نظر منتشر شده
۹۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 297957
حیف‌ومیل 12 هزار میلیارد تومانی خودروسازان
بخش اقتصادی الف؛ 6 مهر 94
بررسی صورت های مالی و دارایی های دو خودروسازی اصلی کشور نشان می دهد که سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی به هدر می رود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۲
اگر انتظار از عملکرد سایپا و ایران‌خودرو آن اندازه باشد که فقط از پس سود بانکی داراییهای خود بر بیایند، باید سالانه رقمی حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص داشته باشند. همچنین تطبیق این شرکتها با همنوعان خارجیشان، نشان داد که یک خودروساز با ابعاد فروش خودروسازان ایرانی، بصورت استاندارد سالانه حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان سود کسب می‌کند. حال آنکه جمع زیان سال ۹۱ دو خودروساز بزرگ ایران رقمی معادل ۹۰۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد، و برای سالهای بعد از آن نیز آمار قابل اتکایی در دست نیست.

نبود آمار قابل اعتماد از دو شرکت خود به تنهایی ساختار بیمار آنها را نشان می دهد. اگر یک شرکت که ۱۵ هزار پرسنل دارد فاقد آمار باشد، ملاک ارزیابی درباره موفقیت و شکست مدیریت آن چیست؟ صاحبان آن چگونه می توانند درباره حفظ و یا برچیده شدن آنها تصمیم گیری کنند؟

به این ترتیب میزان انحراف منابع خودروسازی به نفع مدیران و افراد خاص تنها در سال ۹۱ را می‌توان از جمع این دو مؤلفه، بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان دانست. این رقم در سال جاری نیز با لحاظ تورمهای ۳۴ درصدی سال ۹۲ و ۱۶ درصدی سال گذشته، قابل برآورد است. حیف و میل در صنعت خودروسازی هم‌اکنون سالانه در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

در این شماره به اختصار به خشت اول ساختار و زیربنای اصلی مشکل در خودروسازی، یعنی مدیریت سیاسی و پیچیده خودروسازی پرداخته می شود.

ساختار سیاسی، مدیریت خودروسازی
مصاحبه های متعدد با دانشمندان و افراد اجرایی و همچنین گزارش مجلس نشان می‌دهد که اجماع نخبگان، بر این باور است که سیاسی بودن مدیریت در خودروسازی ها یکی از مهمترین عوامل – بلکه مهمترین عامل - مشکلات خودروسازی است. در این صنعت عزل و نصبها در سطوح بالایی و میانی، به‌شدت با گرایشهای سیاسی آمیخته است؛ همچنین کیفیت عملکردها و نیز نظارت، به‌شدت صبغه سیاسی دارد.

به دلیل سیطره‌ سازوکارهای سیاسی بر ساختار و عملکرد صنعت خودروسازی، انواع فساد کشف شده در این صنعت را می‌توان ذیل عنوان «فساد سیاسی» دسته‌بندی کرد. گزارش تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازی تصریح دارد: «بررسی مستندات حاکی از آن می‌‌باشد که دو خودروساز بزرگ کشور به صورت دولتی و سیاسی مدیریت می‌‌گردند و غالب عزل و نصب‌ها در سطوح هیأت مدیره و مدیران میانی تحت فشار و یا حمایت خاص برخی از مدیران ارشد سیاسی و یا حتی برخی تأمین‌کنندگان بزرگ صورت می‌‌پذیرد. تحلیل و بررسی‌های کار‌شناسی مؤید این نکته مهم می‌‌باشد که این امر یکی از مهم‌ترین موانع خصوصی‌سازی واقعی است؛ بدیهی است هدایت بنگاه‌‌های اقتصادی با رویکرد دولتی و دستوری، تشکلی سیاسی ـ اقتصادی را ایجاد نموده و به‌یقین تضمین‌کننده اهداف اقتصادی بنگاه نخواهد بود.»

بنابر تعریف بانک جهانی، فساد سیاسی «استفاده از منابع عمومی برای مقاصد خصوصی» است. همچنین احمد توکلی – اقتصاددان و نماینده مجلس – فساد سیاسی را به این صورت تعریف می‌کند: «تغییر ملاک تصمیم‌گیری از منافع و مصالح عمومی به منافع شخصی، تباری، گروهی یا خارجی.»

به این ترتیب در پی سیاسی شدن شبکه مدیریت در این صنعت، کشف انواع فساد سیاسی در خودروسازیها به هیچ‌وجه عجیب نیست. اختلاس، کلاهبرداری، زد و بند، تبارگرایی، ویژه‌خواری، سرمایه‌داری رفیقانه، تجارت نفوذ، دلالی، سفته‌بازی، مارکتینگ پول، تجمل‌گرایی و سایر اشکال فساد ساختاری، و همچنین عوامل متنوعی که نهایتاً به ناکارآمدی ساختاری می‌انجامد، با عزل و نصبهای سیاسی، کاملاً در این صنعت نهادینه شده و قوام یافته است.

شکل‌دادن ساز و کارهای خودروسازی به نفع مدیران
علی‌لو، مسئول تیم تحقیق و تفحص از خودروسازی، در مصاحبه‌ای از سوء استفاده از عموم جایگاههای مدیریت اقتصادی شرکتها، و تقسیم آنها به‌عنوان جوایز سیاسی بعد از انتخاباتها رونمایی کرد و گفت: «شرکت ایران‌خودرو حدود ۱۶۴ و سایپا نزدیک به ۷۰ شرکت اقماری دارند، که عموم این شرکت‌ها بعد از انتخابات‌های مختلف از جمله ریاست جمهوری تأسیس شده‌اند.»

متأسفانه سوء‌استفاده و بهره‌برداری از منابع خودروسازی به نفع مدیران، ابعاد پیچیده و گسترده‌ای را دربر می‌گیرد. چند شغله بودن و عضویت مدیران رده بالا و حتی مدیران میانی خودروسازی در چندین سمت گوناگون در این شرکتها، کاملاً عادی و معمول است. گزارش مجلس تصریح دارد: «تصدی چند پست و عضویت مدیران ارشد شرکتهای خودروساز در هیأت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه بصورت عرف درآمده است. در بررسی مستندات مشخص شد مدیران عامل، قائم مقامهای مدیران عامل، معاونان و بسیاری از مدیران میانی هر دو شرکت، ریاست و یا عضویت هیأت مدیره چند شرکت مهم زیرمجموعه را نیز برعهده دارند.»

