمي گيرد آيا اين انصاف است خواهش مي كنم دولت فكري به حال ما كاركنان صندوق كشوري بنمايد (2412120) (alef-10)
 
محمد رضا
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۰:۳۷:۴۰
آقاي كمال
به استناد مفاد ماده 102 قانون مديريت خدمات كشوري، همه كارمندان دولت براي يك بار در طول خدمت خود حق تغيير صندوق بازنشستگي را دارند.
بنابراين شما هم به استناد همين ماده مي توانيد درخواست تغيير صندوق بازنشستگي به صندوق تامين اجتماعي را بدهيد. منتهي بايد از كل مبلغ اضافه كاري شما 7 درصد بابت سهم بيمه شده، كسور بازنشستگي كسر شود.
اين مبلغ همه ماهه از حقوق كاركنان مشمول صندوق تامين اجتماعي كسر شده و مي شود. (2414028) (alef-13)
 
محمد رضا
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۰:۴۶:۱۱
اين يادداشت و ساير يادداشت هايي كه از نگارنده اين مطلب در سايت هاي فرارو و ايرنا چاپ شده كاملاً مستدل و با تكيه بر قوانين و مقررات نوشته شده. ولي به نظر من براي آقاي عسگري آزاد و همكاران ايشون گوش شنوايي در اين زمينه نمونده.
به نظر من اينها قصد دارند به بهانه كاهش بار مالي دولت، اين بخشنامه رو علي رغم غيرقانوني بودنش اجرا كنند.
و اين اقدام از دولت "تدبير و اميد" بعيده. (2414043) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۱۹:۱۸
يه بام و دو هوا كه نميشود.دو كارمند با حقوق و اضافه كار مساوي يكي بازنشستگي كشوري و ديگري تامين اجتماعي دو حقوق بازنشستگي متفاوت و پاداش پايان خدمت متفاوت بگيرند.در مرحله اول بايد قانون به صراحتا كسور مشمول كارمند را مشخص كند كه اين كار شده،و افرادي كه حق بيمه اضافه كار را پرداخت كرده اند ضرر مي كنند،براي اين كار دو راه حل ميباشد 1-حذف صندوق بازنشستگي كشوري و ادغام در تامين اجتماعي و اجراي قانون تامين اجتماعي(بدليل عدم توانايي در نظارت و پرداخت حقوق بازنشستگان و مشكلات فراوان بازنشستگان ، سازمان حقوق را به ادارات ميدهد و ادارات به بازنشسته يك مرحله اضافه طي ميشود فقط به دليل عدم توانايي سازمان).2-تصويب قانون مشابه تامين اجتماعي براي سازمان بازنشستگي، كه هر دوي اين كار مستلزم هزينه براي دولت مي باشد. (2412152) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۱۹:۲۳
سواره رو غم پياده نيست وسير وغم گرسنه و... چونكه آقاي عسكريها مشمول اين بخشنامه نميشن وكار مندان رده پائين هم به جهنم ولي.... (2412154) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۱۲:۴۱
روحانی مچکریم ! (2414298) (alef-13)
 
سعيد
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۲۱:۱۷
با توجه به سمت ايشان در دولت قبلي بيش از اين از ايشان اتتظار نميرود.به نظر ميرسد هدف كاستن تعهدات دولت به اقشار كارمندان خدوم دولت (به چه قيمتي معلوم نيست)و تسويه مطالبات سازمان تامين اجتماعي از دولت ميباشد .اين بخشنامه آنقدر خام ونپخته است كه جايي براي بحث ندارد.مگر ميشود مطالبات چندين ساله كسر شده خيل عظيمي ار كارمندان را صرفا با يك بخشنامه وقوانين موضوعه در اين ارتباط رو ناديده گرفت.پس بياييم منبعد كشور را با بخشنامه اداره كنيم تا قانون. (2412158) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۳۲:۳۵
نکته جالب این است وضعیت معیشت خدمات کشوری را بهبود دهید تا آنها هم دچار مشکل نشوند (2412190) (alef-10)
 
