نظر منتشر شده
۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 248112
هشدار توکلی به نمایندگان نسبت به تصویب طرح الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات مالی دولت؛
کلیات طرح در دستور یکشنبه رد شود
بخش داخلی الف، 16 آبان 93
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۸

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در باره «طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» در دستور کار جلسه علنی روز یک شنبه مجلس شواری اسلامی قرار دارد. احمد توکلی در نامه ای به شرح زیر خطاب به نمایندگان مجلس نسبت به تشدید رانتخواری و محروم شدن اقشار فقیر از حقوق اجتماعی خود هشدار داده و خواستار رد این طرح از سوی نمایندگان شده است:

همکاران ارجمند، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
جلب توجه بیشتر نسبت به رعایت قانون و مصالح ملی

روز یکشنبه 93/8/18، روز مهمی در مجلس است. این اهمیت به خاطر دستورجلسه آن است. دستور یکشنبه بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در باره «طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» است. در این باره توجه شما را به مقدمه و نکات زیر جلب میکنم:

مقدمه
اطلاع دارید که هر سال در ایام بودجه ریزی در دولت و مجلس تعداد کثیری از قوانین دایمی کشور، بدون طی مراحل قانونی تغییر می کرد. این کار با قواعد فنی و علمی بودجه ریزی، قواعد حقوقی قانون گزاری و نیز مصالح اقتصاد ملی در تعارض بود، درگذشته دو بار تمام احکام داخل قانون بودجه را جداگانه تحت همین عنوان به تصویب رساندند ولی این کار مانع از ادامه قانون گریزی ضمن بررسی لایحه بودجه نشد. تا در دوره اخیر، طی دو سال پیاپی شورای محترم نگهبان تعدادی از احکام غیر بودجه ای مصوب مجلس در قانون بودجه را حذف نمود و هشدار داد در بودجه پیش رو تمام چنین احکامی را حذف خواهدکرد. پشتیبانی رئیس، هیأت رئیسه و اکثریت نمایندگان مجلس و دولت از این فکر نیز باعث گردید تمامی احکامی که ماهیت دائمی داشتند در دو مجموعه متفاوت ولی تحت عنوان واحد سابق الذکر، یکبار به امضای نمایندگان به شکل طرح قانونی و یکبار با تصویب دولت به شکل لایحه قانونی تقدیم مجلس گردد. گر چه حذف این احکام از لایحه بودجه، در اصلاح بودجه ریزی، یک گام بلند به پیش است، اما تقدیم احکام متنوع درمورد موضوعات مختلف در یک طرح یا لایحه، چنان که ملاحظ خواهید فرمود، با قانون، علم و مصالح کشور سازگار نیست. در جلسه مورخ مجلس کلیات لایحه مزبور با دقت درخور تحسین مجلس، رد شد. چون مشابه این مواد تحت عنوان طرح نیز تقدیم مجلس گشته بود، کمیسیون بودجه لایحه رد شده مجلس را بدون هیچ تغییری تنها با افزودن حدود ده ماده الحاقی بیشتر روز 93/8/7 در قالب طرح تقدیم مجلس نمود. و در همان روز با استفاده از آیین نامه، ۵۰ نفر از نمایندگان محترم تقاضای تغییر دستورکردند که مجلس پذیرفت. بدین ترتیب جمعی از دوستان اصرار بر تصویب طرحی دارند که سه هفته پیش عینا در مجلس رد گردید.

۱. اشکالات قانونی: طبق مواد ۱۳۱ و ۱۳۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس طرح یا لایحه " باید دارای موضوع و عنوان مشخص باشد...و همچنین دارای موادی متناسب با اصل موضوع و عنوان نیز باشد" درحالی که لایحه و طرح "الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت" درصدد اصلاح ۵۰ قانون دائمی کشور است؛ از اساسنامه شرکت نفت تا چگونگی مرخصی زندانیان؛ از مقررات درج طرح عمرانی در بودجه تا چگونگی ابلاغ اجراییه دادگستری؛ ازتغییرات در قانون حفاظت در برابر اشعه تا اصلاحات در قانون برگزاری مناقصات؛ از اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری تا قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و چند ده عنوان دیگر. اولین اشکالی که پیدا میشود تعیین کمیسیون اصلی برای بررسی این لایحه است. در حالی که "اصل موضوع" در این طرح یا لایحه مشخص نیست، هرکدام ازکمیسیون ها را که اصلی فرض کنیم اعضای آن نسبت به اعضای بقیه کمیسیون ها که فرعی تلقی میشوند حق وتو پیدا میکنند. مثلا چه دلیلی دارد که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در امر اصلاح اساسنامه شرکت نفت که قطعا از موضوعات مربوط به کمیسیون انرژی است نسبت به اعضای کمیسیون انرژی در قانونگزاری حق ویژه بیابند؟ حالا که لایحه به شکل طرح درآمده مشکل جدیدی نیز سر بر میآورد و آن این است که مواد متعددی از طرح چون با افزایش هزینه یا کاهش درآمد دولت همراه است، بر طبق اصل ۷۵ قانون اساسی قابل بحث نیست.

