نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 502066
رفتارهای خشونت بارترافیکی مردان ایرانی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۲
رئیس مرکزتحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری ازمصدومیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه رفتارهای ضداجتماعی وخشونت باردرحوزه ترافیکی در بین کاربران راه بسیارشایع است، گفت:بررسی ها نشان می دهد این رفتارها درمردان ایرانی 3 برابر زنان است.کاربران راه شامل رانندگان وسایل نقلیه، موتورسیکلت سوران وعابران پیاده می شود.

دکتر حمید سوری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه عامل حدود 70 درصد حوادث و سوانح ترافیکی مردان هستند افزود: سرعت غیرمجاز، استفاده از بوق های گوش خراش، عبور از شانه خاکی جاده ها، نزاع بر سر پارکینگ، پاشیدن آب زیر چرخ به عابران ، پارک در پیاده روها و مقابل پارکینگ منازل، انداختن زباله و به خصوص ته سیگار در جاده ها و درگیری فیزیکی بعد از تصادف از جمله رفتارهای ضد اجتماعی است که برخی ازرانندگان متخلف مرتکب آنها می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ادامه داد: استفاده از الکل و مواد مخدر، دستکاری خودرو و بروز صداهای ناهنجار، استفاده وسایل نقلیه دودزا و لامپ های غیرمجاز ازدیگر رفتارهای ضد اجتماعی است که از تعدادی رانندگان وسایل نقلیه دیده می شود.

وی بیان کرد که یکی از رفتارهای ضد اجتماعی در حوزه ترافیک شامل عابران پیاده می شود که می توان به صحبت با موبایل در هنگام راه رفتن در خیابان ها و امکان عمومی، عبورغیراصولی از عرض خیابان و جاده ها، تعاملات نامناسب با رانندگان وسایل نقلیه و عبور از نرده های کنار یا وسط خیابان ها و جاده ها، اشاره کرد.

سوری افزود: رفتارهای ضداجتماعی در بین موتورسکلیت سوران هم مشاهده می شود که صداهای ناهنجار موتورسیکلت، ویراژ دادن، تردد در محل عبور عابر پیاده، جابجایی بار، عبور از خطوط ویژه و امدادی و سرعت غیرمجاز از جمله آنها است.

** حدود 30 درصد رانندگان رفتارهای ضداجتماعی و خشونت بار دارند
وی گفت: هر چند مطالعات دقیقی در این زمینه انجام نگرفته اما پیش بینی می شود که حدود 30 درصد کاربران راه در کشور رفتارهای ضد اجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی دارند که رفتارهای خشونت بار انواع مختلفی را شامل می شود. سوری اظهار کرد که شیوع رفتارهای ضداجتماعی و خشنونت بار در کشورهای غربی بین 3 تا 5 درصد کاربران راه شامل عابر پیاده، موتورسیکلت سوار و راننده وسیله نقلیه است .

وی تاکید کرد که متولیان این موضوع باید اقدامات جدی را در این زمینه انجام دهند تا ضمن جلوگیری از صدمات جسمی، شاهد کاهش مرگ و میر حوادث و سوانح ترافیکی در کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها افزود: پژوهش و تحقیق کمی در زمینه های مختلف خشونت و رفتارهای ضداجتماعی انجام گرفته و به همین دلیل اطلاعات موثقی در زمینه های مختلف این معضل نداریم و باید با حمایت متولیان امر پژوهش های متعددی در این زمینه انجام شود.
وی اظهار کرد: هرچند اغلب ما به صورت روزمره با این مشکلات مواجه هستیم ولی کارهای علمی و دقیق چندانی در مورد دلایل بروز و شیوع آن در کشور انجام نگرفته است. هنوز بطور دقیق مشخص نشده که چه عواملی سبب این موضوع می شود و چه کسانی بیشتر مرتکب آنها می شوند یا نتایج و عوارض دقیق این کار ضداجتماعی چیست.

** رفتارهای غلط رانندگی که آرامش روحی و روانی مردم را نشانه گرفته است
رئیس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها گفت: رفتارهای ضداجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی که علاوه بر گسترش مشکلات ترافیکی، سبب افزایش حوادث و سوانح شده و آرامش روحی و روانی جامعه را به خطر می اندازد.

وی با اشاره به اینکه مضرات ناشی از اینگونه رفتارها در جامعه بسیار فراوان است، بیان کرد: این افراد متخلف با زیرپا گذاشتن حق و حقوق دیگران، راه را برای رسیدن به هدف خود، فراهم می کنند.

سوری، گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن را از جمله عوامل مهم در افزایش اینگونه رفتارها در جامعه اعلام کرد و گفت: فرایند صنعتی شدن و گسترش شهرنشینی در کشور ما به سرعت انجام شده و در نتیجه جامعه فرصت کافی برای کنترل رفتارهای اجتماعی را نداشته است. وی عدم الگوسازی و ارائه نشدن آموزش های لازم را از دیگر دلایل مهم بروز این رفتار در جامعه دانست و افزود: کودکان باید آموزش های لازم در این زمینه فراگیرند تا در سنین بزرگسالی این رفتارهای پرخطر را انجام ندهند. در حال حاضر کودکان به مقدار زیاد اینگونه رفتارها را در جامعه مشاهده می کنند که برای آنان از حالت غیرطبیعی خارج شده است.