حامدی
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۵۰:۰۵
باسلام- پیشنهاد می کنم تا سقفی مثلاً 55 ساعت در ماه(حدود2/5 ساعت روزانه) اضافه کاری برای تمامی مشمولین صندوقهای کشوری و تامین اجتماعی و غیره بعنوان مزایای مستمر و مشمول کسور و مازاد بر آن بعنوان مزایای غیرمستمر و غیر مشمول کسور لحاظ شود تا نه سیخ بسوزد نه کباب و شامل حال همه بازنشستگان محترم شود . (2412229) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۱۴:۵۹
اضافه بیکاری دیگر ! نمیشد یک اسمی رویش بگذارید که دل ما کارگران که فقط بابت هر دقیقه به دقیقه مازاد 44 ساعت در هفته اضافه کار بهمان تعلق میگیرد نسوزد ؟
ما تازه می فهمیم که به چه اسمهایی اضافه پرداختی برای کارمندان داده می شود (2414308) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۴:۳۹:۲۸
پیشنهاد معقولی است (2414705) (alef-13)
 
کریم
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۱:۵۹:۰۸
ظاهرا"دولت تدبیر و امید فقط امید را به تجار و بازاریان و سفته بازان ودلالان برگردانده و کارگران و کارمندان را به روز سیاه نشانده آیا کسانی که این قوانین را وضع میکنند میتوانند در پیشگاه عدل الهی این بی عدالتیها را که برگرده حقوق بگیران نشسته را پاسخ دهند؟ (2412245) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۱۷:۱۲
یعنی شما قبلا فکر میکردی که دولت تدبیر و امید ، بیش از یک برگ رای امیدی به مابسته است ؟ تازه همان برگه رای را هم بخش خصوصی مدعی تامین آن است و حالا میخواهد سود سرمایه گذاری روی رای آوری دولت را برداشت کند . (2414316) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۲:۴۶:۲۱
مجلس محترم باید قانون را اصلاح نمایید (2412370) (alef-10)
 
کارمند
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۲:۵۳:۴۰
آقای عسکری آزاد خود حقوق چند میلیونی دریافت می کند به فکر 600هزار کارمند مشمول این طرح نمی باشد لذا بد بینی این خانوارهارااز دولت در پیش دارد (2412390) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۱۷:۲۹
روحانی مچکریم ! (2414317) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۲:۵۶:۴۸
واقعا تا كي بايد اشتباهات تكرار شود (2412402) (alef-10)
 
سامان
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۳:۲۰:۵۶
شما بار خودتون را بسته اید دیگر نیازی به حقوق بازنشستگی ندارید که (2412462) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۴:۲۰:۴۴
من سرطان دارم با اين حال و اوضاع ميام سر كار كه از پس هزينه هاي وحشتاك درمانم بر بيام با اين اوضاعي كه از لحاظ جسمي دارم و ميخوام زودتر خودم رو بازنشست كنم چه گناهي كردم هر روز واسه ما يه قانون وضع مي كنند يذره به فكر مردم بدبخت باشيد ما داريم جون مي ديم و زندگي مي كنيم اينقدر بلا سرمون نياريد بذاريد آرامش داشته باشيم آرامش كه نه . بذاريد زندگيمون از اين جهنم تر نشه (2412611) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۴:۳۳:۵۰
ا تشکر از اقای روانگرد که بسیار مستند پاسخ دادند یک رابعا هم بنده به بند 3 اضافه کنم .پاداش سنوات توسط دستگاه اجرایی پرداخت میشه توافق با تامین اجتماعی برای عدم کاهش پاداش سنوات یعنی چه ؟ (2412644) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۵:۰۷:۳۵
جناب عسگری آزاد بخشنامه ای که صادرکردید غیرکارشناسی است وعلیرغم سابقه زیاد جنابعالی درسازمان مدیریت قدیم ازشمابعیده علیهذابرای جلوگیری ازتضییع حقوق قاطبه کارمندانی که درحال بازنشسته شدن میباشند وهمچنین جلوگیری ازنفرین عیالات این عزیزان شایسته است صادقانه همانند دولت قبل این بخشنامه منتفی یاحداقل شمول اجران آن راعطف بماسبق نکنید (2412734) (alef-10)
 
مومني
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۵:۱۲:۴۷
چراتبعيض چرا از اضافه كاري كارمندان كشوري كسر نمي شود كه همانند كارمندان تامين اجتماعي حقوق وپاداش باز نشتگي بيشتري بگيرند يا همه كارمندان تابع قانون خدمات كشوري ويا تامين اجتماعي شده و عدالت رعايت شود نه اينكه بانكها و برخي ادارات خاص فقط تامين اجتماعي باشند بطوريكه يك بازنشته كارمند تامين اجتماعي با مدرك پايين به اندازه فوق ليسانس بازنشته كشوري حقوق بازنشتگي بگيرد (2412754) (alef-10)
 
