نظر منتشر شده
۳۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 221644
نتايج تكان‌دهنده تحقیق درباره بنزين و گازوئيل داخلی
بخش داخلی الف، 16 فروردین 93
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۸
نتایج تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف درباره سوخت معمولی و یورو۴ نمونه‌برداری شده از ۱۰جایگاه سوخت‌رسانی در تهران نشان می‌دهد کیفیت نمونه‌های بنزین و دیزل گرفته‌ شده به شدت با استانداردهای موجود فاصله دارند.

تحقیقات انجام‌ شده در دانشگاه صنعتی شریف حاکی از آن است که میزان گوگرد موجود در بنزین و دیزل نمونه‌برداری شده از ۱۰ جایگاه سوخت‌رسانی در تهران که شامل بنزین و دیزل معمولی و نیز سوخت معرفی‌شده تحت عنوان یورو ۴ است به شدت با استانداردهای تعریف‌ شده فاصله دارد. این میزان در بنزین معمولی و یورو ۴ تا ۲۰ برابر و در دیزل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است.

دکتر وحید حسینی، سرپرست این تحقیق می‌گوید: از آنجا که آلاینده بحرانی هوای تهران عمدتاً ذرات معلق با اندازه کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است، لازم است توجه ویژه‌ای به این آلاینده معطوف شود. آلاینده ذرات معلق عمدتاً ناشی از احتراق دیزل، احتراق ناقص، واکنش‌های شیمایی اتمسفریک و نهایتاً منشأ طبیعی است که بخش عمده‌ای از این ذرات از احتراق دیزل حاصل می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه صنعتی شریف، گوگرد موجود در سوخت‌ها در این سطح بالا علاوه بر آلایندگی بسیار شدید هوا، موجب آسیب جدی به تجهیزات کنترل و کاهش آلایندگی در موتورهای بنزینی نیز می‌شود. وجود این میزان گوگرد در سوخت، موجب کاهش عمر مبدل‌های آلایندگی که عمدتاً دارای مواد کاتالیستی حساس به گوگرد هستند، می‌شود.

حسینی با وجود آنکه اصلاح همزمان سوخت و خودرو را برای تأثیرگذاری در کاهش آلودگی هوا ضروری می‌داند، دراین‌باره می‌گوید: «در چنین شرایطی استفاده از تجهیزات کاهش آلودگی در خودرو عملا هیچ فایده‌ای ندارد چرا که کیفیت پایین سوخت وسطح گوگرد بالا باعث تخریب تجهیزات کنترل آلودگی می شود.»

وی به عنوان مثال استفاده از فن آوری کاملاً روزآمد و بسیار پیشرفته فیلترهای دوده را در خودروهای دیزل توصیه می‌کند و می‌افزاید این فناوری در بسیاری از جاهای دنیا مورد استفاده قرارگرفته و بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای سواری و سنگین دیزل این فیل‌ترها را به عنوان تجهیزات استاندارد روی خودرو نصب می‌کنند. امکان نصب این فیلترهای بر خودروهای دیزل تولیدشده نیز وجود دارد؛ اما مشکل اساسی اینجاست که فناوری مورد استفاده در این فیلترها نیاز به استفاده از سوخت دیزل با سطح گوگرد کمتر از ۱۰ قسمت در میلیون دارد که هنوز در ایران در دسترس نیست.

دکتر حسینی در خصوص نمونه‌های پس از سال ۱۳۹۰ می‌گوید: «هرچند نمونه‌های بعدی در پایان سال ۱۳۹۱ کاهش قابل ملاحظه ای در سطح گوگرد سوخت بنزین و دیزل را نشان می دهد، ولی باید توجه کرد که هنوز با سطح استاندارد یورو۴ فاصله وجود دارد. ضمن اینکه، سوخت بی کیفیتی که قبلا در خودروها مورد استفاده قرار گرفته عمر تجهیزات کاهش آلایندگی را به زوال رسانده و صدمه قبلا ایجاد شده است.»

در تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف، نمونه‌های بنزین و دیزل توزیع‌شده در ۱۰ جایگاه شهر تهران از میانه سال ۱۳۹۰ تا دی ماه سال ۱۳۹۲ بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد، در نمونه‌های سال ۱۳۹۰ میزان گوگرد سوخت دیزل به بیش از ۸۰۰۰ قسمت در میلیون (ppm) می‌رسد که بسیار بالاتر از حد استاندارد دیزل پاک ۱۰ قسمت در میلیون است. این روند در سال ۹۲ تغییری نکرده است. همچنین بررسی نمونه‌های بنزین سال ۱۳۹۰ سطح گوگرد بنزین را در حدود ۱۸۰ قسمت در میلیون نشان می‌دهد. این میزان نیز از حد استاندارد که ۱۰ قسمت در میلیون هست بسیار فراتر رفت استه. جالب آنکه میزان گوگرد در بنزین‌های سوپر، یورو۴ و معمولی، در سال ۹۰ تفاوت چندانی با یکدیگر نمی‌کنند؛ اما در سال ۹۲ با بهبود کیفیت بنزین یور۴ و سوپر، سطح گوگرد در آن‌ها به کمی بیشتر از ۲۰ قسمت در میلیون می‌رسد که البته این میزان نیز حداقل دو برابر میزان استاندارد است.

در میزان گوگرد بنزین معمولی نسبت به سال‌های ۹۰ و ۹۱ تغییری مشاهده نمی‌شود. تحقیق مذکور نشان می‌دهد محتوای بنزن (ترکیب حلقوی معطر که جزو مواد سمی و احتمالاً سرطان زا محسوب می‌شود) در نمونه‌های مختلف بنزین بجای حد ۱ درصد حجمی استاندارد بین ۱.۸ تا ۲.۹ درصد حجمی نوسان می‌کند. این عدد تنها در نمونه‌های بنزین یورو۴ سال ۹۲ به میزان زیادی کاهش‌یافته و به شرایط استاندارد رسیده است. بنزن ماده‌ای است که باعث افزایش عدد اکتان بنزین می‌شود اما حدود مجاز استاندارد، به دلیل تبعات سلامتی، استفاده از این ماده را محدود می‌کنند.

در سال ۲۰۰۰ توسط بانک جهانی اعلام شد، آلودگی هوا در ایران سالانه جان ۴۵۰۰ نفر را می‌گیرد. همچنین سازمان بهداشت جهانی به تازگی هوای آلوده شهری را جزو گروه ۱ ترکیبات سرطان‌زا اعلام کرد و آن را هم‌ردیف مواد بسیار خطرناک هسته‌ای از قبیل پلوتونیوم به عنوان موادی که بدون شک سرطان‌زا هستند، قرار دارد.

به گفته دکتر حسینی کنترل آلودگی هوا تنها از مبدأ تولید آلاینده‌ها امکان‌پذیر است. وی دراین‌باره می‌گوید: «اگر آلودگی وارد هوا بشود دیگر نمی‌توان کاری کرد. اتمسفر دارای جرم و انرژی بسیار بالایی است که دخل و تصرف بشری در آن امکان پذیر نیست و لذا همانند تمام برنامه های موفق دنیا باید از تولید آلایندگی جلوگیری شود»

وی همچنین از بی‌توجهی خودروسازها به فناوری EOBD و عدم استقرار آن همزمان با استقرار سطح آلایندگی یورو ۴ انتقاد کرد و گفت: این فناوری موجب می‌شود چنانچه کارکرد عادی موتور خودرو به نحوی مختل شود که باعث افزایش آلایندگی خودرو شود، چراغ هشدار به راننده روشن‌شده و ضمناً میزان رانندگی در این وضعیت ثبت می‌شود. در آینده‌ای نه چندان دور باید از این سیستم به عنوان جایگزین معاینه فنی خودروها استفاده شود؛ اما خودروسازان به دلایل اقتصادی از استقرار این سامانه طفره رفته‌اند.

