نظر منتشر شده
۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 295292
از دلنوازان تا تنهایی لیلا؛
سریال های آبکی تلویزیون ایران!
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۵
عامه پسند ها از الگوهای یکسانی استفاده می کنند، الگوهایی که سالهاست تکرار می شوند و تکراری نمی شوند، در این پرونده ملودرام های آبکی تلویزیون را در این چند سال مرور کرده ایم.

برترین ها: عامه پسند ها از الگوهای یکسانی استفاده می کنند، الگوهایی که سالهاست تکرار می شوند و تکراری نمی شوند، در این پرونده ملودرام های آبکی تلویزیون را در این چند سال مرور کرده ایم، آثاری که البته از سوی عامه ی مردم تحت توجه قرار گرفته اند و خوراک فکری هرشب آنها شده اند، خوراکی پرحجم اما توخالی، سریال هایی پر سرو صدا اما بدون کیفیت. برای تمیز دادن عامه پسندها از آثار وزین راه های زیادی داریم؛ از موشکافی در روایت داستان تا نوع حرکت دوربین و اکت بازیگر، یکی از وجوه مشترک آبکی ها، استفاده از حوادث و اتفاقات خاص برای پیشبرد روایت است، در واقع آنچه که روایت را در آبکی ها پیش می برد حادثه است، آنها نمی توانند روایتگر داستان های معمولی آدم های معمولی باشند، چون تعریف کردنش قدرت زیادی در پرداخت و اجرا می خواهد. مقدمه به انحراف رفت، آبکی ها‏ی تلویزیون ایران در ده سال اخیر...

دلنوازان

داستان: رعنا دو فرزند به نام بهزاد و ستایش دارد؛ ستایش بر اثر حادثه ای نابینا شده و البته ربوده شده، رعنا در فراق ستایش روزهای پر سوز و گدازی دارد، بهزاد هم که ناخلف است و دل مادر را می شکند و او با دختری به نام یلدا ارتباط دارد. لازم به ذکر است که رعنا پس از ازدواج ناموفق دوباره تن به ازدواج داده است و...

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی؟ همان دو خط بالا را مرور کنید؛ هر کدام از این مصیبت ها بستر یک سریال 90 قسمتی است و مشخص نیست نویسندگان سریال بر چه مبنایی این همه داستان را در یک سریال گنجانده اند، در ضمن سریال از الگوهای رایج کلیشه ساز چیزی کم نداشت ؛ دختر اغواگر، عموی کلاهبردار، آدمهای قطب بندی شده و سیاه و سپید و صدای لهراسبی که هم فاز سریال پر سوز و گداز، ناله می کرد.

عوامل: سعید جلالی و علی کاظمی پور متن کار را نوشتند و حسین سهیلی زاده کارگردانی آن را به عهده داشت، بازیگران هم شامل افرادی چون: شاهرخ استخری، سحر قریشی، حدیث میرامینی، سیاوش خیرابی و..میشد.


رستگاران

داستان: درباره زنی است که برای دیدن همسرش به تهران می آید و حقایقی پیش رویش قرار می گیرد؛ از جمله اینکه همسرش 8 میلیارد پول را با خودش برده و ...

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی؟ اتفاقا سریال را یکی از موفق ترین کارگردان های تلویزیون ساخته، اما شاید شتابزدگی در پرداخت مجموعه باعث شد سریال مطابق نمونه های مشابه حال خوبی در بسط مناسب و متوازن داستان نداشته باشد، از این رو از جایی به بعد اصطلاحا آب بسته شده بود و کشش نداشت،  شخصیت پردازی نامناسب و عدم ترسیم مناسب یک شهرستانی ونحوه ی مواجهه ی کلیشه ای با ورود فردغریبه به تهران اتفاق محور بودن و دیالوگ های کاملا نمایشی و باز هم سیاه و سپید کردن آدمها و همچنین شعار زدگی کاری ضعیف را در کارنامه سیروس مقدم رقم زد.

عوامل: سریال را سعید نعمت الله نوشت و سیروس مقدم کارگردانی کرد، با بازیگرانی نظیر: روناک یونسی، پوریا پورسرخ، آتیلا پسیانی و...


