نظر منتشر شده
۵۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 252082
چرا نبايد انتخابات مجلس استاني شود؟
فرهاد خادمی، 19 آذر 93
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۳
بار ديگر پس ازچهار بار رفت و برگشت طرح نمايندگان مجلس درخصوص استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي ؛بازهم زمزمه هايي در خصوص طرح مجدد اين موضوع در صحن علني مجلس به گوش مي رسد. اين طرح ايده تازه ايي نيست و در ادوار گذشته هم خيزهايي براي تصويب اين قانون برداشته شده اما هر بار به دلايلي مسكوت ماند كه عمر اين بازي رفت و برگشت به چهار رسيده است. هرچند كه طراحان جديد طرح مذكور معتقدند كه درطرح پيشنهادي جديد تغييرات اساسي داده شده است ؛اما آنچه كه بعنوان مهمترين تغييرات مطرح شده اين است كه : "دراين طرح داوطلبان براي ورود به مجلس علاوه بركسب آراي مورد نياز در شهرستان ها بايد حداكثر آراي نسبي ازكل اراي اخذشده استان مربوطه را كسب كنند"

نظام انتخاتي ما!

انچه كه مسلم است نظام انتخاباتي فعلي مجلس شوراي اسلامي ؛نظامي" نامزد محور" است كه اين مهم بسيار بسيار از تحزب و حزب گرايي ارجح تر و پذيرفته شده تر است زيرا دركشور ما به لحاظ گستردگي ؛تنوع جمعيتي ؛تنوع قوميت ها ؛مساحت استان ها ؛شاخص هاي جمعيتي ؛ درصد محروميت وبرخوداري و....هرگز نظام حزبي انتخاباتي دركشور شكل نگرفته است و بعيد هم بنظر مي رسد كه نظام تحزب وانتخابات حزبي حالا حالاها جامه عمل بپوشد.

اما موضوعي كه درانتخابات استاني مي تواند به قوام سياسي دركشور لطمه بزند اجحاف به حوزه هاي انتخاباتي كوچك وكوچكتر است كه شهروندان اين حوزه ها فكر مي كنند اهداف و آرزوهايشان درپاي خواسته هاي شهرهاي بزرگ قرباني خواهد شد.

آمادگي وجود ندارد!
علاوه براينكه احزاب وگروه هاي سياسي موجود دركشور نتوانسته اند شرايط را براي فعاليت مردم درحزب وگروهشان فراهم كنند واز طرف ديگر به دليل سوابق تاريخي وسياسي مردم ما نسبت به احزاب بي اعتماد هستند وازآنجا نهادهاي مدني نتوانسته اند حضور مثمر ثمري در زندگي مردم داشته باشند لذا شرايط براي انتخابات استاني وحزبي فراهم نيست وانتخابات استاني نمي تواند يك امر جامع الاطرافي باشد كه حقوق همه آحاد مردم را تامين نمايد.

يكي از مهمترين ابهامات استاني شدن انتخابات اين است كه اين موضوع تاچه حد مي تواندتامين كننده حقوق احاد مردم در روستاها وحوزه هاي كوچك شود ؟ انچه كه نگراني كارشناسان و آگاهان را نسبت به اين موضوع تشديد مي كند اين است كه استاني شدن انتخابات به وحدت ملي ؛همگرايي عمومي ؛مسائل قوميتي و... دامن بزند كه درنهايت كشور و نظام اسلامي از اين رهگذر آسيب هاي جبران ناپذيري ببينند.

اگر انتخابات استاني شود بعنوان مثال در مركز استان كهنامزدها بيشترين آرا را براي خود شان جذب مي كنند و حوزه هاي كوچكتر عملا به حاشيه رانده مي شوند واين به حاشيه رفتن حوزه هاي كوچكتر باعث ياس وسرخوردگي مردم شده چرا كه فكر مي كنند درتعيين سرنوشت خودشان موثر نيستند واين موضوع عملا همگرايي وهم افزايي سياسي واجتماعي استانها را ازبين مي برد! ودرنهايت هم مي تواند ناهنجاري هاي سياسي رابدنبال داشته باشد؛اما در شرليط كنوني انتخابات همين مردم شور ونشاط وحضور ومشاركت فعال دارند وخودشان را بصورت حداقلي هم در تعيين سرنو شت شان دخيل مي دانند واين موضوع تبعات سوء پيش گفته را ندارد .به هرحال بايد منتظر شد تا ببينيم درروزهاي آتي بهارستان نشينان چه خواهند كرد وچه چيزي را مطرح مي كنند؟

ارتباط با كانون هاي ثروت!