یزدانی
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۵:۱۳:۵۰
این بخشنامه دقیقا به باد دادن یک عمر پس انداز قشر ضعیف کارمندان دولت میباشد. 25 سال 7 درصد اضافه کاری من را بعنوان بازنشستگی کم کرده اند و حالا با یک بخشنامه تمام این پس انداز را به باد میدهند . بهتر است اول تکلیف میلیاردها تومان حق کارمندان در طی این سالها را مشخص نمایند (2412759) (alef-10)
 
پورعباس
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۵:۵۵:۱۲
گناه انهايي كه به گفته ديگر هموطنان 28 سال بيمه پرداخت كردن چيه

لطفا تجديد نظر بفرماييد (2412842) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۶:۵۳:۰۱
چرا به فکر کارمندان صندوق بازنشستگی کشوری نیستید که نصف همتراز خود در تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی در یافت می کنند وهمچنین پاداش ایا با عدالت سازگاری دارد در حالیکه 9 در صد از حقوق آنها برای بازنشستگی کسر ودر تامین احتماعی 7 درصد وبه مراتب از صندوق کشوری بیشتر دریافتی دارند (2412933) (alef-10)
 
محمد رضا
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۵:۵۵:۵۶
مغلطه می کنید دوست عزیز. 7 درصد یا 9 درصد مطرح نیست. بلکه تفاوت در مولفه های مشمول کسور بازنشستگی است. کارمندان مشمول تامین اجتماعی ماهانه کسورات بیشتری پرداخت می کنند و به همان نسبت حقوق بازنشستگی بیشتری هم می گیرند. اما کارمندان مشمول صندوق کشوری ماهانه کسورات کمتری پرداخت می کنند. حالا دولت با این بخشنامه زیر همه توافق ها و قراردادهای قبلی زده و کسوراتی که در حکم پس انداز کارمندان بوده را نادیده گرفته. (2414844) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۷:۲۶:۳۴
بيائيد ببينيد كليدي كه گفته بودند ميخواد قفل مشكلات را باز كنه داره مثل اره برقي همه نفوس محترم را از دم تيغ ميگزرانه و لابد اين دولت هم انتظار داره كه مردم اين رفتارهار ا از خدمات آنها حساب كنند ، فقط كافي زمان انتخابات چند تاي از اين نوع خدمات اين دولت يادمان بياد كه مياد
چقدر شعر چقدر دروغ اين جريان و آن جريان هم نداره اصول گرا و اصلاح طلب دو دم يك قيچي بر عليه اقشار كم در آمد و طبقه پائينند و لي مرفهان بي درد بي خيال همه طمئن به چپاول منابع كشور به اسم خصوصي سازي (خصولتي ) و شكوفائي عجيب و قريب اقتصاد مشغولند
اين كشور فقط امير المونين ميخواد و يا شاگرد مكتبش امير كبير
كجائي امام خميني ببيني كه به اسم خدمت به كشور، ضعفا را به قعر فلاكت رانده اند (2412989) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۲۲:۱۸
روحانی مچکریم ! (2414339) (alef-13)
 
و
۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۱۸:۱۰:۰۰
روحاني در جائي گفته بود كه ما داس نداريم تا بخواهيم درو كنيم بلكه گفتيم كليد داري و و..
ولي اينجا داسش را بيرون آورده و بطرف شريف ترين و موثرترين و خدوم ترين مردم كشور گرفته
آن اقازاده ها و سياستمداران نيستند كه كشور مي گردانند بلكه همين كارمندان متوسط و به پائين بودندوهستند كه همواره كار اجرائي كشور بر دوش اينها بوده و هست حالا اين عزرائيل بي منطق آمده كه همين رمق ته مانده را از اين قشر آسيب پذير و مردمي بگيرد
هزاران ميليارد را مي دهند به صرافان و تجار خاص و رانت خواران ويژه و احساس نمي كنند كه كشور ضعيف مي شود ولي در اشتباه دستگاه محاسباتي حال كشور يا قبلش حالا فكر كرده اند كه كشور در حال ورشكستگي هست؟و تاوان توان فرسايش را از مردم نجيب مي خواهند بگيرند
اي داست بشكند كه مي خواهي ريشه مردم را بزني.ننگ بر اين ايذا گران مريض (2413038) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۲:۲۲:۲۹
روحانی مچکریم ! (2414341) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۰۸:۳۴:۰۵
تا سازمان مدیریت احیا نشه وضعیت همینه که هست. (2413830) (alef-13)
 
