نظر منتشر شده
۸۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 282323
چرا 12 میلیون مرد کار نمی‌کنند؟
بخش اقتصادی الف، 21 تیر 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۸
با وجود کاهش ۵۴۴ هزار نفری از تعداد جمعیت غیرفعال کشور، همچنان ۳۹.۵ میلیون نفر که توان فعالیت اقتصادی دارند، کار نمی‌کنند و مشخص نیست ۱۲ میلیون مرد خانه نشین چگونه امرار معاش می‌کنند.

به گزارش خبرنار مهر، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد یکی از بزرگترین معضلات اقتصاد ایران این است که به طرز عجیبی دو سوم از کل جمعیت در سن کار کشور که باید جزو گروه فعال اقتصادی و در حال کار باشند، صرفا مصرف کننده هستند و جمعیت میلیونی غیرفعالان را تشکیل می دهند. براساس استانداردهای آماری، این گروه عظیم هیچ نقشی در جریان تولید، فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار ندارند و تنها به عنوان یک مصرف کننده شناخته می شوند.

بر پایه آمارهای رسمی، افراد پس از ۱۰ سالگی تا سن بازنشستگی به عنوان جمعیت فعال کشور شناخته می شوند. هم اکنون و براساس آخرین آمار اعلام شده در بهار امسال، از کل جمعیت کشور ۶۴ میلیون و ۳۹ هزار و ۸۲۵ نفر در سن کار قرار دارند و به اصطلاح جزو جمعیت فعال کشور شناخته می شوند. این تعداد، بالاترین میزان رسیدن جمعیت کشور به سن کار در سال‌های اخیر است.

۶۴ میلیون نفر در سن کار هستند
همچنین طبق محاسبات صورت گرفته، ۳۹ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۷۵۶ نفر از کل جمعیت در سن کار کشور هم اکنون غیرفعال محسوب شده و هیچ اثری از خود در جریان اقتصاد کشور ندارند.

در حال حاضر، جمعیت مردان در سن کار کشور ۳۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۳۱ نفر است که از این تعداد ۱۱ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۹۹۲ نفر غیرفعال شناخته می شوند و ۲۰ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۵۳۹ نفر نیز دارای فعالیت اقتصادی هستند.

در مقابل، زنان در سن کار کشور جمعیتی به میزان ۳۲ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۹۰ نفر را تشکیل می دهند که از این تعداد تنها ۴ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۲۸ نفر فعال اقتصادی شناخته می شوند و ۲۷ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۵۶۲ نفر هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارند.

نکته حائز اهمیت درباره غیر فعالی زنان اینکه در مقابل ۲۷ میلیون و ۹۶۲ هزار زن غیرفعال در اقتصاد، تنها ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جویای شغل داریم و احتمالا یکی دو میلیون نفر نیز در حال تحصیل هستند. البته بیکاران و دانشجویان جزو جمعیت فعال شناخته می شوند و ربطی به غیرفعالان اقتصادی ندارند.

۳۹.۵ میلیون نفر کار نمی‌کنند!

بررسی‌ها نشان می دهد در فاصله یکسال گذشته، از تعداد جمعیت غیرفعال اقتصادی کشور ۵۴۴ هزار و ۳۵۸ نفر کاسته شده است که احتمالا باید رد آنها را در جمعیت شاغل شده و همچنین جویای کار کشور جستجو کرد.

در مورد مردان، هرچند در طول یکسال مورد بررسی، از جمعیت غیرفعالی آنها ۱۶۴ هزار و ۷۶۶ نفر کاسته شده و می‌تواند کورسویی امیدوارکننده برای تلاش جامعه مردان در ایجاد ثروت و کسب درآمد باشد اما تحلیل دیگری نشان دهنده فقیرتر شدن جامعه، ناچار شدن بخشی از مردان غیرفعال اقتصادی برای بازگشت به بازار کار، کسب درآمد و همچنین تامین نبودن معیشت خانوارها است.

تحلیل‌های آماری درباره وضعیت فعالیتی زنان نیز حاکی از آن است که در مدت زمان یکسال، ۱۷۸ هزار و ۵۳۲ نفر تصمیم به انجام فعالیت در اقتصاد گرفته اند و نگاه خوشبینانه این است که این گروه امروز جزو شاغلان و یا بیکاران جامعه هستند. البته این تعداد در مقابل ۲۷.۹ میلیون زن غیرفعال، بسیار کوچک و بی تاثیر است.

نباید یک موضوع اساسی درباره امکانات فعلی بازار کار کشور را فراموش کرد و آن هم اینکه اگر فرض کنیم ۴۰ میلیون نفر جمعیت غیرفعال کشور و یا حتی نیمی از آن به یکباره تصمیم به انجام فعالیت اقتصادی بگیرند، چنین ظرفیتی در اقتصاد ایران وجود دارد؟ آیا مقدورات فعلی اقتصاد توان پذیرش یک موج بزرگ از تقاضا برای کار و فعالیت اقتصادی را دارد یا خیر؟

نکته دیگر حائز اهمیت درباره تحولات بازار کار ایران در فاصله یکسال اخیر اینکه به جمعیت در سن کار کشور ۳۲۷ هزار و ۴۰۲ نفر افزوده شده و براساس روال موجود در بازار کار ایران باید این تعداد را در جمعیت غیرفعالان و یا جویندگان کار جستجو کرد.
 