وی همچنین بر لزوم توجه همزمان به حوزه‌های خودروهای سواری، سنگین و موتورسیکلت برای اثربخشی اقدامات صورت گرفته علیه آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: «بنا بر تحقیقات انجام شده در سطح جهان سرمایه گذاری برای کنترل آلودگی هوا ۳۰ برابر آنچه خرج می‌شود بازگشت سرمایه دارد و فعالیت در این زمینه به اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند. البته سرمایه برگشتی عمدتا به صورت جلوگیری از مرگ و میر و برداشتن بار از دوش سیستم بهداشت و درمان کشور خواهد بود»

برای انجام این تحقیق که با حمایت شرکت کنترل کیفیت هوا وابسته به شهرداری تهران انجام شده است ۱۰ جایگاه سوخت‌رسانی در کشور که شامل جایگاه‌های اعلام‌شده توزیع بنزین یورو ۴ نیز بوده است در بازه‌های زمانی چندماهه نمونه‌برداری شده و برای آزمایش به یک آزمایشگاه معتبر و بی‌طرف در خارج از کشور فرستاده شده است.

سرپرست این تحقیق دراین‌باره می‌گوید: «باید در نظر داشت کیفیت سوخت توزیع شده در کشور در زمان‌های مختلف و بسته به پالایشگاه تولید کننده متفاوت است و نتایج این تحقیق با افزایش جامعه آماری دقیق‌تر خواهد شد. از نتایج این جند نمونه محدود نمی توان برای کیفیت کل سوخت توزیع شده در جایگاه ها قضاوت کرد. هر چند سیستم توزیع سوخت با کیفیت و زنجیره تامین سوخت نیز باید بازنگری و اصلاح شود تا سوخت بی کیفیت و سوخت با کیفیت در مراحل مختلف انتقال با هم مخلوط نشوند.»
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۸:۰۴:۴۹
حتی اگر یک دلیل برای بازنگری در سیاست داخلی‌ و خارجی‌ وجود نداشت، همین وضعیت سوخت و نداشتن امکان پالایش نفت کافی‌ است که از هیچ کوششی برای عادی سازی روابط خارجی پرهیز نکنیم. (2055310) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۰۴:۱۹:۱۵
هموطن عزیز، توجه داشته باشید که تولید بنزین داخلی یک پاسخ به فشارهای بی حد و حصر امریکا و غرب برای تسلیم کردن ایران بود. راهبرد تولید بنزین در داخل موجب بیمه شدن کشور در برابر این فشار شد و اگرنه الان وضعیت ما مثل لیبی و عراق بود. حال فرض کنیم طبق تعبیر حضرتعالی "پرهیز نکردن از هیچ! کوششی برای عادی سازی روابط خارجی" معیار سیاست کشور ما باشد، آیا فکر می کنید مشکل تمام خواهد شد؟ برای اینکه شعار نداده باشم و کلی گویی نکرده باشم، توجه جنابعالی و دیگر هموطنان را به دهه 30 و فشارهای امریکا (در زمان ریاست جمهوری هری ترومن) به شاه برای تغییر سیاست های داخلی جلب می کنم. لازم به یادآوری است که در آن زمان امریکا برای جلوگیری از نفوذ کمونیسم در کشورها، فشار زیادی را به ایران برای انجام اصلاحات ارضی وارد کرد. با عدم پذیرش موضوع توسط ایران، کار به تحریم اقتصادی، حذف کمک های مالی و نظامی کشید و نهایتا شاه تسلیم شد و سیاست امریکا را اجراء کرد. انجام این کار موجب شد که نظام تولید داخلی ایران (با همه مشکلات و ایرادات آن) فروبپاشد و از آن به بعد ایران که تولید کننده نیازهای کشاورزی خود و خودکفا در این مورد بود به کشوری وابسته تبدیل شد. امروزه ما بزرگترین واردکننده گندم در جهان هستیم. اگر آن موقع خود ما مشکلات نظام تولید کشاورزی آن زمان (ارباب-رعیتی) را درک می کردیم و آن به یک نظام تولید مدرن و مطابق با نیازهای کشور و جهان تبدیل می کردیم، آیا جایگاه ما با شرایط کنونی یکسان بود؟ من هیچ وقت به احمدی نژاد رای نداده ام و از سیاست های ضدتولیدی وی نیز دفاع نمی کنم، ولی برخی تصمیمات استراتژیک که موجب بقای کشور شده است را به بهانه وجود ایرادات تخطئه نکنیم. ما آلودگی هوا را با امنیت کشور تعویض کردیم. در جنگ امریکا و عراق بیش از 500 هزار کودک عراقی به علت کمبود دارو مردند. وقتی از خانم آلبرایت (دموکرات!) سوال کردند که آیا حمله به عراق ارزش مرگ نیم میلیون کودک را داشت؟ گفت تصمیم سختی بود، ولی من فکر می کنم ارزش آن را داشت.
هم وطن گرامی، من فکر می کنم تولید بنزین داخلی (با همه آلودگی هایش) ارزش جلوگیری از مرگ میلیون ها ایرانی را داشت و دولتمردان متکبر امریکایی را از اینکه بتواند ایران را تسلیم کنند، بازداشت. (2056182) (alef-13)
 
