نظر منتشر شده
۸۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 261164
رنجنامه ای از سیستان و بلوچستان؛
مردمانی که از طوفان و خشکسالی مردند؛ اما کسی ندید
بخش تعاملی الف- مسعود پهلوانی، 4 اسفند 93
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۸
سلام
امیدوارم دوستان خوزستانی ناراحت نشن
این صرفا به عنوان یک درد دل است و ارزش دیگری ندارد.

۱۷ سال از خشکسالی دریاچه هامون میگذره، دریاچه ای که روزی روزی دهنده مردم بود حالا موجب عذاب اونا شده، بادهای ۱۲۰ روزه ی سیستان در دنیا بی نظیرن و هیچ جای دنیا چنین طوفانهایی وجود نداره
۱۷ سال مردم سیستان گفتند گرد و خاک و طوفان عذابمان می دهد، ۱۷ سال گفتند اهای مردم ایران، اهای اقای رییس جمهور ، اهای اقایان نمایندگان مجلس ، اهای مصوبین بودجه : گرد وخاک همه چیزمان را نابود کرد، مردم ما را کشت ، زمینهایمان و کشتمان از دست رفت
به حال ما فکری بکنید...
ما را درک بکنید
اخر ما هم ایرانی هستیم
ما هم مالیات می دهیم
ما هم شهید داده ایم

اما کو گوش شنوا
کدام رییس جمهور و نماینده ی مجلس و اصلا کدام شهروند خوزستانی و ایلامی و تهرانی ما را درک کرد
اما همین طوفان با سرعت ۲۰ کیلومتر وارد تهران و خوزستان و ایلام شد
تمام دولت را آشوب کرده اند که گرد وخاک امده زندگی مردم را فلج کرده!
آری هموطن حق است که بچشید سختی طوفان را تا ما را درک کنید!
لازم است بدانید طوفان زابل حداقل با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت در بیش از ۱۵۰ روز از سال می وزد
امیدوارم کسی به عذاب امروز مردم سیستان گرفتار نشود و حال همه خوب باشد...
کلمات کلیدی : مسعود پهلوانی
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۵:۴۱:۴۴
دوست عزیز درد آور است حرف شما.
ولی متاسفانه
ایران
فقط تهران است. (2701237) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۰:۳۷:۱۰
هموطن من الان 5 ساله تهرانم و احتمالا یکی دو سال دیگه هم اینجا هستم اصلا جای خوبی نیست الودگی اینجا دائمیه و اصلا توصیه نمیکنم بهتون که به تهران فکر کنید. بخش زیادی از مردم ما ساکن تهران هستند و این باعث میشه بخش زیادی از امکانات هم به اینجا تخصیص داده بشه که طبیعی هم هست شما صبح زود بیا سوار مترو بشو ادمهایی رو میبینی که با ازدحام میخان سوار بشن همه خواب الود هستند باید تا شب کار کنند در الودگی و...نمیشه گفت پس چرا نمیاین شهرستان و...کارشون اینجا است بله موافقم تهران امکان کار پیدا کردن بیشتره ولی اتلاف وقت و عمر و سلامتی هم به مراتب بیشتره
برای حل مشکلات به راه حل فکر کنیم نه به حمله کردن به این و اون مردم اصیل تهران همه از اینجا رفتن و اکثریت جمعیت تهران از همین عزیزان شهرستانی تشکیل شدن.ضمنا ادمی درخت که نیست میتونه شهرش رو تغییر بده
شما اگر فکر میکنی تهران برات بهتره(که قطعا نیست) تهران زندگی کن و...
نمیگم نباید به فکر شهرستانها باشیم هر چیزی جای خودش رو داره با حمله کردن به تهرانی ها مشکل حل نخواهد شد شما اقوام خودت رو نگاه کن چند نفرشون تهرانن؟ تهرانی ها موجودات فضایی نیستن همین شهرستانی ها هستن که اومدن تهران ساکن شدن
برای خیلی از مناطق محروم دولت شرایط خاصی و تسهیلات خاصی رو در نظر گرفته که شرکتها بروند اونجا کار کنند اما متاسفانه بنا به دلایلی مثل تعلقات و...کسی حاضر نیست شهرستان برود کار کند. تهران پایتخته و خیلی از کارهای اداری اینجا انجام میشه اینجا صدها کتابفروشی داره در شهرستانها به زور به 5 تا میرسه در هر شهر و...
یک مجموعه ای از امکانات اینجا شکل گرفته یک عده رو هم جذب خودش کرده نمیتونیم به زور مجبورشون کنیم برن شهرستان فروششون در جمعیت ده میلیونی اینجا بیشتره و...
در کل:
1- طبیعیه که امکانات بیشتری به تهران داده بشه
2-الودگی تهران و مشکلات خاص تهران کم نیست(ترافیک الودگی گرانی مسکن و...)
3-حمله کردن به تهران مشکل رو حل نمیکنه با تخریب تهران مشکل شهرستان حل نمیشه
4-الودگی به اون شدت رو اصلا نمیشه کاریش کرد بسیاری از شهرها بودن در طول تاریخ الان غیر قابل سکونت هستن و زیر تلی از خاک قرار دارن.
5-عده ای میگن مالچ پاشی کنن ولی نمیدونن که با چه پهنه وسیعی طرف هستن
6-تخریب محیط زیست به مراتب بیشتر از بیست سال پیشه و به نظر من این مشکلات حادتر خواهد شد و اصلا و ابدا نمیشه کاریش کرد
7-دولت میتونه با کاهش قیمت اب و برق و..در این مناطق به مردم کمک کنه شخصا فکر میکنم راه حلی نداره زور ما در این حد به طبیعت نمیسه بهره واقعیت رو قبول کنیم
بهتره به جای اینکه به جان یکدیگر بیفتیم به راه حلها فکر کنیم (2702473) (alef-13)
 
ر.م
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۲:۲۶:۳۸
کسی کاری به مردم تهران نداره! حرف بقیه رو به مسولینه که تا مشکلی گریبان تهران رو نگیره اقدامی در جهت حل اون نمی کنن
خوزستان و ایلام و سیستان هم جمعیت کمی ندارن (2703293) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۲۱:۳۳
دوست من تجمع امکانات و توسعه یافتگی متمرکز جمعیت رو به تهران کشونده. با این روند گوشه های غربی و شرقی جنوبی و شمالی از جمعیت خالی میشه. تهران ظرفیت نداره از سال 74 این موضوع محرز شده و از همون سالها طرح انتقال پایتخت وجود داشته.
چاره کار توسعه یافتگی متوازن هست. متاسفانه باقی مناطق نادیده گرفته شدن این روند اول از همه خود تهران رو نابود میکنه فقط کافیه فکر کنی یه زلزله اگه تو تهران بیاد چه اتفاقی میفته با این تراکم جمعیت. وقتی سیستان امکانات نداره وقتی خوزستان کردستان ایلام و.... امکانات ندارن خوب معلومه چیکار میکنن جذب جایی میشن که امکانات متمرکزه.
تبعیض مشخصه هیچ جای دفاعی وجود نداره متاسفم بگم وضعیت امروز میگه همه به اندازه ی هم ایرانی حساب نمیشیم. مشکلات خوزستان سابقه 10 ساله مشکل سیستان بیشتر حالا استانهای دیگه هیچ ولی فقط یه بار گرد غبار بره تهران که شاهدم بودیم اونوقت صدای مسئولین درمیاد. (2703836) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۲:۰۶:۰۵
کدوم راه حل!!! (2704477) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۵:۳۸:۵۸
منم ساکن تهرانم گرامی.
مردم چرا جمع شدند تهران؟ چون امکانات را جمع کرده اند اینجا.
چه کسی امکانات را آورده اینجا؟
کسانی که وزیر شدند و سفیر شدند و از ولایت کوچک خود کوچ کردند به تهران و آبادی خود را از یاد بردند و هرچه پول بادآورده نفت بود ریختند توی پایتخت.
تهران را باد کردند باد کردند باد کردند، اینقدر باد کردند که دارد می ترکد.
که به زودی زود، خواهد ترکید. (2706103) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۰:۲۳:۱۳
من با این نظر موافقم.
من دو سالی است که از تهران به اسلامشهر رفته ام و میبینم که این شهر در فاصله 12 کیلومتری تهران از امکانات بی بهره است حالا شما در شهر های دور دنبال امکانات هستید؟ (2703000) (alef-7)
 