۲. از این عیب قانونی، عیبی کارشناسی و مهم زاییده می شود و آن عدم امکان اعمال دقت های کارشناسی است، چرا که هر کمیسیون نسبت به یک یا چند قانون موجود در این کشکول تخصص دارد و باید در فرصت کافی با مذاکره کارشناسان ذیربط نسبت به اصلاحات لازم تصمیم بگیرد. بدین ترتیب موضوع متکثر طرح یا لایحه باید به چندین موضوع مشخص تفکیک شده و کمیسیون اصلی حسب مورد تعیین گردد. بی توجهی نسبت به این امر خطیر باعث شده است فرصت و دقت کافی در بررسی مواد لایحه مزبور وجود نداشته باشد. مسئله از این جهت اهمیت بیشتری می یابد که در بررسی لایحه بودجه اینگونه اصلاحات موقت بود و اگر کار به شکل غیرکارشناسانه و بدون طی مراحل قانونی انجام میشد لااقل قانون دایمی نبود و اعتباری بیش از یک سال نداشت درحالی که اکنون تصمیمات بسیار بزرگ و تعیین کننده ای مانند اساسنامه شرکت نفت که حدود ۳۰ سال دولتها موظف به تقدیم آن به مجلس بوده اند و از آن طفره رفته اند، با چند ساعت گفتگو بدون بررسی لازم در ابعاد گسترده آن می خواهد تعیین تکلیف شود.

۳. گستره و عمق فساد سیاسی و اداری در حد مخرب و نگران کننده ای است. خواه فساد موجود را سیستماتیک بدانیم یا ندانیم بدین معنا که دستگاههای مسئول مبارزه با فساد خود به مراتبی گرفتار فساد شده اند؛ این امر مورد اتفاق است که بی انضباطی درمناسبات مالی دولت به طور قطع یکی ازعوامل گسترش فساد است. اگر ادعا میشود که در مبارزه با فساد تنها نباید با فاسدان برخورد کرد بلکه باید به ساختارها و روشها به اندازه کافی حساس بود تا از این مجرا فساد تسهیل نگردد و تعمیق نیابد (مثلا قانون و روش مناقصه ها و مزایده ها)، این لایحه اهمیت ویژه می یابد چرا که در حال شکل دهی به مقررات مالی دولت است، مقرراتی که همزاد فساد موجود سال هاست به حیات خویش ادامه می دهد.

اگر اینگونه مقررات شفابخش بود ما نمی بایست الان با این سطح و عمق فساد روبرو باشیم. به همین دلیل باید با فرصت و دقت کافی، نسبتِ این لایحه و مشابه آن را، با مسائل فساد در کشور سنجید. در ادامه به مواردی از احکام فسادانگیز در این لایحه اشاره خواهد شد.

۴. رهبر بصیر انقلاب چند سال پیش هشدار دادند که هر طرح و توصیه ای که موجب افزایش ثروت ملی و گسترش عدالت اجتماعی گردد مورد قبول ماست و هر طرح و تصمیمی که این دو هدف را تأمین نکند به درد این مردم و کشور نمی خورد. نسبت مواد این لایحه با پیشرفت عدالت محور کجا سنجیده شده است؟ دراین باره نیز مصادیقی از این لایحه تقدیم خواهد شد.

سال ها است این احکام و مشابه آنها هر سال در قانون بودجه آمده است ولی همه کارشناسان، از جمله کارشناسان دولت و مرکز پژوهش ها به ناکارآیی قانون بودجه و بی انضباطی ناشی از آن که خود منشأ فساد است، اذعان دارند. حالا دائمی کردن چنین احکامی، در کارآیی و پیشرفت مالی دولت و یا پیشگیری از بی انضباطی و فساد و اجرای عدالت چه نقشی بازی میکند که ما درصدد آنیم تا بدون رعایت قانون و بدون دقت های کافی دریک لایحه کشکولی ۵۰ قانون کشور را تغییر دهیم؟

۵. ازجمله موارد بسیار نگران کننده ای که از دایمی شدن احکام این لایحه وجود دارد، تعیین عجولانه مناسبات دولت و شرکت نفت است. چند دهه است دولت ها از انجام وظیفه قانونی خود در تقدیم اساسنامه شرکت نفت به مجلس طفره رفته اند. چرا؟ بخش نفت هرساله ده ها میلیارد دلار و هزاران میلیارد تومان گردش مالی دارد و بیش از همه بخش ها از حیث سلامت گردش مالی و جنبه های سیاسی اقتصاد خارجی مورد ظن و تردید قرار دارد.

چرا مجلس در برابر استنکاف این دولت و دولت های گذشته در تقدیم اساسنامه اقدامی نکرده و به جای واداشتن دولت به اجرای قانون و تقدیم اساسنامه، مناسباتی را که نسبت به کارآیی و نقش آن در انضباط و سلامت مالی اطمینان کافی ندارد به تصویب می رساند؟ احتمال ندارد با چند واسطه از رانت خواران خط بگیریم؟

۶. یکی از موارد بسیار با اهمیت، رانت هنگفتی است که در فرمول قیمت گذاری پیشنهادی این لایحه برای گروه خاصی در صنعت پتروشیمی با زیان کامل اقتصاد ملی و منافع مردم تأمین می گردد. قسمت اعظم تولیدات صنعت پتروشیمی فعلی ما، با فرآوری ناچیزی نسبت به گاز طبیعی صورت می گیرد.

