عضو هيئت علمي گروه معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي گيلان گفت: افرادي كه نماز ميخوانند عمرشان طولانيتر بوده و سيستم دفاعي بدن آنها قويتر است.
به گزارش فارس از رشت، شيرين آرامش صبح امروز در دانشكده پرستاري و مامايي شهيد بهشتي اين شهر برگزاري نماز را يكي از بزرگترين موهبتهاي خداوند براي شفاي مومنان عنوان كرد و اظهار داشت: اختصاص حجم وسيعي از انديشه و تحقيق انديشمندان به نماز و ابعاد و آثار آن نشان دهنده قدرت اعجازآميز و اثر شفابخش اين رحمت بيكران الهي بر روان و جسم انسان است.
وي يكي از آثار مهم نماز را آثار جسماني و درماني عنوان كرد و افزود: نماز روي سلامت بدن موثر است.
آرامش با اشاره به اينكه بررسيها نشان داده آن دسته از افرادي كه نماز ميخوانند عمرشان طولانيتر بوده و سيستم دفاعي بدن آنها قويتر است، تصريح كرد: نماز سپر ايمني در مقابل بيماريهاست.
به گفته عضو هيئت علمي گروه مامايي دانشكده پرستاري شهيد بهشتي رشت، نماز در درمان بيماريهاي جسماني و خطرناك مانند بيماريهاي قلبي و سرطان كه بيشترين علت مرگ و مير را به خود اختصاص داده، موثر است.
وي ادامه داد: در پژوهشي كه روي مبتلايان بيماران قلبي صورت گرفته، نتايج تحقيقات ارتباط معنيداري را ميان نماز و بيماري حاد قلبي نشان داده است.
آرامش با بيان اينكه نتايج تحقيقات تاثير مثبت ركوع و سجود در درمان ديسك كمر را ثابت كرده است، خاطرنشان كرد: نماز ياد خداست و ياد خدا قلب را مطمئن كرده و انواع بيماريهايي كه انسانها به آن گرفتارند را معالجه ميكند.
عضو هيئت علمي گروه معارف اسلامي دانشگاه علوم پزشكي گيلان مكانيسم مشترك در تمام فرآيندهاي مذهبي را ايجاد آرامش با ياد خداوند ذكر كرد و بيان داشت: در قرآن كريم به اين امر اشاره شده است.
وي پيشگيري از احساس تنهايي و ايجاد اميدواري مستمر كه در نماز و عبادتهاي ديگر است را از عوامل موثر در ايجاد آرامش رواني برشمرد و خاطرنشان كرد: نماز صحت جسماني را به دنبال دارد.
* قرآن انسان را به تحقيق تشويق ميكند
معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي گيلان نيز در اين جلسه گفت: قرآن به عنوان عصاره حقيقت ناب، الهامبخش و هدايت كننده انسانها در تمام زمانها و مكانهاست.
عبدالرسول سبحاني به رويكردها و روشهاي تبيين علم و قرآن، جايگاه تحقيق در قرآن و روشهاي ويژه تحقيق از ديدگاه قرآن اشاره كرد و افزود: در تبيين ديناميسم قرآن و علم چهار حالت استخراج تمام علوم از قرآن، تطبيق و تحميل نظرهاي علمي بر قرآن، استخدام علوم براي فهم و تبيين بهتر قرآن و بهره جستن از يك پارادايم تلفيقي ناشي از تعامل علم و آموزههاي قرآني به صورتي كه از فرو افتادن در بنبستهاي انحرافي و افراطي رويكردهاي مذكور جلوگيري شود، از رويكردها و روشهاي تبيين علم و قرآن است.
وي با بيان اينكه در قرآن به ضرورت و اهميت تحقيق و شناخت پديدهها اشاره شده است، تصريح كرد: قرآن انسانها را به تحقيق و تتبع تشويق ميكند.
سبحاني آيات قرآن بر مبناي نحوه دلالت آنها در ضرورت تحقيق را به تشويق به فراگيري، توبيخ كاهلان، تعظيم عالمان، ذم تقليد و تكريم علم تقسيم كرد و بيان داشت: منظور از روش تحقيق ارائه مهارتها و تجربههايي است كه دستيابي به هدف را آسانتر و علميتر ميكند.
معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي گيلان، دعوت انسانها به نظاره در تمام نظام هستي و تقسيم عالم آفرينش به نظام درون و برون، بهرهگيري از ابزار مشاهده، مصاحبه و منابع شنيداري و تصويري و استفاده از سمع و بصر در شناخت هستي و همچنين دوري از ظن و گمان در كسب حقايق را از روشهاي تحقيق برشمرد.
به گفته سبحاني، قرآن با معرفي رويكردي ويژه به شناخت هستي افق نگاه جستجوگرانه يك محقق عالم را به كرانههاي بالاتري از دنياي مادي ارتقا ميدهد.
*غذاي حرام در شان انسان عاقل نيست
كارشناس آزمايشگاه دانشگاه علوم پزشكي گيلان نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه خداوند سبحان در قرآن كريم خود را دو بار مورد ستايش قرار ميدهد كه براي انسان عاقل و باشعور بسيار جالب است اظهار داشت: ستايش خداوند در مورد خلقت انسان و غذاي پاك براي اوست.
آمنه يعقوبزاده افزود: قرآن با نزول چند دسته از آيات غذاي انسان را با مفاهيمي مانند حلال، حرام، طيب، خبائث، گياهي و حيواني بيان كرده است و با توجه به دفعات تكرار موارد گياهي و حيواني ميتوان نسبت مناسبي از يك برنامه غذايي سالم و بهداشتي به دست آورد.
وي با تاكيد براينكه غذاهاي حرام و خبائث در شان انسان عاقل و منطقي نيست، خاطرنشان كرد: استفاده از اين غذاها سبب ميشود انسان از حالت روحي و رواني خارج شده و به رذالت و پستي كشيده شود.
يعقوبزاده الگوي غذايي مسلمانان در حال حاضر را غربي دانست و تصريح كرد: اين امر فاجعه است و انسان را به نيستي و نابودي ميكشاند و فرد را از خود بيگانه و بيغيرت ميكند.
كارشناس آزمايشگاه دانشگاه علوم پزشكي گيلان خوردن در نظام آفرينش را ابزاري براي زندگي كردن معرفي كرد و گفت: رهنمودهاي اسلام درباره خوردن نه تنها سلامت جسم را تضمين ميكند بلكه تضمين كننده سلامت جسم و روح انسانهاست.
وي با اشاره به اينكه عقل و علم به تمام رازهاي آفرينش احاطه ندارند، بيان داشت: فلسفه تعدادي از احكام اسلام در گذشته ناشناخته بوده و امروزه علم به راز آنها پي برده است.