کلمات کلیدی : بیکاری
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۴:۳۲:۲۰
من خودم فوق لیسانس کامپیوتر گرایش نرم افزار دارم.
منتها حاضر نیستم برم مفت برای بقیه کار کنم. با حقوق های این چنینی که رسم شده در بازار..
خرجم رو کاهش دادم و کار هم نمیکنم.
مفت کار کنم برای مردم؟
خداروشکر زن و بچه هم ندارم و خودم تکی هستم.
طرف سود میلیاردی ببره ، بعد ته ماه بگیره حقوق اداره کار بده من؟ (3034200) (alef-11)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۸:۴۳:۳۴
اون قدر که زحمت می کشی باید حقوق بگیری (3034883) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۳:۵۱:۰۴
حقوق نمیدن عمو جون ! این بنده خدا یک عمر درس خوانده (3035367) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۲:۰۵:۰۵
از جیب می خورن من 100 میلیون دارم نقد و اقساط می کنم مالیاتی هم نمی دم یارانه هم نمی گیریم دفتر و دستک ندارم بیمه ندارم وقتی سالی 40درصد تورم داریم چه مالیاتی بدم دولت با استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بی پشتوانه سالیانه بیش از 50 درصد ارزش داریی مارو کم می کنه که با سود 3 درصد نقد و اقساط و با رکود بازار و چک برگشتی و یه پول بخور و نخور گیرم میاد ولی نوکر احدی نیستم و هیچ امتیازی هم تو جامعه نمی خوام (3035654) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۷ ۱۴:۴۹:۳۱
آیا این کار اشتباه نیست؟ (3052059) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۳:۵۳:۳۴
این رو شما تعیین نمی کنی؟ من موافق زحمت کشیدنم اما با بیگاری کردن موافق نیستم. (3035378) (alef-11)
 
معلم
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۹:۲۱:۱۰
عزیزم هنوز سردی و گرمی روزگار نچشیدی انتظار چی داری ؟!! توی کار مشخص میشه چند مرده حلاجی !! فقط تلاش هست که راههای خلاقیت رو در بازار باز می کنه نه خونه نشینی. چند روز جوانی بعدش افسوس همین موقعیت رو میکنی !!!! (3034949) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۱:۲۳:۳۸
حقوق نمیدن برادر عزیز (3035584) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۱:۲۰:۰۵
بنده هم با فوق لیسانس برق همین رویه رو دارم (3035577) (alef-11)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۱:۵۳:۴۵
امادر روند کار یاد می گیری که طرف چجوری سود میلیاردی داره ! کار همیشه نسبت به بی کاری برکت مادی و معنوی بیشتری داره مگر آنکه بیکاری کوتاه مدت و فرجه ای برای تصمیم گیری و صید فرصت بهتر باشد (3035637) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۴:۳۳:۰۲
به نظر من شما اشتباه میکنید برای شروع ادم مجبور است برای دیگران با حقوق کم کار کند و پس از کسب تجربه شما میتونید خودتان یک کار را شروع کنید من هم مثل شما همین مشکل را داشتم حتی مجانی هم کار کردم ولی پس از کسب تجربه و وارد شدن به کار خودم یک کار مستقل ایجاد کرد که خوشبختانه هم خوب است (3035838) (alef-11)
 
وحید
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۹:۱۶:۲۲
احسنت راست میگه موافقم با ایشون من خودم سه سال شرکت کار کردم ماهی 600هزار با مدرک کارشناسی عمران جالب اینجا سه ماهی یکبار حقوق میگیری با منت دعوا اعتصاب اما مدیران ما بایستی سود پول ماها را بکشن بالا بعد از سه ماه پرداخت حقوق جالب اینجا مدیران فیش حقوقی15ملیون دریافتی در سال91 (3036076) (alef-11)
 
سامان
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۲:۴۴:۳۴
خوش به حال تو که مثل من یک زن و یک بچه را اواره و بیچاره نکردی

من هم استاد حق التدریس دانشگاه هستم، حقوق دریافتی کمتر از ساعتی چهار هزار تومان می شود. با کلی خواهش و التماس هفته ای 14 ساعت تدریس می نمایم. کرایه راه و خوراک خودم هم نمی شود. در ضمن دانشجوی سال اخر دوره دکتری روزانه در رشته ریاضی هم می باشم. اما اعصاب و توان اتمام ان را دیگر ندارم.
همسرم بیشتر از یکسال است خانه مادرش ساکن است و من و بچه دوساله ام خانه مادرم، توانایی مالی اجاره منزل و تامین مایحتاج زندگی را هم ندارم. به هر دری زدم بسته بود. (3036697) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۴:۳۳:۳۶
وقتی یارانه می دن چه نیازی به کار هس یه زمانی تو روستا تابستون که می شد روزی چند کامیون میوه گوجه و غیره بارگیری می شد الان کسی دس به کار نمی زنه یه کامیونم با زده نمی شه (3034205) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۵۰:۴۵
خیلی از روستاییان بعد از دریافت یارانه های نقدی دیگر کار کشاورزی را رها کرده اند و در خانه هایشان نشسته اند. (3034462) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۸:۰۴:۲۷
روستا را ول کن شهر را بچسب

خیابان را افغانی جارو میکند


میشوید

درختانش را آب میدهد


آشغالها را جمع میکند

کنده کاری سبک و سنگین را انجام میدهد

و به همین راحتی جوانان ما دو میلیون شغل را رها کرده اند

چون فرهنگ کار نداریم


یادمان باشد کار محترم است هرچه که باشد و بیکاری عیب (3034799) (alef-11)
 