دراین مرحله از تولید پتروشیمیایی به ازاء هر یک میلیون تن تولید فقط ۵۰۰ شغل ایجاد می شود درحالی که درمرحله تولید محصولات میانی به ازاء هریک میلیون تن تولید ۲۲۰۰ شغل و در مرحله نهایی ۲۰۰ هزار فرصت شغلی فراهم می شود.

متاسفانه لابی پرقدرتی درطول سالیان اخیر چنان سودی برای این صنعت کم خاصیت خلق کرده است که هیچ تمایلی در سهامداران و فعالان این عرصه برای توسعه سرمایه گذاری جهت تولید محصولات میانی و نهایی وجود ندارد. یازده شرکت ذیربط طی ۵ سال (۸۷ تا ۹۱) در حالی که بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان سود خالص به چنگ آوردند، تنها 470 میلیارد تومان مالیات پرداختند! سود خالص سال 91 برای شرکتهای مزبور 3.5 برابر سرمایه پرداخت شده شان تا این سال بود. این ویژه خواری وحشتناک به این دلیل بود که گاز خوراک این شرکتها تقریبا رایگان به آنها داده میشد. یک گزارش کارشناسی حاکی است که تولید ۶ شرکت پتروشیمیایی در سال معینی حداکثر 2.9 میلیارد دلار می ارزید. در حالیکه اگر همین گاز خوراک و سوخت تحویلی به این ۶ شرکت را به ترکیه صادر کنیم معادل 3.2 میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت، اگر آن را به چاههای نفت تزریق کنیم استخراج نفت 4.2 میلیارد دلار بیشتر میشود و گاز هم در چاه باقی می ماند و در آینده قابل استحصال است و اگر آن را به جای گازوئیل مصرفی در نیروگاهها به کار گیریم معادل 6.6 میلیارد دلار از هزینه های ما می کاهد! چرا باید برای حفظ منافع یک گروه پرنفوذ، گاز را با فرمول ماده ۱ این قانون با حداقل سود تضمین شده 25درصدی به آنان بفروشیم و زحماتی را که مجلس در بودجه امسال برای تعیین نرخ کشیده است نادیده بگیریم؟ کدام کار تولیدی چنین تضمینی و رانتی دارد؟ آن هم حداقل 25 درصد! پرسیده ام و باز هم میپرسم، عضویت وزیر صنعت، معدن و تجارت در هیئت مدیره 18شرکت پتروشیمیایی که سازمان ثبت اسناد به طور غیرقانونی از دادن اطلاعات آنها خودداری می کند، چه نسبتی با این سازوکارهای رانتی دارد؟ از نمایندگان محترم خاضعانه سوال می کنم کدامتان فرصت کردید طی بررسی مواد لایحه یا طرح مورد بحث در این امور دقت بفرمایید؟

ازوجدان بیدارتان بپرسیدکه صادرات این نوع محصولات پتروشیمی که از خام فروشی کم خاصیت تراست بلکه زیان های زیست محیطی و وابستگی تکنولوژیک آن زیان خالص را افزون میسازد، چه گلی بر سر این ملت ثروتمند ولی دردمند زده است که حال دولت را در ماده 1مکلف کنیم از گسترش تولید این محصول تا یکصد میلیون تن درسال حمایت هم بکند؟

۷. نکته مهم دیگر میل افراطی نسبت به واگذاری اموراجتماعی به بخش خصوصی است. در اقتصاد بخش عمومی ثابت میکنیم که اگر تولید و تأمین کالای ممتاز مانند آموزش، درمان، ورزش، هنر به بخش خصوصی سپرده شود، دسته ای از مردم که همان فقرا و پابرهنه ها باشند ازدایره مصرف کنندگان حذف میشوند. دراین مجموعه کشکولی موادی پیشنهاد شده است که دولت را مجاز میکند که تمام واحدهای فرهنگی، هنری و مازاد ورزشی را در اختیار بخش خصوصی بگذارد. این به معنای آن است که از این به بعد در حوزه انتخابیه شما بچه های خانواده های مستضعف برای دویدن به دنبال توپ هم باید پول بدهند و چون قادر نیستند باید به جرم فقر، از عادی ترین حقوق اجتماعی هم محروم شوند.

۸. در ماده ۳۶ این طرح یا لایحه دولت اجازه خواسته تمامی طرح های تملک دارایی سرمایه ای اعم از جدید، نیمه تمام، تکمیل شده و آماده بهره برداری را واگذار کند و خریداران را تأمین مالی هم بنماید. نکته بسیار حائز اهمیت این است که به طرح های عمرانی دولتی در موقع شکل گیری با سخاوت زمین واگذار می شود. دراین بازار پرزدوبند کسانی که مشتری این طرح ها میشوند به طمع تملک زمین جلو می آیند. پس از چندی با تبانی برای زمین های طرح ها تغییر کاربری می گیرند و با فروش آنها، شکاف غیرعادلانه طبقاتی موجود را با کسب ثروتهای نجومی بیشتر می سازند.