يكي ديگر ازمعايب استاني شدن انتخابات ؛اين است كه نامزدهاي مشهور وذي نفوذ درمراكز استان ها با توسل به كانون هاي ثروت ووبعضا قدرت هزينه هاي سرسام آوري را صرف تبليغات انتخاباتي مي كنند واين اتفاق درحالي رخ مي دهد كه نامزدهاي شهرهاي كوچك كه از بضاعت كمتري برخورداند نتوانند به رقابت با نها بپردازند ويا شرايط به گونه ايي شود كه نامزدهاي صالح هم جذب حمايت هاي مالي وكاذب كانون هاي ثروت شوند وازاهداف اوليه خود درنهايت دورشوند.

قطع ارتباط عاطفي مردم با نمايندگان
دريك نگاه نقادانه وحتي بدبينانه بايد بگوييم كه ازمهمترين معايب طرح استاني شدن انتخابات ؛قطع ارتباط مردم ونمايندگان است وحتي مي توان به جرات گفت بيشتر هدف طراحان اين طرح همين موضوع است وبس.چراكه عده اي معتقدند نمايندگان بيشترين وقت خودرا صرف موكلين وحوزه هاي انتخابيشان مي كنند وعملا از فكر كردن به منافع ملي باز مي مانند .هرچندكه ممكن است اين استدلال درظاهر درست باشد اما ضعف عمده نظام اداري كشور باعث مي شود تا مردم نمايندگان ومجلس را تنها مامن وپناهگاه بدانند وبه نمايندگان مراجعه نمايند كه اينجا بازهم اين نقيصه به مجلس بر مي گردد كه چراازاهرم نظارتي وتقنيني خود براي اصلاح اين روند درنظام اداري استفاده نمب كند؟ طراحان اين طرح نمي دانند كه باتوجه به مشكلات ريز ودرشتي كه مردم دارند ودرجامعه اين مشكلات هنوز هم هست درواقع با استاني كردن انتخابات دايره درگيري ذهني نمايندگان را بيشر ووسيع تر مي كنند واين بار نمايندگان با كل مردم استان روبرو هستند كه اينهم زينبنده قوه مقننه ما نيست.
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۰۸:۳۷:۳۹
طرحي را تصويب كنند تا تعداد راي قابل قبول به نسبت جمعيت شهر يا استان باشه نه اينكه مثلا شخصي با 30 تا 40 هزار تا راي نماينده تهران 17 ميليوني بشه! (2540682) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۱:۱۸:۳۶
اتفاقا باید هم استانی شود. معنی ندارد مردم شهرهای بزرگ از بین چند میلیون نفر نماینده انتخاب کنند و مردم شهرهای خیلی کوچک از بین چند ده هزار نفر! این کار کیفیت مجلس را پایین میآورد چون بین چند میلیون نفر نخبه بودن یک چیز است و در یک روستای بزرگ هم نخبه بودن یک چیز دیگر!!! (2542544) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۰۸:۵۲:۳۰
مشکل هم همین است
ننایندگان فعلی به جای اینکه در اداره کشور مشارکت داشته باشند به فکر آوردن فلان کارخانه به شهرشان و یا احداث جاده در روستایشان هستند در حالی که این امور ارتباطی با وظیفه آنها نداشته و بر عهده دولت است.
به نظر می رسد نظام دو مجلسی ایده بهتری باشد.
یکی مانند مجلس خبرگان استانیبوده و با تعدات افراد کمتری تشکیل شود و دیگری حتی جمعیت بیشت ی نسبت به مجلس فعلی داشته باشد (2540695) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۸:۰۹:۱۵
به نظر من اگر استانی شود ولی در برگه رای هر نفر یک کاندیدا انتخاب شود نمایندگان بهتر بین گروه‌های مختلف جمعیتی پخش می‌شوند و یک گروه اکثریت نمی‌تواند مجلس را به نفع خود قبضه کند. (2543952) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۰۸:۵۴:۲۷
تا احزاب و آزادی های مدنی بر اساس قانون اساسی جایگاه خود را پیدا نکند استانی شدن باعث عدم مشارکت شهرهای حاشیه ای خواهد شد. (2540699) (alef-13)
 