تمدن-کارمند شرکت زیرساخت مخارات
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۰۹:۰۶:۱۷
احسنت بر شما نگارنده شریف که از حقوق به حق این قشر زحمت کش صادقانه دفاع می نمایید. 29سال کسر بیمه تامین اجتماعی ازفوق العاده اضافه کاری و...به امید روزی که توان فعالیت نداشته باشیم.بنام حکومت اسلامی واصول آن بخصوص عدالت اسلامی عده ای رابا 25 سال خدمت و حقوق ومزایای کامل بازنشست کردن ومشابه آن از فوق العاده مذکور بهره مند شدن.آیا راه حل اقتصاد مقاومتی را باید درافزایش مشکلات و ایجاد استرس وفشار مالی به خانواده بنده وامثالهم را باید جستجو کرد ؟آیا یهتر نبود ابتدا مشکل کسورات قبلی رفع ,وسپس اقدام به اصلاح قانون ونهایتا ابلاغ بخشنامه توسط معاونت محترم تدبیر و امید و اعتدال صادر می شد؟ (2413870) (alef-13)
 
m
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۴:۳۹:۱۹
آیا این درست است کسی که مدت 28 سال کمتر و بیشتر تمام کسورات قانونی حقوق و اضافه کاری پرداخت نموده حالا با یک بخشنامه از حق خود و خانواده محرود گردد که سالیان سال پرداخت نموده است .واقعا که... (2414704) (alef-13)
 
حسینی
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۱۷:۳۲:۴۶
با سلام
این چه ظلمی است که به بیت المال می شود. بنده به عنوان یک کارمند دولت(تأمین درمان) حقوقم از 2400 تومان شروع و با ادامه تحصیل ومدرک فوق لیسانس وجانبازی(معادل دکتری) پس از 30 سال حقوقم به حدود 1400000تومان رسید (آخر سال 90)که با 1240000 بازنشسته شدم.
این چه ظلم ناروایی است که کارمند تأمین اجتماعی مثل من باشد با دیپلم و در پایان بازنشستگی بیش از 2000000تومان حقوق بگیرد.
بنده در طول 30 سال به تدریج حقوقم زیاد شده و دریافتی فوق را داشتم. کجای این عدالت است که یک نفر در دوسال آخر( یعنی معدل دوسال به جای معدل 30 سال) چنین حقوق کلانی بگیرد.
بسیاری از کارگران نیز این حقه را بکار می برند وبیچاره دولت. حال اگر یک بازنشسته تأمین اجتماعی زن جوانی هم بعد ازمردن همسرش بگیرد ببینید تا چند سال دولت بدبخت باید این حقوق را به او بپردازد.
قرار یود کلیه بیمه ها و سازمان های بازنشستگی درکشور یکی شوند اما مگر سودجویان سازمان تأمین اجتماعی می گذارند این کار بشود.
گذشته از این بازنشستگان تأمین اجتماعی در درمان بیماری و بستری بیمارستانی رقم ناچیزی می پردازند درحالی که بازنشستگان کشوری هزینه بسیار بیشتری (چند برابری)را پرداخت میکنند.
حالا یک نفر پیداشده جلوی این اجحاف به دولت وملت رابگیرد ببینید چه پیراهن های عثمانی به هوا می کنند تا اورا محکوم کنند.
البته بهتر است که دولت دریافتی بازنشستگان کشوری را دو سه برابر کند تا عدالت ایجاد شود وکاری به این گروه نداشته باشد، اما دولت از کجا بیاورد خدا می داند.
لازم به ذکر است ما کارمندان هم اضافه کار داشته ایم لیکن از آن حق بازنشستگی کم نمی کردند این می شود یک بام ودو هوا.
حداقل کاری کنید که معدل حداقل 10سال برای کارمندان و کارگران تأمین اجتماعی ملاک عمل برای بازنشستگی قرار گیرد تا سر دولت کلاه خیلی گشادی نرود.
والسلام (2415060) (alef-10)
 
