نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 284862
اتفاق تلخی که بازار موسیقی ایران را منهدم کرد
در این زمینه آلبوم‌های موسیقی بیش از سایر بخش‌ها آسیب دیده‌‌اند، به گونه‌ای که اساساً انتشار آلبوم با ریسک اقتصادی بالای 70 درصد همراه است و تمرکز بر کنسرت‌های موسیقی برای کسب درآمد پررنگ‌تر شده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵
به گزارش تابناک، با وجود کوشش‌های گروهی وسیع از هنرمندان برای بهبود فرهنگ رعایت کپی رایت در کشورمان، شواهد نشان می‌دهد وضعیت نه تنها بهبود نیافته، بلکه شرایط وخیم‌تر از گذشته شده اما چه عاملی باعث شده مرزهای نقض کپی رایت تا این حد وسعت یابد و آلبوم‌های موسیقی پیش از انتشار در فضای مجازی، فرصت چندانی برای فروش نیابند.

به گزارش «تابناک»؛ بازار عرضه خانگی محصولات فرهنگی در کشورمان دامنه گسترده‌ای داشت اما هرچه بر سرعت و گستره فراگیری اینترنت در کشورمان افزوده شده، این بازارها کوچک و کوچک‌تر شده و انگیزه اقتصادی خرید این محصولات کاهش یافته و در این زمینه آلبوم‌های موسیقی بیش از سایر بخش‌ها آسیب دیده‌‌اند، به گونه‌ای که اساساً انتشار آلبوم با ریسک اقتصادی بالای ۷۰ درصد همراه است و تمرکز بر کنسرت‌های موسیقی برای کسب درآمد پررنگ‌تر شده است.

در این میان انتظار می‌رفت امسال فصل طلایی فروش که از اردیبهشت تا تیرماه است، بتواند اندکی در توازن فروش موثر واقع شود اما امسال در این مقطع نیز آلبوم‌ها فروش چشمگیری نداشتند و حتی نتوانستند آمارهای سال گذشته را تکرار کنند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد با وجود راه اندازی حرکت‌های متعدد توسط هنرمندان، اتفاق مهمی در راستای تغییر فرهنگ رعایت کپی رایت رخ نداده و عموم مردم همچنان دانلود می‌کنند.

استاد حسین علیزاده، رضا یزدانی، محمد معتمدی، مجید درخشانی، مسعود شعاری، علی بوستان، علی جعفری پویان، پالت، افشین یداللهی، سحر محمدی، آتنا اشتیاقی، پویا سرایی و... گروهی از خوانندگان، نوازندگان و ترانه سرایانی بودند که بزرگ‌ترین حرکت را از شهریورماه سال گذشته رقم زدند اما در فاصله یک ماه تا یک سالگی این کمپین، شاهد تحولی در این عرصه نیستیم و حتی نشانه‌های حداقلی امیدوارکننده‌ای نیز مشهود نیست.

علاوه بر عدم تغییر وضعیت اقتصادی و عدم توان بخش اعظم مردم برای خرید چند ده آلبوم در طول سال که باعث شده این بخش وسیع ترجیح دهند این چند ده آلبوم را در هر سال به صورت غیرمجاز دانلود کنند، تغییر رویکرد سایت‌هایی که امکان دانلود آلبوم‌های غیرمجاز را فراهم می‌کنند نیز در رقم خوردن این وضعیت بی‌تاثیر نبوده و آن رویکرد تازه هم، استقبال از انتشار آلبوم‌ها است!

هرچند ظاهراً با اقداماتی که انجام شده، تعداد سایت‌های اینترنتی که اقدام به انتشار غیرمجاز آلبوم‌های موسیقی می‌کنند، بسیار کاهش یافته‌اند اما در مقابل سایت‌های موجود از حربه تازه‌ای استفاده می‌کنند و به محض مشخص شدن زمان انتشار یک آلبوم موسیقی، اقدام به انتشار خبری می‌کنند که تاکید دارد به محض انتشار آلبوم مذکور، محتوای آلبوم درون این خبر قرار می‌گیرد و در واقع اساساً مخاطب را تشویق می‌کنند تا سراغ فروشگاه‌های موسیقی نرود!

با این تصاویر چندان عجیب نیست که بازار موسیقی ایران تقریباً منهدم شده باشد و آلبوم‌های موسیقی عمدتاً به کف فروش برای بازگرداندن هزینه تولیدشان نیز دست نیابند و خوانندگان برای بازگرداندن هزینه‌ها، بیش از پیش بر روی کنسرت‌ها تمرکز کنند و موسیقی کشورمان هر روز محدودتر از گذشته شود؛ فضایی که در شکل‌گیری اش تک تک مخاطبان موسیقی مقصرند و نمی‌توان تقصیرش را متوجه مسئولان کرد، چرا که هرچه عرصه قانونی تنگ تر از این شود نیز راه‌هایی برای دانلود آلبوم‌های غیرمجاز وجود خواهد داشت و تنها تغییر رفتارهای فرهنگی است که می‌تواند موسیقی کشور را نجات دهد.
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۵:۱۵:۰۱
شاید بد نباشد الف در مقاله‌ای حرفه‌ای به این مطلب بپردازد.
از هیچ کس پنهان نیست که کشور ما شدیدترین سیستم فیلترینک و برخورد با سایت‌های اینترنتی را دارد.
اما جالب است که دقت کنیم که حاکمیت برای خود چه مسئولیتی قائل است.
حکومت به ترتیب اولویت با مسایل سیاسی، مستهجن و نهایتاً کلاه‌برداری‌های مالی و اخلاقی برخورد می‌کند.
اما اگر قانون در راستای منویات حاکمیت زیر پا گذاشته شود ولو به پایمال شدن حقوق افراد این ملت منجر شود هیچ حرکتی نمی‌بینید.
شاید چون بخش‌های هنری به نوعی هووی حکومتند و بهتر است قانون هیچ وقت حقوق آنها را تضمین نکند. (3067775) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.