شاید توجیه مسئولین صنعت برای عدم تمرکز بر مدیریت یک جایگاه و اپیدمی چند شغله بودن، استفاده از توانمندی و قابلیتهای مدیران در مراکز دیگر صنعت باشد؛ اما فوراً این سؤال پیش می‌آید که اگر این تعدد مشاغل در جایگاههای ضربدری و شبکه‌ای با هدف کارآمدی بیشتر ایجاد شده‌اند، چرا از کارآمدی در این صنعت اثری دیده نمی‌شود؟ چرا براساس گزارشهای رسمی، ۶۰ درصد از این شرکتها زیان‌ده هستند؟

در گزارش مجلس از خودروسازی آمده است: «بررسی اجمالی صورت‌های مالی اساسی دو شرکت بزرگ خودروساز ایران‌خودرو و سایپا حاکی از خروج این شرکت‌ها از مسیر ایفای وظایف اصلی خود (تولید خودرو) و ایجاد انبوهی از شرکت‌های اقماری (به ترتیب در حدود ۱۵۰ و ۹۰ شرکت) و بعضاً صوری در داخل و خارج از کشور با مدیریتهای ماتریسی، تو در تو، پیچیده و فاقد کارآمدی لازم یا غیرفعال است، که محل جذب منابع انسانی و انجام معاملات خاص شده‌اند و بعضاً با تهیه و تنظیم صورت‌های مالی غیرشفاف و غیر قابل اتکاء، حقوق صاحبان سرمایه را در معرض سفته‌بازی، دلالی و تهدید قرار داده‌‌اند و در ‌‌نهایت خسارت ناشی از اینگونه عملکردها را در قالب هزینه سربار و هزینه مالی و امثالهم با افزایش قیمت محصولات بر دوش مصرف‌کننده نهایی قرار گرفته است.»

برای ذکر میزان پاداشهایی که بین مدیران این صنعت رد و بدل می‌شود، می‌توان به یک مثال اشاره کرد. ۳۵ درصد از سهام یک بانک خصوصی متعلق به ایران‌خودرو است. مدیران عامل این شرکت هم‌زمان با مدیریت عاملی ایران‌خودرو، ریاست هیأت مدیره این بانک پارسیان را نیز برعهده داشته‌اند؛ گرچه سایتهای این بانک و بانک مرکزی از درج نام رئیس هیأت مدیره این بانک استنکاف کرده‌اند. گذشته از عواید دیگر، تنها میزان پاداش ریالی پنج تن از اعضاء هیأت مدیره این بانک طی سال ۹۱ (سال زیاندهی خودروسازی) مجموعاً مبلغ قابل توجه ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

ابعاد غیررسمی کانالیزه شدن منابع به نفع مدیران خودروسازی نیز جای تأمل دارد. تنها در یک کانال و طی سالهای ۸۱ تا ۸۵، برآورد این مقدار بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. در گزارش مجلس تصریح شده است: «نقض "بند ۳ ماده ی ۲۵۸ لایحه‌ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت" از طریق استفاده از اموال شرکت برخلاف منافع شرکت برای شرکتهایی که برخی از مدیران خود در آن به‌صورت غیرمستقیم ذینفع بوده‌اند. لازم به ذکر می‌باشد حجم معاملات شرکتهای مرتبط با افراد مذکور طی سالهای ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۵ با یک شرکت خودرسازی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است.»

حال آنکه با لحاظ تورم، و درنظرگرفتن کانالهای متعدد ایجاد شده برای فساد طی سال ۸۵ تاکنون ابعاد مسأله گسترش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد. بنابراین جای تردید نمی‌ماند که ایجاد شرکتهای متعدد و جایگاههای مدیریتی پرشمار و تصدی ضربدری این جایگاهها، برای بهره‌برداری کلان از منابع خودروسازی بوده است. این شبکه مدیریتی مسموم و مسأله‌دار، راهبردهای معیوب و مسیرهای منحرفی را برمی‌گزیند. در شماره‌ آینده به برخی از کانالهای متنوع بروز فساد در شبکه مدیران خودروسازی اشاره خواهد شد و فهرست‌وار تبعات این مدیریت معیوب را بر‌خواهیم شمرد.
منبع: تسنیم
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۸:۵۸:۰۸
یا قیمت ها را می اورند پایین و با قیمت عادلانه می فروشند و یا اینکه منتظر می شویم ورشکست شوند (3218605) (alef-11)
 
هنر
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۴۷:۳۴
قیمتش مفت هم بشه یک قرون ارزش ندارند این لگن ها، کیفیت خودروهای خارجی رو میخواهیم. (3218772) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۵۱:۲۴
وقتی به هر بی سوادی یک دکترای تقلبی می دهند می شود مدیر همین می شود او هم که فقط به فکر پر کردن جیب های خود هست (3219051) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۰۲:۱۰
چاره کار فقط نخریدن خودرو صفر هستش تماااام (3219504) (alef-11)
 
قنبر
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۸:۵۷:۱۸
چاره کار نخریدن است
چون ما دیگر احتیاجی به این خودروسازان با این تولیدات عقب مانده نداریم
همه کشورها سوار بر مدلهای 2016 میشوند
اما در ایران مدلهای 1992 را با منت میفروشند
آنهم ابتدا پولش را تماما میگیرند بعد از چند هفته ماشین را میدهند
نمیخریم
باید واردات آزاد بدون گمرکی شود
نمیخریم
ما مردم برنده نهایی هستیم
انبارهایتان لبریز میشود
مجبور می شوین
قیمتها را کاهش دهین
نمیخریم (3221688) (alef-11)
 
دلسا
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۰:۵۲:۲۹
خواسته های بر حق کمپین تحریم خودرو
1-واردات خودروی خارجی بدون گمرکی آزاد باشد
2-قیمت خودروی داخلی یکسوم شود به همراه وارانتی 5 ساله رایگان
3-عوارض تردد سالانه خودرو ها بر حسب حجم و مدل و... باید چند برابر شود
4-اعتبار صنعت رو به نابودی خودروی داخلی باید هزینه گسترش صنعت توریست و کشاورزی مدرن گردد
نمیخریم تا قانون و خواسته های ما انجام شود
دیگر به این لگن سازان احتیاجی ندارم آنها به ما مشتریها محتاجند . اینبار قانون و قاعده بازی را ما معین میکنیم
نمیخریم نمیخرید نمیخرند (3229318) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۵۲:۱۷
فعلا که در مرحله اول قیمتها باید یک سوم شود و کیفیتها بالا رود (3219052) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۱:۳۰
خودرویی ها شرکتهای بورسی هستند و سرمایه گذاران با اعتماد به اینکه بورس نظارت کافی بر این شرکتها دارد، اقدام به خرید سهام می کنند. متهم اصلی بورس اوراق تهران است که در طول اینهمه سال اعتراضی به اینهمه بی قانونی در شرکتهای خودرویی نکرده است. (3219099) (alef-11)
 