محمد رضا
۱۳۹۳-۰۷-۱۷ ۱۱:۱۸:۲۵
آقای حسینی شما یا به قوانین و مقررات اداری (در حد همان کارمندی) اشراف ندارید یا اینکه مغلطه می کنید.
همه کارمندان در بدو استخدام حق انتخاب یکی از دو صندوق بازنشستگی کشوری یا تامین اجتماعی را داشتند.
در صندوق بازنشستگی کشوری همه ماهه کسورات کمتری از کارمند برداشت میشود و در صندوق تامین اجتماعی کسورات بیشتری برداشت می شود. به تبع آن به بازنشسته کسوری حقوق کمتری نسبت به بازنشسته تامین اجتماعی پرداخت می شود. خیلی از کارمندان به دلیل پرداخت کسور کمتر صندوق کشوری را انتخاب کردند. حالا انتظار دارید که با پس انداز ماهانه کمتر، به اندازه کسی که مبلغ بیشتری ماهانه پرداخت کرده، حقوق بازنشستگی بگیرید؟
این نص صریح قانون است که کارمندان مشمول صندوق کشوری به استناد ماده 102 قانون مدیریت خدمات کشوری می توااند برای یک بار تغییر صندوق بدهند ولی باید بابت کل اضافه کاری که در طول خدمت خود دریافت کرده اند، کسور 7 درصدی بازنشستگی پرداخت کنند.
آقای حسینی عزیز این خلاف عدالت، منطق و قانون است که فردی سالها پول بیشتری پرداخت کند به این امید که مستمری بازنشستگی بیشتری بگیرد و بعد از سالها یک دولت بیاید و زیر تمامی تعهدات قبلی بزند.
ماده 4 قانون ساختار نظام جامع و رفاه تامین اجتماعی صراحت دارد که تعهدات صندوقهای بیمه ای و بازنشستگی به قوت خود باقی خواهد ماند.
نکته مهم این است که دولت هم به غیرقانونی بودن اسن بخشنامه واقف است اما می خواهد از این طریق مشکلات کسری بودجه و نقدینگی خود را حل کند. آن هم به بدترین شکل ممکن و از جیب کارمندان خود. (2416313) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۱۶ ۲۲:۰۴:۴۵
باید قانون در تامین اجتماعی وخدمات کشوری یک سان باشد واگر قرار است از اضافه کاری حق بازنشستگی کم شود در هر دو جا یکسان باشد ودر غیر اینصورت در پایان خدمت تبعیض ایجاد می شود چون تعدادی از کار مندان دولت بیمه تامین اجتماعی وتعدادی خدمات درمانی وکشوری هستند ود ر دریافت حقوق بازنشستگی اختلاف بسیار زیادی ایجاد می شود در صورتی که هر دو قشر اضافه کاری داشته اند قانون باید برای همه اقشار یکسان باشد تا تبعیض برداشته شود در حال حاض بازنشسته تامین اجتماعی که کارمند دولت بوده در یافتی خیلی بیشتری دارد در صورتی که کارمندی که بیمه خدمات کشوری بوده دریافتی کمتری دارد (2415555) (alef-13)
 
....
۱۳۹۳-۰۷-۱۷ ۰۰:۱۶:۴۹
تبعیض بین دو صندوق بازنشستگی باید از بین برود. (2415767) (alef-13)
 
K.m
۱۳۹۳-۰۷-۱۸ ۱۵:۳۷:۴۳
با تشکر فراوان از جناب آقا روان‌گرد
باستحضار می رساند حذف کسر حق بیمه از اضافه کاری با توجه به میزان اضافه کاری تا 50درصد به کاهش حقوق باز نشستگی منجر میشود
آقا ی. عسگری آزاد برای یکسان سازی حقوق باز نشستگان تدبیری بیندیشن تا پرسنل خدوم خدمات کشوری نیز به مانند تامین اجتماعی حقوق دریافت کنند نه حقوق تامین اجتماعی را کم کند تا یکسان سازی شود (2418264) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۱۸ ۲۲:۳۱:۲۷
با سلام
مدیران که بیمه تامین اجتماعی نیستند که کم بگیرند وزندگیشان بامشکل مواجه شود آنها بیمه های دیگر مثل پارسیان و ....هستند پول بیمه و اضافه کاری بالا می دهند در آخر بازنشستگی هم حقوق بالا میگیرند و دلشان هم به حال پایینی ها نمی سوزد (2418783) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۰۹:۰۵:۴۸
با سلام ما هر بگوییم اقای نوبخت متوجه نمیشود که مشترکین تامین اجتماعی ضرر میکنند (2419225) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۰:۱۴:۵۵
باسلام همه افرادی دراین کشور رسمی کشوری هستند از همه مزایا باید استفاده کنند حتی در زمان بازنشستگی ولی پرسنل قراردادی نه آینده خوبی دارد نه حال خوب تنها جایی که می توانست حقوق و مزایای که حق خودشنو بگیرند زمان بازنشستگی است . (2419371) (alef-13)
 
یذالله
۱۳۹۳-۰۸-۱۰ ۲۱:۱۷:۳۲
ترا به حذا فکری به حال ما مشمولین صنذوق باز نشستگی کشوری بنمایید اگر هذف شما قانونی است بهتر است سری به اسناد ذحیره سنوات خود بیاندازید تازه متوجه خواهید شد که این کار قانونی است یا غیر قانونی. حسابدار (2464881) (alef-10)
 