خلیل بقالی
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۴:۳۶:۱۵
با نظر شما کاملا موافقم . و این تنها راه برون رفت از ارای احساساتی است (2541250) (alef-13)
 
saeed
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۵:۲۸:۳۱
همین الان هر دوره نماینده هایی که دوره قبل رای خریدن رفتن مجلس دوباره تایید صلاحیت میشن
اونوقت استانی شه دیگه خدا بخیر کنه!! (2541358) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۲:۴۵:۵۷
من با نظر نگارنده و مدافعانش کاملا مخالف هستم، چون اصلا بر سر نوع انتخابات و مجلس استانی بحث نمی کنند بلکه فقط از منظر کاسب کارانه نمایندگان را می بینند.
نظام فعلی مجلس نه تنها جوابگو نیست بلکه ضربه زننده به اتحاد ملی هم هست. بدلیل اینکه مردم می بینند تعداد نمایندگان مثلا استان تهران با هرمزگان یا ایلام برابر نیست و تبعیض در اعطاء ثروت وجود دارد.
پس
1- انتخابات استانی باید منجر به تشکیل مجلس استان شود
2- هر استان از بین نمایندگانش به انتخاب سایر نمایندگان به تعداد مساوی نماینده به مجلس کشور می فرستد.
بنا براین
1- نمایندگان استانی در باره استان تصمیم می گیرند و در ارتباط با نمایندگان کشوری استان خود هستند.
2- نمایندگان کشوری در باره کشور تصمیم می گیرند و از خواستهای مردم و نمایندگان استان شان دفاع می کنند.
3- در مجلس کشور چون تعداد نمایندگان هر استان با استان دیگر برابر است یک استان یا شهر نمی تواند همه امکانات را به خود اختصاص دهد.
4- در مجلس استانی نمایندگان مجبور به اختصاص بودجه و امکانات به تمام مناطق استان هستند و حتی اگر استانی چند قومیتی باشد مانند خوزستان و فارس به دلیل ارتباط نزدیک استانداری ، بخشداری و.. و سایر ارگانها کمبود های همه استان به مجلس استان منتقل می شود. (2543271) (alef-13)
 
حقیقت جو
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۰۹:۰۸:۳۹
در سال پایانی مجلس نمایندگانی که امیدی به انتخاب مجدد خودشان ندارند طرح هایی را مطرح می کنند که دوباره راهی برای بازگشت به مجلس بیابند. ولی بهتر است مصالح نظام در حضور حداکثری مردم در انتخابات را به رای اوردن خودشان اولویت بدهند (2540717) (alef-5)
 
کارمند
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۰۹:۲۲:۲۵
در این وضعیت اسف بار اقتصادی که هر روز دولت بر نرخ دلار می افزاید و قیمت نان، سوخت، و سایر خدمات خود بالا می برد، الان چه وقت این حرفهاست؟!