پالیزی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۲۱:۳۶:۱۴
5 سال پیش مقداری از سرمایه ام را صرف خرید سهام سایپا کردم .تا بحال سودی که از این راه نصیبم نشده هیچ کلی هم ضرر کردم به خاطر افت قیمت این سهام.خدا از سرشان نگذره..................... (3220826) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۵۰:۱۰
بنده یه سوال دارم، اگر فردا روزی آمدند گفتند کیفیت خودروهایمان از فرداعالی میشود ، این ماشین های بی کیفیتی و خرابی که همگی مشکلات فنی دارند که تو انبارهایشان است رو چیکار میکنند؟ (3218777) (alef-11)
 
سلمانی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۷:۵۲
درود بر سایت الف که پشت پرده را نمایان ساخت ؟؟؟!!!!!
این مطالب را عموم مردم میدانند
اما نکته نه چندان جالب اینست که
اگر همین متن را خلاصه تر مینوشتیم اما درج نمیشد و سانسور ....
به هر حال خوبه که متنی اینچنین درج کردین
یادمان نمیرود سال قبل یا دوسال قبل روزنامه ها
از پاداش چند صد میلیونی
همان هیئت مدیره بانکی (که در متن بالا ذکر شده )
روزنامه ها نوشتند و کارکنان آنها شاید شاید چند ده یا صد هزار تومان
اگر پاداش بگیرند !!
یعنی سوئ مدیریت دولتی فساد آور است
برای همین است که مردم دیگر خسته شده اند و خودروی داخلی نمیخرند
چون پرایدی که حدود 5 میلیون تمام میشود را چرا باید 19 میلیون بخرند ؟ این سود در جیب چه کسانی میرود ؟
در متن بالا آمده
برای همین مردم میگویند دیگر نمیخرم تا این سودها در جیب چند نفر نرود
تنها راه نجات
آزاد ساز واردات خودرو بدون گمرکی است
تا تولید کننده داخلی به خود تکانی بدهد و
مدلهای 2016 با گارانتی و خدمات پس از فروش و احترام ویژه به مشتر
عرضه نماید
وگرنه
همه مردم
متحد هستند و نمیخرند و در نتیجه خودروساز نابود میشود نه مردم (3219254) (alef-11)
 
درود بر ملت هشیار
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۵۹:۵۱
درود بر ملت هشیار و سایت الف که موجب نمایش پشت پرده ساختار نا سالم مدیریتی شد و بدا بحال سهام داران این شرکت ها، حال چگونه می توان دفاع تمام قد مسئولین رده بالای صنعت را توجیه کرد (3218791) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۰۸:۲۸
برادر من قیمت ها هم بره پایین نمیتونن پاییم نگه دارن قیمت ها رو
تمام این هزینه ها و قیمت های بالاو کیفیت بسیار پایین به خاطر سوء مدیریت و نداشتن دانش و علم خودرو سازی و مدیریته
این ها خودروساز نیستند فقط مونتاژ کارند
تا انحصاره همینه
هیچ چیز عوض نمیشه (3218805) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۰۹:۱۱
این گزارش اسفبار از فساد در این مرکز هم تکاندهنده و هم مایوس کننده هست.

ولی در بقیه مراکز صنعتی یا بانکی یا شرکت بورس و خلاصه هر جا موضوع پول و بیت المال در میان هست چه میگذره؟ ایا مثل این بررسی از آنجاها هم انجام شده؟

بخشی از جرائمی که در این مقاله تحقیقی آمده عبارت هست از
اختلاس، کلاهبرداری، زد و بند، تبارگرایی، ویژه‌خواری، سرمایه‌داری رفیقانه، تجارت نفوذ، دلالی، سفته‌بازی، مارکتینگ پول، تجمل‌گرایی و سایر اشکال فساد ساختاری، و همچنین عوامل متنوعی که نهایتاً به ناکارآمدی ساختاری می‌انجامد

اسفباره واقعا (3218807) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۳۹:۴۱
دادستان کل کشور وارد شوند سالانهدمیلیاردها دزدی و اختلاس و کشته جای نگرانی نداره (3219631) (alef-11)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۴۳:۴۴
تا زمانی که انحصارات باشد امیدی به تکان خوردن صنعت خودروسازی ما نیست. شرکتهای خودروسازی داخلی حتی با وجود سرمایه گذاری مشترک با طرف خارجی هم به نظر من چندان رشد نخواهند کرد چون نمی خواهند انحصارشان را از دست بدهند و به سمت بالاتر بردن کیفیت بروند. خرید سهام شرکتهای اقماری شان را هم توسط شرکتهای معتبر خارجی برنمی تابند! همچنان می خواهند کودک لوس و ننر 50 ساله در بغل دولت باقی بمانند! زیان این وضعیت سالهای طولانی است که به مصرف کننده تحمیل شده است. انحصار در هر چیزی مخرب و ضدبهره وری است . انحصار در صداو سیما . مخابرات . واردات کالاها و ... . دولت موظف به زدودن انحصار از بازارهای مختلف و رشد بهره وری است. رشد اقتصادی باید ناشی از بهره وری باشد که ارزشمند باشد رشد اقتصادی با افزایش قیمت نفت و درآمدهای نفتی و تولید کالاهای با کیفیت پایین چندان ارزشی ندارد. (3219032) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۲۰:۲۹
با خواندن این مقاله گریه کردم نمیدونم بقیه چه احساسی داشتند ولی خداییش گریه کردم (3219352) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۳۱:۱۶
من هر کاری کردم گریم نگرفت (3219772) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۷:۱۳:۴۴
اگر کسانی که در جاده ها از بین رفتند و ادمهایی که مجروح و قطع نخاع شدند رو مجسم میفرمودید حداقل کامنت نمیذاشتی و کمی متاثر میشدی اون ادما هم زنده نیستن احساسشون رو اینجا برات بنویسن (3220171) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۵۴:۱۵
آنها هیجوقت ورشکست نمی شوند جون خصوصی نیستند و از بودجه دولت به نحوی استفاده میکنند.
اول باید ورود این کمک ها قطع شود. (3219682) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۳:۰۹:۰۶
دوست عزیز به همین خیال باش.با توجه به کاهش تولید در این شرکت ها تا آخر سال باید منتظر پراید 25 تا 30 میلیونی باشیم. (3222740) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۸:۵۸:۵۴
مردم خودشون بلدن با این خودروسازهای بی مسئولیت چطور رفتار کنند (3218607) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۱۹:۴۶
چکونه بلدن یعنی؟؟؟ اون مردمی که ما باشیم که در اجتماع با هم سرو کار داریم رفتارمون با هم بدتر از همین خودروسازهاست کافیه کمی گشایش بشه ببین چگونه برای خرید گوی سیقت میگیرند (3218843) (alef-11)
 
