نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 284609
معززی‌نیا: آقای تنابنده این‌قدر خودت را جدی نگیر
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۵
حسین معززی‌نیا، منتقد سینمایی و سردبیر مجله همشهری ۲۴ در صفحه فیس‌بوک خود به حرف‌های محسن تنابنده و فیلم «گینس» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین، چندی پیش مصاحبه‌ای از محسن تنابنده درباره سریال «پایتخت» و فیلم «گینس» منتشر شد که در آ این بازیگر و کارگردان نسبت به انتقادهای صورت گرفته از نخستین فیلمش واکنش نشان داده بود.

حالا حسین معززی نیا، منتقد و سردبیر مجله همشهری ۲۴ در صفحه فیس‌بوک خود نسبت به این سخنان و فیلم «گینس» انتقادهای تندی وارد کرده است. او در یادداشت خود، خطاب به تنابنده نوشته است: « آقای محسن تنابنده اخيراً فرموده‌: «من تا به امروز درباره گینس نقد جدی ندیدم. یک تعداد یادداشت دیدم. نقد جدی ندیدم که برایم قابل تامل باشد و به آن‌ها فکر کنم. به نظرم بیشتر عقده‌گشایی است. تا جایی که من یادداشت‌ها را مرور کردم خامدستانه به اثر توجه شده است. ما اهل مطالعه نیستیم و فقط غر زن داریم. اینقدر غر زن نباشیم، برویم دنبال کار کردن. به جای این که حراف باشیم کار کنیم و باعث پیشرفت شویم. به جای این که پاتیل‌های روشنفکری بگیریم و بگوییم این بد است آن خوب است و... برویم کار کنیم و قدم های رو به جلو برداریم. من فکر می‌کنم این شکل و شمایل و لحن، لحنی کاملاً نو در ارایه قصه است و تا به حال کسی چنین تجربه‌ای نداشته است. نديدم با این فضاها شوخی شده باشد، سه برادر در یک فضای تقریبا وسترن، جاده و... به نظرم در این شرایط (جاده و فضای وسترن) قصه شیرین گفتن کار بسیار سختی است.

حضرت آقاي تنابنده:

يك: نقد جدي را درباره فيلم جدي مي‌نويسند. شما بابت همين چند «يادداشت» هم شاكر باش. در مملكت عجيبي زندگي مي‌كنيم كه درباره فيلمت با اين سر و وضعي كه دارد همين چند «يادداشت» هم منتشر شده. در يك شرايط استاندارد، اين چيزي كه اسمش را فيلم گذاشته‌اي نه اكران مي‌شد، نه ديده مي‌شد و نه كسي درباره‌اش چيزي مي‌نوشت.

دو: كسي كه «يادداشت» مي‌نويسد، كسي كه منتقد فيلم است و مي‌گويد فيلمي بد يا خوب است دارد «كار» مي‌كند. دارد «قدم رو به جلو» برمي‌دارد. اما تو به‌عنوان فيلمساز «كار» نكرده‌اي، چيزي سر هم كرده‌اي كه اسمش فيلم نيست و تماشاگر بيچاره به‌هواي اسم عطاران و قيافه‌ «نقي» شش هزار تومان پول مي‌دهد كه بيايد تماشايش كند.

سه: وقتي آدم شخصيت‌هايش را مي‌برد توي جاده كه بي‌خود و بي‌جهت مسيري را طي كنند، اسم فيلمش نمي‌شود «وسترن». در بهترين حالت مي‌شود فيلم جاده‌اي. اگر دستمزد خوبي بدهي و ساكت بگيري بنشيني، حاضرم در چند جلسه مفاهيم و اصطلاحات سينمايي از قبيل «فيلم وسترن» را به تو آموزش دهم. چون حرفه‌ام همين است. «كار» من اين است.

چهار: شما اگر قرار است «تامل» كني، دنبال نقد جدي نگرد، چون كسي حوصله ندارد درباره اين چيزي كه سر هم كرده‌اي، نقد جدي بنويسد، برو درباره اين تامل كن كه چرا فيلمسازي بلند نيستي و فيلمت نه قصه دارد، نه شخصيت، نه تداوم، نه پايان‌بندي.
پنج: اين‌قدر خودت را «جدي» نگير تا اميدوار بمانيم روزي بتواني واقعا فيلم بسازي.»
 