با این رفتارها و عملکردهای دوگانه و متناقض، اندک امیدی که در دل مردم جوانه زده بود خشکید و کلید دار دولت به قفل ساز خبره بدل گشت. (2540726) (alef-13)
 
سجاد جعفری
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۰۹:۳۱:۲۹
مهمترین ایراد آن ترویج نهادهای قدرت و ثروت هست و مطمئنا شهرهای کوچک از این وضع که هستند ضعیف تر خواهند شد. (2540735) (alef-13)
 
جاوید
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۰۹:۳۲:۴۸
ببینید این یه واقعیته در مملکت ما هر کس برای خودش و منطقه خودش کار میکنه.(یه جور نژاد پرستی هست)مثلا من در استان گلستان هستم ،اگر انتخابات استانی بشه مطمئن باشید نماینده ها میشن نماینده گرگان نه شهرهای کوچکتر.نماینده که از گرگان باشه دیگه برای شهرهای دیگه فعالیت نمیکنه .باید قبول کنیم که مسئولین ما هنوز شعور و درک ملی ندارن و خودخواه و متکبر هستند و منطقه ای فکر میکنن.ما تو همین انتخابات شهرستانی هم مشکل داریم مثلا بیشتر امکانات به محل زندگی نماینده داده میشه و بخشها و شهر های اطراف محرومتر خواهند یود.تمام بدبختی های مملکت ما بخاطر همین تفکرات سطحی و دنیاییست .در ضمن اگه انتخابات استانی بشه در صد شرکت کننده ها کم میشه .من خودم که شرکت نمیکنم چون میدونم بیهوده هست(اگه استانی بشه).مسئولین ما اکثریت ایمان ضعیفی دارن و معمولا باخداها ،با ایمانها وارد سیاست نمیشن چون میدونن سیاست نزدیکترین راه به جهنمه. (2540738) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۰۹:۳۴:۴۹
نظامي" نامزد محور" است كه اين مهم بسيار بسيار از تحزب و حزب گرايي ارجح تر و پذيرفته شده تر است زيرا دركشور ما به لحاظ گستردگي ؛تنوع جمعيتي ؛تنوع قوميت ها ؛مساحت استان ها ؛شاخص هاي جمعيتي ؛ درصد محروميت وبرخوداري و....هرگز نظام حزبي انتخاباتي دركشور شكل نگرفته است و بعيد هم بنظر مي رسد كه نظام تحزب وانتخابات حزبي حالا حالاها جامه عمل بپوشد.

این حرف بیخودی است علت چیز دیگری است : نظام حزبی در ایران به ضرر کاسبی یک عده می باشد لذا با تمام قدرت اجازه رشد احزاب را نمی دهند. (2540740) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۷:۳۹:۵۵
دقیقا همینطوره. اگه نظام حزبی باشه که عده ای نمیتونن در مواقع مختلف مهره های جدید با لباس جدید برای مردم ارائه کنند و رای بیارند. چون احزاب هر چقدر هم باشند برای مردم شناخته شده خواهند بود. اما افراد نه. اما با شرایط فعلی با بقیه مقاله موافقم. (2541570) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۰۹:۳۷:۳۹
اما ضعف عمده نظام اداري كشور باعث مي شود تا مردم نمايندگان ومجلس را تنها مامن وپناهگاه بدانند وبه نمايندگان مراجعه نمايند كه اينجا بازهم اين نقيصه به مجلس بر مي گردد كه چراازاهرم نظارتي وتقنيني خود براي اصلاح اين روند درنظام اداري استفاده نمی كند؟
وقتی مجلس با این نمایندگان بعضا معلوم الحال عصاره واقعی ملت نباشد اصلا دغدغهایی که دنبال می کند دغدغه مردم نیست. (2540743) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۱:۱۰:۰۰
پیشنهاد می کنم بجای این طرح حدود 100 کرسی از نمایندگان به احزاب اختصاص یابد و از تعداد نمایندگان شهرهای بزرگ مثل تهران کاهش یابد و بعضی حوزه های کوچکتر هم درهم ادغام شوند تا هم جایگاه احزاب بهتر شود هم این مشکل وابستگی به رای دهندگان شهرهای کوچک تر هم کمتر شود (2540848) (alef-13)
 