پیمان
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۱:۲۴:۱۸
مردم ما متاسفانه بادمی روند هرطرف بوزد انسجام برای این تصمیم گیری سست است (3228121) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۰۲:۱۴
پس مجلسیان ...؟ چرا ورود موثر نمی کنند تا هم مدیران رو تغییر بدن و هم ساختارشو عوض کنند (3218617) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۲۴:۱۱
ورود کردن دیگه!پیشنهاد افزایش هزار درصدی تعرفه واردات خودرو رو دادن که مجبور شیم دوباره همینارو سوار شیم (3218677) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۹:۳۳
به همین خیالات باشن که ما این ماشینا رو دوباره سوار شیم (3219497) (alef-11)
 
سام
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۸:۵۴:۱۶
مگه مجبوري صفر بخري؟!! خب برو يه دست دوم بخر كه كيفيت با صاحب قبليش بهتر شده (3220429) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۴۵:۳۷
اخه خودشون هم سود میبرن (3218764) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۳۴:۴۳
من تعجب مکنم خود مجلسیها تحقیق وتفحصم کردن میدونن اوضاء از چه قراره بازم میان پیشنهاد افزایش ثعرفه میدن اونم هزار درصد ! (3219783) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۰۷:۳۴
خريد خودروي صفر و بي كيفيت ايراني و چيني ممنوع (3218632) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۳:۱۱:۱۴
من چینی رو میخرم چون هم قیمته ایرانیه هستش ولی خیلی بهتره پولمم نمیرسه برم بنز سوار شم والا چینی رو هم نمیخریدم بحث انتخابه آقا جان و الان انتخاب مردم دیگه خودروی بی کیفیت ایرانی قطعا نیست (3219313) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۳:۳۸
خودرو چینی صاحب اول و آخرش خودتی... (3219753) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۴۰:۰۱
بازم این چینیها شرف دارن به محصولات این دوتا خودروسازخودمون
ولی با این حال من خودم به شخصه سعی میکنم چینیشم نخرم ودر ضمن شنیدم برخورد نمایندگیهای اوناهم چه مونتاژیهاش و چه وارداتیهاش دست کمی از این دوتا شرکت نداره (3219799) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۱۰:۳۱
دورازده هزار میلیارد که چیزی نیست پولیه؟؟؟؟/؟ (3218639) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۱۰:۵۲
باسپاس از الف عزیز ...مقاله بسیار خوبی بود ....خودرو سازی ایران دیگر نمیتواند به روال گذشته کار کند ....این فرم به اصطلاح خودرو سازی نه لیاقت این ملت است و نه زیبنده نظام .... . (3218641) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۵۶:۲۵
حالا که تمام قضایا دیگه روشن شده باید ببینیم واکنش دولت آقای روحانی چیه اگه دوباره بخواد از اونا حمایت کنه که خیلی باعث تاسفه و اگه اقدام راضی کننده ای به نفع مردم اقلا تو این زمینه انجام نده آخر چهار سال براش بد تموم میشه من از همون اولشم به این جماعت به اصطلاح تکنوکرات کهنسال امیدی نداشتم
بی خودی هم اون بنده خدارو مجبورش کردن از انتخابات کنار بکشه (3219856) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۱۵:۵۲
حالا معلوم شد چرا میگن ضرر میدیم؟!
جمع کنید بساط این جماعت رو (3218651) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۲۰:۱۳
خدا را سپاس که تحریم خرید خودرو صفر کیلومتر "که بنده آنرا نمی پسندیدم" نتیجه داد و مسولین به این نتیجه رسیدند که بار کج هرگز به منزل نمی رسد.آیا ما باید همه چیز را خودمان تجربه کنیم؟ یا می شود از تحارب دیگران هم استفاده کرد؟وای بحال فرد یا گروهی که فقط عبرت دیگران باشد. (3218665) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۳۰:۱۲
من مصرف کننده بی پناه باید تاوان چی و کی رو بدم؟ این انصاف و مسلمانیه؟ (3218702) (alef-11)
 
آراد
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۳۳:۵۹
اخیرا برخی از نمایندگان مجلس که البته شناخته شده اند بر طبل افزایش تعرفه واردات خودرو می کوبند غافل از اینکه اگر واردات خودرو به کلی ممنوع بشه هم ما زیر بار حرف زور نمیریم و خودروی بی کیفیت رو با قیمت بالا نمی خریم (3218719) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۳۶:۳۸
با این همه انحصار زیان هم میدن؟ نه کیفیت نه خدمات پس از فروش و با قیمت فضایی. مگه میشه؟ دست بچه 5 ساله بدی بهتر مدیریت می کنه (3218728) (alef-11)
 
آراد
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۳۸:۰۲
الف جان ملاک شما برای انتشار نظرات چیه؟ این چندمین نظری بود که فرستادم و منتشر نشد (3218734) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۳۸:۰۶
چی تو این مملکت انحصاری نیست واردات خودرو دست چند تا خانواده و عوامل وابسته ان که قفل ها را باز میکند خودروی داخلی دست مدیران که صد ها شرکت قطعه ساز دارند با خویشاوندان خود که هرچه بخواهند فاکتور سازی میکنند وسائل پزشکی و دارویی باز دست چند خانواده است که دارای انواع شرکت های دارویی دارند و با عواملشان و ارز هم که دست خودشان است هر وقت احتیاج شد ان را گران میکنند توسط عواملشان که شریک هستند و پست های کلیدی دارند باز هم بگم تمامی ندارد این بساط مگر میشود این فساد سیستماتیک که همه جا را گرفته را از بین برد ... (3218735) (alef-11)
 
ساسان
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۴۸:۰۰
متن خوبی بود.چرا سازمان بازرسی کشوروسایر مراجع ورود نمیکنند؟چرا تعدادی انگشت شمار بابی کفایتی وگاهی عمدی صنعت خودرو رانابود کنندوجیب مردم راخالی؟ (3218773) (alef-11)
 