ترانه مادری

داستان: در مورد دو برادر به نام های پویا و بهرام که یتیم هستند و توسط بستگان مادری نگهداری می شوند. دو برادر به ابتدای جوانی رسیده اند و مادربزرگ که از راز آن ها خبر دارد، تلاش در نزدیکی دو برادر دارد، اما یک دایی بدخواه و ناملایمات دوران بلوغ...

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی؟
دوبرادر که نمی دانند برادرند، حالا پس از پانزده سال قرار است در جریان قرار بگیرند و در این کش و قوس با کلی شعارهای اخلاقی طرفیم، در بستری که بیشتر بر اختلافات بین نسلی و روابط پر حاشیه ی خانوادگی تاکید داشت، سریالی که در روایت خیلی ضعیف نبود اما در اجرا مشکلات زیادی داشت. بازیگران کم تجربه ی کار نتوانستند اجرای خوبی داشته باشند و داستان  تا حدی درهمان سطح آبکی های هندی و ترکی ماند.

عوامل: کار را مسعود بهبهانی نیا نوشت و حسین سهیلی زاده کارگردانی کرد. ترکیب ناهمگون بازیگران هم نام هایی چون فاطمه گودرزی، محسن افشانی، سیاوش خیرابی، الهام پاوه نژاد و... داشت.


فاصله ها

داستان: محسن رزمنده ی سالهای جنگ با پسرش تفاهم فکری ندارد و نمی تواند فاصله ی بین نسلی را ترمیم کند، پسر محسن یا همان سعید هم گرفتار رفیق ناباب شده و در‌‌‌‌ دام می افتد، از طرفی نامزد سابق محسن ...

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی؟ پرداخت تیپیک آدمهای داستان و استفاده از کلیشه های رایجی چون: آنکه محاسن دارد، خوب است و آنکه ندارد سیاه است، بازی نه چندان گیرای بازیگران جوان و کوچک فرض کردن تهران که آدم ها و اتفاقات خیلی نزدیک بهم ترسیم شدند، باعث شد نگاه نسبتا متفاوت سازندگان در پرداخت اختلافات عقیدتی بین نسل ها هرز برود.

عوامل: سریالی که بهبهانی نیا نوشت و باز هم حسین سهیلی زاده آن را جلوی دوربین برد، با بازیگرانی نظیر : شاهرخ استخری ، دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی، نیما شاهرخ شاهی و..


دختران حوا

داستان: یک پرستار بر اثر اختلافاتی که با رییس بیمارستان داشته، برچسب چند کودک تازه متولد شده را جا به جا می کند، از قضا یکی از آنها دختر رییس بیمارستان است، سالها بعد پرستار با یک مدد کار اجتماعی آشنا می شود و...

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی؟ داستان زنانه ای که در همان هسته ی اولیه یک ضعف عمده داشت؛ غیرقابل باور بودن تم اصلی داستان و جا به جایی نوزادان، ضربه ی اصلی را به فیلمنامه ی ضعیف کار می زند، سریالی که در روایت دچار نقص های زیادی بود با انتخاب خانواده هایی متضاد از سبک های متفاوت سعی داشت حرف های بسیاری بزند، اما نگاه اغراق آمیز به معضلات اجتماعی در یک داستان غیرقابل باور با آدم های دفرمه نتیجه اش سریال ماندگاری نشد.

عوامل: فیلمنامه را زامیاد سعدوندیان نوشت و خب چه کسی غیر از سهیلی زاده می تواند کارگردان چنین کاری باشد، بازیگران هم یکتا ناصر، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ شاهی و ..


نرگس

داستان: داستان دو خواهر متفاوت در یک خانواده ی مذهبی که با شاخ و برگ های روایت و ورود تیپ های متفاوت تضاد پر رنگ تری در سریال را پیش رو می گذاشتند.

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی؟ سریال "مورد خاص" این فهرست است، شروع کننده ی جریان سریال های روتین ملودرام و الگوی مجموعه های بعدی که البته دو حاشیه فرامتنی پر رنگ داشت؛ فوت پوپک گلدره در میانه ی کار و اتفاق تلخی که برای یکی از بازیگران خانم سریال افتاد و منجر به مهاجرت اجباری ایشان شد، اما اینکه چرا آبکی شد را می توان به ایجاد گره های متعدد داستانی و عدم زمانبندی مناسب در گره گشایی مرتبط دانست، مشکلی که در قسمت هایی ابتدایی مشاهده نمیشد و به مرور در سریال دیده شد و گنجاندن مواردی چون رآکتورهای هسته ای هم سرکنگبین صفرا فزود .