خلیل بقالی
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۴:۳۱:۵۷
احزاب و گروههای سیاسی تابع نظام جمهوری اسلامی در طرح استانی بایستی موضع خود را به صورت شفاف بیان و اعلام نمایند. (2541240) (alef-5)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۱:۱۵:۲۲
این اقدام یعنی واگذاری تصمیمات میلیاردی به افرادی که در عمر خود در مورد ریال هم تصمیم نگرفته اند. افراد خردنگری که مشکلات کلان را درک نمی کنند. (2540853) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۱:۳۰:۳۷
خوب با اين وضعيت كنوني هم هر طايفه و گروه بدنبال منافع شخصي خودشون مي افتند دنبال يك نماينده كه بفرستنش مجلس تا براشون كار و رات و وام و... ديگه جور كنه آخه نماينده رو وام دار خودشون كردند (2540867) (alef-13)
 
آشنا
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۱:۵۸:۴۰
با سلام
پیشنهاد می شود قبل از تحلیل یا تفسر یک طرح یا لایحه حتما آن را دقیق و کامل مطالعه کرده و بعد انشاله افاضه فرمایید.
برادر گرامی این طر ح نه تنها اکثر مواد مصوب انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره قبلی را دارد ، بلکه مواد مترقی تری هم به آن اضافه شده است زیرا همه حوزه های انتخابیه فعلی کما فی السابق نماینده خواهند داشت . البته نماینده ای که چهره ای ملی ،استانی و شناخته شده تر است ضمنا داوطلبان نما یندگی باید مثل دوره های قبل از همان حوزه باشند و حداقل آرای ممکن از شهرستان ها یا بخش های مربوطه را کسب کنند تا در رقابت استانی آرای آنها محاسبه شود. در ضمن بر اساس منطق کاملا روشن هر چه قدر تعداد رای دهندگان بیشتر باشند ،اشتباه کمتری می کنند. (2540883) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۳:۴۵:۵۹
به آشنا :سلام ،کاملا درست است ،بساری از مفاد طرح اطلاع نداشته یا آن را خوب درک نکرده اند. (2541132) (alef-5)
 
اگاه
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۲:۱۱:۱۷
نماینده ای به این طرح رای میدهد احتمالا از رای اوردن خیالش راحت است یا اینکه دیگر نمخواهد کاندیدا شود استانی شدن انتخابات باعث میشود که مناطق کوچک حقوق شان خورده شود وبر خلاف ملیت است حتما فردا انتخابات فرمایشی میشود (2540900) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۲:۴۳:۵۱
تو کشورهای پیشرفته شهرهای بزرگ را هم چند قسمت می کنند که نماینده ی هر قسمتی مشخص باشد تا مردم بدانند که طرف حساب شان برای مطالبه ی حقوق شهروندی شان دقیقا چه کسی است...حالا شما بر عکس تجربه ی موفق بشری می خواهید عمل کنید..
فقط برای اینکه می خواهید بازهم رای بیاورید...
با رانت و ثروت دیگران....؟؟؟ (2541005) (alef-13)
 
farhad
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۳:۳۴:۵۶
من واقعا در تعجبم این غربیها اصلا شعور ندارن با این همه بدختی نژاد پرستی قتل و جنگ و فقر و قانون های 1000 ساله پیش چرا نمیان ایران میگید نه کافی اخبار ایران ببینید هرچی قتل و ادم کشی اونجاست باید از ما یاد بگیرن با این قانون های پیشرفته مون (2542232) (alef-13)
 
عبدالله
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۳:۱۴:۱۸
بزرگترین ایراد تصویب قانون انتخابات مجلس توسط نمایندگان مجلس هست , به تجربه دیدیم در هر دوره نمایندگان قانون را طوری تغییر دادند تا فضا برای ورود افراد جدید سخت تر شود و خودشان بتوانند در دوره های بعد هم حضور داشته باشند (2541064) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۳:۴۷:۳۱
مخالفان اين طرح چون با هزينه كردن پول و گول زدن مردم از اين جهت كه من اگه برم راه درست ميكنم سد مي سازم و قس علي هذا در صورتي كه استاني شود پول خرج كردن خذف مي شود و ارتباط مردم با نماينده بيشتر گرديده و مردم عامي با يه كيلو برنج و يا وعده هاي توخالي خام نشده و در انتخابات استاني نماينده سالم به مجلس ميرود. (2541137) (alef-13)
 