مهنام
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۰:۳۵:۰۱
جوان تحصیل کرده ی ایرانی را در کشور نفت و گازش با یک مهاجر غیر قانونی افغان که اکثرا بیسواد و از خانواده های فقیر بنا به اجبار و شرایط کشورشان به اینجا امده اند مقایسه نکن که انها مجبورند تن به هر کاری با هر حقوقی بدهند (3035059) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۷:۰۴:۳۸
یه جوری میگی جوان تحصیل کرده که انگار نه انگار با خوندن چندتا جزوه و پرداخت شهریه آنچنانی مدرک گرفتی (3035916) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۴:۳۴:۲۱
کسی که سواد داشته باشه این حفو نمیزنه (3044420) (alef-13)
 
روستایی
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۱:۳۴:۴۷
چرا سر خود بی اطلاع حرف میزنی با این وضعیت گرونی به 45 تومان مگه میشه زنده موند که میگی روستایی ها کار نمی کنن .... یه کم فکر کنید بعد نظر بدید (3035132) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۲:۰۷:۳۱
پدر خانم من باغ داره امسال ثمره کارش شده یک میلیون یعنی با من کیلویی 1500 خریدن و هنوزم پولشو ندادن بیچاره با سرمای شب عید و تو افتاب تابستان تو این هوای گرم سر زمین میره برای ابیاری اونوقت سودشو یک مشت دلال تو میدون می برن (3035659) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۴:۲۷:۱۹
شما فکر میکنی خرج روستا و شهر یکیه؟ تعداد فرزندان یک خانواده یکیه؟ (3035831) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۹:۳۸:۲۰
اتفاقا روستایی بعضا مشاغل دولتی دارند کار کشاورزی و ... هم بصورت نیم بند دارند تو لرستان که اینجوری هست و اوضاعشون از شهرنشین های صرف خیلی بهتر هست. در ضمن این یارانه مگه چقدر که کسی بخاطرش کار نکنه (3036126) (alef-11)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۵۲:۲۸
خیلی از کارخانه های تولیدی در طول سالهای گذشته علی رغم افزایش هزینه های برق و آب و گاز و دستمزد کارگر و ... ریالی از طرف دولت بابت هدفمندی یارانه ها دریافت نکرده اند و همینها ماههاست حقوق کارگرانش را نپرداخته اند و برخی تعطیل شده اند شما می گویی چرا مردان کار نمی کنند؟! کو کار؟! (3034464) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۶:۰۹:۵۶
اگر هر روز صبح به جاده های خروجی تهران بروید ، در سطح وسیعی حرکت وانت ها و موتورسیکلت های حاوی " نان بسته بندی " شده به مقصد روستاهای اطراف را خواهید دید . در روستاها فقط آب لوله کشی و برق و آنتن های دریافت ماهواره خودنمائی می کند و مردم علاف و مصرف کننده یارانه بگیر ! (3034517) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۶:۱۴:۳۵
مرد هم مردهای قدیم. (3034538) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۷:۱۰:۵۰
تنها تفاوت هزینه ها در روستا نسبت به شهر هزینه کرایه مسکن است.آیا فکر میکنید هر روستایی با مبلغ 45 تومان یارانه زندگی میکند؟ (3034681) (alef-3)
 
روستایی
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۱:۳۷:۳۸
با نظر شما بسیار موافقم البته اگه هزینه های رفت و آمد به بیمارستان ها رو حساب کنید کلی میشه ... تازه اگه مجبور نباشن مثل روستا نشین های قشمی بابت هر 4 متر آب 80 هزار تومان بدن .... (3035137) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۹:۰۸:۴۳
45 تومن به کجای ادم میرسه که کسی به حاطرش کارنکنه ؟
تو روستای ما دختراهم میرن سرکار. میرن کارخونه های اطراف روستا کارگری ماهی 600و700ام میگیرن
چه برسه به پسرای روستاولی درست میگی کسی دیگه کشاورزی نمیکنه چون کسی ازکشاورز حمایت نمیکنه واین دلالان که سود مبرن