خوزستانی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۰۸:۲۹
هموطن سیستانی من گفنه های تو همه به حق است. رنج امروز ما بخاطر تبعیض ضدملی است که ایران ما در آن دست و پا میزند. گویی مرز نشین ها در این کشور به فراموشی سپرده شده اند. کاش تنها سیستان بود کردستان ایلام خراسان های جنوبی و شمالی ترکمن صحرا و خوزستان استانهای جنوبی هرمزگان بوشهر را به این لیست اضافه کن.
بنظر ایران در چند استان مرکزی خلاصه شده است. وقتی هامون خشک شد کسی چیزی نگفت زاینده رود که خشک میشود بهایش را استان های دیگر باید بپردازند با کلی هیاهوی رسانه ای انگار نه انگار که نباید توسعه یافتگی در یک استان بهایش نابودی استانهای دیگر باشد. (2703805) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۷:۰۲:۳۰
به عنوان یه خوزستانی چرا من باید ناراحت بشم. منم دلم به درد میام وقتی رنج هموطنی رو میبینم وقتی این تبعیض رو میبینم.
بنظرم باید مینوشتی امیدوارم استانهای مرکزی ناراحت نشن که تا حالا حق ما رو خوردند و من دارم الان یه درد و دلی میکنم. ورنه که ما با شما همدردیم. (2703937) (alef-13)
 
1360
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۵:۵۱:۵۵
اونوقت ميگن چرا قاچاق ميكنن نه صنعتي نه كاري چطور كار كنه (2701262) (alef-7)
 
رضا-اصفهان
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۶:۰۰:۵۳
حرف حق جواب نداره (2701293) (alef-7)
 
حمزه عطاشنه
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۳:۳۲:۱۵
هموطن تشنه در سیستان بسیار دیده ی دردناکیه
ولی هموطن تشنه در جلگه پرآب خوزستان توطئه است نه دردناک (2703492) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۶:۱۳:۱۳
بنده به دوستان سیستانی حق می دهم واقعا مظلوم هستند اما خوزستانی ها با اینکه فراوان از دولتها امکانات و سرمایه گرفته اند همچنان طلبکارند. حداقل دولت یک دهم هزینه ای را که به خوزستان می دهد به سیستان بدهد. اگر در منطقه جنوب غرب ایران ( که اسمش را خوزستان گذاشته اند) نفت و گاز وجود دارد، جنوب شرق ایران بهشت انرژیهای تجدید پذیر است. مردم سیستان هم ثروتمندند هم مظلوم اما جنجال نمی کنند. (2701331) (alef-7)
 
فاطمه
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۰:۲۵:۵۲
مشکل مردم سیستان با توهین به مردم خوزستان حل نمیشه.بیایید صدای بلند رنجهای مردم شرق و غرب وطن باشیم (2701944) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۱:۰۹:۲۲
توهین نیست واقعیته (2702046) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۱:۱۷:۲۰
انتقاد را نمی توان طلبکارانه توهین دانست. دولتها در خوزستان خیلی هزینه کرده اند. کجا اینقدر سد و کارخانه و جاده و ریل و فرودگاه و بندر ساخته؟در گیلان؟ سمنان؟ همدان؟ (2702055) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۰:۴۸:۱۶
هنوز هم خرابی های جنگی که رد سال 67 به پایان رسید ترمیم نشده آن وقت شما از سد و کارخانه و.. حرف می زنید؟ شاید منظورتان سد گتوند است که سبب نمکی شدن زمین ها و رودها شد یا میلیاردها هزینه برای استخراج نفت و گازش؟ بهر حال عدم توسعه پایدار همه جای ایران هست که ناشی از سوء مدیریت است. تفاوتی ندارد هموطن ایرانی من در خوزستان یا بلو چستان از مسایلی که بسادگی قابل حل یا خرابکاری هایی که قابل اجتناب است رنج ببرد و شما دعوای قومی راه بیاندازید. (2703070) (alef-7)
 
صادق
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۲:۴۲:۴۴
با سلام

برادر من خوزستان نه تنها به دلیل در برداشتن منابع غنی نفت و گاز بلکه به دلیل حاصلخیز بودن خاک، وجود تالابها، رودخانه موقعیت استراتژیک و...و بسیاری از مزایای دیگر قابل مقایسه با هیچکدام از استانهای کشور نیست، در خصوص سدسازی باید بگویم که این سدها نه تنها به سود مردم خوزستان نیستند بلکه یکی از خواسته های مردم خوزستان، جلوگیری از سد زدنهای بی رویه بر روی رودخانه ها و انتقال آب به نقاط کویری ایران برای مصارف کشاورزی و صنعتی است، دوست محترم سیستانی توجه داشته باشد که طبیعت کویری و بادهای سیستان به هیچ وجه قابل قیاس با جلگه حاصلخیز خوزستان نیست، مطالبات این شهروند سیستانی به حق میباشد ولی بهتر است در قیاس با استانهای کویری و مرکزی کشور که از طبیعتی مشابه با آن برخوردار هستند و همه امکانات کشور جهت آنها بسیج شده گفته شود. در کارخانه ها هم بهتر است شما سری بزنید و ببینید که شاغلین آن و حتی راننده و ... از کجا تامین میگردد و آمار بالای بیکاری خوزستان را در قیاس با همین کارخانه ها بسنجید، در خصوص فرودگاه عرض کنم که فرودگاه اهواز با اینکه یکی از فرودگاههای پرتردد (در رده4 الی 5) در قیاس با بسیاری از فرودگاههای کشور است ولی کاملا نامناسب بوده و فاقد امکانات میباشد. بنادر نیز که قابل عرض نیستند همین بندر خرمشهر در شرایط فعلی اصلا قابل قیاس با شرایط پیش از جنگ نیست نمیدانم چگونه این جملات را میگویید. البته به قول یکی از مسئولین متنفذ خرمشهر و آبادان همواره باید دست نخورده و به عنوان موزه جنگ باشند.
کلام آخر نیز نگران نباشید در آن زمان که خوزستان غرق در خاک بود جناب چیت چیان وزیر محترم نیرو فرمودند که از طرح انتقال آب بهشت آباد( طرحی کاملا غیر علمی جهت انتقال آب کارون و فلات مرکزی و کویری خشک ایران) آب شمال کرمان تهیه شده و برای آب بخشهای جنوبی آن نیز از خلیج فارس استفاده خواهد شد، برادر سیستانی این کلام دو جنبه دارد یکی اینکه استان شما در مجاورت خلیج بی بهره از این توجهات مسئولین و سرمایه گذاریها است و جنبه دوم آنکه خوزستان این گوشت قربانی فارغ از همه به قول شما فریادهای مردم استان در حال تقسیم شدن به قیمت از بین رفتن خود و مردمانش است
حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مختصر. (2703347) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۵:۴۰:۲۶
پس ببین که مردم یزد با دست خالی در کویر چه کرده اند سومین استان صنعتی شده اند. برادر تمام اینها بهانه است، تلاش می خواهد و برنامه ریزی. دانشجویان خوزستانی من همه همین حالند. کار نمی کنند نمره می خواهند. مشکل در خود شماست. (2703754) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۳۸:۱۰
نه عزیز من مسئول داشتن در حکومت مرکزی میخواهد. آب را انتقال دادن میخواهد. صنایع آب بر در کویر تاسیس کردن میخواهد. الکی به دانشجویان خوزستانی توهین نکن. برو فکرت رو اصلاح کن (2703869) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۳۹:۵۱
نه برادر عزیز خوزستانی نه بی حال است و نه ناتوان منتهی بعد از انقاب جنگ و مسئولین تهرانی ، اصفهانی و یزدی کمر این استان را شکستند ....ببینم قبل از انقلاب مگر نه همین مردم یزد بودند ؟ دست خالی ؟ نه عزیز من دارید رند بازی در می آورید بقدر کافی در زمان جنگ بودجه عمرانی خوزستان صرف جاهای دیگر شد و وقت عمران خوزستان که رسید بودجه کم آمد و دلار هم دیگر هفت تومن و پنج زار نبود ضمن اینکه تونلهای ابرسانی هم مثل زالود ابهای روخانهایش را مکیدند و به استان کویری شما فرستادند تا بجای کاشت گندم که زراعت استراتژیک ما است کاشت پسته در دستور کار قرار گرفت پسته ای که اگر مورد تحریم شدید قرار بگیریم نه قوت شبمان است و نه کسی بابت آن پولی به ما خواهد داد نه عزیز من حوصله ادامه را ندارم ولی لطف کنید یک نگاهی به وزرا و وکلای دولتها بیاندازید و همچنین لابی هایشان برای کسب حق جاهای دیگر ........خوزستانی با تمام مشکلاتش همواره پای انقلاب ایستاده اما شما چه ؟ ایا نابودی منابع این استان در جنگ را شما تحمل میکردید ؟ (2703876) (alef-13)
 