کلمات کلیدی : تنابنده
 
حامد
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۲:۵۶:۰۴
این آقای به اصطلاح استاد و کارشناس هم که فقط حرافی کرده.ببین داداش محسن تنابنده هنرمند محبوبیه که مردم دوسش دارن ولی اسم شما رو ما تا حالا نشنیده ایم قیافه شما رو هم که ندیدیم که البته مهم نیست چون همه به اصطلاح هنرمند های روشن فکر تقریبا یه قیافه دارن.بیا اول برادریتو ثابت کن بعدا رجز بخون.
فعلا دوغتو بنووووووش. (3063798) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۳:۰۱:۲۱
با معانی مستتر در نوشته اقای معززی نیا موافقم اما لحنش گاهی اوقات خیلی تند شده احتمالا اقبال مردم به پایتخت که اقای تنابنده هم بازیگر و هم طراح قصه هایش است باعث شده که او کمی دچار غرور و خودبزذگ بینی نسبت به انچه که واقعا هست شود اما اولا که قصه پایتخت 4 هم پر از اشکالات الفبایی سینمایی تلویزیونی است و ثانیا در زمانی که سریال به شدت وصله پینه ای و سراپا کلیشه ای مثل دردسرهای عظیم و گاهی به پشت سر نگاه کن ماحصل تلویزیون و مدیریت جدید ان است پایتخت حکم ادم یک چشم در سرزمین کور ها را دارد در اخر خطاب به اقای تنابنده: به اندازه ی بود باید نمود. خجالت نبرد ان که ننمود و بود (3063809) (alef-13)
 
ناهيد
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۳:۲۹:۰۹
چقدر بى ادب! اين الان اسمش نقد بود؟ چيزى كه آقاى منتقد بهش ميگه "كار" اينه؟ (3063857) (alef-13)
 
محمد ماجد
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۸:۳۲:۱۹
بدون شك اين متن حاوى نظرات يكى از معتبر ترين اساتيد نقد سينما در ايران است، اگر لحن نويسنده كمى تند است بايد به حساب احساس خطر دلسوزانه ى وى از روند روبه رشد وقاحت و طلبكارى توليدكنندگان محصولات سخيف و ضد فرهنگى گذاشت، به راستى چرا بودجه و وقت و أعصاب مردم با اين همه پروپاگاند رسانه اى اتلاف مى گردد؟ چه كسى اراذل و اوباش و لمپن ها را در جايگاه شخصيت هاى فرهنگى و هنرى به خورد مردم بيچاره مى دهد؟ تجربه ى توليد لمپن هاى سياسى و كلاهبرداران در دولت قبل كافى نبود كه امروز در حوزه ى هنر كمى مايه ى عبرت و احتياط باشد؟ اگر امروز به حرف هاى حسين معززى نيا گوش ندهيم ، فردا بايد هنر و فرهنگ و تمدن اين كشور بدهكار عده اى بى سواد پررو باشند!! (3065109) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۳:۳۴:۱۶
حسین معززی کی هستی حالا؟ باز این تنابنده بدبخت حداقل ملت رو شاد میکنه که.... (3063865) (alef-13)
 
اشکان احمدی
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۳:۴۳:۱۴
من به عنوان یک مخاطب عام و کسی که پول میده میره سینما برای تفریح کنار خانواده، خدمت آقای تنابنده عرض میکنم که فیلم گینس یک کلاه برداری ناشیانه از مردم بود.
ما واقعا گول عطاران و تنابنده و اون شترمرغهای فیلم رو خوردیم که نفری هفت هزار تومان دادیم و وسط فیلم هم پاشدیم رفتیم...
وزارت ارشاد بهتر است درجه بندی فیلم را از قبل برای مخاطب مشخص کند که پول پای فیلمی ندهند مردم، که نه سر داشت نه ته!!!
اون پول که ما دادیم حرام بود برای سازندگان فیلم گینس و امثال آن.... (3063883) (alef-13)
 
Ali Parishani
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۳:۴۵:۲۰
گینس و اقعن ناامید کننده بود.
واقعن.
ولی این طرز صحبت کردن در مورد همدیگه رو تموم کنید خداوکیلی.
کی میخواییم یاد بگیریم که ادب خیلی مهمه؟ (3063889) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۳:۵۳:۳۲
من هم با حرفای آقای معززی نیا موافقم. اولین تجربه آقای تنابنده بسیار فیلم ضعیفی بود. این به حدی بود که من بعد از کمتر از پانزده دقیقه از تماشای فیلم، تصمیم به خروج از سینما گرفتم که تا حالا برایم سابقه نداشت. (3063900) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۴:۰۶:۵۶
" اگر دستمزد خوبي بدهي و ساكت بگيري بنشيني، حاضرم در چند جلسه مفاهيم و اصطلاحات سينمايي از قبيل «فيلم وسترن» را به تو آموزش دهم. چون حرفه‌ام همين است. «كار» من اين است"

خب این لحن نه تنها بهتر از لحن آقای تنابنده نیست .بلکه محترمانه هم نیست و دقیقا همین متن هم عقده گشایی است.