من شهرم. اینجایی که ساکنم تو یه مجتمع مسکونی از7تا پسری که رفتن سربازی واومدن یا نرفتن سربازی ولی باید میرفتن ونرفتن وبا پدرومادراشونم زندگی میکنند. دوتاشون میرن سرکار.یکیشون کارمنده یکیشونم کارگر.
5تای دیگه بیکارن والاف وازجیب باباهاشون میخورن
ا ی یه هرزگاهی هم میرن ویزیتوری یا رانندگی یا پیش باباهاشون کمک ولی بیشتره سالو کلا بیکارن والاف
بیشترشهریها هستن که بیکارن
علت بیکاریشونم نازنازی بودن که حاضرنیستن برن کارگری توکارخونه وافت کلاس میدونن اینو برای خودشون
کارم بلد نیستن حداقل یه کسب وکاری برایخودشون را بندازن واموزش ندیدن تودانشگاه وتو مدارس
قوانین بد واجراکردن بد قوانین که از کارفرما حمایت میکنه وروی کارفرما نظارت نداره وکارفرما به حق وحقوق کارگر احترام نمیذاره واونو به رسمیت نمیشناسه وازش بیگاری میکشه
وعرف بد که پدرومادرهنوزداره پول تو جیبی پسره 25 و30سالشو میده (3034923) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۷:۵۳:۰۴
دانشمند حقوق یک کارگر کشاورزی در شمال برای شالیزار 80 هزار تومانه یعنی یارانه دو ماه برای یک روز
من خودم وقتی 17 سالم بود تو زمین کارمیکردم دو برابر شما هم درس خوندم
مشکل جونهای امرز تنبلی و مفت خوریه که البته مقصر اصلی پدر و مادر هستند که بجه بی هنر تحویل جامعه دادند
جوان باید جوری کار کند و درس بخوند که 20 سالگی بتواند ازدواج کند (3035964) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۴:۳۵:۲۲
اشتباه متداول چه درگفتار رسانه ای وچه دربررسی های کارشناسی تکیه بر ارزیابی اشتغال جوانان عزیز است درحالیکه بیکاری حاد درطبقه میانسالان جامعه برقرار است و سرریز این بحران مانع ازحل مشکل بیکاری جوانان نیز میشود. (3034217) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۴:۳۷:۴۷
...
در این سه ماه بیش از 30 نفر برای کار اومدن شرکت ما
از این 30 نفر بیش از نصفشون قبلا شاغل بودن
اگر از وضعیت روحی و جسمی بعضی از اینها براتون بگم گریه تون میگیره
خواهش میکنم از تولید ملی حمایت کنید
خواهش میکنم از کارآفرین حمایت کنید
....
به خدا کلید حل مشکلاتمون دست خودمونه نه آمریکا (3034236) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۴:۴۷:۲۷
کار کجا بوده اخه مومن (3034267) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۰۰:۱۱
شما بروید با استکبار...مبارزه کنید ... (3034322) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۵:۳۸:۲۸
شمام بیکار بشینید به امید آمریکا (3035871) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۰۵:۲۸
زن خانه دار، شاغل محسوب می شود.
چه طور همان زن، اگر همان کار ها را در منزل دیگری و در ازای مزد انجام دهد، فعال اقتصادی است و اگر در خانه خود انجام دهد نیست؟ (3034336) (alef-3)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۶:۱۹:۲۷
زن اصلا قرار نیست کار کند
وظیفه زن تربیت بچه است و کار در خانه از روی لطف به مرده نه وظیفه (3034549) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۸:۴۳:۱۶
اقا مرتضی صد سال دیر به دنیا امدی برادر من (3034881) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۱:۲۵:۵۵
مرتضی راست میگه طبق قوانین ما خرجی با مرد هست حالا در شرایط بیکاری اگر خانمها کار کنند مردها بیکار میشن ازدواجی هم صورت نمیگیره یا باید قانون تغییر بکنه خرجی با مرد نباشه یا اینکه بیکاری کم بشه
ضمنا مساله تربیت فرزند هم هست. (3035589) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۰:۰۷:۴۵
تربيت بچه خودش بزرگترين كاره در شرايط الان دنيا. (3036199) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۲:۱۳:۱۸
مرتضی کجا درس خوندی؟ تحصیلاتت چی هست؟ (3035191) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۰۶:۴۷
اتفاقا یک زن خانه دار، خیلی بیشتر از شمای نویسنده نقش در اقتصاد کشور دارد که شما آن ها را لحاظ نکرده اید. و از درکش هم احتمالا عاجزید. (3034338) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۰۹:۵۱
با بدبختی گذران عمر می کنند. (3034351) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۸:۰۶:۲۶
حقشان است

چرا افغانی کار دارد در ایران ولی ایرانی در ایران کار ندارد؟؟؟؟؟ً!!!!! (3034803) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۲۰:۴۴
چرا 28 میلیون زن کار نمی کنند؟ (3034378) (alef-3)
 
ابراهیم اسلامی
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۶:۱۷:۰۰
خب نکنند اصلا اون 4 میلیون نفری که کار میکنند هم زیادی است همین است که باعث بیکاری مردان و در بسیاری از جاها مردان ناتوان از رقابت در پیدا کردن کار در مقابل زنان است اگر همین 4 میلیون به مردان میرسید 4 میلیون خانواده تسکیل میشد از این فضاحتهای اجتماعی و سن اعتیاد و سن ازدواج و ... کمتر میشد زن اگر عرضه داشته باشه خونه خودشو آروم نگه میداره فرزندشو با ادب و عاطفه مادری تربیت میکنه چیزی که الان بچه ها کمبود دارند بنظرم خیلی خیلی بیشتر از 4میلیون زن کار میکنند (3034540) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۸:۴۲:۲۰
ببخشید اما اگر ساختارهای جامعه درست باشد هم زنان و هم مردان می توانند شغل مناسب خود را به دست اورند و اینگونه نیست که زنان جای مردان را اشغال کنند لطفا نگاه جنسیتی به هر موضوعی نداشته باشید... (3034878) (alef-11)
 