امیرحسین
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۵۴:۰۳
آقای توکلی جنابعالی بعنوان نماینده مجلس باید پیگیر خواسته ها و منافع ملی و مردم باشید و صدای مردم رابشنوید. ممکن است شما و عزیزان مسئول در دولت محترم خودرو داخلی نداشته باشید و از کیفیتش هم بیخبر باشید و باز ممکن است آمار مرگ و میر و نقص عضوهای هموطنان را که در اثر کیفیت پایین خودروهای تولید داخل است را ندانید اما مسلما از کمپین نخریدن خودرو صفر باخبرید. سوال من بعنوان یک شهروند این است: شما و همکارانتان .... چرا به مسئله به این مهمی که خواست عمومی مردم است توجه نمیکنید؟ چرا مسئولین دولتی کوچکترین احترامی به نظر مردم نمی گذارند و در مقابل آنها را خائن می نامند؟ چرا با وزیر صنعت و تجارت بخاطر توهینش به مردم برخورد نمی کنید؟اصلا تا بحال فکر کردید چرا مردم خریدن خودرو صفر را تحریم کرده اند؟ مسلما خوشی زیر دلشان نزده دلیلش این است که دیگر حاضر نیستند جان و مال و سلامتی و محیط زیست کشور را فدای زیاده خواهی عزیزان خودرو ساز کنند و کلام آخر اینکه اگر اشتغال اینقدر مقدس است که به بهانه آن 50 سال است به مردم ظلم شده باید گفت اولا این اشتغال چرا در جاهای دیگر مثل صنعت چرم تبریز و چای و نساجی شمال و .... تقدس ندارد دوما بدانید جان مردم هم مقدس است و این اشتغال هم اصولی دارد از جمله رعایت حداقل کیفیت در محصولات (اعم از زیست محیطی و ایمنی و..) و احترام به سلیقه مصرف کننده و تعیین یک قیمت عادلانه برای محصول.
غزیزان خودروساز زحمتکش و باغیرت دیگر آهن قراضه تولید داخل را نمیخریم هرچه دلتان می خواهد قیمت خودرو را بالا ببرید و از کیفیتش بزنید.... (3218781) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۰۵:۱۵
عزیزان مسئول اگه ماشین داخلی هم داشته باشن خودشون که پا نمیشن هفت صبح از کارو زندگیشون بزنن برن دم در نمایندگی تو صف وایسن رانندشون مفرستن یا بیرون از نمایندگی تعمیر می کنن فاکتورشو اداره مربوطه پرداخت میکنه (3219891) (alef-11)
 
علی کریمی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۰۶:۴۲
متاسفانه بی انضباطی مالی در کلیه مراکز تمرکز پول در حدی که اصلا زیبنده یک نظام اسلامی نیست وجود دارد. این مشکل به مراتب جدی تر از آن است که بتوان آنرا به صورت موردی حل کرد بلکه یک راه حل فراگیر لازم است که ریشه این مشکل را در کل کشور بخشکاند. به اعتقاد من عدم وجود رسانه های آزاد و مستقل دلیل اصلی این آفت مهلک است که کشورمان به آن مبتلا شده است. اگر در خانه کس است ،یک حرف بس است. (3218803) (alef-11)
 
حاجی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۰۷:۱۸
واقعا ایندگان به ما چی میگن؟ (3218804) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۰۹:۳۶
کدوم آیندگان تا چند سال دیگه با این مدیریتها کل ایران به کویر تبدیل میشه زاد و ولدم که به خاطر گرونی و بی کاری جوونها و کم شدن ازدواج کم میشه هر کسی هم که تا اون موقع مونده باشه مهاجرت میکنه به خارج (3219909) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۰۹:۵۸
اگر حساب کنی جمعیت ما 70ملیون به هر نفر چقد میرسه؟ (3218808) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۱۰:۱۶
بابا بی خیال (3219911) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۱۲:۰۹
به جای بابک زنجانی و مه افرید باید اینها رو بگیرند به عنوان مفاسد اقتصادی (3218817) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۰:۱۳:۲۰
ما فقط از دولت و مجلس و نهادهای قضایی در مورد فسادهای اقتصادی خودروسازان حرف حرف و حرف می شنویم و هیچ عملی نمی بینیم . بنابراین بهترین کار اینه که ما مردم خودمون دست بکار بشیم و با نخریدن از این کارتل های مافیایی به اصطلاح خودروساز تکلیف شون رو یک سره کنیم (3218827) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۴:۲۲
درود برشما تا مردم خودشون برای خودشون کاری نکنند وآستین بالا نزنند امیدی به انجام هیچ عمل مثبت موثری از طرف دولت ،مجلس یا شورای رفاقت نیست بهترین کار هم نخریدن تا زمان اصلاح این وضعیت است (3219237) (alef-11)
 
عبادی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۳۴:۰۲
خودروهای مونتاژ(تولید)کارخانه های ایران ازجمله سایپا استانداردلازم را ندارندلطفا"توجه فرمائید:اینجانب اگرخودروی ایرانی نمیخریدم به بی کیفیتی و.... آن پی نمی بردم این دومین خودروی تیبا هست که خریداردومین تیبا شرکت سایپامورخ93/7/7هستم بگذریم که خودروی قبلی هیچ وفانکردبعدازتحویل خودروی دوم به اینجانب ، متوجه شدم ترمزدستی کلا"خراب است که مورخ93/7/8درنمایندگی2سایپاپذیرش وکلا"قطعات ترمزدستی عوض نمودندونامه شکایت واعتراض ودرخواست تعویض خودروی به سایپایدک تحویل دادم ولی هیچ ترتیب اثری ندادندگفتندتولیدشان همین است و....بااین وضعیت این خودرو بی کیفیت ترین وناامن ترین وازنظرفنی بیشترین ایرادات رادارد وهیچ رضایتی ازآن ندارم وهمیشه درگیررفع ایرادات آن ومراجعه درهردفعه کمترازیک ماه به نمایندگی می باشم چون درعرض12ماه ازتحویل خورو(93/7/7)بیش از18باربرای رفع ایرادات خودروبه نمایندگی ها مراجعه وهردفعه بیش از2روزخودرودرنمایندگی درتعمیرگاه مانده است بازهم هرروزبدترازروزقبل می باشد ودرهرمراجعه هزینه های زیادی رودستم می گذاردوروزبه روزبدترمی شودوایرادات جدیدی بوجودمی آیدازجمله نشانگرساعت یک خطش حذف شده وموکت کف خودروقلمبه شده ورنگ خودروکیفیت مناسب نداردوکنده می شودوترک ایجادنموده است لنت ها درعرض چندماه خراب شدندوباتقبل هزینه درست نمودندوصفحه کلاچ بزودی خراب شدوخرج دست ماگذاشت واکثرقطعات خودروگارانتی نداردوپولش راازمشتری می گیرندوسنسورترمزچرخهابااینکه گارانتی داشت به حساب مشتری محاسبه نمودندخودروبعدازمدتی جوش می آوردودرجه آمیربالامی رودودرجه گازخودروخودبخوددرموقعئ توقف بالامی رودوروی درجه 3و4حرکت می کندودهها مورددیگر که مجاال ذکرآنهانیست درمرحل نهائی خودروبدلیل ایرادات مذکوردرنمایندگی2سایپامیدان آذری مورخ30/6/94پذیرش نمودندایرادت قبلی رفع نشدکه هیچ، بدلیل عدم کارکردتعویض دنده هاگفتندصفحه گلاچ بایدتعویض شودآنهم به حساب مشتری که بیش از300هزارتومان خرج داردلازم به ذکراست درنوبت های گذشته نیزمبالغ زیادی پرداخت شده است درحالیکه خودروبیش از32هزارکیلومتر کارنکرده است علاوه براینها بدلیل عدم وجود فندک که خراب شده بودتعویض نکردندومیل تعادل چپ وراست چرخها جلودوماه قول تعویض داده اندبخاطرعدم وجودقطعه (بقول خودشان)ازانجام آن خودداری می نمایندتازمان گارنتی خودروتمام شوداین است مسئولیت پذیری شرکت خودروسازی سایپاو....وبااین وضعیت فقطبانوبت اینترنتی پذیرش می کنندوهیچ ترتیب اثر به خودروهای گارانتی بااشکالات فنی زیادنمی دهندونوبت اینترنتی هم بعداز20تا30روزمی باشد ومسئولین هم پاسخگونیستندورفع مسئولیت می کنندوگرفتاری های دیگری برای خریداران بوجودمی آورندو (3219005) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۱۵:۴۳
برو خداتو شکر کن تا حالا خودبخود آتیش نگرفته جزقاله بشی ! (3219932) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۱:۵۹:۳۸
لطفا مشخص کنید حیف و میل کجا می رود؟
فرض کنیم 50 مدیر هم ماهی 100 میلیون حقوق بگیرند این می شود 5 میلیارد در ماه و 60 میلیارد در سال
تازه این حقوق ها حتما با اعتراض مراجع قانونی مواجه خواهد شد که تا کنون نشده
مدیران دو شغله هم که از نظر مصرف منابع مالی فرقی نمی کند چون پولی که قرار بوده به دو نفر داده شود حالا به یک نفر داده می شود