حبیباله صالحی
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۹:۳۱:۴۷
به نام خدا
نقدی برماده 31 برنامه توسعه پنجم وبخشنامه شماره 60مستمری تامین اجتماعی ( نحوه محاسبه مستمری بازنشستگان)
محاسبه میانگین در علم آمار:
داده هایی که قصد محاسبه میانگین ساده از آنها را داریم باید دارای ویژگی یا صفت مشترک بوده و همچنین از ارزش های یکسانی برخوردار باشند. چنانچه داده های آماری از ارزش های متفاوتی برخوردار باشند میبایستی به هرداده آماری وزنی اختصاص یابد و سپس داده های وزن دار شده را میانگین گیری نماییم که مورد اخیر را میانگین وزنی مینامند
در مدل به کار گرفته شده توسط صندوق تامین اجتماعی ارزش اسمی حق بیمه پرداخت شده درپنج سال آخر به روش میانگین ساده است نه میانگین وزنی
علت کاهش شدید مستمری بازنشستگان با دستمزد غیر متعارف بیشتر ناشی ازعدم استفاده از میانگین وزنی است ونه نرخ رشد دستمزد
هر بیمه شده ای که نرخ رشد افزایش دستمزد دوسال آخر با 8سال قبل بیش از 5 درصد (5 در صد حداقل دستمزد مربوط به آن سال مبلغ اندکی است )باشد این نرخ رشد دستمزد غیر متعارف تلقی میگردد و احتمال وقوع این حالت برای بیمه شدگان خیلی زیاد است
ارزش زمانی پول در علم اقتصاد:
در ادبیات اقتصادی ارزش زمانی پول( ارزش گذشته- حال و آینده) در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری از اهمیت بالایی برخوردار میباشد بویژه در کشور هایی که تورم دو رقمی را درچندین سا ل متوالی تجربه کرده اند به اهمیت آن افزوده میگردد. زیرا بر اساس گزارشات اقتصادی روند شاخص بهای کالا وخدمات روندی صعودی می پیماید و روز به روز به دلیل کاهش ارزش پول قدرت خرید شاغلینی که در مشاغلی با درامد ثابت اشتغال به کار دارند بویژه مزد بگیران کاهش می یابد
تعریف ارتقاء شغل:
ارتقاء شغل عبارت است از احراز گروه (رده) شغلی بالاتر از گروه (رده)شغلی قبلی
همانگونه که از تعریف مندرج استنباط میشود میبایستی یک نظام طبقه بندی مشاغل وجود داشته باشد که بر اساس آن مشاغل مورد سنجش قرار گیرد اگر فردی از شغلی با گروه 12 به شغلی با گروه14منصوب گردد نوع حکم ارتقاء نامیده میشود
اما اگر کارگر در کارگاهی که فاقد طرح طبقه بندی باشد از آنجا که معیار وشاخصی برای تعیین گروه هر یک ازمشاغل وجود ندارد مجریان هر استنباطی که به نفعشان باشد از ارتقاء مینمایند
مقایسه نرخ رشد دستمزد مدیران و متخصصین با نرخ رشد در الگوی مورد نظر تامین اجتماعی:
بر اساس تبصره ذیل ماده 6 دستور العمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل متصدیان مشاغل مدیر و متخصصین همطراز از شمول جدول مزدخارج وتیین حقوق و مزایای آنان بر اساس طرح طبقه بندی صورت نمیگیرد حال تکلیف مقایسه نرخ رشددستمزد انان با الگوریتم مورد عمل سازمان تامین اجتماعی چیست
مقایسه نرخ رشد دستمزد کارگران شاغل در کارگاههای متفاوت:
بر اساس دستور العمل شماره 12096مورخ 20/04/1374معاونت تنظیم روابط کار وزارت کار وامور اجتماعی در صورتی که تعداد کارگران کارگاه کمتر از 50 نفر باشد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل الزامی نمی باشد و بعضا تعدادی از کارگاههای بالای 50 نفر علی رغم الزامی بودن اجرای طرح طبقه بندی بنا به دلایلی فاقد طرح طبقه بندی مشاغل میباشند
متفاوت بودن ضریب ریالی جدول مزد در کارگاههای دارای طرح طبقه بندی مشاغل موجب تفاوت در سطح پرداخت به کارگران حتی با عناوین شغلی یکسان میشود و در کارگاههای فاقد طرح تفاوت سطح پرداخت عادی تر است