منصور
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۰۸:۲۹:۲۰
این هم از نتایج مدیریت جهانی!!!!!!!11 (2056298) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۰۹:۵۷:۲۱
بنده خود فارغ التحصیل رشته شیمی دانشگاه شریف هستم اما باید به استحضار برسانم که این مطلب به دانشگاه صنعتی شریف ربطی ندارد.

در کشور ما سازمان استاندارد با امکانات عظیم آزمایشگاهی و بودجه بسیار بالا وظیفه تعیین مطابقت سوخت و یا هر محصول دیگری را با استاندارد مربوطه بر عهده دارد و نه یک مرکز آموزشی. ضمنا از آزمایشگاههای شرکت نفت هم در اینمورد خاص و تحت نظر سازمان استاندارد می توان بهره برد.

بنده نتیجه گزارش را نه رد و نه تائید می کنم ولی عرض بنده اینست که مسئولیت ها در قانون مشخص است و لذا اگر امور از مجاری قانونی پیش برود بسرعت قابل پیگیری و نتیجه بخش خواهد بود. فی المثل اگر ثابت شود این گزارش غلط است آیا کسی از مسئولین دانشگاه متهم و دادگاهی می شود؟ و یا فقط به یک نگرانی گسترده در جامعه منجر می شود؟

لذا این گزارش از دانشگاه شریف با دستگاههای آنالیز فرسوده اش که خود فاقد استاندارد اداری و وجاهت قانونی است نباید ملاک قضاوت قرار گیرد. (2056457) (alef-13)
 
استاد
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۸:۵۵:۰۲
لطفا نمونه های وارداتی نیز کنترل شود تا رانت های احتمالی پنهان مشخص گردد. (2055427) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۰:۵۱:۵۱
واقعا كه دولت قبل چه خدماتي به اين كشور كرد. به اسم بنزين، مواد سمي توليد كرد و اين اوضاع رو به وجود اورد. از خيلي جهات پاكترين بود!! (2055649) (alef-10)
 
sardar
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۰۸:۳۴:۱۸
خیلی هم به کاری که کرده بود افتخار میکرد و بعنوان یکی از دستاوردی علمی دینا اعلام کرد ،البته به ما اعلام کرد ،بصورت داخلی ، والا تو دنیا مراکز کنترلی تقلب نمی کنند (2056314) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۲۲:۳۶:۳۶
مجلس پاسخگوی سکوت در قبال سرطان ملت باشد (2059166) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۱:۱۲:۲۸
واقعا توليد اين نوع بنزين وعدم مبارزه با الودكي هوا با اثرات مخرب ماموس ان بر سلامت روحي ورواني مردم مهمترين عامل بر هم زننده امنيت ملي كشور در حال حاضر است، وعجيب انكه در رفع ان تا به حال حتي يك اقدام جدي صورت نكرفته!!! (2055689) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۱:۱۶:۳۴
يكي مسوولان را از خواب غفلت وسستي بيدار كند..... (2055697) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۲:۱۶:۵۱
خوب که چی جناب الف آقای زنگنه که دستور واردات بنزین رو دادن این وسط به شما چی میرسه لیاقت امثال شما وابستگیه شاید بنزین وطنی عالی نباشه اما در زمان تحریم بهترینهاست (2055801) (alef-10)
 