ازطرف دیگر در مواد متعددی(۷، ۳۶ و ۴۶) دولت به تغییر کاربری مستغلات خود و فروش آنها پس از تغییر کاربری مجاز می شود. با توجه به اینکه زمین یکی از عوامل کمیاب تولید است با رشد جمعیت دولت محتاج تأسیس مدرسه، درمانگاه، پاسگاه و دادگاه خواهد شد. درآن صورت وقتی همه زمین های خویش را حراج کرد، از چه منبعی در مراکز جمعیتی تأمین زمین میکند؟ کودکان خانواده های فقیر قادرند هزینه تحصیل و رفت و آمد به مدرسه ای را بپردازند که به ناچار دولت باید در حاشیه شهرها بسازد؟ دراین مواد معمولا عبارت مازاد بر نیاز برای دفع اعتراض آورده شده است. مازاد بر نیاز امروز یا نیازهای فردا و پس فردا؟

اطلاعات مربوط به این احکام کجاست؟ چند طرح قابل فروش است؟ چه مقدار زمین قابل تغییر کاربری و واگذاری است؟ چه تأثیری بر عرضه و تأمین خدمات عمومی واجب از نظر قانون اساسی در آینده می گذارد؟ پاسخ هیچ کدام از این سوالات روشن نیست. آیا ما نمایندگان مردم حق داریم تیر در تاریکی بیندازیم؟

۹. در ماده دیگری وزارت فناوری و اطلاعات ملزم شده است که برای خدمت رسانی مخابراتی به مردم روستانشین و شهرهای کوچک که در حوزه زیر پوشش قرارداد اپراتورها قرار دارند از جیب ملت سرمایه گذاری کند. این بدان معناست که هرچه گوشت لخم است نصیب بخش به اصطلاح خصوصی و در واقع خاص(خصولتی!) گردد و هرچه پی و چربی و استخوان است درکاسه ملت قرارگیرد: درکجای دنیای عاقل و بی فساد، چنین خصوصی سازی وجود دارد؟

۱۰. دهه های متمادی است که استقراض از بانک مرکزی و نظام بانکی قانونی یا غیرقانونی، آشکار یا پنهان یکی از منابع تأمین مالی بخش دولتی و این بدهی ها، خود یکی از عوامل مهم تورم بالای کشور بوده است. این وضعیت درشرایطی رخ داده که استقراض از بانک مرکزی ممنوع بوده است. حالا در این لایحه به تمام دانشگاهها اجازه داده میشود برای توسعه خویش از نظام بانکی دولتی رأسا قرض بگیرند. غیر از بلایی که این اجازه بر سر مقدار بدهی دولت می آورد، به این پرسش پاسخ داده نشده که در حالیکه با صندلی های خالی از مشتری در دانشگاهها روبرو هستیم و از آن طرف بانکها به بهانه نبودن منابع، به تولیدکنندگان تسهیلات نمی پردازند و هزاران واحد تولیدی به این دلیل دچار مشکلات حاد شده اند،، چرا باید منابع محدود بانکی متعلق به مردم بجای هدایت بسوی تولید، به دانشگاه هایی داده شود که در صرف منابع محدود کشور، اقتصادی عمل نمی کنند؟

جمع بندی و راه حل:
الف – جمع بندی: ملاحظه فرمودید که این طرح دارای موضوعات متنوع است و جمع کردن این موضوعات که به ۵۰ قانون مربوط میشود در یک طرح یا لایحه، امری است برخلاف اصول و قواعد حقوقی، مغایر با اصل ۷۵ و مواد آیین نامه داخلی، متضمن رشد رانتخواری و بی انضباطی مالی و زمینه ساز فساد و بی عدالتی است در همان حالی که دلایل روشنی برای ناکارآمدتر شدن بودجه دولت وجود دارد. یعنی هم مانع رشد ثروت ملی میگردد و هم بی عدالتی موجود را تشدید می کند.

ب - راه حل:
۱. کلیات طرح در دستور یکشنبه رد شود.

۲. لایحه بودجه بدون تبصره و بندی تقدیم مجلس گردد و براساس قوانین موجود بودجه تنظیم شود و بدون هیچ نوع قانونگذاری ضمن بررسی لایحه بودجه، ارقام که آینه سیاستها و برنامه های یکساله دولت است، بررسی و به تصویب برسد. این کار علی القاعده تا پایان دی ماه به پایان میرسد.

۳. دو ماه فرصت باقی می ماند که دولت برای مواردی که قانون عادی وجود ندارد یا ضرورت خاصی برای اصلاح قانون اقتضاء دارد، در ۳ یا ۴ لایحه یک فوریتی تقاضای اصلاح بنماید. مجلس نیز ۲ ماه آخر سال را برای کمک به دولت فرصت کافی در اختیار دارد.