تغییر کارگاه کارگر بین کارگاهای دارای طرح و فاقد طرح طبقه بندی در طی 10 سال پایان خدمت که معمولا منجر به تغییرات در حقوق ودستمزد کارگران میشود در روش جاری غالبا موجب غیر متعارف شدن نرخ رشد دستمزد آنان میگردد تغییر کارگاه عمدتا ناشی از انتخاب نیست بلکه ناشی از ضرورت و اجبار زندگی است
محاسبه نرخ رشد دستمزد بیمه شدگانی که درسه سال ما قبل از دوسال اخربیمار یاازبیمه بیکاری استفده نموده و یا درمرخصی بدون حقوق بوده ویاسایر موارد مشابه:
بر اساس قسمت اخرماده 77 قانون تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی درمحاسبات مربوط به مستمری ها ملاک را بیمه پردازی بیمه شده قرار میدهد لذا چنانچه نرخ رشد دستمزد غیر متعارف باشد متناسب با ایامی که حق بیمه پرداخت نشده از 5سال هم فراتر میرود و حتی ممکن است تا 8 سال هم برسد در این حالت مستمری محاسبه شده باتوجه به الگوی موردعمل ممکن است مبلغ مستمری با شدت بیشتری کاهش مییابد که حتی بعید نیست در مواردی از حداقل دستمزد هم کمتر شود
سابقه استفاده ازارزش حال پول در کشور:
همانگونه که استحضار داریدارزش خسارت تاخیر تادیه- ارزش مهریه - ارزش دیه واجرت خدمات و موارد مشابه در مراجع قضایی درهنگام پرداخت دین تبدیل به ارزش حال شده حال این سوال مطرح میشود با توجه به تغییرات زیاد ارزش حال 5 سال آخر سازمان تامین اجتماعی از این روش در محاسبه مستمری بازنشستگانی که نرخ رشد دستمزد آنان غیر متعارف میشود استفاده نمی نماید
بازه تغییرات نرخ رشد دستمزد غیر متعارف:
تفاوت نرخ رشد دستمزد دوسال آخر باسالهای قبل نسبت به حداقل دستمزد سالهای مورد محاسبه در یک بازه از یک درصد تفاوت شروع میشود تا ششصد درصد ادامه مییابد(تفاوت تا 5 درصد از نظر تامین اجتماعی متعارف است )
نحوه برخورد سازمان در تفاوت هایی که در این بازه ( تفاوت از 5 درصد تا ششصد درصد ) قرار دارد ( نرخ رشد دستمزدشان همگی غیر متعارف شده) یکسان میباشددر حالی که تفاوت مبلغ 5 درصد با 6درصد مبلغ قابل تو جهی نمی باشد (ا درصد حداقل دستمزد مبلغ ناچیزی است) اما اگر مستمری بازنشستگی این دو مورد را باهم مقایسه کنیم تفاوت قابل توجهی دارند از دیگر سو نحوه محاسبه 6درصد اختلاف تا600 درصد اختلاف علی رغم اختلاف چشمگیر تفاوت نرخ رشد و مبلغ به یک روش محاسبه میشود که غیر منطقی است پیشنهاد مینمایم درصد هارا باذکر مبالغ درصد از 1 درصد تا 600 درصد را محاسبه و رویت فرمایید
به خاطر اینکه اصل موضوع روشن تر شود فرض کنیم نرخ رشد دستمزد یک کارگر درهر سال طی مدت سی سال خدمت 5 باشد یک بار مستمری این کارگر را بر مبنای دو سال و بار دیگر بر مبنای 5 سال آخر خدمت محاسبه کنیم و دو مقدار بدست آمده را با هم مقایسه کنیم تفاوت زیادی باهم دارد باوجود آنکه نرخ رشد هر سال این کارگر با هم مساوی است پس ریشه این تفاوت کجاستبه نظر میرسد اشکالی در الگوریتم مورد استفاده سازمان تامین اجتماعی وجود دارد
. کاهش مستمری بیمه شده در اصل به افزایش سنوات قابل محاسبه از دو سال به پنج سال(افزایش سالهای مورد محاسبه) بدون احتساب ارزش حال حق بیمه برمیگردد تانرخ رشد دستمزد
نتایج این تصمیم را به راحتی از مقایسه مستمری های دریافتی در سال93 بازنشستگان هم شرایطی که قبل از سال 90 و پس از سال 90 بازنشسته شده اند و نرخ رشد دستمزدهر دوغیر متعارف و مشابه باشد قابل تشخیص است با وجود آنکه بازنشستگان سال 90 به بعد بیمه پردازی بیشتری دارند وطی این مدت مستمری دریافت نکرده علاوه برآن حق بیمه هم پرداخت نموده اند نسبت به بازنشستگان قبل از سال90 مستمری کمتری دریافت مینمایند
