توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 287354
پوست‌اندازی میادین میوه و تره بار تهران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۹
شلوغی، ازدحام جمعیت و عرضه سنتی محصولات صحنه ای است که اگر مشتری بازارهای سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران باشیم حتماً مشاهده کرده ایم. مشتریانی که عقیده دارند قیمت محصولات عرضه شده در میادین نسبت به سایر مراکز عرضه در سطح شهر به مراتب پایین تر است اما نسبت به کیفیت و نحوه عرضه محصولات نقدهایی نیز دارند.

در همین راستا سازمان مدیریت میادین قصد دارد اصلاحاتی در نحوه عرضه و خدمات رسانی خود ایجاد کند. تحولاتی که نتیجه بیش از ۳۰ سال فعالیت و در بازخورد با مشتریان بوده و با نام سیستم فروشگاهی آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با هدف تهیه و توزیع میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی مورد مصرف مردم و همچنین کوتاه کردن دست واسطه ها از طریق ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بهمن ماه ۱۳۵۸ زیر نظر شهرداری تهران تشکیل شد. سازمانی وابسته به شهرداری تهران که شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری دارد و بر اساس اصول بازرگانی اداره می شود. این سازمان در سال های گذشته روش های مختلفی را برای عرضه به کار گرفته است که برخی از آنها با مشکلاتی روبرو بوده است.

نخستین میدان میوه و تره بار پس از تشکیل این سازمان، میدان جلال آل احمد بود که در همان سال ۱۳۵۸ احداث و به بهره برداری رسید. در سال ۱۳۵۹ میادین صادقیه و آزادی و در سال ۱۳۶۰ میدان پیروزی راه اندازی شد و سپس تا سال ۱۳۶۷ هیچگونه توسعه ای انجام نشد اما در سال ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ بازارهای مجیدیه و پونک و در سال ۱۳۶۹ میدان لواسانی و تهرانسر افتتاح شدند.

هم اکنون ۱۵ میدان و ۱۷۵ بازار و بازار محله ای -در مجموع بیش از ۱۹۰- مرکز فعال هستند که روزانه شاهد مراجعه بیش از ۴۵۰ هزار نفر از شهروندان تهرانی می‌باشند.

اما در روند توسعه کمی بازارها در چند سال اخیر توسعه کیفی فراموش شده بود که می توان دلیل اصلی آن را روش‌های سنتی عرضه دانست.

بر همین اساس به تازگی سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران شیوه جدیدی را برای ارتقای کیفی بازارها در برخی محلات شهر تهران اجرایی کرده است تا با بهره گیری از تجربه گذشته خدمات بهتری را به مشتریان در سطح بازارها ارائه کند که بازار بهارستان یکی از بازارهایی است که شیوه جدید فروشگاهی تجربه می کند.

با ورود به بازار بهارستان تفاوت هایی نسبت به گذشته دیده می شود بازاری که از اسفندماه سال گذشته به بهره برداری رسید و از همان ابتدا با ساماندهی غرفه ها سعی برای ایجاد محیطی آرام برای خرید شهروندان را دنبال می کند .

یکی از اعتراضات قبلی مشتریان میادین میوه و تره بار انباشته شدن میوه ها بر روی پالت ها و در برخی موارد چیدن میوه های خراب زیر میوه های سالم بود که در شیوه عرضه فروشگاهی سعی شده با کم شدن عمق پالت ها تنها یک ردیف از محصولات بر روی آن قرار گیرد تا مشتریان بتوانند محصولی که خریداری می کنند به راحتی مشاهده کنند. این مسئله امکان چیدن میوه های خراب زیر میوه های سالم را از بین می برد.

در نظر گرفتن غرفه دست‌چین نیز از مواردی است که تنش میان مشتری و کارگران را در بازار بهارستان به حداقل رسانده است؛ غرفه هایی که شهروندان می توانند محصول مورد نیاز خود را دستچین کنند. مسئله ای که میان مشتریان بازارهای تره بار و کارگران بحث های زیادی را ایجاد می کرد.

در همین راستا مهربخش مدیر میدان میوه و تره بار بعثت که بازارهای بهارستان و شکوفه از ۱۳ بازار زیر مجموعه آن هستند در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا)، ایجاد محیط آرام و در نظر گرفتن خواست مشتریان را نیمی از فرآیند عرضه مناسب و تکریم مشتری خواند و افزود: نیمه دیگر تکریم مشتریان کارگرانی هستند که در بازارها ارائه خدمت می کنند. گاهی برخورد تند و نامناسب یک کارگر همه تلاش ها برای اجرایی شدن اهداف بزرگی چون بهبود خدمت رسانی را بی ثمر می کند.

