نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 236487
خودرو در لبه پرتگاه ركود
بخش تعاملی الف - حميد نجف
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۸
در آشفته بازار اقتصادي، ديگر تاخت و تاز قيمت ها هم سود آور نيست، اين روزها دكان دلالي و واسطه گري هم ديگر رونقي ندارد، چند سالي است كه سود بردن از طول و عرض كالاها قاپ سرمايه مولد توليد را دزديده است، نيروي بي كار را سر كار گذاشته و بده، بستان بر چرخش بيشتر پول كثيف افزوده.

فساد چون چتري بر پيكره توليد ملي و درمانده كشور سايه انداخته، هزينه هاي تمام شده كالا را به فلك رسانده، و رمق مردم را بريده است.

اكنون گراني به ايستگاه آخر ركود رسيده، جايي كه ديگر كسي قادر به رسيدن آن نيست، ركود فلج كننده پس از مسكن اين بار صنعت كشور را نشانه گرفته است به ويژه صنعت عظيم خودرو سازي ملي را كه اين اواخر تاخت و تاز زيادي در افزايش قيمت ها از خود نشان مي داد.

شكارچي ركود فارغ از شكار مسكن اين روزها به دنبال سوژه ديگري است، سوژه اي كه متاسفانه خود خودرو سازان در حال نشان دادن آدرس آن هستند.

خودرو سازان به جاي ايجاد بهداشت مالي، انقدر بركوره گراني خودرو دميدند كه ديگر كسي را ياراي خريد نماند، فساد سيستماتيك و منافع فردي جايگزين منافع ملي شد و رمق چرخه اقتصادي نيمه جان كشور را گرفت.

گزارش دير هنگام اما تكانده مجلس شوراي اسلامي از وضعيت وخيم صنعت خودرو سازي كشور نشان از سو مديريت داشت و سو استفاده، وجود شركت هاي كذايي و اقماري گوناگون كه اين روزها نه تنها در صنايع خودرو سازي بلكه در ساير مراكز اقتصادي و تجاري به چشم مي خورد نشان از دور زدن قانون دارد و هموار كردن مسير دست درازي بيشتر به بيت لمال نكته اي كه هرچند چيز جديدي نبود اما پرداخت به آن از اهميت بالايي برخوردار بود.

عدم شفافيت در حساب ها و گل آلود بودن فضاي كسب و كار تهديد كننده همه صنايع كشور است تهديدي كه نهايتا دود ناشي از آن چشم هاي مردم درمانده را خواهد سوزاند.

سال ها است كه هزينه هاي زائد ناشي از سو مديريت و فساد مالي شركت ها خودرو ساز بر دوش مشتريان سنگيني مي كند، تا كجا بايد اين روند غلط ادامه پيدا كند تا رسيدن به پرتگاه ركود، مبناي قيمتگذاري چيست؟

هزينه هاي تمام شده واقعا چه ميزان است؟

رقم اختلافي، ميان هزينه هاي تمام شده واقعي با هزينه هاي تمام شده اعلامي از سوي خودرو سازان دقيقا چقدر است؟

به هر حال تنها توصيه به بزرگان و دست اندر كار صنعت خودرو كشور اين است كه هر چه سريعتر با ارزيابي دقيق جايگاه امروز خود، تدابير لازم را براي دور شدن از پرتگاه ركود اتخاذ نمايند والا فردا خيلي دير است.
 
کلمات کلیدی : حميد نجف
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۵:۱۸:۰۳
گراني در نهايت به خانه خرابي دو طرف منجر مي شود هم خريدار و هم فروشنده (2284225) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۴ ۱۸:۴۲:۵۴
تا انحصار وجود دارد و من و مجبور به خرید چیزی هستیم که قبلا برایمان تصمیم گیری شده است .نه نه نه باعث رکود نمیشود چرا که این رکود هم موقطی است و من و تو باز مجبور به خرید همین محصولات که اکنون اسم ایرانی دارند و فی ذاته چینی هستند ، هستیم (2288593) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۵:۲۴:۳۵
سزای گران فروش نخریدن است.