ابراهیم اسلامی
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۳:۳۴:۳۷
چرا نداشته باشیم وقتی همه جا نگاه جنسیتی به نفع زن و مرد باید تامین کننده مخارج زن باشد و اصلا وظیفه اش است
بله وقتی تمام منسب ها توسط مردان پر شد اما ظرفیت هایی باقی ماند بله چاره نیست اونایی از نگاه جنسیتی حرف می زنند یا مثلا با هیاهوی تبعیض جنسیتی رنج می بریم دارند با دست خودشون به زنان اسیب میزنند
وقتی نفقه و مهریه مسکن و تامین اتیه زن انهم با توجه شئونات زن بر عهده مرد هست بعد زن در کاری برجی دو سه میلیون درامد دارد اما مردش نصفش درامد داره خب زن دیگه به مرد احتیاجی نداره این از اسیب اجتماعی اگر زن با وضع کاری مجرد باشه نیازی به ازدواج نمی بینه حداقل در زمان نزدیک اینم یکی دیگه
کلا زن تا بن دندان از مرد طلبکاره بعد میگی نگاه جنسیتی نداشته باش بعد این هر موضوعی نیست اصلا آسیب های اقتصادی و رقابتهای ناسالم برای بدست اوردن کار و اقتصاد ضعیف از اینجا شروع شده وقتی وظیفه زن و مرد در هم امیخته بشه همه چی شلم شوربا میشه (3035330) (alef-11)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۲:۱۷:۵۸
اکثریت 4 میلیون خانم شاغل ، در بخشهایی شاغل هستند که روحیه ی مردانه و یا شرایط و قوانین با آن مشاغل سازگار نیست بعنوان مثال معلمان و یا پرستاران و پزشکان در مسایل زنان و یا زنان فالی باف و یا امور دفتری ( منشی گری ) ، آرایشگری ، تایپیست و غیره .... بنابر این ، زنان فرصت شغلی چندانی از مردان ندزدیده اند ! (3035676) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۰۹:۳۹:۵۰
سلام
بیشتر خانم ها در کار دقیق تر ومسولیت پذیر تر هستند
من چهار پرسنل خانم دارم که از انها راضی هستم ولی پرسنل اقا بیشتر ادعا دارد تا عمل (3038688) (alef-11)
 
24
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۲۰:۴۹
ما که سربازی داریم (3034379) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۲۲:۱۴
دولت نه مالیات بگیرد، نه یارانه بدهد، نه نفت را وارد اقتصاد کند و نه هیچ کار دیگری انجام ندهد، مردم را به حال خود بگذارد تا برای خود اشتغال ایجاد کنند.
همه کارهای دولت به بیکاری منتهی می شود. وقتی دولت سیاست تثبیت قیمت ارز و تسهیل واردات را با استفاده از دلارهای نفتی انجام می دهد. وقتی دولت یارانه به همه مردم حتی جوانان مستعد کار می دهد وقتی قیمت برق خانگی نسبت به برق تجاری و صنعتی کمتر است. وقتی مالیات و عوارض از مصرف گرفته نمی شود تا به اصطلاح مردم در رفاه باشند ولی از تولید و تجارت مالیات گرفته می شود، آن وقت طبیعی است که بیکار داشته باشیم.
دولت باید یاد بگیرد که تجارت هم کار است و فقط صنعت و کشاورزی نیست که کار است. دولت باید بداند که تشویق به مصرف کمتر با شعار صورت نمی گیرد بلکه با برنامه تحقق پیدا می کند. دولت باید بداند که اگر بجای گرفتن مالیات، یارانه را قطع کند،‌ به اشتغال بیشتر کمک می شود. مردم باید بدانند که بنزین و نان گرانتر( بدون یارانه)، به ایجاد اشتغال کمک بیشتری می کند. اگر اینها را یاد بگیریم می توانیم بیکار نباشیم. ما در کشورمان هنوز دید اقتصادی درستی نداریم آن وقت توقع داریم که مشکل اقتصادی نداشته باشیم. (3034385) (alef-11)
 
حنان
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۲۴:۲۸
برای اینکه بجای اشتغال برای جوان ایرانی زمینه اشتغال برای جوان چینی را فراهم فرموده اید..زنده باد واردات (3034391) (alef-3)
 
مصطفي
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۳۲:۳۰
براي كشوري مثل ايران و نياز به اينهمه سازندگي ، بيكاري بيشتر به يك جوك شبيه است

مديران اقتصادي كشور ، اگر منافع تان اجازه داد
بهره بانكها رو مثل همه كشورهاي دنيا حدود ٥٪ كنيد ، انوقت معلوم ميشود كه بيكار خواهيم داشت يا خير؟؟؟؟!!!

با سود سپرده ٢٠٪ ، كدام ادم عاقلي ، سراغ توليد واشتغالزايي خواهد رفت (3034413) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۶:۴۷:۳۷
فقط کشورهایی 5 درصد سود میدهند که پولشون ثبات داره نه مثل ما. (3034612) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۲:۱۹:۵۵
آخه آدم با شعور وقتی تورم واقعی 30-40 درصده بیان سود بانک رو بکنند 5 درصد....کجا درس خوندید شماها (3035681) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۰:۰۹:۳۸
اگر سود بانکی با تورم برابری کنه اون وقت در جامعه ای که 40 % تورم داره کدوم آدم عاقلی میاد تو بازار تولید و خدمات سرمایه گذاری کنه تا هم اشتغال ایجاد کنه و هم تولید ملی رو افزایش بده؟ سود بالای بانکی در هر شرایطی چه تورمی چه غیر تورمی فقط باعث کاهش ریسک پذیری سرمایه دار می شه و رونق بازار مالی کاذب. (3036205) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۳۴:۱۷
آقا جان با این همه اختلاس سرمایه‌ای هم مونده برای تولید کار (3034416) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۳۵:۵۹
اکثرآنهائي هم که کار ميکنند کارمندان دولتي و بانکها و مشاغل خدماتي هستند و اشتغالات توليدي در حداقل است. (3034420) (alef-3)
 