پارسا
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۳:۵۵:۱۷
من با نظر نویسنده محترم به هیچ وجه موافق نیستم واضح است که انتخابات برپایه حزب خیلی بهتر از انتخاباتیست که در کشور ما برگزار میشود.وقتی حزب باشد خط و مشی آن حزب مشخصه و مردم تکلیفشون رو میدونند که به توجه به خواسته های خود به چه کسی رای دهند چون خط و مشی حزب ها مشخصه. ولی تو کشور ما باید شانسی رای بدیم آیا نماینده خوب از آب در بیاد یا بد.چون هیچ شناختی از فرد نداریم. (2541159) (alef-5)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۴:۳۳:۴۱
همینطوری که الآن هست خوبست. یک نماینده در شهری کوچک با پول یک عده گردن کلفت وارد مجلس می شود و هوای همان گردن کلفتها را دارند. چی از این بهتر. مردم ضعیف تر هم چند پرس چلوکباب گیرشان میاید که خدا بدهد برکت! (2541243) (alef-13)
 
فرهنگی
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۴:۵۲:۲۹
چرا مزایای این طرح و نیمه پر لیوان را مشاهده نمیکنید؟ با این طرح نمایندگان توانمند و مطرح و کارآمد بمجلس می آیند . سوء استفاده آدمای کم سواد یا پرمدعا کم میشود استثمار قومیتی و منطقه ای از بین میرود . و مقیاس انتخاب گسترده و البته منطقی میشود. خواهشا حر (2541290) (alef-13)
 
مردم
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۴:۵۵:۲۴
خواهشا اشتباه نکنید این طرح خوبی است چون ریسک آن بدلیل مشارکت بیشتر مردم استان کم میشود چرا برخی آدمای مغز نخودی و کوته بین همش دنبال طایفه بازی و . . . هستند (2541297) (alef-13)
 
شریعت مختاربل
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۴:۵۷:۲۴
دلیلی ندارد شهر های کوچک ضعیف شوند نماینده نماینده همه است ما مسلمانیم و دنبال امت واحده اسلامی باید باشیم نه . . . // (2541300) (alef-5)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۵:۰۷:۳۹
پیشنهاد میشود مجلس نمایندگان از قانونگذاران جدا شود تا بسیاری مشکلات حل شود. (2541313) (alef-5)
 
مبارکی
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۷:۲۱:۰۷
به پارسا : اولا) در کشور ما اصل بر اسلامبت است نه برحزبگرایی ثانیا ) در کشور ما تابحال کدا م حزب به گفته ها وشعارش عمل کرده است ؟ تا مردم به آن حزب اعتماد داشته باشد.
به آشنا:اگه فردی چهره ملی یا استانی باشد مطمئنا درشهر خودش رای می آوره،نیازی به رای شهرهای کوچک وروستاها نداره.این طرح ،طرحی است برای سپردن قوه مقننه به مراکز ثروت وقدرت ... (2541540) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۲۰:۰۱:۱۴
سلام مبارکی : اتفاقا این طرح دنبال آن است همان افرادی که دارای شرایط بهتری از مجموع جهات در شهر های بزرگ هستند به همراه آرای سایر هم استانی های خود که به آن فرد رای می دهند،منتخب مردم باشد . ضمنا عزیزم تعداد نمایندگان شهر های کوچک و بزرگ تغییری نمی کند ،فقط کمک میکند تا افراد با تایید بیشتری از رای دهندگان اتتخاب شوند. (2541760) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۳:۴۵:۰۶
اولا قانون اساسی جمهموری اسلامی ایران حق احزاب رو شناخته
دوما تا حالا که احزاب به معنی واقعی فعال نبودن ایران گلستان شده ، یا به شعارها عمل شده یا افراد مستقل به شعارهاشون عمل کردن
سوما چهره ملی و استانی شدن خیلی زمان بره در ضمن همین اقایان جلوگیری جدی میکنن از مطرح شدن نام های جدید در استان (2542234) (alef-13)
 