مردم دارند اشتابه میکنند.
این همه سال بدون خودروی شخصی زندگی کردیم. چند سال هم روش، بگذار ورشکست شوند اجحاف کنندگان حق مردم. (2284244) (alef-13)
 
حمزه پور
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۵:۴۶:۲۴
متاسفانه از دلایل اصلی این وضعیت انحصارطلبی خودروسازان است.در اخبار دیدم که باز هم متاسفانه وزی صنعت علنا از شورای رقابت وقیمتهایشان حمایت می کرد.کسی نیست بگه آقای عزیز شما وزیر ما هستی یا شورای رقابت!!؟ منه کارمند تا پارسال میتونستم یه پراید 89یا90بگیرم آلان اصلا نمی تونم پراید بگیرم.آخه کجای این انصافه.حالا کیفیت بجای خود.ولا!!!! (2284284) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۸:۰۱:۱۶
الف جون يه اشاره اي كردي ولي جرات نكردي بنويسي !!!!!
آره ديگه قربونت جرأت نكردي بنويسي پرايدي كه تموم ميشه سه ميليون و هفتصد ميفرشن به ملت بيست ميليون (2284559) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۸:۵۶:۴۸
خودرو نخریم نمی میریم. یکی به فکر کودکان این سرزمین باشد که با گرانی روز افزون شیر و لبنیات دیگر نمی توانند از آنان استفاده کنند یا کمتر استفاده می کنند که سلامت آنان را به خطر می اندازد. از آغاز هدفمندی یارانه ها تا به حال قیمت شیر چند برابر شده است؟ چقدر یارانه به مصرف کننده گان شیر می دهند و چقدر به کارخانجات لبنی؟ چرا باید اینقدر گران شود؟؟؟ البته تنها شیر نیست که چندین برابر شده است دیگر اقلام اساسی مردم هم به همین نسبت گران شده است. (2284650) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۹:۳۹:۱۰
قریون قدیما. یک پیکان بود و یک رنو 5 . ماشین خارجی هم وارد نمی شد.
مردم راحتتر بودند. نه پز سوار شدن ماشینهای گران قیمت بود و نه تولید بنجلهایی چون پراید و پژو و سمند و...... (2284700) (alef-13)
 
ابوالقاسم رخشانی
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۲۱:۲۷:۵۷
همیشه در رکود به سر ببرند (2284838) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۵ ۰۹:۳۳:۵۸
هم خودرو وهم هر فعالیت تولیدی اگر فاقد پایه علمی محکم وروبه رشد نباشد محکم به شکست است مانند تمام محصولاتی که در دنیا از دور خارج شده اند وحتی زمانی غولی بودند. مثل معروف اب ساکن هم فاسد می شود (2289415) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۸ ۱۰:۵۶:۵۹
با این همه مشکلاتی که بخش خصوصی در سالهای اخیر ایجاد کردند مردم نمیدانند که چرا به فربه کردن بیشتر انها اقدام میشود .شاید اقتصاد دولتی با توجه به فرنگ و اعتقادات ما بهتر باشد. (2295214) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۵:۳۳:۵۴
کافیست کارمند ایران خودرو و آنهم در بخش مالی باشی تا ببینی ریشه فساد در کجاست قوم و خویش بازی و دادن پست های مدیریتی و ریاستی به افراد ناشایست به نام شایسته سالاری و ایجاد راه های رانت خواری و باند بازی بین مدیران قلابی برای چپاول نقدینگی این شرکت ثروتمند برشکست شده و قارت اموال آن به اسم پاداش و حقوق های کلان مدیریتی در ضمن این را هم برایتان بگم آقایان برای تاختن و تازیدن از نیروهای حراستی استفاده کامل را می برند و در حقیقت حراست ایران خودرو برای حفظ منافع آقایان استفاده می شود و هر وقت خود را در خطر ببینند یک انگی به کسی می زنند تا مسئله را به کلی پاک کنند.و اما براتون بگویم کثیف ترین دوره تاریخی مدیریت در ایران خودرو مربوط به مدیریت نجم الدین می شود که اوج خیانت کاری بود ..... (2372436) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.