احمد ک
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۵:۴۸:۱۰
ای کاش اماری هم از استانها به تفکیک وبخصوص استان تهران میدادید که پاسخ خیلی از ابهامات وسئوالات بی پاسخ داده میشد وباز اگر امار مراکزفعالیت کشور را اعم از کشاورز وشرکت ومغازه باز به تفکیک استانها تهیه میکردید ومقایسه ساده ای با قبل از انقلاب میکردید بسیار جالب میشد مثلا جمعیت شاغل فعلی در بخش خدمات ویا مغازه داری را به نسبت حمعیت هر مقطع از سالهای گذشته پاسخ معنا داری بدست میاید که دراینجا از ابراز نظر خوداری میکنم که مخاطبین در صور ت انتشار ،خود به نظر میرسند ضمنا اگر درامد ان مقاطع به دلار واکنون نیز به دلار باشد در تسعیر ان باز اعدادمعنا داری خواهیم داشت بانک مرکزی در بخش امار تمامی این اطلاعات را دارد وانشاالله ساین الف خود اقدام نماید (3034453) (alef-11)
 
مهدی جلالی
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۷:۳۷:۳۷
اونایی که میگن روستایی با گرفتن یارانه دیگه حال و حوصله کار ندارن
یا تا الان روستا نیومدن یا این که .....
شما روستایی وقتی اب نیست چطور کار می کنی اقتصاد روستا وابسته به ابه میدونی اب
وقتی اب نیست میخوای چیکار کنن
دوما جاهایی که اب پیدا میشه و کشاورز کار می کنه نهایت محصول که به بار میشنه میشه گوجه کلیویی صد تومن شما باشی کشاورزی می کنی
نهایتش میشه ضرر برا کشاوزر بیچاره منظورم همون گوجه ای شما کیلویی 1000 تومن میخرین اینجا از کشاورز 100 تومن به زور میخرن
الان روستاییای ما جاهایی که اب نیست دارن با بدبختی روزگار میگذرونن
نمونه اش سد استقلال میناب که به دلیل این که اب این سد برای تامین اب شرب بندرعباس استفاده میشه و کشاورزا نمنی تونن از ابش استفاده کنن زمین های پایین دستی سد داره خشک میشه
میناب یکی از شهرستان های استان هرمزگان (3034737) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۷:۴۳:۰۸
یعنی نرخ واقعی بیکاری 37 درصد هست؟ (3034751) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۲:۱۶:۲۳
با کار ساعتی نیم ساعت در واقع از هر 16 نفر کارمند و کارگر 15 نفر اضافی هستند با این نگاه اونایی که سر کار میرن خودشون رو جزئ ادمهای پرکار ندونند بقیه جوانان رو تنبل همین جوانهای تنبل تو ژاپن مردسوزی می کردن و کارهای سخت انجام می دادن چون کارشون امیدوار کننده بود و بعد یه مدت سختی صاحب خونه و امکانات می شدن ولی الان چی هرچی کار می کنی با یه بالا پایین شدن دلار و طلا و پول و مسکن و بورس به باد میره وتمام پس انداز و امید رفاه و زندگی بهتر یک شبه دود میشه و جوان چشم انداز درستی نداره که بعد از چند سال به ثبات در زندگی می رسه و صاحب یک کمنزل و خودرو میشه و میتونه ازدواج کنه (3035673) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۸:۰۰:۱۴
بعضی هاشون دارند ادامه تحصیل می دهند برای پسا تحریم.خخخخ (3034793) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۸:۱۶:۳۳
برای اینکه بعضی ها بیش از زمان بازنشستگی هنوز مشغول کارند و حاضر نمی شوند جایشان را به دیگری بدهند برای اینکه هنوز دو شغله خیلی زیاد است .برای اینکه هر صنفی اعم از دولتی و غیر دولتی فامیلی کار می کنند و برای اینکه ......... (3034828) (alef-11)
 
yas
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۸:۳۹:۰۵
با عرض سلام ببخشید دوستان اون کسانی که روستاییان را به بهانه گرفتن یارانه بیکار میدونند معلوم که اصلا خبر از روستا و روستایی ها ندارند نه عزیزم این حرف های غیر منطقی هیچ وقت نزنید روستایی که کار اصلیش کشاورزی و دامداری ولی کدام کشاورزی اصلا میدونید هزینه تمام شده ی کیلو گندم پای کشاورز چقدر است بعد چقدر از کشاورز می خرند و کدام حمایت از کشاورزی اش شده؟؟؟؟؟؟؟
گوجه از کشاورز می خرند کیلو100تومن میاند می برنش بازار شهر میکنند800کی زحمتش کشیده؟کشاورز یا دلال لطفا با نا اگاهی حرف نزنید با غیرت تر از روستایی هیچ کسی نیست (3034871) (alef-11)
 
فرهاد
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۱۹:۵۴:۵۰
مثل اینکه این دوستمان از کره ماه امده ایران امار گرفته بنده خدا کو کار تازه کاری که حقوقش 700 هزارتوانه را چکارش میشه کرد (3035007) (alef-11)
 
محمد نظری
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۰:۱۵:۵۰
قبلا هر کسی که در هفته دو روز یا بیشتر کار می کرد، شاغل به حساب می آمد اما حالا همین فرد یک ساعت در هفته کار کند، شاغل به حساب می آید پس با این حساب کشور ما دیگر بیکار نداردوآمارهای افزایش بیکاری در کشور همه اشتباه وغلط هستند (3035037) (alef-11)
 