عوامل: کاری از سیروس مقدم با بازی: مهدی سلوکی، عاطفه نوری، پوپک گلدره، حسن پور شیرازی، مهرانه مهین ترابی ...


زمانه

داستان: بهزاد که تحت سرپرستی عمویش به موقعیت مناسبی رسیده  و با دختر عمویش نامزد است، دل در گرو عشق ارغوان دارد و ...

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی: تاثیر چشمگیر سریال های ترکی و کلمبیایی در داستان سریال مشهود بود، دکتری که به یکباره هستی اش را فدای ارغوان و خانواده اش می کند، تحول های ناگهانی و سلسله ی خیانت ها و خباثت ها در بستری نه چندان باور پذیر زمانه را در زمره معمولی ها قرار داد، استفاده گاه و بیگاه از موسیقی و استمداد از کلیپ و اکت های تصنعی گودرزی و ایزد یار هم سریال حسن فتحی نجات نداد.

عوامل: کاری از حسن فتحی با موسیقی گروه سون و با بازی: حمید گودرزی، پریناز ایزد یار، ویدا جوان، امید روحانی، هومن برق نورد و...


آوای باران

داستان: روایت یک تاجر دارو که به دنبال دخترش به ایران باز می گردد و متوجه خیانت خواهرزاده اش می شود و در ادامه با جست و جو به حقایقی دست می یابد و...

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی؟ معضل آدمهای سیاه و سپید و آدم هایی که ما به ازای واقعی ندارند، در کنار روابطی که از هیچ منطقی پیروی نمی کنند و فقط به قصد القای شعارهای اخلاقی در ذهن مخاطب ایجاد شده اند، آوای نه چندان خوشایندی ساخت که در گره افکنی فاقد جذابیت بود. روند روایت کاملا قابل پیش بینی و شخصیت ها در سطح بودند. گریزهای سریال به معضلاتی چون تکدی گری فوق العاده نمایشی و مضحک جلوه کرد و اینکه کار دیده شد، نمی تواند توجیهی بر مقبولیت آن باشد، کما اینکه حریم سلطان هم دیده شده است.

عوامل: همچنان حسین سهیلی زاده در کنار بازیگرانی همچون: سام درخشانی، حمیدرضا پگاه، الهام چرخنده، مهران احمدی و...


ستایش

داستان: داستان دختری به نام ستایش که برای نجات برادرش به طاهر پناه می برد و وارد یک رابطه ی عاشقانه می شود، از قضا طاهر مورد غضب خانواده اش قرار می گیرد و...

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی؟ عجیب آنکه سریالی در این سطح ادامه دار هم شد و به سری دوم و سوم رسید ، مجموعه ای که در همان سری ابتدایی هم در شخصیت پردازی ضعف های عمده ای داشت و با نگاهی آسان گیر ساخته شده بود، در دفعات بعدی نتوانست جذابیت ایجاد کند؛ شخصیت های تیپیک و شدیدا شعاری و بازهم روند قابل پیش بینی به اضافه ی تمهیدات عجیبی چون: مهدی سلوکی در دو نقش؛  برادر ستایش و بعدتر پسرش ( قاعده ی حلال زاده و دایی احتمالا ) و چند دهه ستایش با گریمی ابتدایی روی صورت نرگس محمدی، از ستایش سریالی ضعیف ساخت.

عوامل: سعید سلطانی که قبلتر استعدادش را در ساخت ملودرام های اینچنینی نشان داده بود، کارگردانی کار را برعهده داشت و از بازیگرانی مثل: داریوش ارجمند، سیما تیر انداز، مهدی پاکدل، نرگس محمدی و...


تنهایی لیلا

داستان: دختری مدرن و مرفه شیفته ی پسری مذهبی می شود و در ادامه سلسله اتفاقاتی منجر به انزوای ناخواسته اش می شود، دراین بین او در موقعیت دشواری قرار می گیرد که...