هادی
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۳:۲۹:۲۵
لیاقت امثال شما استفاده از امکانات داخلی مخصوصا خودرو بپا جشم نخوریم با این صنعت خودروی داخلی وکلی کان (2055937) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۳:۳۴:۴۰
دوست عزیز از خواب بیدار شو! در سالهای اخیر به دلیل تولید بنزین بسیار بی کیفیت میزان شیوع انواع سرطان چندین برابر شده.به نظر شما این مسئله بی اهمیتیه؟ (2055951) (alef-13)
 
m
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۰۷:۴۰:۵۴
هموطن محترم ظاهرا شما نه آلودگی هوا و نه شیوع سرطان و نه مرگ و میر ناشی از آن برایتان مهم نیست و فقط به محکوم کردن جناح مخافتان می اندیشید و حمایت از خط فکری سیاه و سفید؟! (2056245) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۲۳:۲۵:۳۵
راست میگی آقا برادر، بعداز این ویرانه ای که از دولتهای نهم و دهم بر جای ماند، باز هم جای شکرش باقیه که تونستن همین را هم تحویل ملت بدن. واقع بینی هم نعمتی است برای ...........من. (2059351) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۲۳:۳۰:۳۴
میشه یکنفر پیدا بشه بگه کدام لوازم و مواد مصرفی استاندارده که این یکی باشه؟ برای صدمه خوردن یا زمین خوردن برای ناهمواری زمین یا خراب بودن مواد غذایی یا .... یا با کوچکترین مشکلی ، وزیر و مدیر کل عوش میشه اونوقت ما ملت ... چی بگم؟... ملت .. تنها ، دارن قتل عام میشن فریاد رسی نیست. خدایا بداد این ملت تنها برس. آمین (2059372) (alef-13)
 
عاطی
۱۳۹۳-۰۱-۱۸ ۰۰:۲۷:۵۶
زبونم لال یه عزیزو که به خاطر سرطان از دست بدی دیگه این حرفو نمیزنی خزشبختانه یا بدبختانه دنیا بیشتر از دماغ ما امتداد داره (2059509) (alef-13)
 
اکسیژن طلب
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۲:۳۴:۰۶
800 برابر!!!!!
این یورو 4 نیست که استاندارد جدید ایران است.
پس موسسه عریض و طویل استاندارد چه میکنه؟
صنعت فرسوده همینه دیگه. اگردیزل با استاندارد یوورو4 تولید میشد و تعرفه خودرو با سوخت دیزل کاهش میافت( چون ساخت خودرو شخصی با سوخت دیزل با این توانایی خودروسازان گرامی چند دهه طول میکشه) آلودگی هوا بشدت کاهش میافت ولی حیف که اینها آرزو است آنهم از نوع دست نیافتنی!! (2055839) (alef-10)
 
اشرفی
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۳:۲۱:۱۸
مردم ما آدم که نیستن بنزین خوب مصرف کنن مردم خیال میکنن ما مثل عربها نفت داریم!!اقای توکلی اشرفی شما که میدونین وبه عنوان نماینده قسم خوردین چرا تومجلس ساکتی پس!؟؟ (2055916) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۳:۲۱:۳۳
چیزی به ما نمیرسد ولی هموطنان هوا آلوده استنشاق نمی کنند ولی به شما خیلی چیزها رسیده که از بیان یک واقعیت کوچ در هراسی (2055917) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۳:۴۸:۵۰
تابلو بود! (2055980) (alef-13)
 
آزاد
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۲۳:۴۹:۲۶
اتفاقی که در شهرهای آلوده بر سر سلامت کودکان و سایرین می آید یک قتل عام است و این مقدار کشتار در فلسطین هم رخ نمی دهد! اما همچنان ادعای خدمت، شعار تلاش برای رفاه مردم بر سر زبان مسئولین است.
یعنی واقعا نمی دانند چه فاجعه ای رخ داده است. واقعا اینجا همه چیز آرومه و ما تند تند داریم پیشرفت می کنیم!
آقا یارانه ما تهرانی ها را خرج سلامت هوا کنید. خرج مترو و اتوبوس کنید. مگه ما آدم نیستیم؟! حق تنفس هوای سالم هم نداریم؟! (2055981) (alef-13)
 
رسول
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۰۰:۱۱:۴۸
قیمت این بنزین و گازوییل با این کیفیت تو بازار جهانی چنده که اینقدر ارزانی آنرا تو سر ملت می زنن! (2056015) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۰۵:۲۳:۴۶
مردم سرطان بگير اصلا براي مسئولين كه مهم نيست مهم اينه كه چرخ ايران خودرو و سايپا بچرخه و ماشين هاي بنجول با قيمتهاي بالا بندازن به مردم راهش اينه كه مثل همه جاي دنيا مترو افزايش بدن البته نه مثل مترو ما كه توش پرس ميشيم و در كل سيستم حمل و نقل عمومي (2056206) (alef-13)
 