آقای معززی نیا آقای تنابنده بد گفت قبول اما این چه طرز پاسخ دادن است؟
این که بگی این چیزی که سر هم کرده ای اسمش فیلم نیست خودش نوعی از سر باز کنی است. طوری بنویس که من عام که سر رشته ای هم ندارم بتوانم توجیه شوم که چرا فیلم نیست. اگر نه پاسخت را مستقیما برای خودش بفرست نه اینکه منتشر کنی همه بخوانند. (3063917) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۴:۲۳:۲۹
تنابنده تكي! (3063956) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۵:۳۲:۰۹
واقعا که یک نفر حرف دل ما را زد ؟ بارها درباره این بازیگر نوشته شده ؟ ؟؟؟ فیلم و سریالهای این شخص سرو ته تدارد ؟ فقط ادعا ؟ بیچاره مردم که این روحوضی ها را بعنوان فیلم می بینند ؟ (3064084) (alef-13)
 
جلیلی
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۵:۴۹:۱۲
آفرین.تنابنده حسابی جوگیر شده. (3064130) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۵:۵۵:۰۲
آفرین خوب گفته (3064150) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۶:۰۷:۱۲
احسنت بر این نقد. واقعا فیلم مزخرفی بود. حیف وقت که براش گذاشتم (3064175) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۶:۱۳:۴۵
بی ادب (3064187) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۶:۱۸:۵۰
آفرین. خیلی عالی بود. واقعا این آقا اصلا فیلم ساز نیست. از صدقه سر صدا و سیما برای خودش یه شهرتی بهم زد. این پایتخت 4 که واقعا افتضاح بود. (3064194) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۷:۴۱:۲۱
دقیق و درست (3064295) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۰:۱۷:۰۱
جناب آقای منتقد فیلم نقد میکنند یا سازنده فیلم را ؟ هیچکس تو این مملکت اعصاب نداره ... (3064540) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۰:۲۶:۲۳
به شخصه فیلم گینس را ندیدم.ولی فیلم پایتخت که پخش شد دارای اشکالات بسیاری بود. من به عنوان یک تماشاگر عام این سریال را فاقد قصه جذاب دیدم. تمام فیلم بر دوش بازیگران بود. متاسفانه تفاوت فیلم های ایرانی با مشابه خارجی اینست که ما میخواهیم هزاران مفهوم و نکته اخلاقی و فرهنگی را در چند ساعت بگوییم. ولیدر اکثر فیلم های خارجی کل زمان فیلم صرف یک مفهوم میشود (3064555) (alef-13)
 
ش
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۶:۳۹:۵۶
فیلم گینس واقعا فیلم بدی بود. اصلا انتظار نداشتیم این همه تبلیغ و بوق و کرنا،اینجوری از آب دربیاید. هم وقتمان و هم پولمان هدر رفت. (3065037) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۸:۵۸:۱۷
کارهای آقای تنابنده اصلن فیلمنامه نداره. مغرضانه اومده پایتخت رو ساخته و به محبوبیت در کشور رسیده. مردم شمال رو مسخره کرده دیگران هم خندیدن. مثل جکهای قومیتی که دیکران به قسمتی از جامعه میخندند.
آقای تنابندی , نقی معمولی شخصیت واقعی خودت هست. (3068204) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۱۹ ۰۰:۴۰:۱۰
ادب مرد به از دولت اوست!! از داماد شهید آوینی بعیده این ادبیات، مراقب باشیم بی ادبی چهره جامعه اسلامی را خدشه دار نکند، اگر من گمنام چنین ادبیاتی به زبان بیاورم خیلی تاثیری در فرهنگ جامعه ندارم اما وقتی بزرگان قلم با چنین ادبیاتی ظاهر می شوند به خیلی از اصول خدشه وارد می کنند، دین ما اصلی دارد به نام رأفت اسلامی، یادمان نرود (3633402) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.