غفار
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۹:۵۰:۵۷
در شهرهاي كوچك وقتي شخصي به مجلس ميرود با لابي وقدرتي كه بدست مي آوردديگر بي رقيب ميشود و عموما"كسي را ياراي مقابله با اونيست اين يك خيال واهي است كه فكر كنيم در انتخابات استاني حق شهرهاي كوچك ضايع ميشود باور كنيد در شهر هاي كوچك تما مسولين وكانونهاي قدرت با نظر نماينده انتخاب ميشود چگونه كسي ميتونه با كانديداي رقابت بكنه كه تما مسيولين شهر وتمام اركان قدرت عليه اوهستند او كه پس از وكيل شدن با بدست اوردن پول وقدرت همه چيز را به نفع خودش كرده است (2541741) (alef-13)
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۲۳:۱۱:۱۴
طرح بسیار خوبی است تا مجلس در مسیر اصلی خود که قانونگذاری است هدایت شود ما سه شهرستان در استان فارس هستیم که یک نماینده داریم تا بحال این نمایندگان نه در قانونگذاری فعال بوده اند نه در پیشرفت سه شهرستان نقشی داشته اند فقط کلنگ زن طرح های دولتی هستند (2542054) (alef-13)
 
lم ص شوش
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۰۹:۲۸:۲۵
اولا اقتصاد وقوانین کشور که صد درصد سرمایه داری وکاپیتالیسم غربی شده و تعداد بسیار زیادی از مسئولین به سبک اشرافی وغربی زندگی می کنند مانده فقط انتخاب که مردم دخالت مستقیم در تعیین سرنوشت خودشان دارند می خواهند این هم از مردم بگیرند تا عدهای خاص بابت هم چی خیالشان اسوده اسوده باشد اقا این نوع انتخابات مستقیم هویت انقلاب اسلامی وایران اسلامی است و این تذهبون یا عبادا.... یا حق (2542404) (alef-13)
 
فرزاد
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۳۲:۰۲
با سلام .انتخابات مجلس در اکثر شهرستانها قبیله ای و قومی شده است. و یا رقابت شهری و روستایی شده و در بیشتر موارد با مطالعه رای داده نمیشود بلکه سلیقه ای است. حتی چهره اثرگذار است....
بسیاری ازشهرهای مجاور استانها رابطه دوستانه ای باه ندارند لذا به هنگام رای دادن ، قطعا معیار انتخابشان برای شهر مجاور از روی دلسوزی وشناخت نیست... (2542488) (alef-3)
 
بابک
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۰:۵۷:۳۸
بهتر است نمایندگان فعلی به فکر خودشان نباشند (2542512) (alef-13)
 
ناصر
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۲:۱۲:۳۴
طرح خوبي است كيفيت نمايندگان بهتر مي شود البته اگر طرح را بخوانيد ميبينيد حد نصابهايي گذاشته شده كه حق شهرستانها ضايع نمي شود (2542658) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۹:۳۸:۰۰
بزرگترین اصل عدالت مولا علی چیست؟

آیا چیزی جز مساوات در بهره مندی از بیت المال است؟

اگر نمایندگان می‌خواهند بر طریق مولایشان کار کنند بودجه ی عمرانی را بر اساس جمعیت بین شهرستان ها تقسیم کنند.
ملت از شما میخواهند که سهم هر یک از ایرانیان مشخص و معین باشد و این سهم طبق جمعیت شهرستانها توزیع شود. (2543117) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۱۹:۳۹:۲۵
ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺍﮔﺮ ﺣﺰﺑﯽ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺷﻬﺮ ﻭﺷﻬﺮﺳﺗﺎﻥ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﻮﺩ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﻣﯿﺪﻫﯿﺪ ﺍﺧﺮ ﺗﺎ ﮐﯽ ﺍﮐﺜﺮ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻗﻮ ﻣﯿﯿﺖ ﻫﺎ ﻭﻧﻔﻮﺫ ﻃﻮﺍﯾﻒ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭﺍﺭﺯﺷﻬﺎﯼ ﻣﺪﻧﯽ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﺍﻧﮕﺎﺷﺘﻪ شود (2543119) (alef-13)
 