لرستانی
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۱۴:۵۱:۴۲
عزیز من هنر نکرده اند فقط با نفوذ و لابی های پشت پرده بودجه ها را به سمت یزد و اصفهان و تبریز برده اند و سیستان و لرستان و خوزستان بی بهره بوده اند (2705930) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۳۳:۳۰
سدها برای تامین برقه که به استانهای دیگر میرود. ریل هم چون به دریا متصله و آبادان خرمشهر اسکله دارند برای انتقال کالا به سایر کشوره. من دوست دارم برین مسجد سلیمان با حوزه عظیم نفت آقاجاری یکی از بزرگترین حوزه ها در دنیا ارو ببینید این شهر یه بیمارستان درست حسابی نداره جاده هاش هنوز درست آسفالت نیستن با بی اطلاعی ندین خواهشن مردمش بالای 80 درصد فقیرن. شادگان و آبادان خرمشهر که نگو لب دریا آب آشامیدنی ندارن بخورن. (2703856) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۰:۲۰:۴۳
کسی توهین نکرده (2702992) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۱:۲۱:۱۰
ظاهرا ابتدای متن نخوندید (2704405) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۲:۳۰:۰۹
چه گرفته اند?تمام درآمد از خوزستان حالا بدهکار شدیم. 8سال جنگ جز خرابی چه برای ما داشت. حالا خوزستان کمی از حق خود می خواهد به سیستان متوسل شده اید. این قیاس مع الفارق است . چرا برای آبادی سیستان از تهران و اصفهان، شیراز یا تبریز مایه نمی گذارید. !!!! (2702237) (alef-3)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۳:۴۷:۲۰
عزیزان ایران یعنی تبریز و شیرازو اصفهان و زاهدان و اهواز و مشهد و آبادان و طبس و بندرعباس و چاه بهار و گرگان و ساری و تهران و خلاصه تمام ایران. تمام یک میلیون و ششصد و چهل و هشت هزار و صدو نود و پنج کیلومتر مربع و تا آخرین سانتیمتر مربع آن. مشکل خوزستان و سیستان و شمال و جنوب و شرق و غرب ایران نیست. بیاد داشته باشید که ما همه سرنشینان یک کشتی هستیم بنام ایران, که در صورت آسیب رسیدن به آن, تمام ما متضرر میشویم.مشکل ما یک مشت از مسئولین این مملکت هستند که بفکر سیستانی و خوزستانی و فارسی و گیلانی و آذربایجانی و...... نیستند. مشکل خوزستانی مشکل همه ایران است و مصائب سیستانی مصیبت همه ایران و ایرانی. بزرگترین بدبختی ما ایرانیان , بیسوادی و کوته بینی و مسئول نبودن بعضی از مدیران کشور ماست که متاسفانه جلو تر از بینی شان را نمیبینند. والا هیچ عیبی در ایران ما نیست. مسئولانی که من آنم که رستم بود پهلوان میگویند و هیچ نمیکنند.
چو ایران نباشد تن من مباد به این بوم وبر زنده یک تن مباد (2702403) (alef-13)
 