رسول مشهدی
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۰۸:۰۰:۵۲
این گزارش قابل توجه اقایانی است که چپ و راست بر همه دنیا میتازند و کشور ما را بهترین کشور دنیا میدانند.همه بدند و ما خوب.ولی همان بدها نیز این بنزین و گازوییل را به خورد ملتشان میدهند؟
شما که حتی عرضه تامین بنزین و گازوییل استاندارد را ندارید و مردم خود را تا سالها درگیر بیماری های خطرناک میکنید چطور میخواستید دنیا را مدیریت کنید؟
بی لیاقتی تا چه حد؟ (2056265) (alef-13)
 
حاجی
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۰۸:۱۰:۱۵
خاطرم هست اون روزا که بچه تر بودم به توکلی مینازیدم که اجازه نمی داد بنزین پله ای گران بشه .چون ایشون بودند که توی دوران اقای خاتمی با تند روهای عزیز جلوش را گرفتن. حالاست که می فهمم چقدر احمق بودم .... هی
مطمئنا نظر من باعث تعمیق بحث نمیشه ... (2056273) (alef-13)
 
برادر.دوست.حداقل شهروند
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۱۲:۲۵:۱۰
اون وزیری که مینونه با یه دستور ده ملیون لیتر بنزین داخلی رو کنار بزاره و بنزین خارجی رو جایگزین کنه .حتما با چند تا دستور میتونه کیفیت بنزین داخلی رو به استاندارد قابل قبولی برسونه .آما ....
اقایان مدیر. راحت ترین راه و البته پر منفعت ترین راه برای دوستان خود را انتخاب میکنند.
اگر به ایرانیهایی که با این دستور ممکن است کارشان را از دست بدهند
میزان کمتر برداشت از حوزه های نفتی و سود طرف مقابل در حوزه های مشترک
همینطور میزان ارزی که خارج میشود
و فرستادن سیگنال منفی به تولید کننده داخلی (تولید تو به هیچ دردی نمیخورد)و...
را در نطر بگیریم . فکر میکنم اقای وزیر چند دستور را بدهند(کیفیت بنزین داخلی رو به استاندارد قابل قبولی برسونه)به نفع همه مخصوصا شخص خودشان باشد. (2057033) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۱۶:۰۳:۴۱
آثار استشمام بنزین سرطان زا که تو این چند سال استشمام کردیم 20 سال دیگه با افزایش آمار سرطان مشخص میشه ..
البته اونموقع همه یادشون رفته که تو این سالها کدم کارهای نسنجیده و حرفهای نپخته باعث بدبختی مردم ایران شد. (2057917) (alef-13)
 
بی خبر الدوله
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۱۶:۴۴:۲۵
یادش بخیر دکتر ....
یک روز آمد توی تلویزیون و با همون ژست مخصوص به خودش - البته مثل همیشه بعد از اعلام بی تاثیر بودن تحریم ها و ... - اعلام کرد که در تولید بنزین خودکفا شدیم ................ و جالب تر آنکه چند وقت بعد - باز با همان ژست معروف - در همان تلویزیون اعلام کرد که صادر کننده بنزین شدیم ......... آدم رو یاد مثل معروف " خم رنگرزی و ... " می اندازه (2058059) (alef-13)
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۰۱-۱۸ ۰۱:۳۰:۳۷
دولت باید قیمت سوخت را آنقدر گران کند تا تولید سوخت با کیفیت مقرون به صرفه شده و پول یارانه طبق قانون بدست آید
آقای توکلی شما مسوولید این موضوع را از دولت پیگیری کنید
دولت باید سیاست غلط تشویق به انصراف از طریق گدا پروری را کنار بگذارد
سیاستی که طبق آن هرکس احساس میکند گداست بیاید یارانه بگیرد بشرط آنکه مجوز تجسس در زندگی خصوصی خود را بدهد! این نابود کردن شرافت مردم است.اگر دولت بنزین و حامل ها را 4برابر کند و از مردم بخواهد در صورت تمایل یارانه خود را مستقیما در بورس یا حساب سهام عدالت سرمایه گذاری کنند کم کم وضع اقتصادی خوب میشود.
آقای روحانی در دام رانتخواران افتاده و آنچه ایشان دیکته می کنند انجام میدهد
سبد کالا این موضوع را روشن نمود (2059589) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۸ ۰۸:۰۳:۴۳
مجلسیان عزیز سلام
ایا وقت بیدار شدنتان نرسیده که ..... (2059736) (alef-13)
 