لطفا مشخص کنید این پول که می گویید حیف و میل شده کجا می رود حدس و گمان که راه به جایی نمی برد؟ (3219089) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۹:۰۶
شماره بعد "کالسکه دودی" شنبه آینده در تسنیم منتشر می شود.
خواهید دید این پول از چه کانالهایی حیف و میل می شود. (3219284) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۰:۰۹
شعار شعار شعار شعار کـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو تا عمـــــــــــــــــــــــــــــل (3219092) (alef-11)
 
امیر حسین
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۴:۲۱
آقای توکلی این دومین باره که نظر منو منتشر نمیکنی. آیا معنی دموکراسی و مطبوعات آزاد اینه که همه نظرات باید خوشایند شما باشه؟ اگه نظرمو منتشر نکنید دیگه سایت الف رو دنبال نمی کنم البته شک دارم رضایتمندی مخاطبین برای شما مهم باشه ... (3219107) (alef-11)
 
فارس
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۳۷:۵۴
ده تا نظر بالاتر چاپ شده دقت کن بابام جان (3219626) (alef-11)
 
شهرام
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۷:۲۹
تک تک مطالب عنوان شده در این مقاله خوب را سالهای مدیدی است که خوانده و شنیده و دیده ایم ,, ارشیو برنامه های صدا و سیما از جمله برنامه مرحوم سیامک علیقلی در شبکه تهران و مرتضی حیدری در گفتگوی ویژه خبر شبکه دو و سایر رسانه های کشور شاهد این مدعا هستند اما متاسفانه بدلیل ذینفع بودن مسئولان در بروز این مشکلات نه تنها از گستردگی انها کاسته نشد بلکه هر روز بیشتر از دیروز بر عمق و وسعت این فجایع و تخلفات افزوده شد و دست اندرکاران همچنان هم در حال ابداع راه های جدید برای تخلفات بزرگتر می باشند (3219165) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۶:۰۴
سرهم بندان خودرو به مشتری وقعی نمی نهند این همه گلایه و عجز دریغ از یک پاسخ (3219196) (alef-11)
 
مبهوت
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۹:۳۹
و در ‌‌نهایت خسارت ناشی از اینگونه عملکردها را در قالب هزینه سربار و هزینه مالی و امثالهم با افزایش قیمت محصولات بر دوش مصرف‌کننده نهایی قرار گرفته


اینهم دلیل بهای تمام شده ماشینهای آشغال

سورن دارم با 40 هزار کارکرد ( بعد از اتمام گارانتی) :

تعویض باتری
تعویض واترپمپ
تعمیر سیم کشی موتور
تعمیر لقی صندلی راننده
دوبار جوش آوردن بدلیل سوختگی رله فن
و....

درحالیکه این ایرادها در ماشین باید بالای 150 هزار کیلومتر بروزکنه (3219230) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۲۲:۵۳
عزیزم شما متوجه نیستی اینا عمدا این کارو میکنن که تو شرایط بد اقتصادی واسه چهار نفر دیگه هم اشتغالزایی بشه یه نونی هم تعمیرگاهها و لوازم یدکی فروشا ببرن :)) (3219965) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۲۴:۱۸
و ایضا مرده شورها و قبرکنها و ... (3219972) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۱:۳۲
به نظر من اگر این خودروها رایگان شود هم فقط تعدادی از روستاییان برای رفت امد به باغ و زمین میتونن ازشون استفاده کنن در غیر اینصورت برا بزرگراه و شهر و جاده مناسب نیستن. باید ترددشون در شهر و جاده ممنوع بشه و فقط در روستاهایی که جاده مناسب دارند یا شهرهای کوچک فاقد بزرگراه ازشون استفاده بشه (3219266) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۳۳:۰۵
ایشالا این دوتا کارخونه ورشکست میشن تعرفه برداشته میشه روستائیها هم تویوتا نیوهایلوکس سوار میشن بنده خداها چه گناهی کردن به اندازه کافی با خشکسالی و کمبود آب و ریز گرد و کود و سموم تقلبی ودلالایی که محصولاتشون با قیمت پائین میخرن دست وپنجه نرم میکنن این یه موردو یعنی سوار شدن خودروی داخلیو دیگه خیلی بی انصافیه خدا براشون نخواد ! (3219994) (alef-11)
 