یک خوزستانی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۰:۱۳:۱۱
مشکل سیستان و امثال آن مشکل همه است و باید حل شود اما تو که میگی خوزستانی ها امکانات فراوان از دولت گرفته اند؛ کدام امکانات فراوان خوزستان منبع نفت و گاز است . یک چهارم آب شیرین کل ایران در این استان است. خاک حاصل خیز که میتواند قطب کشاورزی ایران باشد. معادن و آثار باستانی با قدمت 2500 ساله و ... 8 سال در جنگ با موشکها و توپهای عراقی نوازش داده شد و خون داد. یه سر بیا خرمشهر و آبادان همان شهری که یک روز عروس خاورمیانه بود میبینی که جز خرابه ایی که هنوز جای ترکشهای زمان جنگ در برخی دیوارهایش مانده، چیز دیگری باقی نمانده . اگر یک پنجم سرمایه خوزستان را خرج خودش میکردند الان خوزستان جزء زیباترین و بهترین استانها بود.... (2702982) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۱:۴۳:۴۳
اشتباه نکنید خوزستان فقط یک اسم قراردادی است و این سرمایه متعلق به ملت ایران است. این سرمایه میلیونها سال پیش موجود بوده اکنون قسمتهایی از آنرا قراردادا خوزستان نامیده اند. بنابراین مردم خوزستان حق بیشتری نسبت به بقیه مردم ایران ندارند. (2703196) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۴۱:۳۹
اشتباه نکن هموطن خاکی که ما بخاطر شما هم میخوریم باید به همان نسبت نصیب شما بشود عدالت در این است اگر گفته ی شما درست باشد. خاک رو هم ببرید حالا که نفت و آب را میبرید. شرم آوره داشتن هموطنی مثل شما (2703879) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۱:۵۰:۳۲
اشکال شما خوزستانیها و سیستانیها این است که هنوز در مرحله قومیت گرایی مانده اید. هنوز در انتخاب مدیرانتان به قومیت اهمیت می دهید نه به توانایی. اما در یزد و اصفهان و تبریز سالهاست که این مسئله سپری شده. تقصیر خودتان است که نمی توانید. (2703213) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۴۳:۱۴
نه عزیز من 7 وزیر کابینه اصفهانی است تبریزیها هم که از دیرباز در حکومت مرکزی سهم زیادی داشته اند مشکل ما نداشتن مهره زیاد و قوی در حکومت مرکزی است. (2703887) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۳:۱۷:۵۱
آب شیرینتون رو از اصفهان و چهارمحال میگیرید. (2703449) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۱:۵۲:۵۹
تمام اب خوزستان از رود هاي كارون كه از چهار محال است و كرخه كه از كردستان وكرمانشاه ولرستان مي ايد وخيرش با زدن سد به زمين ها ي شما رسيده واين استان ها در محروميت مطلق هستن (2706854) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۰:۳۰:۳۴
نه اينطور كه شما فكر ميكني نيست من بچه خوزستان نيستم ولي بعضي مواقع به اونجا ميرم . خوزستان با داشتن منابع بيشتر شهرها و روستاهايش حتي گاز خانگي ندارند. سي ان جي ندارن. (2703020) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۲:۰۰:۵۹
ببين دوست عزيز كه مياي ميگي خوزستانيا شلوغش كردن اول بدون ما همه چيز داريم ولي فقط بيننده ايم يعني همه منابع سرازير ميشه برا تهران و اصفهان دوما بدون ايران اگه سرپاس فقط و فقط از منابع و بركت خوزستانه .خوستان نباشه ايران ميشه اتيوپي حالا لطفا احترام خودتون رو نگه داريد و حد خودتون رو بدونيد چون ما خيلي با گذشت بوديم و البته هستيم (2703241) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۱۸:۱۵
بیا سپاهان شهر، فولادشهر، شاهین شهر و بهارستان اصفهان رو ببین و بعد بگو کی باگذشت بوده. (2703831) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۴۵:۱۷
عزیز من اگه امکانات اصفهان نبود کسی عاشق چشم وابرو اصفهان نیست بره اونجا. یک سوم صنایع در اصفهان مستقره بعد حرف از گذشت میزنن و منت میذارن. (2703891) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۲۹:۲۷
کدام امکانات ما بیشتر بودجه رو تامین میکنیم اهواز یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان است اما در رنکینگ جهانی آلوده ترین شهر دنیاست.
رودخونه کارون تنها رود قابل کشتیرانی کشور از وسطش رد میشه ولی شهرش آب آشامیدنی نداره این و تعمیم بده به آبادان خرمشهر شادگان و... اونوقت آبش رو به اصفهان منتقل میکنن تا اصفهان هم توسعه صنعتی داشته هم کشاورزی هم توریستی و هم تجاری
مایه تاسفه همچین اظهار نظری.
در ضمن هیچ شکی نیست که سیستان در تبیض میسوزه ولی تبعیض به خوزستان واقعا دردآوره با این موقعیت مهم برای حیات اقتصادی کشور . (2703846) (alef-13)
 
ایران
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۶:۲۵:۰۰
مثبت (2701365) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۶:۳۰:۱۷
من در تهران زندگی میکنم. اما کاملا با این هموطن سیستانی موافقم. افسوس...خداوند پشت و پناهتان... (2701380) (alef-7)
 
شیرازی
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۶:۵۰:۵۴
دوست عزیز سیستانی،زمانی که من بچه بودم(حدود 50 سال پیش)،پدرم نظامی بود و ساکن زاهدان.آن زمان هم بادهای 120 روزه بود و طوفان شن و ...سقف خانه ها گنبدی شکل بود تا زیر شن مدفون نشوند.از هزاران سال قبل این طبیعت آنجا بوده است ولی خوزستان را تا آن جا که من می دانم دستکاری در طبیعت،انتقال آب و سدسازی این بلاها را سرش آورده است و تا همین 10 سال پیش از این مصایب نداشته است (2701443) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۰:۴۴:۴۹
دوست عزيز پس نتيجه مي گيريم اگر الان فردي در خوزستان خدمت كنه و 50 سال ديگه يك نفر كامنت بگذاره كه مشكل گردوخاك خوزستان رو حل كنيد كار اشتباهي كرده!!!!!! چون يكي مثل شما اين خاطره رو مي گذاره !!!
راستي موقعي كه عراقي ها اهواز رو محاصره كرده بودن به سيستاني ها و ساير نقاط ديگه ايران مربوط ميشد يا نه كه الان از نظر شما مشكل سيستاني ها زندگي توي سيستان هستش
در ضمن بنده سيستاني نيستم ولي ما همه سوار يك كشتي هستيم مشكل همه مال همه هست منابع هم مال همه (2701991) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۰:۴۰:۵۷
گاهی یک پدیده طبیعی شروع میشه که زور بشر بهش نمیرسه اونجا باید خودش رو وفق بدهد .کاریش نمیشه کرد ما محیط زیست را تخریب کرده ایم خشکسالی هم هست این وضعیت هم طبیعیه دو سال پیش گردو خاک تا تهران هم اومد .این حریانات 120 روزه زابل هم یه پدیده طبیعیه که اصلا و ابدا در حال حاضر بشر توانایی مقابله باهاش رو نداره
به نظر من تنها راه حل قضیه ایجاد گرد و خاک برای تهرانه تا دل دوستان شهرستان خنک بشه و راحت سرجاشون بشینن.
راه حلی در این قضیه نمیبینم به نظر من به مراتب وضع بدتر خواهد شد. (2702479) (alef-13)
 
صادق
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۲:۴۷:۴۵
برادر چرا غیر منطقی حرف میزنی کار به سیستان ندارم برای خوزستان که خیلی از هموطنان پیام دادند چکار میشه کرد ، عرض میکنم شماا فقط لطفا کارییی نکنیید و طبیعت خوزستان رو دستکاری نکنید همیییییییییییییین، خوزستان قبلا مشکلی نداشته شما با دستکاری در طبیعت خوزستان به بهای سرسبز کردن استانهای خودتون اون رو به اون وضع درآوردید، لازم نیست برای آبادی کویر جلگه خوزستان رو خشک کنید (2703364) (alef-7)
 
زاهدانی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۲:۲۹:۰۲
این حرف صحیح نیست.
من خودم زاهدانیم و 23 سال زندگی کردم زاهدان. و اتفاقا الان سه ماهه اهوازم.
گرد و خاک در شهر زاهدان که حدود 200 کیلومتر از زابل دورتره هیچ وقت اندازه اهواز نبود. چه برسه به زابل. اما شنیدم که خود زابل حتی روستاهاش زیر خاک دفن هم میشن. زابل گردوخاکش از همه جای ایران بیشتره. اما گردوخاک هوای اهواز واقعا از زاهدان بیشتره.
شما هم که 50 سال فقط زاهدان بودید. نه زابل.
در ضمن سقف گنبدی برای گرد و خاک نیست. برای اینه که همیشه 50 درصدش داخل سایه است و باعث خنک تر شدن فضای زیر سقف میشه. (2702537) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۸:۳۱:۴۹
عزيزم وقتي چيزي نمي دوني ننويس
بادهاي 120 روزه هميشه بوده و توي كتاب هاي تاريخ هم ثبت شده و وقتي اين بادها از روي درياچه مي وزيد باعث خنكي و تلطيف هواي خيلي گرم منطقه ميشد ولي اون چيزي كه الان هست خشكي درياچه هامونه كه همون بادها باعث طوفان شن و ... ميشه (2702755) (alef-7)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۲:۰۹:۲۶
احسنت دمت گرم . من خودم خوزستانیم ولی راجع به اونجا خوندم یکی از بینظیرترین جاهای ایران بود و هست.
مساله ایران کلا اب. اب خوزستان میره برای اصفهان و ..
اب سیستان از افغانستان بستن که رایزنی هم نمیشه در این زمینه. مسایل ساده است یه جایی مثل اصفهان و کلا مرکز ایران کم ابن نباید کشاورزی از یه حدی بیشتر بشه. اصفهان فضا سبزش زیاد. همه چی باید با توجه به شرایطش سنجیده بشه. (2704484) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۷:۰۱:۳۲
نمی دانم چرا در ایران همه می خواهند بدبختی همه گیر باشد. باد 120 روزه سیستان قرن هاست می وزد اما هور العظیم را این چند ساله خشک کرده اند تا نفت بدست بیاید. چه ربطی به هم دارند. ماجرای هامون بسیار مهم است و باید حل شوذ اما این چه ربطی به خوزستان دارد. چرا می خواهیم همه در بدبختی باشند؟ (2701476) (alef-7)
 