قابل ذکر است که بسیاری از موضوعاتی که در مواد این لایحه یا طرح آمده است، قوانین عادی موجود حکم مناسب دارند به عنوان مثال: مواد ۱۲، ۱۳ و ۱۴ قانون نفت مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحیه آن مصوب ۱۳۹۰ مهمترین ارکان رابطه وزارت نفت و دولت را مشخص کرده است که بودجه میتواند براساس آن تنظیم شود. یا مواد۳۲، ۳۴ ، ۳۶ و ۳۸ که به ترتیب در مواد ۲۱۵، ۲۱۸، ۲۲۰ و ۲۶ قانون برنامه پنجم آمده است. یا حکم مربوط به قیمت گذاری گاز به عنوان خوراک پتروشیمی در ماده ۱ قانون هدفمندی تکلیفش روشن شده است ولی وزارت خانه ها هر کدام به دلیلی احکام مواد موجود را نمی پسندند. مثلا در قانون نفت تنها بخشی از درآمد حاصل از تولید گاز به شرکت گاز میرسد اما در این طرح یا لایحه لفظ گاز طبیعی را از فرمول حذف کرده اند تا همه درآمد نصیب شرکت گاز گردد. همین یک قلم چند میلیارد دلار درآمد دولت را به یک شرکت دولتی منتقل میکند!؟ یا در قانون هدفمند کردن روش قیمتگذاری خوراک گاز پتروشیمی برای ده سال، چنان مقرر گشته است که این مفت فروشی امکان پذیر نیست ولی چه دولت پیشین و چه دولت فعلی حاضر به اجرای قانون نیستند. بنابراین اگر به قوانین موجود پایبند باشیم اصلاحیه های معدودی ممکن است لازم بیاید که در دو ماده آخر سال مجلس به کمک دولت مشکل را حل میکند بدون آنکه رفتار غیرقانونی یا خلاف مصالح و بدون اطلاعات لازم از ما صادر شود.
 
محمد علی
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۵:۴۶:۱۱
یک گزارش کارشناسی حاکی است که تولید ۶ شرکت پتروشیمیایی در سال معینی حداکثر ۹/۲ میلیارد دلار می ارزید. در حالیکه اگر همین گاز خوراک و سوخت تحویلی به این ۶ شرکت را به ترکیه صادر کنیم معادل ۲/۳ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت، اگر آن را به چاههای نفت تزریق کنیم استخراج نفت ۲/۴ میلیارد دلار بیشتر میشود و گاز هم در چاه باقی می ماند و در آینده قابل استحصال است و اگر آن را به جای گازوئیل مصرفی در نیروگاهها به کار گیریم معادل ۶/۶ میلیارد دلار از هزینه های ما می کاهد! چرا باید برای حفظ منافع یک گروه پرنفوذ، گاز را با فرمول ماده ۱ این قانون با حداقل سود تضمین شده ۲۵درصدی به آنان بفروشیم و زحماتی را که مجلس در بودجه امسال برای تعیین نرخ کشیده است نادیده بگیریم؟ کدام کار تولیدی چنین تضمینی و رانتی دارد؟ آن هم حداقل ۲۵ درصد! پرسیده ام و باز هم میپرسم، عضویت وزیر صنعت، معدن و تجارت در هیئت مدیره ۱۸شرکت پتروشیمیایی که سازمان ثبت اسناد به طور غیرقانونی از دادن اطلاعات آنها خودداری می کند، چه نسبتی با این سازوکارهای رانتی دارد؟

این قسمتی از متن خبر است که قسمت اصلی آن را تشکیل می دهد واقعا مخ آدم هنگ می کند یکی به من بگه داخل شرکت نفت و پتروشیمی ها چه خبره ؟؟؟؟؟ یعنی میشه یک روزی از این رانت خوری ها ، زد و بند ها و تضییع بیت المال دیگه خبری نباشه. (2472905) (alef-4)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۸:۴۵:۲۰
ما ملت بیدار و همیشه در صحنه به این دولت هشدار میدهیم اگر عملکرد مدت باقیمانده دولتش بهتر نشود تحت هیچ شرایطی مجدد از ما رای نخواهد گرفت.به هوش باشد که رانت و فساد اقتصادی بیداد میکند حتی اگر ادعا کند از دولتهای قبلی به ارث رسیده است (2473014) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۹:۴۹:۰۸
رانت خواری در شرکتهای پتروشیمی بی داد میکند!! آمدند شرکتی پتروشیمیایی را خریدند و با درآمد یکی دوساله آن (منظورم سود هست) قیمت خرید همان شرکت در آمد و جالتر هم آن است که قیمت شرکت مذکور در حال حاضر تقریبا ده برابر قیمت واگذار شده هست!!!
امان از این رانتها (2473072) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۹:۵۶:۲۲
"ازوجدان بیدارتان بپرسیدکه صادرات این نوع محصولات پتروشیمی که از خام فروشی کم خاصیت تراست بلکه زیان های زیست محیطی و وابستگی تکنولوژیک آن زیان خالص را افزون میسازد، چه گلی بر سر این ملت ثروتمند ولی دردمند زده است که حال دولت را در ماده ۱مکلف کنیم از گسترش تولید این محصول تا یکصد میلیون تن درسال حمایت هم بکند؟"