ﻋﻠﻲ
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۰:۲۴:۵۳
ﻣﻦ ﻓﻮﻕ ﻟﻴﺴﺎﻧﺲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺩاﺭﻡ,ﺿﻤﻦ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﺎﺭ ﺑﺎﺯاﺭﻳﺎﺑﻲ ﺭﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﻛﺮﺩﻡ و اﻻﻥ ﺧﺪاﺭﻭﺷﻜﺮ ﻳﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪﻱ ﺩاﺭﻡ ﺑﺎ ﻣﺎﻫﻲ ﭘﻨﺞ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﺩﺭﺁﻣﺪ.اﻟﺒﺘﻪ اﻳﻦ ﻓﻘﻄ ﺩﺭاﻣﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻟﻪ, ﻗﻂﻌﺎ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻴﺸﻪ,,ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ ﻣﺎ اﻳﺮاﻧﻴﻬﺎ اﻳﻨﻪ ﻛﻪ ﻧﺸﺴﺘﻴﻢ و ﻣﻨﺘﻂﺮ ﺩﻭﻟﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺮاﻣﻮﻥ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺑﻬﺘﺮﻭ ﺑﺴﺎﺯﻩ, اﺯ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺼﻴﺤﺖ : ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮﺩ و ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﻧﺴﭙﺎﺭﻳﺪ, ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﺭﻭ ﺑﺴﺎﺯﻳﺪ ...ﻳﺎﺩ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﺑﺎ ﻓﻜﺮ ﺳﺨﺖ ﻛﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﻨﻴﺪ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﻣﻴﻜﻨﻪ... (3035047) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۰:۵۷:۴۰
نصف اینا موجرهای بیکار هستند که هرساله با افزودن به مبلغ اجاره پیشرفت کاری میکنن . حداقل 8 موردشون رو من در اطرافم می شناسم که دارن به دیگران فخر فروشی هم می کنن. (3035088) (alef-11)
 
عماد
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۱:۴۰:۵۷
چون نیازی به کار کردنشان نیست. چینیها بجای ایشان مشغولند. به برکت پول نفت. (3035143) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۲:۲۲:۵۹
متاسفانه مدرک گرایی عامل بزرگی برای هدر رفتن زمان برای نیروهای ما شده است وتنها چیزی که مدرک گرایی برای جامعه ما داشته است پز دادن بوده است وبس / طرف میگوید فوق لیسانس دارم بروم در مغازه کار کنم !!!
خب چه کسی گفت برو فوق لیسانس بگیر ؟ لااقل رشته ای میرفتی که بازار کار داشته باشد ؟؟؟ ایکاش این دانشکاههایی ( دانش + کاه ) !!! که فقط مدعی میپرورانند روزی برچیده شود (3035206) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۲:۳۲:۱۳
به عنوان یک مهندس ساختمان میگویم اغلب کارها را کارمندان شهرداری بر میدارند و اجازه نمیدهند کاری به ما نمیرسد (3035216) (alef-11)
 
ارجمند
۱۳۹۴-۰۴-۲۱ ۲۳:۳۷:۱۱
آمار 12 ميليون مرد بدون شغل كمي ايراد دارد.بسياري از افراد حوزه تحارت به ويژه يغضي از افراد در حوزه دلالي(‌مسكن-خودرو- توزيع مالا و...) در آمارها بيكار حساب مي شوند.البته شايد بيمه نباشند ولي ماليات هم نمي دهند..نويسنده محترم تگران معيشت آنها نباشووو (3035336) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۳:۴۰:۳۷
چرا 12 میلیون مرد کار نمی‌کنند؟
قطعا مشکلات متعددی وجود داره که این تعداد از مردان جامعه نمیتوانند کار کنند.اما من از نویسنده این مطلب یک سوال دارم.وقتی در حال جمع آوری اطلاعات برای تهیه این خبر بودی این سوال برات بوجود نیمد که چه تعداد از این 12 میلیون مرد بیکار مشمولان غایبی اند که سربازی نرفتن و طبق قانون این افراد حق استخدام در مراکز دولتی و خصوصی و ندارن و جواز کسب هم برای کار در بازار و نمیتونن دریافت کنن و از همه مهمتر این افراد اصلا حق ادامه تحصیل در دانشگاه و ندارن و به همین دلیل تخصص و دانش خاصی ندارن که با اون فعالیتی و آغاز کنن. طبق آماری که بارها اعلام شد 2/5 میلیون نفر بیش از 8 سال غیبت دارند و طبق آمار غیر رسمی تعداد مجموع غایبان در کشور به 5 میلیون نفر میرسه که با توجه به محرومیت از تحصیل و اشتغال اکثریت مطلق این آمار 12 میلیون مرد بیکار شمارو این گروه 5 میلیونی تشکیل میده که هیچ فکری هم به حالشون نمیشه و هیچ نهاد و سازمان و رسانه ای از آنها حمایت نمکنه. (3035776) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۸:۲۵:۱۱
مشکل ما این است که ما به تمام معنی شرقی هستیم ولی می خواهیم اقتصادمان را به شیوه غربی اداره کنیم که حاصل ان دوازده میلیون بی کار است لذا ما به یک اصلاحات جدی اقتصادی نیاز داریم در غیر این صورت باید انقلاب اقتصادی را بپذیریم که زیان اور است (3035996) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۰۹:۰۹:۵۸
چون 12 میلیون زن کار می کنند .
وقتی جایگاه های شغلی عمومی و تخصصی رو خانم ها با نیمی از حقوق یک مرد غیر متخصص در بازار کار دولتی و خصوصی اشغال کردند ، نباید توقع داشت که شوهر ، برادر و اقوام ذکور همین خانم ها بتونند شغل مناسبی داشته باشند . (3036068) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۵:۴۱:۱۶
پس همه میشینیم خونه که تو بتونی پاتو بندازی رو پات ماهیم 3 میلیون حقوق بگیری! مفت خور! (3037256) (alef-3)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۱:۰۲:۰۴
براي اينكه ازوقتي آقاي روحاني سركارآمدبيشتراز50درصدكارخانه هاي مملكت تعطيل شدندوخودم بعدازچندين سال سابقه كاربيكارشدم (3036358) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۵:۵۵:۱۷
مشکل از اینجاست که کشور ظرفیت ایجاد کار برای افراد در سن کار رو نداره چون کشورمون یک کشور عقب مانده از همه ی جهات چه صنعتی چه کشاورزی و چه علمی هست. از طرفی هم اکثر جوانان به دانشگاه رفتند و فرقی هم نمی کنه کدوم دانشگاه .نه اینکه کیفیت دانشگاه ها یکی هست بلکه منظورم این هست که همه ی جوانها تقریبا به دانشگاه رفتند و عمر و پول خود و خانواده ی خود را صرف کردند و در ازای آن هیچ مهارتی کسب نکرده اند و یا اگر کسب کرده اند جایی وجود ندارد که بتوان آن مهارت ها را به کار گرفت. کسانی که مسئول مشکلات مردم هستند همین مسئولان فعلی و پیشین هستند که عبارتند از سران سه قوه و رهبری. سالی یک بار به صورت تبلیغاتی می گویند که باید مشکل جوانان حل شود و می رود تا سال دیگر. (3037298) (alef-13)
 