جمشید
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۱:۰۴:۰۲
نمونه بارز استانی شدن انتخابات استان تهران است که که در بیشتر دوره ها بیش از 50 درصد قبول شدکان انتخابات از یک خناح خاص با امکانات تبلیغاتی وسیع بوده اند ورای دهندکان هم میتوانستند بهسی نفر رای بدهند ولیست کاندیدها هم چند صد نفر بودند که رای دهنده با خوندن چند سطر جوصله اش سرمیرفت با تصویب این قانون برای کاندیدا هایی که پشتیبان مالی قوی نداشته باشند امکان تبلیغاتی کافی وقبولی نرول خواهدکرد (2543187) (alef-13)
 
اصغر
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۱:۴۳:۳۳
تنها راه پیشبرد دمکراسی و مفید بودن مجلس نظام حزبی است، زیرا که حزب مسیولیت میاورد و با بودن حزب انتخابات شهری یا استانی و حتی دز سطح کشور هم فرقی ندارد. تنها دارندگان قدرت فردی مخالف نظام حربی هستند زیرا که فقط خود را منبینند. (2543228) (alef-13)
 
شادی
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۳:۴۶:۵۹
ما باید دو مجلس داشته باشیم...
مجلس منطقه ای و مجلس ملی
در مجلس منطقه ای مردم یک شهر یا روستا یا بعضا از تجمیع چندین روستای خیلی کوچک به انتخاب نماینده ای بپردازند که در سطح استان قوانین مدنی را برای ان شهر و ارتباطات فی مابین استانها معین کنند
و نمایندگان ملی هم فقط به روابط خارجه و مسایل کلان ملی بپردازند.. (2543320) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۹-۲۰ ۲۳:۵۳:۱۳
عزیز شما تهران نشستی خبر شهرستانها رو نداری.
الان هم در انتخابات مجلس پول بسیار تاثیرگذار است.نماینده شده رئیس جمهور شهرستان و تمام انتصابات و کارها باید با هماهنگی و دستور او باشه.دیگه مشکلات کشور شده کشک.الان هم داریم با این نوع انتخابات به قومیت گرایی می پردازیم. (2543325) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۰۳:۳۰:۵۲
قطعا شیوه فعلی انتخابات مجلس نمیتواند برایند آراء کل مردم باشد. طرح استانی بالا نیز اشکالاتی دارد. پیشنهاد میکنم هر ده هزار نفر جمعیت یک نماینده استانی انتخاب کنند. و هر شهروند تنها مجاز باشدکه به یک نفر رای دهد. آنگاه کاندیداهای انتخاب شده در سرتاسر استان از میان خود نمایندگان استان را برای ورود به مجلس انتخاب کنند. سایر افراد انتخاب نشده در استان جهت انعکاس مشکلات مردم جلسات دوره ای در استان تشکیل و نمایندگان منتخب استان پیگیری قانونی نمایند. (2543398) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۷:۴۹:۴۶
ای آقا این مجلس که فرقی نمی کند استانی باشد یا شهرستانی این ها همه حامی دولت و دشمن مردمند (2543933) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۰۶:۴۲:۵۹
دیکتاتورمابانه....
جلوی نمایندگانی که دهها سال است که مسلط بر مردم شدند و به هر نحوی شده رای میآورند گرفته شود. واقعا مردم خسته شدند از این روش (2544443) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۱۷:۴۰:۴۵
بنظر بنده با توجه به عملکرد نماینده های قبلی ومجلس و همچنین بی اختیار بودن آنها حذف مجلس هیچ مشکلی را ایجاد نمیکند و در هزینه ها صرف جویی میشود (2545031) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۲ ۱۸:۱۳:۲۲
چرااصلا انتخابات راکشوری نکنندکه اکثرنمایندگان ازتهران انتختاب شوندوکلا استانها بفراموشی سپرده شوند (2545067) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۳:۳۳:۲۹
به نظر من فعلا كه هيچ فرقي به حال مردم ندارد حالا فرض كه استاني بشه چي ميخواد بشه (2546352) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
چرا نبايد انتخابات مجلس استاني شود؟