وی بااشاره به آموزش کارکنان بازارهای میوه و تره بار گفت: برای هر کارگر ۱۱۰ ساعت آموزش در نظر گرفته شده که تاکنون ۴۲ ساعت شامل ۱۲ ساعت آموزش شهروندی و ۳۰ ساعت آموزش بهداشتی اجرایی شده و آموزش های ایمنی نیز برای همه کارکنان سازمان گذاشته شد. این آموزشها در طول سال و مطابق برنامه ریزی انجام شده ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر تاثیر آموزش ها در کاهش تنش میان مشتریان و کارکنان گفت: قطعا سازمان نیز در جهت بهبود فضای بازارها و ایجاد آرامش در خرید شهروندان اهمیت توجه به کارگران و آموزش های آن ها را در دستور کار قرار می دهد.

وی ادامه داد: اگر نگاه کنجکاوتری به دو بازار بهارستان و شکوفه داشته باشیم به خوبی فراهم شدن محیط کاری راحت تر برای کارگران را مشاهده می کنیم. کارگرانی که باید شب تا صبح برای تخلیه و رسیدن محصولات در بازارها حضور داشته باشند در بازارهای جدید می توانند در خوابگاه ساخته شده استراحت کنند و از امکاناتی چون حمام، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و سالن غذاخوری استفاده کنند. امکاناتی که با ایجاد آرامش و راحتی کارگران در آرامش مشتریان و بهبود خدمت رسانی تاثیر بسزایی دارد، هر چند که در روش عرضه فروشگاهی کمترین برخورد متقابل مشتری و کارگر به عنوان یک اصل دنبال می شود.

وی با تاکید بر تاثیر آموزش ها در کاهش تنش میان مشتریان و کارکنان گفت: قطعا سازمان نیز در جهت بهبود فضای بازارها و ایجاد آرامش در خرید شهروندان اهمیت توجه به کارگران و آموزش های آن ها را در دستور کار قرار می دهد.

وی ادامه داد: اگر نگاه کنجکاوتری به دو بازار بهارستان و شکوفه داشته باشیم به خوبی فراهم شدن محیط کاری راحت تر برای کارگران را مشاهده می کنیم. کارگرانی که باید شب تا صبح برای تخلیه و رسیدن محصولات در بازارها حضور داشته باشند در بازارهای جدید می توانند در خوابگاه ساخته شده استراحت کنند و از امکاناتی چون حمام، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و سالن غذاخوری استفاده کنند. امکاناتی که با ایجاد آرامش و راحتی کارگران در آرامش مشتریان و بهبود خدمت رسانی تاثیر بسزایی دارد، هر چند که در روش عرضه فروشگاهی کمترین برخورد متقابل مشتری و کارگر به عنوان یک اصل دنبال می شود.

به گزارش ایسنا، سازمان میادین در شیوه عرضه فروشگاهی تلاش می کند نظارت های بهداشتی را افزایش دهد به گونه ای که چندین مرحله نظارت در این شیوه انجام شود و در تمامی محصولات به ویژه محصولات پروتئینی چند مرحله نظارت بهداشتی اعمال شود.

بازار بهارستان

رضا یکی از شهروندان حاضر در بازار شکوفه درحالی که به نظافت محیط و لباسکار تمیز و مناسب کارگران اشاره می کند، گفت: برای من سلامت و بهداشت محصولی که خریداری می کنم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این بازار بهداشت از کارگران تا انبارهایی که برای جداسازی میوه وجود دارد و همه می توانند ببینند رعایت می شود. البته ممکن است در آینده این بازار نیز به سرنوشت بازارهای قبلی دچار شود اما اگر این روش ادامه داشته باشد و سایر بازارها نیز به این شکل تبدیل شوند اتفاق بسیار خوبی است.

بازار بهارستان

در حالی که پیش از این صفوی مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره ‌بار شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار ایسنا، از احداث ۱۰ بازار جدید و نوسازی ۱۰ بازار قدیمی تره بار در سال ۹۴ خبر داده بود انتظار می رود این بازارها طوری طراحی شوند که بتوان شیوه عرضه فروشگاهی را در آنها پیاده سازی کرد.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.