فرزاد
۱۳۹۳-۰۱-۱۸ ۰۸:۲۱:۳۰
من به واسطه تحصيلات و كارم از روزي كه هواي تهران و رشت و تبريز و... به شدت الوده شد مي دانستم و بيان نيز نموده ام كه اين به خاطر بنزين غير استاندارد مي باشد در ضمن هر كسي كه چهار كلاس سواد داشته تاكنون فهميده كه بنزينهاي احمدي نژادي كه در پتروشيمي ها سرهم شد باعث اين الودگي هاست حالا تحقيق دانشگاه شريف نوشداروست اقايان از هشت سال قبل كجا بودند ؟ الان كه خواجه حافظ هم مي داند اين بنزين و گازوئيل ها فاجعه هستند بهتر بود نظريه خود را ان موقع كه كاربرد داشت ابراز مي كرديد . (2059753) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۸ ۰۸:۴۶:۰۵
خورشید پشت ابر نمیمونه و دروغگو بودن دولت قبلی و رییسش روزبروز برای همه روشنتر میشه و البته حامیان اون دولت هم خجل تر. (2059787) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۱-۱۸ ۱۰:۱۸:۰۵
باز لااقل این اجازه رو دادن تو این دولت که بنزین رو آنالیز کنن دولت قبلی که اجازه این کار رو نمی داد!!! (2060015) (alef-13)
 
مصطفی
۱۳۹۳-۰۱-۱۹ ۱۲:۲۹:۴۳
مطمئناً تولید بنزین آلوده بدون تصمیم مقامات بالای کشوری ممکن نبوده. یعنی حداقل برای مدتی سلامتی مردم فدای آرمانگرایی های سیاسی و اعتقادی شده است. (2063978) (alef-13)
 
نورالدین
۱۳۹۳-۰۱-۱۹ ۲۱:۱۸:۱۹
می توان قاطعانه ادعا کرد که دشمن در درون خودمونه کسانی که به علت عدم کفایت خود موجب مرگ هزاران نفر هموطن می شوند دشمن واقعی ملت اند اینقدر در مقابل خارجی ها دشمن دشمن نکنیم (2065828) (alef-13)
 
cf
۱۳۹۳-۰۱-۲۰ ۱۱:۱۲:۲۱
بنزین الوده در تهران توزیع نمیشود در شهرستان توزیع شود معنی عدالت را متوجه شدم (2067430) (alef-13)
 
احمد سلامی
۱۳۹۳-۰۱-۲۱ ۱۵:۲۳:۰۷
با احترام
اخر ماشینهای که برادران خودرو ساز میزنن بالتر از مصرف استاندارد تازه بیشتر مصارف در ترافیکه نه طی مسیر درجاده ها ترافیک 5تا 10ساعته داریم کامیونها یور4هستن با گازویل یورو 0همشون به خرابی افتادن عیب از دزدیهای کلان است
نه راننده نه مردم در بحث خانگی کجا مهندسی رعایت شده در همین شهرکهای مهر جدید ساز از همه جاش دزدیدن اینقدر منت سرمردم نذارین ما صادر کننده هستیم یک لوله گاز برا انتقال از ترکیه رد شده چقدر وضعشان خوبه ایا در عراق ترکیه برا مصارف کشاورزی صفر ریال پول بنزین وگازوییل شما انقدر دزد دارید که نفت بشکه ایی 500000000000000000000000000000000000000000000ذلار بفروشید باز ما فقیر وفقیتر میشیویم
جرات دارین بنویسین سطان موز یا قند وشکر کیه پسته که مشخصه حیف این کشور دست مشتی نالایق افتاده
اینم اخر تولید اورانیم پولی که دود شد وبه هوا رفت کاش در بادبان و نیروی خورشیدی سرمایه میشد
چرا ماشین 2500یا 3500سی سی وارد میکنید
شهامت داری چاپ کن اگر یک رسانه هستی (2070875) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.