زینب
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۰۴:۳۵:۵۵
بخاطر این که واردات بی رویه همه جور جنس از همه جای دنیا نه فقط چین اونم جنس های که کار گر های خودمان بهترش را می سازند از میوه گرفته تا لوزم خانگی و کیف وکفش وغیره چون تو مخ ما فرو کردند چنس خارچی بهتره!!و......بخاطر این که دلالی سود اورتر از تولید است بخاطر این که دانشگاهای فراوان بدون برنامه ریزی کلی تحصیل کرده بی خاصیت می دهد بیرون که با نیاز بازار و صنعت هیچ تناسبی ندارد بخاطر این که هیچ نظارتی بر بازار نیست لباس ترک قاچاق کمر تولید ایرانی را شکسته بخاطر این که تلویزیون ما مسواک وخمیر دندان خارجی تبلیغ می کند قابلمه خارجی تبلیغ می کند مایغ ظرفشویی خارجی تبلیغ می کند لوازم خانگی خارجی تبلیغ می کند تا جنس خودمان را نخریم کارخانه ای نیست تا کار خانه ای نباشد تحصیل کرده جای برای کار ندارد بخاطر این که دولتمردان به جای تولید از دلال با عدم نظارت حمایت می کنند (3038340) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۰۸:۵۹:۳۰
بدون بیمه کار میکنند (3038603) (alef-11)
 
حاتم
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۲۱:۱۵:۲۶
راستش ما تو محلمون یه کارمند شهرداری داریم توی یه واحد 220 متری لوکس زندگی میکنه یه بی ام و 400 میلیونی سوار میشه 2 نفرم هستن حتمن باحقوق کار داره اونجا کار میکنه! (3045736) (alef-13)
 
مهرداد
۱۳۹۴-۰۵-۰۹ ۱۵:۵۰:۱۴
آقا من الان 23 سالمه و بیکارم. تمام این پنج سال چنان تو خونه بودم که گاهی وقتا واسه یه کار کوچیک که میرم بیرون میبینم خیابونا عوض شدن ده بیستا مجتمع ساختن و... اصلا احساس میکنم رفتم شهر دیگه خلاصه خواستم اوج خونه نشینیمو بهتون بگم. بعدم خاک تو سر خیرها، میدونید چرا؟ چون میلیارد میلیارد میدن بیمارستان و مدرسه میسازن، یکی نیست بگه بیشعورا بجای مدرسه و بیمارستان یه کارخونه بسازید 50تا 100تا جوون رو بذارید سر کار، مثلا شما بیمارستان میسازید آیا خدماتش رایگانه؟ مدرسه میسازید شهریه رایگانه؟ واقعا متاسفم واسه مسولین واسه خیرها و... من تو آشپزخونه فست فود کار کردم تو موبایلی کار کردم انواع و اقسام حمالی ها رو کردم و میکنم اما طاقت شنیدن حرف زور رو ندارم. به یه نتیجه کلی رسیدم که تو این دوره زمونه نمیشه دیگه با کارفرما کنار بیای و باید خودت آقای خودت باشی. جوونا بیکار باشن بهتر از اینه که یه عوضی بخواد صبح تا شب ازت کار بکشه و بعد بگه کاری نکردی و یه زور بخوای حقوقتو ازش بگیری... (3083206) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.