ملودرام های آبکی تلویزیون

چرا آبکی؟ هنوز هم آدم های خوب داستان مذهبی اند، تحول  ناگهانی اتفاق می افتد، دختر پولدار عاشق پسر مذهبی می شود ، بنگاهی ها خوب نیستند، خوبی آنجاست که حوض و گلدان شمعدانی و محاسن صورت است، در رفاه و مدرنیته سراسر پلشتی است و همه ی این کلیشه ها در یک روایت کشدار و قطب بندی شده، نتیجه اش کاری با کیفیت حاصل نمی شود، نکته ی متمایز کننده ی کار صدای علیرضا قربانی است که البته مثل همیشه دلنشین است و فارغ از سریال ماندنی خواهد بود.

عوامل: کاری از محمد حسین لطیفی که دیگر در اوج نیست، با متنی از حامد عنقا که پیشتر با استعداد نشان داده بود و بازیگرانی نظیر: مینا ساداتی، بهروز شعیبی، حسن پور شیرازی و...

پی نوشت:
اینهایی که در این فهرست آمدند پر ازکلیشه اند و کلیشه در همه جای دنیا مشتری خودش را دارد، اما نکته اینجاست که بیرون از اینجا برای کلیشه هم زمان می گذارند و تلاش دارند یک کلیشه ی با کیفیت ارائه دهند، این شاید تفاوت عمده ی تلویزیون ما با تلویزیون دیگران باشد.
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۰۰:۳۷
اخری خوب بود
آفرین سیروس مقدم که رکورد داره! (3191598) (alef-13)
 
samira
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۰۵:۳۳
بازم سریالهای چند سال پیش
سال به سال بدتر میشن
الان این سریال خانم و اقای سنگی حیف ابکی واقعا مفته
به درد دختر هفت ساله من میخوره فقط (3191617) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۰۵:۳۸
حرام کردن بیت المال. (3191618) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۰۷:۴۰
من اصلا تلویزیون نگاه نمی کنم. این سریال ها هم حتما مخاطبانی دارند!! (3191625) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۲۳:۵۶
سریال های خوبی هم داره تلویزیون
اینا رو مردم عامه خیلی دوس دارن (3191688) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۲۵:۰۸
با سلام
بغیر از آبکی بودن این سریالها که با پولهای هنگفت این مردم ساخته میشود سوالی مطرح است که چرا در اکثر سریالهای صدا و سیما غم ،ناامیدی،مشکلات،عدم اطمینان ،اضطراب، و.... را به مخاطبان خود انتقال میدهد. آیا این خدمت است یا خیانت؟ (3191695) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۳۳:۰۸
صرفنظر از بازی های خوب و حتی گهگاه تحسین برانگیز و اثرگزار بازیگران ایرانی ، اساسا فیلمنامۀ این سریالها در واقع معمولا نبردیست میان سیاهی مطلق با سفیدی کبریائی، بدون هیچگونه چهرۀ خاکستری ، که در بسیاری از موارد هم پیش از هر چیز تداعی-گر یک کار مشترک !!! "سیما" میباشد :
با سینماگران کشور هند (احتمال وقوع هر اتفاق بد مطلق برای هنرپیشۀ خوب مطلق !!! فیلم ، رهائی معجزه-آسا از اوج بدبیاریها و نامردی های "بد من" ها و... و در عوض وقوع اتفاق های خوب مطلق یرای وی) و در عین حال سینماگران کشورترکیه (حمایت ها و حوب-بیاری های بعد از وقوع بدبختی ها و پلیدی های کل فیلم، از گونۀ کلید اسرار!!!) ؛ (3191722) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۳۴:۲۹
تحمل یک ثانیه نگاه کردن به فیلم یا سریال ایرانی را ندارم. (3191728) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۳۴:۵۵
ببین سریال آبکی تولیدش راحت است ، هزینه تولیدش کم است ،..... و در نهایت سود خوبی نصیب تولید کنندگانش میکند. دیگه چی بهتر از این . (3191731) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۵۲:۵۲
اینها پرطرفدار بودن من شخصا اینا رو با ابشون دیدم و راضیم
به جای نقد انها برید ببینید چقدر گفتگو دونفره پخش میشه
نه سرگمیه نه اموزشه نه تلنگره نه ....
الان بالای 4 ساله منهر بار میزنم شبکه 4 دکتر دینانی با یه نفر دیگه حرف میزنه این اب توشه نه این سریال های کوچه خلوت کن زمان خودشون (3191803) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۵۷:۵۰
وجود شش نام زنانه در میان سریال های بالا و محتوای زنانگی همگی سریال های یاد شده، هجوم نگرش های فمینیستی را در دفاع از حقوق زنان نشان می دهد. (3191827) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۱:۵۹:۰۵
زمانه یه کلودرام اجتماعی برپایه کلی تحقیق و آسیب شناسی فرهنگ دروغ و خشونت در جامعه بود و از لحاظ فنی و حرفیه ام بسیار خوش ساخت و استاندارد بود مقایسه اش با بقیه آثار این لیست دور از انصافه (3191831) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۲:۱۴:۳۸
واقعا که همه موارد ذکر شده ، ابکی ابکی بودند. بعد میگن مردم سراغ ماهواره نرند.سریال سازی دست یه گروه خاصیه که با .... بده وبستان دارند وسریال (بخوانید دوریال) ابکی رو متری بخورد ملت میدن. (3191864) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۲:۱۹:۲۹
مسخرس ...من که نگاه هم نمیکنم ...ترجیح میدم سریال های شبه جم روببینم ولی تلویزیون دولتی ایران رو نه (3191882) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۲:۲۶:۰۸
ما اخرش هم نفهمیدیم در قسمت دوم ستایش مادر کیه ؟ دختر کیه؟