وی بیان کرد: از طریق ارائه آموزش های مناسب، اعمال مقررات و قوانین و اصلاح محیطی می توان این موضوع مهم را کنترل کرد و زمینه را برای کاهش رفتارهای ضد اجتماعی و خشونت بار در حوزه ترافیکی کشور فراهم کرد.

** کمبود قوانین در برخورد با رانندگان خشونت طلب
سوری به کمبود قوانین در برخی از زمینه برای برخورد با اینگونه رفتارها اشاره کرد و گفت: در این زمینه هم کمبود قانون داریم و هم اعمال قانون ضعیف است و رانندگان در خیلی مواقع به راحتی این رفتارها را از خود بروز می دهند و برخورد قاطع و مناسب با این قانون گریزان انجام نمی گیرد. وی اظهار کرد: در برخی از این موارد رانندگی، قانون وجود دارد اما اعمال نمی شود که می توان به عبور موتورسیکلت سوار از پیاده روها و یا پارک خودروها در محل عبور عابر پیاده اشاره کرد. با این کار انگار حقی برای رانندگان متخلف ایجاد می شود و قبح قانون هم از بین می رود.

سوری در ادامه به بوق زدن های غیر ضروری اشاره کرد و گفت: هرچند برای بوق زدن در نزدیکی برخی مراکز از جمله بیمارستان ها قانون وجود دارد اما در بقیه مناطق شهر با متخلفان باید چه برخوردی کرد، مشخص نشده است.

وی، اصلاحات محیطی، آموزش و اعمال قانون را در بازدارندگی اینگونه رفتارها بسیار موثر دانست و گفت: اعمال قانون فقط جریمه های مالی نیست و علاوه بر آن باید به محرومیت های اجتماعی برای فرد متخلف در نظر گرفته شود.

سوی با اشاره به اینکه برخی از جاده ها متناسب با ظرفیت ترافیک آن نیست، گفت: جاده های شمال کشور در ایام تعطیلات بسیار پرازدحام می شود و برخی از رانندگان هم برای سریع تر رسیدن دست به کارهای پرخطر و غیر اصولی از جمله آن عبور از شانه خاکی جاده ها دست می زنند. لذا مدیریت حمل و نقل باید به شکلی صورت پذیرد که افراد از این رفتارها پرهیز و به رفتارهای هنجار تشویق شوند.
 
کلمات کلیدی : رفتار خشن،ترافیک، مردان
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۴ ۱۱:۲۴:۵۳
فرهنگ ترافیکی هر جامعه شاخص واقعی فرهنگ آن جامعه است (4520393) (alef-11)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۴ ۱۱:۵۱:۱۸
پاره ای از رفتار های خشونت بار رانندگان کشور ما :
خودش رو مالک بلامنازع جاده میدونه و فقط !!!! اوست که میداند !!! و فقط اوست که می راند !!! و فقط اوست که جاده او را میخواند !!! و فقط اوست !!!! که دارای مشکل است و بنابراین باید هر جور که شده بموقع به برنامه و قرار خود برسه !!! ؛
در بزرگراهها و آزادراهها یهوئی یک خودروئی از سمت راست شما سبقت میگیره و خودش رو جلوی شما جا میده و شما باید حتما و سریعا ترمز کنید وگرنه از عقب میکوبید به اون و این شما !!!! هستید که مقصرید ؛
کمترین !!!! استفاده از چراغ راهنما و آینه و برعکس، بالاترین !!!! میزان استفاده از بوق ، از سلام و احوالپرسی و خداحافظی گرفته تا فحاشی و .....؛
بخش اعظم رانندگان ما تفاوت و فرق سبقت گرفتن در بزرگراه با آزادراه را نمیدونند و معتقدند که درهر دو حالت خط سمت چپی مختص سبقت است و سپر خود را تقریبا به سپر ماشین جلوی میچسبونند همراه با بوق و چراغ و .... ؛
در خط وسط اتوبانها (اعم از بزرگراهها و آزادراهها) همۀ ماشین های سواری موظفند بمحض رؤیت اتوبوس در پشت سر خود ، مسیر را خالی کنند وگرنه از بوق های سرسام-آور قطار های زمینی تا نورافکن های قوی کشتی های دریائی تمامی فضای داخل ماشین سواری رو تسخیر میکنه و ..... ؛
پدیدۀ شاید غیرممکن در دنیا یعنی کتک زدن تکنسین یک آمبولانس در حال مأموریت توسط رانندۀ پشت سری ، چونکه آمبولانس رو از سر راه او کنار نبرده !!!؛ (4520420) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.