كارگردان سريال يوسف پيامبر گفت: در ايران حتي يك نفر توانايي نگارش آثار مذهبي را ندارد.
به گزارش فارس از اصفهان، فرجالله سلحشور دوشنبه شب در جمع منتقدان و علاقمندان هنر سينما و در نقد اين سريال بر لزوم برگزاري اين جلسات تاكيد كرد و اظهار داشت: نقد يك اثر هم باعث رشد و تعالي كارگردان ميشود و هم باعث ميشود تا ديگران از تجارب به دست آمده استفاده كنند.
وي افزود: حضور من در اين جلسه فقط براي يادگيري است و اگر اثر هنرمندي نقد نشود هنرمند به نقاط ضعف كار خود پي نخواهد برد.
وي در مورد چگونگي شروع كار ساخت سريال يوسف پيامبر تصريح كرد: قرارداد نگارش سريال در سال 79 با صدا و سيماي جمهوري اسلامي بسته شد مشروط بر اينكه تهيه كنندگي و كارگرداني اثر نيز بر عهده خودم باشد چرا كه پروژه حضرت يوسف پيشنهاد تلوزيون به من بود.
سلحشور افزود: كار نگارش سريال تا سال 81 ادامه داشت و تا اواخر سال 82 در شوراي فيلمنامه سيما فيلم مورد نقد و برسي قرار گرفت.
وي اظهار داشت: نخستين پلان كار در 27 خرداد 83 فيلمبرداري شد و كار فيلمبرداري تا فروردين 86 ادامه داشت، كه در اين سريال حداقل 200 بازيگر كه يك صفحه ديالوگ داشته باشند و يا در چند صحنه بازي كنند به ايفاي نقش پرداختهاند.
وي تصريح كرد: پس از دو سال و 9 ماه فيلمبرداري، سريال در 45 قسمت 50 دقيقهاي آماده پخش از سيما شد.
مدير طرح و برنامه سيماي اصفهان در اين جلسه با اشاره به هويت نقد اظهار داشت: قسمت بزرگي از نقد سليقه است و ممكن است از ديدگاه فرد ديگري آنچه در نظر ما ضعف است نقطه قوت باشد.
رسول هنرمند افزود: نقدهاي موجود در مورد سريال يوسف پيامبر حالت افراط و تفريط دارد و ممكن است يا اثر را خيلي زير سئوال ببرند يا خيلي موفق جلوه بدهند.
وي در مورد چگونگي تشخيص يك برنامه تلوزيوني موفق تصريح كرد: برنامهاي موفق است كه بتواند بيشترين آمار تماشاگر را داشته باشد و سريال يوسف پيامبر توانسته است ركورد بيننده تلويزيوني را در تاريخ تلويزيون ايران بشكند و به عنوان پربينندهترين سريال تلويزيون ايران شود.
پژوهشگر مركز اصفهانشناسي نيز در اين جلسه با اشاره به تيتراژ زيباي ساخته شده براي سريال اظهار داشت: از لحظه شروع سريال به دنياي وسيعي به نام قرآن پا ميگذاريم.
محمد حسين رياحي افزود: قرآن دريچههاي معرفت و دروازههاي دانش را براي هر انساني باز ميكند و هر شخصي به هر اندازه كه با قرآن آشنا شود به اعماق تاريخ و دنياي لذتبخش قصص ميشود.
وي با اشاره به نزديكي بسيار شهر ساخته شده با تصاوير مصر باستان تصريح كرد: از جمله ويژگيهاي اين اثر، دكور زيبا و بينظير ساخته شده براي اين سريال است.
رياحي افزود: پر رنگ نشان دادن جنگ بين معبد و فرعون، تغير دين فرعون كه در قرآن به آن اشاره نشده و كم رنگ نشان دادن نقش حضرت يعقوب (ع) از جمله نقاط ضعف اين اثر است.
سلحشور نيز با اشاره به تاريخ مصر باستان اظهار داشت: بخش عظيمي از اين سريال از تاريخ مصر و وقايع قبل و بعد از حضور حضرت يوسف (ع) در مصر به رشته نگارش در آمده است.
وي افزود: نپرداختن به حضرت يعقوب (ع) به دليل محوري بودن نقش حضرت يوسف (ع) و چگونگي پرداختن به زندگي ايشان در قصص قرآني است.
وي با اشاره به نقش و وظيفه انبيا تصريح كرد: مگر ميشود پيامبري به مقام و درجه بالا برسد و وظيفه نيز بر عهده بگيرد، اما از وظيفه اصلي خود يعني دعوت قوم خود به يكتا پرستي دست بكشد.
هنرمند نيز ارتباط با بيننده، تهيه فيلمنامه به زبان عام، استفاده از بازيگران نا آشناي تلوزيون، طراحي صحنههاي خوب، تيتراژ هوشمندانه، موسيقي همراه اثر و نشان دادن انتظار به خوبي در اين سريال را از جمله نقاط قوت اثر دانست و اظهار داشت: تصاوير ثابت و بسته، يكسان نبودن نورپردازي، ضعف در گريم بعضي از چهرهها و رعايت نشدن بحث آركاريك بيان در فيلمنامه از جمله نقاط ضعف اثر است.
سلحشور با قبول پارهاي از ضعفهاي مطرح شده، تصريح كرد: دادن ريتم آرام و منطقي به اثر دليل استفاده از تصاوير بسته و ثابت بود و اگر كمي حركتهاي طولي و عرضي به اثر اضافه ميشد اثر بهتري خلق ميشد.
وي افزود: ايران از نظر داشتن امكانات تبديل نگاتيو به نسخه قابل دريافت براي تلويزيون ضعيف است و همين امر باعث شده است تا تصاوير از نظر نورپردازي با ضعفهايي همراه باشد.
سلحشور در مورد استفاده از گريمور جوان براي توليد سريال يوسف پيامبر اظهار داشت: سالهاست كه در ايران چند نفر مسئول گريم كارهاي تاريخي و مذهبي هستند و جايي براي ورود جوانان به اين عرصه وجود ندارد.
وي در مورد نبود لحني مناسب تاريخ كهن در فيلمنامه يوسف پيامبر تصريح كرد: در ايران حتي يك نفر توانايي نگارش آثار مذهبي را ندارد.