اخه هردوشون خیلی جوون بودن (3191914) (alef-13)
 
اهورا
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۲:۵۴:۱۸
آبکی گفتی و کردی کبابم......مخصوصا این یکی آخریه(تنهایی لیلا) که شخصیت و داستان غیر قابل باور مثل خودلیلا داشت و به شدت اصرار داشت که باایمان بودن فقط و فقط در همان محله ونزدیک آن امام زاده امکان پذیراست،مثلا در قلب فرانسه نمیشود فرد با ایمانی بود،یک ساده لوحی شدید از یک فرد باایمان..... (3192004) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۳:۴۰:۳۹
مگر کس در ایران تلویزیون هم می بیند خدا زنده نگهدارد ماهواره را اگر نبود مردم بیچاره می شدند (3192137) (alef-13)
 
farshad
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۴:۲۷:۴۱
الکی تر از سریال آقا وخانم سنگی و حلقه سمندر را فقط میتوان در سیمای ایران مشاهده کرد. (3192335) (alef-13)
 
یاس
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۲۱:۰۷:۲۰
ینی فدایی داری فدایییییییییییی... (3193209) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۶:۵۷:۳۸
هیچکدوم به خانم و آقای سنگی نمیرسند.. واقعا یه کار میکنید آدم بره سراغ ماهواره .. (3192708) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۹:۲۲:۴۵
از بین اینا زمانه نسبت به بقیه قابل تحملتر بود هر چند بعد از چند قسمت پرشتاب ابتدایی کمی کشدار و خسته کننده شد اما بازی خوب آقای محجوب منو همیشه پای تلوزیون میکشونه. (3192999) (alef-13)
 
علی سواری
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۹:۳۸:۳۵
یارو نشسته تک تک این سریالها رو سکانس به سکانس دنبال کرده و یک ثانیشو از دست نداده بعد نشسته میگه همشون آبکی اند. (3193020) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۱۹:۵۵:۰۴
ولی از سریال های ترکی شبکه جم ابکی تر نیستن خداییش! (3193048) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۵ ۲۱:۰۹:۰۴
شمعدونی رو یادت رفت (3193214) (alef-13)
 
محمد امین
۱۳۹۴-۰۶-۲۶ ۱۱:۰۱:۴۱
به نظرم سریال‏(زمانه‏)فوقالعاده وبینظیر بودبا داستانی بدیع.بخصوص شخصیتی که شهرام قائدی وحسین محجوب بازی کردند حداقل من نظیرش رو درهیچ سریالی ندیدم (3194274) (alef-13)
 
سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۳:۳۴:۲۲
تنهایی لیلا و ستایش کاملا آبکی بودن اما بقیه خیلی عالی و پرمخاطب بودن بیشتر شبیه غرض ورزی با حسین سهیلی زاده به نظر میرسه (3719387) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.