حساسیت سنجی
نرخ رشد دستمزد دوسال آخر به روش مورد عمل سازمان تامین اجتماعی از 5 درصد به 6 درصد برسد(1 درصد تفاوت) علی الرغم اعمال تغییرات قابل توجه در مستمری بازنشستگان به راحتی از کنار آن میگذریم واز دیگر سوحساسیت خود را به تغییر نرخ رشد 6 درصد تا 600 درصد(594 درصد تفاوت)از دست داده ایم شاید نیاز باشد مجددا نظام باورها و ارزشهای خود را در حساسیت سنجی بازمهندسی کنیم ناگفته پیداست که از نظر تامین اجتماعی تفاوت 6درصد با 600 در صد در نرخ رشد دستمزد غیر متعارف از ارزش یکسانی برخوردار است که اگر اینگونه نبود مستمری بیمه شدگانی که دستمزد غیر متعارفشان در این دامنه ( 6 تا600درصد) قرار دارند را به روش یکسان محاسبه نمیکرد ایا عادلانه تر نبود که مبلغ درصد اختلاف را که بر مبنای حداقل دستمزد سال مورد محاسبه قابل استخراج بود از مستمری محاسبه شده بر مبنای دو سال آخر( به همین روش فعلی )کم میکردید تااین نقیصه برطرف گردد در ضمن هرچه این اختلاف در بازه (1 درصد تا 600 درصد)بیشتر می بودمستمری کمتری دریافت می نمود وعدالت پرداخت به روشی منطقی متناسب با شدت میزان افزایشات غیر متعارف به همان نسبت و شدت اقدام به کاهش مستمری می نمودید و ازکاهش شدید و ناگهانی مستمری هایی با درصد های کمتر خودداری میکردید
پرسش حقوقی:
آیا سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از طرفین مدعی قانونا و عرفا میتواند (بویژه در موارد اختلافی) بین بیمه شده و تامین اجتماعی( به علت تعارض منافع ) اظهار نظر و رسیدگی کند یاخیر تفسیر این پرسش رابه اظهار نظر علمای حقوق واگذار مینماییم
تفسیر ماده31 قانون برنامه پنجم توسعه:
باتوجه به اینکه تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس محترم شورای اسلامی میباشد لذااستدعاداریم نمایندگان محترم مجلس با تفسیر نحوه اجرای ماده 31قانون برنامه پنجم توسعه(نحوه محاسبه میانگین ساده یا وزنی و سایر موارد مبهم) به شیوه اجرای ماده مذکور توسط واحد های اجرایی توجه بیشتری مبذول فرمایند و از بروز مشکلات بیشتر برای بازنشستگان وافزایش شکایت از واحد های اجرایی جلوگیری فرمایند
پیشنهاد:
در هنگام صدور احکام بازنشستگی بر اساس تاریخ اجرای حکم برای هر یک از ماهها یا سالهای بیمه پردازی یک ضریب متناسب با ارزش حال حق بیمه پرداختی در سنوات گذتشته بر مبنای نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی انتخاب گردد که این ضریب ارزش مبالغ حق بیمه پرداختی در سالهای قبل را به حال (تاریخ اجرای حکم بازنشستگی) تبدیل نموده و سپس اقدام به میانگین گیری از حق بیمه های پرداختی در سالهای مبنای محاسبه می گردد در بدو امر این روش برای سه سال آخر و سپس پس از گذشت هر سال یک سال به مبنای محاسبه سالها افزوده گردد تا در نهایت به 30 یا 35 سال برسد در روش پیشنهادی کارگران متمایل به پرداخت حق بیمه بیشر در کل سنوات بیمه پردازی و سازمان تامین اجتماعی از منابع درآمدی آن در سالهای آتی بیشتر برخوردار میگردد و دیگر نیازی به این همه تفسیر و شاخص قرار دادن عوامل فرعی همچون نرخ رشد دستمزد که خود از متغییر های اصلی دیگری اثر میپذیرد نیست و فضای آرامشی درتعامل بین بیمه شدگان وتامین اجتماعی فراهم میگردد



با تشکر واحترام حبیب ا...صالحی (2689328) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.