امید
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۷:۰۸:۱۰
هم میهن عزیز سیستانی ، ما با تو هم دردیدم - هر دوی ما از بی عدالتی ، محرومیت و تبعیض رنج میبریم علارغم اینکه تمام خواسته های شما بجاست ذکر چند تفاوت شاید نشان دهد که مردم خوزستان مظلومتر واقع شده اند -نه اینکه قصد قیاس داشته باشم -نه - منابع باید به طور عادلانه تقسیم شود
1-هوای سیستان ناشی شرایط آب و هوایی منطقه است درصورتیکه که در جلگه سر سبز و پر آب خوزستان بی تدبیری و حس همه چی خواه و استعمارگر دوستان سبب چنین پیامدهایی شد - تالاب هور العظیم را خشکاندند به بهانه استحصال نفت
- کارون را خشکاندند تا متوجه سرقت آب بالادست نشویم -
2- تامین بودجه مملکت از استان خوزستان است آیا مردم آن نیابد در برابر فشارهای آلودگی و ... بهره ای از این بودجه داشته باشند( نفت - گاز -پتروشیمی - فولاد - شکر - خرما - بنادر و انواع صنایع مادر ) حال آنکه هوز شهرهای استان بوی جنگ زدگی میدهد - در مرکز استان مه اهواز نام دارد ما هیچ نداریم و به تعبیر خودمان اهواز یک کلان روستا ست و مه کلان شهر
3-علارغم وجود این همه صنایع مادر و تولیدی آمار بیکاری بیداد میکند .کافی به شازمانها سر بزنید و ببنید از کارگز تا رییس غیر بومی اند

ما هم مثل شما گله مندیم که فقط چرا در روزهای خاص شمرده میشویم و در بقیه ایام در آمار جمعیتی مملکت نیستیم (2701495) (alef-7)
 
علی سواری (از اهواز)
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۷:۲۵:۴۴
دوست عزیز با خوندن متن شما خیلی متاثر شدم. امیدوارم تو این مملکت دیگه هیچ مرز نشینی مظلوم نشه و مورد بی توجهی قرار نگیره.
فقط مسئله اینه که در گرد و خاک های اخیر خوزستان تصمیمات دولت فعلی و دولت های قبلی مستقیما مرتبط با وضعیت فعلی هست. خوزستان رو همه به جلگه میشناسند و سرسبزی. ولی به قدری سد زدند و آب انتقال دادند که خوزستان داره بیابان میشه. و باید به جای جلگه خوزستان باید نوشت بیابان خوزستان
ما هنوز فرصت داریم که خوزستان رو زنده و سرسبز کنیم. و فریادهای ما و اعتراضهایی که در خوزستات صورت گرفت دقیقا بخاطر همینه.
اهواز شهر بزرگیه که یک میلیون و نیم جمعیت داره و از ثروتمندترین شهرهای ایرانه. پس چرا باید این همه مظلوم باشه؟ ما خیلی طلبکاریم و حقمون را خواهیم گرفت و برای اینکه شما هم بتونید حقتون را بگیرید فریاد خواهیم زد. خوزستان و زاهدان در کنار هم هستند نه در مقابل هم. (2701531) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۸:۵۲:۵۶
ولی در خوزستان به شما از نفت مملکت سهم می دهند، چندین سد، کارخانه فولاد، چندین شهرک صنعتی، بنادر خوب، فرودگاه، پتروشیمی انواع صنایع ساخته اند. درکجای مملکت این سرمایه گذاری شده؟ کجا ما و شما هم دردیم (2701763) (alef-13)
 
ر.م
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۲:۳۵:۵۶
فعلا که همین سدها بلای جان ما شده
هر صنعتی تو استان هست به خاطر شرایط مطلوب استان بوده (برعکس اصفهان که مقلا آب نداره ولی می تونه برنج کاری داشته باشه یا صنعت فولاد!)
سهم ما از نفت فقط حسرتش بوده برادر وگرنه ترکش های جنگ هنوز روی دیوار خانه هاست (2703317) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۴:۲۱:۳۴
فعلا که تمامی این صنایع در اختیار افراد غیر بومی است بهتر است یه سری به آمار بیکاری بزنید.در اداره ما شد درصد کارمندان غیر بومی اند و سفارش شده از مرکز.بله عزیز بهتر است در اینترنت آمار بیکار ترین شهرها را نگاه کنی (2703604) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۲:۰۲:۴۵
كرمانشاه اول لرستان دوم ايلام سوم (2706863) (alef-3)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۸:۰۸:۰۰
هیچ کس منکر سختی زندگی در خطه ی باستانی و دژ استوار ایران زمین سیستان با صلابت نیست .این را به عنوان یک خوزستانی که چند سالی در چابهار زندگی کرده میگویم.خوزستانیها از گرمای هوای بالای ۵۸ درجه شاکی نیستند از شرجی های ۱۰۰ درصدی گله ندارند ٬ از بوی نفت و روان شدن آسفالت در تابستان به ستوه می آیند ولی گلایه هایشان را در خود میریزند چون که تمام اینها را از طبیعت منطقه میدانند هر چند که همین مشکلات هم با مدیریت کنترل پذیرند .شکایت ما از پدیده ی نوظهوری است که با علم و عامدانه در دولت قبل بر مردم و طبیعت استان تحمیل کرده اند .بله خشک شدن هامون قابل اعتراض است ولی بادهای ۱۲۰ روزه با تمام مصایبی که دارد ریشه در طبیعت محل و اختلاف ارتفاع و دمای سیستان و مناطق کوهستانی افغانستان دارد هر چند که همین طوفانها در صورت مدیریت صحیح میتواند کمترین آسیب را رسانده و حتی منشا تامین انرژی و اشتغال در منطقه باشد.از طرفی هامون را افغانستانی خشکانده که خارج از حاکمیت مسیولان ایران هستند ولی دشت سرسبز خوزستان را مسیولان همین سرزمین به برهوت تبدیل کرده اند. (2701658) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۰:۳۲:۳۲
چقدر دیالوگ های دوستان با هم دوستانه بود.این همدلی رو قدر میدونیم.مردم اهواز و خوزستان سپر بلای این سرزمین هستند.قطغا باید داد خود را بستانند (2701960) (alef-3)
 
