توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 223255
مدیرعامل هما: کانادا در صنعت هوایی ایران اخلال ایجاد می کند
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰
مدیرعامل هما با اعلام خبر پیروزی هما در ممیزی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی گفت: به دلیل شرایط تحریم دولت کانادا اجازه نمی‌داد ممیزی هما انجام شود و اگر این ممیزی انجام نمی‌شد، عضویت هما در یاتا معلق می‌شد اما ۲ روز قبل از انقضای تاریخ عضویت، عضو مجدد یاتا شدیم.

به گزارش فارس؛فرهاد پرورش گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" از حدود ۵۰ سال پیش به عضویت «یاتا» (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) در آمده است.

او گفت: به دنبال شدت یافتن تحریم های دولت کانادا، ‌یاتا‌ از تعلیق پروژه ممیزی ‌ایران‌ایر که قرار بود در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ انجام شود خبر داد، اما با این حال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های گسترده و همه جانبه‌ای را جهت متقاعد کردن «یاتا» و به منظور تفکیک موضوع برای انجام ممیزی انجام داد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ظاهراً این مورد تصمیم دولت کانادا و وزارت خزانه‌داری این کشور بود، گفت: آنها مدعی بودند تحریم‌های علیه ایران‌ایر را باید رعایت ‌کنند؛ در همین راستا برخی مزیت‌ها را از این ایرلاین گرفتند.

او توضیح داد: به عنوان مثال از ۳ سال پیش سیستم بین‌المللی فروش بلیت را برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قطع کردند، همچنین‌ در سیستم فروش بار، ‌یاتا تسهیلاتی‌ برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر می‌گرفت‌ که ‌ایران‌ایر‌‌ را از این تسهیلات محروم کرد و یا ‌اتاق تهاتری که بین ایرلاین‌ها وجود داشت برای ‌هما‌ ممنوع شد.

پرورش بیان کرد: به هر حال در اقدامی غیرمنتظره، یاتا به ما اعلام کرد که نمی‌تواند ایران‌ایر را از نظر ایمنی بازرسی کند در صورتی که هما به ۱۲ نقطه در اروپا و ۳۰ نقطه در کل دنیا پرواز دارد و همین مورد باید اهمیت موضوع‌ را برای آنها چند برابر کند.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: هما تا ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ (پنج‌شنبه ۲۱ آذرماه ۹۲) مهلت داشت که ممیزی شود بنابراین ۳ ماه زودتر ‌آمادگی خود را به یاتا برای ممیزی اعلام کردیم.

او گفت: اگر یاتا در ممیزی‌های خود ایراداتی را از خط هوایی بگیرد (ایراد جزئی)، آن شرکت هواپیمایی ۴۵ روز مهلت دارد که ایراد را رفع کند و سپس گزارش داده و اعلام کند که این ایرادات رفع شده است تا کارشناسان «یاتا» مجدداً آن موضوع‌ها را بررسی کنند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر این ایرادات رفع شود و کارشناسان یاتا بپذیرند، عضویت خط هوایی در یاتا‌ تمدید می‌شود و اگر نپذیرند طبیعتاً ایرلاین از عضویت معلق می‌شود.

او بیان کرد: پس از امتناع یاتا از حضور در ایران برای ممیزی ایران‌ایر، بارها با مسئولان یاتا مذاکره و اعلام کردیم که این کار آنها غیر عادلانه است در حالی که هما آماده انجام‌ ممیزی است.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: با توجه به انجام نشدن ممیزی هما در زمان مقرر یعنی ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳، طبق مقررات یاتا، ایران‌ایر ۳ ماه بعد یعنی حدود ۱۲ مارس ۲۰۱۴ (چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۲) از عضویت یاتا خارج می‌شد.

پرورش گفت: به موازات مذاکرات ۱+۵ و اثر بخشی آن درحوزه هوایی از یک طرف و اثر بخشی مکاتبات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ‌یاتا، پس از مدتی کوتاه موضوع رفع تعلیق ممیزی IOSA به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد و در نتیجه این ممیزی در تاریخ ۲۱/۱۲/۹۲ (۱۲ Mar) توسط یک تیم فرانسوی مورد تایید یاتا قرار گرفت و براساس آخرین استانداردهای ممیزی یاتا (ISM-۷) از هما انجام شد.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: این تیم فرانسوی با پرواز ایران‌ایر به تهران آمدند و مدت ۵ روز در هما ۹۶۰ آیتم را در چند حوزه عملیاتی خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات، خدمات زمینی، خدمات فرودگاهی، دو پرواز بین‌المللی ایران‌ایر، حراست و امنیت پرواز، آموزش، ایمنی و منابع انسانی و مقررات دستورالعمل‌های درون سازمانی،‌ ممیزی کردند.

او گفت: نکته قابل توجه این بود که در این ۵ روز کارشناسان یاتا هیچ اشکالی از ایران‌ایر نگرفتند زیرا اگر کوچک‌ترین اشکالی اخذ می‌شد باید ظرف ۴۵ روز آن را رفع می‌کردیم در حالی که ما زمان نداشتیم و اگر چند روز می‌گذشت از عضویت یاتا خارج می‌شدیم و بنابراین این موضوع برای ‌هما‌ اهمیت بسیاری داشت.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: هفته‌های پایانی اسفندماه ۹۲ دوران پر التهابی برای نیروهای داخلی و کارمندان ایران‌ایر بود اما آنها اجازه ندادند این استرس ذره‌ای به بیرون منتقل شود.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: در روز ۶ مارس‌ کار ممیزی ایران‌ایر انجام شد و نداشتن اشکال در ممیزی، موجب شد که بلافاصله گزارش ممیزی به یاتا ارسال شود.

پرورش ادامه داد:‌ گزارش کارشناسان یاتا ۲ روز قبل از آنکه ایران‌ایر از یاتا اخراج شود، در یاتا تصویب و عضویت هما در این انجمن بین‌المللی تثبیت شد و خوشبختانه نام «ایران‌ایر» مجدداً به عنوان «شرکت هواپیمایی مورد تأیید ‌یاتا از نظر ایمنی (IOSA REGISTERY)» در سایت یاتا تا تاریخ دوم آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت اخراج هما از یاتا پس از ۵۰ سال عضویت، عضویت مجدد در این انجمن مقررات سنگین و سخت‌گیرانه‌ای داشت ضمن آنکه در شرایط فعلی تحریم و مخالفت کشورهای مختلف، عضویت دوباره هما در یاتا بسیار مشکل بود زیرا عضویت یک ایرلاین در یاتا نیازمند تائید کشورهای مختلف است.

او گفت: تفاوت ممیزی امسال یاتا نسبت به دو سال قبل این بود که موضوع SMS (سامانه مدیریت ایمنی) به طور دقیق در ایران‌ایر بررسی شد و مورد تائید کارشناسان یاتا قرار گرفت.