شباهنگ
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۰۸:۱۹
خوب چرا این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح نمی شود
چرا در دولت مطرح نمی شود
چرا سازمان گسترش در عزل و نصب مدیران دوشرکت خودروسازی تصمیم می گیرد. چرا ؟؟؟؟؟ (3219529) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۳۵:۱۶
?نکنه همه اینا از صنعت خودرو نفعی میبرن ؟؟؟؟؟ (3220003) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۴:۱۳:۳۷
چون گزارش تحقیق و تفحص یک گزارش رسمی محسوب می شود و جای تشکر هم از نمایندگان بابت این صراحت دارد این سئوال پیش میاید که چرا با وجود مشخص بودن تخلفات خودرو سازان هیچگاه با انان برخورد نمیشود؟ (3219550) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۱۷:۲۱
رفتم نمایندگی سایپا ناصر معالج تهرانسر انصراف دادم ، برای گرفتن پیش پرداخت گفتن یک ماهه پول را پس می دهند. در ابتدا گفتند پول سوم برج وارد سیستم شده برو سوم برج بیا ، سوم رفتم .در قرار داد نوشته شده حداکثر یک ماهه چک آماده تحویل می شود . امروز ششم ماه است حدود37 روز است انصراف داده ام ولی از چک خبری نیست .چرا موقع گرفتن پول کارت به کارت می کنند اما موقع پس دادن بازی در می آورند . خدایی ما که راضی نیستیم خدا ازشون نگذره (3219734) (alef-11)
 
حسن
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۵:۵۵:۱۲
خودرو سازان با این اجحافی که در حق مصرف کننده و کارگران صنعت خودرو روا داشته اند قصدی برای بهبود ندارند و با حمایت گروهی بانفوذ در دولت و . . . قصد تحکیم انحصار از طریق افزایش تعرفه و جلوگیری از واردات ، برای ظلم بیشتر بر مردم هستند .
با سوء مدیریت حقوق کارگران زحمت کش را نیز به نفع مدیران بدون تعهد و تخصص ضایع میکنند و بهره برداری سوء از خواسته به حق این قشر مبنی بر تضمین شغل می کنند . بازهم دنبال پولهای دولتی اند تا مزایا و حقوق خودرا بالاببرند و نه کیفیت و بهره ور را !!! (3219850) (alef-11)
 
نادر
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۲۸:۳۳
چرا مجلس نظارت نمیکند؟
و چرا قوه قضاییه محکوم نمیکند؟
مقصر اصلی هم امثال بنده است که تا گران میشود بیشتر میخریم!!! (3219981) (alef-11)
 
عماد
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۱:۴۳:۱۳
چون کسی از نماینده منتخبش چنین درخواستی ندارد. (3222354) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۱:۳۶
خسته نباشید واقعاً . ما مردم ایران سالهاست همه ی این موارد را می دانیم . انگار شما نمی دانستید ! حالا که مسئولین هم خبر از این فساد گسترده دارند چرا آنرا تعطیل نمی کنند و جلو حیقف و میل شدن سرمایه ملی را نمیگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3220024) (alef-11)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۹:۳۵:۳۳
آدم بغضش میگیره با این سوء مدیریت آینده این صنعت و سایر صنایع چی می خواد بشه (3220547) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۰:۰۴:۴۵
درود بر نویسنده این مقاله و سلام بر الف که آن را منتشر کده است (3221161) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۰:۱۹:۲۵
با سلام,طراحي اين خودروها به سي و اندي ساله قبل ميرسه كه با توجه به توسعه صنايع در دهه هاي اخير اين خودروها از لحاظ ساختاري استاندارد نميباشند و اين خودروها با هر شرايطي قابل قبول نيستند از لحاظ ديناميكي ءمواد ءطراحي و...ءلذا از دولتمردان محترم خواستاريم كه خودروها ءماشين الات صنايعءكشاورزي و غيره را كه در انها معياري براي انسانيت و ارزشي كه براي يك انسان يافت ميشوند را وارد كشورمان كنند تا كيفيت زندكي مردم متناسبا افزايش يابدءبا تشكر (3221194) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۵:۳۵:۰۱
متاسفانه پول حیف ومیل مدیران خودروساز را ازجیب ملت به عنوان یارانه تولید دادند چرا از ریخت وپاشهای بی حساب وکتاب ما نند پاداشهای چند صد میلیونی مدیران خودرو ساز وحقوق های چند ده میلیونی انها جلوگیری نمیشود ولی بر عکس یارانه تولید نیز به انها داده میشود که خودرو بی کیفیت که قاتل مردم در جاده ها شده است تولید کنند (3221327) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۶:۰۳:۵۶
200 میلیارد دیگه هم بگذارید روش.
فرغون سازان عزیز فعل یه 200 میلیارد دیگه از جیب ملت اومد واستون ، خرجش کنید ، واسه دفعه بعدم خدا بزرگه ، تحریما رو بردارن چند میلیارد دلاری در راهه. (3221341) (alef-11)
 
نخود همه آش
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۷:۳۰:۳۹
جالب است که شش ماه از سال گذشته و هنوز با افزایش 20 هزارتومانی حق مسکن کارگران مواققت نشده است. آن وفت 12 هزار میلیارد تومان خسارت بی لیاقتی؟!!! (3221420) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۰:۵۵:۵۷
چطور نهادهای بازرسی و نظارتی در طول سالهای گذشته بر عملکرد مالی این دو خودروساز نظارتی نکرده اند و اگر کرده اند این حیف و میل ها چیست؟! بیچاره مردم. (3222158) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۲:۱۷:۵۳
خدایا میشه دعای ما هم مستجاب بشه و این لگن سازا بساطشون برچیده بشه (3222507) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۲:۲۳:۳۷
از تمامی مسولین سایت الف واقای توکلی که تمام تلاش خود را در انعکاس رای ونظر مردم مینماید بسیار متشکریم . ما یعنی ملت با دادن هرگونه کمک مالی به این ناخودروسازان مخالف هستیم . (3222537) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۲:۲۸:۴۴
نعمت زاده استعفا تنها کار مفیدی است که میتوانید انجام دهید. (3222561) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۲:۳۶:۴۳
ما نخواد دنیا رو گلستان کنیم همین پژو داغون و پراید رو جمع کنیم هنر کردیم والا (3222598) (alef-11)
 
محمود
۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۱۶:۱۱:۵۲
در اين مقاله همه چيز پيدا و اشكار است،فقط يك اراده ملى نياز دارد،براى رفع اين فساد،به نظر من بايد، خودرو وارد شود، واز،از درامد ناشى از گمرك و صرفه جويى در سوخت ،حقوق كارگرن و صنايع مرتبط،پرداخت،شود و اين دو كارخانه مسموم، به كارخانه هاى معتبر خارجى و يا سرمايه دارن داخلى فروخته شود،تا با مدريت. واقعا خصوصى ايجاد شغل و خود روى با كيفيت وبه نفع مصرف كننده توليد شود، مجلس شورا بايد به اين امر ورود كند، (3223377) (alef-11)
 