جناب دکنر توکلی!
جنابعالی شخصی دلسوز و صادق هستید اما اگر قرار است با رانت مقابله کنید نباید خشک و تر را باهم بسوزانید. از مسایل مرتبط با رانت پتروشیمی اطلاعی ندارم اما در مورد صنعتی که آنرا کم خاصیت تر از خام فروشی می دانید سخن شما را منصفانه و از روی آگاهی نمی دانم. مگر امروز ما در صنایع کاربردی صاحب تکنولوژی هستیم که واردات تکنولوژی را مذموم می دانید ؟ آیا شما اطلاع دارید در سالهایی اخیر که تحریمهای وحشتناک دشمنان بر این صنعت حاکم است چگونه این شرکتها توانسته اند روی پا بایستند ؟ آیا اطلاع دارید در زمینه ساخت قطعات پیچیده صنعتی که بعضاً از تجهیزات مرنبط با صنعت هسته ای پیشرفته تر هستند به کمک کارشناسان و شرکتهای خصوصی چه نتایج خوبی به دست آمده است ؟
آیا می دانید برای ساخت کاتالیستهای صنایع نفت همین کارشناسان چه زحماتی متحمل شده اند ؟

جناب توکلی! شما اقتصاددان هستید. خوب می دانید که هر جا سود بیشتری داشته باشد سرمایه همان جا می رود. اگر سود پتروشیمی ها به صنایع پایین دست نمی رود دلیلش این است که هیچ قانونی از تولید و تولیدکننده حمایت نمی کند. اگر مجلس به عنوان قانون گذار قوانینی وضع کند که سرمایه دار پتروشیمی سودش را در صنایع پایین دست ببیند بدون اینکه منتظر بماند خودش تولیداتش را در صنایع پایین دستی به کالای با ارزشتری تبدیل می کند.
چرا قوانینی تصویب نمی کنید که این شرکنهای به ازای تقسیم سود کمتر و سرمایه گذاری در صنایع پایین دست از امتیازاتی نظیر معافیت مالیاتی بهره مند شوند.
یک راه دیگر این است که شرکتها در صورتی که محصولاتشان را در پایین دست مصرف نکنند مجبور شوند درصدی از سودشان را به عنوان ارزش افزوده کم به صندوق توسعه ملی بپردازند.
به هر حال هدف باید ورود سود پتروشیمی ها به چرخه تولید در پایین دست باشد نه از بین بردن جذابیت سرمایه گذاری در طرحهای کلان پتروشیمی. (2473076) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۲:۲۹:۱۴
جناب آقای توکلی، با "فرض" درست بودن فرمایشات جنابعالی، خدمتان عرض کنم که،
نه مجلسیان به فکر قانون و قانونمداری و وضع قوانین کارشناسی شده و ملی هستند،
نه ملت دیگه حرفهای نمایندگان این مجلس را قبول می‌کنند، حتی اگر حقیقت محض باشه (آدم مار گزیده از ریسمون سیاه و سفید هم میترسه).

طبق معمول هم این لایحه، به حق یا ناحق، توسط آن لابی قویتر جلو میره.
حالا باید دید نظر شما به کدوم لابی نزدیکتره. (2473221) (alef-13)
 
نظری
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۲:۳۹:۴۴
آقای توکلی عزیز
نمایندگانی که طرح مالیات روی مسکن رو رد کردند
نمایندگانی که در دوره دولت قبل سکوت کردند
نمایندگانی که هنوزمعنی کلمه حداقل رو نمی دونند و این کلمه رو به رای گیری می گذارند.
چه امیدی بهشون هست؟ (2473236) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۶:۰۶:۲۴
آقای توکلی عزیز از تلاش شما برای مقابله با باندهای مافیایی در بدنه سازمانهای خصوصا اقتصادی تشکر می کنم. اما بشدت نگران آن هستم که برای جنابعالی هم پاپوشی بدوزند و ...
یادم هست در سال گذشته طرح ناب عام المنفعه و بکری که با مطالعه بر اقتصادهای برتر جهان فراهم کرده بودم، شخصا و حضوری نزد مدیر ارشدی در یک سازمان اقتصادی بردم.
به والله قسم، وی با پوزخندی به من فرمود، مخاطب ما پولدارها و صاحبان دارایی هستند نه اقشار ضعیف و معمولی!
آن مرد رفت اما متاسفانه مدیران دست پرورده اش هنوز با قدرت بیشتر از پیش عرصه اقتصاد در سازمانهای دولتی را در دست دارند. (2472919) (alef-4)
 
عبداله
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۶:۴۲:۱۳
خدا قوت مرد راه رهبر و ملت (2472946) (alef-4)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۶:۴۷:۱۸
جناب توکلی.دل کسی برای ثروت این مردم بیچاره که هر روز فقیرتر و گرفتارتر میشوند نمیسوزد.شما هم اگر واقعا تلاشی انجام دهید مایه خوشحالیست اما امیدواری چندانی به آن نیست متاسفانه (2472948) (alef-4)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۷:۵۰:۰۶
جناب آقای توکلی سوال من این است تا کی باید در این مملکت اینگونه رانت خواری ادامه باید داشته باشد و دوم اینکه اگر کارشناسان اقتصادی دولت برای صحبت های شما نقدی دارند بیان کنند تا دیگر نمایندگان هم متوجه موضوع شوند ولی هر بار که شما مطالبی را با کارشناسی خوب نقد و بیان می کنید متاسفانه یک سری هنوز دنبال منافع شخصی و حزبی خود هستند خدا به داد ما مردم برسد (2472978) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۸:۰۸:۰۳
جانا سخن اززبان ما ميگوئي (2472992) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۹:۴۷:۵۳
نماينده شجاع ملت ايا واقعا اين چنين است :
١١ هزار ميليارد تومان سود و فقط ٤٧٠ ميليارد تومان ماليات و بعد اداره ماليه كشور بجان مغازه داران كوچه و خيابان افتاده و ماليتهاى چند برابر ميگيرد ! اقاى دكتر توكلى عزيز اين مردم چه كنند با اينهمه بيخردى ؟ (2473071) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۰۹:۰۵:۳۴
بنده در صنایع پتروشیمی مشغول به کار هستم. بنظر بنده دلیل پایین مالیات پرداختی توسط این صنایع: 1- فعالیت در مناطقی که دولت تضمین داده تا 10 سال از پرداخت مالیات معاف باشد و 2- فساد سیستم اخذ مالیات که با گرفتن رشوه نسبت به کم کردن مالیات حقیقی این شرکت ها اقدام می نمایند و 3- ضعف قوانین مالیاتی و امکان انتقال سود های واقعی به نام شرکتهای زیر مجموعه است که باعث فرار مالیاتی صنایع بزرگ می شود . (2475818) (alef-10)
 