کارون
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۸:۴۹:۱۱
هموطن حق با شماست . (2701754) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۹:۳۷:۲۹
ای کاش از خوزستانی که 8 سال جنگ را دیده نام نمی بردی ، بیشتر به دل می نشست (2701857) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۹:۴۳:۰۵
واقعا بعنوان یک ایرانی تاسف می خورم که تا این حد میان افراد تبعیض وجود دارد نمیدانم ما سیستانی ها چه هیزم تری به دولتمردان فروخته ایم که اینقدر مورد بی مهری قرار می گیریم از نویسنده این مطلب تشکر می کنم (2701867) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۱:۵۶:۳۷
چرا به جان هم میافتیم اینجا ایران است خوزستانی هستم خاک خوزستان جز حاکمان هیچ مقصری ندارد نه تهرانی نه سیستانی نه هیچ شهر دیگری مردم ایران همه دارند همدرد میشوند اینکه میگویند اگر تهران بود فلان میشد یا بهمان میشد مگر تهران سالها با مشکل الودگی هوا دست به گریبان نیست چه شد هیچ خوزستان هم همینطور به جان همدیگر افتادن بد است وقتی جنگ بود من اهوازی درست که به شیراز رفتیم فرار کردیم انجا واقعا با ما بد رفتار شد اصفهان همینطور تا اینکه به شهر های خودشان اتش افتاد فهمیدند که جنگ یعنی چه اواره شدن یعنی چه اینکه خانه ات را بارها با هزینه خود بسازی و باز خراب شود یعنی چه اما از تمام ایران درست که امدند جنگیدند بخاطر ایران اما خانه خراب نشدند مثل ما بارها و بارها یا امنیت زن و بچه شان در خطر نبود البته با همکاری و همیاری تمام مردم ایران از حمیدیه هم عقب رانده شدند اما خوب خط اول ما خوزستانیها بودیم اینکه از حمیدیه جلو تر نیامدند کار خود ما بود اول بعد از تمام ایران سرازیر شدند به خود بیاییم اینجا ایران است به همدیگر بد بین نشویم همکاری کنیم این مشکل تمام ایران است این مطلب هم برای چیست نمیدانم وقتی حاکمان طی ده سال هیچ کاری نکردند هیچ کس جز حاکمیت مقصر نیست (2702134) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۲:۴۸:۲۷
منم بوشهری هستم واقعا سخته زندگی کردن با این شرایط در سیستان حتمن دولت باید فکری
و عمل کنه (2702280) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۰:۰۱:۴۴
خواهشمندم برای ایران سیستان و بلوچستان و مردم زحمتکش و صبور آنجا را دریابیم