ارمین
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۱:۱۵:۴۰
کلا پراید با وپژوه از لیست بازار حذف بشه بعد ببینیم چه میشه (3224728) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۳۵:۳۲
دوستان خودرویی بگیرید که ارزش سوار شدن داشته باشد...............................................: (3227439) (alef-11)
 
از مردم
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۲:۴۳:۵۳
خاطر جمع باش كه به هدر نمي رود
صاف مي رود تو حسابهاي مديرانشون.... (3233833) (alef-11)
 
زردشت
۱۳۹۴-۰۷-۲۲ ۱۰:۵۵:۰۵
بامکروحیله فراوان وده هاترفند ازجمله وام بانکی وقسطی وتشویقی و....خودروهارابه مردم ازهمه جابی خبر(مثل بنده)غالب می کنندتاسودبیشتری ببرند
خودروهای مونتاژ(تولید)کارخانه های ایران ازجمله سایپا استانداردلازم را ندارندلطفا"توجه فرمائید:اینجانب اگرخودروی ایرانی آنهم ازطریق لیزینک رایان سایپا نمیخریدم به بی کیفیتی و.... آن پی نمی بردم این دومین خودروی تیبا هست که خریداردومین تیبا شرکت سایپامورخ93/7/7هستم بگذریم که خودروی قبلی هیچ وفانکردبعدازتحویل خودروی دوم به اینجانب ، متوجه شدم ترمزدستی کلا"خراب است که مورخ93/7/8درنمایندگی2سایپاپذیرش وکلا"قطعات ترمزدستی عوض نمودندونامه شکایت واعتراض ودرخواست تعویض خودروی به سایپایدک تحویل دادم ولی هیچ ترتیب اثری ندادندگفتندتولیدشان همین است و....بااین وضعیت این خودرو بی کیفیت ترین وناامن ترین وازنظرفنی بیشترین ایرادات رادارد وهیچ رضایتی ازآن ندارم وهمیشه درگیررفع ایرادات آن ومراجعه درهردفعه کمترازیک ماه به نمایندگی می باشم چون درطول یک سال ازتحویل خورو(93/7/7)بیش از18باربرای رفع ایرادات خودروبه نمایندگی ها مراجعه وهردفعه بیش از2روزخودرودرنمایندگی درتعمیرگاه مانده است بازهم هرروزبدترازروزقبل می باشد ودرهرمراجعه هزینه های زیادی رودستم می گذاردوروزبه روزبدترمی شودوایرادات جدیدی بوجودمی آیدازجمله نشانگرساعت یک خطش حذف شده وموکت کف خودروقلمبه شده ورنگ خودروکیفیت مناسب نداردوکنده می شودوترک ایجادنموده است لنت ها درعرض چندماه خراب شدندوباتقبل هزینه درست نمودندوصفحه کلاچ بزودی خراب شدوخرج دست ماگذاشت واکثرقطعات خودروگارانتی نداردوپولش راازمشتری می گیرندوسنسورترمزچرخهابااینکه گارانتی داشت به حساب مشتری محاسبه نمودندخودروبعدازمدتی جوش می آوردودرجه آمیربالامی رودودرجه گازخودروخودبخوددرموقعئ توقف بالامی رودوروی درجه 3و4حرکت می کندودهها مورددیگر که مجاال ذکرآنهانیست درمرحل نهائی خودروبدلیل ایرادات مذکوردرنمایندگی2سایپامیدان آذری مورخ20/7/94پذیرش نمودندایرادت قبلی رفع نشدکه هیچ، بدلیل عدم کارکردتعویض دنده هاگفتندصفحه گلاچ بایدتعویض شودآنهم به حساب مشتری که بیش از300هزارتومان خرج داردلازم به ذکراست درنوبت های گذشته نیزمبالغ زیادی پرداخت شده است درحالیکه خودروبیش از34هزارکیلومتر کارنکرده است علاوه براینها بدلیل عدم وجود فندک که خراب شده بودمراجعه ومیل تعادل چپ وراست چرخها جلودوماه قول تعویض داده اندبخاطرعدم وجودقطعه (بقول خودشان)ازانجام آن خودداری می نمایندوکاررانصفه انجام می دهندتازمان گارنتی خودروتمام شوداین است مسئولیت پذیری شرکت خودروسازی سایپاو....وبااین وضعیت فقطبانوبت اینترنتی پذیرش می کنندوهیچ ترتیب اثر به خودروهای گارانتی بااشکالات فنی زیادنمی دهندونوبت اینترنتی هم بعداز20تا30روزمی باشد ومسئولین هم پاسخگونیستندورفع مسئولیت می کنندوگرفتاری های دیگری برای خریداران بوجودمی آورندوکنترل حین تحویل توسط مشتری یعنی چی؟ از کجا طرف مدت 5 دقیقه باید فهمید که خودرو سالمه یا نه . برای تست رنگ باید هر نفر یک الکومتر با خودش بیاره. برای تست گیربکس و صفحه کلاج و مشکلات مکانیکی باید دستگاه دیاگ همراش باشه. وعلهذا.خودرو معیوب ، ضرر و زیان وصرف وقت و هزینه و انرژی و استهلاک سرمایه و اعصاب خوردی مردم رو کی جبران میکنه ؟ ؟
میدونید چقدر باید تو این نمایندگی و اون شرکت وادارات تابعه خودروسازان بری و بیای آخرشم خسته بشی ونفرین پشت سرشان نثارکنی وبعدازاتمام گارانتی خودروکه24ماه ویا40هزارکیلومترکارکردمی باشدخودروسازان نفس تازه می کشندولی خریداران را بیشتردرعذاب ورنجش فرومی برند وخودروهای بی کیفیت با مصرف سوخت بالای صدی ده - صدای زیاد موتور- کیفیت بسیارپایین تزینات داخلی ازجمله ضعف بلندگوها وصدای خرخرآنها ونیز دربهاي ماشين به خوبي بسته نميشه و....خودروبلااستفاده دست مردم می ماند ولاغیرو.... خدا يي اگه ميدونستم همچين گرفتاريي براي خودم پيش می آورم هيچ موقع خودروی ایرانی نمی خریدم .
به نظر من علت نخریدن خودرو بی کیفیتی قطعات خودرووعدم رعایت استاندادهای لازم درمونتاژ قطعات فنی خودرومی باشدکه هزینه زیادی بعدازخریدخودرودست مردم می گذاردو....نه نداشتن پول ،پس چراخودروی خارجی می خرندو (3260169) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.