تقوی
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۸:۲۳:۴۷
حمایت و دعای خیر مردم پشت سر مسئولین و نمایندگان دلسوز و صادق هست و خواهد بود. (2472999) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۸:۲۶:۵۴
از شرکت های وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت چه خبر؟ (2473002) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۸:۳۲:۵۵
من یکی که اصلا امیدوار نیستم. منظورم شخص اقای توکلی نیست بلکه در مجموع به نظرم فقط یک شوی مبارزه با فساد میاید تا عمل به ان. فقط مقادیری نجومی به عنوان اختلاس و رانت اعلام میشود ولی نه کسی محاکمه میشود و نه محکوم. یک نفر به نام زنجانی معرفی شد و تمام. این اقا خودش به تنهایی این همه خلاف کرده بود؟ اقای مطهری و اقای توکلی, مردم فقط به شعار راضی نمیشوند و مشکلاتشان حل نمیشود. (2473007) (alef-13)
 
بیاتی
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۹:۰۷:۳۱
اقای توکلی لطفا از ثروتهای بسیار کلانی که نصیب رانت خواران واردات گندم میشود اطلاع رسانی کنید با جلوگیری از تعیین قیمت عادلانه گندم باعت بی انگیزگی گندمکاران شده تولید را کاهش میدهند وسود خود میبرند (2473030) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۹:۱۹:۲۲
بنده در مورد همه مواردی که شما می فرمایید تخصص ندارم لکن در مورد واگذاری امور اجتماعی به اصناف و بخش خصوصی، اتفاقا راه مناسبی است که از دخالت های دولت کاسته و کار را به کاردان می سپارد. سیستم دولتی آنقدر کند و ناکارآ است که هر چه از آن بکاهیم و به بخش خصوصی واقعی بدهیم، مطمئن باشید برای همه ملت 0از جمله همان بچه های فقیر) مناسبتر است. (2473040) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۷ ۰۱:۰۸:۱۹
دوستی که فرموده اند واگذاری امور اجتماعی را مناسب می دانند خوب بود بصورت مصداقی و با بیان نحوه و چگونگی واگذاری امور اجتماعی ادعای خود را تبیین می کردند زیرا جامعه از واگذاریها تجربه خوبی ندارد در واگذاریها فقط چوب حراج به بیت المال زده شده و عده ای اموال مردم را مفت تصاحب نمودند و از ارائه خدمات خبری نبود (2473332) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۹:۴۰:۰۵
تا زمانی که نحوه انتخاب نمایندگان مجلس به این شکل است و انتخاب شوندگان دغدغه ای جز اجرای چند طرح بیشتر در حوزه انتخابی خود ندارند این حرفها به جایی نمی رسد. اغلب نمایندگان مجلس فرصتی برای فکر به این امور ندارند (اساسا نمی توان از جمعی محدود انتظار راه حل برای همه امور اجتماعی و اقتصادی و... داشت) و آن را به تعداد معدودی از نمایندگان واگذار کرده اند و تابع آنها هستند و بدیهی است که این تعداد معدود نیز که اجازه تغییر ساختاری نخواهند داد.
خدا به داد مردمی برسد که تصمیمات مهم اقتصادی و ... آنها در جمعی گرفته می شود که حتی اگر می خواستند تخصصی در اغلب امور نداشتند و ذینفعان واقعی این شرایط که اصلا دوست ندارند مجلس ساز دیگری بزند هیجگاه اجازه نخواهند داد سازوکاری برای رفع این مسایل پیش بینی شود.
در یک کلمه تا زمانی که اجازه تاسیس احزابی واقعی داده نشود وضع به همین منوال خواهد بود. آنهایی که منافع کوتاه مدتشان در تضاد با تاسیس احزاب است حواسشان نیست که از این طریق چقدر به کشور و حتی خودشان ضرر می رسانند. (2473060) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۹:۴۷:۴۷
اقای توکلی روی سخنم با همکاران شما در مجلس است :
ما سکوت مجلس و قربانی کردن منافع مردم در جلوی پای دولت گذشته را مقصر اصلی میدانیم. ان مماشات و این جار و جنجال ها بر علیه دولت روحانی ما را به این مجلس بی اعتماد بی اعتماد بی اعتماد ساخته.مجلس نماینده متعهد و پایبند اما شجاع چون مطهری میخواهد. (2473070) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۰:۲۱:۴۴
درحالی که غالب شهرهای ما از کمبود سرانه های خدمات عمومی از قبیل سرانه آموزشی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و... رنج میبرند و استفاده از املاک و اراضی دولتی جهت رفع این کمبود عاقلانه و متعهدانه ترین راه است، تغییر کاربری این اراضی چیزی جز خیانت به نسل حاضر و آینده نیست. (2473098) (alef-13)
 