مطلب زیر با یاد آوری سخن فرمانده سپاه در سال قبل در آذربایجان که فرموده بود آذربایجان منطقه استراتژیک ما است و حضور اقتصادی سپاه را توجیه کرد. و به غیر از فرمانده محترم سپاه که لوب کلام را گفت ما دراین سالها شاهد تبعیض گسترده اجتماعی و قومیتی گسترده در ایران هستیم و نهضت خدمت رسانی به مردم یک خطه از کشور در سایه عدم رسیدگی به دیگر مناطق هر روز بیش از بیش شکل می گیر د و این تبعیض ها دیگر در لفافه هم نیست بلکه آشکارا و بی پرده ادامه دارد.نمی گوییم به مردم ایران خدمت نشود ولی توزیع عادلانه این خدمات باعث تقویت امنیت ملی کشور و انسجام ملی در برابر دشمننان و تفرقه اندازان خواهد شد. مطلب زیر بدون هر گونه رودرواسی خواهان رسیدگی به مناطق دیگر ایران خصوصا استان سیستان و بلو چستان و دیگر مناطق غربی ایران است مناطقی که پتانسیل فعالیت دشمنان در این مناطق زیاد است. لذا خواهشمند است این انتقادات را دلسوزانه قلمداد کرده و باعث توجه بیشتر به کل ایران شویم.چرا که اعمال حاکمیت همیشه از طریق نظامی ممکن نخواهد بود و بهتر است یکبار دیگر مسئولین بعضی کتابهایشان را دوباره بخوانند و خواهند دید که در کتابهایشان این را هم نوشته اند که خدمت رسانی و توزیع عادلانه ثروت در یک منطقه از نارضایتی و افتادن در دام دشمننان خواهد کاست. ......آقایان سیستان و بلوچستان هم منطقه استراتژیک می باشد دانش آموزان سفلان لردگان هم سوختند زلزله و سیل در دیگر مناطق ایران نیز اتفاق افتاده است و فقط دریاچه لرومیه نیست که خشک می شود کارون هم خشک می شود دریاچه هامون هم در کمال سکوت خشک شد و از آن فقط خیل عظیم بیکارانش مانده اند و....... پس چرا این همه تبعیض. در یک منطقه همه را بسیج می کنید تمام امکانات را بسیج می کنید و در یک منطقه عرصه را برای جولان دشمنان باز می گذارید آنقدر باز که هر سال سربازانمان را به رگبار می بندند و امنیت ملی را به خطر. بی شک همه از تبعیضهای فراوان قومیتی و اجتماعی در ایران با خبر هستید و هیچ کس این مساله را نفی نمی کند ولی متاسفاه گوش کسی بده کار نیست انگار ایران و جمهوری اسلامی برایشان مهم نیست پاسداری از فرهنگ تمدن ایران اسلامی برایشان مهم نیست مهم تر از همه ابتدایی ترین امر تمامیت ارضی ایران برایشان مهم نیست چرا که اگر مهم بود هم اکنون شاهد تیرباران سربازان بی گناه ایران در سراوان نبوده ایم. چرا که اگر این مسائل ابتدایی برایشان مهم بود یک منطقه از ایران را منطقه استتراژیکنمی نامیدند و نهضت خدمت رسانی در آن منطقه را از حد بگذرانند و حضور اقتصادیشان را توجیه کنند ولی دیگر مناطق استتراژیک ایران را نادیده بگیرند ولی در عوض حضور نظامیشان را گسترش دهند.در یک جا حضور اقتصادی ودر جای دیگر اقتصادی. آقایان حضور حاکمیت و اعمال حاکمیت روشهای دیگری نیز دارد که شما بهتر از بنده آنها را خواند اید. جناب مسئولین عزیز آیا دیگر مناطق ایران نیاز به خدمت ندارند آیا نیاز به حضور اقتصادی ندارند؟و باید تا ابد در فقر زندگی کنند و دشمننان از فقر آنها سوئ استفاده کنند و تمامیت ارضی ایران و امنیت ملی ایران را به خطر اندازند؟(اشاره در زلزله ناگوار آذربایجان زلزله ای خوشبختانه کوچک البته ناگوار و با تلفات کم شاهد بودیم که از بالاترین مقامات تا کوچکترین مقامات کشوریو لشگری شخصا به این منطقه سرکشی کردند انگار مسابقه دو بود.و با کمک صدا و سیما بسیج تحسین برانگیز کمکهای مردمی را به این منطقه سرازیر کردند رییس جمهور رییس مجلس معاون اول رییس صدا وسیما وزیران مختلف فرمانده سپاه ارتش و....حضور فعال داشتند و چادر به چادر دوربین در پشت سر خانه به خانه سرکشی کردند و جویای احوال شدند و پیگیر کارهایشان شدند سهمیه استخدامی برای آن منطقه سهمیه دانشگاه برای آن منطقه و.... کاری که در هیچ جای مملکت انجام نشد حتی در بم با آن همه خرابی و کشته حتی در زلزله لرستان و سیلهای گاه و بی گاه شمال حتی تبعیض آنها سوختن هم مشهود بود دانش آموزان سفیلان هم سوختند هم در آتش و هم در بی کسی و کسی صدایشان را نشنید سوال این است آیا سوختن در آتش هم منظقه استراتژیک و غیر استراتژیک دارد. در یکی از این بازدیدها فرمانده سپاه حرفی زد که بسیار جای تامل داشت و این مطلب با اشاره به حرف ایشان نگارش شده است:آذربایجان منطقه استراتژیک ما است و سپاه هم به نوبه خود در این منطقه برای عدم سوئ استفاده دشمننان حضور فعال (اقتصادی)دارد.جناب آقای مسئول آیا باید در نگاه انسان دوستانه نیز استراتژیک بودن منطقه ای را در نظر بگیرید و بعد کمکشان کنید و یا اگر استراتژیک نیست بمیرند و یا اگر استراتژیک هستند باید مسائل قومیتی را لحاظ کنید. و یا در مسائل زیست محیطی نیز باید مسائل قومیتی شرط باشد. آیا در مسائل عدالت و توزیع عادلانه منابع ملی نیز باید ابتدا این بحثها را مطرح کنیم و ببینیم کدام قوم بیشتر جار جنجال می کند پس به همانها ناحق اضافه تر بدهیم.لابد چون در آذربایجان گروهی منافق و منحرف به اسم پانترک فعالیت می کنند باید خدمت رسانی را به حد اعلی برسانیم تا هموطنانمان در دام آنها نیافتند.قسم حضرت عبا ستان را باور کنیم یا این دم خروسهایی که هر روز بیشتر می شود چون به نظر اینها بهانه ای بیش نیست بهانه ای برای کشاندن تمام منابع ایران به یک سمت سیستان و بلوچستان چقدر استراتژیک است . خوب باید در این منطقه نیز خدمت رسانی شود مناطق آزاد زد و فکرهایی به حال بیکاری گسترده در این منطقه کرد ولی می بینیم که تناقضات خیلی گسترده است و نوع رفتارها در از یک استاندارد پیروی نمی کند در یک منطقه استراتژیک فقر و فلاکت اوج می زند و حداقل استانداردها هم نیست .چرا باید در این منطقه اینگونه باشد و جولانگاه تروریستها شود و امنیت ملی ایران به مخاطره بیافتد دولت برای این مناطق چه کرد ه است آیا هامون خشک شد تدبیری اندیشه کردید ؟ و یا فقط تدبیرهایتان سمت ارومیه است؟ آیا فقط اعمال حاکمیت فقط نیروی نظامی است این سوال را از آقای جعفری و اعضا محترم امنیت ملی کشور می پرسیم که معتقد هستند فقط یک نقطه استراتژیک داریم آقایان اگر دست خود را تا آرنج در عسل فروببرید و نثار پانترکها کنید آنها عسل را خواهند خورد و لی باز حرف خودشان را خواهند زد و هیچگاه از حرف غلط خود عقب نمی نشینند. خواهشمند است سیستان و بلو چستان و مردم نستوه آنجا را دریابید که یک بام و دو هوای شما را نظاره گر هستند تا کی باید حرف بشنوند. این مردمان نستوه از هر دو طرف درفشار هستند یک طرف تروریستها و یک طرف سوئ مدیریتی آقایانی که با اقدامات خود خشنودی زیادی یک عده ای را در ناخشنودی عده بیشتری دیده اند چرا که بقیه رسانه ندارند.... لذا از تمام کسانی که دستی بر قلم دارند خواهشمند است این مسئله خصوصا عدالت اجتماعی و عدالت قومیتی را فریادبزنند و باعث شوند زنجیر محکم و به هم پیوسته اقوام ایرانی مستحکمتر شود و همانطور که آذربایچجان جداناشدنی از ایران است سیتان و بلوچستان را نیز دریابیم .
+ نوشته شده در شنبه هجدهم آبان 1392ساعت 22:17 توسط بختیاری | یک نظر (2702426) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۰:۰۰:۳۴
دوستان عزیز سیستانی و خوزستانی و آذربایجانی، می دانیم سیستان و بلوچستان منبع تولید انرژیهای تولید برق از بادهای 120 روزه هست که خود نعمتی خدادادیست، اورمیه منبع استخراج و تولید طلای کشور هست و خوزستان مشهور به تولید طلای سیاه ، اینها استانهایی هستند که در اوج دارندگی حال و روزشان اصلاً برازنده نیست متاسفانه همواره تمرکز دولتها فقط به چند استان مرکزی کشور بوده و هست، هر موقع موضوع توسعه مطرح شده به بهانه عدم امنیت از سرمایه گذاری در استانهای مرزی طفره رفته اند ، الان هم هر موقع موضوع نجات دریاچه اورمیه، دریاچه هامون و یا رفع معضل گردو خاک در خوزستان و سیستان مطرح شده این افراد جون احساس خطر کرده اند با نام ایران و ایرانی سعی در به جان هم انداختن قومیتهای مختلف داشته اند. متاسفانه این افکار در برخی از مقامات کشوری نیز رخنه کرده بطوریکه حاضرند برای آبرسانی برای زاینده رود 5 تونل انحرافی بزنند دریاچه ای مصنوعی در اوج بی آبی در تهران احداث کنند باروری ابر را فقط برای چند استان مرکزی کشور اجراء نمایند ولی دریغ از یک عمل مثبت در استانهای مرزی . ظاهراً به تفکر آنها ما محروم زاده شده ایم و باید محروم هم بمانیم. (2702954) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۰:۱۳:۴۵
با كامل احترام به هم وطنان خوزستاني اما بسياري از مردم حاضرند با نصف حقوقي كه شركت نفت به كارمندانش مي دهد شرايط هوايي سخت تري را هم تحمل نمايند
اما جايي كه هوا و باد شني باشد و درامد هم نباشد احتمالا خود جهنم است
بنابراين بايد به هم جا متوازن و بدون تبعيض رسيدگي كرد در غير اين صورت علاوه بر ارتكاب گناه تبعيض موجب ايجاد نفاق و عدم هم دلي در جاي جاي كشور عزيزمان خواهيم شد (2702438) (alef-13)
 
صادق
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۲:۵۶:۵۵
شما سری به شرکت نفت بزن ببین چند نفر خوزستانی هستندتو گویی همه خوزستانیها در شرکت نفت مشغول به کارند؟ تازه چندین برابر این نفرات در تهران در حال نظارت عالیه میباشند شما بهتر است همانجا بروی به قول خودت هم پول خوب و هم امکانات و هوای خوب (2703387) (alef-7)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۰:۲۴:۲۱
تمام حقوق مردم ايران فعلا توسط تهران اصفهان اردبيل تبريز بلعيده مي شود (2702453) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۸:۵۸:۴۳
اردبيل؟؟؟؟؟ (2704161) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۲۲:۱۲:۲۱
يزد وسمنان واراك را فراموش كردي (2706871) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۰:۲۶:۴۰
عزیز برادر از این که هیچ کسی کامنتت رو نخوند دلگیر نشو فقط یاد بگیر این جا کلاس انشا نیست که این قدر بخوای طولانی حرف بزنی خلاصش کن بعد بگو از سایت الف هم می خواهیم که برای نظرات منفی هم کنار علامت مثبت یک علامت منفی هم بگذارد (2702456) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۰:۲۹:۴۰
بنظرمن مردم خوزستان و ايلام و سيستان وبلوچستان بهتراست بروند تهران زندگي کنند (2702461) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۱:۵۵:۰۴
مشكل اينست كه بجاى حل مشكل به فكر كمرنگ كردن ان هستيد،براى خوزستان چه كردند كه براى سيستان بكنند ،مشكل اينست كه مهم نيست كدام استان گرفتار است فقط ان تهران نباشند،عزيزان، هم كه تمايل دارند به. اب و هواى خوزستان و حقوق شركت نفت بسم الله،و نظر جنابعالى از كوته فكريتان بود،ما اگر به اين خاك تعصب نداشتيم پيش تر از ان جدا ميشديم،اما شما حتى نميدانيد احوال خوزستان چگونه است،اگر عرضه دارند و مشكل را حل ميكنند براى همه حل ميكنند نه فقط براى خوزستان.به لطف عزيزانى مثل شما خوزستان و خوزستانى ها و سيستانى ها زير خاك دفن خواهد شد (2702519) (alef-13)
 
