کد مطلب: 249121
در باب سرویس بهداشتی مدارس
بخش تعاملی الف - اسماعل سلیمی ساعتلو
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۵۸
در طول ۱۲ سال تحصيل و بیشتر از دو دهه تدريس در مدارس به ندرت مدرسهاي را ديدهام كه سرويس بهداشتي تميز و استانداردی داشته باشد.
بسیاری از اوقات در طول سفرهای تابستانی و اسکان در مدارس شهرهای مختلف به حال دانشآموزان تاسف میخورم که مجبورند از این اماکن استفاده کنند. معمولا شیرهای آب چکه میکنند، کاشی ها یک در میان ریخته و کنده شدهاند و کاسه توالت جرمی به خود گرفته است که انگار سال ها است روی هیچ ماده شویندهای را به خود ندیده است. متأسفانه بعضی از مديران مدارس اين مكان را براي سركشي زياد مهم نميدانند از طرف ديگر بعضی از سرايداران و مستخدمان هم به نظافت اين قسمت از مدرسه اهميت زيادي نميدهند.
بسياري از دانش آموزان به علت كثيفي و بوی بد سرویس های بهداشتی، ساعتها متحمل عذاب ميشوند تا خودشان را به منزل برسانند. این مسئله عواقب جبرانناپذیری را در بزرگسالی در بر خواهد داشت. دانشآموزی که به علت ازدحام این قسمت در زنگ تنفس نمیتواند از دستشویی استفاده کند به احتمال زیاد، در آینده به مشکلات کلیوی و رودهای دچار خواهد شد.
بسیاری از سرویس های بهداشتی بینراهی و حتی بیمارستان ها و هتل ها و مکانهای عمومی هم، چندان وضع خوبی ندارند. گویی این مسئله در میان ما تبدیل به یک فرهنگ شده است که سرویس بهداشتی باید همیشه همین گونه باشد. چه بسا اگر آن مسئولی که در حال حاضر متولی یکی از همین مکان های عمومی است در دوران دانشآموزی در مدرسه از یک سرویس بهداشتی استاندارد برخوردار بود، اکنون میدانست که از ملزومات بسیار مهم هر مکانی داشتن یک سرویس بهداشتی مطلوب است که فرد در حین استفاده از آن دچار شکنجه و عذاب نشود.
کاش مدیران مدارس ما می دانستند، واقعا نظافت و رسيدگي به اين قسمت از مدرسه ارزش كمتري از قسمت هاي ديگر ندارد و حتي ميتواند سهم عمدهاي در يادگيري دانشآموزان داشته باشد.
کاش مدیران مدارس ما میدانستند که يك سرويس تميز بهداشتي که همه جای آن برق بزند اين پيام را به دانشآموز ميدهد كه در اين مدرسه همه چيز تمیز و مرتب است پس تو هم بايد تمیز و مرتب باشي.
کاش مدیران مدارس ما می دانستند که هزینه كردن، تعمير و تجهيز و زيبا سازی اين قسمت از مدرسه تشانگر نكتهسنجي، احترام به شخصيت دانشآموزان و آموزش غير مستقيم آن ها است هم از جنبهي بهداشتي و هم از جنبهي مديريتي.
و ای کاش مسئولان نظام آموزشی ما میدانستند که براي قضاوت و ارزشیابی يك مدرسه و مدير خوب در وهلهي اول بايد سري به سرويس هاي بهداشتي آنجا زد.
کلمات کلیدی : اسماعل سلیمی ساعتلو
A Teacher 4 All Seasons
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۰۸:۰۸:۵۰
با تشکر از سلیمی عزیز برای این نکته مهم و ظریف.
گروهی از سرایداران و همکاران خدماتی از آزادگان و ایثارگران عزیز هستند و مدیران متاسفانه اختیار و کنترلی روی این عزیزان ندارند و معمولا اینان به مدیران تحمیل می شود و اختیار انتخاب برای مدیران محدود است. بعضی از این عزیزان سرایدار و خدماتی برای خود امپراطوری اقتصادی در مدارس راه انداخته اند: از فروش سی دی بگیر تا چیپس و پفک نمکی در مدارس. خبر چینی را هم به آن اضافه کن.
چون وضعیت اقتصادی اینها از مدیر و معلم هم بهتر شده است لذا تن به دستشویی شیویی نمی دهند. این هم مزید بر علت شده است به طوری که شاهد بوده ام مدیران و معاونان از اینها حساب می برند.
الیته مسایل آموزش و پرورش بسیار بغرنج تر از آن است که بتوان آنها را در کوتاه مدت حل کرد
البته اگر تخصصی به مساله نگاه کنم باید بگم که باید در مدارس برای پسران دو نوع دستشویی قرار دهند: یکی برای رفع حاجت فوری و ایستاده مثل دستشویی فرودگاهها دیگری برای .....
راه حل دیگر نصب دستشویی فرنگی است: پزشکا هم تایید می کنند بیایید قبول کنیم دستشویی آنها از ما بهتر و بهداشتی تر است. اگر همه چیز غرب بد باشد حداقل این یکی بهتره. البته از گوگلشان هم نباید گذشت. (2490873) (alef-10)
فرزند کلاس دومی من از سال پیش تا الان یک یا دو بار در روزهای بسیار سرد سال از دستشویی مدرسه استفاده کرده و هر روز از 7 صبح تا 2 و نیم بعد از ظهر که به خانه می رسد به خود فشار می آورد . به هیچوجه هم صحبتهایی که با او داشته ام او را راضی نکرده که از دستشویی مدرسه استفاده کند . تازه این یک مدرسه غیر دولتی است با جمعیت نسبتاً کم . (2494187) (alef-13)