بیگی
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۰:۲۶:۲۱
آقای توکلی متاسفانه آن طور که رسانه های خودی آمار میدهند شاید تنها کشوری باشیم که رقم دزدی و اختلاس با بودجه کشور به راحتی قابل مقایسه است.همین دیروز سایت شما از فسادی گفت که با اقساط آزاد شده بدهی ها که آزاد میشود برابر است.اگر جلو این فساد ها گرفته شود قطعا بهتر میتوانیم با تنگنا ها کنار بیائیم.برای مردم اشتغال ایجاد کنیم . میخ دولت هم بعلت کاهش نارضایتی محکم تر میشود.مگر نه این است که برج های برافراشته شده ؛هریک را به مقاماتی منسوب میکنند اگر شایعه است بفرمائید اگر حقیقت است چه کسی باید بگوید "از کجا آورده ای؟"شاید هم فرصت شنیدن و دیدن وجود ندارد. (2473103) (alef-4)
 
عبدالله
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۱:۰۳:۲۸
آقای توکلی حرف دل مرا گفتی و چه خوب گفتی. ممنون . امید گوش شنوایی باشد که بشنود و امید که پس از آنکه این صدا شنیده شد در جهت حل موضوع اقدام شود و به نتیجه برسد. البته خدا کند (2473134) (alef-4)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۱:۵۱:۱۷
ای کاش سایت الف خبرهای مجلس رو بیشتر پوشش بده! مثلا خیلی خوب میشد اگر کلا یه بخش مجزا تو سایت رو به مجلس اختصاص میدادید. (2473174) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۲:۰۷:۰۵
اقاي توكلي دعاي خير مردم و تمامي كساني كه در سيستم اداري با فساد مبارزه كردند ودر نهايت انها را بيرون كردند بدرقه راهتان.گامهايتان استوار و خدا قوت اي ازاد مرد وطنم ايران.ثابت كردي كه جز با خدا با احدي معامله نمي كني و اخرتت را به چند روز دنيا نمي فروشي خداوند پشت وپناهت ازادمرد. (2473201) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۲:۱۹:۲۴
اين اقايان وخانمهايي كه اكنون برسر كار اداره كشورند وقبلي ها وقبلي ها همه از انقلابيون بوده وهستند همه از قساد رژيم گذشته به ستوه امده بودند وانقلاب كردند همه طبقه پايين جامعه ومتوسط پايين بودند حالا چي ؟ايا فساد را ازبين بردند يا دامن زدند ؟ايا همان هدف را دارند يا اينكه خوش خوشانشون شده وبالا شهر نشين شده اند ؟چند درصدشان خود وبچه هايشان حلال وحرام سرشان ميشود ؟جواب را بسيار اسان يافتم به قولي نهادينه شدن فساد را فهميدم ولي يك موضوع اذيتم ميكند دوره قبل انقلاب فساد دزدي همه گير نشده بود اكنون شده دوره گذشته فسادشان بيشتر بي حجابي وبد حجابي وبعضا مراكز فساد بود كه ادعايي نداشتند سكولار بودند وازادي را به انصورت تعبير ميكردند ولي اكنون فساد ميكنند وادعاي مسلماني وانقلابي را هم دارند !!! (2473210) (alef-13)
 
سید رضا
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۲:۴۴:۱۳
جناب آقای دکتر توکلی. اگر اخلاقی بگوئیم بیشتر رانت ها وعامل بی اخلاقی های اقتصادی موسسات مالی وابسته به نهادهای نظامی هستند ونیز 8 سال بی اخلاقی در این مملکت کاشته شد من خودم دیدم که در تلویزیون شما با شجاعت گفتید یکی ازاین اختلاس گران معاون دولت 9و10 که حتی با این لحن "گردن کلفت ".
اگر احمدی نژاد محاکمه می شد این بدبختی ها ادامه نداشت (2473239) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۷ ۰۸:۱۵:۳۹
مجلس از ابتدا نباید به نعمت زاده رای میداد اما الان هم میتواند ایشان را عزل کند. جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است. (2473453) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۷ ۱۱:۳۴:۰۰
ما از آمریکا ضربه نخواهیم خورد، ما از فساد خودمان ضربه می خوریم (2473814) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۷ ۱۵:۴۴:۰۵
اقاي توکلي از مجلس شروع کنيد (2474620) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۸-۱۸ ۲۰:۱۶:۲۵
جای تعجب است کشورعزیزمان ایران درمقابل تمام ظالمین عالم ایستادوهزاران جوان دراین راه فداشده اندولی جای تاسف است که درمقابل یک تعدادزیادخواه ورانت خوارنمی تواندبیستدتازمانی که رانت است عدالت محال است (2477241) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.