نبی زاده خراسانی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۱:۵۷:۵۰
برادران و خواهران سیستانی و خوزستانی. همه آنچه که گفتید صحیح است و قابل تامل. فقط به یاد داشته باشید که دنیا ی فانی محل امتحان است و محل گذر و محل اقامت موقت. صبر و تحمل شما است که دارد امتحان میشود. صبور باشید و متوکل. در آن جهان جائی والا خواهید داشت. انشالله. (2702521) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۶:۵۲:۳۸
آقا بیا خاک بخور بعد ببینیم چی میگی (2703908) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۰:۰۱:۰۸
مردحسابی کم تیکه بنداز! (2704277) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۷:۳۷:۱۷
اولا جهت اطلاع کمتر از 10درصد مردم خوزستان درصنعت نفت وادارات تابعه شاغل هستند 2-ما مردم خوزستان ضمن همدردی با مردم رنج کشیده سیستان معتقدیم دولت باید به فکر کل مملکت ازجمله سیستان باشد ودرد مردم سیستان را احساس می کنیم ولی آیا بها نداددن به خوزستان باعث رفع مشکل سیستان می شود 3-زیاد به این وعده مسئولان دل خوش نکنید خوزستان وایلام ازسال 80دچار گرد وخاک شدند (خاک خارجی )وکار دولت دراین مدت فقط وعده وجلسه بود کار عملی نشد 4-جهت اطلاع خود خوزستان ازقدیم الایام در مقاطعی از سال دچار وزش طوفان وباد های داخلی بود معروف به بادهای شترهای دولو(پیرزن ) (2702653) (alef-7)
 
مودی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۷:۵۳:۲۹
من از خراسان جنوبی و هم مرز هموطنان خونگرم و سلحشور سیستانی هستم. البته حدود 14 سال از عمرم را سیستان و بلوچستان بوده ام و بارها طوفانهای مهیب شن در سیستان را از نزدیک دیده ام. وضعیت طوفان شن و گردو خاک در سیستان با هیچکدام از استانهای دیگر اصلا قابل مقایسه نیست. فقط یک مورد را خدمت تان عرض میکنم.... تصور کنید شب که به خواب رفته اید پشت درمنزل و پشت پنجره هایی که رو به کوچه و خیابان باز میشود هیچ چیزی نیست اما صبح که از خواب بیدار میشوید متوجه میشوید که لایه ای از ماسه بسیار نرم بر روی تمام فرش و سایل زندگی تان نشسته است و بدتر اینکه وقتی میخواهید خانه را به قصد محل کار ترک کنید در حیاط باز نمیشود با زحمت فراوان و با کمک همسایگان با بیل تل شنی را که پشت در تلنبار شده است را کنار میزنید و بیرون میروید در خیابان هم باید با ماسک باشید دید افقی گاهی اوقات در حد فقط ده متر است و حتی کمتر ..... اینها که گفتم داستان یک فیلم نبود بلکه واقعیت زندگی مردم منطقه سیستان که در 15 سال اخیر به دلیل خکسالیهای متوالی تقریبا سالانه به طور متوسط 100 روز با آن مواجه هستند.... اما از آنجاییکه ایران یعنی فقط تهران و در درجه بعد مشهدو اصفهان و شیراز و قم و تبریز و گاهی اوقات هم خوزستان ؛نه رسانه ها و نه مسولین رسیدگی قابل اعتنایی به این رنج و درد مردم سیستان ندارند....
هموطن سیستانی به عنوان کسی که سالها همراه و کنار شما زندگی کرده ام با شما ابراز همدردی میکنم و به صبوری و تحمل تان درود میفرستم (2702678) (alef-7)
 
محمد رضا
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۰:۱۰:۰۸
یکیست ترکی و تازی درین معامله حافظ- حدیث عشق بیان کن بدان زبان که تو دانی (2702976) (alef-7)
 
فرامرز
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۳:۵۶:۲۷
این کار درستی نیست که ما به خاطر ضعف خودمون و جنجال های سیاسی مردم و روبروی هم قرار بدیم. من یک خوزستانی هستم و حاظرم جونم وفدای سیستان وبلوچستان،تبریز،کردستان،خوزستان و ... کنم. انتشار چنین متونی در این بازه زمانی جز انتقامگیری و فرافکنی هیچ سودی نداره. لطفا به جای اختلاف افکنی که کاشت بادهایی هست که به طوفان تبدیل خواهند شد دست بکشید و وظیفه ای که دارید و به بهترین نحو انجام بدید. مشکل همه مردم ایران باید حل بشه. پولهای دزدی شده رو به خزانه برگردونید و خرج ایران کنید. امیدوارم شجاعت درج مطلب و داشته باشید. (2703548) (alef-7)
 
سامان
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۲:۱۰:۰۰
دولت تدبیر و امید مرتب در حال خدمت کردن و قانون تصویب کردن به نفع تهرانی ها اون هم فقط قسمت بالا شهرش و نه همه جای آن میباشد.جنوب تهران و حومه و شهرهای دیگه ایران هم که اصلا به حساب نمی آیند.خدا آخر عاقبتمون رو بخیر کنه.از قدیم گفته اند: هر چی سنگه مال پای آدم لنگه. (2704485) (alef-3)
 
من یک اهوازی هستم
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۳:۱۳:۵۴
دراین مدتی که خوزستان در مثال زیست محیطی بود نماینده های شهر اهواز با ساختن کلیپهای تبلیغاتی وارسال پیامک به مردم وحضورهای تبلیغاتی خود در تلویوزیون قصد خرید رای برای انتخابات سال آیند.
حقیقت را فدای احساسات نکنیم و بهتر بشناسیم انسانهای روی زمین رو. (2704578) (alef-13)
 
مصطفی
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۲۳:۱۹:۱۰
این دوستانی که میگن اینجا ایرانه باید باهم هم دل باشیم و .......
مگه مسئولین باهم همدلن
هزاران هزار تو این مملکت مشکل هست که نمیتونین درک کنید شما باید واقعیت هارو ببینین .
وقتی مسئولین به فکر دزدی و ذخیره پولاشون تو بانک های خارجی هستن دیگه احساسی نمیتونن داشته باشن که به فکر من و شما باشن (2704584) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۲:۴۰:۲۹
همین اینکه هم در شرقی ترین مرزها و هم در غربیترین مرزها دچار طوفان شن و خاک میشویم نشان میدهد که مالش پاشی راه موثر برای مبارزه با این مسئله نیست حداقل به تنهایی نیست بخصوص که به گفته برخی زیست شناسان مالش پاشی باعث مرگ زیستی ان محدوده هم برای همیشه میشود بنابراین بهتر است از تکنولوژی و روشهای مهندسی برای مبارزه با طوفانهای ریزگرد استفاده کرد (2704724) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۶ ۰۹:۰۲:۰۵
هدف این مقاله رفع مشکل هست یا ایجاد نفاق بین برادرها (2704924) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۲۳:۵۳:۰۳
واقعا تاسف آوره (2732568) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.